Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro střední Evropu

W-3PL Gluszec polské armády; větší foto / 56. Baza Lotnicza

Podle polského ministra obrany Antoni Macierewice Polsko a Ukrajina diskutují o společném vývoji nového vojenského vrtulníku pro země střední Evropy. Klíčovou roli v projektu hraje ukrajinský výrobce motoru a převodovek Motor Sich.

“Myslím si, že půjde o zcela nový model, ale založený na průmyslovém potenciálu obou zemí. Víme, že Ukrajinci vyrábějí špičkové motory ve firmě Motor Sich,” uvedl v televizním rozhovoru Macierewicz. “Z naší strany máme kapacity pro výrobu kompozitního draku. Je zde mnoho možností, které nám umožní nabídnout velmi zajímavý produkt pro Polsko a další země střední Evropy.”

Vývoj vrtulníku je podle polského ministra otázkou delší budoucnosti. Současnou snahu Polska pořídit 50 víceúčelových vrtulníků projekt polsko-ukrajinského vrtulníku neovlivní.

Podle Macierewicze klíčovou roli v programu zastane ukrajinská firma Motor Sich. Ukrajinská firma je podle polského ministra obrany schopná dodat nové motory a převodovky, které nejen mohou “dvojnásobně zvýšit schopnosti a výkony” ruských vrtulníků Mi-8/17 a Mi-24, ale mohou se také stát základem vrtulníku zcela nové konstrukce.

Motor Sich mimo jiné několik let pracuje na vlastním víceúčelovém bojovém vrtulníku MSB-6 Ataman. Stroj designově vychází ze sovětského vrtulníku Mi-2.

Maximální startovací hmotnost MSB-6 je 7 t a maximální nosnost 3 t. Jde o podobnou nosnost jako má Mi-8 avšak s tím, že objem nákladového prostoru MSB-6 bude oproti Mi-8 mnohem menší. Uvažuje se také o vývoji bitevní varianty MSB-6.

Prototyp polského bojového vrtulníku W-3WB Huzar z první poloviny 90. let. / Public Domain 

Kromě toho Motor Sich nabízí hloubkově modernizované vrtulníky Mi-2 a Mi-8 (nové motory, převodovka, avionika, zbraně, vybavení atd.) označované jako Mi-2MSB-V a Mi-8MSB-V. Od roku 2008 Motor Sich pracuje také na modernizované variantě bitevního vrtulníku Mi-24PU-1.

Bližší informace o polsko-ukrajinském projektu nejsou známy. Otázkou je, zda prohlášení polského ministra obrany není jen vyjednávací taktikou k francouzskému výrobci vrtulníků Airbus, nebo také k dalším výrobcům.

Nebylo by to poprvé, kdy vládní představitelé “hrozili” vývojem vlastního zbrojního systému, aby donutili k “povolnosti” zahraniční výrobce, případně zahraniční vlády.

Ukrajinská firma Motor Sich navrhuje vybavit polské vrtulníky W-3A Sokol novými motory a převodovkou. / Motor Sich

Polský a ukrajinský průmysl má však jistě technické schopnosti nabídnout cenově přijatelný vrtulník pro země střední a východní Evropy. Právě tyto země, včetně České republiky, chtě nechtě budou muset v budoucnu nakoupit desítky vojenských vrtulníků jako náhradu za dosluhující ruské stroje Mi-8, Mi-17 a Mi-24.

Zemím střední a východní Evropy své vrtulníky chtějí nabídnout západní firmy jako Airbus, Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland), Sikorsky nebo Bell. Tyto firmy samozřejmě nemají zájem soutěžit o trh s dalším konkurentem. 

V současnosti v Polsku existují dva výrobci vrtulníků - PZL Mielec a PZL Swidnik. PZL Mielec ve svém závodě montuje z dovezených dílů vrtulníky S-70i Black Hawk. PZL Mielec pro S-70i ale dodává vlastní kompozitový drak.

Jedna z koncepcí polského bojového vrtulníku W-3B Jastrzab z počátku 90. let. / Public Domain 

PZL Swidnik vyrábí pro vojenské uživatele lehké vrtulníky SW-4 a střední víceúčelové-bojové W-3PL Gluszec, který vychází z typu W-3A Sokol. Dodejme, že rodina polských vrtulníků W-3 má konstrukční základ ve stroji Mi-2.

