Největší evropská válečná loď všech dob: Francouzská letadlová loď nové generace PA-NG

Největší evropská válečná loď všech dob: Francouzská letadlová loď nové generace PA-NG
Porte Avions de Nouvelle Génération / Wikimedia (Zvětšit)

V roce 2018 francouzské námořnictvo (Marine Nationale) začalo zkoumat možnost nahrazení letadlové lodě FS Charles de Gaulle. Francouzská vláda následně v roce 2020 potvrdila stavbu letadlové lodě nové generace PA-NG (Porte Avions de Nouvelle Génération).

Aktuálně jediná francouzská letadlová loď FS Charles de Gaulle vstoupila do služby v roce 2001. Měří na délku 261 metrů a má výtlak 42 500 tun. PA-NG bude po všech směrech větší a modernější.

Podle nejnovějších podrobností Cols Bleus (doslovně „Modré límce“), oficiálního magazínu francouzského námořnictva, výtlak PA NG dosáhne 80 000 tun, tedy o 5000 tun více oproti původním předpokladům, pří délce 310 metrů. Půjde tak o dosud největší válečnou loď vyrobenou v Evropě.

Rozpočet na vývoj a stavbu je šest miliard EUR (152 miliard Kč), i když se obecně očekává částka osm miliard EUR (203 miliard Kč).

Projekt PA-NG je nyní ve fázi (do roku 2025) snižování technických rizik. Cílem je minimalizovat potenciální rizika ohrožující dokončení stavby a posoudit, zda jsou technické a finanční požadavky kladené na PA-NG dosažitelné.

Během roku 2025 dojde k podpisu příslušné vývojové a výrobní smlouvy s MO Porte-Avions, což je společný podnik Naval Group (65 %) a Chantiers de l'Atlantique (35 %). MO Porte-Avions spolu s TechnicAtome (jaderné reaktory) odpovídá za celkové řízení programu PA-NG, a to pod smluvní autoritou francouzského Generálního ředitelství pro vyzbrojování DGA (Direction générale de l'armement).

Pevný závazek k projektu byl již oficiálně potvrzen zadáním prvních výrobních kontraktů v dubnu 2024 v hodnotě 600 milionů EUR. Jedná se o výrobu komponent s velmi dlouhou dobou dodání, zejména dílů pro jaderný pohonný systém a přípravné práce v loděnicích Chantiers de l’Atlantique v Saint-Nazaire na západním pobřeží Francie, kde se loď bude stavět.

Tato loděnice má zkušenosti se stavbou velmi velkých plavidel, včetně výletních lodí s výtlakem 200 000 tun, ale stavba letadlové lodě představuje daleko vyšší úroveň složitosti. Po dokončení PA-NG dočasně získá dieselové generátory pro napájení motorů během přepravy do Toulonu, kde TechnicAtome zajistí naplnění jaderných reaktorů palivem a uvedení reaktoru do provozu.

Detailní návrh PA-NG potrvá až do roku 2032. Průběžně se ale budou vyrábět hlavní podsystémy, jako je právě jaderný pohon. Samozřejmě je otázkou finančních a průmyslových možností Francie, jak pokročilou lodí PA-NG nakonec bude. Hlavní konstrukce a montáž proběhne mezi lety 2032 až 2035, námořní zkoušky se očekávají v roce 2036. Při dodržení harmonogramu loď vstoupí do služby v roce 2038.

Podle francouzského námořnictva PA-NG musí plnit taktické i strategické úkoly a být schopna přijímat nové typy letadel až do konce provozní životnosti v roce 2080. Proto Francie nakoupí 90 metrů dlouhé precizně řiditelné elektromagnetické katapulty EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) a systém pokročilého zachytávaní letadel AAG (Advanced Arresting Gear) vyvinuté pro americké letadlové lodě Gerald R. Ford. Ve hře je letová paluba se dvěma nebo třemi katapulty EMALS. General Atomics, výrobce EMALS / AAG, již získal od Pentagonu kontrakt na vývoj řešení pro PA-NG a budoucí francouzská palubní letadla.

V prosinci 2021 prozatím americké ministerstvo zahraničí dalo zelenou k prodeji dvou katapultů EMALS a dvou brzdných systémů AAG Francii za 1,2 miliardy EUR.

Předností EMALS / AAG je precizní řiditelnost výkonu, a tedy schopnost katapultovat a zachytávat letadla různých velikostí a hmotností, od dronů, přes plně palivem a municí naložené těžké dvoumotorové námořní stíhačky, až po turbovrtulové letouny, jako je E-2D Advanced Hawkeye.

Vzhledem k nutnosti uvolnit velké množství elektrické energie během několika sekund, EMALS používá setrvačníky schopné uložit 100 MJ během méně než jedné minuty. Tyto setrvačníky tvoří srdce elektromagnetických katapultů.

Ač nejsou rozměry setrvačníků EMALS ve veřejných zdrojích definovány, z požadavku na uložení 100 MJ lze pro lepší představu jejich průměr (při zjednodušeném výpočtu) odhadnout na tři metry, hmotnost dvě tuny a rychlost otáčení 500 otáček za sekundu.

