Polsko za 32 letadel F-35A zaplatí až 6,5 miliardy dolarů

Polsko za 32 letadel F-35A zaplatí až 6,5 miliardy dolarů
Maketa F-35A Lightning II s polskými výsostnými znaky / autor (Zvětšit)

Prodej 32 víceúčelových taktických stealth letadel páté generace F-35A Lightning II do Polska získává konkrétní obrysy. Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila prodej F-35A do Polska za maximální částku 6,5 miliardy dolarů (152,5 miliardy Kč).

O prodeji 32 letadel F-35A v rámci polského programu Harpyje (Harpia) se mluví již od poloviny roku 2017. Samotný program Harpyje běží od roku 2015 a jeho cílem je nahradit již zcela zastaralé stíhací bombardéry Su-22 (v provozu stále 26 letadel) a frontové stíhačky MiG-29 (21 letadel) polského letectva.

V květnu letošního roku polské ministerstvo obrany zaslalo žádost o informace (Letter of Request) americké vládě ohledně prodeje F-35A a k neoficiálnímu potvrzení nákupu došlo během návštěvy polského prezidenta Andrzeje Dudy v Bílém domě. Během návštěvy Duda společně s Donaldem Trumpem sledovali přelet formace F-35B nad Bílým domem.

Nyní byl prodej schválen agenturou DSCA, následně se očekává schválení prodeje americkým Kongresem, což by ale měla být formální záležitost. Poté Washington do Varšavy zašle dopis o přijetí objednávky LOA (Letter of Offer and Acceptance) a začne jednání k konkrétní podobně smlouvy a ceně. Očekává se, že během jednání cena výrazně poklesne pod zmíněných 6,5 miliardy dolarů. Připomeňme, že DSCA vždy schvaluje maximální možnou výši kontraktu.

Ostatně v lednu 2018 DSCA nabídla Belgii 34 F-35A za 6,53 miliardy dolarů, nakonec se podařilo částku snížit na 4 miliardy euro (4,4 miliardy dolarů podle současného kurzu). První F-35A Belgie obdrží v roce 2023. Zajímavé jsou nákladové prognózy ‒ Belgie očekává, že provozní náklady (palivo, náhradní díly, servis, opravy, modernizace, atd.) 34 F-35A v následujících 30 letech dosáhnou 12,5 miliardy euro (323,5 miliardy Kč).


Maketa F-35A na polské výstavě MSPO-2019

Provoz jedné belgické F-35A tak ročně vyjde na 12,3 milionu euro (318 milionů Kč).

„Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej nejnovějších letounů F-35 do Polska. Čekáme na souhlas Kongresu a následně přistoupíme k jednání o ceně,“ uvedl včera polský ministr obrany Mariusz Blaszczak.

„Jedná se o další důležitý krok v polsko-amerických vztazích. Společně jsme silnější!,“ komentovala nejnovější pokrok v prodeji F-35A do Polska Georgette Mosbacher, americká velvyslankyně v Polsku.

Spojené státy skrze DSCA nabízí Polsku 32 letadel F-35A Lightning II a 33 proudových motorů Pratt & Whitney F135. Součástí dodávky jsou zařízení pro vedení útočného a obranného elektronického boje ASQ-239, systémy velení, řízení, komunikace a zpravodajství, či prostředky pro navigaci a identifikaci (vlastní / cizí).


V červenci vůbec poprvé F-35A přistály v Polsku

Nezbytností je samozřejmě kompletní zázemí pro udržování F-35A v provozu (logistické systémy ALIS / ALGS), plnohodnotný letový simulátor, podpůrná zařízení, nástroje, přípravky, náhradní díly, testovací zařízení, výcvikové pomůcky, výcvik pilotů a techniků, či inženýrská, logistická a výcviková podpora. Součástí ceny je také zajištění přeletu F-35A ze Spojených států do Polska, včetně zajištění tankování za letu.

V dokumentu DSCA se však nic nepíše o dodávkách zbraní. F-35A ale může používat munici již zavedenou v polském letectvu, jako jsou střely vzduch-vzduch Sidewinder a AMRAAM, nebo pumy JDAM a Paveway.

Očekává se, že první F-35A dorazí do Polska v roce 2024 (s výcvikem se započne asi již v roce 2022). Půjde o letouny 16. výrobní série (Full Rate Production 16) a se softwarovou verzi Block 4. Do roku 2026 polské letectvo získá kompletní letku 16 letadel. Druhá letka 16 letadel má být doručená do roku 2030.

Obecně F-35 se softwarem verze Block 4 vstoupí do provozu v roce 2022. F-35 Block 4 získají mimo jiné počítačem řízenou automatickou ochranu před srážkou se zemí AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). Software Block 4 umožní F-35 používat chytré pumy GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II) schopné ničit statické a pohyblivé cíle na vzdálenost větší než 40 km.


Polský ministr obrany ‒ ne každá země může koupit F-35A

Polské F-35A již získají i nový typ zbraňového držáku, který umožní ve vnitřní zbraňové šachtě nést až šest střel AMRAAM.

Prodej F-35A do Polska nemá jen vojenský význam, ale jde také o velmi silnou politickou deklaraci a o geopolitickou symboliku. Je také nutné uvědomit si, že F-35 není klasické letadlo, ale především senzorový a datový uzel, který je součástí americké celosvětové vojenské datové sítě. Ostatně letounům F-35A se přezdívá „miniAWACSy“.

F-35 doslova nasává informace z okolí a pomocí výkonného datalinku je posílá do sítě, kde si veškeré informace v reálném čase mohou stáhnout nejen jiná F-35, ale i letouny čtvrté generace (např. polské F-16) nebo nejrůznější centra velení a řízení, včetně jednotek protivzdušné obrany (PVO).  

Vše však má svou cenu. Za unikátní schopnosti F-35A (viz. belgické odhady provozních nákladů) je nutné řádně zaplatit. Zatímco letová hodina F-16 stojí 25 500 dolarů, tak letová hodina F-35A přijde na 44 000 dolarů. Očekává se však, že kolem roku 2024 letová hodina F-35 poklesne na částku 34 000 až 36 000 dolarů, později snad ještě méně.

Zdroj: Defence24

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko si ponechává bitevníky Su-22

Polské vojenské letectvo si prozatím ponechá stíhací bombardéry Su-22 „Fitter“ („Montér). Padá tak ...

JASSM-ER: Střely s doletem 900 km pro polské letectvo

Podle vojenského portálu Defence24 polské ministerstvo obrany podepíše do konce letošního roku s ...

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna

Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jura99
    17:37 18.09.2019

    Mimochodem zrovna psali o velmi špatné úrovni polského zdravotnictví, ročně umírá 30tis lidí s diagnózou, která v jiných státech ke smrti nevede. Mají jeden z nejmenších počtů lékařů na počet obyvatel na světě. Pak ještě ta zpráva jak z minulého století, že jim havarovala kanalizace ve Varšavě, takže pouští tři kubíky splašků za sekundu přímo do Visly. A teď do toho velkorysé investice do zbrojení, které mi jsou sice velmi sympatické, ale nesmí být za každou cenu. Za deset let míru jim zbytečně zemře tolik lidí, jako v dost tvrdé válce.

    • PavolR
      18:08 18.09.2019

      No tak to je na tom ešte vyše 38-milionové Poľsko relatívne dobre oproti viac než 9-milionovému Maďarsku, kde bolo minuloročné číslo 42k mŕtvych (cca každý tretí zosnulý) a predminuloročné 32k mŕtvych.
      2017: https://444.hu/2017/06/12/egy-...
      2018: https://g7.hu/kozelet/20181121...

      • Jura99
        20:00 18.09.2019

        Neumim madarsky, tak si moc nepoctu. Jinak oprava, tech 30tis. zbytecne mrtvych rocne se tyka pouze onkologickych pacientu, kolik celkove, to clanek v deniku Pravo nepise.

        • PavolR
          20:35 18.09.2019

          No tak potom pozrite v článku z roku 2018 tabuľku s farebnými bodkami, kde sú údaje pre počty prípadov, ktorým bolo možné predísť a ktoré bolo možné liečiť na 100k obyvateľov pre roky 2011 a 2015. Poľsko (Lengyelország) aj Česko sú tam hlava pri hlave, pričom Poľsko je na tom v oboch rokoch o niečo lepšie, než Česko a v oboch prípadoch prišlo k určitému zlepšeniu - PL z 299, 197 na 276, 167 a CZ z 307, 196 na 284, 179.

      • krllo
        20:33 18.09.2019

        Polsko vydává na zdravotnictví 5,6 % HDP, my vydáváme skoro 7 % HDP a průměr EU je 9,9 % HDP.
        Nejhorší zdravotnictví v EU mají Litva, Lotyšsko, Rumunsko, Polsko.

        • PavolR
          21:02 18.09.2019

          No tak to je divný poradovník, keďže do prvej trojice ešte rozhodne patrí Maďarsko a medzi Rumunsko a Poľsko by nebol problém vtlačiť ešte Bulharsko a Slovensko, prípadne aj Estónsko a Chorvátsko ...

          • Jura99
            08:51 19.09.2019

            Hodnocení asi existuje několik, ale např. podle pořádí EHCI 2018 je Polsko na 32 z 35, Maďarsko 33, ČR 14 a SR 17. Estonsko 15. Tak či onak to vypadá, že Polsko nevěnuje takovu pozornost zdravotnictví jako armádě. V ČR je to naopak. Chci tím pouze říct, že vždy je něco za něco, takže padat na záda z toho, že se Polsko "fakt dobře" věnuje obraně, není černým pasažérem v NATO atp. má i nemalé stinné stránky, které je dobré zmínit a neobdivovat pouze, že někde to umí a tvrdit, že my to neumíme. Asi by nebylo žádné umění sebrat zdravotnictví 30mld. ročně, pokrátit počet lékařů a raději nakupovat či vyvíjet vlastní minomety, raketomety, BVP a plánovat nákup F-35A.

  • Luky
    12:19 17.09.2019

    Raytheon ukázal navou A-A střelu menší velikosti než má Amraam/Winder, ale s údajně větším dosahem (než Winder asi):
    http://www.airforcemag.com/Fea...

    Do toho ještě LM vyvíjí nástupce AIM-120, který ale bude stejně velký.

  • Tecka
    09:40 15.09.2019

    Mam do Was pytanie ,poza głównym tematem. W przyszłym roku w Polsce ,mają się rozpocząć kilkumiesięczne ćwiczenia Defender-20 . To będą największe ćwiczenia NATO od czasu naszego członkostwa. Amerykanie przerzucą 5 brygad w tym 3 bojowe z jednostką ognia , 6 tyś pojazdów i 2500 tyś kontenerów i około 20 tysięcy ludzi . Jak wyglądają przygotowania ze strony czeskiej , czy część transportu będzie przemieszczać się przez Wasze terytorium?

    • Jura99
      11:20 15.09.2019

      Divná otázka, máš pocit, že by ČR někdy odmítla přesun USA jednotkám přes naše území ?

      • tomas.kotnour
        14:36 15.09.2019

        Spíše jde o to, že k kolabující D1 se příští rok přidá i rozkopaný, tedy kolabující železniční koridor z Prahy do Ostravy. Takže v případě většího přesunu bude letošní Ťokův průsmyk jenom taková zastávka na kafe.

