Pomlouvaná americká letadlová loď USS Gerald R. Ford vypluje v březnu

Pomlouvaná americká letadlová loď USS Gerald R. Ford vypluje v březnu
USS Gerald R. Ford / US Navy (Zvětšit)

Americké námořnictvo je optimistické ohledně potíží své nejnovější letadlové lodě USS Gerald R. Ford. Všechny hlavní problémy plavidla jsou již vyřešené, nebo alespoň skoro vyřešené. Příští rok na jaře loď získá všechny certifikace potřebné pro provoz letové paluby.

USS Gerald R. Ford je první plavidlo nové třídy amerických letadlových lodí. Není proto nic divného, že trpí dětskými nemocemi. V případě Forda je jich ale nebývale mnoho. Jako na potvoru se týkají systémů, které mají zajistit lepší výkonnost třídy Ford oproti předchozí třídě Nimitz. 

Nejdůležitější parametr letadlové lodě je počet letů, které dokáže odbavit během dvanácti hodin. U lodí třídy Nimitz je toto číslo rovno 120. Ford má být schopen odbavit až 160 letů, tedy asi o jednu třetinu víc. Klíčem k tomu mají být tři revoluční technologie: nový typ výtahů, katapultů a brzdících lan.

Ani jedna z nich ale dosud nefungovala podle očekávání. V poslední době se nejvíc psalo o problému s výtahy. Nejde o velké zdviže, které přepravují letouny z hangáru na letovou palubu a zpět. Problém je s menšími výtahy, jež vozí letadlům jejich munici. Podle studií, provedených ještě před započetím konstrukčních prací, jsou pro plynulý provoz na letové palubě důležitější než velké zdviže. Ty má Ford ostatně jen tři, zatímco letadlové lodě třídy Nimitz mají čtyři.  Na papíře vypadají muniční výtahy Forda skvěle.

Sázka s prezidentem

Místo tradičních lan a koleček mají využívat princip magnetické levitace, podobně jako moderní rychlovlaky. „Pohybují se dvakrát rychleji než výtahy na Nimitzovi a zvládnou dvakrát větší zátěž.“ řekl serveru USNI News kontradmirál Jim Downey, který má v americkém námořnictvu na starosti program stavby letadlových lodí. Muniční výtahy letadlových lodí třídy Nimitz uvezou podle něj asi 6,4 tuny, kdežto výtahy Forda asi 12,7 tuny. Jejich montáž se ale ukázala být nečekaně problematickou. Zdržovala stavbu celé lodě.

Napřed to podle zpráv vypadalo, že výtahy na Fordovi sice jsou, ale nefungují. Pak zase, že fungují, ale nemají certifikát, který potřebují k bezpečnému provozu. Vloni na podzim vyšlo najevo, že na lodi nejsou vůbec. Tehdejší námořní tajemník ministerstva obrany Richard Spencer se podle serveru businessinsider.com kvůli výtahům vsadil s prezidentem Donaldem Trumpem.

„Potřásl jsem si s ním rukou a řekl, že buď budou výtahy připravené, až loď vypluje, nebo mě může vyhodit,“ řekl Spencer Business insideru. „Ještě nikdy mě nikdo nevyhodil. Dostat výpověď od prezidenta si rozhodně nepřeji.“ Sázka se odehrála 8. prosince 2018 na stadionu ve Philadelphii. Bylo to během tradičního zápasu v americkém fotbalu mezi mužstvy armády a námořnictva (vyhrála armáda). 


USS Gerald R. Ford

Tisíc cyklů

Letos 24. listopadu Spencer ve své funkci skončil. Nebylo to však kvůli muničním výtahům na letadlové lodi Ford. Důvodem byly spory okolo vojenského soudu s příslušníkem elitní jednotky SEALs Eddiem Gallagherem. (Gallagher byl obviněný z několika vražd, ale nakonec odešel jen s trestem za fotografování se s tělem zabitého afghánského mladíka.) Neznamená to ale, že Spencer sázku vyhrál. Muniční výtahy Fordovi zřejmě ještě pořád nejsou, respektive ne všechny. Ještě minulý měsíc byly na lodi jen čtyři zdviže z jedenácti.

Námořnictvo je i tak s dosavadním pokrokem spokojené. Podle Downeyho je práce na výtazích hotová z pětasedmdesáti procent a fungují, jak mají. Letadlová loď se nedávno vrátila z dvacetidenní zkušební plavby. Kromě její vlastní posádky se jí zúčastnila také stovka zaměstnanců výrobce lodi, společnosti Newport News Shipbuilding.

