Polsko se stane evropskou vojenskou velmocí. S pomocí Jižní Koreje

Polsko se stane evropskou vojenskou velmocí. S pomocí Jižní Koreje
Lehká stíhačka FA-50 / ROKAF (Zvětšit)

Polský vojenský publicista Jaroslav Wolski pozval do svého pořadu Wolski o Wojnie Krzysztofa Plateka, tiskového mluvčí polské Agentury pro vyzbrojování (Agencja Uzbrojenia). Platek představil ambiciózní vyzbrojovací plány polských ozbrojených sil. Polsko za pomocí Jižní Koreje během několika let extrémně zvýší schopnosti svých ozbrojených sil a vojensko-průmyslového komplexu.

Jižní Korea – strategický vojenský partner Polska

Na začátku rozhovoru Platek upozornil na přeceňování ztrát ruské armády na Ukrajině. Ruská armáda rozhodně není zlomená. Současně ukrajinská armáda, jak se z novinových článků nemusí zdát, na tom není příliš dobře.

Podle tiskového mluvčí proto Polsko musí během pár let drasticky posílit své ozbrojené síly. Polsku pomůže Jižní Korea – ta je jedna z mála „západních“ zemí (možná jediná), která umí Polsku rychle doručit obrovské množství vojenské techniky a sdílet své know-how. Takové vojensko-průmyslové schopnosti, plus potřebnou politickou ochotu, nemá Francie, Německo, Velká Británie ani Itálie.

Právě rozsáhlý přenos know-how z Jižní Koreje do Polska, kompletní přenesení výroby nejmodernější korejské vojenské techniky, vybudování kompletního servisního a výcvikového ekosystému, a společný vývoj nové generace zbraní, jsou hlavní přednosti polsko-korejské vojenské spolupráce. Jihokorejci prakticky vybudují nový polský zbrojní průmysl.

Čtenáře Armádních novin napadne otázka: „Proč něco takového Polsku nenabídnou Američané?“ Možná Jihokorejci jednoduše nemají, na rozdíl od Američanů, takové byrokratické, politické, geopolitické a „kulturní“ překážky / dilemata.


Platek v pořadu Wolski o Wojnie

„Obecná rozhodnutí, která jsou přijímána na [polském] ministerstvu obrany, jsou svázaná s celkovou geopolitickou situací a s tím, co se děje ve střední a východní Evropě. Máme ruskou invazi na Ukrajině a Ruská federace ukázala své skutečné záměry. Nemůžeme počítat s tím, že Rusové na Ukrajině již vykrváceli. Obraz budovaný ve veřejném mediálním prostoru není jediný. O některých věcech se nemluví, například, že Ukrajina je ve velmi špatné situaci. O tom se prostě nemluví. A ztráty neodradí Rusko na dalších 15 let od dalších agresivních jednání. Obnovení ruských schopností může být mnohem rychlejší, než se řadě exportů zdá,“ uvedl na začátku Platek.

Polsko proto zásadně posílí své vojenské schopnosti během pár let. Navíc Polsko posílá na Ukrajinu velké množství vojenské techniky. Za Armádní noviny uveďme, že kromě 230 tanků T-72M1/M1R je to i neznámý počet tanků PT-91 Twardy (zřejmě jeden prapor). Dříve nebo později ale Polsko pošle Ukrajině všechny PT-91.

Celkově Varšava Kyjevu poskytne až 500 tanků T-72/T-72M1R/PT-91. Navíc Varšava darovala Ukrajině 18 samohybných houfnic Krab a hodlá poslat dalších 36 (kromě toho Ukrajina koupí 58 Krabů).

Aktuální počty a neoficiální odhady ale nejsou podstatné – proud polské vojenské techniky na Ukrajinu neustane po mnoho let. Samozřejmě záleží na rychlosti a rozsahu zavádění nové výzbroje do polských ozbrojených sil. To je ostatně další důvod rychlého a masivního nákupu zbraní z Koreje – rychle dodávky korejské vojenské techniky umožní posílat další polskou výzbroj na Ukrajinu. Polské modernizační plány a vyzbrojování ukrajinských ozbrojených sil polskou vojenskou technikou jsou jednoduše spojené nádoby.

Platek zdůraznil, že polská armáda do roku 2025 nahradí všechny tanky a houfnice darované Ukrajině. Současně od tohoto roku začnou rozsáhlejší dodávky korejských zbraní a od roku 2026 výroba polonizované korejské vojenské techniky v Polsku.


Korejská vojenská technika pro polské ozbrojené síly

Tanky

116 amerických skladových tanků M1A1 SA dorazí do Polska v letech 2023 a 2024. Součástí dodávek jsou podpůrná vozidla, náhradní díly a munice. Polsko tedy získá dva kompletně vybavené a bojeschopné tankové prapory (2×58 tanků). Současně se vedou jednání o přenosu amerického tankového know-how do Polska – tyto rozhovory vede polský koncern PGZ (Polska Grupa Zbrojenoviwa).

Páteř polských tankových sil ale podle Platka budou tvořit korejsko-polské tanky K2PL.

Wolskieho zajímalo, proč polské ministerstvo obrany nekoupilo více amerických tanků M1A2 SEPv3 nebo M1A1 SA. Protože současný provoz amerických a korejských tanků K2 přinese logistické potíže.

„Díváme se na Jižní Koreu stejným způsobem, jako se Jižní Korea kdysi dívala na Spojené státy. Kde byl jihokorejský zbrojní průmysl před 40 lety? A kde jsou nyní? Jihokorejci díky této úzké spolupráci s americkými partnery začali vyrábět nejnovější tanky K2,“ uvedl Platek a později v rozhovoru dodal, že je výhodné mít dva strategické dodavatelé klíčové vojenské techniky.

Podle tiskového mluvčí sice americké M1A2 SEPv3 nemají konkurenci, ale mnohem lehčí a mobilnější K2 v polských podmínkách skvěle doplní Abramsy. K2 nemá tak silný pancíř jako Abrams, ale pro svou relativně nízkou hmotnost (55 tun; SEPv3 69 tun) se hodí k rychlému překonávání vodních toků a k manévrování v obtížném terénu. Elektronika, senzory a systém řízení palby K2 jsou přitom na špičkové úrovní.


K2

Polsko hodlá k Abramsům přiřadit velmi těžká bojová vozidla pěchoty (BVP; pravděpodobně KS21 RedBack). Naopak lehčí a mnohem mobilnější tanky K2 doplní obojživelná BVP Borsuk.

Za Armádní noviny uveďme, že všech 366 Abramsů (250 M1A2 SEPv3 a 116 M1A1 SA) převezme těžká 18. mechanizovaná divize, která mezi řekami Bug a Wieprz z východu chrání hlavní město Varšavu. Tato divize nebude ve svém operačním prostoru muset překonávat žádné velké řeky a současně musí vydržet největší nápor nepřítele – ten se bude snažit rychle dostat k Varšavě.