        • Jura99
          16:58 15.09.2019

          Stale je to dalnice, kde se jezdi 130kmh a nevypukla valka, takze tam ve spicce pustit 3 brigady v kolonach s rychlosti 60-70kmh neni dobry napad bez ohledu na stav dalnice. V noci je provoz maly, at jedou v noci.

  • theo
    20:55 14.09.2019

    To, že poliaci zbroja im chválim , jediné čo mi na tej veci vadí , že proti komu . V 30 rokoch sa chystali na SSSR teda neviem či všetci, ale Pilsudski určite , a ako sa im pakt Pilsutski - Hitler oplatil , no nijak.
    Poliakom , by som prial prezretie , alebo osvietenie , ak si myslia , že stať sa ďalším bojiskom je supper , tak ich vtom nechajme . Nemusia , ale mohli by pochopiť , že ich stríčko využíva a , že tak ako v 39-45 si to odseru sami . RF nema dôvod ich napadn´úť . Je smutné , že zabudli
    na všetky výboje na východ , ale pamätajú si len všetky výboje voči
    sebe . Zabudli aj to ako s hitlerom po mníchove zabrali bratom čechom tešínsko . Ale to , že si SSSR zabral len tú líniu , ktorú im veľmoci prisúdili po 1 SV . Hitler si nás rozobral s rusmi a plač .
    Ono históriu píšu víťazi , ale v ďalšej vojne víťazov nebude . U nás sa
    hovor´í , ak by nevznikla 1 slovenská republika pod Tisom , poliaci a
    maďari by si nás rozobrali pol na pol . Aj Maďarom aj Poliakom prajem
    veľa dobrého , ale na svojom . Mne terajšie poľsko pripom´ína to
    Pilsudského - maxim´álne rusofóne a nie som si istý , že im to v budúcnosti pomôže . Ale na druhej strane - pokiaľ nekŕmiš armádu
    svoju , budeš kŕmiť armádu protivníka . Takže všetku výstavbu
    armády podporujem , ale len pre svoju obranu. A určite by sa cítili bezpečnejšie , keby mali normálne vzťahy z RF.

    • RiMr71
      04:48 15.09.2019

      "Mne terajšie poľsko pripom´ína to
      Pilsudského - maxim´álne rusofóne"

      ...rusofón máš doma možná ty. Poláci těžko. Je kouzelné, jak zmiňujete agresivní Poláky co se v v 30. letech "chystali na SSSR", ale nějak opomíjíte dobu tomu předcházející, včetně tzv "zázraku na Visle", kde už tehdy nafoukané bolševické barbarské rudé hordy vypráskali takovým způsobem, že by mohli s Finskem a československými legionáři založit úklidovou firmu "Deratizace Evropy od rusů, švábů a jiné havěti".

      • theo
        08:16 15.09.2019

        Zase len selekcia z druhej strany . Áno máte pravdu , a po porážke bolševikov zabrali časť
        SSSR , ktorá sa vrátila až v 39 . O osude ruských zajatcov pomlčíme , ale pripomenieme si
        Katyň . Rusko - Poľská história je plná konfliktov a nie je taká čiernobiela . Poľské elity
        si veľakrát mysleli , že ovládnu slovanský svet . Ich vzťahy sú tak komlexné , že nie je možné viniť len jednu stranu , nakoľko majú maslo na hlave obidve strany .

        • satai
          09:33 15.09.2019

          Co se nejdřív naučit psát a teprve potom to dělat na veřejnosti?

        • logik
          14:21 15.09.2019

          Nezabrali část SSSR. Prostě jen na části kusech ruského impéria, kde bylo Polsko jako samostatný stát, než ho Ruské impérium zabralo, tak obnovily Polsko. Akorát se s tím Rusové prostě nechtěli smířit a snažili se opět polský národ podrobit.

          • Jura99
            17:07 15.09.2019

            A ze chteli obnovovat Polsko az v Kyjeve ? :). Obdobne chteli obnovovat Polsko na Tesinsku, ktere nam patrilo 600let. Neidealizujte si zadnou stranu konfliktu, Polsko uz vubec ne.

          • logik
            21:01 15.09.2019

            Já si nikoho neidealizuju. Poláci byli slušní nacionalisté. Ale to nic nemění na tom, že když se pralo Polsko s Ukrajinou o stanovení hranic na etnicky smíšeném území, tak jde o úplně jinou liga, než když Rusko si to území podmanilo a následně tam vyvražďovalo po milionech.

            "Obdobne chteli obnovovat Polsko na Tesinsku, ktere nam patrilo 600let. "
            Těšínsko je o dost složitější - šlo o Slezsko, které většinově připadlo Polsku - a Těšínsko bylo daleko pevněji spjato s tímto Slezskem, než s námi.

            Předvádíš klasickou argumentaci "ale oni se také chovali špatně". Ano, málokdy najdeš stát, který se choval naprosto bezúhonně. To ovšem neznamená, že pořád nejde státy dělit na ty lepší a na ty horší.

          • Tesil
            18:13 16.09.2019

            V roce 1939 Poláci nabyli dojmu, že pomocí svých vojenských spojenců, Anglie a Francie, lehce srazí Německo na kolena, a nařídili 23. března 1939 částečnou mobilizaci svých branných sil, kdy velitelé dostali podrobné plány pro vpád do Německa. Německá branná moc vzala polskou mobilizaci na vědomí, ale kromě preventivních opatření na hranici nic nepodnikla, Berlín nechtěl ohrozit svá diplomatická vyjednávání s Varšavou.
            Polsko opakovaně nabízelo Francii spolupráci při napadení Německa.Prostě největší zdroj napětí v Evropě.
            Nakonec dostali co zasloužili.

          • logik
            11:44 17.09.2019

            ", a nařídili 23. března 1939 částečnou mobilizaci svých branných sil,"
            Vau - tak takovoudle míru demagogie jsem tu ještě neviděl. Vlastně chudáci němci se bránili zákeřnému polskému útoku. A kdoví, jak to vlastně bylo s těmi Gliwiczemi, že.....

            Jo, Německo má územní požadavky vůči ČR, následně ČR obsadí, má také územní požadavky vůči Polsku - a Polsko je agresor, když po anexi ČR Německem mobilizuje??? Au. A ČR byla vlastně také agresor, když před Mnichovem mobilizovala, žejo.

            Jako chápu, že když Ruská propaganda velí vinit z druhé světové Polsko (jo, stará známá poučka říká, že nejlepší způsob, jak zakrýt vlastní zločiny, je obvinit z nich někoho jiného), tak že je třeba se činit, ale s takovýmto překroucením dějin musíš někam, kde lidi nemají o válečné histori potuchy....

          • Tesil
            17:52 17.09.2019

            logik Musíš chápat v souvislostech a neomýlat klišé. Už v roce 1929 napsal list polské Ligy pro velmoc Mocarstwowiec: „Ve válce s Němci nebude žádných zajatců a žádného prostoru pro lidský cit. Naší zásluhou bude svět zírat díky nezvyklým, lidská měřítka překračujícím krvavým obětem, kterými omyjeme onu potupu příkoří, které jsme pokoušeli od Němců. Musíme vnést do polské armády ducha nesmiřitelného a až k ukrutnosti vystupňovaného boje.

          • Jirosi
            22:08 17.09.2019

            "logik Musíš chápat v souvislostech a neomýlat klišé."

            Jediný, 10. let starý citát z pohnuté doby, je ukázkou vyvážených zpráv...
            Ale 8 dni staré porušení dohod z Mnichova, a obsazení zbytku Cr je klišé :)))))
            1* z demagogie

          • logik
            14:24 18.09.2019

            Tesil - ano, nácky najdeš v každé zemi. Jde o to, jestli Ti náckové mají v zemi takovou moc, že ta země začne s agresí. A takovou moc měli náckové v Německu, a takovou moc měli náckové v SSSR - Ti zaútočili na sousední stát.

            btw., jestli se Ti zdá horší, že někdo něco napsal, než že někdo fakt zbraň vzal a začal střílet, tak máš hodně pokřivené morální hodnoty.

            PS: Ano, náckové: v SSSR byl nacionalistický socialismus jak vyšitý (např. daleko socialističtější, než režim v Německu, kterému komunisté radši říkali nesprávně fašismus, aby náhodou někoho nenapadlo, kolik toho mají ty dva režimy společného).

      • Jura99
        11:18 15.09.2019

        S čs. legionáři asi těžko, protože v první světové Poláci bojovali na straně Němců i proti čs. legiím. Poláci jako součást carské říše viděli svou šanci na sebeurčení tak, že ve válce pomohou Němcům. Tzv. zázraku na Visle předcházel polský útok směrem na východ v rámci projektu Mezimoří, kdy Poláci chtěli sjednotit či spíš zabrat slovanská území pod svým vedením.

        • logik
          14:30 15.09.2019

          Jak zabrat? Až do anexe Polska sousedními státy to tam bylo dlouhá léta polské. Kde jinde by měli Poláci zakládat svůj stát?

          To, že je Polsko tam kde je je až výsledek poměrně masivních přesunů obyvatelstva po druhé světové: původně byl např. v Haliči hodně početné Polské obyvatelsto, čistě Rusínsko-Ukrajinská zůstala Halič ač po Stalinově deportaci Poláků do Polska.

          • Jura99
            17:03 15.09.2019

            Belorusko, Ukrajina, Pobalti, to jsou vsechno "polska" uzemi asi jako Slovensko je ceske. Na tech uzemich ziji narody, ktere take mely pravo na sebeurceni. Polaci se vypravili smerem na vychod, malem dobili Kijev a kdyz se stestena obratila, zastavili se u sebe na Visle.

          • logik
            20:56 15.09.2019

            Ale samozřejmě, že měli právo na sebeurčení. Ale to nic nemění na tom, že na tom území bylo hodně Poláků (třeba Lvov byl v podstatě polský), zatímco Rus skoro žádný, a že historicky to bylo Polské území (stejně jako např. Morava je historicky České území, ač tam nežijí Češi, ale Moravané).

            Takže tvrdit, že toto území na počátku minulého století sebralo Polsko Rusům je prostě nesmysl. Poláci měli na to území podstatně větší práva, než Rusko. Zatímco u Poláků tam šlo o střet dvou práv na sebeurčení - Poláků a Ukrajinců/Bělorusů a o spor o stanovení hranic národních států, Rusko tam vedlo naprosto klasickou dobyvačnou válku, kdy Ukrajinský stát anektovalo a naštěstí aspoň od Poláků dostalo na budku, takže se přestaly roztahovat.

          • GlobeElement
            14:09 16.09.2019

            Dovoluji si vyslovit kacířskou myšlenku, že žádné právo národa na sebeurčení neexistuje. Národ je poměrně neurčitý pojem a v angličtině se klidně používá ve smyslu "obyvatel státu".

            Nicméně - Polsko bylo kdysi fakt velký stát. Sahalo od Baltu až skoro k Černému moři. Současné západní Polsko, které vnímáme jako historickou část Německa, bylo kdysi také polské.
            Po WWI se Polsko snažilo obnovit někdejší polsko-litevskou unii (proti vůli Litevců a samozřejmě i Bělorusů a Ukrajinců). V tu dobu se všechny státy snažily urvat si, co se dalo, včetně ČSR.
            Ale to nic nemění na skutečnosti, že SSSR napadl pobaltí, Polsko, Rumunsko, Finsko a to vše jako spojenec Hitlera. Nikdo jiný nic takového neudělal.