Také Armáda České republiky provozuje 10 dopravních vrtulníků W-3A Sokol. Nedávno zástupci českého ministerstva obrany právě s firmou PZL Swidnik podepsali smlouvu o servisní podpoře všech deseti vrtulníků (včetně provedení generální opravy osmi strojů). Generální opravy a servis umožní prodloužit provoz českých Sokolů až přes rok 2030.

V 90. letech Polsko dokonce uvažovalo o vývoji bitevní verze vrtulníku Sokol s tandemově uspořádanou pilotní kabinou. Projekt ale zůstal pouze na papíře. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...

REPORTÁŽ: Průmysl jako nástroj k zajištění obrany ČR

V pátek se v Ostravě konala konference Český průmysl jako nástroj k zajištění obrany státu pořádaná ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Dual
    14:20 26.11.2016

    Nový ukrajinský vrtulník VV-2 s českým turbohřídelovým motorem TS100 z PBS Velká Bíteš byl představen v rámci mezinárodního aviasalonu Iran Air Show 2016. Ukázka letu: https://www.youtube.com/watch?...

  • pjek
    09:42 25.10.2016

    Motor Sič? Zcela destruouvané řízení podniku, odchod mnoha techniků, věrný obraz celého ukrajinského státu a ekonomiky. Když ale Poláci chtějí, tak není co řešit, že...

  • memo
    13:11 22.10.2016

    Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

  • memo
    13:11 22.10.2016

    Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

  • APACHE / HAVOK
    19:07 20.10.2016

    Vrata...mate pravdu za to vsechno muze bolsevik ktery ovlivnil deni v ceske republice a k horsimu

  • Vrata
    09:04 20.10.2016

    Trener: ohledne firem typu betonarky, cementarny nebo treba Technoplyn - uz v 90-tych letech se mluvilo o tom,ze zahranicni vlastnici kupuji tyto firmy proto, ze kupuji trh. Treba cement se nevyplati dovazet stovky kilometru a uz vybec to nejde s betonem, stejne tak ruzne site (voda, elektrina, plyn apod), benzinky atd... I ten Technoplyn mel lokalni pusobnost. V podstate se jednalo o ziskani vice ci mene monopolniho postaveni v oblasti. Cesi v te dobe nemeli dost penez aby mohli zainvestovat/modernizovat (tusim, ze treba cementarny bylo nutno nakladne odprasnit), tak to vykoupilo zahranici, ktere melo dostatek kapitalu a cas si pockat, az se penize zacnou vracet. Jinym prikladem jsou cetna nakupni centra stavena (tedy nekoupena) zahranicnimi investory - Cesti investori proste nemeli v te dobe penize ani znalosti, aby mohli konkurovat. To vse byl dusledek pdfinancovani a zastaraleho vybaveni z doby bolsevika. Na druhou stranu, kapital je mezinarodni a podobna situace nebude jen u nas. Konec koncu, mam dojem, ze nekteri Cesti magnati kupuji uhelne doly a elektrarny v Nemecku a v zrejme Nemecku nebudou jen Nemecke obchodni site.

  • kazd
    21:37 19.10.2016

    hezká ukázka do knihy ekonomie.
    když je proud financí ze státního rozpočtu, vždy se nějak spotřebuje. Třeba na dvoutisící modernizaci starého křápu.
    člověka jen může utěšit, že je to všude stejné..

  • Trener
    18:36 19.10.2016

    Omlouvám se, že odbočuju od tématu..., v případě ty Škodovky by to opravdu bez zahraničního investora nešlo. Chyběla produktivita, to správné firemní prostředí, know how, kapitál, ale zas nějaký lemplové to taky nebyli. Měli svázaný ruce a museli dělat auta, které režim požadoval. Tenkrát dokonce prodali Francouzům patent na tlakové lití. Škoda, že konec socialismu už nebyl o takových 20 let dříve, to by byly rovnější podmínky západ/východ. Ale na druhou stranu si myslím, že ne všechna odvětví, tady byla opicemi. Něco šlo to kytek i díky polistopadovém chaosu v právním systému a napakování se. Třeba nechápu proč např. už není český Technoplyn a musí to mít Linde, nebo je tady hodně betonárek zahraničních vlastníků. Tohle by jsme snad taky uměli. A proč vyvážíme hodně nezpracovaného dřeva do Německa a Rakouska a i pily zahraniční vlastníci vlastní a proč cizí společnosti vlastní vodárny, ale to už je zas jiná písnička.

