Polsko vybralo stíhačky M-346 Master

Foto: M-346 Master / Alenia Aermacchi
Foto: M-346 Master / Alenia Aermacchi

Polské ministerstvo obrany se rozhodlo nakoupit italské cvičné stíhačky M-346 Master od firmy Alenia Aermacchi. V rámci programu pokročilé cvičné stíhačky AJT (Advanced Jet Trainer) Polsko nakoupí 8 strojů, technické i výcvikové zázemí za 280 miliónů euro.

Z českého hlediska je podstatné, že v polském tendru AJT nezvítězil český letoun L-159 ALCA. Firma Aero z tendru dobrovolně odstoupila, neboť požadavky tendru pokládala za „nejednoznačné“ a řízení „chaotické“.

S ohledem na chaotický postup ze strany zadavatele a nejasnosti v zadání tendru jsme se rozhodli svou účast v nabídkovém řízení ukončit. Polskou stranu jsme o tomto rozhodnutí informovali v předstihu před termínem uzávěrky podávání nabídek,“ uvedl v červnu letošního roku prezident společnosti Ladislav Šimek. 

Kromě českého letadla se polského tendru účastnila společnost BAE Systems s letounem Hawk a jihokorejská KAI s letounem T-50 Golden Eagle. Připomeňme, že právě T-50 Golden Eagle „ukradl“ Aeru slibně se rozvíjející prodej letounů L-159 ALCA do Iráku.

Polské letectvo tak po letech konečně vyřešilo otázku proudových cvičných letadel. Program AJT nav a zuje na zrušený ambiciózní program LIFT ( Lead-in  Fighter  Trainer ), v němž chtěla polská armáda nakoupit 16 cvičně-bojových strojů. Polské ministerstvo obrany však kladl o na stroje náročné technické požadavky, které žádný ze zájemců nemohl nebo nechtěl splnit.

Video: M-346 Master / YouTube

V roce 20 1 1 polské ministerstvo obrany projekt LIFT zrušilo a projevilo zájem o šestnáct méně technicky vyspělých strojů v rámci programu AJT . Nakonec došlo k redukcí požadovaných strojů n a polovinu s opcí na čtyři další kusy.

Očekává se, že smlouva o dodání letadel M-346 Master se podepíše v roce 2014. Alenia Aermacchi pak polskému letectvu první stroje dodá v roce 2015. Hlavním posláním M-346 v polském letectvu bude výcvik polských pilotů stíhaček F-16C/D Block 50/52+.

M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.

Italskou stíhačku pohání dvojice motorů Honeywell F124-GA-200 o společném tahu 2×28 kN. Maximální rychlost stroje je 1059 km/h a dolet 1981 km. Na celkově devíti závěsnících dokáže přepravovat výzbroj až do hmotnosti 3000 kg

Vybrané technické parametry M-346 a L-159

M-346 Master

L-159 ALCA

Prázdná hmotnost

4610 kg

4160 kg

Maximální vzletová hmotnost

9500 kg

8000 kg

Maximální hmotnost výzbroje

3000 kg

2340 kg

Motory

F124-GA-200 (2×25 kN)

1x F124-GA-100 (1×25 kN)

Rychlost

1059 km/h

935 km/h

Dolet (palivo v interních nádržích)

1981 km

1570 km

Dostup

13 715 m

13 200 m

Stoupavost

112 m/s

62 m/s





Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Letadla L-159 v Polsku zřejmě létat nebudou

Aero Vodochody odstupuje z tendru na polský pokročilý cvičný letoun AJT (Advanced Jet Trainer). ...

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...

GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky

Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model ...

Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1

Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Lukas
    22:27 30.12.2013

    8+4
    Nie wiem czego sie dziwicie...
    Ilu pilotow na myśliwce co co roku będzie szkolonych?
    Przy max. 96 maszynach...

    8+4
    Nie wiem czego sie dziwicie...
    Ilu pilotow na myśliwce co co roku będzie szkolonych?
    Przy max. 96 maszynach...

  • Matesaax
    22:14 30.12.2013

    Dvoumotorová koncepce nijak nevadí až na vyšší provozní náklady.Např. Belgie a Francie používá roky dvoumotorové Alpha jety pro přeškolení na M-2000/F-16.Mě spíše stále překvapuje ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dvoumotorová koncepce nijak nevadí až na vyšší provozní náklady.Např. Belgie a Francie používá roky dvoumotorové Alpha jety pro přeškolení na M-2000/F-16.Mě spíše stále překvapuje ten směšný počet 8 kusů.Je zajímavé,že na 48 F-16 s plnou výzbrojí peníze jsou a na odpovídající počet důležitých cvičných strojů ne.
    Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:21 30.12.2013

    Nějak nemohu sdílet nadšení, které zde na polským výběrem zavládlo.
    Aniž bych chtěl nějak snižovat nesporné kvality M 364, tak si nejsem jist zda je tento letoun ideálním výběrem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nějak nemohu sdílet nadšení, které zde na polským výběrem zavládlo.
    Aniž bych chtěl nějak snižovat nesporné kvality M 364, tak si nejsem jist zda je tento letoun ideálním výběrem pro polské letectvo.
    Jde zejména o dvoumotorovou koncepci tohoto stroje v situaci kdy piloti budou po výcviku přecházet na jednomotorové F 16, které ješte dlouho budou v Polsku páteřní typ.
    Nejsem v tomto směru zvláštní odborník, nicméně se domnívám, že to může komplikovat (prodlužovat a prodražovat) přecvičení právě na F 16.
    Nehledě na na zcela jistě vyšší náklady na samotný provoz dvoumotorových cvičných letadel.
    Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:37 29.12.2013

    Nadzvukovou verzi má čínská napodobenina L-15.Souhlasím,že dnes je to nejlepší cvičné letadlo,Italové měli štastnou ruku,když se k tomu projektu přidali.

