Polsko v dubnu dostane první tanky M1A1 FEP Abrams

Polsko v dubnu dostane první tanky M1A1 FEP Abrams
Polský M1A1 FEP Abrams / MON (Zvětšit)

Polský ministr obrany Mariusz Błaszczak se na Twitteru pochlubil fotografiemi prvních polských tanků M1A1 FEP (Firepower Enhancement Package) Abrams. První tanky M1A1 dorazí do Polska již v dubnu.

Polsko v minulém roce závazně objednalo 250 nových tanků M1A2 SEPv3 (v konfiguraci pro americkou armádou) a na začátku ledna tohoto roku 116 repasovaných / modifikovaných tanků M1A1 FEP ze skladů americké námořní pěchoty. Kromě toho již polští vojáci cvičí se 28 zapůjčenými tanky M1A2 SEPv2 (dvě roty).

První M1A1 FEP dorazí do Polska v dubnu a letos se počítá s dodávkou 58 tanků – tedy jednoho celého tankového praporu (podle polských standardů). V příštím roce dorazí zbývajících 58 tanků.

Tanky M1A1 nejdříve převezme 1. varšavská obrněná brigáda 1 BPanc (1 Warszawska Brygada Pancerna) patřící do nově se rodící 18. mechanizované divize 18 DZ (18 Dywizja Zmechanizowana). 18 DZ chrání Varšavu z východního směru proti hrozbě útoku ruské 1. gardové tankové armády. V 1. gardové je zhruba 500 až 800 tanků a jejím úkolem je hrozit průlomovými hloubkovými operacemi přes Smolenskou bránu, běloruské planiny směrem do Polska a dále na Varšavu.

Elitní 1. gardová dostává nejmodernější vojenskou techniku, včetně tanků T-90M. Naštěstí 1. gardová utrpěla zdrcující ztráty na Ukrajině a obnovení formace do původní síly potrvá několik let. Tento čas Polsko využije k budování 18 DZ.

18 DZ je také zcela zásadní pro bezpečnost České republiky, protože jde o nejdůležitější alianční vojenské uskupení bránící hrozbě postupu ruské armády do Moravské brány.

V rámci diplomacie a zahraničních vztahů je rozhodující, zda vojenské schopnosti daného státu něco umožňují nebo neumožňují. Otázka: „Proč by Rusko posílalo tanky do Polska nebo do Moravské brány?“ je špatně položená otázka. Správná otázka je: „Může Rusko poslat tanky do Polska nebo do Moravské brány?“

Podle odpovědi se zahraniční investoři rozhodnou, zda investovat v Polsku (nebo České republice), nebo například zda se firmy či polské rodiny usadí u hranic s Běloruskem.

Silná polská armáda, a především 18 DZ, má pomoci zajistit, aby taková hrozba ruského útoku v myslích zúčastněných vůbec neexistovala. Aby bylo naprosto jasné, že se nic takového nestane. To je klíčové pro mír, stabilitu a následně prosperitu.

Naopak snahou ruské armády je tuto hrozbu neustále udržet živou. To umožní Moskvě ke svému prospěchu ovlivňovat sociální, politický a ekonomický vývoj sousedních států. Ostatně jako koloniální impérium to má Rusko ve svém DNA.

Výše uvedené řádky mohou být odpovědí na to, proč Polsko kupuje tanky.

Zpět k tankům. Polské ministerstvo obrany 4. ledna objednalo kromě 116 tanků M1A1 FEP také 12 vyprošťovacích tanků M88A, osm mostních tanků M1077, šest velitelských vozidel M577 (na podvozku M113) a dvě pojízdné dílny (Humvee). Hodnota kontraktu činí 1,4 miliardy dolarů (bez DPH), z čehož téměř 200 milionů dolarů poskytne americká strana v rámci programu FMF (Foreign Military Financing).

M1A1 před dodáním do Polska projdou úpravami. Budou zkontrolovány všechny části a podle potřeby vyměněny za nové. Tanky také získají polskou kamufláž.

Firma GDLS (General Dynamics Land Systems) dále z ocelového korpusu věže M1A1 vyjme pancéřové moduly s prvky z ochuzeného uranu, a nahradí jej exportními pancéřovými moduly EAP (Export Armor Package). Přesné složení EAP není známo – ostatně odolnost pancíře tanků je jedno z nejstřeženějších vojenských tajemství. Mělo by jít ale o špičkové pancéřování, stejné nebo lepší, jaké dostaly australské M1A1 AIM (Abrams Integrated Management).

Naopak nově vyráběné polské M1A2 SEPv3 obdrží pancíř využívající prvky z ochuzeného uranu – tvar a hmotnost vkládaných pancéřových modulů je jiný než u M1A1. V každém případě Polsko v delším časovém horizontu plánuje M1A1 přestavět na standard SEPv3, možná SEPv4.

Všech 250 tanků M1A2 SEPv3 do Polska dorazí již v letech 2025 až 2026. V roce 2025 tanky SEPv3 zamíří právě do 1BPanc, kde nahradí M1A1 – ty půjdou do jiných jednotek. Obecně Abramsy mají sloužit u 18. DZ a u před měsícem ohlášené nové polské 1. pěší divize legie 1 DP Leg. (1. Dywizja Piechoty Legionów). 1 DP Leg. je pátou divizí polské armády a má působit mezi 18 DZ a „severní“ 16. mechanizovanou divizí 16 DZ (16. Dywizją Zmechanizowana) u hranic s Běloruskem (Podleské vojvodství).

Kromě toho minulý rok začaly první dodávky jihokorejských tanků K2 pro 16 DZ. Všech 180 tanků K2 dorazí do Polska na přelomu let 2025 až 2026. Od roku 2026 tedy „východní“ tankové jednotky polské armády budou operovat s 500 moderními tanky. To umožní Polsku poskytnout Ukrajině další Leopardy 2 ze své výzbroje.

A v druhé polovině tohoto desetiletí začne v poznaňském závode WZM (Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne; součást PGZ) výroba polonizovaných tanků K2PL – nedávno uzavřená rámcová smlouva mezi PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) a jihokorejskou Hyundai Rotem počítá s výrobou minimálně 500 tanků. Pokud výroba K2PL nebude probíhat podle plánů, Varšava s největší pravděpodobností dokoupí další Abramsy.

Polsko na Ukrajinu již poslalo 160 kusů T-72M1, 131 kusů T-72M1R , 62 kusů PT-91 Twardy a 14 kusů Leopard 2A4. A během pár let pošle zbývajících zhruba 200 tanků Leopard 2A4/2A5/PL.

