Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Foto: Vrtulník S-70i s výzbroji; větší foto / PZL Mielec
Vrtulník S-70i Black Hawk s výzbroji; větší foto / PZL Mielec

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk od polské firmy PZL Mielec, resp. americké Sikorsky. V polské armádě Black Hawky postupně nahradí sovětské stroje Mi-8 a Mi-17.

Střední Evropa míří k Black Hawkům

Polské ministerstvo po krachu jednání s firmou Airbus o nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal za 3,5 miliardy dolarů přišlo velmi rychle s náhradním řešením. Pro svou urgentní potřebu nakoupí v letošním roce dva a v příštím roce osm vrtulníků S-70i Black Hawk.

“Jsem přesvědčen, že díky tomu (nákupu S-70i - pozn. red.) se budou polské technologie a polský průmysl rozvíjet,” uvedl k nákupu Black Hawků Macierewicz. “Budeme moci říct, že jsme moderní země a že naše armáda má zařízení, které zajistí, že žádný soupeř nám nebude moci vyhrožovat.”

Servis a opravy vrtulníků Black Hawk zajistí polské opravny letecké techniky WZL-1 v Lodzi. Podle Macierewicze ve WZL-1 budou ale i nadále probíhat opravy vrtulníků Mi-8, Mi-17 a Mi-24. Pokračují také jednání o dodávkách nových motorů pro vrtulníky Mi-8/17/24 od ukrajinské firmy Motor Sicz.

V letech 2016 až 2017 polská armáda získá 10 vrtulníků S-70i Black Hawk a v následujících letech dalších 11 strojů. Zatím ale není známa cena kontraktu, konfigurace/vybavení vrtulníků, ani způsob nákupu.

Vrtulníky Black Hawk získá nejdříve letecká 7. eskadra speciálních operací 7 eds (7 Eskadra Działań Specjalnych) určená k provádění aeromobilních operací. 7 eds slouží především pro dopravu, výsadek/vyzvednutí a palebnou podporu speciálních jednotek polské armády, jako jsou GROM nebo Formoza.

S-70i Black Hawk na výstavě MSPO 2016větší foto  / Archív autora

Kvůli palebné podpoře vrtulníky Black Hawk 7 eds získají zbraňové systémy. Nedávno firma PZL Mielec a Sikorsky představily ozbrojenou verzi S-70i Black Hawk s pomocnými křídly pro umístění přídavných nádrží a zbraní.

Pod křídla lze zavěsit bloky neřízených raket, protitankové laserem naváděné střely Hellfire, kontejnery s kulomety (včetně rotačních GAU-19). Kulomety lze rovněž umístit do dveří vrtulníku.

Dlužno však dodat, že H225M Carcal měl také nahradit polské námořní vrtulníky Mi-14PL a Mi-14PL/R určené pro boj proti ponorkám a k záchranným operacím na moři. PZL Mielc a Sikorsky ale polskému námořnictvu námořní verzi vrtulníků Black Hawk nenabízejí. Je tedy otázkou, jakým způsobem Polsko náhradu strojů Mi-14 vyřeší.

S-70i je nabízen s moderní avionikou a kokpitemvětší foto  / Archív autora

S-70i

Vrtulník S-70i je odvozen od poslední varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybí některé citlivé americké technologie, především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je u S-70i a UH-60M avionika z 90 % shodná.

Firma Sikorsky dokáže stroje S-70i, na rozdíl od vrtulníků UH-60M Black Hawk, velmi jednoduše nabízet zahraničním zájemcům.

O prodeji UH-60M rozhoduje pouze americká vláda skrze program zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Díky programu FMS nakoupilo devět vrtulníků UH-60M Black Hawk Slovensko.

Není příliš jasné, proč se Polsku nepodařilo získat nejnovější vrtulníky UH-60M Black Hawk a především námořní verzi určenou k boji proti ponorkám SH-60/MH-60 Seahawk. Odpověď může ležet ve velké ceně těchto vrtulníků, v právní náročnosti prodeje nebo v dlouhých dodacích lhůtách.