Pracovali na montáži a zprovozňování muničních zdviží. Během plavby prošly už namontované výtahy více než tisícovkou cyklů. „K tisíci cyklů z posledních dvaceti dnů se dají připočítat ještě další tři tisíce během posledních tří měsíců,“ pochlubil se Downey. Současný kapitán Forda, J. J. “Yank” Cummings prohlásil, že posádka zkoušela nejhlubší z výtahů v pěti a půl metrových vlnách „bez jakýchkoliv problémů.“

Elektromagnetické katapulty

Další technická novinka, a zároveň i velký problém, na palubě letadlové lodě USS Gerald R. Ford jsou její katapulty. Technologie se jmenuje „elektromagnetický systém vypouštění letadel“ EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Zatímco katapulty na lodích třídy Nimitz využívají k urychlení letadel během startu stlačenou páru, EMALS využívá elektromagnetické pole. Na papíře to má hromadu výhod. EMALS umožňuje přesně přizpůsobit startovací impulz konkrétnímu typu letadla a hmotnosti nesené výzbroje.

Snižuje se tak namáhání draku letounu, který se při startech méně opotřebovává a dokáže vypustit širokou škálu letadel, doslova od „ultralightů“ až po velké turbovrtulové C-2 Greyhound.


USS Gerald R. Ford v suchém doku (2013); větší foto / US Navy

Podle dosavadních zpráv však EMALS příliš nefungovaly. Námořnictvo zajímá u katapultů počet úspěšných startovacích cyklů mezi kritickými selháními zařízení. EMALS jich zvládaly 455, což bylo zoufale málo. Ideální číslo z pohledu Pentagonu je alespoň desetkrát větší.

Podle nejnovější zprávy na USNI News však námořnictvo problém s elektromagnetickými katapulty už vyřešilo. Vyvinulo startovací postupy pro všechny typy letadel. Posádka Forda je má začít testovat už příští rok v lednu. Pokud se neobjeví nějaký zádrhel, letadlová loď se má postupně kvalifikovat pro starty pěti typů letounů. Budou to cvičný T-45 Goshawk, stíhačka F/A-18 Super Hornet, její specializovaná verze pro elektronický boj EA-18 Growler, letoun včasné výstrahy E-2 Hawkeye a dopravní C-2 Greyhound.

Brzdící lana

Další problém, který dosud zdržoval uvedení letadlové lodi do bojeschopného stavu, vězel v jejím záchytném zařízení. Ford má nové, tzv. Pokročilé záchytné zařízení AAG (Advanced Arresting Gear). Jeho nejdůležitější součást je vodní turbína. Dokáže pojmout asi sedmdesát procent kinetické energie přistávajícího letounu. O zbytek se pak postarají elektromotory. AAG vyžaduje méně početnou obsluhu než starší systému Mk-7, používaný na letadlových lodích třídy Nimitz.

Systém AAG ale podobně jako katapulty EMALS ještě donedávna příliš nefungoval. V roce 2017 odhadlo Ředitelství pro operační testy a hodnocení amerického Ministerstva obrany DOT&E (Operational Test and Evaluation Directorate), že systém AAG má šanci vydržet čtyři dny intenzivních operací bez poruchy jen 0,001 %.

Pravděpodobnost úspěšného zachycení dvanácti letounů v řadě odhadovalo jen na 53 %. Teď ale námořnictvo tvrdí, že problém je vyřešen. Ford, respektive jeho letová paluba, včetně, AAG, EMALS a dalších systémů, má být připravený k běžnému letovému provozu už příští rok v březnu. Jestli to tak opravdu dopadne, teprve uvidíme.


F/A-18F Super Hornet na USS Gerald R. Ford; větší foto / US Navy

Pohon je OK

Poslední známá obtíž letadlové lodi Ford se netýkala nové supermoderní technologie. Ford měl trampoty i s pohonným systémem, který sám o sobě asi nijak revoluční není. Letadlovou loď o výtlaku 100 000 tun pohání dva jaderné reaktory o výkonu 100 MW (Nimitz má jen 30 MW). O prblémech není moc informací, ale údajně problematické nejsou jaderné reaktory, ale nejmenované další části pohonného systému. Problémy se podle kusých informací měly točit zejména kolem dvou parních turbín a obřích ložisek pohonných hřídelí.

