Polsko plánuje koupit 96 stíhaček F-16

Dvojice F-16C amerického letectva; ilustrační foto; větší foto / US Air Force

Polská vláda zkoumá, za jakých podmínek lze od amerického letectva nakoupit až 96 použitých stíhaček F-16. Polské ministerstvo obrany plánuje pomocí F-16 nahradit frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22.

“Rozhodli jsme posílit kapacity naší flotily letadel, přesněji řečeno, naších F-16,” uvedl před několika dny Antoni Macierewicz, polský ministr obrany. “Tahle záležitost je nyní předmětem analýz.”

V současné době páteř polského letectva tvoří 48 stíhaček F-16C/D Block 52+. Kromě toho pro úkoly vzdušného boje Polsko provozuje 36 stíhaček MiG-29 a pro útoky na pozemní cíle 18 stíhacích bombardérů Su-22M4. Opět stojí za připomenutí, že v případě MiGů-29 a Su-22M4 není jasné, kolik strojů je skutečně bojově nasaditelných.

Macierewicz neoznámil počet poptávaných nových letadel. Avšak dříve v tomto měsíci Bartosz Kownacki, zástupce ministra obrany, oznámil, že Varšava může nakoupit od amerického letectva až 96 použitých stíhaček F-16. Polský průmysl následně provede repase a modernizaci všech nakoupených strojů.

Je zde však problém s kapacitou polského leteckého průmyslu. Podle magazínu Defence24 by při současných kapacitách, navíc za předpokladu vybudování potřebných schopností, polský průmysl zrepasoval a zmodernizoval všech 96 stíhaček F-16 až za deset let.

V každém případě s největší pravděpodobností padají představy o nákupu stíhaček F-35A Lightning II páté generace pro polské letectvo. Důvod je prostý - stíhačka F-35A stojí pětkrát tolik, kolik olétaná F-16. Polsko přitom uvažovalo o pořízení až 64 stíhaček F-35A.

Například Rumunsko koupilo z Portugalska devět použitých stíhaček F-16 za 203 milionů dolarů. V ceně navíc bylo repase motorů, logistické systémy a výcvik rumunských pilotů a techniků. V každém případě jednotková cena za portugalskou F-16 nepřesáhla 22 milionů dolarů. Naproti tomu za F-35A zákazník zaplatí více než 100 milionů dolarů.

Vybudování potřebného pozemního zabezpečení pro provoz F-35 navíc přijde na další miliardy, ne-li desítky miliard dolarů.

“Provádíme analýzu, zda je nákup olétaných F-16 operačně a ekonomicky efektivní,” uvedl Kownacki. “Je jisté, že potřebujeme nové stíhačky. V současné době nákup F-35 není ekonomicky odůvodnitelný.”

Dlužno dodat, že Polsko uvažovalo nahradit Su-22 bezpilotními letouny, jako je MQ-9 Reaper nebo izraelský IAI Ejtan. Jedním ze zvažovaných nástupců polských Su-22 je i italský cvičný-bojový M-346 Master.

Polsko v roce 2013 objednalo pro potřeby výcviku osm M-346 - první stroje do Polska dorazily na konci minulého roku. M-346 má moderní avioniku a je schopen nést nejrůznější výzbroj vzduch-vzduch a vzduch-země. Je však otázka, zda se lehký M-346 hodí pro úkoly teritoriální obrany, tedy pro úkoly, které jsou pro Polsko prioritou.

Jako náhrada za Su-22 a MiGy-29 jsou v polských médiích akcentovány také víceúčelové stíhačky JAS-39 Gripen nebo dvoumotorový Eurofighter. V obou případech jde ale dražší řešení než nákup použitých F-16.

Podle Kownacka polské ministerstvo obrany příjme finální rozhodnutí o typu a počtu nových stíhaček někdy na přelomu února a března.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kontrakt století: Polsko nakupuje houfnice Krab za miliardy

Polská vláda včera se zástupci polské firmy Huta Stalowa Wola (HSW) podepsala obří kontrakt na ...

KOMENTÁŘ: Polský minomet RAK vs. finský NEMO

V článku Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie bylo původně uvedeno: „Minomet Nemo je lehčí a ...

Rok 2017 – Stěžejní rok pro polskou armádu

Modernizační program polských ozbrojených sil, zahájený v roce 2013, doznal za poslední roky několik ...