Do dveří S-70i je možné umístit těžké kulomety M2; větší foto / Archív autora

Vrtulníky S-70i se od roku 2009 vyrábí, resp. montují z dovezených dílů, v polské společnosti PZL Mielec. Na výrobě S-70i (i UH-60M) se podílí také české Aero Vodochody.

Reakce Airbusu

“Vynaložili jsme obrovské úsilí a finančí prostředky v posledních letech, protože jsme věřili, že jsme ve spravedlivé a profesionálně vedené soutěži,” uvedl podrážděně v reakci na polské rozhodnutí Tom Enders, výkonný ředitel Airbusu. ”Máme dojem, že jsme byli poslední měsíce klamání současnou polskou vládou. Nikdy s námi nebylo zacházeno žádným vládním zákazníkem tak, jakým způsobem s námi zacházela polská vláda.”

Ukončení jednání se nyní přesouvá do politické roviny. Francouzský prezident  Francois Hollande (Airbus má sídlo ve Francii) v návaznosti na polské rozhodnutí zrušil návštěvu Polska. Do Polska se ale naopak kvůli (pro Francii) negativnímu vývoji chystá francouzský ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault.

Výzbroj S-70i - řízené střely vzduch-země Hellfire, pouzdro s automatickým kanónem, tři neřízené rakety a rotační kulomet Minigun; větší foto / Archív autora

Podle amerického deníku Defense News právě ministr zahraničí Jean-Yves Le Drian v roce 2014 letěl do Varšavy, aby oznámil přerušení prodeje výsadkových lodí Mistral do Ruska. Právě na zrušení prodeje tlačilo Polsko. Zrušení prodeje byl vnímáno jako “kladný bod” pro prodej vrtulníků Caracal do Polska.

Zdá se však, že ve sporu za kratší konec tahá přeci jen Airbus, resp. Francie. Polsko plánuje utratit desítky miliard dolarů za nové zbraně a Francie chce do Polska dodat útočné ponorky Scorpene, systémy protivdzušné obrany středního dosahu SAMP/T Mamba (střely Aster 30) nebo bitevní vrtulníky Tiger.

Díky značné konkurenci německých, švédských nebo amerických výrobců nebude mít Polsko rozhodně problém s výběrem vhodného produktu. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulník UH-1N: Strážce amerických jaderných zbraní končí

Dva týdny nazpět americké letectvo (US Air Force) vyvěsilo na webových stránkách žádost o informaci ...

V-247 Vigilant: Bitevní dron pro americkou námořní pěchotu

Americká firma Bell minulý týden představila koncept bitevního dronu V-247 Vigilant. Koncept vznikl ...

Protivzdušná obrana České republiky. Jak dál?

Ministerstvo obrany (MO) v následujících letech nakoupí celou škálu techniky pro pozemní ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • APACHE / HAVOK
    19:48 20.10.2016

    Nresil bych co polsko udelalo s airbusem atd...to je jine tema
    Fakt neni uplne to ze polsko potrebuje S70i...to je az na druhem miste ze potrebuje nejaky vrtulnik kterym nahradi MiL 8 a 17 Ale hlavni fakt je to ze polsko potrebuje protiponorkovy vrtulnik a ted prichazi problem...Polsko melo prijmout nabifku Airbusu jelikoz ted je to vyjde 3 krat tolik a mozna je ani od USA nemusi ziskat...navic sikorsky se v nabidce polsku o MH 60 nezminuje...kazdopadne si pockame jak to dopaplou polaci.Od polske vlady jednani s airbusem nebyl moc promysleny krok.

  • skelet
    14:00 17.10.2016

    memo: Rumuni už nedělají IAR330. Fabriku prodali Airbusu a v současnosti se zde vyrábějí H215M, což je jeden z derivátu Pumy (menší bráška H225m)

  • pajo
    13:21 17.10.2016

    Rase:
    Ako pise Nesher, cez FMS sa daju kupit veci ktore maju ozbrojen zlozky USA. Na stranke o FMS som nenasiel ziadne obmedzenie okrem minimalnych sum za nakup http://www.dsca.mil/resources/...
    Do FMS Sales require Congressional Notification?
    The U.S. Arms Export Control Act, Sec 36 requires Congressional notification for FMS or DCS sales expected to meet or exceed:
    For North Atlantic Treaty Organization member countries, South Korea, Australia, Japan, Israel, and New Zealand: major defense equipment (MDE) of $25M or more; any defense articles or services of $100M or more; or design and construction services of $300M or more.
    A tu je link na Black Hawky zakupene Slovenskom:
    http://www.dsca.mil/major-arms...

