Jaderné ponorky finančně vyčerpávají ruské ozbrojené síly

Útočná jaderná ponorka K-560 Severodvinsk třídy Jaseň (Projekt 855); větší foto / Mil.ru, CC BY 4.0

Ruský autor Maxim Klimov v článku Na co se ptát „Jaseňa“: Jaderné ponorky drží flotilu na přídělech na webu Vojensko-průmyslový kurýr kritizuje objem prostředků plynoucí do stavby ruských jaderných ponorek. Podle Klimova se kvůli jaderným ponorkám nedostává peněz na stavbu hladinových plavidel nebo námořních letadel. Klimov je však za svůj článek kritizován.

Klimov hned z kraje začal s kritikou „megaprojektu“ jaderných ponorek třídy Borej (Projekt 955) a z ponorek odpalovaných balistických střel RSM-56 Bulava.

Dle Klimova uběhlo šest let od ukončení státních zkoušek první ponorky K-535 Jurij Dolgorukij a tři roky od převelení první ponorky K-550 Alexandr Něvskij k Tichomořské flotile. Ponorka Jurij Dolgorukij slouží v Severní flotile, u Tichomořské flotily najdeme ještě třetí ponorku K-551 Vladimir Monomach.

Prozatím ale nebyly provedeny v Tichém oceánu zkušební odpaly střel Bulava z ponorek K-550 a K-551 a podle Klimova ponorka Jurij Dolgorukij nenese žádný bojový náklad (torpéda, střely) ‒ slouží pouze jako základna pro testování střel Bulava.

Co se týče finančních nákladů, tak přesná aktuální cena projektů Borej a Bulava není známa. První ponorka K-535 Jurij Dolgorukij měla stát 713 milionů dolarů. Jde však o údaj z roku 2010 a také podle tehdejšího kurzu rubl / dolar. Každopádně vývoj a stavba osmi ponorek Borej (četně provozní infrastruktury), včetně vývoje a výroby střel Bulava bude stát ruské ministerstvo obrany minimálně 10 miliard dolarů. Další stovky milionů dolarů námořnictvo zaplatí za provoz a údržbu ponorek, včetně ostrých testů střel Bulava, po celou dobu životnosti.  

Dle Klimova skutečný jaderný raketový arzenál ruského námořnictva stále tvoří flotila starších ponorek Projekt 667BDR (jedna ponorka) a novější Projekt 667BDRM (šest ponorek) postavených v 70. a 80. letech minulého století.

Ruský autor ale neodmítá námořní složku ruské jaderné triády, protože všechny tři složky (pozemní, letecká, námořní) navzájem překrývají nevýhody těch dalších. V případě jaderných ponorek navíc údajně stačí k zajištění adekvátní jaderné odvety jediná nezjištěná ponorka s plným bojovým nákladem. Ostatně ponorky třídy Borej mají 16 střel Bulava, každou se šesti až deseti nezávisle naváděnými jadernými hlavicemi (MIRV).

K tomu je ale nutné mít ve výzbroji minimálně několik plavidel, aby byla zajištěná jak trvalá přítomnost na moři, tak přežití aspoň jediné ponorky před prostředky protiponorkového boje nepřítele. „Vzhledem k tomu, že základem strategického zastrašování není dolet nebo množství hlavic na raketách, ale nevyhnutelnost odvetného úderu, základem je bojová stálost námořních strategických jaderných sil,“ píše Klimov.


Testovací odpal střel Bulava z ponorky K-535 Jurij Dolgorukij.

Stejný problém je podle autora u ponorkových střel s plochou dráhou letu a jejich nosičů, tedy útočných ponorek s jaderným pohonem. Rusko rezignovalo (Klimov doslova píše o neúspěchu) z modernizace útočných ponorek třetí generace (Ščuka, Antěj) a dalo přednost stavbě ponorek čtvrté generace třídy Jaseň (Projekt 885), resp. nejnovější Jaseň-M (Projekt 855M). Ponorky třídy Jaseň-M mají postupně ve výzbroji nahradit ponorky třídy Ščuka (v kódu NATO Oscar II) a Antěj (Akula).

První ponorka K-560 Severodvinsk vstoupila do služby v roce 2014 a námořní testy druhé (výrazně konstrukčně modernizované) ponorky K-561 Kazaň skončí letos. Ponorky třídy Jaseň nesou bojový náklad v podobě 32 ks střel s plochou dráhou letu Oniks nebo až 40 střel Kalibr či Ch-101.

Klimov ale třídu Jaseň kritizuje. Údajně pro tuto ponorku neexistuje dostatek střel, ponorky jsou příliš drahé a údajně příliš hlučné. „Pokud budeme nazývat věci pravými jmény, vytvoření efektivního systému nejaderného odstrašování založeného na jaderných ponorkách Projektu 885M je daleko za hospodářskými možnostmi státu,“ upozorňuje Klimov s tím, že hlavní problém je velká hlučnost ponorek třídy Jaseň.