Americká armáda posílá tanky do Polska

V těchto dnech do Polska přijíždí první američtí vojáci s těžkou obrněnou technikou. Američtí vojáci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 2 z 2
  • palo satko
    15:09 23.01.2017

    raziel87
    radšej nech to napíše spravne po polsky, než s chybami anglicky alebo česky. kto chce vediet čo napisal a nevie polsky použije translator a dostane zrozumitelny preklad. ak by robil chyby pre neho v cudzom jazyku, tak tu bude uplne zbytočne nepochopeny a možno aj zlomyselnikmi znevažovany

  • darkstyle
    15:08 23.01.2017

    Kozlus: ja by som sa tym poliakom nedivil..
    Neviem o tom, ze by mig pripravoval aesa radar v podove modelu viper ako tomu je pri f16.. aj nakupom 96 alebo realne povedzme najpr 50 a potom dokupenim tej druhej polky.. ziskaju zaklad..

    Kedze vyroba novych f16 pomaly konci.. dokym sa realne vysutazi, podpise zmluva a dodaju sa lietadla, s vyrobou bude koniec.. a myslim, ze lockheed bude mat urcite zalusk predat cast technologie do polska za nemaly peniaz, na celkovu udrzbu a modernizaciu.. ved polska mensina je dost silnym volicom v usa, volby su tam kazde 2 roky do kongresu ci senatu.. tak nevidim problem aby si ich poliaci nemodernizovali sami.. a potencionalne 150 lietadiel f16 je dost slusny zaklad na pekne pravidelne poplatky pre lockheed kazdorocne..

    Matesaay: neviem preco sa smejes bulhsrsku? Maju tento rok odlozenych 500 milionov eur to nad ramec rozpoctu na nakup 8 stihaciek a 3 fregat ak sa nemylim.. a to mali ako cesko tiez prebytok v statnom rozpocte..

    Nikdo nepovedal, ze je rozhodnute ze sa kupia pouzite.,
    Ma sa robit vyberove konanie.. a najlepsia ponuka ma vyhrat pricom sa neberie nakupna cena ale po americku cena za celu dobu pouzivania lietadla..
    Gripenu v novej variacii sa moc sance nedava lebo je drahy.. spomina sa i ten.. a potom f16.. aky block a aka verzia.. to sa uvidi este..
    Neviem co ti nesedi pocet.. 16 lietadiel je na bulharsko s polovicnym hdp dost podla mna.. aj de facto obyvatelstvom..to by muselo mat cesko potom 64 stihaciek ked to vynasobis 2x za hdp a 2x za obyvatelstvo.. a ma ich kolko?..
    A ze ich nechcu naraz? To da rozum, ved prechadzaju z ruskeho letectva na zapadne.. to treba pilotov vyskolit a pritom cast letectva ruskej vyroby musi ostat, kedze ak by zamenili vsetko naraz, mali by sice lietadla, ale aj pilotov nechopnych vzlietnut..
    To by ako vyzeralo potom?:-):-) inak bulhary maju dohodu s usa o ochrane vlastneho uzemia americkymi pilotmi.. naposledy to cvicne aktivovali v septembri na 2 tyzdne, a vtedy chranili oblohu piloti f15..
    Predsa len bulharsko na rozdiel od nas a vas je v top 10 myslim najvatsej pomoci usa v oblasti armady na svete rocne..

  • raziel87
    14:40 23.01.2017

    2 lukas co se po 2 letech naučit psát do diskuzí alespoň v Angličtině? vím, jsme vedle sebe, Slovákovi porozumíme v pohodě, ale polákovi těžko.......my také nepíšeme na Polská fóra v češtině s očekáváním, že na nás Polák zareaguje ;) tak by bylo dobré, kdyby jste Lukáši naučil psát na českém fóru alespoň anglicky - trochu to vypadá, že očekáváte, že by Čech měl umět polsky. Možná u Vás, ale než když jste vy u nás.
     
    Nehroťte to zbytečně. Ať Lukáš píše polsky. Admin. 

  • Kozlus
    13:33 23.01.2017

    Zase bych tak z toho nakupu nadsenej nebyl. Tech 96 stroju jsou verze A/B a to (co si tak pamatuju) modernizovat na soucasnou polskou verzi C/D blok 52+ bez celkem vyraznych (drahych) zasahu do draku nejde. Pak je otazka, v jakym stavu ty stroje jsou, protoze by se melo jednat o stroje dlouhodobe odstavene v pousti. Celkem bych se nedivil, kdyby polaci dostali letadla darem a jen zaplatili modernizaci elektroniky na nejakej rozumnej standard + pozemni vybaveni. I tak by to stalo peknej balik a byla by prace pro USA prumysl a polaci by dostali zgeneralkovane stroje.