        • GlobeElement
          08:22 16.09.2019

          Jura99 - Polsko bylo rozděleno mezi Rusko, Rakousko a Prusko. Pokud chtěli Poláci obnovit svůj nezávislý stát, vítězství Německa by jim nepomohlo. Museli prohrát všichni - což se fakt stalo.

          • Jura99
            17:18 16.09.2019

            Ovšem takto v roce 1914 neuvažovali, že prohrají všichni, proto se zpočátku přimknuli k Německu, pod vedením Pilsudského, a chtěli obnovit polské království na území získaném na carském Rusku. Teprve když pochopili, kdo válku vyhraje, začali se obracet ke státům Dohody. Špatný odhad budoucnosti a změna stran, se jim nevyhnula ani později.

      • PetrTechnik
        20:31 15.09.2019

        Poláci si investicemi do armády snaží získat pozici respektované země a národa v rámci Evropy, je to spíš víc vnitropolitická záležitost než snaha někoho ohrožovat. To je jejich mnohasetletý komplex , nejde o nacionalismus, Polsko je nejvíce proevropský stát a národ, ale prostě mají pocit a asi i oprávněný, že jsou přehlíženi. To platí jak ze strany Ruska, tak ze strany Německa, Velké Británie a i Francie. My Češi nemáme v tomto směru problém, budeme remcat , to jo , ale jinak budeme dobře pracovat pod jakoukoliv kuratelou, prostě se rodíme už ochočený. Poláci si koupí F-35 a dávají tím najevo , podívejte se co máme. My, když by jsme si koupili F-35 ,tak tím říkáme, tak jsme si to teda koupili a co od nás potřebujete? :-)

  • lukus
    00:03 14.09.2019

    nebudeme si nalhavat, že jenom rusové jsou pro poláky nebezpěčím (němci jakbysmet). Poláci to dělají suprově - pomocí několika F35 a Patriotů uzavřou vzducha následně pomocí stovky Leo2 a T72mod. přesvědčí agresora o hlouposti jeho rozhodnutí. Himars to zakončí. Jeden z mála států, který se dokáže v ubránit vojensky.

  • Kikirík
    14:03 13.09.2019

    Chválim Poľsko za nákup. Chcel by som, aby aj SR tak vážne brali a podporovali armádu ako Poliaci. Aj keď zrovna F-35 by som pre SR isto nepodporoval. Avšak Poliaci si pekne buchnú po vačku. Nielen za nákup, ale potom za prevádzku strojov, údržbu a x iných vecí. Osobne som zvedavý ako to budú zvládať finančne.

  • Olivav
    12:13 13.09.2019

    Pánové jste mimo realitu. Zde je průzkum Evropská rady:

    https://www.seznamzpravy.cz/cl...

    Ani jeden stát neupřednostňuje USA. Základní postoj v EU je nikdo z torjky USA, RF, Čína.

    Ano, USA má větší podporu než RF, ale ten největší podíl je jasný a co milé Rakousko.

    Takže ať si Poláci kupují co chtějí, ale národ se vyslovil jasně.

    • HEKTOR
      14:11 13.09.2019

      osobne sa za tých 20% čo je pri slovensku hanbím...nevravím že by som išiel na 100% za us,ale podporovať krajinu ktorá nás cez 30r oslobodzovala je vyslovene hlúposť...

      • Lukash
        17:12 13.09.2019

        Nemam obavu, z tych 20% je polovica v dochodkovom veku a polovica su bezprizorny krcmovi tarajkovia ktori maju silne reci iba medzi svojimi v dedinskej krcme.

      • theo
        21:11 14.09.2019

        Pozrite poznámm x kolegov , ktorý boli z armády pokiaľ bola ešte ASR a nie OSSRaté a budte
        si istý , že by sa nepridali k USA . Každý okupant , či zo západu , severu a juhu alebo výchdu to bude mať ťažké . No pokiaľ nás Všetkých tie liberálne štetky neodzbroja . Otázka
        aké právo mali mocnosti prisúdiť nás k vplyvu SSSR .
        No jednoducho si len delili korisť . Poučenie pre nás.

    • theo
      21:03 14.09.2019

      Super prieskum , ale pokiaľ by ho nerobili v BA , vyšlo by to pre Slovensko ešte prekvapujúcejšie .
      Skoro nikto v EU nechce vojnu , to je super . Poliaci sú Pilsudského deti a vy bratia , to je len
      výsledok ČT , lebo ona nemá informovať nezávisle ale proeurópsky a proatlanticky , takže je to
      všetko OK.

  • Jan Grohmann
    10:23 13.09.2019

    Mimochodem, F-35 koupíme tak nebo tak. Ať už nyní kolem roku 2030 (zřejmě ne), nebo kolem roku 2040 - 2045, až bude končit životnost Gripenů.

    • skelet
      11:14 13.09.2019

      co se koupí v roce 2040-45 neví nikdo. Klidně to může být "Freedom Fighter" 21.století, který vznikne z Boeingu T-X.
      A česká armáda v té době taky nemusí ani existovat.

      • Jirosi
        16:01 13.09.2019

        Existence ACR není podmínkou pro koupi letadel. Prostě je koupíme tomu kdo nás bude zrovna hlídat.

        • skelet
          16:28 13.09.2019

          yes, cpt.Obvious

    • Jura99
      12:58 13.09.2019

      Ještě může být ve hře Gripen E, pokud by někoho napadlo jej koupit v návaznosti na konec pronájmu C, tak na něm zůstaneme následujcích 30 let do cca 2060. Byla by to škoda, nic proti Gripenu, ale F-35A je kromě svých schopností i symbol vyspělé výzbroje, AČR by hned stoupla v ceně u potenciálního protivníka.

    • flanker.jirka
      13:58 13.09.2019

      Ba ne pane Grohman, v roce 2040 tu budou lítat první emisně neutrální supersoniky L 359 a vláda bude stále oznamovat, že jiz brzy podepíše kontrakt na radary MADR :-)
      https://www.e15.cz/byznys/prum...

      ...

      • skelet
        15:06 13.09.2019

        ty tu L-159 nemít, tak si ji budeš muset vymyslet.

        • flanker.jirka
          18:01 13.09.2019

          však tu předpovídám zářnou budoucnost vývoji novému stroji :-D
          Pokud jde o L 159, z "pokročilého bojového letadla" se ukázala dobrá platforma pro výcvik, což se i přechodu na F 35 může hodit. Nebýt Irák v nouzi, tak si to také nepořídí.

          • Jirosi
            18:33 13.09.2019

            To je dostal ještě skoro zadarmo. Jediný spokojený uživatel je "Draken".

          • skelet
            19:05 13.09.2019

            zapomněl jsi ještě na AČR a Irák

    • Jirosi
      18:20 13.09.2019

      Na tom bude komické jen to, že to bude nejlevnější řešení :)

  • palo satko
    09:23 13.09.2019

    Inač z pohladi politiky je to opät polska snaha byt tym čo niečo v Europe znamena. Poliaci su presvedčení, že nik v Strednej a Zapadnej Europe nepôjde s nimi do vojny s Ruskom a je faktom, že v sučastnosti dokonca ani Američania necitia rusku hrozbu tak aktualnu ako ju prezentuju Poliaci. Preto nenaleteli polskej ponuke, že im v Polsku postavia Fort Trump pre trvalu pritomnost obrnenej divizie.
    Poliaci sa dávno rozhodli byt milovanym spojencom krajiny za Velkou mlakou a nakupuju u tejto vysnenej "frajerky" všetko možne, buntošia proti všetkemu ruskemu a sabotuju čo možu v ekonomickych prepojenia Zapadna Europa - Rusko. Takže F-35 je dalši dôkaz lasky Velkemu bratovi ale zaroven aj dalšie odmietnutie nejakeho spoločneho buduceho projektu s Nemcami a Francuzmi.

    • otecko
      10:03 13.09.2019

      Polsko se hlavně rozhodlo, že si svou obranu bude řešit po svém, za své a prioritně se nebude spoléhat na spojence, kteří je mohou vypéct. Takže to se dá kvitovat na jedničku! Ani v rámci NATO si u nich žádný spojenec nemůže dělat, co uzná za vhodné. Porušit vzdušný prostor Polska německým vojenským letadlem je vždy na nótu, byť jde o omyl. Takže já říkám, dobře dělají! Stále platí-kdo se nepoučil z minulosti, ten je adept na její opakování!

      • Jura99
        10:13 13.09.2019

        Zase bych to nepřeháněl, že vyřeší obranu po svém, protože bez spojenců se Rusku určitě neubrání. Ovšem staví armádu takovou, že nebudou černými pasažéry v NATO, což by měl udělat každý člen.

        • HEKTOR
          12:04 13.09.2019

          no rusko by ich ASI v konvenčnej vojne porazilo...otázka ale je,za akú cenu...myslím že tie straty by mali rusi veľké...
          určite by to nebolo ako napr. v sr/čr kde na m2 je stále veľa kolaborantov čo stále oslavujú rusko ako osloboditeľa a nositeľa svetlejších zajtrajškov...

          • Jura99
            12:42 13.09.2019

            Podle toho průzkumu viz. odkaz výše od Olivav to ani v Polsku není nijak jednoznačné pro USA. Ovšem zajímavý úkaz je výsledek Slovenska, 20% respondentů by stranilo Rusku a jen 6% USA. Tolik kolaborantů bych u vás nečekal.

          • PavolR
            13:38 13.09.2019

            Jura99: Prečo nie? Však stačí pozrieť výsledky prvého kola slovenských prezidentských volieb - tých 20% sú cca Kotlebovi fašisti a Harabinovi chemtrailáci.

          • HEKTOR
            14:15 13.09.2019

            Jura99 - akurát som na ten príspevok reagoval...hm,nemám vám na to ako reagovať,len sa ticho hanbím...
            a len dúfam že PavolR má pravdu...

      • HEKTOR
        12:08 13.09.2019

        otecko - súhlas...vždy je naj sa spoliehať sám na seba...
        to že sa rusom neubránia bez nato je síce pravda,ale je to určite lepšie ako to robia v poľsku a ako na slovensku...tu sa dlho razila teória-načo vyhadzovať financie na armádu,veď sme v nato...

        • Jura99
          12:47 13.09.2019

          Přesně tak, členství v NATO uklidnilo spoustu lidí, že nás "někdo" ubrání. Bohužel máme i historickou zkušenost, že nás vždy nakonec někdo ubránil, za naší symbolické účasti, takže se není čemu divit. Symbolické proto, že naše ztráty v boji za celou válku nedosahovaly ani ztrát z jedné středně velké bitvy našich Spojenců nebo se dokonce spíš podobaly ztrátám z potopení nějaké větší lodi, což je příspěvek k vítězství opravdu malý.

          • HEKTOR
            14:20 13.09.2019

            Jura99 - tak tak...
            a podobné to je aj na príklade - načo kupovať nové lietadlá,veď česi nám nebo postrážia...
            a preto dúfam,že ak by k tomu prišlo,tak to urobíte radi-veď nemáte iné problémy a samozrejme zadarmo...

          • skelet
            15:41 13.09.2019

            Pokud to vemes za celou valku, tak mas pravdu. Pokud to zas vezmes jednotlive, tak nas podil na zachovani zapadni fronty byl solidni.