Podle přiloženého grafu (viz níže), na který se odvolává Klimov, nejnovější ponorky čtvrté generace (Jaseň) jsou minimálně o deset decibelů hlučnější než americké ponorky třídy Seawolf a Virginia.

Graf však neukazuje konkrétní hlučnost jednotlivých ponorek (což je tajná informace), ale pouze trend snižování hlučnosti ponorek a porovnání hlučnosti sovětských / ruských a amerických plavidel. Graf je dílem rozvědky amerického námořnictva ONI (Office of Naval Intelligence) a původně sloužil k lobbování pro pokračování stavby jaderných ponorek třídy Seawolf.

Graf: Porovnání hlučnosti sovětských, ruských a amerických ponorek; větší foto / Vojtek S, CC BY 3.0
 

Ponorky třídy Jaseň jsou jediné, který si zachovaly klasický zadní lodní šroub, všechny ostatní moderní ponorky používají vodní trysky (pump-jet). Podle ruského autora bylo důvodem použití šroubu udržení nízké hladiny zvuku při plavbě do 20 uzlů. „Ale jak ukazuje výzkum, při stejné hladině hluku je rychlost ponorek třídy Virginia a Seawolf mnohem vyšší, než u ponorek Severodvinsk a Kazaň. A to je velmi vážná taktická vada, jejíž dopady si plně neuvědomujeme,“ říká Klimov.

Ruský autor také upozorňuje na nové způsoby detekce ponorek. Podle jeho informací ruští námořní důstojníci ze Severomorsku sledovali let amerického protiponorkového letadla P-3 Orion a následně porovnali trasu letadla s polohami ruských ponorek.

„Všech deset obratů na jeho trase [Orionu - pozn. red.] přesně kopírovalo polohu našich ponorek. Ve skutečnosti je ani nehledal, ale letěl na jistotu. Orion letěl přesně na naši jadernou ponorku bez jakéhokoliv křižování, shodil průzkumnou bóji a přesunul se k další ponorce,“ píše Klimov.

Ruský autor dále varuje, že rozsah hrozby v podobě západních protiponorkových letadel Rusko podceňuje, protože samotné ruské protiponorkové letectvo je „katastrofálně za zahraniční úrovni.“ Nejnovější ruský protiponorkový letoun Il-38N Novella má být údajně až čtyřikrát schopnější než původní stroj Il-38. „Problém ale je v tom, že schopnost Il-38 bojovat proti tichým ponorkám je prakticky nulová,“ píše ruský autor.

Podle Klimova si prostě Rusko nemůže dovolit investovat velký objem peněz do „bojových systémů s pochybnou účinností“ a zejména tím snížit objem finanční prostředků směřujících do výcviku, technologického rozvoje a přezbrojení pozemních sil, kde stále panuje „obtížná situace s bojovým vybavením.“ V námořnictvu zase důraz na ponorky neumožňuje více investovat do stavby hladinových plavidel nebo investovat do rozvoje flotily námořních letadel.

Dokument o nejnovější ponorce Jaseň-M.

Cena ponorky Severodvinsk (Projekt 885) měla podle informací tehdejšího ruského ministra obrany Anatolije Serdjukova z roku 2011 stát 47 miliard rublů (jedna miliarda dolarů v cenách z roku 2011). Stavba výrazně přepracované ponorky Kazaň (Projekt 885M, Jaseň-M) měla stát 112 miliardy rublů (3,5 miliardy dolarů v roce 2011). Opět není jasné, jaké jsou skutečné a finální náklady.

Ve stejném roce 2011 moskevský think-tank CAST (Centrum pro analýzu strategií a technologií) uvedl, že jedna fregata třídy Admirál Gorškov má stát 18 miliardy rublů. Uvedené ceny ponorek a fregat jsou přinejlepším přibližné, protože aktuální oficiální ceny nejsou veřejně známy. Dá se ale říci, že místo dvou ponorek třídy Jaseň / Jaseň-M mohlo ruské námořnictvo získat minimálně osm fregat třídy Admirál Gorškov, resp. ještě více, protože provozní náklady fregat proti jaderným ponorkám budou nepochybně výrazně menší.

Další otázkou je tempo výstavby ponorek třídy Jaseň-M. Pokud pomineme nejstarší plavidlo Severodvinsk (stavěné od roku 1993) třídy Jaseň, tak loděnice Sevmaš zatím opustila jediná ponorka Kazaň třídy Jaseň-M. Dalších pět ponorek třídy Jaseň-M má následovat každý rok až do roku 2023.

