Polsko modernizuje tanky T-72

Polská modernizace tanku T-72 označovaná jako PT-17; větší foto / autor 

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal provádět analýzu trh s cílem zjistit, jaké řešení v případě modernizace T-72 nabízejí firmy (především ty polské).

Polská armáda má oficiálně ve výzbroji 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy (PT-91, PT-91M, PT-91MA1) a 528 původních tanků T-72 (T-72, T-72A, T-72M1, T-72M1D).

 

 

Polsko dlouhou dobu koketovalo s vyřazením T-72 a vývojem vlastního lehkého/středního tanku, resp. vozidla přímé palebné podpory DSV (Direct Support Vehicles). Podle posledních informací ale Varšava od vývoje nebo nákupu DSV prozatím upustila a plánuje modernizovat 300 tanků řady T-72M1.

 

T-72M je exportní verze T-72A vyráběná v Polsku a Československu. Odvozená verze T-72M1 (1982) na úrovní pancéřové ochrany odpovídá T-72A ruské armády.

 

"Chceme modernizovat T-72," řekl 8. prosince zástupce ministra obrany Bartosz Kownacki. "Modernizace tanku stojí kolem 4 milionů zlotých (1,1 milionu USD). Máme 300 takových vozidel, takže smlouva bude za více než 1 miliardu zlotých."

 

V současné době nastává 18 měsíců dlouhá analýza trhu. Na základě provedených analýz ministerstvo obrany přijme rozhodnutí o přesném rozsahu, harmonogramu a finančním plánu programu. V současné době jsou přesné požadavky na modernizaci T-72M1 tajné, případně se na nich stále pracuje.

 

Modernizaci však nepochybně zajistí polský průmysl. Na letošní vojenské výstavě MSPO 2017 polský zbrojní gigant PGZ představil hned dvě cesty modernizace T-72 – hloubkovou PT-17 a “povrchovou” PT-91M2.
 

Tank PT-17 vyniká novou výzbrojí, novým nabíjecím automatem, pancéřováním, pohonnou jednotku a novým senzorovým/elektronickým/počítačovým vybavením.

 

Věž PT-17 je převzata z ukrajinského projektu T-72-120 (představený v Paříži v roce 1999) od Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova. Použitý ukrajinský kanón KB-2 (odvozen od sovětského 2A46M ráže 125 mm) má hladký vývrt a NATO ráži 120 mm (L50). Nový nabíjecí automat má hmotnost 936 kg (bez pancéřování) a pojme 22 ks tankové munice.

 

Nabíjecí automat se koncepčně podobá (nebo je dokonce odvozen) automatu francouzského tanku Leclerc (YouTube). Automat je umístěn v zadní pancéřové schránce a pomocí nabíjecího táhla přes otvor v pancéřové přepážce vsunuje náboj do nábojové komory kanónu. Rychlost palby je pět až devět ran za minut.

 

PT-91 polské armády

 

Není jasné, jakou stabilizaci polohy hlavně kanónu PT-17 používá. V úvahu připadá EPS-72 od společnosti EADS nebo ukrajinská 2E42-2. Připomeňme, že tankový stabilizátor je klíčové zařízení (využívající gyroskopy), které zajišťuje za jízdy tanku stále stejný náměr a odměr kanónu. Lapidárně řečeno – hlaveň kanónu míří do stejného bodu, i když se tank pohybuje.

 

PGZ jistě bude tlačit na nákladnější modernizaci po vzoru PT-17, ale více pravděpodobná je méně nákladná modernizace (např. zachování stávající věže a kanónu). PGZ proto nabízí modernizační balíček PT-91M2 vycházející z PT-91M/MA1. Na standard PT-91M2 lze upravit jak stávající PT-91, tak původní T-72.

 

PT-91M2 získal přesnější slovenský kanón 2A46MS ráže 125 mm, nový nabíjecí automat a box v zadní části věže pro další munici. Tank pohání původní motor S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW (850 koní), nové jsou sestavy odpružení pojezdových kol. PT-91M2 chrání nejnovější bloky polského reaktivního pancíře ERAWA. Tank PT-91M2 má modernizovaný nabíjecí automat a část munice byla přesunuta do korby.

 

Systém řízení palby je francouzské výroby SAVAN-15, polské firmy dodaly například přístroje nočního vidění TKN-3Z pro velitele a PNK-72 Radomka pro řidiče.

 

 

PT-91M2; větší foto / autor

 

Varšava chce pomocí modernizovaných T-72 překlenout období do příchodu tanku zcela nové generace. Přitom jak bylo naznačeno v úvodu, ještě v červenci 2016 Kownacki oznámil, že tanky T-72M1 budou nahrazeny novými DSV Gepard. Vozidlo Gepard mělo být vozidlo postavené na platformě komerčně dostupného bojového vozidla pěchoty (pravděpodobně CV90). Výzbroj měla tvořit nová věž s tankovým kanónem ráže 120 mm od belgické firmy CMI Group.

 

Polská armáda plánovala vyřadit všechny tanky T-72 do roku 2021 a nakoupit 400 vozidel Gepard. Z těchto plánů ale podle posledních informací sešlo. 

 

Polsko plánuje místo nákupu DSV Gepard v delším časovém horizontu zavést zcela nový hlavní bojový tank MBT (Main Battle Tank). Podle webu Defence.pl nový tank vznikne na základě mezinárodní spolupráce s účasti polského obranného průmyslu. V současné době se nabízí program vývoje tanku Leopard 3, který vzniká v německé a francouzské spolupráci. Nový tank má k polským jednotkám dorazit za 10 až 12 let.

 

Je třeba také připomenout, že polská armáda plánuje postavit zcela novou obrněnou divizi. Z toho důvodu si Varšava nemůže dovolit vyřadit žádné tanky. Polsko také kvůli nové divizi plánuje nakoupit menší počet použitých tanků Leopard 2.

 

Kromě toho Varšava počítá s pořízením nové protipanceřové munice pro tanky T-72M1 a PT-91.

 

Zdroj: Defence24.pl, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2017

V polských Kielcích od 5. do 8. září probíhala tradiční výstava vojenské techniky MSPO 2017 ...

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...