  • danny
    18:35 19.10.2016

    HonzaH: vstup západního investora do "separatistické republiky Motor Sich" si moc neumím představit:
    - Na Západě se pro jejich potenciální budoucí produkci (i kdyby začali vyrábět licenční deriváty západních motorů) nestaví dost vrtulníků
    - Přenést výrobu a s tím i know-how výroby něčeho tak citlivého, jako jsou vrtulníkové motory pár kilometrů od ruských hranic, si nikdo netroufne
    Motor Sich je existenčně závislý na vývozu motorů do Ruska. Investovat do takového podniku je v rozporu se sankční politikou, zaříznout to, co je dnes živí a před nájezdem náhradní výroby živit 30 tisíc zaměstnanců... no nevím, kdo si to může dovolit...

  • Tesil
    18:19 19.10.2016

    Můžeme jen doufat,že testovací pilot již sestavuje koncept poslední vůle.Ale abych stále nepodceňoval,jak tvrdí kolega Arassuil,tak je fakt,že Poláci sestrojili proudový letoun.Jiskra se to jmenovalo.Měl sloužit pro výcvik,nakonec zvítězil náš Delfín.

  • HonzaH
    15:45 19.10.2016

    otecko: Vrata už Vám to vcelku dobře napsal. Jen bych k tomu dodal to, abyste si vzpomněl, jaká auta vyráběla Škoda v roce 89 a jaká auta se v té době vyráběla na západě. Východní trh se po revoluci zhroutil a bylo tedy nutné uspět i na tom západním. Se Škodou 120 nebo Favoritem to opravdu nešlo. Kdyby do ŠMB nevstoupil zahraniční investor, dnes by tam seděla parta konstruktérů v důchodovém věku a popíjela kávu nad stoly s výkresy Š120, vzpomínala na to, jak to bylo za bolševika fajn a čekala na telefon od nějakého toho veteránisty.

    A ono je to přitom dnes úplně jinak:
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

    Jestli by pro Motor Sich také nebyla výhra, kdyby je "nesežral" někdo ze západu. Ale někdo, kdo by to s tou firmou myslel tak, jako VW se Škodou.

  • Vrata
    15:18 19.10.2016

    otecko - co je to "dusevni vlastnictvi" v tomto pripade?? Ja bych cekal, ze je to pravo na konstrukce a snad i patenty, ale tech starych a dnes cennych bylo ve Skodovce asi tak nula (technicky nejnarocnejsi casti aut dnes vyrabenych - podvozky - jsou stejne od WV).

    Jestli myslite, ze nasi konstrukteri "zivi" svymi napady cely koncern, tak ja o tom silne pochybuji. Spis bych cekal opak - vetsina novych technologii pro Skodu nejspis prijde z Nemecka. A bez nich by Skoda byla buhvi kde... Ja osobne jsem rad za to, ze je u nas prosperujici fabrika s narocnejsimi technologiemi a s trochou vlastniho vyvoje nez nic - podivejte se, jak dopadl treba Liaz nebo Avia. Podivejte se, jak dopadla Tatra - z produkce cca 15000 nakladaku rocne za bolsevika jsou na cca 1000 kusech a jsou radi, ze prezivaji.

    Co se tyce vyroby v jinych zemich - kdyz bude WV prevadet vyrobu Skodovek do Ciny, bude tam prevadeti i vyrobu jinych svych znacek proste proto, aby obstal v konkurencnim boji. A budou to tak delat (a delaji) i vsichni ostatni vyrobci. A delala by to samostatna Skodovka, tedy pokud by byla schopna obstat v trznim prostredi.

  • otecko
    14:32 19.10.2016

    pro Stirlinga- jde o duševní vlastnictví ne o archív, a pokud mají Němčouři ocharannou znímku a stát jim povolil odvézt i to duševní vlastnictví, tak co tady z té značky, prosím podle vás zbylo?? Západní státy se právě tomu brání, a duševní vlastnictví, tedy podle vás archív, vyvážet nedovolí, stejně jako umění, víme?!
    Pro škodovku to může znamenat, že díky tomu, že z celkového množství se jich v ČR vyrobí třetina, tak do budoucna se celá škoda bude vyrábět třeba v Číne, Ukrajině, Rusku, protože jsou tam nižší náklady... a že tady má kořeny, historii, tak po tom ani pes neštěkne...