    Nadzvukovou verzi má čínská napodobenina L-15.Souhlasím,že dnes je to nejlepší cvičné letadlo,Italové měli štastnou ruku,když se k tomu projektu přidali.

  • flanker.jirka
    20:31 29.12.2013

    pro Jakub Mareš: ...na odkazu je foto prvního demonstrátoru Jak 130, si myslím, že loga obou firem na směrovce jsou dostatečnou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro Jakub Mareš: ...na odkazu je foto prvního demonstrátoru Jak 130, si myslím, že loga obou firem na směrovce jsou dostatečnou odpovědí.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/S...
    Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    00:06 29.12.2013

    Určitě jde o nejlepší cvičný stroj současnosti. Ničím jiným ale nikdy nebude. Pro komerční úspěch to stačí.

    Určitě jde o nejlepší cvičný stroj současnosti. Ničím jiným ale nikdy nebude. Pro komerční úspěch to stačí.

  • Jakub Mareš
    21:22 28.12.2013

    Asi bych měl nějakou pochybnosti o větě: M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Asi bych měl nějakou pochybnosti o větě: M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.

    Je pravda že Alenia a Jakolev spolu při vývoji spolupracovali (samozřejmě každý se svojí avionikou atd.), ale poté došlo k rozepřím a vývoj se rozdělil. Takže napsat, že M-346 vychází z Jaku mi přijde dosti pochybné. To samé Jak-130 nazvat jako lehkou stíhačku mi přijde špatné. Nejsem si jistej jestli je letoun nadzvukový, každopádně byl vyvíjen jako cvičný letou nikoliv stihácí.
    Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    12:30 27.12.2013

    Cześć
    Nie rozpędzajcie się Panowie
    M-346 przeszedł do finału - ale nie oznacza jeszcze że podpisana z nim będzie umowa...
    Teraz będzie trwała weryfikacja programu.
    Kto wie, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Cześć
    Nie rozpędzajcie się Panowie
    M-346 przeszedł do finału - ale nie oznacza jeszcze że podpisana z nim będzie umowa...
    Teraz będzie trwała weryfikacja programu.
    Kto wie, może okazać się, ze Master nie spełnia wszystkich wymagań...

    A wówczas cały przetarg jest do powtórki...

    Czego my boimy się najbardziej...


    Przy okazji 8 maszyn + 4 jako opcja :)
    Skrýt celý příspěvek

  • Martin Voják
    11:53 27.12.2013

    Zdravím, Poláci chtěli vybrat moderní letadla a M-346 je asi tím nejmodernějším podzvukovým které je dnes k mání. Otázkou v případě Polska pouze zůstává jeho dvoumotorová koncepce. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím, Poláci chtěli vybrat moderní letadla a M-346 je asi tím nejmodernějším podzvukovým které je dnes k mání. Otázkou v případě Polska pouze zůstává jeho dvoumotorová koncepce. Nicméně bych se rád pozeptal a to asi především pana Grohmanna, který asi bude připravovat článek k modernizacíci L-159 jak to vypadá s modernizací eventuelně a novým křídlem a s verzí L-159 T2.
    Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:43 27.12.2013

    Dnes technické parametry nemají až takovou váhu,spíše jde o to,jaké podmínky nákupu výrobce nabídne.Navíc M-346 má výhodu,že je to jediné západní moderní cvičné letadlo na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dnes technické parametry nemají až takovou váhu,spíše jde o to,jaké podmínky nákupu výrobce nabídne.Navíc M-346 má výhodu,že je to jediné západní moderní cvičné letadlo na trhu.Jistě je tady i Hawk event.L-159,ale přece jen řada států dá přednost stroji nové generace,před vylepšovanými konstrukcemi ze 70 let.
    Mě spíše překvapuje,jak chtějí Poláci zajistit efektivní výcvik s 8 letadly pro zhruba 100 bojových letadel.Svědčí to o tom,že většinu výcvikového procesu se bude provádět na Orliku a na Masteru se bude provádět pouze zavěrečná část výcviku zhruba v počtu 50-70 hodin.Z těchto důvodů bude výkonný Master vhodnější,protože pak přeškolení na nadzvukové stroje nebude takový skok.
    Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    10:54 27.12.2013

    Byli by hloupí, kdyby vybrali L 159, to soudím podle parametrů Aera a vítěze. Jen je mi divné, že Italsko - ruské letadlo s americkými motory nemá při exportu problémy. Jak se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Byli by hloupí, kdyby vybrali L 159, to soudím podle parametrů Aera a vítěze. Jen je mi divné, že Italsko - ruské letadlo s americkými motory nemá při exportu problémy. Jak se říká, Chčijou nám na hlavy a už se ani nenamáhají to vydávat za déšť.
    Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:15 27.12.2013

    Tak vzhledem k tomu, že podobných "konečných " a "definitivních" rozhodnutí padlo již několik, stálo by možná za to počkat až na podepsání smlouvy

    Tak vzhledem k tomu, že podobných "konečných " a "definitivních" rozhodnutí padlo již několik, stálo by možná za to počkat až na podepsání smlouvy