Polské ponorky Orka a střely Tomahawk

Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Rase
    18:29 23.12.2017

    royal:
    velice zajímavé video. Mě ta zbraňová část těžké houfnice, připomněla Evu. Ono pokud by se Evu podařilo dovyvinout, vychytat všechny mouchy atd. tak by to mohla být velice zajímavá zbraň - pokud z ní opravdu vznikne ona "euro-houfnice". Z našeho pohledu si ale myslím, že budeme chtít nové houfnice dřív než se tak stane. Pak bych tedy byl spíš pro AGM. Dost tedy záleží na tom, zda si počkáme a uvidíme co z toho bude, nebo půjdeme cestou AGM. Těch možností opravdu moc nemáme, pokud budeme chtít co nejvíc munice a ideálně autonomní režim.

  • Dušan
    13:10 23.12.2017

    to royal: docela zajímavá myšlenka, líbí se mi ta autonomnost, přeci jen když se podíváte obecně na rozvoj pozemní techniky, tak ten vývoj jde tím směrem co je tam prezentováno. AGM k tomu má asi nejblíž a když jsem se na ty rozměry znovu díval, tak by na Tatru šel AGM z těch nových systémů posadit nejsnadněji (rozuměno bez zbytečné časové prodlevy a zbytečných financí při řešení technických překvapení). Na to, že to je de facto zmenšená PzH 2000 na kolovém podvozku má ještě k tomu ze všech nových systémů největší zásobu munice. Souhlasím také, že Archer na Tatře bude asi dost nemotorný, mohlo by to v terénu činit celému systému docela potíže. V tomto směru bude jistější AGM.
    Navíc jak psal Rase, pokud by by bylo nutné AGM přehodit na jiný podvozek (třeba když původní podvozek bude poškozen v boji), nebo to pro leteckou přepravu sundat a odvézt někam do zahraniční mise, tak to nebude problém.

  • petres
    10:59 23.12.2017

    royal
    koncept je opravdu zajímavý, je vidět snaha USMC jako dle mého nejefektivněji fungující složky ozbrojených sil USA, pořídit za co nejméně peněz, co nejvíce muziky a přitom zachovat co největší mobilitu. Z mého pohledu je zajímavé, že zavedením krátké155 mm/23 houfnice dali přednost před sice lehčí, ale méně účinné ráži 105 mm, čili přeferovali jednotnou munici. Vzhledem k tomu, že nevím o tom, že by existovala moderní 155 mm/23 houfnice, by mně zajímali jestli něco takového skutečně vyvíjejí a parametry. Tuto houfnici i ten jeden modul HIMARSu by myslím unesl i tatrovácký Husar. Ta standardní 155/52 mi připomíná AGM (ale je to jenom schematický obrázek).

  • royal
    23:26 22.12.2017

    https://m.youtube.com/watch?v=...
    Zajimavy koncept budouciho delostrelectva US Marine Corps

  • royal
    23:22 22.12.2017

    Tomas.kotnour:
    Udělej prosím ten bokorys...

  • tomas.kotnour
    22:15 22.12.2017

    Asi jsem to špatně popsal, vozidlo dle mého návrhu by bylo hodně podobné rodině RG-35, kabina by mohla být 1 - 3místná, přístupná pouze přes stropní poklopy, následoval by motorový prostor a nádrže. zbytek vozidla, prakticky za koncem druhého páru kol, by už mohl být libovolný, dělostřelecký modul mezi zadními koly, či případně chráněný modul (jako má Boxer) s minometem a jeho obsluhou. Pokud by byl zájem, dodělám bokorys.

  • Ibertax
    22:11 22.12.2017

    Ku tej munícii si pozrite link na MSM magazín str. 15
    https://www.msm.sk/downloads/1...

  • MALI
    08:48 22.12.2017

    To tomas.kotnour - oprava:
    ...Tatry jsou předurčeny jako muniční vozidla pro nová děla, což bude ihned po tom, jak se vyřeší nový ShM pro AČR. I tak...

  • MALI
    08:42 22.12.2017

    To tomas.kotnour:
    Ohledně nových, zvětšených podvozků Tatra:
    pokud by jste to takto udělal - jak doporučujete CSG (tj. přišel nabídnout rozšířené podvozky Tatra 8x8 pro ShM, tak jen doufám, že by Vás z MO ČR okamžitě vyhodili, a když ne z MO, tak z GŠ) a doporučili Vám, aby jste si zajel do Bohnic (nebo že by Vám zrovna zavolali i odvoz...). To, co je v AČR teď jako podvozek pro PRAM/L je pouze provizorní řešení a ty Tatry jsou předurčeny jako muniční vozidla do té doby, než se vyřeší nový ShM. I tak je to do nebe volající pitomost, která neguje veškerá pozitiva minometů a dělá z nich v boji obtížně použitelné krámy (ale na přehlídku a na výcvik dobré).

  • tomas.kotnour
    00:33 22.12.2017

    @MALI

    I tak se domnívám, pokud bude mít každá protitanková mina mít hmotnost více jak 4 kila (PTMi má jenom 2,5 kg) tak už to splní všechny tyto požadavky v souladu s úmluvou o kazetové munici http://www.clusterconvention.o...
    2. “Cluster munition” means a conventional munition that is designed to
    disperse or release explosive submunitions each weighing less than 20 kilograms, and includes those explosive submunitions. It does not mean the following:
    (b) A munition that, in order to avoid indiscriminate area effects and the
    risks posed by unexploded submunitions, has all of the following
    characteristics:
    (i) Each munition contains fewer than ten explosive submunitions;
    (ii) Each explosive submunition weighs more than four kilograms;
    (iii) Each explosive submunition is designed to detect and engage a
    single target object;
    (iv) Each explosive submunition is equipped with an electronic selfdestruction
    mechanism;
    (v) Each explosive submunition is equipped with an electronic selfdeactivating
    feature;

    Právě proto bych jsem se snažil dotlačit AČR, aby si takový podvozek objednala jak pro shkh, tak pro shm, a to už máme 100+ kusů. A to už by poskytlo vyjednávací pozici pro další zákazníky. A pokud jde o konkurenci, kolik firem může nabídnout kompletní řešení veškerých kolových vozidel nad 15 tun s prakticky 100% shodností běžné údržby a potřebných dílů?