Americké námořnictvo ale již provozuje tři útočné ponorky Seawolf a 16 útočných ponorek třídy Virginia. Dalších devět lodí je ve výstavbě a poté se počítá se stavbou dalších dvaceti ponorek (deset ve verzi Block V, pět ve verzi Block VI a pět ve ve verzi Block VII). Poslední ponorka Virginia Block VII má být dodána v roce 2033.

„Abychom vyřešili kritické problémy ponorkových sil námořnictva je nezbytné především provést speciální testovací a výzkumné cvičení [pro zjištění skutečné bojové hodnoty ruských ponorek ‒ pozn. red.]. Dokud nebudou dokončeny, výstavba nových jaderných ponorek by měla být výrazně snížená, a to ve prospěch přesunu omezených finančních prostředků k mnohem důležitějším a kritičtějším obraným programům ‒ povrchovým lodím a letectví,“ píše na konci svého článku Klimov.

Ruský autor ale také dříve v článku naznačuje (v souvislosti s ruskými protitorpédovými systémy Vist a Udar), že námořnictvo podobné hloubkové testování odmítá, protože by se tím odhalila skutečná (pro námořnictvo nepříjemná) bojová hodnota jednotlivých ponorkových systémů.

Ruská ponorková flotila (duben 2018); větší foto / Naval Analyses

Co se týče kritiky autora, ta se objevila například v diskuzi na Russian Defense Policy. Kritici především zpochybňují znalost autora o skutečné hlučnosti ruských a amerických jaderných ponorek (údaj o deseti decibelech), protože hlučnost ponorek je přísně střeženým tajemstvím.

Například analytik Centra pro vojenské námořní analýzy (Center for Naval Analyses) Michael Kofman, kterého v článcích na Armádních novinách často citujeme, si s autorem nebral servítky: „Autor je známý cvok. Všechny jeho články jsou nějaký druh pomsty proti ruskému námořnictvu. Jedná se obvykle z 80 % o nesmysly.“

Stejně tak byl autor napaden pod originálním článkem na VPK. Podle jednoho kritika byl autor vyhozen z armády a nemůže mít přístup k utajovaným informacím, jako jsou například informace o letu amerického letounu Orion.

Každopádně samotný článek je v ruském vojenském tisku unikátní v tom smyslu, že si dovolil zapochybovat o kvalitě ruských jaderných ponorek, které mají pověst „mytologických” zbraní překonávající jakoukoliv konkurenci a tedy i zbraní, u kterých se nezpochybňují finační náklady.

Jedno je však jisté ‒ ruské námořnictvo bylo vždy ruské ponorkové námořnictvo a nedá se očekávat změna v budoucnu. A už vůbec se nedá očekávat, že ruská vojensko-politická komunita kolem jaderných ponorek, s nepochybně značným lobbistickým vlivem, se dobrovolně vzdá přidělených peněz (tedy své moci, vlivu).

Navíc úkoly ruského námořnictva jsou zcela jiné než amerického. Zatímco hlavním úkolem amerického námořnictva je kontrola Atlantského a Tichého oceánu, tedy výsostného ekonomického a obranného prostoru Spojených států, hlavním úkolem ruského námořnictva je boj proti americkému námořnictvu (především v Norském a Barentsově moři a na spojnici USA-Evropa) a zajištění odvetného jaderného úderu, případně odpalování střel s plochou dráhou letu na pozemní cíle.

 

Zdroj: VPK, Russia Defence Policy, Naval Analyses
 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS

Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany ...

Ruské tanky T-14 Armata pro Indii?

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicles) plánuje obří nákup 1770 hlavních ...

Ruské vojenské dopravní letectvo je v hluboké krizi

Ruské vojensko-transportní letectvo (VTA) trápí rychle se snižující počet provozuschopných ...

Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    21:28 13.11.2018

    Jirosi: v tom případě ovšem nepotřebujete ani bastion. Je to jen o tom, kdo dostane zprávu "Odpálit SSBN" a "Potopit raketonosnou ponorku, které visíuž půlrokuzazadkemaonaomněneví" ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: v tom případě ovšem nepotřebujete ani bastion. Je to jen o tom, kdo dostane zprávu "Odpálit SSBN" a "Potopit raketonosnou ponorku, které visíuž půlrokuzazadkemaonaomněneví" dříve.

    Slavoslav:
    -Czernakus se mnou není v rozporu. Sám to říká. Tak se jím neohánějte.
    Myslíte, že Czernakus psal o pohonu Borejů, o kterých víme prd? A co víc, BorejM má úplně generačně nový pohon. Můžete uvést zdroj, že má problémy s teplou vodou? Popravdě řečeno zatím jsem o podobném typu problémů slyšel jen u D Destroyerů.

    Neuchrání jí, fajn jsem rád. Takže bastion je vlastně na nic, lodě, které ho měly tvořit byly z drtivé většiny vyřazeny v devadesátých letech, ale vy ho stále konstrujete.

