Polsko vybralo stíhačky M-346 Master

Foto: M-346 Master / Alenia Aermacchi
Foto: M-346 Master / Alenia Aermacchi

Polské ministerstvo obrany se rozhodlo nakoupit italské cvičné stíhačky M-346 Master od firmy Alenia Aermacchi. V rámci programu pokročilé cvičné stíhačky AJT (Advanced Jet Trainer) Polsko nakoupí 8 strojů, technické i výcvikové zázemí za 280 miliónů euro.

Z českého hlediska je podstatné, že v polském tendru AJT nezvítězil český letoun L-159 ALCA. Firma Aero z tendru dobrovolně odstoupila, neboť požadavky tendru pokládala za „nejednoznačné“ a řízení „chaotické“.

S ohledem na chaotický postup ze strany zadavatele a nejasnosti v zadání tendru jsme se rozhodli svou účast v nabídkovém řízení ukončit. Polskou stranu jsme o tomto rozhodnutí informovali v předstihu před termínem uzávěrky podávání nabídek,“ uvedl v červnu letošního roku prezident společnosti Ladislav Šimek. 

Kromě českého letadla se polského tendru účastnila společnost BAE Systems s letounem Hawk a jihokorejská KAI s letounem T-50 Golden Eagle. Připomeňme, že právě T-50 Golden Eagle „ukradl“ Aeru slibně se rozvíjející prodej letounů L-159 ALCA do Iráku.

Polské letectvo tak po letech konečně vyřešilo otázku proudových cvičných letadel. Program AJT nav a zuje na zrušený ambiciózní program LIFT ( Lead-in  Fighter  Trainer ), v němž chtěla polská armáda nakoupit 16 cvičně-bojových strojů. Polské ministerstvo obrany však kladl o na stroje náročné technické požadavky, které žádný ze zájemců nemohl nebo nechtěl splnit.

Video: M-346 Master / YouTube

V roce 20 1 1 polské ministerstvo obrany projekt LIFT zrušilo a projevilo zájem o šestnáct méně technicky vyspělých strojů v rámci programu AJT . Nakonec došlo k redukcí požadovaných strojů n a polovinu s opcí na čtyři další kusy.

Očekává se, že smlouva o dodání letadel M-346 Master se podepíše v roce 2014. Alenia Aermacchi pak polskému letectvu první stroje dodá v roce 2015. Hlavním posláním M-346 v polském letectvu bude výcvik polských pilotů stíhaček F-16C/D Block 50/52+.

M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.

Italskou stíhačku pohání dvojice motorů Honeywell F124-GA-200 o společném tahu 2×28 kN. Maximální rychlost stroje je 1059 km/h a dolet 1981 km. Na celkově devíti závěsnících dokáže přepravovat výzbroj až do hmotnosti 3000 kg

Vybrané technické parametry M-346 a L-159

M-346 Master

L-159 ALCA

Prázdná hmotnost

4610 kg

4160 kg

Maximální vzletová hmotnost

9500 kg

8000 kg

Maximální hmotnost výzbroje

3000 kg

2340 kg

Motory

F124-GA-200 (2×25 kN)

1x F124-GA-100 (1×25 kN)

Rychlost

1059 km/h

935 km/h

Dolet (palivo v interních nádržích)

1981 km

1570 km

Dostup

13 715 m

13 200 m

Stoupavost

112 m/s

62 m/s





Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Letadla L-159 v Polsku zřejmě létat nebudou

Aero Vodochody odstupuje z tendru na polský pokročilý cvičný letoun AJT (Advanced Jet Trainer). Odstoupení oznámil polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektoratu Uzbrojenia) ředitel společnosti ...

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské letectvo jde do finále. Polské ministerstvo obrany zahájilo rozhovory s trojicí finalistů. Bohužel bez ...

GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky

Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model polské lehké stíhačky/bitevníku GROT-2. Podle redaktorů magazínu IHS Janes, kteří měli šanci mluvit se ...

Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1

Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. Na základně Univerzální modulární pásové platformy UMPG (Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Lukas
    22:27 30.12.2013

    8+4
    Nie wiem czego sie dziwicie...
    Ilu pilotow na myśliwce co co roku będzie szkolonych?
    Przy max. 96 maszynach...