  • memo
    22:51 14.10.2016

    Rozhodně očekáváný výsledek, který je vysvědčením pro Eurokraty v Bruselu a francouzsko-německou hegemonii ve vztahu k Střední Evropě. Amerika není žádný svatoušek a nelze od ní očekávat nějaké milosrdenství a při první krizy klidně celou Střední Evropu obětují ve prospěch záchrany Západní Evropy. Nicméně polské rozhodnutí je adekvátní, reflektující současné politické poměry v EU a NATO.Ještě k těm namořním verzím Blackhawku asi to, že JSDN provozuje obdobné stroje, které ale nevyrábí Sikorsky Helikoptéry nýbrž domácí Kawasaki. Ovšem Kawasaki není dvorním dodavatelem pro Nato. Podobně nelze s trpkostí nevzpomenout na zapomenutý Project Winchester, tedy obchod mezi ČR a JAR, Aero L39tky za Denel Rooivalky z konce 90tých let.Nebo ukončenou spolupráci mezi našim Aero a tchajwanským AIDC na Ae 270 Ibis. Tedy tím také ztrátou příležitosti na přístupu k tchajwanským FCK-1, což je tchajwanská lokální dvoumotorová alternativa k jednomotorovému Grippenu. Pokud se jedná o zbytek V4, tak má na výběr polskou volbu ke které je alternativou zmíněný Airbus ale také korejský KAI Surion nebo rumunský IAR 330 a nebo jihoafrický Denel Oryx.Vše v podstatě deriváty Aerospatiale Puma.Tak teď se pouze rozhodnout zda se podřídit Washingtonu jako Polsko nebo Bruselu-Berlinu-Paříži a nebo si jít vlastní cestou a vybrat si za partnera Jižní Koreu nebo Rumunsko případně JAR.Můj osobní názor je jít si vlastní cestou.

  • Nesher
    19:17 14.10.2016

    Rase
    Co vím, tak v rámci FMS, což je státní program a kontrakt probíhá na úrovni vláda - vláda se dají koupit jen věci, které nakupují ozbrojené síly USA. Americká vláda má i jiné programy v jejichž rámci lze pořídit i věci šité uživateli na míru a v některých případech zcela zdarma ( náklady hradí USA). AČR takto naposledy pořídila moderní mobilní chemickou laboratoř, návrh je český, vyrobena byla v USA a zaplatily to též Spojené státy.

  • Rase
    18:31 14.10.2016

    Otázka k tomu FMS. Netušíte, zda jde takto nakupovat třeba vybavení jako přilby, vesty, uniformy a další doplňky. Případně zda lze zadat i do výroby vlastní maskovací vzor, nebo se dá použít jen ten originální (třeba americký multicam) aby to výrobu nekomplikovalo ? Přeci jen by to výstroj našich pěšáků posunulo úplně jinam než je dnes (nakupovat výstroj po částech, zakázkově je krkolomné a očividně nefunguje - viz prakticky všechny obdobné zakázky AČR), nějaký podobný balíček by se hodil.

  • Nesher
    16:39 14.10.2016

    Koukám, že v PL je stejné jako u nás: http://en.rfi.fr/economy/20161...
    Aneb co platilo včera dnes už neplatí a co bude zítra to se uvidí :-)

  • Nesher
    16:22 14.10.2016

    Ano, každý člen NATO + další spojenci do něj mají přístup. Je to výhodné pro obě strany, USA si snižuje díky zahraničním objednávkám cenu (plus profit pro americké firmy), spojenecké země se tak dostanou za přijatelných podmínek k moderní výzbroji. Samozřejmě, že ne všechny systémy jsou do FMS zařazeny, ale to je pochopitelné. Ostatně i ČR už program několikrát využila, např. Javeliny nebo Amraamy byly koupeny právě přes FMS.