  • MALI
    23:24 21.12.2017

    to tomas.kotnour:
    myslím si, že Váš výklad má zásadní mezeru v tom, že to, co popisujete není dělostřelecká, ale ženijní munice....
    K CSG - nechci zde" dělat účet bez hostinského", ale vysvětlete mi, proč by CSG šlo do vývoje podvozku, kde není jistý kupec a kde je návratnost prostředků v nedohlednu (to jsem Vám psal v minulém příspěvku), k tomu do "souboje" s renomovanými světovými zbrojovkami, včetně ruských, které mají svoje trumfy do hry už dávno vyvinuté a sériově je vyrábí, když má doma jistý rychlý obrat s jistým ziskem?

  • tomas.kotnour
    23:04 21.12.2017

    @MALI

    Co jsem studoval odzbrojovací smlouvy, kterými je ČR signatářem, tak tento způsob dopravy protitankových min neměl ničemu odporovat. Nedávno se nakupovaly 122-KS PTMi, což je prakticky dělostřelecká raketová munice.

    Ano, v současnosti jsou CSG opraváři, proto jsem v tom příkladu se soustředil hlavně na podvozek. Dělo by v tomto případě dodal někdo jiný, CSG by jenom na vývoji a výrobě podvozků měl větší vývar než u modernizace a získal by nový produkt.
    Historicky existuje několik pokusů o KOT na podvozku Tatry a vždycky to vyhořelo na nedostatečné celkové šířce vozidla. Zatím poslední pokus Armored Vehicle Platform, který realizuje Jordánsko, už počítá se šířkou 2,8 m. Způsob, jakým toho chtějí dosáhnout (a který se ke mně jako drb dostal), bude dle mého názoru nefunkční, ale je levný. Zatímco vývoj by nemusel být tak drahý, tak náklady na výrobu budou úplně něco jiného. Byly by potřeba nové formy na slévárně a nové přípravy na kovárně a montáži. Cenově nejspíše převyšující i náklady na produkci 810. Pokud by se sešla objednávka od AČR (jako nosič i dalších systémů), Jordánska, Egypta a Brazilie (pokud bude mít peníze a nepůjde do SuperAV), tak by se nechal realizovat. Rozhodně by to bylo pro budoucí nabídku CSG přínosnější než modernizace Dan.

  • MALI
    22:10 21.12.2017

    To Sergej7490:
    mám informaci (z neveřejných zdrojů), že problém, který měla Zuzana před léty v Asii dosud stále není vyřešen a dělo Zuzany (tím i Evy) zatím spolehlivě funguje jen se slovenskou municí (vyvíjenou spolu s dělem) a snad i některými 155 mm granáty NATO, ale není to prakticky ověřeno. To je ještě třeba ověřit a proto se ten problém tento týden protlačil do evropských projektů EDA (myslíte si, že by to Slovensko chtělo řešit v evropském projektu, kdyby bylo vše OK?). Na stránky výrobce si takovou informaci nikdo nevyvěsí. Jsou i výrobci (nemyslím tím Konštruktu), kteří mají v pohodě vyvěšený výrobek, který je ještě ve vývoji...Na otázku zapalovačů Vám odpověděl tomas.kotnour (pamatuji si, že zapalovače byly v minulosti problémem i u Dany).

    To tomas kotnour:
    díky za info, jezdit s hlavní děla nad kabinou ve výšce 4,5 metru, tak to bude jen otázkou času, kdy ji někdo zapíchne do mostu - samozřejmě, že aspoň v 80 km/h - to by asi nebyl dobrý nápad. No, podle mého názoru: v případě EVY i Caesara by tedy musel být použit podvozek se znakem 8x8 s tím, že pancéřová kabina bude ještě prodloužená o jednu řadu sedadel (tj. dvě místa) dozadu (stejně je třeba někam nacpat radiostanice, počítače a další materiál děla + jídlo a vodu na třídenní operaci).
    Ohledně hmotnosti věže Zuzany - modul AGS je tedy o 2,5 tuny lehčí.
    Ohledně těch různých typů munice (až na tu kontejnerovou - ta už by se neměla používat) - z tohoto hlediska je zase lepší Caesar (abychom ho zase úplně nezatracovali) - obsluha si tam nachystá přesně to, co aktuálně potřebuje.

    Ohledně modernizace ShKH vz.77: CSG jsou opraváři - ve vývoji toho zatím nic moc nepředvedli, většinou jen kosmetické úpravy a na hlubší modernizaci (Šakal) si utrhli jedině ostudu. A vývoj stojí peníze, v případě děla velké peníze (+ čas), které se pak vrací až postupně po vyrobení a následném prodeji výrobků.... Co ale umí dobře, tak jsou opravy a dílčí (kosmetické) modernizace - přesně takové, jaké mají v plánu u ShKH vz.77. tam se ty peníze naopak točí rychle. A jak by jste si (pokud by jste byl panem Strnadem), prosím na MO ČR vydupal nákup nových děl, když je nemáte? Samotný podvozek je Vám k ničemu - ten nestřílí. A pokud by jste to dělo koupil (nic jiného by Vám nezbylo), tak Vám peníze jen protečou mezi rukama. Vy prosím máte alespoň jisté ty kupce na Vámi navrhovaný podvozek? Nene, pan Strnad to dělá ze svého pohledu naopak velmi, velmi dobře.

  • tomas.kotnour
    21:16 21.12.2017

    Tatra 8x8 se nechá postavit na rozvoru 2 150 + 2 300 + 1 450. Pokud by se neřezalo do kabiny, ale vozila se hlaveň Evy nad ní, tak s 4dvéřovou KAPA bude přepravní elevace hlavně víc jak 12 stupňů a hlaveň bude ve výšce 4,5 metru nad zemí. Pokud by se nechtělo řezat do kabiny, ale použil by se přepravní model Archer, bude rozvor 2 150 + 7 500 + 1 450 mm, což také není cesta. Pokud se řízne do kabiny, bude jenom 4místná.

    @Sergej7490: Kompatibilita s NATO znamená schopnost pálit tříštivotrhavou M107 s nárazovým zapalovačem, případně další varianty munice s nárazovým zapalovačem. Nenašel jsem žádnou zmínku o tom, že by dokázala programovat / časovat.

    @MALI: Bojová hmotnost Zuzany 2 je 32 tun, co je důležitější, věž má 15 (včetně 40x 47 kg + 40x 17 kg a třech lidí).