Letos v srpnu se námořnictvo vyjádřilo, že potíže už jsou vyřešené. Prokázala to i nedávná zkušební plavba. „Neměli jsme problémy s motory [parními turbínami] ani s hřídelemi,“ prohlásil Cummings. „Představte si, že se rozjedete s autem na plný plyn, pak zařadíte zpátečku, pak zase na plný plyn dopředu, a pak zase zpátky. Udělali jsme to s lodí na moři bezpočetkrát. Žádný problém.“ 

Server USNI News tvrdí, že Ford zvládl z plné rychlosti třicet uzlů (56 km/h) úplně zastavit na vzdálenosti čtyř délek lodě (tedy asi 1,3 kilometru). Navzdory všem výše zmíněným optimistickým tvrzením je na místě skepse. Podobné proklamace už tu totiž byly několikrát. Týká se to zvlášť letového provozu.

Obranný analytik Craig Hooper napsal na webu Forbes  že by stačilo, kdyby Ford dosáhl počtu startů a vzletů srovnatelného s třídou Nimitz. „Pro letadlovou loď [USS Gerald R. Ford] , která během dvou let vypustila a přijala jen 747 letadel, by desetidenní plavba s padesáti starty denně znamenala dobré zprávy,“ odtušil. 

Nejnovější letadlová loď třídy Nimitz, USS George H. W. Bush, spuštěná na vodu v roce 2006, zvládla pět měsíců po zařazení do služby odbavit během jedenácti dnů 695 letů.

Zavádění nové lodní třídy do provozu je vždycky obtížné. Letadlové lodě jsou vůbec nejsložitější válečná plavidla. Například první americká letadlová loď na jaderný pohon, USS Enterprise, se ale už pouhý rok po svém zařazení do služby účastnila blokády Kuby. Ford je ve službě od roku 2017. Jeho první operační nasazení se nedá očekávat dřív než v roce 2022.

Zdroje: Navy Times, NewsUSNI, 2, Forbes, Business Insider

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americká letadlová loď USS Gerald R. Ford

Před třemi dny byla slavnostně spuštěná na vodu nejnovější a nejmodernější americká letadlová loď ...

Letadlová loď Gerald R. Ford: Král moří vyplouvá

Nejdražší plavidlo v historii, letadlová loď amerického námořnictva USS Gerald R. Ford, bude do ...

“Elektromagnetický” start stíhačky F/A-18 z letadlové lodě USS Gerald R. Ford

Před několika dny stíhačka F/A-18F Super Hornet premiérově odstartovala z nové letadlové lodě USS ...

Problémová letadlová loď USS Gerald R. Ford dostala první z chybějících muničních výtahů

Vystrojovací agónie nejnovější americké letadlové lodě pokračuje. USS Gerald R. Ford by měl konečně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Civil
    11:38 19.12.2019

    "Pokud se neobjeví nějaký zádrhel, letadlová loď se má postupně kvalifikovat pro starty pěti typů letounů. Budou to cvičný T-45 Goshawk, stíhačka F/A-18 Super Hornet, její ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Pokud se neobjeví nějaký zádrhel, letadlová loď se má postupně kvalifikovat pro starty pěti typů letounů. Budou to cvičný T-45 Goshawk, stíhačka F/A-18 Super Hornet, její specializovaná verze pro elektronický boj EA-18 Growler, letoun včasné výstrahy E-2 Hawkeye a dopravní C-2 Greyhound."
    F-35 nebude?
    Skrýt celý příspěvek

    • logik
      12:34 19.12.2019

      Předpokládám, že nová letadla budou nejprve zavádět na "osvědčených" LL. Mnoho nového škodí a stejně Cček nebudou mít ještě nějakou dobu dost.

      Předpokládám, že nová letadla budou nejprve zavádět na "osvědčených" LL. Mnoho nového škodí a stejně Cček nebudou mít ještě nějakou dobu dost.

    • Storm
      19:53 19.12.2019

      Mě spíše překvapilo, že podle tohoto článku nebudou certifikovány F/A-18C a D Hornety...

      Mě spíše překvapilo, že podle tohoto článku nebudou certifikovány F/A-18C a D Hornety...

      • logik
        11:01 20.12.2019

        Ty už budou časem vyřazovat, ne? Takže proč by utráceli za certifikaci na novou loď.
        (vařím z vody...)

        Ty už budou časem vyřazovat, ne? Takže proč by utráceli za certifikaci na novou loď.
        (vařím z vody...)