  • skelet
    13:31 19.10.2016

    Poláci zkouší to, co zkouší i ostatní. tedy vyzbrojit své střední transportní vrtulníky. Což je doplněk, ale nikoliv plnohodnotná náhrada bitevních vrtulníků.
    Jediný typ z rodiny Sokolů, který by se mohl vyrovnat bitevním vrtulníkům, tak byl zrušen a tím byl výše vzpomínaný W-3B Jastrzab (a i ten by se vyrovnal Mangustě nebo japonskému OH-1)

  • APACHE / HAVOK
    12:45 19.10.2016

    Presne tak na konflikt stredni a vysoke intezity potrebujete bitevni vrtulnik ; Ah 64 ,k 50,k 52, Tiger,Ah 1z viper i italskou mangustu to je tez podareny stroj ale vzadnem pripade co tady zkousi polaci ze starym w3 sokolem i to co s toho vznikne je to nesmysl a krok zpet do historie.

  • fenri
    12:27 19.10.2016

    IMHO jakýkoliv jiný bitevní vrtulník, vhodný na "velkou válku" než Apache Longbow a Ka-52 nemá smysl. A na policejní a protipovstalecké akce stačí nějaký víceúčelový ověšený prcek, co S-70i (ten toho samozřejmě umí dost).

  • stirling
    09:51 19.10.2016

    Jinak vrtulník proč ne, pokud udrží plány a očekávání na uzdě a naopak se zaměří na poměr cena/výkon tak se to může povést.

  • stirling
    09:49 19.10.2016

    otecko: tak zrovna se škodou si můžeme pískat jak to dopadlo, podívej se na ostatní komunistické fabriky na auta, buď to krachlo nebo to přežívá zadlužené až po uši a stejně se neobejdou bez zahraničního partnera.... Jestli mají archiv mimo čr fajn, ale opravdu si na tohle budeme jako stěžovat???

  • Muhaha
    09:40 19.10.2016

    Jde jen o chybu v nadpisu.
    Při pečlivější práci editora by zněl takto:
    "Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro Kijów"

  • otecko
    09:10 19.10.2016

    Pro Luky: - tak toto je trefa do černého , hned se mi vybavli Barum, Škoda a další, archív těchto fabrik je v Německu, komplet! Chcete dokumentaci k renovaci veterána? Smůla, vlastník vše převezl mimo ČR..

  • Luky
    23:51 18.10.2016

    odborně se tomu říká přitáhnout investice a zaujmout zahraniční investory....

    výsledkem pravidelně bývá - budete mít práci a možná i občas dostanete nažrat (na vývoj zapomeňte, váš archiv nám dejte - nejlépe v DWG nebo STL)

  • Lukas
    21:52 18.10.2016

    Pro Skelet - powtarzam Leonardo NIE CHCE współpracy z Motor Sich.

    Co więcej WSK Rzeszów (producent silników i przekładni - właściciel -> Pratt & Whitney ) też nie chce współpracy.
    Ponoć zagroził że wszelkie próby zakończą się brakiem wsparcia serwisowego dla maszyn - czyli uziemieniem floty. (Mają pretekst - ponoć część agregatów w W3 jest kupowana w Rosji)

    Generalnie nikt poza Motor Sich nie chce tego projektu...

  • Dual
    21:49 18.10.2016

    Podle ukrajinských zdrojů by měl plánovaný nový typ vrtulníku stát asi 6 mil $. Každý ze 2 jeho nových motorů typu МС-14В (Motor Sich) má mít výkon ve vzletovém režimu 1600 hp., což je skoro dvojnásobný výkon oproti W-3A Sokol.

  • skelet
    21:23 18.10.2016

    Někteří si zde pletou jabka s hruškama. S-70i vyrábí a nabízí PZL Mielec, které je součástí Sikorski, respektive Lockheed. Sokola nabízí PZL Swidnik, který je součástí Leonardo (dříve AgustaWestland). A teď se dostáváme k jádru věci. PZL Swidnik již před pár lety oznámil dvou vrtulníků (které se možná časem sloučí v jeden) - Sokol 2 a SW-5. Přičemž Sokol 2 byl avizován s dvojicí motorů o celkovém výkonu 2768kW a SW-5 s celkovým výkonem 2700kW.
    V případě této dohody mezi PZL Swidnik a Motor Sich se zřejmě jedná o oživení jednoho z těchto dvou projektů, jelikož - W-3 Sokol stárne a je výkonově níže, než-li konkurence. Leonardo má ve své nabídce jen dražší vrtulníky, ale pro chudší státy (včetně Ukrajiny) nemá nic levného. Plus výhodou by bylo, že by se v těchto vrtulnících mohl objevit i motor nepocházející z USA.
    A jako poslední.. fakt, že Polsko nakupuje S-70i neznamená prakticky nic. Časem totiž bude potřebovat obměnit flotilu W-3 Sokol.