Polsko první skladové tanky K2 dostane již letos. Další budou nově vyrobené. Již první tanky K2 obdrží polské komunikační systémy a (polské nebo zahraniční) systémy řízení boje (BMS) propojitelné s BMS zavedené v polské armádě. Tato rychlá počáteční dodávka 180 korejských tanků K2 (tři prapory) proběhne do roku 2025. Půjde o rychle zacelení mezery po darovaných T-72 a PT-91 na Ukrajinu. Po roce 2026 pak tyto tanky projdou modernizací na nejnovější standard K2PL.

Do roku 2025 tedy Polsko získá 116 tanků M1A1 SA a 180 tanků K2.


Norská verze K2NO (se systémem Trophy) vedle původních tanků K2; větší foto / Hyundai Rotem

Současně Polsko a Jižní Korea budou pracovat na vylepšené verzi K2PL s lepším pancířem (současný K2 má slabé pancéřování). I norská verze K2NO již má pokročilejší pancíř. K2PL mimo jine dostane kamerový systém s 360° pokrytím (zřejmě s autonomním vyhledáváním cílů), podobně jako má SEPv3, a také korejský aktivní systém ochrany KAPS (Korean Active Protection System). KAPS drasticky zvýší ochranu tanku před protitankovými řízenými střelami a další „pomalu“ letící protitankovou municí (nejrůznější kumulativní munice).

V Polsku vznikne kompletní školicí centrum posádek tanků K2, včetně nejmodernějších simulátorů. S výcvikem polských tankistů pomůže jihokorejská armáda přímo v Jižní Koreji.

Za skutečnou revoluci Platek označil fakt, že Jižní Korea v Polsku, zřejmě v rámci firmy HSW (Huta Stalowa Wola), postaví novou továrnu pro kompletní výrobu korejsko-polských tanků K2PL. A pozor! V Polsku se mají licenčně vyrábět (resp. kompletovat) korejské power-packy. Půjde o rodinu motorů pro tanky K2PL i samohybné houfnice K9PL (viz dále). Současně v Polsku vznikne kompletní základna pro servis tanků K2PL. Tedy něco, co se u nákupu německých tanků Leopard podcenilo a u tanků Abrams se to řeší ex post.

Od roku 2026 nová továrna pro polskou armádu postupně vyrobí 820 tanků K2PL. Polská armáda chce tedy 1000 tanků K2PL (180 tanků K2 bude vylepšeno na verzi K2PL). Takový počet K2PL a 366 Abramsů odpovídá nasycení šesti mechanizovaných divizí.

Pro rychlou a masivní výrobu K2PL je ale nutné importovat komponenty (nebylo uvedeno jaké a v jakém rozsahu) z Jižní Koreje. Ostatně není na tom nic divného – není v silách žádné země vyrábět absolutně všechny součástky na svém území. Dodavatelské řetězce nutné k výrobě jakékoliv komplikované techniky jsou a zůstanou mezinárodní, resp. mezikontinentální.

Polsko se díky masivnímu nákupu jihokorejské techniky a know-how stane centrem korejského průmyslu V Evropě. Navíc Polsko a Jižní Korea mají společně pracovat na tanku nové generace K3 (K3PL), který bude vyráběn v Polsku a Jižní Koreji. Tento tank může mít kanon ráže 140 mm. Ostatně současný K2 je již připraven pro instalaci kanonu této ráže.

Polsko mimo jiné do společného vývoje přispěje informacemi a zkušenostmi z provozu amerických Abramsů.


Houfnice K9A1

Samohybné houfnice

Polsko v letech 2022 až 2023 dostane 48 samohybných houfnic (dva oddíly) K9A1 ráže 155 mm s polským systém řízení palby / boje Topaz. Již v letošním roce dorazí 18 skladových houfnic K9A1. Tato dodávka zacelí mezeru vzniklou darováním polských houfnic Krab Ukrajině. Všechny houfnice K9A1 pak po roce 2026 projdou modernizací na standard K9PL.

Wolskieho zajímalo, proč polské ministerstvo obrany raději nenakoupí více domácích houfnic Krab a neumožní polské HSW rozšířit výrobu. Parafrázovaná odpověď byla: „HSW má zakázek až nad hlavu“. HSW podle smlouvy z roku 2016 musí vyrobit 96 houfnic Krab pro polskou armádu (do roku 2024) a zároveň 54 Krabů pro ukrajinskou armádu. To potrvá do roku 2026. Zároveň v letošním roce polské ministerstvo obrany objedná dalších 48 houfnic Krab (dva oddíly po 24 houfnicích).

Současně od roku 2026 HSW začne vyrábět houfnici K9PL na základě nejnovější korejské houfnice K9A2. Ta se vyznačuje plně autonomním nabíjecím systém střel i prachových náplní. Verze K9A1 má „pouze“ autonomní (s lehkou dopomocí osádky) nabíjení střel. Ale již od roku 2024 Polsko získá houfnice K9PL vyrobené v Jižní Koreji, nejdříve na základě verze K9A1 a později K9A2. Verze K9PL získá zejména polské komunikační vybavení a systém Topaz. Ostatně Topazy získají i všechny polské raketomety HIMARS, stíhače tanků Ottokar Brzoza a budou je využívat i kamikadze drony Warmate.


K239 Chunmoo

Polsko se zajímá i o korejské raketomety K239 Chunmoo, současně se letos nakoupí další polské raketomety WR-40 Langusta II ráže 122 mm. Chunmoo využívá střely ráže 130 mm, 227 mm a 239 mm. Opět je ve hře licenční výroba korejských raketometů a raket.

Celkově Polsko na svém území hodlá vyrobit, a z Jižní Koreje od roku 2024 importovat, 692 houfnic K9A1 a K9PL. Přičemž K9A1 později projde modernizací na standard K9PL s plně autonomním nabíjecím systémem.

Zajímavé je, že HSW má vedle sebe vyrábět houfnice K9PL, současné houfnice Krab a poté houfnice nové generace K9PLA3 (nástupce Krabů). Má jít o zcela novou houfnici vzniklou v korejské a polské spolupráci. Polsko při vývoji K9PLA3 využije zkušenosti s nasazením Krabů na Ukrajině.

HSW bude současné Kraby vyrábět i po roce 2026 (očekávají se tedy nové objednávky), až do připravenosti K9PLA3 pro sériovou výrobu. Za Armádní noviny můžeme s velkou jistotou říct, že všechny houfnice vyráběné v Polsku (resp. HSW), ať už je nazveme jakkoliv, budou sdílet maximum společných komponentů. Ostatně i současný Krab využívá podvozek a pohonnou jednotku z K9.

Výsledně Polsko hodlá provozovat okolo 800 samohybných pásových houfnic ráže 155 mm. Platek přitom v rozhovoru opět zdůraznil – v Polsku vznikne nejen kompletní servisní zázemí houfnic K9, ale mají se zde vyrábět (kompletovat) všechny klíčové komponenty, četně motorů, převodovek a transmisí.


AS21

BVP

Platek dementoval zprávy o nákupu starších korejských BVP K21 se 40mm kanonem. Současně tiskový mluvčí uklidnil polské posluchače – polská armáda nakoupí 1000 BVP Borsuk (výhledově až 1400) a začlení je do mechanizovaných a tankových praporů. Lehké, extrémně mobilní a obojživelné BVP Borsuk doplní tanky K2PL. Z počátku, do jejich vyřazení po roce 2030, také německé Leopardy 2.