    Co jsem si tak počítal, tak aby shkh splnily vše, co se od moderního dělostřeleckého prostředku očekává, měly by minimálně střílet Excalibur, Bonus, klasické tříštivo-trhavé, osvětlovací v IČ spektru, multispektrální dýmovou a kontejnerovou munici s protitankovými minami. Což je 6 druhů a to ignoruji jednotlivá provedení ER, BB, FB, RAP. Také by bylo dobré, aby byl čas mezi požadavkem a zahájením palby co nejkratší. A když si vezmu, kolik se bude pro splnění palebného úkolu muset vystřelit salv (zde je otázka, zda bude reagovat celá baterie neboj jenom jedna z palebných sekcí toho času umístěna v maskovaném palebném postavení), tak se mi zdá, že tyto malokapacitní dělostřelecké systémy (včetně Archeru) budou mít problém tyto požadavky splnit. Pokud tedy se nebude vozit zásobník z půlky prázdný a před plněním neplánovaného palebného úkolu se adekvátně nedoplní.

    Kdybych byl panem Strnadem a měl moc,, kterou mu mnozí přiznávají, tak si místo modernizace Dan na MO vydupu nákup 50 155mm děl na novém podvozku o šířce 2,8 - 3 metry, s V12, Allisonkou, nízkou kabinou jako má Dana, ale pro 3, tažným zařízením dle standardu NATO, od oka dohromady za 2 mld. Kč. Retia by si přišla také na své a já bych měl zaplacen podvozek, za který mi výrobci dělostřeleckých prostředků utrhnou ruce. podvozek, na kterém se bez problému nechá postavit KOT a motor, který po mě budou chtít na blízkém a středním východě a Austrálii. Ale jestli to nebude spíše tím, že vliv je menší, ale je podpořen tím, že je jednooký mezi slepými.

  • Rase
    20:34 21.12.2017

    K těm AGM ještě dodám, že málo se ví, že zároveň s vývojem nového evropského tanku (Leopard 3 atd.) vznikne na "stejném" podvozku i nová houfnice. Osobně si tedy myslím, že pro usnadnění práce využijí právě modul AGM nebo nový z něj vycházející. Krom pásového podvozku se ale o té plánované houfnici prakticky nic neví (oficiálně). Onu modulárnost jsem zmínil jen kvůli tomu že bych byl rád, kdyby zbraňová část nové houfnice pro AČR byla modulární a snadno přehoditelná na jiný podvozek - to je všechno.
    že ten obrázek je fotomontáž je snad jasné, já cca před rokem taky dělal fotomontáž modulu AGM na podvozku Dana :))
    Pokud jde o tatrovácký podvozek, tak očekávám, že nebude kratší než ony nové minometné 8x8, když mají v budoucnu vozit munici. Navíc větší podvozek = větší zásoba munice, což se hodí. Stačí porovnat Caesar II 6x6 a 8x8

  • skelet
    19:43 21.12.2017

    Mali taky bych raději Evika, teda když už .. Ceasar mi přijde prapodivný s tím, že kolem ní musí obsluha poskakovat jak tajtrdlíci. Oproti Daně je to krok zpět.

    Dušan: Archer na Tatře je dlouhá jak týden před výplatou. Nevím jestli je to ta správná cesta. Ostatně neví někdo proč se jich Norové zbavují, když si teď objednali K9?

  • Dušan
    19:28 21.12.2017

    To Kozlus: ano omlouvám se, šlo samozřejmě o překlep. Za to bychom možná mohli koupit i ty AGM:-) Ale Němci kupovat AGM a Švédové/Norové Archer v budoucnu budou, možná by šla u těchto kompletů cena dolů a stejně jak tady zaznělo u BVP. A pokud by na to šly čerpat evropské fondy EDA, tak bychom ty nové houfnice 155 mm mohli koupit mnohem laciněji. Dovedu si například představit, že by se na Archer mohly čerpat dotace na dovývoj jeho umístění na Tatře, na IDETU tam BAe představilo maketu takového řešení.

  • Sergej7490
    19:10 21.12.2017

    "stále tam existuje nějaký problém ohledně NATO kompatibility v oblasti munice"
    To MALI:
    Mas nejake blizsie info ?
    Lebo silne pochybujem ze by si Grecko kupilo Zuzany keby do nich muselo kupovat nejaku speci municiu. 155mm sa predsa vyvijala specialne pre kompatibilitu s NATO.
    Zo stranky vyrobcu: (Zuzana 2000)
    "Konštrukcia zbrane umožňuje použitie všetkých druhov súčasnej NATO kompatibilnej munície. "

  • MALI
    19:07 21.12.2017

    To Rase:
    díky za odkaz, jak zde již zaznělo - jde o fotomontáž, ale aspoň je představa...

    To Nesher (ohledně kompatibility munice pro ShKH EVA):
    ano, vím o tom a právě to ukazuje na skutečnost, že to ještě nemají vyřešeno, proto bych počkal, až to vyřeší (za čí peníze to dělají, je jejich věc, ale nerad bych, aby to bylo čistě za naše)...

    To Skelet:
    proboha, jen ne tu Zuzanu (mimo uvedený problém s kompatibilitou NATO munice, to je v podstatě přerážovaná a zvětšená DANA (tuším, že prázdná váží 32/34 tun, podle zdroje informace), "vylepšená" sice několika dobrými věcmi, ale stejně tak několika zbytečnými věcmi. O těch jejích šesti ranách za minutu nejsem přesvědčený (podle mého názoru má pět ran/min). A cenově je mezi Caesarem a AGM, ale o dost blíž AGM - tak to si raději připlatit za ten AGM. Když už, tak raději tu Evu.

    To JP:
    ano, pro samotný Caesar-2 by stačila Tatra 6x6, jenže AČR by chtěla pancéřovanou dvojkabinu pro obsluhu (tu novou, co byla na IDETu) a ta na Tatru 6x6 z hlediska únosnosti přední nápravy nejde dát (musí mít pod sebou dvě nápravy) a dvě nápravy vzadu pak potřebuje dělo - takže z toho vyjde ta 8x8. Jen si myslím, že možná by mohla být kratší mezi 2. a 3. nápravou (ale to by měl zhodnotit nějaký tatrovák). Problémem ale bude interakce hlavně děla a té pancéřované kabiny, která pro tu hlaveň nemá žádný výřez - takže kabina by se musela stejně předělat.