  • SofF
    00:09 13.09.2019

    nu jsou odvážní a počítají že ekonomika půjde minimálně stejně jako nyní. Pokud dojde k předpovídané krizi tak získají hezké stroje které většinu času budou sedět v hangáru. Navíc je dost nejisté jak už na východě, ať už RF nebo Čína pokročili s detekcí amerického stealtu. Navíc, ta japonská ztracená F-35 se stále nenašla a asi už nenajde, buď se tak dobře roztříštila nebo tam byl někdo poblíž první. Pak by otázka "neviditelnosti" byla ještě akutnější a velká investice do těchto strojů hodně rizikovou záležitostí.
    Jinak, technicky jde o velmi zajímavý stroj, fakticky F-16 pro 21. století, jenže i přes nadupanou elektroniku hodně závisí na tom jestli maskování bude plně funkční, jinak by z toho byla jen krásná hračka. Už od doby bombardování Jugoslávie obě východní mocnosti usilovně pracují na překonání. Pochopitelně je to tajné, ale lidi tam mají talentované a bylo by s podivem kdyby za tolik let s nějakou "medicínou" nepřišli.
    Proto při výběru letadel pro nás bych raději sázel na tradičnější kartu kde je hlavní výkon a spolehlivost - obojí nabízí Gripen i evropský Typhoon, jeden by krásně doplňoval druhý a navíc bez rizika hry na jednu kartu.

    • logik
      00:29 13.09.2019

      Jako provozovat dvě nadzvuková letadla???? Každý v pěti kusech, ne?
      Teda jakou blbost lidi nevymislí, aby mohli navrhnout něco jinýho, než F-35.

      A mluvit o výkonu v případě Gripenu, dobrej Joke. EFT pak výkonnej je, ale vyjde podstatně dráž, než F-35.

      • skelet
        07:45 13.09.2019

        zkus se někdy poptat čáslavských. Podávají trošku jiné informace o výkonech Gripenu, než-li ty.

      • Charlie
        07:57 13.09.2019

        Z reakcí některejch místních stálic by si člověk myslel že Gripec je něco na úrovni Albatrosu, přitom je to vynikající stíhač. A když jim napíšete, že s ním dokázali úspešně lítat i proti EFkám a dalším těžkejm typům, tak začnou mlít sračky že to je při svičení a další nesmysly...

        • logik
          09:21 13.09.2019

          Označení stíhače za výkonný je věc relativní. Což ukazuje právě to, že si musíš demagogicky pomáhat Albatrosem.

          Gripen C je samozřejmě kvalitní stíhací letadlo, např. podstatně výkonnější (v podstatných parametrech) než např. 29ky, co dodejchávaj u sousedů. Pokud je ale budeme poměřovat se stíhací špičkou - tedy např. s F-35, nebo i EFT s Captor-E, tak prostě proti nim zaostává.

        • Scotty
          09:39 13.09.2019

          Nevýhodou Gripenu je relativně nízké užitečné zatížení. Což při použití v čistě stíhacích úkolech tolik nevadí, naopak malé rozměry Gripenu jsou jednoznačná výhoda. Horší je to při použití Gripenu při AG úkolech.
          Nevýhoda naších Gripenů proti například EF je absence přilbového zaměřovače. Nechápu proč jejich instalaci nepožadovali při přechodu na MS20. Švédské céčkové Gripeny už s nimi pár let létají.

          • logik
            12:53 13.09.2019

            Ten malej rozměr gripenu má své problémy i pro stíhací úkoly.
            Když pominu dolet či výdrž na patrole, tak limituje zástavbu výkonného radaru.

            Ale asi největším problémem gripenu C v současné době je to, že je to výběhový stroj, do kterého nikdo už nezabuduje AESA radar. Radar gripenu je velmi pokročilý, ale princip mechanického natáčení antény z principu znamená velmi omezené možnosti použití některých radarových technik.

          • Jura99
            13:57 13.09.2019

            logik: o tom už se tu psalo, AESA radar pro verzi C se vyvíjí a bude součástí modernizace. Pak se i z C stane šikovný stroj na úrovni 4,5gen. Ovšem F-35A je prostě jiná liga.

          • logik
            14:59 13.09.2019

            Jura: To SAAB slibuje už asi dvacet let. Nejen naše Aero je slibotechna :-)
            Dokud nebude podepsanej kontrakt se švédama (nebo jiným velkým uživatelem Cček... ehm...), tak to je furt jen věc, kterou si možná nějak SAAB dělá do šuplíku, ale jejíž integraci a využití těch "AESA schopností" bude muset někdo zaplatit. Kdo?

          • skelet
            16:29 13.09.2019

            vzhledem k tomu, že se celý švédský průmysl zaobíral vývojem NG, tak je to takové logické, že se rozvoj C/D upozadil.

          • logik
            17:21 13.09.2019

            "NG, tak je to takové logické, že se rozvoj C/D upozadil."
            Ale jo, je to logické - je zázrak, že švédi utáhnou vývoj jednoho typu, natož aby zvládli dva. Jen prostě to pro nás znamená, že stavět na Cčku by byla hodně riziková volba.

          • skelet
            17:33 13.09.2019

            což jsou jen domněnky. Švédi mají na naše zaujetí stále sedm let (teda pět přesněji; rok 2019 už nepočítám).

          • logik
            20:14 14.09.2019

            Hezky to překrucuješ - když prohlašuješ za domněnky tvrzení, že něco není a asi nebude. To je naprosto klasický argumentační faul. Ničím nepotvrzené domněnky jsou právě to, že Gripen C BUDE mít AESA radar. Toto Tvé tvrzení stojí čistě na prohlášení SAABU, který toto prohlašuje už dvacet let a skutek utek, takže evidentně se v tomto SAABu věřit nedá.

            Takže berme realitu, a ne marketingové řeči od SAABu. A realita je taková, že Gripen je furt s dopplerovským radarem.

          • Starlight
            01:16 15.09.2019

            @Scotty

            1)

            S přilbovým zaměřovačem na JAS-39C/D to není tak, jak psal tento článek https://www.armadninoviny.cz/m...

            Přilbový zaměřovač HMD Cobra od BAE Systems je odvozená a zjednodušená verze přilbového zaměřovače pro EF Typhoon. A je i v rámci HMD stále velmi drahý. Prvním zákazníkem, který platil jeho integraci, bylo Jihoafrické letectvo, které je dostalo v roce 2011. Pořídilo si ho i Thajské letectvo.

            Ve Švédsku ho sice zkoušeli v rámci operačních zkoušek (to jsou ty fotky), ale podle mých informací se do řadové služby nedostal. Jednak cena a jednak nemá žádný systém nočního vidění (to jsou ty zjednodušení).

            Pro naše letectvo, které dosud (2019) řeší akvizici brýlí NVG pro Gripeny, a nemá ani odpovídající již integrované moderní PLŘS (IRIS-T) by to bylo ještě nákladnější.

            2)

            Švédské letectvo přilbový zaměřovač vyřešilo jinak. Vývoj Gripenu NG (dnešní E/F) začal v roce 2007, kontrakt na dokončení vývoje a dodávku 60 JAS-39E pro švédské letectvo byl podepsán v lednu 2013 (my jsme podepsali prodloužení pronájmu a modernizaci na MS20 v roce 2014).

            Pro JAS-39E/F použili cenově mnohem přijatelnější izraelský systém HMD Targo od firmy Elbit. Jeho amerikanizovaná verze je známá po světě jako JHMCS II a je součástí výbavy například i letounů F-16 Block 70. V podstatě se jedná o dnes nejvíce vyráběný HMD. I tak v plné denní a noční konfiguraci přijde na cca 150-200 tisíc USD (jen to část co si dává pilot na hlavu, bez komponentů namontovaných v letounů).

            3)

            Podobně to dopadlo s AESA radarem. Místo pouhých upgradů se přeskočilo na zcela novou generaci radaru. Cesta k AESA radaru pro JAS-39E/F tak vedla přes kontrakt z roku 2009 na vývoj AESA radaru Raven ES-05, který podepsal Saab s italsko-britskou firmou Selex ES. Selex ES je dnes Leonardo a jeho součástí je i bývalá britská společnost GEC-Marconi a italská FIAR.

            Pochopitelně Selex ES nezačínal od nuly, ale těží z dalších svých radarových programů a stejně tak počítá, že vyvinuté know-how uplatní na celé řadě svých radarových produktů. Mimochodem starší radar PS-05/A na JAS-39A-D vznikl na základě radaru GEC-Marconi Blue Vixen pro námořní Harrier FA2.

            Tolik k záhadě proč Švédsko (a vlastně i Saab) nemá už dekádu zájem a motivaci financovat vývoj jiného AESA radaru jen pro JAS-39C/D.

    • flanker.jirka
      01:14 13.09.2019

      Jelikož se i švédové hodlají zapojit do vývoje společného stíhače nové generace v Evropě, tak Gripen už asi ne.
      Trochu pozapomínáte sice na dražší, ale i lepší stroj, kterým je Rafale

      • SofF
        01:52 13.09.2019

        no Rafale není špatný ale jeho budoucnost není růžová, další generace pro jeden navíc dost zadlužený stát bude oříšek. Jestliže pátá generace je projekt pro supervelmoc co teprve šestá. Budoucnost je ve společném evropském projektu. Do 4-4,5generace to dávají národní státy ale výš ta cena bude mimo jejich zdroje.
        Gripen E/F je vhodný pro méně náročné, takové 2-3 letky plus jedna "tajfunů" by se skvěle doplňovali. Nějakých 48 letadel není rozhodně moc, lepší než investice do Pumy a podobných pochybných projektů. Letectvo je první obranná linie moderního vojenství, plus samozřejmě PVO která je kryje.
        Dobré by bylo i to že by byli na vícero základnách, při malém počtu letadel se vejdou na jednu a to je bezpečnostní problém, jedna salva nízkoletících střel zlikviduje základnu a zároveň celé národní letectvo.

        • Jirosi
          08:06 13.09.2019

          Což je problém jen u maloseriovek tipu "Gripen". U F-35 prostě dostanou piloti další... válka, peníze se vyřeší potom. USA bude jen ráda, že nemusí posílat do rizika svoje kluky, ale že si to chceme hájit sami.

        • logik
          09:23 13.09.2019

          "Gripen E/F je vhodný pro méně náročné"
          Gripen E/F především je furt ve vývoji a nikdo netuší, kolik reálně stojí. Kdyby se měla vzít cena z Brazílie, tak není o nic levnější, než F-35. Takže nic pro nenáročné....

          • otecko
            10:04 13.09.2019
          • Scotty
            10:12 13.09.2019

            V Brazílii požadovali vybudovaní kompletní výrobní linky. To v našem případě nehrozí.

          • logik
            13:03 13.09.2019

            Otecko:
            A četl jsi ten článek, nebo jsi skončil u nadpisu? Cituji:
            "První brazilský Gripen bude sloužit ve společném zkušebním programu jako testovací letoun."
            To, co postavili je prototyp k testování, ne sériový letoun.

            Scoty:
            "V Brazílii požadovali vybudovaní kompletní výrobní linky. To v našem případě nehrozí."
            Ovšem také poptávali trochu jiné počty, než budeme poptávat my... Když se koukneš na odhady, za kolik nabízej F-21 do Indie, tak slovenská koupě vyšla na kus dražší. I když se F-21 má vyrábět v Indii, takže to je poměrně podobná situace jako s Brazislkým Gripenem.
            Ona ta výroba zákazníkem vyjde pro dodavatele zas podstatně levnějc, nejen o tu výrobu, ale i např. záruka je v tom případě podstatně omezenější apod...