Současně Polsko vážně uvažuje o nákupu jihokorejských těžkých BVP AS21 Redback – podle všeho tyto BVP mají být plně importovány z Jižní Koreje. Jak bylo řečeno dříve, těžké Redbacky s tanky SEPv3 mají u 18. divize chránit Varšavu a absorbovat nejtěžší nápor ruské armády.

Pochopitelně, pokud Rusko zaútočí, bude to svým způsobem selháním polské armády – hlavním cílem Polska je totiž mít tak silnou armádu, aby Rusové nemohli využívat vojenské prostředky jako nátlakový nástroj v diplomatickém vyjednávání s Polskem, USA nebo evropskými zeměmi. Aby Rusové nemohli říct: „Pokud nedostaneme, co chceme, bude válka.“ A pokud to přesto řeknou, aby Polsko mohlo sebevědomě říct: „Tak to zkuste“.

V případě AS21 se počítá i s instalací polského bojového modulu ZSSW-30. Ale bude to ještě předmětem vyjednávání.

Současně Varšava a Soul řeší problematiku kolových obrněných vozidel. V roce 2023 Polsku končí licence na výrobu obrněnců Rosomak (finská Patria AMV). Nabízí se tak výroba polsko-korejského kolového obrněnce v Polsku, na základě korejské platformy K806/K808.


K806 (6×6) a K808 (8×8)

FA-50

Největší kontroverze vyvolává nákup korejských lehkých stíhaček FA-50. Kontroverze v tom smyslu, že polští vojenští publicisté nechápou a nemohou přijít na důvod, proč ministerstvo jednoduše nenakoupilo více F-16.

Podle Platka lze FA-50 označit jako největší „gap filler“ ze všech nákupů. Hlavním důvodem je opět rychlost dodávek. Jižní Korea umí FA-50 dodat velmi rychle, což umožní polskému letectvu vyřadit MiGy-29 a Su-22 z výzbroje. Zároveň Platek připomněl, že polské letectvo k plnění všech úkolů potřebuje 160 víceúčelových taktických nadzvukových letadel.

Prvních 12 FA-50 Block 10 (s velmi omezenými bojovými možnostmi) dorazí již v příštím roce. Mnohem pokročilejších 36 FA-50PL (na základě FA-50 Block 20), s AESA radarem, střeleckým pouzdrem Sniper, integrací střel AIM-9X (výhledově AMRAAM a Brimstone) a Link 16, dorazí v roce 2023. Na verzi FA-50PL se později dostanou i FA-50 Block 10. Celkově tedy polské letectvo své MiGy-29 a Su-22 nahradí 48 FA-50PL. Platek kromě rychlosti dodávek zdůraznil společnost mnoha komponetů mezi FA-50 a F-16.

V Polsku má opět vzniknout kompletní servisní zázemí a výcvikové centrum. Polšti piloti se přitom s FA-50 již seznámili během několika letů v Jižní Koreji.


FA-50

Kolem roku 2025 tedy ve výzbroji polského letectva najdeme: 32 F-35A Lightning II, 48 F-16C/D Block 50/52, 48 FA-50 a 16 cvičných M-346 Bielik, které lze použít omezeně pro bojové úkoly.

Na úplný závěr pak Platek zmínil korejské víceúčelové nadzvukové letadlo KF-21 Boramae, které před pár dny vykonalo svůj první let. Polsko má zájem nakoupit i tento dvoumotorový letoun. Nic bližšího ale tiskový mluvčí k tomu neuvedl, pouze to, že cílem je provozovat 160 „stíhaček“.

Za Armádní noviny uveďme – Polsko obětovalo logistické problémy spojené s provozem více platforem výměnnou za extrémně rychlé dodávky velkého množství pozemní i letecké techniky. Stejně tak výměnou za vybudování nového vojenského průmyslu.

A ukázalo se, že v západním světě tak rozsáhlé dodávky, možnosti, kompetence, flexibilitu, politickou nepodmíněnost, rozsah strategické spolupráce, a ochotu sdílet know-how, nabízí jen Jižní Korea.

Důvod takového extrémního spěchu je přitom zneklidňující – západoevropské země NATO (mimo Švédsko a Finsko) nemají, a zřejmě ani v dohledné době nebudou (nechtějí) mít, skutečné kapacity pro vojenské odstrašování Ruska. Polsko se proto rozhodlo takové kapacity vybudovat vlastními silami.

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Bartosiak: Německo a Rusko opět budují evropské impérium; část 1.

Dva přední polští bezpečnostní analytici a autoři Jacek Bartosiak a Piotr Zychowicz hovořili o ...

PREMIUM Bartosiak: Německo a Rusko opět budují evropské impérium; část 2.

Dva přední polští bezpečnostní analytici a autoři Jacek Bartosiak a Piotr Zychowicz hovořili o ...

PREMIUM Podepsáno: Polsko stvrdilo nákup 250 amerických tanků M1A2 SEPv3 Abrams

V prostorách výcvikového polygonu Wesolej, u 1. Varšavské obrněné brigády (1. Warszawskiej Brygady ...

PREMIUM MGCS vs. KF51 Panther vs. K2PL: Boj tanků o Evropu

Evropské země tradičně hledí v otázkách zbraňové výroby pouze na vlastní zájmy. Nezměnila to ani ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jaroslav Dolejška
    14:14 31.07.2022

    Korejský tank K2PL+ bude mít v hlavni nízkovýkonný laser pro sestřelování dronů, prototyp testovala korejská agentura DAPA, včetně těch pro Polsko.

    Korejský tank K2PL+ bude mít v hlavni nízkovýkonný laser pro sestřelování dronů, prototyp testovala korejská agentura DAPA, včetně těch pro Polsko.

  • SYN_
    01:20 30.07.2022

    Uh huh, FA-50 bude umět UŽ v roce 2023 použít Sidewinder? Tedy první rok bude naprosto bezzubý a protivníka dokáže maximálně zastrašit kanonem? "Později" i AMRAAM... no doufejme že ...Zobrazit celý příspěvek

    Uh huh, FA-50 bude umět UŽ v roce 2023 použít Sidewinder? Tedy první rok bude naprosto bezzubý a protivníka dokáže maximálně zastrašit kanonem? "Později" i AMRAAM... no doufejme že to později bude co nejdřív, a po upgradu pro všechny polské FA-50, jinak to budou takové trošku lepší L-159...
    Evidentně silně převážila otázka dostupnosti strojů, a to za jakoukoliv cenu.Skrýt celý příspěvek

    • Maximus
      18:55 31.07.2022

      FA-50 umí přirozeně Sidewinder už od začátku a Block20 pak bude mít integraci AMRAAM

      FA-50 umí přirozeně Sidewinder už od začátku a Block20 pak bude mít integraci AMRAAM

      • Arthur
        22:23 31.07.2022

        A zároveň aj najnovšie Sidewinder AIM-9X.

        A zároveň aj najnovšie Sidewinder AIM-9X.