        • Storm
          11:21 22.12.2019

          USNavy je sice už vyřadilo ve prospěch F/A-18 E,F SuperHornet a F-35C Lighting II... Poslední operační let Hornetu sice už proběhnul na začátku října, pokud nepočítám předání části ...
          Zobrazit celý příspěvek

          USNavy je sice už vyřadilo ve prospěch F/A-18 E,F SuperHornet a F-35C Lighting II... Poslední operační let Hornetu sice už proběhnul na začátku října, pokud nepočítám předání části strojů k aktivním rezervám USNavy... Dále s vyjímkou akrobatické skupiny BlueAngeles, které si na sve SuperHornety ještě nějaký pátek určitě počkají... Jenže USMC, která z CVN USNavy taky běžně operuje, například ve prospěch svých MEU bude Hornety provozovat minimálně ještě dalších deset let... Ostatně za tímto účelem ji USNavy předává část svých vyřazených Hornetů... Proto mě to udivuje, dá se teda předpokládat, že v budoucnu je bude taktéž USMC lítat i z paluby G.R.Forda...
          Skrýt celý příspěvek

          • logik
            17:11 22.12.2019

            Než vyřaděj Hornety (plán je teď snad rok 32), tak bude mít NAVY furt dost Nimitz class letadlovek pro mariňáky. A na nové Fordy (kolik jich do té doby bude?) půjdou případně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Než vyřaděj Hornety (plán je teď snad rok 32), tak bude mít NAVY furt dost Nimitz class letadlovek pro mariňáky. A na nové Fordy (kolik jich do té doby bude?) půjdou případně mariňácký F-35C..... a tím se ještě politicky zvýrazní, jak ty nové letadlovky jsou efektivnější, než ty starý :-)
            Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    14:35 17.12.2019

    JJ, všechno vymyslíme úplně nové a převratné a bude to super :-)). Jinak je celkem obvyklé, že First-of-kind je o 30% dražší než následující lodi (obecně investiční celky) dané ...
    Zobrazit celý příspěvek

    JJ, všechno vymyslíme úplně nové a převratné a bude to super :-)). Jinak je celkem obvyklé, že First-of-kind je o 30% dražší než následující lodi (obecně investiční celky) dané třídy
    Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    12:40 17.12.2019

    Ty EMALSy prý při použití "svítí" jak blázen a silně to demaskuje loď. Má k tomu někdo nějaké info...?

    Ty EMALSy prý při použití "svítí" jak blázen a silně to demaskuje loď. Má k tomu někdo nějaké info...?

    • satai
      12:58 17.12.2019

      Jako by si letadlovka mohla hrát na stealth.

      Jako by si letadlovka mohla hrát na stealth.

      • Jecchus
        13:22 17.12.2019

        Pane Bože, proč...?

        Tady přeci nejde o nějaké stealth. Součástí ochrany CSG je i určitá elektromagnetická "neviditelnost" skrze emissions control. Pokud se vám při každém startu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pane Bože, proč...?

        Tady přeci nejde o nějaké stealth. Součástí ochrany CSG je i určitá elektromagnetická "neviditelnost" skrze emissions control. Pokud se vám při každém startu rosvítí CVN jak vánoční stromeček a stane se tím relativně snadno zjistitelnou, tak v normálním Vesmíru je to celkem problém. Ve Vašem sice ne, ale to je tak asi všechno...
        Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          14:26 17.12.2019

          Spíš půjde o elektromagnetickou kompatibilitu a (ne)ovlivňování ostatních systémů lodě než o maskování v elmg spektru.

          Spíš půjde o elektromagnetickou kompatibilitu a (ne)ovlivňování ostatních systémů lodě než o maskování v elmg spektru.

          • Jecchus
            14:42 17.12.2019

            Z dřívějšího článku na toto téma:
            "Podle oblíbeného blogu Navy Matters nejsou elektromagnetické katapulty odstíněné. Dělají z lodě plovoucí radiomaják, který si každý může zaměřit. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Z dřívějšího článku na toto téma:
            "Podle oblíbeného blogu Navy Matters nejsou elektromagnetické katapulty odstíněné. Dělají z lodě plovoucí radiomaják, který si každý může zaměřit. Trup i velitelský ostrov Forda jsou navržené s použitím prvků stealth. Pokud má Naval Matters pravdu, tak je letadlová loď obtížně zjistitelná radarem, jen dokud nezačne vypouštět letadla."