  • Matesaax
    22:14 30.12.2013

    Dvoumotorová koncepce nijak nevadí až na vyšší provozní náklady.Např. Belgie a Francie používá roky dvoumotorové Alpha jety pro přeškolení na M-2000/F-16.Mě spíše stále překvapuje ten směšný počet 8 kusů.Je zajímavé,že na 48 F-16 s plnou výzbrojí peníze jsou a na odpovídající počet důležitých cvičných strojů ne.

  • Nesher
    16:21 30.12.2013

    Nějak nemohu sdílet nadšení, které zde na polským výběrem zavládlo.
    Aniž bych chtěl nějak snižovat nesporné kvality M 364, tak si nejsem jist zda je tento letoun ideálním výběrem pro polské letectvo.
    Jde zejména o dvoumotorovou koncepci tohoto stroje v situaci kdy piloti budou po výcviku přecházet na jednomotorové F 16, které ješte dlouho budou v Polsku páteřní typ.
    Nejsem v tomto směru zvláštní odborník, nicméně se domnívám, že to může komplikovat (prodlužovat a prodražovat) přecvičení právě na F 16.
    Nehledě na na zcela jistě vyšší náklady na samotný provoz dvoumotorových cvičných letadel.

  • Matesaax
    20:37 29.12.2013

    Nadzvukovou verzi má čínská napodobenina L-15.Souhlasím,že dnes je to nejlepší cvičné letadlo,Italové měli štastnou ruku,když se k tomu projektu přidali.

  • flanker.jirka
    20:31 29.12.2013

    pro Jakub Mareš: ...na odkazu je foto prvního demonstrátoru Jak 130, si myslím, že loga obou firem na směrovce jsou dostatečnou odpovědí.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jak-130.jpg

  • D.i.p
    00:06 29.12.2013

    Určitě jde o nejlepší cvičný stroj současnosti. Ničím jiným ale nikdy nebude. Pro komerční úspěch to stačí.

  • Jakub Mareš
    21:22 28.12.2013

    Asi bych měl nějakou pochybnosti o větě: M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.

    Je pravda že Alenia a Jakolev spolu při vývoji spolupracovali (samozřejmě každý se svojí avionikou atd.), ale poté došlo k rozepřím a vývoj se rozdělil. Takže napsat, že M-346 vychází z Jaku mi přijde dosti pochybné. To samé Jak-130 nazvat jako lehkou stíhačku mi přijde špatné. Nejsem si jistej jestli je letoun nadzvukový, každopádně byl vyvíjen jako cvičný letou nikoliv stihácí.

  • Lukas
    12:30 27.12.2013

    Cześć
    Nie rozpędzajcie się Panowie
    M-346 przeszedł do finału - ale nie oznacza jeszcze że podpisana z nim będzie umowa...
    Teraz będzie trwała weryfikacja programu.
    Kto wie, może okazać się, ze Master nie spełnia wszystkich wymagań...

    A wówczas cały przetarg jest do powtórki...

    Czego my boimy się najbardziej...


    Przy okazji 8 maszyn + 4 jako opcja :)

  • Martin Voják
    11:53 27.12.2013

    Zdravím, Poláci chtěli vybrat moderní letadla a M-346 je asi tím nejmodernějším podzvukovým které je dnes k mání. Otázkou v případě Polska pouze zůstává jeho dvoumotorová koncepce. Nicméně bych se rád pozeptal a to asi především pana Grohmanna, který asi bude připravovat článek k modernizacíci L-159 jak to vypadá s modernizací eventuelně a novým křídlem a s verzí L-159 T2.

  • Matesaax
    11:43 27.12.2013

    Dnes technické parametry nemají až takovou váhu,spíše jde o to,jaké podmínky nákupu výrobce nabídne.Navíc M-346 má výhodu,že je to jediné západní moderní cvičné letadlo na trhu.Jistě je tady i Hawk event.L-159,ale přece jen řada států dá přednost stroji nové generace,před vylepšovanými konstrukcemi ze 70 let.
    Mě spíše překvapuje,jak chtějí Poláci zajistit efektivní výcvik s 8 letadly pro zhruba 100 bojových letadel.Svědčí to o tom,že většinu výcvikového procesu se bude provádět na Orliku a na Masteru se bude provádět pouze zavěrečná část výcviku zhruba v počtu 50-70 hodin.Z těchto důvodů bude výkonný Master vhodnější,protože pak přeškolení na nadzvukové stroje nebude takový skok.

Stránka 1 z 2