    Slaco, celý spor byl o tom, kdo potřebuje jaké krytí a kdo ho poskytuje. Já o schopnostech útočných ponorek likvidovat cizí ponorky nikdy nepochyboval. Na rozdíl o schopnostech Udajů aspol. likvidovat, detekovat a zahánět cizí ponorky pod ledem.

    Které nadhladinové složky toho vašeho bastionu tedy reálně kryjí SSBN ponorky, Když jsou pod ledem?

    Ano, západní novináři se ohánějí mýtickým bastionem, ale vy nejste schopen odpovědět na elementární dotazy:
    1.) JAK KONKRÉTNĚ chrání lodě a letadla bastionu ponorky, které jsou od nich stovky kilometrů (v případě lodí) a jsou pod ledem? Znovu, Udaloj za svými ponorkami nemůžedo ledu. Neuhlídají přistup ponorek USA pod led od západu. Pěkně podel západního pobřeží Gronska si mohou frčet Virginie aspol.pod led, aniž by s tím Rusové cokoliv mohli dělat. Vplují pod led v místech, kde žádný bastion není. Nad nimi je jen led a nad ním možná občas nějaký Il-38, když je rozumné počasí.
    2.) JAKÉ síly aktuálně tvoří ten váš mýtický bastion? Jaké lodě, jaká letadla, počty. Před kým mají šanci ho uchránit?
    Kdyby bastiony fungovaly jak říkáte, nebudou Rusové potřebovat extrémně tichou, rychlou ponorku schopnou vypouštět rakety pod ledem.
    Ach ano, Rusové dělají Boreje a Bulavy z čistého plezíru a proto, že opět dělají tu zásadní chybu, na které se hroutí říše.
    Kolabují imperia.
    Prohravají se osudové bitvy.

    ..neposlouchaií Czertika, Jirosiho aspol.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:57 13.11.2018

    KóĎA: "Ale ochránit mobilní odpalovací zařízení na ohromných operačních plochách je něco jiného" On ten princip mobilních odpalovacích zařízení není v tom, že je necháte jezdit ...Zobrazit celý příspěvek

    KóĎA: "Ale ochránit mobilní odpalovací zařízení na ohromných operačních plochách je něco jiného"

    On ten princip mobilních odpalovacích zařízení není v tom, že je necháte jezdit po pulce Ruska. Pak by je opravdu neuhlídal nikdo. Ale v přesouvání mezi připravenými palebnými pozicemi. Kdy nepřítel neví ve které zrovna jste, případně neví zda máte v tubusu raketu. Tedy místo 30 střel, máte 30 střel + 3x-6x tolik pozic.
    Tedy buď tu oblast oplotíte, v Rusku normální. Nebo ji můžete hlídat 1-2 vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    20:48 13.11.2018

    1. ano 1 nakldak se znici snadneji, co 16 ? minimalne budes potrebovat 16 raket, misto 1 torpeda na boreje :). 2.ano, smetou te, a kde je bastion ? V pytli. Ale to cloveku neda, ...Zobrazit celý příspěvek

    1. ano 1 nakldak se znici snadneji, co 16 ? minimalne budes potrebovat 16 raket, misto 1 torpeda na boreje :).
    2.ano, smetou te, a kde je bastion ? V pytli. Ale to cloveku neda, aby se nezeptal a co teda delaji ostatni ruske hladinove lode ? Kdyz dle tebe rusum staci jen ponorky a nic jineho nepotrebuji. A ze tech hladinovych lodi maji hodne. A to nemyslim kocabky na pobrezni straz..
    5. Kdyz teda maskuji...tak teda hodne spatne, kdyz to dle tvych slov nema zadny ucinek, tak proc to vubec delaji ?
    Ano, kazda technika potrebuje servis...a proto mame pojizdne technicke dilny :)
    A ze to nejde opravit v kazdem kolchozu ? Jak je to mozne, vzdyt tady u relativne nedavne tankove diskuze udernici tvrdily, ze velka prednost ruske (tankove) techniky je v tom ze jde opravit v kazdem kolchozu a kovarske dilne :).

    predchozi
    1.ja sem nerekl hloupi, jen ze nejsou natolik kreativni/pilni/vedecti ci si to preloz jak chcesa tudiz pokud k nekomu vzhizet tak k nekomu kdo dosahuje uspechu a ne k nekomu kdo je prumerny.
    2. ano, jiste - a je vubec nekdo kdo kupuje od rusu jakoukoliv techniku vyjma indu a cinanu ? pokud pominu vyvoz s-400 do jinych statu.

