Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro střední Evropu

Foto: W-3PL Gluszec polské armády; větší foto / 56. Baza Lotnicza

Podle polského ministra obrany Antoni Macierewice Polsko a Ukrajina diskutují o společném vývoji nového vojenského vrtulníku pro země střední Evropy. Klíčovou roli v projektu hraje ukrajinský výrobce motoru a převodovek Motor Sich.

“Myslím si, že půjde o zcela nový model, ale založený na průmyslovém potenciálu obou zemí. Víme, že Ukrajinci vyrábějí špičkové motory ve firmě Motor Sich,” uvedl v televizním rozhovoru Macierewicz. “Z naší strany máme kapacity pro výrobu kompozitního draku. Je zde mnoho možností, které nám umožní nabídnout velmi zajímavý produkt pro Polsko a další země střední Evropy.”

 



Vývoj vrtulníku je podle polského ministra otázkou delší budoucnosti. Současnou snahu Polska pořídit 50 víceúčelových vrtulníků projekt polsko-ukrajinského vrtulníku neovlivní.



Podle Macierewicze klíčovou roli v programu zastane ukrajinská firma Motor Sich. Ukrajinská firma je podle polského ministra obrany schopná dodat nové motory a převodovky, které nejen mohou “dvojnásobně zvýšit schopnosti a výkony” ruských vrtulníků Mi-8/17 a Mi-24, ale mohou se také stát základem vrtulníku zcela nové konstrukce.



Motor Sich mimo jiné několik let pracuje na vlastním víceúčelovém bojovém vrtulníku MSB-6 Ataman. Stroj designově vychází ze sovětského vrtulníku Mi-2.

 

Maximální startovací hmotnost MSB-6 je 7 t a maximální nosnost 3 t. Jde o podobnou nosnost jako má Mi-8 avšak s tím, že objem nákladového prostoru MSB-6 bude oproti Mi-8 mnohem menší. Uvažuje se také o vývoji bitevní varianty MSB-6.

Foto: Prototyp polského bojového vrtulníku W-3WB Huzar z první poloviny 90. let. / Public Domain 

Kromě toho Motor Sich nabízí hloubkově modernizované vrtulníky Mi-2 a Mi-8 (nové motory, převodovka, avionika, zbraně, vybavení atd.) označované jako Mi-2MSB-V a Mi-8MSB-V. Od roku 2008 Motor Sich pracuje také na modernizované variantě bitevního vrtulníku Mi-24PU-1.

Bližší informace o polsko-ukrajinském projektu nejsou známy. Otázkou je, zda prohlášení polského ministra obrany není jen vyjednávací taktikou k francouzskému výrobci vrtulníků Airbus, nebo také k dalším výrobcům.

Nebylo by to poprvé, kdy vládní představitelé “hrozili” vývojem vlastního zbrojního systému, aby donutili k “povolnosti” zahraniční výrobce, případně zahraniční vlády.

Foto: Ukrajinská firma Motor Sich navrhuje vybavit polské vrtulníky W-3A Sokol novými motory a převodovkou. / Motor Sich

Polský a ukrajinský průmysl má však jistě technické schopnosti nabídnout cenově přijatelný vrtulník pro země střední a východní Evropy. Právě tyto země, včetně České republiky, chtě nechtě budou muset v budoucnu nakoupit desítky vojenských vrtulníků jako náhradu za dosluhující ruské stroje Mi-8, Mi-17 a Mi-24.

Zemím střední a východní Evropy své vrtulníky chtějí nabídnout západní firmy jako Airbus, Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland), Sikorsky nebo Bell. Tyto firmy samozřejmě nemají zájem soutěžit o trh s dalším konkurentem. 

V současnosti v Polsku existují dva výrobci vrtulníků - PZL Mielec a PZL Swidnik. PZL Mielec ve svém závodě montuje z dovezených dílů vrtulníky S-70i Black Hawk. PZL Mielec pro S-70i ale dodává vlastní kompozitový drak.

Foto: Jedna z koncepcí polského bojového vrtulníku W-3B Jastrzab z počátku 90. let. / Public Domain 

PZL Swidnik vyrábí pro vojenské uživatele lehké vrtulníky SW-4 a střední víceúčelové-bojové W-3PL Gluszec, který vychází z typu W-3A Sokol. Dodejme, že rodina polských vrtulníků W-3 má konstrukční základ ve stroji Mi-2.

Také Armáda České republiky provozuje 10 dopravních vrtulníků W-3A Sokol. Nedávno zástupci českého ministerstva obrany právě s firmou PZL Swidnik podepsali smlouvu o servisní podpoře všech deseti vrtulníků (včetně provedení generální opravy osmi strojů). Generální opravy a servis umožní prodloužit provoz českých Sokolů až přes rok 2030.

 

V 90. letech Polsko dokonce uvažovalo o vývoji bitevní verze vrtulníku Sokol s tandemově uspořádanou pilotní kabinou. Projekt ale zůstal pouze na papíře. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých měsících prvnímu zákazníkovi moderní raketomety RM-70 Vampir. V Česku tak byl poprvé za poslední desetiletí vyvinut a vyroben moderní dělostřelecký systém schopný fungovat a komunikovat na současném digitálním bojišti, který byl zařazen do výzbroje některé ze světových armád.