Zdroj: MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Abrams M1A2 SEPv3: Nejmodernější tank U.S. Army

General Dynamics Land Systems (GDLS) na výstavě AUSA 2015 (Association of the United States Army ...

PREMIUM Podepsáno: Polsko stvrdilo nákup 250 amerických tanků M1A2 SEPv3 Abrams

V prostorách výcvikového polygonu Wesolej, u 1. Varšavské obrněné brigády (1. Warszawskiej Brygady ...

PREMIUM Polsko má první americké tanky Abrams

Prvních 28 zapůjčených amerických tanků M1A2 SEPv2 je již v Polsku. Informoval o tom polský ministr ...

PREMIUM Podepsáno: 116 tanků M1A1 FEP Abrams pro Polsko

Polský ministr obrany Mariusz BLaszczak na základně 1. polské obrněné brigády 1BPanc (1 Warszawska ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Lukas
    12:12 11.03.2023

    Nikt dokładnie nie wie jaki jest plan MON. Trzeba pamiętać, że mamy wybory więc politycy dużo obiecują... Ale skupmy się na tym co wiemy... Wiemy, że przed 24.02.2022 WP miało ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikt dokładnie nie wie jaki jest plan MON.
    Trzeba pamiętać, że mamy wybory więc politycy dużo obiecują...

    Ale skupmy się na tym co wiemy...
    Wiemy, że przed 24.02.2022 WP miało 13 batalionów czołgów
    4 na leopardach
    4 na PT-91
    i 5 na T-72...
    T-72 pojechały na Ukrainę. PT - jadą...
    Kupiono 6 batalionów Abramsów i 3 bataliony K2....
    To wystarczy na wymianę 1 do 1 czołgów T-72 i PT-91.

    Co dalej?
    Załóżmy, że pierwsza partia - 200-250 wozów K2PL posłuży do "rozbudowy" wojsk zmechanizowanych. (kolejne 3 może 4 bataliony)

    druga partia pojazdów K2PL - 250 wozów - może zastąpić Leopardy 2

    A trzecia partia - K2 i M1A1FEP (wozy trafiłby do rezerwy -mieć 300 wozów to jest pewne minimum)

    Tylko w takim "układzie" jest jakaś w miarę realna perspektywa produkcji 800 K2PL. (+ wozy specjalistyczne)

    Być może sytuacja na UA zmusi Warszawę do tego aby jednak "pozbyć się" leopardów szybciej. (W końcu lepiej aby te czołgi wygrały wojnę z rosją gdzieś w Dombasie, niż szykowały się do wojny gdzieś pod Warszawą...)
    Jednak tutaj nie wszystko zależy od "chęci" Warszawy.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    08:53 11.03.2023

    ¨Jen, co se týče vnímání investorů. Kamarád, který dělá šéfa v ostravské strojírenské firmě, čekal návštěvu zákazníků / partnerů ze Spojených států. A ti se zeptali, zda si mají ...Zobrazit celý příspěvek

    ¨Jen, co se týče vnímání investorů.
    Kamarád, který dělá šéfa v ostravské strojírenské firmě, čekal návštěvu zákazníků / partnerů ze Spojených států. A ti se zeptali, zda si mají sebou vzít neprůstřelné vesty.
    Jak my vnímáme bezpečnost je jedna věc, jak okolní svět, je věc druhá.Skrýt celý příspěvek

    • Trener
      10:05 11.03.2023

      To je docela bizár, tou jejich jejich nevzdělaností a nepřehledem. Kamarád, pokud přijede k nim, tak by to měl oplatit :-D. A to spíš nebude daleko od pravdy.

      To je docela bizár, tou jejich jejich nevzdělaností a nepřehledem. Kamarád, pokud přijede k nim, tak by to měl oplatit :-D. A to spíš nebude daleko od pravdy.

      • Zdenoušek
        07:56 13.03.2023

        To není žádný bizár. Fronta je nějakých 20 hodin jízdy a v USA se 100km dojíždí do práce. Musíte to vidět jejich očima. Navíc jen my tady v ďolíčku si z nějakého záhadného důvodu ...Zobrazit celý příspěvek

        To není žádný bizár. Fronta je nějakých 20 hodin jízdy a v USA se 100km dojíždí do práce. Musíte to vidět jejich očima. Navíc jen my tady v ďolíčku si z nějakého záhadného důvodu myslíme, jak je to strašně daleko a v podstatě se nás to netýká. A pak mi řekněte, kde je ta vzdělanost a přehled?Skrýt celý příspěvek

        • Trener
          09:44 13.03.2023

          OK, beru to, ale taky vycházím z toho, že jsme v NATO a Putin není zas takový blázen, aby si začal něco s NATO. Též beru v úvahu to, že jsme v ekonomickém sféru vlivu Německa a ...Zobrazit celý příspěvek

          OK, beru to, ale taky vycházím z toho, že jsme v NATO a Putin není zas takový blázen, aby si začal něco s NATO. Též beru v úvahu to, že jsme v ekonomickém sféru vlivu Německa a Rusko by (dříve před válkou) nezasahovalo do zájmu svého velkého obchodního partnera. V podobném gardu, kdysi mně jeden Slovák říkal, že se ho jednou jeden Francouz ptal, jestli mají u nich silnice. Tak asi tak.Skrýt celý příspěvek

    • fants48
      10:10 11.03.2023

      O zagłuszarki IED się nie pytali?:)))

      O zagłuszarki IED się nie pytali?:)))

    • flanker.jirka
      15:33 11.03.2023

      Koncentrace blbců je po celé planetě velmi podobná :-)

      Koncentrace blbců je po celé planetě velmi podobná :-)

      • Jan Grohmann
        18:36 11.03.2023

        No vysvětlení je prosté. Pro nějaké miliardáře z USA platí: Československo je východní Evropa, Ukrajina je východní Evropa. Na Ukrajině je válka. Je v Československu taky válka? ...Zobrazit celý příspěvek

        No vysvětlení je prosté. Pro nějaké miliardáře z USA platí:
        Československo je východní Evropa, Ukrajina je východní Evropa. Na Ukrajině je válka. Je v Československu taky válka?
        Schválně, kolik miliardářů na celém světě takhle uvažuje.Skrýt celý příspěvek

        • Mbelda
          20:39 11.03.2023

          Pro amíky, kteří nesledují hokej, jsme jen flek na glóbusu. Schválně kolik z nás umí z fleku vyjmenovat a ukázat prstem všechny státy USA. Známe pojem USA a pár států, to je ...Zobrazit celý příspěvek