    A jak bude ten udaloj informovat boreje ze vypukla valka ? Postovnim holubem :)
    Ano jiste, borej muze minout varovani o utoku, ale je v jejich zajmu aby byly casto informovani. Prece jenom nebylo by moc humorne se po 30 dnech vynorit a zjistit ze pred 29 dny skoncil svet.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    20:10 13.11.2018

    fenri ? to som kde povedal? No Cernakus so mnou suhlasi, tebe protireci. Vsimni si ten jeho prispevok o prirodzenych zamkoch Ruska a obtiaznosti neviditelne vplavat do Arktidy. ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri

    ? to som kde povedal? No Cernakus so mnou suhlasi, tebe protireci. Vsimni si ten jeho prispevok o prirodzenych zamkoch Ruska a obtiaznosti neviditelne vplavat do Arktidy. Co si mysli o sluzbach ruskych SSBN v teplych moriach tiez napisal.

    A ked sa pytas na tuto konretnu situaciu neprekvapivo neuchrani ju nijak. Divne vsak?

    Len tie ponorkove bastiony neboli len o hladinovych plavidlach a Udolajoch na ktore si si to ucelovo zlucil.

    Ich nedelitelnou sucastou boli aj zachytne siete ruskych utocnych ponoriek a ta by uz nejak zasiahnut mohla. Boli o prieskume prevadzanom na danom uzemi a situacnom povedomi o cudzich hrozbach atd.

    "In case of simulated conflict with NATO, Russia was rolling out the bastion defence to establish several layers of defences involving various capabilities to ensure the survival and freedom of action for the strategic ballistic missile submarines, "

    https://thebarentsobserver.com...

    "The submarine force, however, simply has to help defend SSBN bastions"

    https://nationalinterest.org/f...

    "The Bastion concept and Russia’s nuclear deterrent is re-emerging as a topic of debate in academia"

    https://www.nato.int/docu/revi...

    ale nie, koncept bastionov kde sa snazia Rusi zabezpecit co najvacsiu bezpecnost svojich SSBN neexistuje lebo ferni povedal. Vlastne co povedal fenri? ze od tejto taktiky ustupili preco?Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    20:02 13.11.2018

    Jirosi: ten tvůj příspěvek je těžce frustrující. O údržbě jsem nepsal nic. Ale ochránit mobilní odpalovací zařízení na ohromných operačních plochách je něco jiného než ochránit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: ten tvůj příspěvek je těžce frustrující. O údržbě jsem nepsal nic. Ale ochránit mobilní odpalovací zařízení na ohromných operačních plochách je něco jiného než ochránit pár víceméně známých (uzavřených) ponorkových základen.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:40 13.11.2018

    Fenri: Znovu se vás ptám: Pokud začínáte armagedon, kolik času potřebujete k dokončení? Vážně dokáže flotila USN udeřit v tom čase na lodě lodě u Ruska?

    Fenri: Znovu se vás ptám: Pokud začínáte armagedon, kolik času potřebujete k dokončení? Vážně dokáže flotila USN udeřit v tom čase na lodě lodě u Ruska?

  • fenri
    19:33 13.11.2018

    Slavoslav? Takže vše, co říkají vaši oponenti (kromě mně) je pravda? Wow. Kluci v červeným triku neříkají, že bastiony existují dnes a že je jejich rolí chránit ponorky, které pod ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav? Takže vše, co říkají vaši oponenti (kromě mně) je pravda? Wow.
    Kluci v červeným triku neříkají, že bastiony existují dnes a že je jejich rolí chránit ponorky, které pod ním sedí a čekají na Armageddon. A dokonce si troufnu tvrdit, že si nemyslí, že těch pět starých lodí smete USN a ochrání Boreje.

    JAK konkrétně ochrání Udaloj Boreje, který je 300 km od něj pod ledem před Virginií, která tam pod ledem přifrčí z druhé strany? Prosím konkrétně.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    19:27 13.11.2018

    Czertik: 1.) 2-3 metry ledu a pár set metrů vody?? Náklaďák najdete a zničíte snáz, než ponorku pod ledem. 2.) Když jich bude víc, tak mě smetou. Kde je bastion? 3.) ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik:
    1.) 2-3 metry ledu a pár set metrů vody?? Náklaďák najdete a zničíte snáz, než ponorku pod ledem.
    2.) Když jich bude víc, tak mě smetou. Kde je bastion?
    3.) Nepochopil. Píšete o něčem, co psal někdo nevím o čem a já mám chápat jak se to vztahuje ke mně?
    4.) tak proč jst to sem přitáhl? Já nikdy nepsal o torpédových útocích SSBN ponorek
    5.) Schizofrenní... Někdo říká, že se je nesnaží maskovat? Kdo?
    Ale maskáč z ledu, z vrstev s růnou salinitou, pár set metrů vody... to vám berjozka v maskovací síti nenahradí.
    Rozptýlit? Není úplně bezpečné mít u každé vesnice zaparkovaný náklaďák s Topolem. Nemluvě o tom, že ta technika potřebuje servisní zázemí, které není v každém kolchozu.
    Ano, každá ponorka může být zasažena a zničena. Ale je to "trochu" náročnější, než u náklaďáku.