  • cejkis
    16:15 14.10.2016

    Nesher
    Myslíte si, že by se SK dostalo k programu FMS jen tak ? :-)

  • Nesher
    14:23 14.10.2016

    cejkis
    Píšete s prominutím hlouposti.
    SK nemá žádně speciální podmínky, SK vrtulníky kupuje v rámci programu FMS, který je k dispozici většině amerických spojenců a umožňuje v rámci dodávek americkým ozbrojeným silám koupit stejnou techniku a za stejných podmínek jako mají Američané i dalším zemím.
    Jestliže Polsko trvá na výrobě v PL a přenosu know-how, nemůže kupovat v rámci FMS, ale musí si to vyjednat s výrobcem.

  • cejkis
    13:53 14.10.2016

    Nákup strojů Slovenskem proběhl poté, co SK pomohlo Ukrajině s reverzními dodávkami zemního plynu. Vše na základě žádosti US, které dodnes hrají přetlačovanou s Ruskem o dodávky zemního plynu do Evropy.

    Zatímco Slovensko by mělo mít za odměnu v rámci vazalství lepší podmínky. V Polsku je to o domácí výrobě.

  • mikojan29
    10:07 14.10.2016

    to kazd:
    Slovensko kúpilo UH 60M a rozdiel medzi typom S 70i je hlavne vo výbave. Ide hlavne o avioniku, kde SK má avioniku ako US, na rozdiel od S70i, kde sú niektoré citlivé komponenty okresané. Preto súhlas US vlády na predaj.
    Čudoval som sa, prečo PL vybralo Caracal, keď doma montujú S70i, ale ako napísal "otecko", možno to bol premyslený plán...

  • Lukas
    07:22 14.10.2016

    To co? Kupujecie S-70i? (za Mi 17 i uzbrojone za Mi 24)
    Tylko zapytajcie Amerykanów - to dostaniecie analog UH-60M?

    http://hostuje.net/file.php?id...
    ^ w linku jest do ciekawy pdf...

  • Henrich7
    07:03 14.10.2016

    Boli by hlúpi keby uprednostnili Airbus,vzhľadom na to, že v tomto prípade sa im ponúka výroba a servis na ich vlastnom území.

  • Clanek
    13:11 13.10.2016

    @cejkis
    K vasemu seznamu obchodne nekorektniho jednani Francie jeste pridam pozdrzeni dodavek Exocetu do (tusim) Peru behem Falklandske valky na zaklade podezreni, ze by tyto mohli byt dale predany Argentine. Btw. za tohle muze byt Velka Britanie hodne vdecna.

  • otecko
    10:42 13.10.2016

    Dle mne se Polákům povedl luxusní kousek.... natlačili Francii spolu s USA k tomu, ať Mistraly Rusům nedodávají což se povedlo, a využili časového posunu mezi prodejem Mistralu a namlouváním s Airbusem k tomu, aby se Sikorským dohodli prodej S 70 , které se v Polsku montují. Logicky berou to, co doma vyrábějí. A navíc, díky tomu, co se děje v EU, ta fragmentace na Východ-Západ, bych sázel také na spolupráci se státy mimo EU právě kvůli tomu, že tato technika má sloužit desítky let, což u EU není jisté. Stejně tak sankce ze strany Francie. Stačí se podávat na nové ochranářské opatření vůči dopravcům ze strany Německa a Francie.

  • lorgarius
    10:20 13.10.2016

    cela tato situacia na mna posobi trocha komicky, myslim ono poletovanie resp nepoletovanie prezidenta a ministra zahranicia kvoli zrusenej objednavke. aspon vidiet ze prepojenie velkych firiem a politických spiciek funguje.

  • niko
    08:47 13.10.2016

    to kazd:Kupa slovenskych BH bola vojenska pomoc USA ? Pri cene 260 mil. $ za 9 strojov ? To by bolo fakt vtipne. :) Slovensko na rozdiel od Polska nakupilo verziu urcenu pre americke ozbrojene sily UH 60M a nie sikorskeho S 70i. Teda licenciu na predaj UH60M ma americka armada a teda schvaluje ju kongres, zatial co S70i moze predavat priamo sam Sikorsky.