          Pro amíky, kteří nesledují hokej, jsme jen flek na glóbusu. Schválně kolik z nás umí z fleku vyjmenovat a ukázat prstem všechny státy USA. Známe pojem USA a pár států, to je všechno..Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:39 12.03.2023

            Klasická otázka mající omluvit neznalost Evropy někoho z US. Problém je v tom, že v USA je vše mimo Francii, Německo, a UK pod rozlišovací schopnost. Někteří mají problémy i s ...Zobrazit celý příspěvek

            Klasická otázka mající omluvit neznalost Evropy někoho z US. Problém je v tom, že v USA je vše mimo Francii, Německo, a UK pod rozlišovací schopnost.
            Někteří mají problémy i s kontinenty :-)
            https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

          • Deutschmann
            20:57 12.03.2023

            Proč by měl průměrný čech znát státy USA? To je nedůležité. Tato skupina států vystupuje jako USA, tak je také všichni známe. Německo také vystupuje jako Německo a nikoho ani ...Zobrazit celý příspěvek

            Proč by měl průměrný čech znát státy USA? To je nedůležité. Tato skupina států vystupuje jako USA, tak je také všichni známe. Německo také vystupuje jako Německo a nikoho ani nenapadne se učit všechny spolkové země. Rakousko je úplně stejný případ. Jediný stát který je možno znát je Velká Británie, protože ti v některých sportech vystupují jednotlivě. Navíc jsou pouze 4, pokud mě paměť neklame.Skrýt celý příspěvek

    • Oliver
      12:29 13.03.2023

      děsné, spíš to ukazuje na klesající úroveň vzdělanosti která tam moc valná nebyla ani u bohatších co si vzdělání mohou bez problémů dovolit. Přeci pokud chci někam investovat tak ...Zobrazit celý příspěvek

      děsné, spíš to ukazuje na klesající úroveň vzdělanosti která tam moc valná nebyla ani u bohatších co si vzdělání mohou bez problémů dovolit. Přeci pokud chci někam investovat tak si nastuduji aspoň základní věci, zvlášť v době internetu a youtube brnkačka.
      P.S: bude článek o dodávce SU-35 Peršanům? Bylo to i na Seznamu a na voj. webech zatím ticho po pěšině.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    21:17 09.03.2023

    Docela zajímavý fakt je, že Polsko postupně všechny Leopardy pošle na Ukrajinu, kde je Rusko bude mít možnost nějak prozkoumat. Pokud to nebude zas tak relevantní, tak i tak je ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela zajímavý fakt je, že Polsko postupně všechny Leopardy pošle na Ukrajinu, kde je Rusko bude mít možnost nějak prozkoumat. Pokud to nebude zas tak relevantní, tak i tak je zajímavý, že se chtějí zbavit německých tanků a mít jen těch z US a původem z J. Koree. Nebo si nějaké nej Leopardy nechají?Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      22:04 09.03.2023

      Žádné "nej Leopardy" nemají. Snaha oddělit se od Německa tam nespadla z nebe. To je už dlouhodobější proces. Leopard 2A4 a A5 jsou už staré neřkuli zastaralé tanky. Rozhodně by se ...Zobrazit celý příspěvek

      Žádné "nej Leopardy" nemají. Snaha oddělit se od Německa tam nespadla z nebe. To je už dlouhodobější proces.
      Leopard 2A4 a A5 jsou už staré neřkuli zastaralé tanky. Rozhodně by se z nich nic nového Rusové nedozvědí.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      05:36 10.03.2023

      To je známo už delší dobu. Cílový stav jsou M1 pro " těžké" divize a K2 pro "lehké" divize. Všechny L2 a T72 půjdou na Ukrajinu.

      To je známo už delší dobu. Cílový stav jsou M1 pro " těžké" divize a K2 pro "lehké" divize. Všechny L2 a T72 půjdou na Ukrajinu.

    • Poly
      10:40 10.03.2023

      Nenajdou tam nic nového nebo neznámého. Leda si postesknou, že tak staré šunky mají dost kvalitní optiku a stabilizaci.

      Nenajdou tam nic nového nebo neznámého. Leda si postesknou, že tak staré šunky mají dost kvalitní optiku a stabilizaci.

    • Trener
      10:54 10.03.2023

      Předpokládám, že Leo 2 PL je schopná verze, která ale z politických důvodu a unifikace půjde taky pryč (?) Až na tu plyn. turbínu považuji Abramse za lepší než min. Leo A4.

      Předpokládám, že Leo 2 PL je schopná verze, která ale z politických důvodu a unifikace půjde taky pryč (?) Až na tu plyn. turbínu považuji Abramse za lepší než min. Leo A4.

      • Scotty
        11:30 10.03.2023

        Schopná verze to není. Spíš velký průser.

        Schopná verze to není. Spíš velký průser.

        • Tecka
          12:09 10.03.2023

          Obsesja to z definicji objaw psychopatologiczny, typowy dla zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, na który składają się uporczywe myśli lub wyobrażenia powracające wbrew woli osoby ...Zobrazit celý příspěvek

          Obsesja to z definicji objaw psychopatologiczny, typowy dla zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, na który składają się uporczywe myśli lub wyobrażenia powracające wbrew woli osoby chorej.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            14:47 10.03.2023

            Ne, je to skvělá rekonstrukce. Lepší jsem neviděl. A ten proces provedení. Bez chyby.

            Ne, je to skvělá rekonstrukce. Lepší jsem neviděl. A ten proces provedení. Bez chyby.