    To Kozlus:
    jak jsem zde již napsal, AČR ty staré Dany modernizovat nechce - to chce MO ČR a CSG, resp. správněji by mělo být: CSG a MO ČR. Ale ten nový SŘP bude stejně potřeba a ten nebude jen na dělech, ale na všech systémech palebného řetězce (dělostřelecký průzkum, střediska řízení palby, terminály na místech vševojskového velení, děla + raketomety, praporní minomety) - bude to celkem dost finančně náročné, ale bez toho SŘP žádné moderní dělostřelectvo není.

  • Kozlus
    18:21 21.12.2017

    "Moc ale nerozumím tomu, proč chce AČR modernizovat 40 let staré DANY za ca 7,5 mld. + další vice jak 1 mld. za nový SŘP "

    Tech 7,5G je doufam jen preklep. Posledni, co jsem cetl bylo 1,5G na "modernizaci" podvozku. A i to je nesmysl.

  • Jirosi
    17:58 21.12.2017

    Rase: Ten obrazek s Tatrou a AGM vypadá spíše jako fotomontáž.

  • JP--
    17:20 21.12.2017

    Nevim já bych Ceasar 2 nezavrhoval jen je otázka jestli ta Tatra 8x8 není moc velká 6x6 mu stačí, ale známe MO takže... 5 členná posádka mu stačí oproti Daně to není zas takový nárůst.
    Cena by měla být OK, sřp by měl být taky ok, v boji byly takže tam bych problém neviděl. Ale hlavně koupit jich rovnou minimálně 48 a je pak jedno jestli se budou rozdělovat 2*24 nebo 3*16, ale hlavně proboha zas nekoupit pár kousků který se budou ukazovat a dál se budou provozovat 40 let starý šroty.

  • PavolR
    17:16 21.12.2017

    Rase:
    Podobnú modularitu majú aj Zuzany. Ich veža je úplne nezávislá na podvozku a je ju možne vcelku jednoducho osadiť na čokoľvek.

  • skelet
    17:08 21.12.2017

    AGM je sice top, ale Casear je prostě taková.. koncepcí je to oproti Daně krok vzad. Nakonec to stejně dopadne tak, že se koupí modernizovaná Zuzka nebo Eva.

    Rase vzhledem k tomu, že u nás je tradicí houfnice na kolovém podvozku, tak zde operovat pásákem je naprosto nepodstatné. To můžeme rovnou koupit K9 nebo Kraby.

  • Nesher
    16:52 21.12.2017

    Rase
    Já tu nic nepropaguji (byť souhlasím s Malim v tom, že AGM je mimo naše finanční možnosti a také bych nerad viděl AČR jako prvního zákazníka na němž si zahraniční výrobce bude dolazovat nový systém, to je s přimhouřením obou očí akceptovatelné u domácí produkce), jen jsem reagoval na Maliho poslední větu cituji "Ovšem, kdyby si Slováci tyto dva problematické body vyřešili, tak to by pak byla úplně jiná situace" v tom smyslu, že se to co Mali požaduje zřejmě děje. Je to naprosto neutrální info.

  • Rase
    16:30 21.12.2017

    Nesher:
    Osobně bych se snažil tu první várku nových houfnic pořídit AGM. Jeho výhodu vidím i v tom, že je to modul a může fungovat i samostatně na zemi (je v něm APU), případně jde osadit na podvozek těžkého BVP (zkoušen na upravený Ascod) nebo MBT (zkoušen na Leo). Dá se s ním tedy dělat všechno možné.
    Pokud jde o ty slovenské eurohoufnice tak na ně bych si počkal až výhledově. Kdo ví kdy budou a co to reálně bude. Navíc my je potřebujeme poměrně brzo. Tedy pokud budou dobré a levné, tak je klidně můžeme dokoupit a ony AGM třeba osadit na pásový podvozek k podpoře těžkých jednotek

  • Nesher
    16:20 21.12.2017

    Mali
    Slováci na tom za evropské peníze pracují.
    Dle toho popisu to nejspíše vypadá na dovývoj systému EVA
    http://www.mosr.sk/41015-sk/sl...

  • Rase
    16:14 21.12.2017

    tady je obrázek - zdroj GLOMEX

    http://www.glomex-ms.com/obraz...

  • MALI
    16:04 21.12.2017

    To Dušan, Rase:
    jsme sice již několik příspěvků poněkud Off-Topic, ale snad nám to ostatní prominou...

    Ohledně AGM jako nejlepší možnosti nového děla pro AČR s Vámi z technického a z taktického hlediska plně souhlasím, ale upozorňuji na ten propastný rozdíl v ceně (něco jsem již naznačil a není to odhad podle pohledu z okna) - takže si myslím, že AGM nám z ekonomického hlediska jednoduše neprojde (škoda...). AGM na Tatře jsem zatím neviděl (na webu asi nikde není), ale jestli to byla jen vizualizace, tak jsem asi o nic moc nepřišel, nicméně v práci si najdu příslušné číslo ATM (díky Dušane). Ale technicky reálné to je, jen bych to ještě jistil hydraulickými opěrami - pérování na Tatře je totiž dost měkké (přitvrzovat jej, nebo vylučovat sice jde, ale opěry jsou opěry), ale to už je v tomto okamžiku detail.
    Pravda, Caesar je v podstatě klasické 155 mm dělo namontované na nákladním autě, doplněné mechanizovaným nabíjením (proto je ve srovnání s AGM, ale například i se Zuzanou-2 tak levný), zrovna ta verze, po které AČR pošilhává (na Tatře 8x8) se mi osobně moc nelíbí, ale je třeba vidět, že dostřelí stejně daleko, se stejnou kadencí, jako ostatní děla. Jak ostatně píšete, je to o ochraně obsluhy a o době pohotovosti k odjezdu z palpostu. To si musí zhodnotit uživatel - zda upřednostní výše jmenované, nebo strategickou mobilitu. Ale jak znám české poměry, tak budou rozhodovat hlavně peníze (ostatně to by však bylo i jinde). Horší je to, že zatím je otázka 155 mm děla stále v teoretické rovině a přednost před ní dostala v podstatě povrchní modernizace 152 mm ShKH DANA. Pro Dušana: tento postup si nevybrala AČR, ale MO ČR (to je dost podstatný rozdíl) - asi tam (na MO) má někdo hodně známých a tím i silný vliv. Tak abychom to nové 155 mm dělo nakonec nepořizovali stejně dlouho, jako např. v Dánsku.
    Cílově bude AČR chtít skutečně ten počet nových děl, který jsem napsal minule. Otázkou však je, jak by bylo vyzbrojování rozvrstveno v čase. Ale těch 8 + 8 ks není dobré cílové řešení, protože pak by byly dvě baterie z oddílu v ráži 155 mm a jedna v ráži 152 mm a ještě by byly na jiných podvozcích (nevhodné z hlediska pohyblivosti), což by byla z praktického hlediska hloupost (i z hlediska logistiky). Logičtější (a správné) je mít v jedné ráži a na stejných podvozcích celý dělostřelecký oddíl - takže minimálně těch 24 + (1 až 2) kusy.
    Z hlediska pásového podvozku - u 155 mm děla - vůbec nejsem přesvědčen o tom, že by bez něj nemohlo efektivně existovat (spíš jen přidělá praktické problémy u dp).