            Takže údajným problémem skutečně má/mělo být to demaskující záření...
            Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            10:33 18.12.2019

            to: jecchus
            No, pokud to vysílá tak silné demaskující elmg záření, tak to asi pěkně cvičí i s veškerou elektrikou a elektronikou na lodi. Nechce se mi věřit, že by projektanti ...
            Zobrazit celý příspěvek

            to: jecchus
            No, pokud to vysílá tak silné demaskující elmg záření, tak to asi pěkně cvičí i s veškerou elektrikou a elektronikou na lodi. Nechce se mi věřit, že by projektanti udělali takovou hrubou chybu.
            Skrýt celý příspěvek

        • Lukash
          14:30 17.12.2019

          Myslim ze si zvazili vsetky pozitiva a negativa daneho systemu a zrejme tie pozitiva prevysili aj tuto negativnu stranku. Pripadne uz je vo vyvoji system ktory tuto em stopu dokaze ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Myslim ze si zvazili vsetky pozitiva a negativa daneho systemu a zrejme tie pozitiva prevysili aj tuto negativnu stranku. Pripadne uz je vo vyvoji system ktory tuto em stopu dokaze zamaskovat...
          Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      13:58 17.12.2019

      "Příští rok na jaře loď získá všechny certifikace potřebné pro provoz letové paluby."

      Jednou z těch certifikací bude i intenzita el. magnetického smogu.

      "Příští rok na jaře loď získá všechny certifikace potřebné pro provoz letové paluby."

      Jednou z těch certifikací bude i intenzita el. magnetického smogu.

      • Jecchus
        14:21 17.12.2019

        Jo díky, to jsem četl.

        Spíš mi jde o to, jestli skutečně součástí certifikace bude i ta úroveň záření, nebo se jedná jen o "funkční" certifikaci ve smyslu (zjednodušeno), že to ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jo díky, to jsem četl.

        Spíš mi jde o to, jestli skutečně součástí certifikace bude i ta úroveň záření, nebo se jedná jen o "funkční" certifikaci ve smyslu (zjednodušeno), že to teda to letadlo odpálí, nikdo u toho nechcípne a nic se nerozbije... :)

        On tenhle aspekt je potenciálně dost problematický v reálném provozu, ale těžko si představit, že u tak zásadního projektu za tolik peněz by loď nakonec všechny administrativně potřebné certifikace nezískala, a to i kdyby jejich součástí byla i úroveň záření EMALSu a fakticky by to problém byl... ;)
        Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          15:48 17.12.2019

          To si můžete dovolit maximálně tak u lodí stojích v přístavu. Ne, u lodí které posíláte do války.

          To si můžete dovolit maximálně tak u lodí stojích v přístavu. Ne, u lodí které posíláte do války.

          • Jecchus
            17:46 17.12.2019

            Ale toto je budoucí nejvýznamnější třída amerického námořnictva. Ta bude mít podle mě certifikaci vždy. Nedokážu si představit, že by si USA "administrativně" odstavila celou novu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ale toto je budoucí nejvýznamnější třída amerického námořnictva. Ta bude mít podle mě certifikaci vždy. Nedokážu si představit, že by si USA "administrativně" odstavila celou novu třídu CVN...
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            12:03 18.12.2019

            To, ale neznamená že ji musíte po Česku zfalšovat.
            Dotažení tohoto projektu je pro USA klíčové. Pokud by se nepodařilo dotáhnout zvolené řešení, přistoupilo by se k jinému co ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To, ale neznamená že ji musíte po Česku zfalšovat.
            Dotažení tohoto projektu je pro USA klíčové. Pokud by se nepodařilo dotáhnout zvolené řešení, přistoupilo by se k jinému co vyhovuje.
            Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:16 17.12.2019

    Poprosil by som o opravenie nasledovných chýb v texte:
    "Letadlovou loď o výtlaku 100 000 tun pohání dva jaderné reaktory o výkonu 100 MW (Nimitz má jen 30 MW)."

    Trieda Nimitz ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Poprosil by som o opravenie nasledovných chýb v texte:
    "Letadlovou loď o výtlaku 100 000 tun pohání dva jaderné reaktory o výkonu 100 MW (Nimitz má jen 30 MW)."

    Trieda Nimitz má výstupný výkon len v pohone blížiaci sa 200MW a dalších 100MW elektrického výkonu.
    Oba reaktory majú termický výkon cca 550MW každý.

    U triedy Ford sa udáva termický výkon reaktorov na urovni 700MW pre každý a celkový výstupný v pohone 260MW + 125 MW elektrický.
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      14:25 17.12.2019

      To si jen někdo plete tepelný a elektrický výkon reaktorového bloku ...

      To si jen někdo plete tepelný a elektrický výkon reaktorového bloku ...