        • Knightrider
          15:09 10.03.2023

          Popravdě,když takové silné stanovisko, tak by to chtělo alespoň v 1-2 bodech, nebo větách říct proč. Jinak je to fakt jen výkřik na plevel diskuse

          Popravdě,když takové silné stanovisko, tak by to chtělo alespoň v 1-2 bodech, nebo větách říct proč. Jinak je to fakt jen výkřik na plevel diskuse

          • Scotty
            15:24 10.03.2023

            Zlepšení parametrů tanku je pouze průměrné. Zůstal starý kanón L/44, korba tanku nemá žádné posílení pancéřování. Elektronika je průměrná a dnes z části již zastaralá. Zůstal ...Zobrazit celý příspěvek

            Zlepšení parametrů tanku je pouze průměrné. Zůstal starý kanón L/44, korba tanku nemá žádné posílení pancéřování. Elektronika je průměrná a dnes z části již zastaralá. Zůstal původní podvozek což do budoucna může způsobovat problémy a limituje to právě použití přídavného pancéřování.
            Celý program je v ohromném skluzu. Zatím vzniklo pouze pár desítek kusů. V KMW kterému se tady polští kolegové posmívají dělají modernizace mnohonásobně rychleji. Přičemž 2A7V je proti 2PL jiný vesmír.Skrýt celý příspěvek

          • Tecka
            16:29 10.03.2023

            Ostatnia wersja2PLM1 ma system aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki EGPT, system zabezpieczający elektronikę wieży przed spadkiem napięcia podczas rozruchu, modyfikację ...Zobrazit celý příspěvek

            Ostatnia wersja2PLM1 ma system aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki EGPT, system zabezpieczający elektronikę wieży przed spadkiem napięcia podczas rozruchu, modyfikację trybów pracy dalmierza laserowego, dodatkowe gniazdo do ładowania akumulatorów oraz funkcję PIX, pozwalającą dowódcy na automatyczny obrót głowicy optoelektronicznej urządzenia obserwacyjno-celowniczego PERI na pozycję „godziny szóstej” i „dwunastej” względem kadłuba maszyny.
            Modernizacja Leopardów 2A4 do standardu 2PL obejmuje wzmocnienie odporności balistycznej wieży do poziomu A6-A7, dane RM. Dookoła wieży pojazdu zamontowane są dodatkowe, zewnętrzne moduły pancerza.Nie zdecydowano się na dopancerzanie kadłuba (wymiana wkładu pancerza w kadłubie) i podwozia pojazdu z powodu znaczącego wzrostu masy oraz redukcji kosztów.Wewnątrz pojazdu zamontowano specjalne wykładziny przeciwodpryskowe, chroniące załogę wewnątrz pojazdu przed odpryskami i odłamkami pancerza w razie przebicia bądź trafienia.
            Podstawowym uzbrojeniem czołgu pozostała nadal armata gładkolufowa Rheinmetall Rh-120 w wersji L/44, którą poddano jednak modyfikacji w celu dostosowania do użytkowania nowych typów amunicji, tj. amunicji przeciwpancernej DM63 i programowalnej DM11. Wymieniono oporniki, powrotnik, wskaźnik odrzutu oraz pojemnik na dna łusek, w celu użycia amunicji DM11. Wprowadzono system programowania w zamku armaty oraz system kierowania ogniem i montaż elektronicznego spustu armaty. Zamontowano nowy komputer pokładowy z nowymi tabelami balistycznymi. Nie wymieniono karabinów maszynowych MG3 . Wymieniono system stabilizacji armaty oraz napędów wieży z hydraulicznego na nowy wyłącznie elektryczny.
            Modernizacji poddano przyrządy obserwacyjno-celownicze działonowego oraz dowódcy poprzez dodanie polskich kamer termowizyjnych III generacji KLW-1 Asteria produkcji PCO. Poprawiono również świadomość kierowcy poprzez montaż dzienno-nocnej kamery cofania kierowcy KDN-1 Nyks również produkcji PCO. Zamontowano nowy pulpit dowódcy CCMS oraz zmodernizowano blok sterowania dowódcy i testowania RPP, który umożliwia zarządzanie systemami wieżowymi, testowanie działania systemów wieżowych, alternatywną transmisję obrazu ze zmodernizowanego celownika EMES 15 i przyrządu PERI R17A3L4 CP. Dodatkowo czołg po poddanej modernizacji zyskał możliwość pracy w trybie hunter-killer. Zastosowano nową, cyfrową magistralę komunikacyjną. Nowa radiostacja
            Generalnym remontom poddano jednostki napędowe czołgów, zamontowano pomocniczy zespół prądotwórczy (APU) o mocy 17 kW. Oprócz montażu wykładzin przeciwodłamkowych poprawiono bezpieczeństwo załogi poprzez zastosowanie układu przeciwwybuchowego z butlami ze środkiem gaśniczym Deugen-N i zmodernizowano układ przeciwpożarowy poprzez dodanie nowego pulpitu sterującego i butli ze środkiem gaśniczym. Zamontowano również dodatkowe kosze transportujące na zewnątrz wieży, jak też przystosowano wyposażenie ewakuacyjne do zwiększonej do 60-61ton masy bojowej czołguSkrýt celý příspěvek

          • Maximus
            08:08 11.03.2023

            Polsky Leo2PL má úpravy kanónu L/44 na vyšší tlaky a může používat stejnou munici jako ABRAMS, který má světe div se také L44 a Merkava dtto. To jsou samozřejmě horší tanky než ...Zobrazit celý příspěvek

            Polsky Leo2PL má úpravy kanónu L/44 na vyšší tlaky a může používat stejnou munici jako ABRAMS, který má světe div se také L44 a Merkava dtto. To jsou samozřejmě horší tanky než Leo2, protože mají kratší laufy :-)))Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:19 11.03.2023

            Maximus: M1 sice zůstávají u L44, ale je to čistě z důvodu používání DU munice. Merkava.. kdo v kolik disponuje takovým vojskem podobné kvality. Ty tanky většinu času bojuji ve ...Zobrazit celý příspěvek

            Maximus: M1 sice zůstávají u L44, ale je to čistě z důvodu používání DU munice.

            Merkava.. kdo v kolik disponuje takovým vojskem podobné kvality. Ty tanky většinu času bojuji ve městech jako podpora pěchoty.Skrýt celý příspěvek

          • Maximus
            21:22 11.03.2023

            Jirosi, dát si mě do bloklých, abych nemohl reagovat na tvoje bláboly je přesně vyjádřením tvého křivého charakteru a neschopnosti vést solidní diskuzi :-)

            Jirosi, dát si mě do bloklých, abych nemohl reagovat na tvoje bláboly je přesně vyjádřením tvého křivého charakteru a neschopnosti vést solidní diskuzi :-)

          • Jirosi
            07:53 12.03.2023

            Maximus;: Kolikrát ještě hodláte zkusit odvést diskuzi od tématu na základě toho, že jste si měl dal do ignoru?
            Není lepší se přestat ztrapnovat, a vyjádřit se k tématu?

            Maximus;: Kolikrát ještě hodláte zkusit odvést diskuzi od tématu na základě toho, že jste si měl dal do ignoru?
            Není lepší se přestat ztrapnovat, a vyjádřit se k tématu?

    • RiMr71
      19:15 10.03.2023

      Klid, na naprostou většinu toho co mají rusáci na UA budou stačit i L1A5..