  • cejkis
    00:02 13.10.2016

    Ještě bych doplnil. Francie není spolehlivý dodavatel zbraní. Francie vyhlásila embargo na dodávky náhradních dílů letounů Mirage pro Izrael z důvodu podpory Palestiny. Od té doby již Izrael francouzské stroje nikdy nenakoupil. Francie nedodala lodě Mistral Rusku rovněž z politických důvodů. Nevidím důvod, proč kupovat zbraně od země s takovouto reputací.

  • psouk do pitle
    23:59 12.10.2016

    Otrhaní,hladoví a chudí polští vojáci mají určitě velkou radost z nových hraček!Budou jěště otrhanější,hladovější a navíc bez peněz a bez benzínu!Takže ty blekhóky budou akurát tak tlačit po zemi,jestli jim od hladu zbydou nějaké síly!

  • cejkis
    23:57 12.10.2016

    Na první pohled neočekávaný krok polské vlády. Po letech fungování Tuskova amerického satelitu ve střední Evropě přišla vláda, která se chová naprosto racionálně a snaží se do Polska stáhnout technologie a vytvořit nezávislost na servisu zbraní. Tento směr polské vládě umožní větší geopolitickou nezávislost.

    Všechny státy střední Evropy, které mají shodné geopolitické zájmy by měly postupovat shodně a snažit se o co největší nezávislost.

    Polsko oznámilo, že bude skupovat zpět zprivatizované prvky infrastruktury po vzoru Orbánova Maďarska. Současně polská vláda deklarovala záměr založit státem vlastněnou banku, která bude preferovat polské aktivity a udržovat výnosy v tamní ekonomice. Výroba zbraní v Polsku je jen dalším logickým krokem.

  • Lukas
    23:05 12.10.2016

    Turcja to inny temat - S-70T ma mieć turecką awionikę (ASELSAN)
    No i ilość...

    My za S70i przepłacimy - z prostej przyczyny. Najpierw się negocjuje kontrakt i cenę, a potem ogłasza się wybór
    Nigdy na odwrót...
    No ale to jest decyzja polityczna - nie nastawiona na rachunek ekonomiczny czy też taktyczno-techniczny...

    Wielu się nawet nie kryje że S-70i nie dlatego ze jest dobry albo że z Mielca. a dlatego że amerykański...

  • kazd
    22:43 12.10.2016

    já neříkám, že to je správný postup.
    Jen říkám, že kdyby byla cena na úrovni tureckého tendru, vnímal bych to jako dobrou koupi.
    Z pohledu toho co se děje v ČR, to prostě dobrá koupě je, ať už Airbus nebo Sikorsky.

  • Lukas
    22:08 12.10.2016

    Pro kazd
    Prawda jest taka że gdy ogłoszono przetarg na 70 maszyn (w roku 2013) to politycy liczyli że kupi UH-60M (a wojskowi na NH90)

    Problem polega na tym że okazało się że SAC nie zaoferuje S70 tylko S70i (jedna literka - a różnica ogromna), a NH90 nie startuje

    Wówczas zdecydowano się na korektę wymagań (która z reszta oprotestowało AW).
    Zmiana miała polegać "uogólnieniu" wymagań tak by inne konstrukcje mogły je spełnić (S-92, AW 101, H225M)

    Tyle że wiemy że ani S-92 ani AW101 nie startował w przetargu
    Czyja to wina?

  • Lukas
    21:58 12.10.2016

    PRO Rase - Czego nie rozumiesz? (w kwestii wyboru H225M)
    Sprawa jest dość prosta

    - wojsko chce następców Mi 14 i Mi-8 Mi-17, stawia wymagania aby maszyna przewoziła dwie drużyny piechoty.

    W przetargu startują 3 zagraniczne firmy, dwie mają w PL zakład - montownie, trzeci (Airbus ) ma kilka mniejszych.
    - Dwóm (SAC i AW) są przekonane, że skoro mają w PL zakład to nie muszą spełniać wymagań klienta.
    - trzeci (Airbus ) wiedząc, że nie ma w PL montowni musi dać lepsza ofertę...