  • Gator
    11:08 29.07.2022

    Tak nevím, co je na tomhle pravdy. Mám ale obavy, aby s náma nebylo vyjebáno ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nevím, co je na tomhle pravdy. Mám ale obavy, aby s náma nebylo vyjebáno také:
    https://echo24.cz/a/SN5yU/neme... Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      01:28 30.07.2022

      Tak, z všech info které jsem četl vyplývalo že tanky v Polské armádě budou doplňovány Abramsy a K2, a že Leopardů se hodlají výhledově zbavit...? Pokud se vyjebávání nepotvrdí, tak ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak, z všech info které jsem četl vyplývalo že tanky v Polské armádě budou doplňovány Abramsy a K2, a že Leopardů se hodlají výhledově zbavit...?
      Pokud se vyjebávání nepotvrdí, tak jsou tyhle články šíření žvástů. Doporučoval bych aspoň trochu decentní formulace a ne okamžitě ve všem vydět spiknutí...Skrýt celý příspěvek

      • Tecka
        09:07 30.07.2022

        @ SYN_ Artykuł to ogólniki i domysły. Obecnie mamy polityczne grillowanie pomiędzy Berlinem i Warszawą , rodzi się nowy układ w Europie, po wojnie już nie będzie tak samo jak ...Zobrazit celý příspěvek

        @ SYN_
        Artykuł to ogólniki i domysły. Obecnie mamy polityczne grillowanie pomiędzy Berlinem i Warszawą , rodzi się nowy układ w Europie, po wojnie już nie będzie tak samo jak teraz..czy wiedzą o tym w Czeskim rządzie? Pewnie tak..
        tutaj kolejne info i zmiana narracji: https://www.sueddeutsche.de/po...
        I następne..tym razem nieudolny lobbing , boleśnie dotarło ile się traci przez głupią politykę: https://twitter.com/nicholadru... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:11 29.07.2022

    Kdyz popustim uzdu fantazii, tak Polsko se orientovalo ve zbranich na Koreu, ktera mu nebude mluvit do geopolitiky a take chce (uz dlouho a ne moc uspesne) postavit vlastni silny ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyz popustim uzdu fantazii, tak Polsko se orientovalo ve zbranich na Koreu, ktera mu nebude mluvit do geopolitiky a take chce (uz dlouho a ne moc uspesne) postavit vlastni silny vojensky prumysl vc. vyroby tanku, letadel. O tom, jaka bude geopolitika v polskem podani uslysime/uvidime za 10-15let.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      09:18 29.07.2022

      Nebo taky ne.

      Nebo taky ne.

  • ruleta
    15:13 27.07.2022

    https://twitter.com/P_Militarn... Podle tohoto je servisni a vycvikove stredisko v PL podmineno dalsimi nakupy v okolnich zemi. Udajne uz se vedou ...Zobrazit celý příspěvek

    https://twitter.com/P_Militarn...

    Podle tohoto je servisni a vycvikove stredisko v PL podmineno dalsimi nakupy v okolnich zemi. Udajne uz se vedou diskuze se "sousednimi" zememi (jedine balt a Slovensko, Cesko a Ukrajina) o prodeji 100-200 ks.

    Info o Slovensku se uz objevilo pred nekolika dny.Skrýt celý příspěvek

    • Praclik
      16:13 27.07.2022

      O Slovensku koluju iba informacie este z minuleho roka, nic noveho sa ohladom FA-50 a SR odvtedy neobjavilo.

      O Slovensku koluju iba informacie este z minuleho roka, nic noveho sa ohladom FA-50 a SR odvtedy neobjavilo.

    • Maximus
      10:51 28.07.2022

      Myslím si, že vzhledem k brzké dodávce FA-50 do Polska budou velice rychle dostupné reference pro okolní země. Ono těch 12+2 slovenských F16V je minimum pro air-policing a nácvik ...Zobrazit celý příspěvek

      Myslím si, že vzhledem k brzké dodávce FA-50 do Polska budou velice rychle dostupné reference pro okolní země.

      Ono těch 12+2 slovenských F16V je minimum pro air-policing a nácvik vzdušného boje. Přesná analogie s našimi Gripeny. Ty letadla toho umí hodně, ale využívá se jen menší část jejich potenciálu, protože počet dostupných letových hodin pro výcvik je vyčerpán nejprioritnějšími úkoly.

      Pro výcvik A2G zůstane času absolutní minimum.

      Právě proto jsem zvědavý na reference FA-50 v Polsku, které právě bude nahrazovat jednotky vybavené Su-22 a MIG-29. Piloti si určitě nenechají dojmy jen pro sebe a budeme moc srovnávat.

      Velice závisí na provozních nákladech, reálně využitelné shodnosti s F-16 a bojových i cvičných schopnostech.

      Pokud by Slovensko potřebovalo nízkorozpočtově rozšířit schopnosti A2G a mít letadlo na low-cost airpolicing i pokračovací výcvik pro F-16, tak se budou o toto letadlo zajímat. Zatím ale není průchozí už vůbec nic - smerácká a jiná dezolátní opozice na Slovensku by nejraději místo F-16 nakoupila Mig-35 :-(((Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        18:17 28.07.2022

        Jako, že by někdo z PL pilotů mohl provést, že je to blbost, a dal létat?

        Takže, co vlastně očekáváte. To si klidně tu chvalu můžete napsat sám už dnes.

        Jako, že by někdo z PL pilotů mohl provést, že je to blbost, a dal létat?

        Takže, co vlastně očekáváte. To si klidně tu chvalu můžete napsat sám už dnes.

  • Jan Grohmann
    13:34 27.07.2022

    Podpis rámcové dohody na dodávky tanků K2, houfnic K9 a letadel ...Zobrazit celý příspěvek

    Podpis rámcové dohody na dodávky tanků K2, houfnic K9 a letadel FA50:
    https://www.gov.pl/web/obrona-... Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      14:30 27.07.2022

      Objednáme 3 letky lietadiel FA-50 https://www.youtube.com/watch?... - Prvé lietadlá bude mať poľské letectvo k dispozícii budúci rok. V prvom rade nám tieto lietadlá ...Zobrazit celý příspěvek

      Objednáme 3 letky lietadiel FA-50
      https://www.youtube.com/watch?...
      - Prvé lietadlá bude mať poľské letectvo k dispozícii budúci rok. V prvom rade nám tieto lietadlá umožnia stiahnuť postsovietske lietadlá.
      - Po druhé, umožnia nám zintenzívniť výcvik poľských pilotov.
      - Po tretie, ide o cvičné a bojové lietadlá, takže sa budú využívať v rôznych typoch misií, ktoré vykonávame

      zdôraznil s odkazom na zmluvu o kúpe lietadiel FA-50.