    Na předchozí:
    1.) Fajn, takže zbytek Evropy je hloupý, pokud nemá výkonnost Němců, stejně jako jsou hloupí Rusové, když nemají výkonnost Japonců? Prostě Rusové nijak hluboko pod průměrem nejsou.
    2.) Ale houbeles. V letadlech, PVO přebítají leda prd a v pozemní technice dost málo. Země, která neumí okopírovat postarší ruský motor a která nedokáže vyvinout ani motor pro vrtulník prostě nenabízí 95% toho, co Rusové.

    Czertik předchozí:
    aha, takže tvrdíte, že hlavním smyslem bastionu je informovat SSBN ponorku, že vypukla válka? Jak ten Udaloj bude nformovat Boreje, který je (řekněme) 300km od něj pod ledem? nechci vám brát iluze, ale ponorky prostě v pravidelných intervalech vypouštějí bóji a poslouchají.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:17 13.11.2018

    Ani obsluha ponorek to nedělá zadarmo. Na souší potřebují taky hlídat, případně opravovat, servisovat. Jaderné odstrašení nikdy nebylo zadarmo, Ale asi vždy bude levnější než ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani obsluha ponorek to nedělá zadarmo. Na souší potřebují taky hlídat, případně opravovat, servisovat.
    Jaderné odstrašení nikdy nebylo zadarmo, Ale asi vždy bude levnější než konvenční síly se stejnou kapacitou,Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    18:20 13.11.2018

    Nerad se pletu do diskuse, ale.... "A tech dalsich 20 maniku - ho bude chranit pred cim ?" Stačí se podívat, kolik lidí obnáší ostraha ruských mobilních ICMB, kolik je ...Zobrazit celý příspěvek

    Nerad se pletu do diskuse, ale.... "A tech dalsich 20 maniku - ho bude chranit pred cim ?"

    Stačí se podívat, kolik lidí obnáší ostraha ruských mobilních ICMB, kolik je investováno do jednoúčelových obranných prostředků... Těžko někdo může nechat se pochybovat po obrovských územích jaderné zbraně bez důkladného pozemního zabezpečení. A jak píše Cernakus, ti lidé potřebují zázemí v dosti nehostinných podmínkách. A nějakou nadstandardní (třeba i finanční) motivaci - mluvíme o jádru.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    18:14 13.11.2018

    fenri 1."Základní obrana samozřejmě je nebýt nalezen. " Hmm,a jak se to lisi od pozemnich mobilnich raket ? 2. A kdyz je souperem jiny pocet lodi usn ? 3. hmm, tak to zas asi ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri
    1."Základní obrana samozřejmě je nebýt nalezen. "
    Hmm,a jak se to lisi od pozemnich mobilnich raket ?
    2. A kdyz je souperem jiny pocet lodi usn ?
    3. hmm, tak to zas asi byl cernakus kdo psal ze kastany-m sou nejlepsi ciws na svete :) Tak ja se ti teda omlouvam, ale doufam ze pointu si pochopil.
    4. Vsak ja se tom o raketonosnych nosicich taky nikdy netvrdil :) je snad jasne ze sem myslel ssn/ssan ne ssbn :).
    5. zajimave...tak rusove si posilaji svoje raketove ponorky vsude po svete, tak aby nikdo nevedel kde sou..ale svoje pozemni sily staveji tak aby kazdy vedel kde sou a nesnazi se nijak maskovat. Trochu schyzofreni ne ?
    Proc se nesnazi maskovat a roztyplit i svoje poozemni nosice v dobe miru ?
    A borej taky muze byt (prekvapive) zasen a znicen, jako jakakoliv ponorka.
    Nebo chces tvrdit ze rusove sou tak primitvni a ze by si nevsimli ze jim neco leti na pozici jejich pozemnich nosicu a vsimli by si toho , az tam maji houbicky ?

    a na predchozi
    1. ja sem myslel hlavne soucasnou dobu, ne dobu pred 50 ci dyl lety (ano, patenty se stale udeluji i dnes, kazdorocne).
    A ver tomu nebo ne, tak kazdorocne z cele evropy (vcetne ruska) tak ohle patentu sou na tom nejlip nemci, a to s dost velym naskokem pred ostatnimi.
    2. Ano jiste, cinani nabizeji tak 30% vykonosti rusu...tak asi prave proto asi cinani prebiraji rusum pakticky vsechny jejich tradicni trhy.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    17:39 13.11.2018

    cernakus "U těch nosičů prvně jeden vyjde i s raketou na 50 Mega dolarů. Za druhé musí s ním být polní pvo. Za třetí obsluhuje ho 10 maniku. Za třetí chrání ho dalších 20 maniku. ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    "U těch nosičů prvně jeden vyjde i s raketou na 50 Mega dolarů. Za druhé musí s ním být polní pvo. Za třetí obsluhuje ho 10 maniku. Za třetí chrání ho dalších 20 maniku. "

    a kolik vyjde jen samotny nosic ? Vyjde levneji 16 nosicu nebo 1 borej ? Rakety musis zaplatit stejne v obou pripadech za +- stejnou cenu (byt tu pozemni bych hadal levnejsi, nemusi mit schopnost prorazet led).