    No i wygrywa Airbus, bo jako jedyny oferuje duży śmigłowiec (jaki chciało wojsko)
    A przy tym jest TAŃSZY od konkurencji (Która była zbyt pewna siebie)

    I teraz wielka awantura.
    Wszyscy zapomnieli ze zakup jest dla wojska, które ma swoje potrzeby.
    A nie dla zakładu, który nie jest własnością państwa... (Ani polskiego obywatela)

    Jeśli ACR potrzebuje samochodu terenowego - to kupuje Landrovery, czy Skodę Octavię 4x4? (bo akurat zakład jest w Czechach )

    Właśnie - tego nie mogą zrozumieć populiści. Przetarg był jasny, wymagania też - dwa podmiot nie spełniły podstawowych wymagań...

    SAC i AW "uratował" nowy rzad. A zmiana rządu w PL to zawsze obrót o 180 stopni...

    Niestety nic nie ma za darmo - WZL nr 1 straciły szanse na bycie prawdziwymi zakładami zajmującymi się nie tylko przykręcaniem śrubek i malowaniem, ale także integracją systemów uzbrojenia i awioniką...

    Armia traci - szanse na zakup śmigłowca który rozwiąże problemy transportu
    Podatnik - także, bo kupimy najdroższe na świecie S70i i nie wiadomo jeszcze z jakim wyposażeniem, gdyż te wymaga zgody USA (podobnie jak zakup UH-60M)

  • kazd
    21:32 12.10.2016

    myslím, že na rozdíl od koupě slováků, která šla jako voj. pomoc, poláci souhlas americké administrativy nepotřebují a kupují navíc jinak značený a kategorizovaný stroj.

    Mám pocit, ale nechce se mě to hledat, že v okamžiku polského tendru probíhala změna majitele výrobce a navíc nebyla plně dotažena ozbrojená a námořní verze. Proto byla vyhodnocena nabídka Sikorsky jako nevyhovující.

  • Rase
    21:19 12.10.2016

    Doufám že se lidé u Airbusu naštvou a dají nám na H-145m pořádnou slevu, aby získali trh.
    Teď vážně. Ona ta smyčka se kolem ČR pěkně stahuje. Už jen zbývá, aby nějaký derivát Black Hawku zavedli Němci a máme to jasné... všude kolem nás budou mít Black Hawky, byť pořád doufám, že vybereme něco jiného (až doslouží Mily). Ropa z jižní moravy nám na NH-90 nevydělá, potřebujeme jí víc :D
    Každému snad bylo jasné, že poláci vyberou S-70i, když k ní mají doma zázemí. Byť nechápu proč je v polsku montovali, když původně vybrali Caracaly - až doposud to bylo nelogické (montovat a servisovat S-70i a v armádě mít Airbusy). Francouzi jsou pěkně naštvaní, přijde mi že se u minulé vlády hodně snažili... ale to je můj pohled zpoza hranic. Měli ale původně vybrat S-70i a zbytečně to neprotahovat - v tomhle se hodně chovají jako Indové, což není dobrá vizitka

  • Lukas
    20:26 12.10.2016

    Powiem tak - nie ma pewnych informacji.
    Sam Macierewicz - mówi dużo, ale za każdym razem inaczej.

    Nie wiadomo czy mamy kupić
    - 8 śmigłowców CSAR (wersja nr. 1)
    - 10 (2 w 2016 + 8 w 2017)
    - 21 (2 w 2016 + 8 w 2017 + 11 w 2017)

    Nie wiadomo czy będzie to przetarg, czy zakup interwencyjny w trybie nagłej potrzeby operacyjnej.
    I oto jest skandal - MON nie ogłosił nowego postępowania a już powiedział które śmigłowce kupi.

    Wiadomo też że złożył obietnice Świdnikowi - ale nie wiem na co (oby nie AW 149)

    Generalnie niezła afera. Bo tylko głupiec przed negocjacjami ogłasza wynik*....