      Letectvo dostane do polovice roku 2023 12 lietadiel, celkovo bude dodaných 48 lietadiel. FA-50 sú ľahké, viacúčelové cvičné a bojové stroje. Lietadlo bude nakonfigurované v súlade s presnými požiadavkami predloženými poľskými vzdušnými silami (IFF NATO), bude mať zvýšené operačné schopnosti a štandard Block 20.

      zdroj: https://www.gov.pl/web/obrona-... Skrýt celý příspěvek

  • michaltinkint
    11:11 27.07.2022

    Na severe sa vyzbrojuje Kaczinských Poľsko s využitím US a Kórejských zdrojov vrátane rozmachu zbrojárstva. Na juhu sa vyzbrojuje Orbánovo Maďarsko s využitím nemeckých zdrojov, ...Zobrazit celý příspěvek

    Na severe sa vyzbrojuje Kaczinských Poľsko s využitím US a Kórejských zdrojov vrátane rozmachu zbrojárstva. Na juhu sa vyzbrojuje Orbánovo Maďarsko s využitím nemeckých zdrojov, vrátane rozvoja zbrojárstva. Vidím to iba ja tak, že je najvyšší čas, aby sa zobudilo československo? S vojnou na východe tu budeme ako kávové zrnko v mlynčeku. Zatiaľ ako dosť pripečené zrnko.Skrýt celý příspěvek

    • Hevonen
      16:25 27.07.2022

      Maďarsko rozhodne nebuduje armadu na poľský štýl.
      200 Lynxov, 44 leopardov a 24 pzh, k tomu BTR. S tým neubrania ani dve župy.

      Maďarsko rozhodne nebuduje armadu na poľský štýl.
      200 Lynxov, 44 leopardov a 24 pzh, k tomu BTR. S tým neubrania ani dve župy.

  • Danik
    09:57 27.07.2022

    To zaměření na Koreu je pochopitelné, Polsko tak výrazně posílí schopnosti domácího obraného průmyslu a přitom se vyhne větší závislosti na Německu, polsko-německé vztahy jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    To zaměření na Koreu je pochopitelné, Polsko tak výrazně posílí schopnosti domácího obraného průmyslu a přitom se vyhne větší závislosti na Německu, polsko-německé vztahy jsou takové jaké jsou.

    Plány jsou to velmi ambiciózní a vzhledem k současné výrazné změně bezpečnostního prostředí v Evropě i rozumné (na první pohled).

    Mám však obavu o polské ozbrojené síly, aby nedopadly jako ty ruské. Tedy tvrdě nenarazily na ekonomické a demografické limity. Tedy sice papírově velká armáda, ovšem útvary na 60% naplněnosti, bojová nasaditelnost jednotek procentuálně podobná, nedostatečná výbava některých útvarů, část techniky ve špatném stavu a zpomalující se kvalita a tempo modernizace.Skrýt celý příspěvek

    • ruleta
      10:23 27.07.2022

      Je to pochopitelne a do jiste miry jedine mozne. S Nemeckem je fakt, ze nic nevyjednali (nevim, jestli to podcenili anebo nemci vubec nic nechteli presouvat). USA nic presouvat co ...Zobrazit celý příspěvek

      Je to pochopitelne a do jiste miry jedine mozne. S Nemeckem je fakt, ze nic nevyjednali (nevim, jestli to podcenili anebo nemci vubec nic nechteli presouvat). USA nic presouvat co se tyce vyroby nebude. Nechcete? Nechte byt, kupte si jinde, ale stejne se vratite, protoze mame nejlepsi. Tuto realitu zjevne pochopil i MON, viz rozhovor mame plany na az 500 HIMARS, ale soucasne se bavime s Koreou, pokud to nevyjde.

      Kazdopadne by mne zajimal ten myslenkovy konstrukt, ze se z montovny/montoven (nic jineho to neni) stane Polsko technologicka zeme. Mozna se to ubira konstrukci montovna -> vlastni vybaveni -> vlastni vyvoj vybaveni -> participace na novych programech K3, KF-21 -> vlastni top programy... nevim, plno neznamych.

      Kazdopadne co se tyce financovani, tak jsem zvedavy. Tohle vlastne nikdo medialne neotevrel - ani v tom rozhovoru Wolskeho. Neptal se kde se vezmou lidi, penize. Tohle vsechno nejsou miliardy zlotych, tohle vsechno jsou desitky/stovky miliard zlotych.Skrýt celý příspěvek

      • DanWessonValor
        11:52 27.07.2022

        Správný poznámky, ale už to WoW řešil předtím. S Němcema se nejedná - spolehlivej partner to opravdu není. To, co předvedla tamní socdem vláda nedává žádný záruky, že pokud by ...Zobrazit celý příspěvek

        Správný poznámky, ale už to WoW řešil předtím. S Němcema se nejedná - spolehlivej partner to opravdu není. To, co předvedla tamní socdem vláda nedává žádný záruky, že pokud by došlo k nežádoucímu, tak nezastavěj dodávky dílů do Leopardú s tím, že Mordor se nesmí ponížit. A navíc pokud Bundeswehr se bude hypermasivně modernizovat, logicky pojedou tamní zbrojovky hlavně pro něj. Proto se PL Leopardy přesunou do záloh, mimo očekávanej hlavní směr obrany. Tíži tankovýho vojska ponesou Abramsy a K2PL. Popravdě se jim nedivím, doufám že těch 15 oldtimerů, co máme zdarma, neznamená, že někdo na MOČR uvažuje o Leo jako mbt . Polský obrovský výdaje je nutno posuzovat v čase, 500 mld Zl neni vyplácený hned, ale např během 10ti let. A nakonec lidi - WoW měl nápad, že by třeba byla divize vycvičenejch legionářů z UA a třeba Běloruska. Ti maj sami motivaci dost velkou, aby ta říše plná smradu a vší zůstala ve svejch hranicích.Skrýt celý příspěvek

        • ruleta
          13:01 27.07.2022

          Tak pokud Polsko jedna na zaklade toho co se stalo v poslednich mesicich, tak vsechno sijou horkou jehlou - proste pokud nekdo v Polsku nebo kdekoliv jinde ma dojem, ze Nemecko ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak pokud Polsko jedna na zaklade toho co se stalo v poslednich mesicich, tak vsechno sijou horkou jehlou - proste pokud nekdo v Polsku nebo kdekoliv jinde ma dojem, ze Nemecko neni zaruka, tak chovani Nemecka v roce 2021/2022 nemuze byt primarnim impulzem k tomu, ale spise jenom potvrzenim daneho pohledu. Antipatie Polska jsou zname, pohled Nemecka na imulzivejsiho souseda take. Proste historicky se nedomluvej. Nasich 15 ks co dostanem nemaji zadny vyznam pokud nebude nasledovat nakup - opravdu, logika nepusti - nema smysl akceptovat dar na ktery navazeme svoji vlastni logistiku a vsechno okolo a pak po velmi kratkem casovem useku budeme tvorit jinej chain na nejaky jiny tank (teprve potom by to byl danajsky dar, ktery by vysel financne hure). Co se tyce lidi - tak Wolski s Kamizelou rikali, ze uz ted v PL armade chybi 21 000 vojaku a to nepocitaji ty plany na divize, letadla atp. 500 mld zlotych i v 10 letech je 3 000 mld korun, 300 mld rocne navic je obroooooovsky ranec, ja vim, asi to byl jenom wild shot -ale davam to pro kontext. Protoze to neni jenom o armade ale i o specializovanych pozicich v prumyslu (ktere chybi!), je to o celych tovarnich celcich atp.Skrýt celý příspěvek

          • ruleta
            13:57 27.07.2022

            Jinak co se tyce zacatku spoluprace, tak se datuje nekde okolo roku 2014.

            Jinak co se tyce zacatku spoluprace, tak se datuje nekde okolo roku 2014.