    EVA se mi na rozdíl od Zuzany (ale i na rozdíl od Caesara) líbí podstatně víc, ale pokud vím, tak zatím bohužel ještě není zcela dokončená do finální podoby sériové výroby a hlavně, stále tam existuje nějaký problém ohledně NATO kompatibility v oblasti munice - dokud se toto prokazatelně nevyřeší, tak by to pro nás (AČR) bylo neúnosné riziko, do kterého z pochopitelných důvodů na MO ČR nikdo nepůjde. Ovšem, kdyby si Slováci tyto dva problematické body vyřešili, tak to by pak byla úplně jiná situace.

  • Dušan
    09:19 21.12.2017

    To MALI: Tak tu vizualizaci AGM na Tatra 8x8 jsem konečně dohledal a byla uveřejněna již v loňském květnovém čísle časopisu ATM (5/2016) kde vyšel i o AGM 155 mm celý článek. Těch 17 kusů je z toho programového prohlášení o kterém píše tomas.kotnour a podle mne to musí být rozděleno k bojovkám 8+8 a 1kus na výcvik. Cena AGM bude logicky vyšší, ale jeho schopnosti také. Na to, že jsou naši dělostřelci dlouhodobě podfinancovaní a dělostřelectvo bude hrát v dalších konfliktech stále velmi silnou roli by se teď do nich mohlo o to více investovat. Přeci jen naše nové dělostřelecké komplety 155mm mají sloužit dalších ca 40 let a ten Caesar 2 nemá, na rozdíl od AGM nebo Archeru, moc potenciálu k další modernizaci. Je to spíš taková pojízdná houfnice s delším časem na přípravu a s osádkou mimo vozidlo apod. Caesar 2 se tak spíše hodí pro expediční síly, kde tohle můžete pominout, ale my ta nová děla budeme potřebovat především doma a potencionálně proti protivníkovi, který patří k dělostřeleckým velmocem (děla velké ráže, raketomety..).
    Když se rozhlédnu u sousedů, tak všichni raději volí vyšší ochranu obsluhy, tj. s osádkou uvnitř vozidla, viz třeba Polsko, kde si myslím, že rozvoj pozemních sil berou docela vážně (byť neříkám, že to nemá mouchy).

    Moc ale nerozumím tomu, proč chce AČR modernizovat 40 let staré DANY za ca 7,5 mld. + další vice jak 1 mld. za nový SŘP s odůvodněním, že je zde nespotřebovaná munice 152 mm za ca 2 mld (jako by nešla prodat jinam). To je, asi jako bych tvrdil, že když mi na poli zbylo 5 balíků slámy které nemám už kam uložit, tak k ní musím postavit novou stodolu. Pokud se takto bude hospodařit, tak samozřejmě na nová děla 155 mm pořádné peníze nebudou nikdy.

  • Rase
    08:53 21.12.2017

    MALI:
    osobně bych se držel toho AGM. Jasně bylo by to drahé, ale osobně mi to přijde jako smysluplnější investice než jakýkoliv jiný systém. Jak již bylo zmíněno, výhoda je v tom, že se dá ten modul osadit na jakýkoliv těžší podvozek, třeba i ty pásy. Na Leopardu vypadal taky dost slušně .))
    Cenu neumím hodnotit, nemám podrobné informace. Ono i pokud by se nejdřív koupilo třeba 25 kusů a další později, tak to má smysl. Dánsko ale nakupuje jen 15 houfnic, tak nám by stačilo i těch 25 ks (zatím). Caesar a podobné, jsou na mě moc lehké odkryté a moc manuální práce. Když už teda nebudeme mít těžké houfnice na pásech, tak ať je to alespoň co nejlepší automatizovaná houfnice. Přeci jen osobně si nemyslím že je dobrý nápad, aby sme nechali obsluhu běhat jen tak kolem. V tomhle je lepší než Caesar i ona slovenská Eva.

  • Flader
    08:26 21.12.2017

    Len za tých 10-15 rokov budú mať tie "Dany" už cca 50 rokov (najmladšie cca 40 a najstaršie aj viac). Ďalšia vec, koľko 152mm munície bude v tej dobe ešte použitelnej?

  • Padousek
    06:57 21.12.2017

    Modernizovat T-72 pro AČR? Jedině pro mobilizační zásoby např. 90 tanků na verzi Scarab, ze kterých by v případě mobilizace mohla vzniknout tanková brigáda ze tří praporů.

    Osobnĕ se mi zamlouvá i modernizace 33 Dan a nákup 17 nových houfnic, za nějakých 10-15 let by se dokoupil zbytek 155mm houfnic a modernizované Dany by sloužily pro AZ a mobilizační potřebu. Celkem by tak AČR disponovala 82 děly což je už slušná palebná síla. Pokud by AČR koupila rovnou 49 nových děl, tak pak těžko by obhájila modernizaci Dan a zbylo by nám pouze onĕch 49 nových děl.

  • tomas.kotnour
    01:49 21.12.2017

    @MALI

    Tato informace pocházela od ministra před jednáním vlády o plánovaných nákupech z července tohoto roku. Byla dokonce zmíněna i částka 2,5 mld. Kč za těchto 17 kompletů.

    Navíc jak jsem psal, 24 hlavňové oddíly by se z této směsi daly sestavit. Brigáda by dostala přidělen do. s tím, že by dvě baterie modernizovaných vz. 77 by byly určeny k podpoře mpr. a 155 by zůstaly pod kontrolou brigády. Navíc existence dvou různých palebných prostředků v do. by pro AČR nebyla žádná novinka. Ale toto všechno bylo před oznámením o přezbrojení 74. lmopr. na mpr. Což je asi iniciátorem i dalších změn.