      Klid, na naprostou většinu toho co mají rusáci na UA budou stačit i L1A5..

      • Scotty
        00:06 11.03.2023

        Podcenění nepřítele je první krok k prohře.

        Podcenění nepřítele je první krok k prohře.

        • Maximus
          08:20 11.03.2023

          To nic nemění na tom, že v příštích deseti letech je to pravda. Poláci déle ani Leo2 používat nechtěli a někteří uživatelé Leo2 s L44 přejdou na modernizaci A8 od KMW nebo případně ...Zobrazit celý příspěvek

          To nic nemění na tom, že v příštích deseti letech je to pravda. Poláci déle ani Leo2 používat nechtěli a někteří uživatelé Leo2 s L44 přejdou na modernizaci A8 od KMW nebo případně Panther od RhM, které díky lehčí věží s nabíjecím automatem nemusí pracně rozřezat a zesilovat korbu starších Leo2, které vyžaduje mastodontí verze A7+.

          Touto cestou jde třeba Kanada, která sjednotila modernizaci A4 a A6 na verze A4M a A6M, kdy ponechala kanóny a modernizované tanky se dají rozeznat právě podle toho.
          Kanadští vojenští poradci pak s další modernizaci těchto tanků počítají právě až s A8 s lehčí věží, která umožní udrzet hmotnost tanků. Pak plánují používat Leo2 až do roku 2050.

          To mi přijde jako rozumná cesta a možnost využít švýcarské uloženky a získat tak moderní tanky dříve než po roce 2030.
          Pak je tu samozřejmě možnost využít Jihokorejce a mít tady nějakou modifikací K2. Rozhodně by tady byly také rychleji než L2A7+.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:35 11.03.2023

            Ta vaše teorie o přechodu na modernizace co ani neexistují je super...
            Asi na úrovni zaručené výhry K2 v Norsku.

            Ta vaše teorie o přechodu na modernizace co ani neexistují je super...
            Asi na úrovni zaručené výhry K2 v Norsku.

          • Maximus
            21:34 11.03.2023

            Jirosi jsi hlupák a ještě zbabělec. Dát si mě do blokovaných a diskutovat se mnou, když nevidím ty tvoje bláboly a nemohu na ně reagovat :-)))

            Jirosi jsi hlupák a ještě zbabělec. Dát si mě do blokovaných a diskutovat se mnou, když nevidím ty tvoje bláboly a nemohu na ně reagovat :-)))

          • Jirosi
            12:50 12.03.2023

            Maximus: Osobní urážky místo diskuze k tématu. A nestíhala snaha otočit mě z toho, že jste si mě dal do ignor listu. Blok/ignor list = vy nevidíte účastník, které si blokujete. ...Zobrazit celý příspěvek

            Maximus: Osobní urážky místo diskuze k tématu. A nestíhala snaha otočit mě z toho, že jste si mě dal do ignor listu.
            Blok/ignor list = vy nevidíte účastník, které si blokujete. Oni vás ano. A teď se zamyslete na co si srezujete.

            Reagovat evidentně můžete. A vaše neschopnost je pouze vase neschopnost si mě vytáhnout z ignoru.Skrýt celý příspěvek

        • Maximus
          08:31 11.03.2023

          Navíc jsou snahy o ten nejlepší tank pro náš jediný prapor za jakoukoliv cenu dosti komické v situaci, kdy pro volbu královny bojiště - dělostřelectvo byla hlavním parametrem ...Zobrazit celý příspěvek

          Navíc jsou snahy o ten nejlepší tank pro náš jediný prapor za jakoukoliv cenu dosti komické v situaci, kdy pro volbu královny bojiště - dělostřelectvo byla hlavním parametrem především údajně cena a proveřenost. Proto jako jako tradiční uživatel kolových věžových ShKH máme obycejnou TMH s nabíjecím systémem jaký svět ještě neviděl. Raketomety pro jistotu už/ještě ani nemáme.
          Chucpe.Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            10:31 11.03.2023

            Přesně a na vrtulník je k dispozici 30mm na BVP a max. cal.50 na lafetě, ou jé. A v muzeu ještěrka...

            Přesně a na vrtulník je k dispozici 30mm na BVP a max. cal.50 na lafetě, ou jé. A v muzeu ještěrka...

          • Jirosi
            13:37 11.03.2023

            Maximus: "Navíc jsou snahy o ten nejlepší tank pro náš jediný prapor za jakoukoliv cenu dosti komické v situaci" Kdyz se ukázalo, že váš kůň není nejlepší volba. Tak najednou není ...Zobrazit celý příspěvek

            Maximus: "Navíc jsou snahy o ten nejlepší tank pro náš jediný prapor za jakoukoliv cenu dosti komické v situaci"

            Kdyz se ukázalo, že váš kůň není nejlepší volba. Tak najednou není problém objednat horší tank...Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:36 11.03.2023

            Dánové si Caesar "prověřili" a pořizují místo nich Atmos, který předtím zavrhli.

            Dánové si Caesar "prověřili" a pořizují místo nich Atmos, který předtím zavrhli.

          • flanker.jirka
            15:37 11.03.2023

            ... k dánům, bude zajímavé sledovat, zda budou mít Atmos na Tatře nebo půjdou raději do jiného podvozku.

            ... k dánům, bude zajímavé sledovat, zda budou mít Atmos na Tatře nebo půjdou raději do jiného podvozku.

          • Wirbelwind
            00:21 12.03.2023

            Len je dobre povedat aj B - ze Atmos z dovodu skorsich terminov dodavky...

            Len je dobre povedat aj B - ze Atmos z dovodu skorsich terminov dodavky...

          • SYN_
            04:27 13.03.2023

            Rozhodně Atmos není jiná koncepce, "jen" jiný model. Takže ano, mám strach jak to s "naší verzí" Caesara bude dopadat, ale jaký bude Atmos se Dánové teprve dozvědí že... Kromě ...Zobrazit celý příspěvek

            Rozhodně Atmos není jiná koncepce, "jen" jiný model. Takže ano, mám strach jak to s "naší verzí" Caesara bude dopadat, ale jaký bude Atmos se Dánové teprve dozvědí že... Kromě toho, všechny námitky ohledně obtížného ručního nabíjení by tam měly platit stejně, že?Skrýt celý příspěvek

          • Maximus
            20:51 16.03.2023

            Jirosi, doporučuji ti přečíst si tyto info z Norska ohledně výběroveho řízení na tanky: Pri srovnávacích testech byl vítězem K2NO a cenově vyšla také jihokorejska nabídka výrazně ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi, doporučuji ti přečíst si tyto info z Norska ohledně výběroveho řízení na tanky:
            Pri srovnávacích testech byl vítězem K2NO a cenově vyšla také jihokorejska nabídka výrazně lépe.
            Norska armáda chtěla K2NO, politici zvolili politické řešení, tj cenově ani technický L2A7+ není rozhodně lepší:-))
            https://www.tu.no/artikler/for... Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    17:29 09.03.2023

    A my se tady crcáme kvůli nějakým 50 - 70 tankům pro 73 prapor.