    A k cemu ti bude jakakiv pvo ? Top ze si ve valce a mas palit budes vedet daleko driv nez k tobe cokoliv doleti, at uz to bude letadlo, raketa ci dron.
    A tech dalsich 20 maniku - ho bude chranit pred cim ?Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    17:18 13.11.2018

    Fenri Vysoký dôstojník NATO tvrdí, že existujú. Kluci v cervenym triku tu v diskusii tvrdia, že existujú, ale len ty jediný vieš pravdu a márne sa nám ju pokúšaš vyjaviť. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri

    Vysoký dôstojník NATO tvrdí, že existujú. Kluci v cervenym triku tu v diskusii tvrdia, že existujú, ale len ty jediný vieš pravdu a márne sa nám ju pokúšaš vyjaviť.

    A ten argument s ľadom. Znamená to, že buď čítaš povrchne, alebo nechápeš čo ti píšeme. Čo robia napríklad Ruské útočné ponorky? Loď ochráni ponorky len tak, že pláva priamo nad nimi?

    To znie zaujímavo, máš k tomu aj nejaký zdroj? Myslím to hliadkovanie na juhuSkrýt celý příspěvek

  • Czertik
    17:11 13.11.2018

    fenri wow, to si napsal schvalne nebo ti to nedoslo ? "2.) V případě, že by se šlo do války s reálným jaderným scénářem, myslíte, že by Američané poslali své ponorky bez krytí do ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri
    wow, to si napsal schvalne nebo ti to nedoslo ?
    "2.) V případě, že by se šlo do války s reálným jaderným scénářem, myslíte, že by Američané poslali své ponorky bez krytí do údajně silně střeženého bastionu? nebo by si to tam vyčistlili? znovu - tohle není opatrné okopávání si kotníků jako v Syrii, bavíme se o nejdrsnějším scénáři. "

    Ted si nadherne popsal NEODISKUTOVATELNOU vyhodu bastionu ktere ruske raketonosne ponorky mimo bastion NIKDY mit nebudou.
    A to je moznost prekvapiveho utoku na ne. cernakus sice krasne posal hrdiny boj prekvapeneho boreje ktery nakonec vyhral, ale on BYL prekvapeny (minimalne odpalem torped).
    Jak myslis ze by sel prekvapit kapitan boreje, kdyby dostal echo, ze uz je valka protoze amici zautocili na lode tvorici vnejsi hranici bastionu ?
    Nebo kdyby dostal echo, ze 200km od neho a smerem k nemu pluje nepratelksa ponorka, ktera v dobe miru se tam nikdy nevyskytla ?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:36 13.11.2018

    Slavo, jasně, existují. Hlídá je jeden Sovremennyj a čtyři rezavé Udaloje, které se prolamují dvoumetrovým arktickým ledem. Jinak u Boreje se počítá i s jižními patrolami. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo, jasně, existují. Hlídá je jeden Sovremennyj a čtyři rezavé Udaloje, které se prolamují dvoumetrovým arktickým ledem.
    Jinak u Boreje se počítá i s jižními patrolami. A pochybují, že jim VMF zajistí krytí. Je mi líto.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:34 13.11.2018

    Slavoslav: tak jak jsi to popsal souhlasím. Ne boreje nikam neposílám a obecně ruské ssbn tepla moře nezvládají. Například nemohou plout bez pump na sekundär a to je dělá hlučnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: tak jak jsi to popsal souhlasím. Ne boreje nikam neposílám a obecně ruské ssbn tepla moře nezvládají. Například nemohou plout bez pump na sekundär a to je dělá hlučnější než ohia, která to v teplých mořích zvládnou.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:32 13.11.2018

    Čertík : Ano jsem přesvědčen, že ruské schopnosti detekovat stealth po celé délce svých hranic je více než omezený. Zejména pokud se jedná o malé a nízko letící rakety jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Čertík :

    Ano jsem přesvědčen, že ruské schopnosti detekovat stealth po celé délce svých hranic je více než omezený. Zejména pokud se jedná o malé a nízko letící rakety jako třebas JASSM nebo LRASM.