  • niko
    13:26 23.01.2017

    Wiktores_SVK: 3 MIG 29 A su v zalohe. Vsetkly ostatne su muzealne exponaty a nie su uz vo vyzbroji OS SR. To su tie, ktore vidime po roznych ukazkach v BB a tak.
    Inak je to presne tak, ako som pisal. 10 lieta (8 AS a 2 UBS) 2 neletuschopne (chybaju motory atd. +3 Acka rezerva )

  • skelet
    13:22 23.01.2017

    shodou okolností nabízí k prodeji své F-16A/B i Izrael. Ale kdo ví co z toho vzejde.

  • Lukas
    13:16 23.01.2017

    A skoro już o używanych F-16 to trochę faktów:
    Wiecie dlaczego Rumuni kupili F-16 z Portugalii a nie z USA
    1. bo były to maszyny po modernizacji AM/BM (a nie A/B)
    2. bo mają ok. 3500 h resursu (czyli spokojnie 15 lat latania po 150 h/ rok na pilota )
    3. były dwa razy tańsze od tych z USA

    Rumuńskie F-16 mają (po modernizacji)
    - nadal słaby radar APG-66 (V) 2 /2A (bez przebudowy struktury nie da się zamontować AGP-68 lub nowszego )
    - słabszy o 20% silnik 100-PW-220E F
    - brak zbiorników konforemnych
    - brak możliwości użycia JASSM, HARM/AARGM
    - brak możliwości użycia zasobnika DB110

    Szału nie ma^

    http://www.amarcexperience.com...
    Amerykanie w AMARC mają 471 F-16
    Tyle że tylko 15 w wersji D i 163 w wersji C
    Te maszyny można modernizować i zwiększać ich resursy (Amerykanie pracują nad możliwością zwiększenia resursu F-16 C/D do 12000 h!)

    Ale i tak to jest inny "nowy" typ w stosunku do bloc 52+

  • akimAlí
    13:04 23.01.2017

    Na úvěr nebo za hotové? A proč ne 100?

  • peterLuk
    12:52 23.01.2017

    Možných je aj tých 10 Migov (+2) to by bolo ešte lepšie. Ako vravím, nieje to žiadna sláva, ale konečne sa s OSSR začalo niečo robiť.

  • Lukas
    12:44 23.01.2017

    Nie "planuje" tylko "rozważa"...

    Gdy polityk "rozważa" to znaczy że chce coś obiecać (ale bez zobowiązań)
    Sam Antonii Macierewicz pytany o "96 F-16" odpowiedział że nie ma planu są tylko analizy możliwości rozwoju Sił Powietrznych - analizowany jest zakup nowych bądź używanych maszyn IV generacji lub też zakup maszyn V generacji.
    Nic więcej - takich "rozważań" było już kilkanaście w ciągu ostatnich 15 lat...

    Nie 96 - prawdopodobnie jest to kaczka dziennikarska. (Zła interpretacja słów Bartosza Kownackiego - sekretarza stanu w MON)
    Prawdopodobnie chodziło o łączną ilość F-16 - czyli obecne 48 F-16 block 52 + ew. zakup 3 eskadr (za MiG-29 i Su22)

    Generalnie w Polsce na taką sytuacje informacyjną mówimy "zabawa w głuchy telefon"

  • peterLuk
    12:37 23.01.2017

    Často sa uvádzajú aj staršie nemodernizované Migy. Neviem ako sú vedené v papieroch OSSR, ale tieto boli po istom čase kanibalizovania odstavené na letisku a neskôr sa večšina z nich presunula do Piešťan do múzea. Jeden trvale poškodený display stroj je vystavený na Sliači, možno tam stále majú aj ďalší, lebo robí pravidelne reklamu na SIAF v obchodnom centre. No a jeden stroj z Piešťan bol poslaný do VHM Kbely ako exponát. Nerobme si ilúzie. Hoc by po nejakom tom servise asi mohli stále lietať, tieto stroje už podľa mňa nikdy nevzlietnu a je útopia s nimi počítať.

    Ale rovnako aj tak populárne dva letuschopné stroje sú fabulácia. To platilo možno za Radičovej. A horšie to ani byť nemôže, pretože snáď dva stroje musia byť pripravené k letu vrámci QRA. Ale kto to trochu sleduje, tak vie, že na leteckých dňoch a na cvičeniach sa ukazujú rôzne stroje. Osobne by som veril tomu, že sa snažia udržiavať letuschopných 6 strojov a 6 majú v "zálohe", tak som to aj počul od mechanika na Sliači.Tak či tak to nieje žiadna sláva... Zaujímalo by ma, ako sú na tom tie rokovania, dosť sa to vlečie. Ale som rád aspoň zato, že Migy ešte uvidím vo vzduchu.