  • MALI
    23:45 20.12.2017

    To tomas.kotnour:
    - nevěřte tomu, co proběhne médii, pokud to zrovna není oficiální prohlášení (protože většinou to jsou žvásty, dojmy, jindy zase zbožná přání....), tedy, věřte si čemu chcete, v tom Vám nemohu bránit, Já se ale dívám do dokumentu AČR, který mám na druhém monitoru a tam vidím 24 děl na jednom do, včetně jeho struktury....

  • tomas.kotnour
    23:29 20.12.2017

    MALI: Vizualizaci AGM na podvozku Tatra ukazoval Glomex (mnohem zajímavější je zachycení AGM na podvozku BOXERu při střelbě) http://www.glomex-ms.com/cz/pr...

    17 kusů nových shkh proběhlo médii, s modernizací 33 vz. 77 by se nechalo usuzovat, že by se vytvořily dva oddíly 8 + 16 a 1 + 1 do Vyškova.

    Přihřeji si polívčičku, na toto téma jsem napsal takové zamyšlení.
    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • MALI
    23:01 20.12.2017

    To Dušan:
    kde jste prosím Vás vzal ten celkový počet 17 ks 155 mm děl? Jeden dělostřelecký oddíl AČR má 24 děl a AČR plánuje minimálně jeden, optimálně dva nové do se 155 mm ShKH - takže jich bude celkem nových buď 24 ks + dvě výcviková děla, nebo 48 ks + dvě až čtyři výcviková děla.
    Souhlasím s Vámi, že AGM by byl technicky ze současné nabídky asi nejlepší, ale uvědomte si, že stojí víc, než dvakrát tolik, jak Caesar. K těm novým dělům budeme samozřejmě muset kupovat i kompletně novou munici, která také není zadarmo...
    Ale že by byl AGM někdy na Tatře - o tom fakt nevím.

  • KOLT
    22:38 20.12.2017

    Jsme tu sice už úplně mimo téma, nicméně já si umím představit i to, že bychom měli dva modely houfnic – levnější, poloautomatický na podvozku 6x6, sloužící především pro potřeby 4. brn, schopný přepravy ve větších taktických letounech (KC-390 ap.) a dražší, automatický na 8x8 nebo pásech, především pro potřeby 7. mbr. Kdyby se vybral AGM a osadil na 8x8, má to tu výhodu, že by se pak ty moduly daly přesunout vcelku snadno na pásy, kdyby někdo někdo na GŠ našel v kalhotách koule ;-)

    Se střelbou AGM z kolového podvozku bez podpěr bych raději moc nepočítal, ani u toho Boxeru není jisté, že to zvládne (nebo už ano). A možná mám špatný dojem, ale čekal bych, že T-815 bude spíš o něco "měkčí". Každopádně by to šlo udělat tak, že bude možnost střelby bez podpěr, nicméně pouze jako nouzové řešení, jinak bude mít vozidlo podpěry. Tak jako tak, je AGM pekelně drahý systém. A rozhodně do něj AČR nepůjde, pokud jej před námi nezavede někdo jiný, neb jak píše MALI, zavedení by stálo další hromadu peněz.

  • Dušan
    21:37 20.12.2017

    Co se týče nového děla 155mm pro AČR, tak za mě jednoznačně AGM nebo Archer, protože jsou to autonomní dálkově ovládané dělostřelecké systémy, kde obsluha není exponována venku jako u Caesar 2. ShKH Caesar 2 vybírala Dánská armáda na základě analýzy stavu bojiště v Afghánistánu, kde samozřejmě nevadí, že je obsluha venku. Ale boje na Ukrajině ukázaly, že největší ztráty utrpěla ukrajinská armáda těžkým dělostřelectvem naváděným drony a pak tanky. V Polsku navíc měnili hlavně od Nextru u Krabů za hlavně Rheinmetall kvůli nějakým problémům (asi s životností).

    AČR která si má pořizovat pouze 17 ks ShKH by měla kvalitě těchto prostředků věnovat maximální pozornost a investovat do nich, protože to je nejvyšší úroveň pozemní palebné podpory, kterou může svým jednotkám poskytnout. Tj. tyto houfnice by měly mít max. možnou rychlost palby, schopnost nemít exponovanou osádku nebo její část mimo vozidlo (nejen kvůli palbě protivníka, ale i kvůli NBC), a mít možnost co nejrychleji opustit palpost, abychom o ně rychle nepřišli. V tom Caesar 2 silně zaostává za AGM nebo Archerem. Navíc systém DANA který naši dělostřelci dlouhodobě využívají má automat a na poloatuomatický CAESAR by si museli pěkně zvykat:-)

    Nedávno se Archerů vzdala norská armáda a snad jsou ještě k mání, možná i za lepší cenu. Problém u nich ale je, že jsou na podvozku Volvo, což pro AČR bude jistě neakceptovatelné. Jejich předělání na Tatru (jak bylo představeno např. na IDET) pak zřejmě vyjde na pořádný balík (hlavně pak co s těmi volnými podvozky). Archer je zaveden ve Švédku a má poměrně sofistikovaný systém přebíjení. Má však nižší rychlost střelby, veze méně nábojů, nejde ovládat v nouzovém režimu ručně na rozdíl od AGM.

    AGM je absolutní špička, protože to je de facto zmenšená PzH 2000 (hlaveň od Rheinmetall je v obou houfnicích zcela identická), má i více munice a prachové náplně než Archer, rovněž rychlost střelby je vyšší. Dosah s granáty Vulcano až 70 km. Němci to mají posazené na Boxeru a v této konfiguraci to nepotřebuje při střelbě žádnou pomocnou stabilizaci, takže to fakt najede do palpostu, odstřílí to rychle své, včetně např. MRSI a jede pryč, žádná manipulace s pomocnou stabilizací, která v palpostu bere čas. Německo hodlá zavést AGM do dvou let (info z DSEI 2017) a někdy v minulosti jsem viděl obrázek tohoto systému i na Tatra 8 x 8, takže Tatra by by s tou věžíAGM 155mm mít problém neměla. Ta výška AGM je možná v tomto případě i výhodou, protože dostanete hlaveň krásně nad kabinu a máte i celokruhový odměr na přímou střelbu.