      • Maximus
        12:37 27.07.2022

        Jižní Korea je z hlediska Polska pragmatická volba. JK nemá v rámci státu v Evropě žádné geopoliticke zájmy. Ty zájmy jsou pouze ekonomické a z pohledu potřeb Polska je to win-win ...Zobrazit celý příspěvek

        Jižní Korea je z hlediska Polska pragmatická volba. JK nemá v rámci státu v Evropě žádné geopoliticke zájmy. Ty zájmy jsou pouze ekonomické a z pohledu potřeb Polska je to win-win strategie.

        Hlavní spojenec Polska je USA, ale to není moc ochotné předávat svoje vojenské know-how. Německo není ani moc velký spojenec a pokročilé technologie také nerad pouští. Všechny ostatní alternativy než JK jsou technologicky mnohem horší.Skrýt celý příspěvek

      • HumInt
        23:40 28.07.2022

        Ten postup od montovne po vlastný vývoj je logický a správny. Poľsko sa tiež správne pripravuje na dlhú vojnu. Ak aj Rusko na Ukrajine prehrá v horizonte mesiacov (5-24), ...Zobrazit celý příspěvek

        Ten postup od montovne po vlastný vývoj je logický a správny. Poľsko sa tiež správne pripravuje na dlhú vojnu. Ak aj Rusko na Ukrajine prehrá v horizonte mesiacov (5-24), nasledovať bude séria ďalších vojenských konfliktov - Podnestersko, Bielorusko, Kaliningrad, Kavkaz, rozpad Ruskej federácie. Na armádu v čase vojny peniaze budú a nedostatok ľudí vyriešia povinnou vojenskou službou alebo lepšími platmi.

        To, že sa s Nemeckom nebavia chápem, už dávnejšie som sem písal, že Nemecko so svojím prístupom k Ukrajine stratilo nielen vojenské zákazky na východ od svojich hraníc, ale akýkoľvek kredit prácne budovaný za posledné desiatky rokov.Skrýt celý příspěvek

  • Náhodný kolemjdoucí
    08:41 27.07.2022

    Mohla by to být příležitost i pro Česko. Ani ne tak připojit se bezhlavě k nějakému nekoncepčnímu rychlonákupu, ale zkusit jednat s Polskem o možnostech spolupráce, která by na ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohla by to být příležitost i pro Česko. Ani ne tak připojit se bezhlavě k nějakému nekoncepčnímu rychlonákupu, ale zkusit jednat s Polskem o možnostech spolupráce, která by na jejich rozsáhlé akvizice nějak dál navazovala - namátkově, oni k novým bojovým letadlům možná budou chtít i cvičné stroje, nás by mohl zajímat osud jejich Leopard 2.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      09:23 27.07.2022

      Nás osud jejich Leopardů rozhodně nezajímá. Proč by měl? Jsou to staré stroje vhodné tak na celkovou modernizaci (to o co se sami snaží je naprosto nedostatečné). Teď kupují FA-50 ...Zobrazit celý příspěvek

      Nás osud jejich Leopardů rozhodně nezajímá. Proč by měl? Jsou to staré stroje vhodné tak na celkovou modernizaci (to o co se sami snaží je naprosto nedostatečné).
      Teď kupují FA-50 a provozují M-346. Takže pokud naznačujete že koupí něco z Aera tak ne. Nekoupí.Skrýt celý příspěvek

      • Náhodný kolemjdoucí
        10:29 27.07.2022

        T-72M jsou dostatečné? FA-50 kupují snad primárně jako bojové stroje, pochopitelně vzhledem k původu v cvičném letadle si na nich obstarají i lead-in a konverzi, ale pro dřívější ...Zobrazit celý příspěvek

        T-72M jsou dostatečné?
        FA-50 kupují snad primárně jako bojové stroje, pochopitelně vzhledem k původu v cvičném letadle si na nich obstarají i lead-in a konverzi, ale pro dřívější fáze výcviku je to možná až příliš výkonný stroj. Třeba Italové si ke svým M-346 pořídili ještě provozně levnější M-345. Nicméně máte vlastně pravdu - Polsko je specifické, takže nekoupí, i kdyby to smysl dávalo.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          12:04 27.07.2022

          T-72M půjdou nebo už částečně odešli na Ukrajinu. Tenhle tank tu končí.

          T-72M půjdou nebo už částečně odešli na Ukrajinu. Tenhle tank tu končí.

          • Náhodný kolemjdoucí
            14:07 27.07.2022

            A jaký je tedy vlastně náš aktuální plán? nasypat kolik peněz do zprovoznění M4CZ a udržovat je další roky vedle Leopardů?

            A jaký je tedy vlastně náš aktuální plán? nasypat kolik peněz do zprovoznění M4CZ a udržovat je další roky vedle Leopardů?

          • Arthur
            18:06 27.07.2022

            Náhodný kolemjdoucí, ale Vy žiadne Leopardy ešte nemáte a na ťažkú mechanizovanú brigádu potrebujete min 30ks tankový prápor. T-72M4CZ sa v súčasnosti technický zhodnocujú.

            Náhodný kolemjdoucí, ale Vy žiadne Leopardy ešte nemáte a na ťažkú mechanizovanú brigádu potrebujete min 30ks tankový prápor. T-72M4CZ sa v súčasnosti technický zhodnocujú.

          • Náhodný kolemjdoucí
            19:53 27.07.2022

            Arthur Tak to abychom je tedy rychle pořídili a Polsko by mohlo být jeden z možných dodavatelů. Je otázka, jestli by na prapor nebylo vhodné mít spíš tak 44 tanků + 14 pro rotu ...Zobrazit celý příspěvek

            Arthur
            Tak to abychom je tedy rychle pořídili a Polsko by mohlo být jeden z možných dodavatelů.
            Je otázka, jestli by na prapor nebylo vhodné mít spíš tak 44 tanků + 14 pro rotu aktivních záloh.Skrýt celý příspěvek

    • antoniok
      20:05 30.07.2022

      Myslím si, že je to příležitost i pro Českou republiku. Zejména proto, že v Polsku nemáme takové výrobní kapacity a bude nutná diverzifikace. Rád bych se jednou dočkal ...Zobrazit celý příspěvek

      Myslím si, že je to příležitost i pro Českou republiku. Zejména proto, že v Polsku nemáme takové výrobní kapacity a bude nutná diverzifikace. Rád bych se jednou dočkal polsko-českých nebo česko-polských výrobků.Skrýt celý příspěvek

  • copy
    00:04 27.07.2022

    Tak jsem si to přečetl a jako Polská pohádka na dobrou noc dobrý. Jdu spát.
    Hezké sny děti.

    Tak jsem si to přečetl a jako Polská pohádka na dobrou noc dobrý. Jdu spát.
    Hezké sny děti.