          • Luky
            19:52 15.09.2019

            Minulý týden jsem četl, že Typhoon i Rafale z Kanady odstoupily, takže z Eurodelt zůstal jen Gripen:
            http://bestfighter4canada.blog...
            Nemusíš pořád logiku bojovat proti relativní nenáročnosti Gripenu. On to nemá nikdo tendenci zpochybňovat, hlavně když budeš JAS srovnávat s top dvoumotorákama nebo F-35. S jednadvacítkou to nemá smysl srovnávat.

        • flanker.jirka
          09:31 13.09.2019

          Podle zadluženosti by už USA neměli mít armádu vůbec :-D
          Gripen je moc drahý, může být lehce nahraditelným podobným supersonikem, ale levnějším v podobě FA 50 Golden Eagle, to je ideální letadlo na air policing, létá levně a dobře. Pro takovou banánovou republiku, jakou se stala ČR, to stačí. Bohužel máme smůlu v tom, že jsme museli pořídit Alcy, protože Aero je v čechách.
          Tak že pokud bych to viděl vaší optikou, tak 2-3 letky FA 50 a letka F 35, Typhoon nemá takovou bojovou hodnotu jako F 35, stealth z toho neudělají a senzory také nemá na takové úrovni.

    • strikehawk
      07:52 13.09.2019

      Myslím si více méně totéž. F-35 bude mezityp bez ohledu kolik se jich skutečně vyrobí. Jeho technologie velmi rychle zastarají a v kombinaci s ne zrovna přesvědčivými letovými výkony bude rychle odsouván do role stíhací/bombardovací a přímá letecká podpora. Skutečný průlom pak přinese 6. generace s již integrovanými systémy pro laserové zbraně, automatické vedení roje dronů apod.
      Stejný osud možná čeká i Su-57 a proto se Rusové nehrnou do masové výroby.
      Vyrobí několik letek, vyzkouší motory nové generace, nové systémy a šup do 6 generace. A to jsem přesvědčen, že Su-57 má díky zvolené koncepci a výkonům mnohem větší vývojový potenciál než F-35.

      Málokdo si uvědomuje jak je dnešní doba podobná té z 30. let minulého století....letadlo zavedené v roce 1935 jako špička bylo v roce 1939 již beznadějně zastaralé....

      • Charlie
        07:59 13.09.2019

        Jenže F-35 je primárně údernej typ už od začátku, že má v názvu F a ne A je daný spíš nechutí šajbrů od USAF k čemukoliv co smrdí podporou gruntů. A jeho letový výkony jsou všechno jen ne nepřesvědčivý.

        • logik
          09:41 13.09.2019

          Tradovanej nesmysl. F-35 je od začátku koncipovanej jako náhrada F-16. Tedy nikoli údernej letoun.

          "A jeho letový výkony jsou všechno jen ne nepřesvědčivý."
          Chtěl jsi napsat "jen ne přesvědčivý"?
          Pokud ano, co je konkrétně nepřesvědčivý? Např. AoA limit, kterej má dvojnásobnej oproti Gripenu i F16 a podstatně přesahuje i etalon oboru - F/A-18? Akcelerace, kterou všechny tyto stroje také předčí? Nebo kterej konktrétně letovej výkon Tě nepřesvědčil?

      • Jirosi
        08:17 13.09.2019

        " A to jsem přesvědčen, že Su-57 má díky zvolené koncepci a výkonům mnohem větší vývojový potenciál než F-35."

        V tomhle máte asi pravdu, jen ten důvod máte špatně. Rusko si nemůže dovolit zavést další stíhačku, takže bude nuceno dalších 70+let fungovat ze systémem Su-57.

        5. března 1936 - Supermarine Spitfire
        1948 - Poslední vyrobený kus / - teorie vs praxe... V Německu mu sekunduje Bf-109.

      • MarcusMaximusVictus
        08:23 13.09.2019

        Moskali sa nehrnú do SU-57 pretože je to faceliftovaný SU-35 bez (zatiaľ) moderných motorov t.j. max. 4,5 generácia za vyššiu cenu. Na 5. generáciu nemajú technológiu a hlavne prachy toť vše. Osobne si myslím, že ak nemajú na 5. tak na 6. generáciu mať nebudú duplom.

        • Jirosi
          09:34 13.09.2019

          V Rusku stačí když bude na Sputníku napsáno, že je to 6.gen. Problém vyřešen, munice proti F-22/F-35/F-?? je na internetové debaty dostatečná :)

      • GlobeElement
        08:57 13.09.2019

        Obecně všechny IT technologie rychle zastarávají. Proto ty neustálé modernizace. Na začátku minulého století bylo vše otázkou mechaniky/aerodynamiky. Výkonnější motory, účinnější kanóny.
        Pak přišly radary a tady se už ty technologie začaly chovat podobně jako dnes - pořád lepší a lepší.
        A dneska jsme v době počítačů. Modernizace znamená nejen změnu v hardware, ale i software. Bude se modernizovat pořád a často. Hlavním nástrojem přestane být francouzský klíč a začne jím být USB kabel.

      • logik
        09:32 13.09.2019

        "Jeho technologie velmi rychle zastarají"
        Které konkrétně?

        "automatické vedení roje dronů apod."
        Tak zrovna tímto směrem je F-35 nejpokročilejší letadlo dneška s možností (ve srovnání s jinými letadly) snadného upgradu software. Takže proč by jako měla zastarat???

        "Vyrobí několik letek, vyzkouší motory nové generace, nové systémy a šup do 6 generace. "
        Jako když nejsou schopni reálně dovyvinout a zaplatit 5. generaci, tak budou hned dělat šestou? (Ne)Zbožné přání.... Talkhle to v letectví fakt nechodí. Bez nabrání provozních zkušeností z většího počtu letadel (např. pro vychytání materiálových problémů) to nejde.

        "Su-57 má díky zvolené koncepci a výkonům mnohem větší vývojový potenciál než F-35."
        A v čem konkrétně? To je jako výhoda, že není tak stealth? Jak se ta výhoda projevuje? Že ač
        je o polovinu těžší, tak nemá reálně větší kapacitu zbraní (interně unese možná méně,
        maximálně stejně BVR raket).

        "Málokdo si uvědomuje jak je dnešní doba podobná té z 30. let minulého stolet"
        ????? Nějak jsem si nevšiml, že by se letadla měnila co pět let.

      • otecko
        10:07 13.09.2019

        Jsem jednoznačně přesvědčen, že radar jednoho F35 vidí více, než celé naše ŘLP se svou "moderní "technikou :)

      • RiMr71
        00:31 14.09.2019

        "Su-57 má díky zvolené koncepci a výkonům mnohem větší vývojový potenciál než F-35"
        ... a který kus z těch pár vyrobených máte konkrétně na mysli?

    • Jirosi
      08:13 13.09.2019

      "Jinak, technicky jde o velmi zajímavý stroj, fakticky F-16 pro 21. století, jenže i přes nadupanou elektroniku hodně závisí na tom jestli maskování bude plně funkční, jinak by z toho byla jen krásná hračka. Už od doby bombardování Jugoslávie obě východní mocnosti usilovně pracují na překonání. Pochopitelně je to tajné, ale lidi tam mají talentované a bylo by s podivem kdyby za tolik let s nějakou "medicínou" nepřišli."

      Zatím to vyřešily Su-57 / J-20.... Oba dva tipy se teprve zavádí do letectev. Všechny další představené typy obsahují prvky nízké zjistitelnosti. Více méně mají snahu se dotáhnout na úroveň projektů z USA.

    • GlobeElement
      08:43 13.09.2019

      Je to otázka. Nevíme, jak moc je F-35 skutečně dobrý, protože skutečným křestem ohněm ještě neprošel (bombardování v Sýrii zvládají i starší letouny). Možná má nad Gripenem navrch, možná ne - netuším.
      Ale pokud budou mít Poláci F-35 i F-16, určitě se o F-35 dozvíme víc. A taky pokud se naši piloti na nějakém cvičení s F-35 potkají.

      Problém je, že USA mají různé letouny pro různé účely. Pro vybojování vzdušné nadvlády mohou použít F-16, F-22. Ale malé letectvo, jako je to naše, má jen jeden typ stíhačky. A ta musí zastat jak úlohu stíhače, tak bombardéru. Vždyť i ty naše Gripeny jsou používány jako víceúčelové.

      Můžeme se zatím dívat jen na to, jak se chová Izrael. Ten používá F-35 spolu s F-15. Nevím o tom, že by poptával další F-16, takže patrně stíhací schopnosti F-35 považuje za dobré. Uvažuje o dalších F-15, ale to je létající nosič zbraní a my podobný letoun neprovozujeme.

      Nevím, jestli má smysl porovnávat tabulkové výkony obou letadel. Podle nich má F-35 silnější motor, větší nosnost, větší dolet. Ale jestli je to pro nás rozhodující parametr... Naprostou novinkou má být nepřekonatelný přehled o situaci na bojišti, ale to nikdo z nás nedokáže posoudit.
      A úplně jinou věcí je schopnost pilota a použité taktiky využít vlastnosti stroje.

      Ony hardwarové vlastnosti nejsou vždycky to hlavní. V mnoha válkách se střetly americká a ruská technika, ta ruská měla papírově navrch, ale armáda jí vyzbrojená prohrála.

      Krátce řečeno - dokud se v tom neproletí nějaký z našich pilotů a neřekne "tohle je mnohem lepší/horší než Gripen" můžeme se tady hádat do alelujá.

      • darkstyle
        09:22 13.09.2019

        Zaujímavý názor..

        Dokým sa neproletí náš pilot, tak dovtedy sú to "kachny"..

        Ale to, že sa proletel izraelský pilot, ktorý hovorí, že keď nastúpa tak vidí celý Blízky východ ako na dlani, že vidí úplne celú Sýrsku obranu - pvo, tanky, bvp - ich rozmiestnenie..
        Podobne rozpráva dánsky alebo holandský pilot..

        Nestačí to? Musí to byť Český pilot, lebo len on dokáže objektívne zhodnotiť situation awerness lietadla - ostatný piloti sú zaujatí???

        Veď už rada pilotov to porovnala s F-16, F-18, dokonca aj F-22 a F-15..

        • GlobeElement
          09:25 13.09.2019

          Někomu to stačí, někomu ne. Vždyť je to vidět na diskusích.
          Vyjádření domácího pilota, který zná Gripen, je z tohoto hlediska nejrelevantnější.

          • darkstyle
            10:05 13.09.2019

            Tak a čo porovnať vyjadrenia pilotov?

            Hovoril niekedy pilot Gripenu o tom, že sa objavil znenazdajky za chvostom F-16 a prefrčal okolo nej, aby si ho všimli?
            Alebo, že videl 100 kusov výzbroje na raz a mohol si vyberať na ktorú "fiktívne zaútočí ?"
            Videl pilot štart druhého stupňa (oveľa slabší "plameň) rakety spacex falcon 9 na vzdialenosť 800 nm?

            Ja som len čítal ako pri dogfight-e to gripen vie nandať EF a F-16.. nič viac svetoborné..