    Od Poliakov je podľa mňa nákup ďalších F-16 rozumný a predvídateľný krok. Gripen je síce modernejší a na F-16 sa tuším sťažovali, ale takto si zachovajú unifikovanosť a ušetria.

  • Wiktores_SVK
    12:26 23.01.2017

    Ja len doplnim pocty Mig-ov v OSSR.
    Celkovo 24 Ks MIG-29 A/UB
    Modernizovanych 10 Ks MIG-29 AS a 2 Ks MIG-29 UBS,
    Podla foto na nete letuschopnych v 2016 8 Ks AS trupove cislo: 0619,0921,6627,3911,3709,6728,2123,6425 a 2 Ks UBS trup. cislo: 1303 a 5304,
    2 KS "AS" trup. cislo: 6124 a 6526 naposledy videne 2011, Ostava 12 KS z toho 11 AS trup. cislo: 6829, 6930,7501,8003,8605,9308,5113,5515,5817,0820,2022 a 1 UB trup. cislo: 4401, stroje "6829 a 6930" stratene pri spolocnej zrazke v r. 2002 a "2022" zrejme trvale poskodeny poziarom pri starte v r.2002. ostatne stroje A/UB zrejme kanibalizovane na ukor AS/UBS.








    OSSRmali 24 ks MIG 29 A/UB z toho maju 12 modernizovanych strojov z toho 10 vo verzii AS a 2 vo verzii UBS. V roku 2016 bolo vo vzduchu videnych 8 MIG-29 AS (0619,0921,6627,3911,3709,6728,2123,6425) a 2 MIG-29 UBS (1303 a 5304), dalsie 2 "AS" naposledy videne vo vzduchu 2011 (6124 a 6526), ostatne Mig-y co ostali su stare "A-cka" 9 Ks a jedno UB-cko, zrejme uz su vsetky kanibalizovane na ukor AS/UBS. Zbytok techniky strateny pri havariach...

  • Jura99
    12:14 23.01.2017

    niko: v provozu má být 8ks Mig-29AS a 2ks dvoumístných cvičných UBS. To je počet teoreticky provozních. Pak je pár více či méně kompletních strojů verze A v různém stupni kanibalizace nebo k muzejním účelům.

  • Pepos
    12:05 23.01.2017

    Staré meniť za staré - no ?!

  • palo satko
    11:45 23.01.2017

    Päť olietanych stoji tolko čo jedna najmodernejšia. Za 96 lietadiel F-16 mohli mat 20 lietadiel F-35. Niekde sa tu iste najde nejaky prepočet učinnosti generacie F-35 voči genercii F-16 v predpokladanom boji. Nie je F-35 minimalne 5x lepšia mašina?

  • niko
    11:39 23.01.2017

    drunkez doplnim ta: OS SR maju 12 Migov 29 AS + 3 Mig 29A. Z tychto lietadiel je letuschopnych 10 Mig 29 AS.

    Mig 29 A je starsie lietadlo ako F 16 c Blog 52, ktore maju Poliaci. Tiez pokial viem, poliaci nemaju ramcove zmluvy s Ruskom. Vsetko si robia sami. No a o tom ze tazkosti predsa su sveci napriklad aj pasovanie nahradnych dielov z Ukrajiny a tak podobne.

  • drunkez
    11:33 23.01.2017

    Matesaax: myslim ze ak nakupia tych 96 F-16 tak urcite nakupia aj nejake to cvice ero .....teraz im tych 8 masterov bude +- stacit (ale asi ich vylietaju rychlo:))

  • Matesaax
    11:31 23.01.2017

    Věřím,že je reálné,že nakoupí 48 F-16 a nahradí tak ruské Su-22 a Mig-29,ale počet 96 letadel je naprosté sci-fi.Na druhou stranu jde pořád o ohromné počty,kupříkladu ted se píše o Bulharsku,které shání nové bojové stroje v počtu srandovních 8 kusů s tím,že dalších 8 se koupí někdy po roce 2022.
    Mě spíše udivuje,při plánech jaké Poláci mají,že cvičných Masterů kupují pouze 8.Při velikosti jejich letectva je i dvojnásobek málo a těch 8 co budou mít stačí tak na udržovací lety instruktorů.

  • drunkez
    11:27 23.01.2017

    Jura99: mig-29 je novsi stroj ako f-16, v dalsom kole moznost oprav mig-29 a su-22 je realizovana beznymi ramcovymi zmluvami, objektivna tazkost neexistuje, je pravda ze je to casto krat komplikovanejsie, casto krat najvacsi dovod nie je objektivny.