  • Lukas
    21:19 18.10.2016

    Panowie - proszę nie brać tego newsu poważnie...
    Defense 24 spekuluje na temat wypowiedzi Macierewicza który w pewnym wywiadzie (dla gazety przychylnej PiS) opowiada o polskim śmigłowcu...

    Ale to są bzdury - z których znany jest Macierewicz...
    Nie będzie polskiego śmigłowca - z prostej przyczyny. Kto miałby zbudować nowy polski śmigłowiec?
    Świdnik został sprzedany - jest własnością Leonardo...

    Włosi nie opracują polskiego śmigłowca... Więcej - oni blokują projekt wymiany silników w W3 Sokół. (A bez mocniejszych silników nawet Głuszec nie ma sensu)

    Generalnie jedyna możliwość - to modernizacja Mi 17 ( mamy ok 20 maszyn które można zmodernizować)
    Ponoć mowa też o Mi 24 - ale w to nie wieże - nie ma do nich uzbrojenia. (Myślę że to nieprawda)

    Generalnie w ostatnich dniach dużo Macierewicz mówił.
    Ale za każdym razem inaczej.

    Chyba sam dobrze nie wie czego chce...
    (A chce zjeść ciastko i mieć ciastko)

  • lemkin
    20:53 18.10.2016

    Produkt, který nezavede do výzbroje ani armáda země z které výrobce pochází je předem odsouzen k neúspěchu. Navíc subdodávky z Ukrajiny......, to pěkně smrdí přátelé a hodně :-)

    Jako takový se mi Gluszec líbí, pač mám rád i naše Sokoly. Ale jinak je již obecně zastaralý.

    Ale jak píše GAVL, je to přesně ten univerzální kočkopes v počtu 12ks co naši kverulanti na MO chtějí. Možná by jim na to stačilo i těch 5MLD. Navíc by odpadly náklady na výcvik a technologické zázemí, přeci jen je to Sokol..........

  • GAVL
    19:17 18.10.2016

    To je přesně to nač čeká naše ministerstvo obrany.

  • Rase
    18:50 18.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Něchápu jak v době, kdy sami nakupují Black Hawky, můžou očekávat, že my (zbytek střední Evropy) bude nakupovat toto. Navíc i těm Sokolům sme přišli tak nějak netradičně - výměnou za Migy, tak to ani nebyl nákup. Pochybuji i o tom, že má smysl, abysme provozovali vrtulník s drahým servisem a ukrajinskými díly, když nechceme provozovat stroje s díly z Ruska.
    Kdyby se radši snažili prodat ty S-70i, přeci jen o ně zatím mají zájem jen Poláci. Pro nás by asi bylo lepší připlatit si třeba za nějaký stroj z Evropy - navázat styky s Airbusem a domluvit pro LOM servis strojů pro nás a třeba středo-východní evropu. Podnik tak získá nějaké to know-how. Zkrátka ať z toho něco máme.
    Co budeme mít z podpory poláků a ukrajinců - nic.

  • Pepos
    18:02 18.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Zbytočný vývoj pre vývoj - nebude to fungovať.

  • Bazinga20
    17:13 18.10.2016

    Mám obavu aby to nebyla jen navoněná bída ...

  • Argonaut.CZ
    16:40 18.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Varováním budiž servisní náklady sokolů.

  • pks_
    16:37 18.10.2016

    Je to tak jednoduché vyvinout vrtulník? Odhadoval bych to na 10-20 let.
    Cílem by mohlo být něco s výkony, cenou a robustností Mi-8. PZL W-3 Sokół IMHO není zrovna podařený vrtulník. Jsou schopni Poláci navrhnout a odladit nějakou lepší konstrukci?

    Motor Sich určitě konkurenceschopné motory zatím "umí". Co ale bude za 10-20 let? Klidně už Záporoží může být součástí Novoruska, nebo jej koupí Číňani a odvezou si jej. Ta nejistota ohledně budoucnosti je velká.

    IMHO ten vývoj vůbec nemá smysl, pokud se současně neprovedou ty modernizace, které Motor Sich nabízí. Bez toho, aby měl zakázky, ten podnik těžko přežije.