          • Klimesov
            10:52 13.09.2019

            darkstyle: Myslím, že tady ale nejde o to jestli je F-35 technologicky pokročilejší stroj nebo ne oproti Gripenu C. Samozřejmě že je. Gripeny C jsou už poměrně letité stroje takže technologicky už je nemá cenu s čímkoli srovnávat.
            Takže tady nejde ani tak o technické schopnosti, ale spíše o provozní využitelnosti schopnosti. Do jaké míry bude schopna AČR využít technologické schopnosti potenciálních strojů, a jestli se v danou chvíli proto vyplatí do nich investovat.
            Vše bude záležet na dané koncepci, kterou bude chtít letectvo AČR razit. Je třeba brát v potaz takové věci jako dlouhodobý plán financování a restrukturalizace armády, vývoj naši mezinárodní strategie, logistické a technologické zázemí, kvalifikovaný personál apod. - je třeba vzít v potaz momentální stav a kde chceme být za 10 let a podle toho rozhodovat, ve kterých oblastech je třeba nejvíce zapracovat atd. atd.
            není to prostě jen o tom, že F-35 dokáže to a to a je vymalováno.
            Stíhače v letectvu AČR mají primárně sloužit ke vzdušnému krytí České Republiky, a k leteckým soubojům. Takže paradoxně ta vaše poslední věta, které vy nepřikládáte moc váhu, je ale ve skutečnosti tím nejdůležitějším co nás v dnešní době zajímá. V danou chvíli nás nezajímá, jestli pilot bude schopen na 100 km zachytit tank, ale jestli bude schopen plnohodnotně soupeřit s dvoumotorovými stroji nepřítele. Tím samozřejmě nechci tvrdit že F-35 je ve vzdušných soubojích špatná.
            Takže tady má má GlobeElement pravdu. V době kdy my budem vybírat náhradu za Gripeny C, bude daleko více záviset na tom co řeknou naši piloti a generalita, než na tom co kde prohlásili Izraelci nebo jiní. Stroj totiž musí technicky, finančně, takticky a strategicky vyhovovat naším požadavkům.

          • Jirosi
            15:36 13.09.2019

            Klimesov: Máš pravdu, že i když pořídíme F-35, tak ji hned nevyužijeme na 100%. Ale možná se v ostatních složkách otevřou oči a začne se armáda připravovat na 21-22.století. Gripen C/D nás na dalších 30.let zafixuje v tom minulém.

          • Klimesov
            17:36 13.09.2019

            Jirosi: Souhlas.
            Pokračování v Gripenu C po roce tuším 2027 by nebyla zrovna šťastná cesta.

          • darkstyle
            10:18 16.09.2019

            Klimensov

            "Stíhače v letectvu AČR mají primárně sloužit ke vzdušnému krytí České Republiky, a k leteckým soubojům."

            Ak to je pravda, čo píšeš tak AČR sa tak moc nechová - má minimum AA rakiet a k tomu jedny z najstarších v NATO..
            V bojoch na blízko dokonca raketovo je úplne mimo tým čo môže mať vo výstroji.. Lebo nemá nič moderné integrované..

            Aj keby si mi tu postol dokument, ktorý to bude potvrdzovať nákupmi sa armáda správa skôr, že potrebuje triafať ten tank na 100 km ako viesť vzdušný boj.. Proste nákupy posledných 10 rokov nepustia.. Aj to tankovanie za letu, je ti načo keď primárne ideš chrániť vzdušný priestor ČR a neplánuješ si kúpiť vlastný tankér, však?

            Tvoja obava o schopnosť využiť stroj je neopodstatnená - nech kúpi ktorákoľvek armáda sveta akúkoľvek zbraň, ktorú nemá už zavedenú vo výzbroji tak ju nebude na 100% využívať - to je bezporný fakt..
            Ak by sme sa držali tejto obavy, tak majme stále napr. dvojplošníky vo výzbroji..

            Pri gripene sa ukázalo, že napr. tankovanie za letu, komunikácia s inými stíhačkami NATO, možnosť úderov na pozemné ciele armáda nielenže chcela ale si ich aj nakúpila.. a to pomerne draho.. pretože musela platiť nielen nákup systému, ale aj jeho integráciu a výcvik pilotov..
            Pri F-16/35 to máš od day one a podľa mňa sa ušetrí dosť na výcviku, keď sa učíš naraz aj ovládať stroj aj strieľať.. Ako keď to robíš osve..
            Pričom samotnú integráciu ti platí niekto iný..

            Podľa mňa jedna vec sú požiadavky a druhá realita - vy ste mali požiadavky ako si písal, ale postupne ste si kúpili všetko ostatné čo ste spočiatku "akože" nechceli.. A vyšlo to drahšie ako to mať od day one.. A kľudne sa Vám môže stať, že ostanú na "sklade" systémy, ktoré budú mať tak 1/3 až 1/2 svojej životnosti a Gripeny C už v Čechách nebudú.. Pretože ste ich kupovali teraz alebo 5-7 rokov dozadu..

  • flanker.jirka
    22:24 12.09.2019

    Můžeme Polsku pouze tiše závidět. Požadují zákazníci i nějaké offsetove programy? Je to velký ranec peněz.
    U nás to může skončit na tom, že máme Aero které by rádo abychom provozovali L 159 a nejlépe abychom i živili další vývoj L 259.
    Pokud by Alcy poslali do kopru, tak věřím tomu, že po ukončení pronájmu Gripenu si 30 kusů F 35 také můžeme pořídit.

    • Jirosi
      07:39 13.09.2019

      Nebylo by hezké se zbavit koule u nohy armády, a pořídit si něco schopnějšího?

      • skelet
        07:45 13.09.2019

        jako celého ministerstva obrany? Odvážné, ale to neprojde.

    • Charlie
      08:32 13.09.2019

      Když si tu tak hezky malujete těch 30 F-35, tak doporučuju vzít do ruky kalkulačku a začít počítat kolik by nás taková flotila ročně stála. Můžeme brát jako výchozí data 150 letových hodin na éro ročně (což byl průměrný nálet našich gripců za dobu 2005- 2015). Při ceně letové hodiny 45k USD to vychází na nějakých 94,5M USD / 2173,5M Kč, ročně. To je pětkrát tolik co teď. Určitě se v rozpočtu MO najdou tak velký prachy? Neprojeví se vyšší náklady na provoz v nižšíh náletech a/nebo horší provozuschopnosti. Mně je teda milejší tíhačka, která může lítat celej rok než éro, který se třikrát vytáhne na display a šmitec, protože na víc nejsou prachy.

      • darkstyle
        09:37 13.09.2019

        Cena 45 tis USD je v US army.. je tam zarátaný plat pilotov, technikov..

        U nás/vás by ta cena klesla kvôli cene práce na dobrých 30k USD..

        5x toľko čo dnes to porovnávate z počtom 30 vs 30 stíhačiek?
        Lebo jedná vec je kúpiť drahšiu a schopnejšiu stíhačku a druhá zdvojnásobiť počet lietadiel.. To sú 2 rozhodnutia..

        Ak mám schopnejšiu a drahšiu stíhačku, by mohlo ísť Česko skôr cestou menších štátov, ktorý si ju objednali práve že v menších počtoch..
        Ono totiž to plány US boli na cca 400 letových hodín ročne na stíhačke..
        Aktuáne bloky majú skoro 80% spoľahlivosť.. (niekde od 75-80 ak má pamäť neklame)
        Takže môžte rovnaký počet pilotov cvičiť vďaka oveľa dlhšej životnosti stíhačky na menej stíhačkách..

        Ono ak by ste sa vydali cestou F-35.. tak máte čas si pozrieť, či dosiahne plánovanú vyššiu spoľahlivosť 80+% dlhodobo ak áno je to na uváženie do čoho ísť..
        F-35 ak dosiahne zamýšľané parametre môže byť veľmi zaujímavá..

        • Charlie
          09:07 17.09.2019

          I kdyby u nás byla 30k za hodinu, pořád to je cca 3x víc než teď. Z toho při zachování ostatních parametrů (počet letounů, výše rozpočtu) plyne 3x menší roční nálet (čili srandovních 50 hodin.

          Je totiž realitou, že na nižší množství než v současné době provozovaných 14 letounů jít prostě nemůžeme, nestíhali bychom je udržovat. Pořídit si cca 30 letounů třídy F-35 je nad možnosti našeho letectva (reálně by se musel veškerý personál přesunout k stíhací letce, musely by se zahodit všechny ALCY a došlo by k razantnímu navýšení ceny za hodinu oproti současnému stavu). Můj HODNĚ HRUBÝ odhad je, že při pořízení 30ks F-35 a současném vyřazení všeho co lítá krom trainerů (tj. Gripce, Alcy) by pro zachování průměrného 150 hodin náletu musel být rozpočet stíhacího letectva navýšen na cca pětinásobek současného stavu a to jsem optimista.

          Jirosi: výpočet je správně, dělal sem ho pro současný početní stav letounů (tj 14 Gripců vs 14 F-35).

          • Jirosi
            22:40 17.09.2019

            "výpočet je správně, dělal sem ho pro současný početní stav letounů"

            Chyba není v počtu letadel, ale v počítané cenně letové hodiny. F-35 by v CR nelétala za 45k UDS. Cenu letové hodiny Gripenu v CR netvoří jen pronájem.
            Tím pádem je celé vaše predikce k ničemu.

      • Jirosi
        09:59 13.09.2019

        Přesně k tomuhle vede zmatečné uvedení čísle v článku.
        Ten výpočet je od začátku špatně.

  • Pauli
    18:25 12.09.2019
    • (12)

    Jak Poláci zabrání S400 v Kaliningradu sbírat citlivá data o F35, jak už padlo v té turecké story?

    • darkarrow
      18:46 12.09.2019
      • (4)
      Oblíbený příspěvek

      Tak, že budú lietať s radarovými odrážačmi a nie vo "full stealth" móde, do ktorého by šli len v prípade konfliktu. Čiže pre S-400 nebudú veľmi odlišné na radare ako F-16. Turci by mohli skúšať všeličo, t.j prevádzku F-35 v plnom stealth (silent radar, špeciálny režim komunikácie/avioniky), čím by Rusom iste dodali skrz S-400 množstvo zaujímavých dát.

  • Shania
    17:54 12.09.2019

    "Ostatně v lednu 2018 DSCA nabídla Belgii 34 F-35A za 6,53 miliardy dolarů, nakonec se podařilo částku snížit na 4 miliardy euro (4,4 miliardy dolarů podle současného kurzu). První F-35A Belgie obdrží v roce 2023. Zajímavé jsou nákladové prognózy ‒ Belgie očekává, že provozní náklady (palivo, náhradní díly, servis, opravy, modernizace, atd.) 34 F-35A v následujících 30 letech dosáhnou 12,5 miliardy euro (323,5 miliardy Kč)."


    To je špatně 12,4 miliardy euro není za provoz, ale celkova cena systemu za 40 let

    Moje stare poznamky:

    34 F-35A za 4 miliard euro ($4.55 billion)
    Pruměrná cena 117,6 mil euro($133,8 mil)
    Flyaway 76 mil euro (cca $86 mil) for one F-35A - *34 = 2,miliard euro

    pilot training, hangars and upkeep until 2030 1,42 miliard euro - 7y slow ramp up



    První dodávka v 2023, objednáno konec 2018, tedy dodání během 3-4roku.

    Celková cena za 40let
    12,4 miliard euro
    364,7mil euro stroj / 40let
    600 million euro ($684 million) pod odhad Belgicke vlady

    Provozní náklady 229mil euro ročně za 34 strojů, 54x F-16 je stojí 222mil euro
    30% větší cena za letovou hodinu, o cca 38% nižší počty strojů, budou tedy nejspíš lítat víc jak F-16.
    229/34=6,7353
    222/54=4,1111


    The total price of the deal, including the jets, pilot training, hangars and upkeep until 2030 was worth 4 miliard euros, Vandeput said, compared with the original budget of 4.6 miliard euros.