    Prvně i kdyby Virginia chtěla, tak 6 torpéda nevystreli anzto nemá z čeho.
    Za druhé, Virginia umí navadet jen dvě torpéda zároveň. Na každém boku jedno. Vystřelit je bez navádění je zbytečný risk a Američané to prakticky ani netrenuji. Prostě lidem u sonaru věří více než 386ce v hlavici mk48.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:32 13.11.2018

    Czertik: 1.) Stejně jako jakékoliv jiné. V čem jsou speciální? Základní obrana samozřejmě je nebýt nalezen. 2.) Pokud je soupřem mých 5 lodí USN, tak je to rovno. 3.) Kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik:
    1.) Stejně jako jakékoliv jiné. V čem jsou speciální?
    Základní obrana samozřejmě je nebýt nalezen.
    2.) Pokud je soupřem mých 5 lodí USN, tak je to rovno.
    3.) Kde konkrétně jsem psal o světově nepřekonatelných kaštanech? Lžete.
    4.) Nepřepokládám to u jaderných nosičů. Potopení sebelákavější lodě nestojí za odhalení pozice raketonosné ponorky. Překvapím vás, Ruysové nemají jen ponorky s SSBN.
    5.) Czertik, vy byste byl tajné eso v rukávu libovolné armády. Všichni tak blbí a jen Czertik ví, jak to dělat. Topol může startovat pouze z ruského území. To je sice dost velké, ale přesto vám to dost zužuje možnost, odkud může dárek přiletět a natahuje dobu, po kterou poletí a vy s tím můžete něco dělat. Rozptýlit Topoly po celém území tak, aby nemohly být zasaženy a nebyly nalezeny chce hodně času. Ten nemusíte mít. Bulavy pořád číhají/budou číhat víceméně neznámo kde.
    Šanc, že bude Borej sledován jinou ponorkou a "nevšimne si toho" bych jako velké neviděl.

    Předchozí Czertik:
    1.) Tak třeba Japonci a Rusové jsou na tom s nobelovkami podobně. S mírným náskokem Japonců. Ale asi oba tušíme, že zrovna Japonci, stejně jako Židé jaksi nejsou standardem, průměrem. Přehled patentů sem klidně hoďte, ale zvažte, že spousta věcí se v SSSR (stejně jako v ČSSR) nepatentovala, nebo se nedělaly průmyslové ochranné vzory. I ten kalach nebo CZ-75 nemají patent...Stejně s těmi Nobelovkami - je a bylo to dost politkum a vědcům spoza železné opony se nedostávalo tak snadno ocenění. Myslíte si, že třeba Wichterle nebo Holý by si ji nezasloužili?
    Vůbec netvrdím, že jsou Rusové něco extra. Ale nemám rád ty kecy na téma, jak jsou zaostalí a neschopní a jak USA a EU umí mnohem víc. Proboha, taky jich je 10x tolik. Pár let po naprosto devastující válce na vlastním území se dostali do Vesmíru, stavějí nejvíc reaktorů na světě, v chemii, metalurgii apod. jsou dost daleko.
    2.) Číňani zrovna ve vojenství zcela jistě nenabízejí 95% ruských schopností. Možná tak 30, když hodně.
    3.) Hezké. Rubis je pozoruhodný prcek nijak ohromujících výkonů a slabé výzbroje. O Barracudě těžko něco soudit. Je brzo.Le Triomphant je spolehlivá věc, byť asi "moc neslyší". Celkově bych řekl, že Francouzi jsou ve stavbě ponorek, vzhledem ke své velikosti, šikovní. Je vidět, že jejich důraz na atom nese plody i ve vojenské sféře.
    .Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    16:27 13.11.2018

    Fenri Lenže oni existujú stále. NATO sa im chce venovať podľa článku z 2017. Že sa rozšírila oblasť o ľad na tom nič nemení. O lokálnych moriach som ja nikdy nič netvrdil to ty ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri

    Lenže oni existujú stále. NATO sa im chce venovať podľa článku z 2017. Že sa rozšírila oblasť o ľad na tom nič nemení. O lokálnych moriach som ja nikdy nič netvrdil to ty si chcel SSBN posielať na rovnikSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    16:24 13.11.2018

    Cernakus Tiež chceš Boreje posielať cez GIUK do rovníkovej oblasti? Lebo aj to bol fenriho argument proti bastionom :) Čo sa týka zväčšenia oblasti o ľad to som nikdy ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus

    Tiež chceš Boreje posielať cez GIUK do rovníkovej oblasti? Lebo aj to bol fenriho argument proti bastionom :)

    Čo sa týka zväčšenia oblasti o ľad to som nikdy nerozporoval. Princíp zostáva ten istý. Zvyšné dostupné sily monitorujú/bránia prístupySkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 12