    * Chyba że przez rok negocjowali z SAC i już są gotowe dokumenty

    Inna sprawa to nierealność terminu dostaw - w 3 miesiące nie dostarczą nawet 1 maszyny w wersji specjalistycznej. Do tego potrzeba zgody kongresu USA, wiec nawet jeśli w Mielcu stoją gotowe S-70 to nie mają one wyposażenia

    Głupia wciągarka wymaga zgody kongresu.

    Generalnie PiS robi to co potrafi najlepiej - znajduje sobie wrogów...

  • kazd
    18:50 12.10.2016

    Turkům je podepsali za 850 mln CZK kus. Takže pokud poláci jednali stejně úspěšně, nezbývá než gratulovat.
    Dle některých info je ale část těch vrtulníků dělaná v Turecku a v Polsku se domontovává, takže dodávky od našeho nepřítele :-)).

    Dle Debra Zampano, S-70i program manager, international programs stojí základní konfigurace 350 mln CZK

  • mattea
    17:35 12.10.2016

    Laci: původní Black Hawk nemá s tím současným vůbec nic společného. jiné motory, jiná avionika, jiné materiály, jinak tvarovaný drak, jiná rotorová hlava, jiné listy rotoru... Jediné, čím jsou si podobné, je vnější tvar obálky. A to jen částečně.

  • apache
    17:30 12.10.2016

    Laci: Jediný koho by nákup Caracalů posílil by byla Francie a její podniky. Každý kdo se o polský zbrojní a letecký průmysl zajímá tak ví, že již dlouhá léta se Polsko připravovalo na Black Hawky. Jejich výroba a servis bude probíhat v úzké spolupráci s polským průmyslem, což je výsledek dlouhodobě budované provázanosti mezi firmami. Žádný jiný vrtulník by nepřinesl takový podíl pro polské podniky. Proto jsem nevěřil tomu, když v tendru zvítězil Caracal. Ne že by to byl špatný vrtulník, naopak. Ale Polsko prostě má vybudované zázemí pro jestřáby. Celé je to nešťastný následek stupidního zákonu o veřejných zakázkách. Polská strana vůbec neměla vypisovat soutěž, když bylo jasné, že počítá s S-70i. Případně si měli úředníci pohlídat, aby ty podmínky co vypsaly nevyřadily ten stroj kvůli jednomu bodu. Pravdou je, že Poláci vedení Airbusu pěkně podělali, ale bylo to vcelku předvídatelné.

  • Wiktores_SVK
    17:14 12.10.2016

    Laci vies z coho pochadza Caracal? Z konstrukcie starej 40 rokov... ;-)

  • Laci
    16:59 12.10.2016

    Takže když může střední Evropa disponovat evropskou vrtulníkovou technikou a tím strategicky posílit nejen sebe, ale i zbytek Evropy, tak se na to Slovensko i Polsko vy*ebou a sáhnou radši po 40 let staré konstrukci, která ačkoliv má za sebou vynikající kariéru a stále je to stroj na špici, jeho doba slávy se neodvratně chýlí ke konci.
    Navíc počínání polské vlády je nanejvýš trapné, poté co EC725 Caracal vyhrál tendr nad ostatními typy.

  • alexa123
    16:54 12.10.2016

    Dnes v podstate o každom výbere vojenskej techniky rozhodujú hlavne politici a až potom vojaci. Ale teraz to poľskí politici predsa len prehnali - čo je veľa, to je veľa.

  • Olaf
    16:54 12.10.2016

    Vždy jsem považoval Polsko za ostrůvek normálnosti v přístupu k obraně v našem regionu. Příklon k americkým dodavatelům ůplně chápu, ale způsob, kterým to udělali u vrtulníků je bohužel podraz a je otázka zda se jim to nakones spíše nevymstí.

  • Argonaut.CZ
    16:12 12.10.2016

    Z pohledu soutěže je to zvláštní. Pokud cenu a podmínky ještě nedomluvili, právě si pořídili černou díru. Pokud je domluvili a jednali s Airbusem, aniž by to bylo všem účastníkům jasné, je to nekorektní. Z pohledu rychlosti to dělá dojem, že Airbus byl jenom kouřová clona.