    Over the 40-year life of the aircraft, the deal will cost Belgium 12.4 miliard euros, rather than the 15 miliard euros first projected, he said.

  • palo satko
    15:11 12.09.2019
    • (19)

    Pôvodne to malo byt vždy vitaziace lietadlo. Teraz je to vraj "informačny uzol". Bohvie čo ešte vymyslia aby sa to dobre draho predalo.
    Poliaci si budu poletovat s kutovymi odražačmi a budu čakat kedy nastanu "preteky v pohotovosti". To je či sa podari letkam F-35 odštartovat skor než doleti Iskander z Kaninigradu. Ale inač pekna hračka do mierovych časov.

    • Jura99
      15:34 12.09.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      To se přece nevylučuje, F-35 má díky senzorům skvělé povědomí o nepříteli a kromě toho, že může použít vlastní výzbroj, nabízí informace o nepříteli k dalšímu využití vlastnímu velení a jednotkám.

      • palo satko
        17:40 12.09.2019
        • (14)

        Rusi nebudu hrat vojnove hry podla polskeho scenara alebo podla pravovernych nadšencov F-358. Žiadne take , že F-35 nebadane doleti nad Smolensk a oznami kde su Migy. To lietadlo nema žiadnu realnu možnosť sa so svojími senzormi a nevidelnosťou dostat ku Smolensku, lebo Medved prave vyraba rakety stredneho doletu a ked začne vojna ako prve vyzmizikuje polske letiska aj s F-35 a plus všeličo ostatne.

        • skelet
          17:54 12.09.2019
          • (6)
          Oblíbený příspěvek

          1) Proč by F-35 lítaly nad Smolenskem?
          2) To je Rusko tak slabé, že může používat jen atomovky?

        • logik
          17:55 12.09.2019
          • (5)
          Oblíbený příspěvek

          Děkujeme, že tím, že uhýbáš k tématu raket potvrzuješ, že v oblasti letadel Rusko nic, čím by se mohlo vyrovnat F-35kám nemá :-) :-)

          • The88
            18:41 12.09.2019

            Docela fail - schopnost Ruska odpovedet na F-35 snad nezavisi na argumentacnich schopnostech uzivatele Palo Satko...

          • Englbert
            18:51 12.09.2019
            • (5)
            Oblíbený příspěvek

            Presne tak. Rusko je zemi prototypu, kterymi se snazi sokovat svet a marne se snazi sehnat prachy na jejich dalsi vyvoj a seriovou vyrobu. Vetsinou to dopadne tak, ze jsou schopni dane techniky vyrobit tak maximalne pet kusu rocne.;-)

          • palo satko
            20:50 12.09.2019

            Logik Rusi nemali lepsi tank nez bol nemecky Tiger. Nuz ale Walter zomrel v ruskom zajati a jeho Berta mala vesely maj 1945. Vojna sa nehra na "ferovku", ale na vitazstvo. Naposledy to Rusi aj tym Poliakom vyhrali a o Cechoch a Slovakoch, ....no skoda to prave tebe opakovat.

          • palo satko
            21:20 12.09.2019

            Engl, mna ucili ze v strede Europy je narod ktory hlasal: Vzduch je nase more! No dnes jeho potomci lietaju na leasing na zopar tryskacoch.

          • Jirosi
            21:54 12.09.2019

            "Logik Rusi nemali lepsi tank nez bol nemecky Tiger"

            Pro Rusi bylo rozhodující, že na jejich straně byl "Sherman"!

          • palo satko
            07:26 13.09.2019

            Jiro, vies ako Nemci vraveli Shermenom? Bud Tommy Cooker alebo Ronson. To druhe bol vtedy popularny zapalovac co "chytil" na prvy skrt.

          • GlobeElement
            09:06 13.09.2019

            Rusové měli JS-2 a měli jich 2x víc, než Němci Tygrů. A to byly německé Tygry i na západní frontě a v Itálii. Ruské tanky se německým vyrovnaly nebo je překonávaly - přesto měly větší ztráty. Rusové vyhráli díky materiální převaze.

            Co se Shermanů týče, ty byly svými vlastnostmi prakticky stejné, jako T-34. Navzdory různým pověstem byla jen čtvrtila zničených Shermanů ztracena v tankovém boji, většinu zničily miny, dělostřelectvo nebo ruční zbraně. a díky tzv mokrému uložení munice byly Shermany v případě zásahu méně náchylné k výbuchu, než T-34.

            Ono totiž v případě průstřelu pancíře je jedno, jestli zapaluju benzín nebo naftu. V té ohromné teplotě by chytil i mazut.

            Mimochodem, na benzín jezdily všechny německé tanky - ale ne všechny Shermany.

          • Jirosi
            10:13 13.09.2019

            Palo Satko¨: Ono ti kluci z USA i v Tommy Cookeru měli menší ztráty, než kluci na východě.

  • Jirosi
    14:16 12.09.2019

    "Ostatně v lednu 2018 DSCA nabídla Belgii 34 F-35A za 6,53 miliardy dolarů, nakonec se podařilo částku snížit na 4 miliardy euro (4,4 miliardy dolarů podle současného kurzu). První F-35A Belgie obdrží v roce 2023. Zajímavé jsou nákladové prognózy ‒ Belgie očekává, že provozní náklady (palivo, náhradní díly, servis, opravy, modernizace, atd.) 34 F-35A v následujících 30 letech dosáhnou 12,5 miliardy euro (323,5 miliardy Kč).

    Provoz jedné belgické F-35A tak ročně vyjde na 12,3 milionu euro (318 milionů Kč)."

    Tohle je informační peklo UDS/EURO/Kč, a ještě predikce nákladů.

    • Jura99
      15:02 12.09.2019

      Peklo to je, hlavně třeba otázka toho snížení ceny, jestli to je sníženo slevou nebo odebráním položek z nabídky. Např. SR také měla nabídku na F-16 za nějakých 2,5mld. USD a konečná cena je 1,5mld €, aniž by bylo veřejně známo, jestli to je slevou nebo proškrtáním nabídky.
      Jinak cena belgických a polských F-35A je dobrá vzhledem co to letadlo umí, ve srovnání s 4gen, tj. Gripen E, F-16 Block 70/72 není co řešit, který z nich koupit.

      • Clanek
        15:17 12.09.2019

        Vzhledem k blizicimu se ekonomickemu ochlazeni, spolu s tim, ze u moci nejspis zustane i v pristim volebnim obdobi agrofert, nebude otazka znit "ktery koupit", ale zda neco koupit nebo spise znovu prodlouzit pronajem gripenu.
        Pral bych si F-35, pochopil bych porizeni gripenu E/F, bojim se ale ze to znovu padne na nejlevnejsi dostupne reseni. Snad se pletu.

        • GlobeElement
          16:00 12.09.2019

          Koupíme to, co bude lítat na řepkový olej.

      • Karlos73
        16:01 12.09.2019

        Len pri Belgickej objednávke sa zabúda, na zdielané letectvo BENELUX. Belgičania majú podpísané rámcové zmluvy s Holandskom (spoločné užívanie neba), ktoré je tiež užívateľom F-35A, čiže budú mať nižšie náklady na support, servis, logistiku,... nepoznám presné znenie zmluvy ako je to so spoločným obstarávaním zbraňových systémov, ich servis, skladovanie,atď. Prevádzka Belgických a Holandských F-35 bude preto lacnejšia, ako keby ich tieto štáty využívali solo...

        • logik
          16:12 12.09.2019

          Tak to bychom mohli s polákama také (teda kdyby naši politici za něco stáli...)

          • Karlos73
            16:20 12.09.2019

            Je tu snaha o niečo podobné medzi ČR a SR... :) https://slovensko.hnonline.sk/... Ale oproti toho čo majú Belgičania, Holanďania a Lyxembursko, sme veľmi ďaleko... :)

          • logik
            17:18 12.09.2019

            Na papíře.

            Jakou máme v reálu společnou techniku? Nebo jak navzájem podporujeme svůj obraný průmysl? Kupujmeme Zuzany? Kupuje Slovensko Breny nebo 39NG?
            Nedávno jsme obě země rozhodovali o vrtulérách. Každej koupil něco jinýho. Atd....

          • Karlos73
            18:03 12.09.2019

            Zatiaľ je tu "Spoločné nebo" - Dokument umožní pilotom jednej krajiny zasiahnuť za použitia zbraní na území druhého štátu bývalého Československa proti narušiteľovi vzdušného priestoru. Áno, každý štát si rieši svoje obranné plánovanie a nákupy sólo... toto je skôr o politickej vôle a kompromise pre oba štáty. Naposledy dala AČR prednosť iným typom vrtulníkom, a to preto, že pred rokmi investovala nemalé prostriedky do Mi-17 a Mi-24 a predĺži ste ich užívanie na najbližších 15 rokov, OSSR sa rozhodli, že už tieto typy využívať nebudú, alebo ich dolietajú. Podobne ste to spravili aj vy v minulosti s Mig-29. OSSR investovali do vývoja a nákupu delostrelectva, AČR to nerobila a nákupy odkladá. atď. Čo sa týka Bren 2, tak podľa mňa v OSSR sa čaká ( a aj v iných štátoch) na nový NATO kaliber...(to je len moja domnienka) Ale súhlasím, že toto je viac o vôli, politike a vedieť spolupracovať, aj za cenu vzájomných kompromisov. Toto my tu na fóre nevyriešime.

          • MarcusMaximusVictus
            19:16 12.09.2019

            Karlos73

            v článku https://www.armadninoviny.cz/c... sa píše, že Gripeny operujúce z Česka nie sú pri ochrane vzdušného priestoru SR nič platné. Osobne dosť pochybujem, že ak by boli Migy z nejakého dôvodu uzemnené, Česi presunú časť Gripenov (ktorých majú sami málo) na Sliač.

          • skelet
            09:10 13.09.2019

            MarcusMaximusVictus: v současné době pět našich Gripenů lítá nad Baltem. Takže čistě teoreticky jsme schopni po určitou dobu lítat i ze Sliače.
            Co jsem se bavil s technikem z Čáslavi, tak letuschopnost našich Gripenů je na až 85% letuschopnosti a 60% bojeschopnosti. Solidní číslo.

  • Miroslav
    13:57 12.09.2019

    Dalo sa to čakať, že to pôjde týmto smerom.

    SU-22 sú morálne aj technicky zastaralé a okrem Poľska ich už v Európe nemá nikto. V podstate už mali byť dávno na odpočinku. MiG-29 sú síce relatívne moderné stroje avšak z politických dôvodov bez riadne schváleného servisu a evolúcie.

    • Jura99
      14:58 12.09.2019

      Poláci ty Su-22 a Mig-29 také do mrtě dolétají, protože je nevyřadí dnes ani zítra, ale až dorazí náhrada, tj. mezi 2025-2030.

      • Miroslav
        17:42 12.09.2019

        MiG im dovtedy iste vydrží ale o Su-čkách pochybujem. Veď to musí byť náročné udržať v prevádzke takú mašinu.

    • logik
      16:16 12.09.2019

      " MiG-29 sú síce relatívne moderné stroje"
      Jak které. Ty polské zrovna ne.....

  • Míša
    13:56 12.09.2019

    Docela se těším, jak si místní budou představovat letku těchto strojů na naší půdě, kde by ovšem trávili většinu času, připomenu že letošní podíl na HDP‎: ‎1,11 %. Ale o to více jsem raději, že si držíme 39tky, možná při zvyšování rozpočtu na obranu je šancí zvýšit i jejich počet. Víc je jen vlhký sen.