    A my se tady crcáme kvůli nějakým 50 - 70 tankům pro 73 prapor.

    • flanker.jirka
      18:25 09.03.2023

      To nelze srovnávat, Polsko je násobně větší než ČR, k tomu do armády pravidelně sype větší peníze.

      To nelze srovnávat, Polsko je násobně větší než ČR, k tomu do armády pravidelně sype větší peníze.

      • Poly
        18:50 09.03.2023

        To na tom vůbec nic nemění. Poměrově mají tanků jednoduše víc a ne pouze ty objednané. My máme na zkušenou nově pár 2A4 a špekuluje se, zda a kdy budou 2A7 a dokonce vlastně ani ...Zobrazit celý příspěvek

        To na tom vůbec nic nemění. Poměrově mají tanků jednoduše víc a ne pouze ty objednané. My máme na zkušenou nově pár 2A4 a špekuluje se, zda a kdy budou 2A7 a dokonce vlastně ani není 100% jasné, že si je pořídíme. A na IFV ne že čekáme, ale dokonce nemáme ani ofiko nabídku. Na pásech jsme aktuálně úplně v prdeli a vlastně není ani jistá budoucnost. Poláci mají, kupují, dostávají,...Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:55 09.03.2023

          Více méně to jisté je.
          Nabídku máme.

          Více méně to jisté je.
          Nabídku máme.

          • Poly
            19:03 09.03.2023

            Jisté to je, až bude podepsaná smlouva. Nabídka totiž může ledacos změnit. Aktuálně nikdo vlastně neví co přesně a za kolik to bude. Až nabídku hodí na papír, takže začne diskuze. ...Zobrazit celý příspěvek

            Jisté to je, až bude podepsaná smlouva. Nabídka totiž může ledacos změnit. Aktuálně nikdo vlastně neví co přesně a za kolik to bude. Až nabídku hodí na papír, takže začne diskuze. Zajímat se budou mimo jiné i média. Pokud to bude nevýhodná nabídka, tak se to pořádně rozmázne a k ničemu nemusí dojít. Hodit vidle do toho může třeba opozice.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            19:36 09.03.2023

            Spíš to nikdo veřejně neoznámil. To není žádná povinnost.
            Opozice může kušnit. To je tak celé.

            Spíš to nikdo veřejně neoznámil. To není žádná povinnost.
            Opozice může kušnit. To je tak celé.

          • liberal shark
            08:26 10.03.2023

            to Scotty Možná by stálo za to připomenout, že žijeme v demokratickém státě, kde MO hospodaří s penězi občanů ČR a je celkem slušně placené za to, že zajišťuje jejich bezpečnost. ...Zobrazit celý příspěvek

            to Scotty
            Možná by stálo za to připomenout, že žijeme v demokratickém státě, kde MO hospodaří s penězi občanů ČR a je celkem slušně placené za to, že zajišťuje jejich bezpečnost. Takže ta informační povinnost existuje. Nebo už jsme v Rusku ? Mám jít platit daně někam jinam ?Skrýt celý příspěvek

          • 3ngelchen
            09:20 10.03.2023

            nabídku mají a požadavky splnuje - https://www.czdefence.cz/clane...

            nabídku mají a požadavky splnuje - https://www.czdefence.cz/clane...

          • Scotty
            14:50 10.03.2023

            liberal shark
            Tak si podejte 106tku.
            Pokud vám to tady nevoní, tak můžete jít žít a danit tam kam vás srdce táhne.

            liberal shark
            Tak si podejte 106tku.
            Pokud vám to tady nevoní, tak můžete jít žít a danit tam kam vás srdce táhne.

          • SYN_
            05:55 11.03.2023

            Scotty: jenže to že MOŽNÁ někde v pozadí "pracuje" nějaký čerstvě zlepšený proces nákupu není rozumné tajit, jinak dochází přesně k této diskuzi: "nedělají nic!" "ale dělají, jen ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty: jenže to že MOŽNÁ někde v pozadí "pracuje" nějaký čerstvě zlepšený proces nákupu není rozumné tajit, jinak dochází přesně k této diskuzi: "nedělají nic!" "ale dělají, jen si to nechávají pro sebe" "tomu uvěřím až to uvidím na vlastní voči!" ono prostě když to nepůsobí důvěryhodně, tak hrozí akutní riziko že na to taková strana "dojede" u příštích voleb...
            Ergo, zjišťovat co nejpřesněji jaký je skutečný stav není jen a pouze v zájmu veřejnosti (a zdejší řekněme "poučené veřejnosti") ale PŘEDEVŠÍM v zájmu těch co momentálně procesy řídí! Aby u toho mohli zůstat co nejdéle...
            Pak se taky může stát že si můžete VY jít pokračovat současným stylem jinam kde o to budou stát takto jak to jde zatím tady, případně zůstat a oplakávat "jaké to mohlo být krásné jen kdyby nám věřili".Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          06:37 10.03.2023

          Poly: Tady je spíše problém, že vláda si ani jako v případě F35 ani nestoupla do fronty. Aby vůbec někdy na ni přišla řada. (Argument, že nejsou prostředky je mimo. Protože, platby ...Zobrazit celý příspěvek

          Poly: Tady je spíše problém, že vláda si ani jako v případě F35 ani nestoupla do fronty. Aby vůbec někdy na ni přišla řada. (Argument, že nejsou prostředky je mimo. Protože, platby stejně půjdou až spolu z výrobou za XY let.)Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            06:01 11.03.2023

            Ale jo, ve frontě už stojí... u dveří, na lístek z vyvolávacího systému :)

            Ale jo, ve frontě už stojí... u dveří, na lístek z vyvolávacího systému :)

        • flanker.jirka
          12:26 11.03.2023

          Poměrově to musíte brát také jinak. AČR má aktuálně jeden tankový prapor a ztěží personálně a logisticky vybaví rychle další dva.

          Poměrově to musíte brát také jinak. AČR má aktuálně jeden tankový prapor a ztěží personálně a logisticky vybaví rychle další dva.