    Když to shrnu, tak bych v tak malém množství houfnic vsadil opravdu na dálkově ovládané stanice, kde je obsluha 2-3 členná s tím, že osádku bych nechal na 4-5 osob, aby se chlapi mohli u zbraně střídat během dlouhodobé bojové činnosti. Jít cestou poloautomatu pak leda v případě, že by zde byla touha v brzké době měnit ke stovce houfnic (i pro zálohy, další brigády apod). Tam si pak můžete jít s komfortem dolů.

    Ono je podle mne jen otázkou času, že stejně jako např. u tanků a BVP, kde se postupně přechází nebo plánuje přejít na bezosádkové komplety a automaty, tak tento trend nemine ani ShKH, tj. pro AČR do budoucna Archer nebo AGM.

  • Tecka
    20:54 20.12.2017

    Mali
    OK chłopaki, życzę powodznia!

  • MALI
    19:40 20.12.2017

    To Rase:
    on ale ten Caesar 2 je nabíjený poloautomaticky (obsluha dává z jedné strany granáty a z druhé strany náplně do automatu a ten už si je nabíjí sám. Faktem je to, že obsluha je venku, ale na druhou stranu - vadí to, když dělo střílí 40+ km? Já bych viděl výhodu Caesara 2 v tom, že je na Tatře, je nově zaveden v armádě NATO a běží jeho sériová výroba - Evropě.
    Modul AGM - to by sice byla technicky vynikající volba (pokud pomineme jeho výšku), kdyby ale stál polovinu (za jeden AGM bez podvozku jde koupit dva Caesary 2 i s podvozkem - a musel by se zavádět, což je u dělostřeleckého systému znatelně nákladnější záležitost, než například u BVP.
    Technicky zajímavý se jeví srbský Alexandar, ale ten má relativně dost malou pohotovostní zásobu munice (to je ale otázka zamýšleného taktického použití), ještě není po zkouškách a je i mimo NATO. Denel T5-52 Condor a ATMOS Soltam jsou ale také systémy s nechráněnou obsluhou, navíc starší a dost zdaleka. Takže za mě stále Caesar 2.

  • Rase
    19:19 20.12.2017

    Tecka:
    izraelský Pereh - znám, byť ne to video

    MALI:
    osobně bych taky šel cestou nákupu zbraňového systému od větší společnosti. Možností je spousta a na Tatře už je Denel T5-52 Condor, ATMOS Soltam, osazení Archeru na Tatru nabízí švédi (to si ale zaplatíme) a pak tebou zmiňovaný Caesar II. Osobně moc nemusím ony ručně nabíjené houfnice, tak bych byl spíš pro nějakou těžší verzi s automatem, aby osádka mohla být co nejvíc času chráněná. Nevím jak ostatní, ale to splňuje snad jen Archer a pokud pustím uzdu fantasii tak třeba i modul AGM (na Tatru by nejspíš šel dát)

  • Tecka
    18:48 20.12.2017

    Rase, Mali
    To w sumie całkiem zrozumiałe i rozsądne podejście,trzeba liczyć pieniądze . Jednak szkoda , że nie na innej trakcji, koreanski K9 na podwoziu a la PL z APU ,bylby naprawdę przyzwoity !
    A tutaj całkiem poza tematem ,film czegoś co było utajnione,ciekaw jestem czy już to widzieliście ;)
    https://mobile.twitter.com/con...

  • MALI
    18:35 20.12.2017

    To Rase, Tecka:
    pravděpodobnost, že by AČR šla na pásový podvozek pro ShKH se blíží nule. Podvozek bude kolový, s největší pravděpodobností to bude podvozek Tatra - souhlas.

    Cesta vlastního vývoje nového 155 mm děla je velmi nepravděpodobná (opět blízká nule) a to ani se Slováky. AČR půjde cestou nákupu již hotového systému, osobně si myslím, že jeden by nám plně vyhovoval: Caesar pro Dánsko (ale s pancéřovanou kabinou).

  • Rase
    18:28 20.12.2017

    Tecka:
    o tom bohužel pochybuji. Myslím že AČR půjde cestou kolové houfnice. Ať již těžší nebo lehčí, ale určitě ne pásová. Je jisté že bude na podvozku Tatra a je docela dost možné, že se vydáme cestou vlastního vývoje (se Slováky). Pokud nebudeme chtít spolupracovat se Slovenskem, tak osadíme na Tatru jiný zbraňový systém. Výběr je zde více než velký.

  • MALI
    18:28 20.12.2017

    To Starlight, 13:24:
    pravděpodobně jste měl na mysli VTÚ, s.p.? Ten je státním podnikem, založeným MO ČR. Takže je taková "servisní organizace pro AČR", mimo AČR, ale v resortu MO ČR. Mimo to vyhodnocení zkoušek dělá pro MO/AČR i ty další činnosti (například Studii proveditelnosti a ty další akce), je to mimochodem uvedeno v té smlouvě, co visí na webu MO ČR.
    Ano, pochopil jste to správně.

  • Tecka
    16:39 20.12.2017

    To Rase Ciekawa wiadomość,może Czesi pójdą podobną drogą z zamówieniami na 155mm?
    https://forsvaret.no/forsvarsm...

  • Tecka
    14:30 20.12.2017

    1- ok !
    2- po prostu pianka wypornościowa i kwestia wyważenia pojazdu do pływania. Nie o to pytałem ale dziękuje za odpowiedź

  • Lukas
    14:02 20.12.2017

    Tecka- ja nie muszę czekać - ja wiem..

    A moduły mają przede wszystkim poprawić wyporność (+ 1/1,5 tony)

  • Rase
    13:24 20.12.2017

    Starlight:
    Nj. průběžně si poznamenávám co kdy kdo k BVP řekne, tak to takhle skládám na časovou osu. Zahájení tendru tam nemám, jelikož ho nikdo nezmínil, tak pokud bude, počítá se s ním jen velice zrychleně. Celkově rok 2018 by měl být hodně hektický. V podstatě se musí do konce roku vybrat vozidlo, podepsat všechny smlouvy atd. pokud dojde k nějaké žalobě nebo průtahům, tak se výroba o pár let oddálí... a kdo ví co bude. Snad se to ale stihne dřív, než se na scéně objeví "zázračné české vozidlo Vlčák" - Wolfdog od Zetoru :))
    Osobně si myslím, že tendr vynechají a rovnou se bude řešit smlouva mezi vládami. Takhle to bylo myslím i u radarů MADR.

Stránka 1 z 3