  • Oliver
    23:33 26.07.2022

    já to říkám dávno, s korejci jsme měli naskočit na tanky jak byla možnost, né pořád dlouze rozmýšlet nebo čekat z koho vypadne lepší "všimné". Polsko i Maďarsko znovuvybavení svých ...Zobrazit celý příspěvek

    já to říkám dávno, s korejci jsme měli naskočit na tanky jak byla možnost, né pořád dlouze rozmýšlet nebo čekat z koho vypadne lepší "všimné". Polsko i Maďarsko znovuvybavení svých vojsk rozhýbali, dokonce i Slováci a my na chvostu, přitom příležitosti byly hodně zajímavé. Teď se bude zase dlouho meditovat jestli k Leo A4 i A7 nebo ne a Poláci už budou mít nejen hotovou smlouvu ale i půjdou první dodávky. Jestli zůstalo v českých zemích něco jako rakouské dědictví tak je to byrokracie kde se neumí domluvit. I přes ta léta socíku vlastně zůstal státní aparát věren rakousko-uherskému odkazu...Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      06:53 27.07.2022

      Oproti našim dnešním úřadům byly ty RU vzorem minimalismu, profesionality a efektivity :-( .

      Oproti našim dnešním úřadům byly ty RU vzorem minimalismu, profesionality a efektivity :-( .

    • Jirosi
      07:12 27.07.2022

      Fakt je tohle styl kterým se má vyzbrojovat CR?
      Opravdu měla CR nakoupí nedodelky jako K2, a následně vyhodit ty penize znovu za tanky z DE? (Pl to udělalo presne obracene)

      Fakt je tohle styl kterým se má vyzbrojovat CR?
      Opravdu měla CR nakoupí nedodelky jako K2, a následně vyhodit ty penize znovu za tanky z DE? (Pl to udělalo presne obracene)

      • CerVus
        08:12 27.07.2022

        K2 není nedodělek. Ano čisté Korejský powerpack má stále problémy, ale je k dispozici i s Německým. Jinak koncipované pancéřování je dáno požadavky tamního bojiště.

        K2 není nedodělek. Ano čisté Korejský powerpack má stále problémy, ale je k dispozici i s Německým. Jinak koncipované pancéřování je dáno požadavky tamního bojiště.

        • Jirosi
          09:12 27.07.2022

          Takže, se musí(musel) dodělat pro použití na evropském bojišti.
          Ale tahle modifikace, je zatím ve fázi prototypu.
          Kdyz bychom nakupovali dříve jiná věže nebyla

          Takže, se musí(musel) dodělat pro použití na evropském bojišti.
          Ale tahle modifikace, je zatím ve fázi prototypu.
          Kdyz bychom nakupovali dříve jiná věže nebyla

          • CerVus
            18:30 27.07.2022

            Já mám za to, že ta modifikace tvoří drtivou většinu jejich tanků. Právě že menšina je osazena domácím powerpackem.

            Já mám za to, že ta modifikace tvoří drtivou většinu jejich tanků. Právě že menšina je osazena domácím powerpackem.

        • liberal shark
          09:51 27.07.2022

          JJ, nejen motor, ale hlavně převodovka. Zahnrad fabrik nenahradíš :-(.

          JJ, nejen motor, ale hlavně převodovka. Zahnrad fabrik nenahradíš :-(.

        • Maximus
          12:43 27.07.2022

          Kolik má a v dohledne době bude mít rusacko tanku schopných používat tankovou munici Vakuum, kterou tady řešíme z hlediska odolnosti původní K2. Kde jsou všechny ty divize Armat a ...Zobrazit celý příspěvek

          Kolik má a v dohledne době bude mít rusacko tanku schopných používat tankovou munici Vakuum, kterou tady řešíme z hlediska odolnosti původní K2.

          Kde jsou všechny ty divize Armat a Poryv-3?Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            15:14 27.07.2022

            Maximus ještě pár ofenivních měsíců na UA a pak asi už většinu.
            Tedy všechny ks T-14.

            Maximus ještě pár ofenivních měsíců na UA a pak asi už většinu.
            Tedy všechny ks T-14.

          • SYN_
            02:03 30.07.2022

            No dobře, jenže s takovým směrem argumentace se dala "obhájit" i ta 72M4 - že na rusy by to pořád ještě stačilo. Jo, akorát teda si musíme tak nějak vybrat, buď mít stopové ...Zobrazit celý příspěvek

            No dobře, jenže s takovým směrem argumentace se dala "obhájit" i ta 72M4 - že na rusy by to pořád ještě stačilo. Jo, akorát teda si musíme tak nějak vybrat, buď mít stopové množství špičkových tanků (M1A2 SEPv3, L2A7V) nebo sice horší tanky (K2 v kterékoliv současné nebo bezprostředně budoucí verzi), ale zato víc. Varianta že budeme mít "jakžtakž dostatečné" a ještě k tomu řádově 30 je ta nejhorší, jen o něco víc než pouhý výcvik.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:55 30.07.2022

            SYN_ : CR si zvolila počet ks, takže nemá smysl řešit levnsjzi tank, více ks nebude.

            SYN_ : CR si zvolila počet ks, takže nemá smysl řešit levnsjzi tank, více ks nebude.

    • Scotty
      09:25 27.07.2022

      To že se budou kupovat nové Leopardy je snad jasné. O tom niko nemusí uvažovat.

      To že se budou kupovat nové Leopardy je snad jasné. O tom niko nemusí uvažovat.

      • HumInt
        23:45 28.07.2022

        Má niekto naštudované, ako je to s nosnosťou mostov s ohľadom na hmotnosť jednotlivých typov tankov, ktoré by malo zmysel kúpiť?

        Má niekto naštudované, ako je to s nosnosťou mostov s ohľadom na hmotnosť jednotlivých typov tankov, ktoré by malo zmysel kúpiť?

        • SYN_
          02:07 30.07.2022

          Celkově je to tak že se stejně do budoucna musejí ty mosty posílit... I pro civilní provoz si to zaslouží, takové dva plné kamiony jsou víc než jeden Abrams...

          Celkově je to tak že se stejně do budoucna musejí ty mosty posílit... I pro civilní provoz si to zaslouží, takové dva plné kamiony jsou víc než jeden Abrams...

          • Profesor
            17:08 30.07.2022

            Absolutní souhlas - české mosty je třeba posílit z mnoha důvodů.

            Absolutní souhlas - české mosty je třeba posílit z mnoha důvodů.

        • Jirosi
          16:58 30.07.2022

          Asi tahle, přejezd i všech plánovaných ks pro CR vydrží každý most v CR. Pokud se bavíme, o naložení na valník, tak svou délku většinu mostu hravě překonává. Takže, i jejich ...Zobrazit celý příspěvek

          Asi tahle, přejezd i všech plánovaných ks pro CR vydrží každý most v CR.

          Pokud se bavíme, o naložení na valník, tak svou délku většinu mostu hravě překonává. Takže, i jejich menší hmotnost není problém.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      09:48 27.07.2022

      Eeeeh, Co?... Já nevím co vidíte Vy, ale já vidím víc jak miliardovou zakázku na urychlení přezbrojení naší pěchoty, nákup 200 logistických vozidel Tatra, akvizici MADRů a 4 ...Zobrazit celý příspěvek

      Eeeeh, Co?...