      • liberal shark
        05:40 10.03.2023

        I když uvážíme poměr velikosti obou států a jejich vojenských rozpočtů, tak to pořád nesedí.

        I když uvážíme poměr velikosti obou států a jejich vojenských rozpočtů, tak to pořád nesedí.

        • flanker.jirka
          12:29 11.03.2023

          Tak se podívejte na to jak je AČR ne-schopna zabezpečit výstavbu nových tankových jednotek. Personál, logistika, nemovitá infrastruktura. Objednat nyní více tanků znamená mít pro ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak se podívejte na to jak je AČR ne-schopna zabezpečit výstavbu nových tankových jednotek. Personál, logistika, nemovitá infrastruktura. Objednat nyní více tanků znamená mít pro ně obsluhy a prostory a to nyní AČR nemá.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      06:34 10.03.2023

      PL po roce 2026 bude mít cca 500ks moderních tanku. Tzn. Vynakladaji cca 2x tolik peněz, a je jich cca 4x víc. A teď schválně kolik vám vyjde 500/8=? Pocet odpovídá tomu jak řeší ...Zobrazit celý příspěvek

      PL po roce 2026 bude mít cca 500ks moderních tanku.
      Tzn. Vynakladaji cca 2x tolik peněz, a je jich cca 4x víc. A teď schválně kolik vám vyjde 500/8=?

      Pocet odpovídá tomu jak řeší obranu CR. Zda je lepší naše nebo PL cesta ukáže čas.
      Ano, je potřeba tanky pořídit, stejně jako další techniku (ifv, atd).

      Ale podstatnější je začít se dívat na vyzbrojovani armády jako na proces co musí běžet kontinuálně.
      Protože, až nastane opět problém. Tak se pocita jen to co je aktuálně skladem/zavedeno.Skrýt celý příspěvek

      • rtep
        10:36 10.03.2023

        nic moc podstaného co jste napsal s tím souhlasím jen dotaz proč 500/8 když co se obyvatel je Polsko jen 3,6 větší nemělo by to být spíš 500/4 = 125 ks HDP a podobně je na ...Zobrazit celý příspěvek

        nic moc podstaného co jste napsal s tím souhlasím jen
        dotaz proč 500/8 když co se obyvatel je Polsko jen 3,6 větší
        nemělo by to být spíš 500/4 = 125 ks

        HDP a podobně je na obyvatele podobnéSkrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          10:51 10.03.2023

          HDP co vydávají na zbrojení je 2x větší v % než v CR. Proto, 2x4 =8. Kdyz nebude rozpočet MO 90mld, ale 180 taky můžeme plánovat jiné počty techniky. Ale otázkou je kde se pro ...Zobrazit celý příspěvek

          HDP co vydávají na zbrojení je 2x větší v % než v CR. Proto, 2x4 =8.

          Kdyz nebude rozpočet MO 90mld, ale 180 taky můžeme plánovat jiné počty techniky. Ale otázkou je kde se pro takovou armádu vezme personál?Skrýt celý příspěvek

          • Desertfremen
            14:46 10.03.2023

            České ženy tiež stále rodia, tak isto ako tie Ruské, nie? Personál by nemal byť problém, stačí nastaviť atraktívne mzdy a iné výhody (oproti civilu) . Tiež je treba viac ...Zobrazit celý příspěvek

            České ženy tiež stále rodia, tak isto ako tie Ruské, nie?
            Personál by nemal byť problém, stačí nastaviť atraktívne mzdy a iné výhody (oproti civilu) . Tiež je treba viac pracovať na národnom povedomí, už v základných školách, že byť vojak AˇˇCR to je česť.
            Je to práce na dlhé roky ale dá sa to.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            18:03 10.03.2023

            Problém to je.. -výšsi platy = menší počet peněz na techniku. - více vojáků z většiny platem/výhodami = ještě větší zátěž na rozpočet - více vojáky =menší pocet pracovní síly = ...Zobrazit celý příspěvek

            Problém to je..
            -výšsi platy = menší počet peněz na techniku.
            - více vojáků z většiny platem/výhodami = ještě větší zátěž na rozpočet
            - více vojáky =menší pocet pracovní síly = menší HDP

            Přitom jaké jsou hrozby?
            Sousedi PL/Německo, ti nás převažují vždy. Rak/SR stačí současná armáda.
            NATO po nás také větší armadu neche...Skrýt celý příspěvek

          • torong1
            05:01 11.03.2023

            Zajímavé, jak se prorusáci s proněmcema až dojemně shodují v obavě, abychom neměli příliš velkou a silnou armádu. Ještě by nás mohlo napadnout vystupovat asertivně a nezávisle.

            Zajímavé, jak se prorusáci s proněmcema až dojemně shodují v obavě, abychom neměli příliš velkou a silnou armádu. Ještě by nás mohlo napadnout vystupovat asertivně a nezávisle.

          • Mbelda
            10:47 11.03.2023

            Všechno nemusejí pokrývat vojáci z povolání, AZ na rotaci... Jen se s tím naučit pracovat. Čím více AZ, tím větší hrdost ve společnosti. Pak se i zvýší kredit profíků.

            Všechno nemusejí pokrývat vojáci z povolání, AZ na rotaci... Jen se s tím naučit pracovat. Čím více AZ, tím větší hrdost ve společnosti. Pak se i zvýší kredit profíků.

          • flanker.jirka
            12:33 11.03.2023

            Desertfremen Personál JE a BUDE problém. Zájem o profesionální armádu se moc zvyšovat nebude. Lidé mají mnoho lepších příležitostí v privátní sféře. AČR je nyní ve stavu, kdy by se ...Zobrazit celý příspěvek

            Desertfremen
            Personál JE a BUDE problém. Zájem o profesionální armádu se moc zvyšovat nebude. Lidé mají mnoho lepších příležitostí v privátní sféře. AČR je nyní ve stavu, kdy by se při obnovení prezenční služby průměrné v armádě IQ zvýšilo.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:45 11.03.2023

            Torongu1 : Proto současnému stavu je to řádový posun.
            Raději budu za menší funkční armádu, než kolos v současném stavu.

            Torongu1 : Proto současnému stavu je to řádový posun.
            Raději budu za menší funkční armádu, než kolos v současném stavu.