    Jadro otazky vsak je, kolko lietadiel je bojaschopnych. Keby armada mala aj 2 lietadla. nebude rada zverejnovat aka je ich pripravenost atd...nie kvoli objektivnej informacnej hodnote, ale napr kvoli udrzaniu navykov procesov utajenia atd atd....

    OSSR ma vo vyzbroij 12 MIG-29 a 8 L-39 roznych verzii

    Cize to zhrniem ...ak sa v clanku spomenie ze dohladat info o nasaditelnosti mig-29 a su-22 je tazko, mozno by bolo zaujimave sa podelit s citatelmi, ake zdroje sa oslovili v tejto suvislosti a kedze to u f-16 (asi) problem nie je, aka je teda ich uroven bojovej nasaditelnosti

  • niko
    11:23 23.01.2017

    Jura99: OSSR maju 15 stihaciek Mig 29 z toho 10 letuschopnych a bojovo nasaditelnych. Neviem ako si prisiel na 8. Kolko maju v ACR letuschopnych Gripenov ?

  • logik
    11:23 23.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Myslím, že to jde okomentovat lapidárně:
    Když mají F16, a nemají na F35, tak by byla z jejich strany "pitomost" kupovat cokoli jiného.

  • apache
    11:10 23.01.2017

    Za mě další palec na horu pro Polsko. Vzhledem k tomu, že mají s F-16 zkušenosti, tak dozajista ví, do čeho jdou. Není to jen žádné rozhodnutí nekompetentních úřednických troubů od stolu. Už dříve se rozhodli, že tento typ bude páteří jejich letectva a jdou tím směrem, hodně cesty již po ní ušli. Piloty maj. Zázemí maj. K tomu si připočtěme probíhající modernizace jejich stávajících F-16 a integraci JASSM. Dá se předpokládat, že nově zakoupené stroje budou modernizovány na stejnou úroveň, takže ty zkušenosti vražené do modernizace stávajících strojů se i nadále zhodnotí.

  • Jura99
    10:58 23.01.2017

    drunkez: Mig-29 i Su-22 jsou staré stroje, vyráběné nepřítelem a díly se hůř shání, obvykle se opravují kanibalizací jiných strojů. U F-16 není nějaký extra důvod, aby se dlouhodobě neopravily. Jinak tajení počtu bojově nasaditelných strojů vyzní tragikomicky, když má např. OSSR celkem 8ks strojů, nepříteli je celkem jedno, jestli jich je letuschopných dva nebo pět, spíš jestli se to netají aby nefrflal daňový poplatník, že za dlouhé peníze vyplacené za servis, stroje nelétají.

  • pavel rampir
    10:30 23.01.2017

    Můj názor je že pokud není možno koupit letoun 5té generace ( bráno zjednodušeně) tak je jedno který typ to je . Aerodynamicky, motorem je to opravdu srovnatelné F-16, Mirage( Rafael) , Gripen, Mig atd. Rozhodující je čím ten drak " naplníte" . Poláci rozhodně nědělají chybu a za rozumné peníze . Měli jsme udělat to samé a možná bychom měli těch eroplánů aspoń přijatelný počet :-)

  • madrabbit
    10:28 23.01.2017

    Otázkou je stav bazarových F-16, ale ekonomicky by to mohlo v delším horizontu dávat smysl. F-16 jako jediný bojový typ, M-346 jako cvičný a "pomocný" bojový letoun. Infrastruktura bude unifikovaná, piloti a pozemní personál také.

  • drunkez
    10:27 23.01.2017

    Opět stojí za připomenutí, že v případě MiGů-29 a Su-22M4 není jasné, kolik strojů je skutečně bojově nasaditelných.

    OMG!!

    ta veta implikuje dohad, ze pocty skutocne bojaschopnych f-16 su zname...viete mi teda poveadat, kolko f-16 je okamizte nasaditelnych? kolko f-16 je bojovo nasaditelnych? ...

    okrem toho kazda armada si tieto udaje strazi relativne dosledne

  • Argonaut.CZ
    10:27 23.01.2017

    Orientace Polaku na vyzbroj z USA je jasna, nedava smysl kupovat neco jineho, nez dalsi F-16. K cemu by jim Gripeny nebo Eurofightery byly, akorat horsi logistika.

  • ruleta
    10:16 23.01.2017

    Napady trochu megalomanske, nektere zakazky predrazene (k hodnote co dostanou) - presto se z Polska stava pomalu a jiste evropska vojenska velmoc. Koncepce jasna a plni se. Pro mne osobne blizsi pristup nez opatrne naslapovani v prostredi koncepce - nekoncepce a ve vysledku stejne predrazene zakazky.

Stránka 2 z 2