      Já nevím co vidíte Vy, ale já vidím víc jak miliardovou zakázku na urychlení přezbrojení naší pěchoty, nákup 200 logistických vozidel Tatra, akvizici MADRů a 4 baterií SPYDER, akvizici 52ks houfnice Caesar, akvizici 210 ks PBVP CV-90, přípravu F-35, možné rozšíření počtu H-1, vývoj dělostřeleckého průzkumného systému na bázi LOV 50, akvizici SŘP pro dělostřelce, transformaci 44 lmopr na mpr a tedy nákup 70 nových Pandurů, s tím, že zbytek KBVP bude procházet MLU, akvizici CBRN vozidel, přípravu zakázky na Leopardy 2A7+ a smlouvu na 2A4, přípravu akvizice LÚV pro výsadkáře, nedávný nákup LÚV pro speciální síly, nákup nových vest, přípravu nové kamufláže a polního stejnokroje, nové BDP, možné pořízení KC-390, brzkou akvizici dronů střední kategorie, příslušníci 533. prbp jsou v nyní v USA a již cvičí na pořízených dronech Phoenix a do toho rušič STARKOM a satelity GOLEM.

      Vážně je toho málo? Jestli chceme více, tak potřebujeme další desítky a stovky miliard do rozpočtu MO a poté roční rozpočet okolo 2% HDP, radši o něco výše. Proti Polsku teď budou na chvostu téměř všichni, ale spát, že jsme na chvostu za Maďarskem nebo Slovenskem, to úplně neodpovídá realitě.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        11:24 27.07.2022

        Taky nechápu, jak může mít MO problém s utracením přidělených peněz.

        Taky nechápu, jak může mít MO problém s utracením přidělených peněz.

  • Studebaker
    20:06 26.07.2022

    https://imgur.com/a/ay9qmST...

    POLAN CAN INTO READY

    https://imgur.com/a/ay9qmST...

    POLAN CAN INTO READY

  • lemkin
    19:37 26.07.2022

    Jsem zvědav kdy Polsko anektuje Slezsko :D

    Jsem zvědav kdy Polsko anektuje Slezsko :D

    • Kanaďan
      19:53 26.07.2022

      Ale koho by tu anektovali? Poláci tu dlouhodobě vymírají. Polské školy jsou prázdné, lidi polsky zapomínají, staří to umí a neřeší, mladí neumí. Mladí neumí polsky a lidi z ...Zobrazit celý příspěvek

      Ale koho by tu anektovali? Poláci tu dlouhodobě vymírají. Polské školy jsou prázdné, lidi polsky zapomínají, staří to umí a neřeší, mladí neumí. Mladí neumí polsky a lidi z pohraničí v pohodě rozumí a rozumí si s Poláky, ale nikdo už otázky anexe Ślozska Cieszynskiego (Slezského Těšínska, tedy české půlky těšínského knížectví) neřeší. Maximálně nějací polští nacionalisti, co provozují zaolzie.org.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      20:04 26.07.2022

      Pokud by něco chtěli anektovat, tak z jejich pohledu je první na rane Kalingrad
      To snad musí vidět i slepý.

      Pokud by něco chtěli anektovat, tak z jejich pohledu je první na rane Kalingrad
      To snad musí vidět i slepý.

      • flanker.jirka
        20:39 26.07.2022

        :-) to už můžete pokračovat Lvovem a Minskem :-) všude tam budou také vítaní asi tak jako rus na Ukrajině.

        :-) to už můžete pokračovat Lvovem a Minskem :-) všude tam budou také vítaní asi tak jako rus na Ukrajině.

      • Profesor
        17:12 30.07.2022

        Speciální vojenská operace Poláků v Kaliningradu. Denacifikovat a demilitarizovat Kaliningrad.

        Je to zatím mokrý sen, ale bylo by to žádoucí. Kaliningrad ohrožuje Evropu.

        Speciální vojenská operace Poláků v Kaliningradu. Denacifikovat a demilitarizovat Kaliningrad.

        Je to zatím mokrý sen, ale bylo by to žádoucí. Kaliningrad ohrožuje Evropu.

    • Pavel 1
      21:49 26.07.2022

      Už se stalo, a to na základě výsledků Postupimské konference.

      Už se stalo, a to na základě výsledků Postupimské konference.

    • liberal shark
      09:51 27.07.2022

      V roce 1945 ?

      V roce 1945 ?

  • Riiiederner
    18:44 26.07.2022

    No, nezbývá než Polsko-Korejským rozhodnutím popřát vše nejlepší aby jim to vyšlo tak jak naplánovali a zároveň to Polsko ekonomicky bez problémů utáhlo. Je úctyhodné, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    No, nezbývá než Polsko-Korejským rozhodnutím popřát vše nejlepší aby jim to vyšlo tak jak naplánovali a zároveň to Polsko ekonomicky bez problémů utáhlo. Je úctyhodné, že se dokázli v této krizové situaci takhle rychle rozhodnout a vypracovat něco takto rozsáhlého k čemuž se bohužel ostatní státy ani zdaleka nemají.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      19:39 26.07.2022

      Asi tahle, spise je smutné. Celých 20.let se snaží o domácí výrobu, aby nakonec stejně nakoupili licence techniky co byla celou dobu k dispozici. Zase to hezky ukazuje tu ...Zobrazit celý příspěvek

      Asi tahle, spise je smutné.
      Celých 20.let se snaží o domácí výrobu, aby nakonec stejně nakoupili licence techniky co byla celou dobu k dispozici.
      Zase to hezky ukazuje tu nesmyslnost investic do udržování východní techniky.Skrýt celý příspěvek

      • Zuzana 2 enjoyer
        23:21 26.07.2022

        Veď poliaci aj za socializmu aj po ňom riešili väčšinu technologickej výroby rôznymi licenciami. Traktory ursus, kombajny bizon, húfnica krab je skladačka atd.

        Veď poliaci aj za socializmu aj po ňom riešili väčšinu technologickej výroby rôznymi licenciami. Traktory ursus, kombajny bizon, húfnica krab je skladačka atd.

  • PavolR
    18:00 26.07.2022

    Už sa dostali do obrazu aj F-15 (o KF-21 ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Už sa dostali do obrazu aj F-15 (o KF-21 ani nehovoriac):

    https://defence24.pl/polityka-...

    "Teraz dodám, že získanie týchto lietadiel nie je naše posledné slovo z hľadiska rozvoja spôsobilostí poľského letectva. Urýchlime dodávky už zazmluvnených F-35. V dlhodobejšom horizonte plánujeme získať ďalšie F-35 alebo F-15 a pozorne sledujeme postup našich partnerov z Južnej Kórey na KF-21 Boramae."Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      18:39 26.07.2022

      Jak přesně chtějí urychlit dodávky objednaných F35 nechápu každopádně pokud budou vybírat mezi přiobjedáním F35 nebo F15 je snad volba jasná další typ mi přijde jako nesmysl i ...Zobrazit celý příspěvek

      Jak přesně chtějí urychlit dodávky objednaných F35 nechápu každopádně pokud budou vybírat mezi přiobjedáním F35 nebo F15 je snad volba jasná další typ mi přijde jako nesmysl i kdyby byl znatelně rychleji dodán.Skrýt celý příspěvek

      • MaraKM
        20:53 26.07.2022

        Vyjednat s USA prenechani casti jimy obsazene kapacity / vyhrazenych kusu

        Vyjednat s USA prenechani casti jimy obsazene kapacity / vyhrazenych kusu

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2