          • flanker.jirka
            15:42 11.03.2023

            Jirosi Současná AČR Vám přijde jako kolos? ... pokud máte na mysli štáby, agentury, sekce, ředitelství, ústavy. Tak to ano, ale organické složky AČR jsou těžce poddimenzované. Tam ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Současná AČR Vám přijde jako kolos? ... pokud máte na mysli štáby, agentury, sekce, ředitelství, ústavy. Tak to ano, ale organické složky AČR jsou těžce poddimenzované. Tam se početně něco snižovat nedá.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:04 11.03.2023

            Flanker.jirka: Přemýšlel jsem, zda to mám tak napsat... Myslel jsem to ve smyslu, raději mít armádu o současné velikosti funkční(doplnenou na plne stavy muzstva/techniky ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker.jirka: Přemýšlel jsem, zda to mám tak napsat...

            Myslel jsem to ve smyslu, raději mít armádu o současné velikosti funkční(doplnenou na plne stavy muzstva/techniky (raketomety, stihacky, atd)). Než ji zvětšit třeba na 2x takovou, ale s tim, že jeji funkčnost bude na úrovni jakou má ACR cca 0-10.let zpětně.

            Az tohle bude, má smysl se ptát zda zvládneme více. Ale to je prace na desetiletí.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    16:48 09.03.2023

    Pochybujem že Poľské M1A2 dostanú pancier z ochudobneného uránu a nie exportnú verziu panciera z volfrámu, podobne ako tanky určené pre Taiwan.

    Pochybujem že Poľské M1A2 dostanú pancier z ochudobneného uránu a nie exportnú verziu panciera z volfrámu, podobne ako tanky určené pre Taiwan.

    • Scotty
      16:56 09.03.2023

      Nedostanou.

      Nedostanou.

      • torong1
        19:13 09.03.2023

        A je to podle všeho úplně jedno.

        A je to podle všeho úplně jedno.

    • Lukas
      17:23 09.03.2023

      M1A2 będą miały "standardowy amerykański" pancerz... Nie ekscytujmy się kwestią "zubożonego uranu". Dużo bardziej "drażliwy" sprzęt Warszawa już kupiła - IBCS, F-35A czy nawet ...Zobrazit celý příspěvek

      M1A2 będą miały "standardowy amerykański" pancerz...
      Nie ekscytujmy się kwestią "zubożonego uranu".
      Dużo bardziej "drażliwy" sprzęt Warszawa już kupiła - IBCS, F-35A czy nawet JASS-ERSkrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        18:14 09.03.2023

        Austrália kupuje od USA aj ponorky s jadrovým pohonom triedy Virginia, ale nemám informácie o tom že by ich M1A2 Sep v3 dostali pancier z ochudobneného uránu.

        Austrália kupuje od USA aj ponorky s jadrovým pohonom triedy Virginia, ale nemám informácie o tom že by ich M1A2 Sep v3 dostali pancier z ochudobneného uránu.

        • Tecka
          18:39 09.03.2023

          Na bocznej burcie wieży m1a1 , który trafi do Polski jest końcowe oznaczenie „E” ,czyli pancerz exportowy. US nie sprzedaje z wkładami z uranu, zastępuje płytami z wolframu i ...Zobrazit celý příspěvek

          Na bocznej burcie wieży m1a1 , który trafi do Polski jest końcowe oznaczenie „E” ,czyli pancerz exportowy. US nie sprzedaje z wkładami z uranu, zastępuje płytami z wolframu i kompozytów , który jest tej samej gęstości tylko droższy.. podobnie z resztą jak we wkładach niemieckich czy francuskich. Wersja exportowa sep v3 , to będzie to samo tylko więcej ,bo komora na wkład w wieży jest powiększona. To tyle sensacjiSkrýt celý příspěvek

        • Poly
          18:59 09.03.2023

          Australské M1A2 dostanou Next Generation Armor Package, který dostávají i tanky pro US. Je jedno, co tam je, ale používají to i americké M1A2 SEPv3. NGAP neobsahuje DU, ale něco ...Zobrazit celý příspěvek

          Australské M1A2 dostanou Next Generation Armor Package, který dostávají i tanky pro US. Je jedno, co tam je, ale používají to i americké M1A2 SEPv3. NGAP neobsahuje DU, ale něco "šetrnějšího"

          https://www.meta-defense.fr/en...

          https://www.aspistrategist.org...

          DU v pancíři pravděpodobně odzvonilo.Skrýt celý příspěvek

          • Tecka
            19:23 09.03.2023

            No NGAP i co? To wszyscy wiemy ,ale nie wiemy co się za tym kryje . Jeśli chodzi o pancerz dla US to nic się nie zmieniło i niezależnie od generacji ,nie jest na export.

            No NGAP i co? To wszyscy wiemy ,ale nie wiemy co się za tym kryje . Jeśli chodzi o pancerz dla US to nic się nie zmieniło i niezależnie od generacji ,nie jest na export.

    • flanker.jirka
      18:34 09.03.2023

      I na bázi wolframu je to super tank.

      I na bázi wolframu je to super tank.

      • GlobeElement007
        08:56 10.03.2023

        Akorát o něco dražší. Výhodou uranu je jeho láce.

        Akorát o něco dražší. Výhodou uranu je jeho láce.

        • flanker.jirka
          12:34 11.03.2023

          Za tu vyšší pravděpodobnost přežití osádky v boji to stojí.

          Za tu vyšší pravděpodobnost přežití osádky v boji to stojí.

      • Poly
        10:49 10.03.2023

        DU nemá nijak závratné výhody v případě pancíře. Výhoda je to u penetrátorů, kdy se uplatní jejich vznětlivost. V případě pancíře je to docela logická volba, pokud je ho dostatek k ...Zobrazit celý příspěvek

        DU nemá nijak závratné výhody v případě pancíře. Výhoda je to u penetrátorů, kdy se uplatní jejich vznětlivost. V případě pancíře je to docela logická volba, pokud je ho dostatek k dispozici. Stojí zlomek ceny wolframu, mnohem lépe se opracovává a elegantně se tak dá zbavit odpadu.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          04:40 13.03.2023

          Rozhodně ano, u penetrátorů je to poněkud "jiná písnička", tam je KE přímo úměrná hmotnosti a tak je co nejtěžší/nejhustější materiál nutný. U pancíře je co nevyšší váha spíš na ...Zobrazit celý příspěvek

          Rozhodně ano, u penetrátorů je to poněkud "jiná písnička", tam je KE přímo úměrná hmotnosti a tak je co nejtěžší/nejhustější materiál nutný. U pancíře je co nevyšší váha spíš na škodu, pokud se stejná/podobná odolnost dá zajistit lehčím materiálem tak jen dobře...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...