REPORTÁŽ: Průmysl jako nástroj k zajištění obrany ČR

V pátek se v Ostravě konala konference Český průmysl jako nástroj k zajištění obrany státu pořádaná sdružením Jagello 2000 při příležitostí Dnů NATO 2016. Na konferenci zástupci z řad ministerstva obrany, armády a průmyslu nastínili modernizační projekty Armády ČR a možnosti spolupráce mezi ministerstvem obrany a českým průmyslem.

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M Caracal pro polskou armádu. Podle polského ministerstva obrany firma Airbus nepředložila dostatečně zajímavý plán spolupráce s polským průmyslem.

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk od polské firmy PZL Mielec, resp. americké Sikorsky. V polské armádě Black Hawky postupně nahradí sovětské stroje Mi-8 a Mi-17.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • Dual
    14:20 26.11.2016

    Nový ukrajinský vrtulník VV-2 s českým turbohřídelovým motorem TS100 z PBS Velká Bíteš byl představen v rámci mezinárodního aviasalonu Iran Air Show 2016. Ukázka letu: https://www.youtube.com/watch?v=JBxozCC_k-k&feature=share

  • pjek
    09:42 25.10.2016

    Motor Sič? Zcela destruouvané řízení podniku, odchod mnoha techniků, věrný obraz celého ukrajinského státu a ekonomiky. Když ale Poláci chtějí, tak není co řešit, že...

  • memo
    13:11 22.10.2016

    Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

  • memo
    13:11 22.10.2016

    Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

  • APACHE / HAVOK
    19:07 20.10.2016

    Vrata...mate pravdu za to vsechno muze bolsevik ktery ovlivnil deni v ceske republice a k horsimu

  • Vrata
    09:04 20.10.2016

    Trener: ohledne firem typu betonarky, cementarny nebo treba Technoplyn - uz v 90-tych letech se mluvilo o tom,ze zahranicni vlastnici kupuji tyto firmy proto, ze kupuji trh. Treba cement se nevyplati dovazet stovky kilometru a uz vybec to nejde s betonem, stejne tak ruzne site (voda, elektrina, plyn apod), benzinky atd... I ten Technoplyn mel lokalni pusobnost. V podstate se jednalo o ziskani vice ci mene monopolniho postaveni v oblasti. Cesi v te dobe nemeli dost penez aby mohli zainvestovat/modernizovat (tusim, ze treba cementarny bylo nutno nakladne odprasnit), tak to vykoupilo zahranici, ktere melo dostatek kapitalu a cas si pockat, az se penize zacnou vracet. Jinym prikladem jsou cetna nakupni centra stavena (tedy nekoupena) zahranicnimi investory - Cesti investori proste nemeli v te dobe penize ani znalosti, aby mohli konkurovat. To vse byl dusledek pdfinancovani a zastaraleho vybaveni z doby bolsevika. Na druhou stranu, kapital je mezinarodni a podobna situace nebude jen u nas. Konec koncu, mam dojem, ze nekteri Cesti magnati kupuji uhelne doly a elektrarny v Nemecku a v zrejme Nemecku nebudou jen Nemecke obchodni site.

  • kazd
    21:37 19.10.2016

    hezká ukázka do knihy ekonomie.
    když je proud financí ze státního rozpočtu, vždy se nějak spotřebuje. Třeba na dvoutisící modernizaci starého křápu.
    člověka jen může utěšit, že je to všude stejné..

  • Trener
    18:36 19.10.2016

    Omlouvám se, že odbočuju od tématu..., v případě ty Škodovky by to opravdu bez zahraničního investora nešlo. Chyběla produktivita, to správné firemní prostředí, know how, kapitál, ale zas nějaký lemplové to taky nebyli. Měli svázaný ruce a museli dělat auta, které režim požadoval. Tenkrát dokonce prodali Francouzům patent na tlakové lití. Škoda, že konec socialismu už nebyl o takových 20 let dříve, to by byly rovnější podmínky západ/východ. Ale na druhou stranu si myslím, že ne všechna odvětví, tady byla opicemi. Něco šlo to kytek i díky polistopadovém chaosu v právním systému a napakování se. Třeba nechápu proč např. už není český Technoplyn a musí to mít Linde, nebo je tady hodně betonárek zahraničních vlastníků. Tohle by jsme snad taky uměli. A proč vyvážíme hodně nezpracovaného dřeva do Německa a Rakouska a i pily zahraniční vlastníci vlastní a proč cizí společnosti vlastní vodárny, ale to už je zas jiná písnička.

  • danny
    18:35 19.10.2016

    HonzaH: vstup západního investora do "separatistické republiky Motor Sich" si moc neumím představit:
    - Na Západě se pro jejich potenciální budoucí produkci (i kdyby začali vyrábět licenční deriváty západních motorů) nestaví dost vrtulníků
    - Přenést výrobu a s tím i know-how výroby něčeho tak citlivého, jako jsou vrtulníkové motory pár kilometrů od ruských hranic, si nikdo netroufne
    Motor Sich je existenčně závislý na vývozu motorů do Ruska. Investovat do takového podniku je v rozporu se sankční politikou, zaříznout to, co je dnes živí a před nájezdem náhradní výroby živit 30 tisíc zaměstnanců... no nevím, kdo si to může dovolit...

  • Tesil
    18:19 19.10.2016

    Můžeme jen doufat,že testovací pilot již sestavuje koncept poslední vůle.Ale abych stále nepodceňoval,jak tvrdí kolega Arassuil,tak je fakt,že Poláci sestrojili proudový letoun.Jiskra se to jmenovalo.Měl sloužit pro výcvik,nakonec zvítězil náš Delfín.

Stránka 1 z 4