    • Jirosi
      14:18 12.09.2019

      Počítejte jen zkutečně utracené prostředky v daném roce za armádu. Pak je to ještě horší.
      Ale to není o tom zda na to máme, peníze na to jsou. Ale politici u nás nejsou ochotni vydávat prostředky na armádu. Zato proklamace umí hezky.. Sliby nic nestojí.

    • Jura99
      14:56 12.09.2019

      Polsko provozuje 48ks F-16, k tomu nejspíš přikoupí 32ks F-35A. Polsko má 3,5x více obyvatel, ale menší HDP na hlavu. Čistě matematicky by bylo při srovnání s Polskem v silách ČR provozovat 24ks F-35A i bez vlkého snu.

      • HEKTOR
        15:53 12.09.2019

        Jura99 - no jedna vec je,mať na to prostriedky a druhá vec je,mať ochotu ich na to aj použiť...a v tomto je čr a sr bohužiaľ "iná"...
        pokiaľ by mala čr prostriedky na 24ks f-35,tak sr by hypoteticky mala mať na 12ks...a čo sa v sr deje,keď sa kúpilo 14ks iba f-16...

        • Jura99
          12:53 13.09.2019

          Souhlasím, prostředky by byly nebo dokonce jsou, Slovensko mělo pro nákup stíhaček +/- 2mld. €, takže pokud by někdo rozhodl zajímat se o F-35A, na nějakých 12ks by asi bylo.

    • danny
      15:05 12.09.2019

      Jestli počítám správně, tak náklady při ročním náletu cca 150 hodin jsou přes 1.5 mld CZK/kus. ještě by mě zajímaly fixní náklady na údržbu. Mazec.

      • Clanek
        15:14 12.09.2019

        Pocitate spatne.
        To co uvadi USAF jako naklady na hodinu nese rozpocitane veskere naklady za provoz, naplne, platy personalu, servis atd. Malokdo to bude pocitat tak komplexne jak to dela american. Pokud se chcete necim ridit tak spise "Provoz jedné belgické F-35A tak ročně vyjde na 12,3 milionu euro (318 milionů Kč)". Takze jedna letka o 14 kusech by vychazela na cca 4mld rocne.

      • Jirosi
        15:51 12.09.2019

        Výpočet těch údajů je kouzlo.
        Těžko se to srovnává, pro to jsou asi nejlepší používat ty ceny USAF, ale tam to zase chce uvádět rok. Protože pak i ty jsou zavádějící.
        Ale ono i Gripen, není jen cena "pronájmu". Je potřeba připočíst všechny ty náklady okolo(palivo, platy, munice, kontajnery).

    • GlobeElement
      15:09 12.09.2019
      • (6)

      Polsko, to posmívané Polsko bude mít víc letadel 5. generace, než Rusko.
      O ČR v této souvislosti dovolte cudné mlčení.
      Jsem zvědav, jak se s tím srovnají naši čeští vlastenci.

      • PetrTechnik
        17:50 12.09.2019

        Tohle je sice fakt, ale Hitler cosi podobného vykřikoval o SSSR (měl do značné míry pravdu) a jak dopadl. Ono se to dá říct i tak, že Rusko dokáže Polsku zničit víc letadel 5.generace než Polsko Rusku. :-)

        • Jirosi
          21:35 12.09.2019

          SSSR z toho tenkrát tahali spojenci, kdo by z toho měl dneska tahat Rusko?

          • PetrTechnik
            23:34 12.09.2019

            To je taková polopravda. V té době, tedy v roce 1941-43, nebyl na světě jediný stát, kromě SSSR, který se byl schopný postavit Německu. Anglie byla v podstatě na kolenou a před kapitulací ji zachránilo letectvo a námořnictvo. Je pravda, že USA dodalo SSSR přibližně 20% potřebné techniky a střeliva. Významné to bylo u letectva. To co bylo ,ale nejpodstatnější je odhodlání vyhrát válku i za cenu obrovských obětí. Toho nebyli spojenci schopni, proto došlo k otevření druhé fronty až v roce 1944, tedy v době, kdy už byl Wehrmacht hodně zdecimovaný ,nedisponoval tou původní perfektně vycvičenou lidskou silou a vůlí po vítězství. Existenci dnešního demokratického Západu , vykoupili ti tolik posmívaní mužici svými životy. Na tom nikdo nic nezmění a vůči nim je to nespravedlivé. Angličani a Američani ušetřili nějaký ten milion mrtvých. O francouzských kolaborantech radši ani nemluvím.

          • Jirosi
            07:34 13.09.2019

            Rýpat do kolaborace, a přitom o pár řádků výše obhajovat propagandistický výklad dějin...
            Kolaboranty za WW2 chápu, ty co to jeli po WW2 taky, ale jaký důvod k tomu máte vy?

          • GlobeElement
            09:12 13.09.2019

            PetrTechnik - pro SSSR nebyly ani tak důležité dodávky zbraní, jako ostatního materiálu. Německý útok znamenal snížení výroby potravin o 70%. USA do SSSR dodávaly ohromné množství masových konzerv, bot, oceli, hliníku, benzínu, dokonce knoflíky. Obrovským přínosem byly dodávky nákladních aut. Díky tomu dokázala Rudá armáda přemis´tovat své mohutné dělostřelectvo a živou sílu.

            Dodávky zbraní a munice - tanků, letadel, transportérů - byly samozřejmě důležité a Rudé armádě pomohly, ale bez dodávek jídla a paliva by SSSR ekonomicky zkolaboval. Díky americkým dodávkám potravin mohly být potravinové příděly zvýšeny o polovinu.

          • PetrTechnik
            10:07 13.09.2019

            Jirosi:
            Důvodem je obyčejná lidská slušnost a úcta, což Vám bohužel nic neříká.

          • PetrTechnik
            10:12 13.09.2019

            GlobeElement:
            Váš příspěvek nijak nekoliduje s tím mým, faktem je ,že lidské oběti dodalo SSSR. Je pravda, že by jich , při kvalitnějším velitelském sboru bylo méně,ale pořád by šlo o miliony a k tomu se nikdo jiný nebyl schopen odhodlat.

          • GlobeElement
            11:14 13.09.2019

            Tady nejde o to, že by se nikdo jiný neodhodlal k lidským obětem, jako spíš o to, že si je vynutil německý útok na východ. Žádný normální velitel nechce, aby jeho lidé umírali. Že ruská mentalita vedla k vysloveně sebevražedným akcím, to nutně nevede k vítězství - japonské útoky banzaj k vítězství nevedly.

            Americká taktika byla zcela odlišná, velice bezohledná k civilnímu obyvatelstvu, ale chránící vlastní vojáky. Američani napřed vybombardovali město na padrť a pak jej obsadili. U nás se často démonizuje bombardování Plzně, ale v Německu je spousta měst, která byla bombardována ještě na jaře 1945, což vedlo k téměř úplnému zničení města, následně téměř bez odporu obsazeného pozemními jednotkami.

            Zásadní význam pro vítězství ve válce měla obrovská rozloha SSSR. Vázala většinu německé armády a to i na místech, kde se nebojovalo. Jenomže tahle obrovská rozloha byla oříškem pro obě válčící strany. Vyhrál ten, kdo byl schopen rychleji přepravovat zásoby a jednotky na velké vzdálenosti. Toto výhodu měla Rudá armáda, z velké části díky americké hospodářské pomoci. Bez ní by SSSR buďto prohrál, nebo by válka uvízla na mrtvém bodě.

          • Jirosi
            15:32 13.09.2019

            PetrTechnik: "Důvodem je obyčejná lidská slušnost a úcta, což Vám bohužel nic neříká."

            Lidská slušnost vás nutí lhát, a znevažovat ostatní strany konfliktu... tak to je silný kafe. Každý máme asi jiný morální kredit.

          • RiMr71
            00:24 14.09.2019

            "Důvodem je obyčejná lidská slušnost a úcta"
            ...pak by bylo slušné nezapomenout na to, že tu válku Ivan začal společně s frickem. To, že Ivan si začátek války počítá až od té doby, kdy fricek napadl dosavadního spojence Ivana se kterým jen krátce předtím dělali společné vojenské přehlídky ve společně napadnutém Polsku, na tom nic nemění.
            Tady to není černá a bílá. Jen dvě černé...

  • Jura99
    13:50 12.09.2019

    Krok správným směrem, víc asi není co dodat, pouze x krát opakované přání, aby je AČR koupila také.

    • danny
      14:57 12.09.2019

      Jura99: možná by to chtělo přečíst si článek ještě jednou a soustředit se na uvedené částky.

      • Clanek
        15:02 12.09.2019

        Ano, ty castky potvrzuji ze CR i na F-35 penize ma, schazi jen vule.

        • petris
          15:25 12.09.2019

          Samozrejme, len je treba sa pozrieť aj na druhú misku váh. Naozaj stojí tucet F-35 za to, že v školských jedálňach budete ďalších 15 rokov variť na technológiách ktoré pamätajú Husáka a v lete budete mať, tak ako my, sezónu samovznietení 30+ ročných lokomotív? Keby ste mali nejakého úhlavného nepriateľa usilujúceho o to aby Česko prestalo existovať, asi by to malo nejaké racionálne opodstatnenie (aj keď ani tým by som si nebol istý), ale nemáte, tak aký zmysel má investovať desiatky miliárd korún do lietadiel ktorých plný potenciál s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy nevyužijete?

          • Jura99
            15:30 12.09.2019

            Momentálně spoléháme, že nás ubrání spojenci, což se nemusí stát. Pokud rezignujete na obranu, bude si na těch moderních kuchyňských technologiích ve školách brzy vařit váš nepřítel. Období míru mělo v dosavadní lidské historii vždy jen krátké trvání. Zrovna F-35A je absolutní špička, která má šanci proti početnějšímu nepříteli.

          • satai
            16:44 12.09.2019

            IMO by vláda měla mít 4 priority, protože ty jsou stedně aˇz dlouhodobě nejdůležitější
            - školstv´i
            - obrana
            - životní prostředí
            - infrastruktura

          • PetrTechnik
            17:54 12.09.2019

            V Česku má každá vláda, potažmo poslanci jedinou prioritu , udržet se v parlamentu co nejdéle. Plus servilní úředníky. Zbytek je jen volební program. Bohužel.

          • Torong
            20:19 12.09.2019

            Tak nevím jak je to na Slovensku, ale u nás mají stavební firmy nejvíc napilno na konci srpna, aby stihly dokončit modernizace ve školách dříve než začne škola. Na technologiích z osmdesátých let už žádná škola nevaří, protože by nedokázala dodržet hygienické předpisy. O samovzníceních lokomotiv taky nějak nevím Což je zvláštní jednak proto, že mám několik známých v ČD a jednak proto, že média by si na něčem podobném smlsla. Zkus něco jiného.Za tohle tě v Petrohradu nepochválí...

          • petris
            10:41 13.09.2019

            Ak si vážne myslíš, že ma platia v Piteri, torong, tak ti to dobre šrotuje v búdke :D:D

      • Jura99
        15:26 12.09.2019

        danny: v čem je Polsko na tom finančně lépe než ČR, že bychom si nemohli dovolit provozovat alespoň 3x méně strojů než co mají oni ? (tj. v poměru počtu obyvatel)