Aktuálně Charles de Gaulle se dvěma parními katapulty (převzatých z americké třídy Nimitz) umí do vzduchu vyslat vlnu 20 Rafale M během patnácti minut. Od splnění mise, přistání letadel zpět na palubu, doplnění paliva a munice, a opětovného startu druhé vlny uběhnou nejméně čtyři hodiny.

Podle Cols Bleus PA NG „musí být schopen poskytovat bezprecedentní útočnou leteckou sílu díky zdvojnásobení počtu leteckých výpadů a zlepšení ničivosti nesených zbraní“.

Paluba PA-NG o ploše 17 000 metrů čtverečních a hangáry pojmou leteckou skupinu asi 30 Rafale M (nebo víceúčelových stíhaček šesté generace), spolu se dvěma letouny Hawkeye a až šesti středně velkými vrtulníky. Loď bude kompatibilní s letouny amerického námořnictva, včetně F/A-18E/F Super Hornet, F-35C Lightning a CMV-22 Osprey.

PA-NG získá dva jaderné reaktory K22 produkující tepelný výkon 2×220 MW. Tento výkon bude využit pro výrobu elektrické energie, konkrétně 80 MW pro pohon (maximální rychlost je požadována 30 uzlů), 30 MW pro EMALS, ale také pro potenciální zbraně s řízenou energií (lasery), výkonné senzory a prostředky elektronického boje.

Na rozdíl od amerických/britských reaktorů, které využívají vysoce obohacený uran, má K22 jádro z nízko obohaceného uranu a vyžaduje doplnění paliva přibližně jednou za deset let.

Pro vlastní obranu PA-NG získá šachty pro protiletadlové a protiraketové střely Aster (případně jejich nástupce), tři stanice pro střely velmi krátkého dosahu Mistral a čtyři stanice Thales RapidFire se 40mm automatickými kanony jako poslední linii protivzdušné obrany.

PA-NG bude zpočátku provozovat minimálně tři typy pilotovaných letadel. V roce 2038 budou ve službě ještě námořní Rafale M (verze F5), ale nosným typem PA-NG se má stát víceúčelová stíhačka NGF (New Generation Fighter) vyvíjená v rámci německo-francouzsko-španělského programu FCAS (Future Combat Air System), ve francouzštině SCAF (Système de combat aérien du futur).

PA-NG pojme 1100 členů posádky, dále 600 osob leteckého personálu, štáb 100 důstojníků a případně 200 dalších specialistů.

Problém francouzského námořnictva je však vlastnictví pouze jedné letadlové lodě. FS Charles de Gaulle je například průměrně nasazen na moři šest měsíců, dalších až šest měsíců je v přístavech. Proto byl v roce 2003 zahájen projekt výstavby druhé letadlové lodě Porte-Avions 2 (PA2) na základě designu britské HMS Queen Elizabeth. V roce 2009 však došlo k zastavení projektu a v roce 2013 k jeho zrušení.

HMS Queen Elizabeth a sesterská HMS Prince of Wales mají konvenční pohon a pouze „jednoduchý“ skokanský můstek. Proto si Londýn mohl dovolit dvě letadlové lodě a mít možnost prakticky neustále jednu loď nasazenou na moři. Francie si vybrala špičkovou letadlovou loď s katapultem, ale nemůže si dovolit další loď a je tak omezena pouze příležitostnou dostupností. Vzhledem k ceně PA-NG je pořízení druhé lodě této třídy nepravděpodobné. Pokud… například kvůli budované evropské strategické autonomii nedoje ke společnému evropskému financování a stavbě dalších francouzských letadlových lodí.

Zdroj: Navy Lookout

Galerie

Nové vizuály budoucí francouzské letadlové lodi představené na výstavě Euronaval 2024 / MO Porte-Avions Nové vizuály budoucí francouzské letadlové lodi představené na výstavě Euronaval 2024 / MO Porte-Avions Nové vizuály budoucí francouzské letadlové lodi představené na výstavě Euronaval 2024 / MO Porte-Avions Nové vizuály budoucí francouzské letadlové lodi představené na výstavě Euronaval 2024 / MO Porte-Avions

Nahlásit chybu v článku


Související články

Globální Británie: HMS Queen Elizabeth míří do Indo-Pacifiku

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth Královského námořnictva (Royal Navy) o víkendu vyplula ze svého ...

PREMIUM První bojové lety britských F-35B Lightning II z letadlové lodi HMS Queen Elizabeth

Britské a americké víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II provedly z paluby britské letadlové lodě ...

PREMIUM Čína spustila na vodu nejnovější letadlovou loď Type 003

V loděnicích Jiangnan v Šanghaji byla na vodu spuštěna nová čínská letadlová loď Fujian třídy Typ ...

Americká letadlová loď Gerald R. Ford ve Středozemním moři

Nejnovější americká letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN-78) proplula ve čtvrtek Gibraltarským ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • CerVus
    19:42 14.11.2024

    Zajímavé, že Amíci spíše zkoumají jestli by se jim nevyplatily menší letadlové lodě. Holt od Francie se ale nebude čekat, že by mělo lodí několik. Amici počítají s velými ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé, že Amíci spíše zkoumají jestli by se jim nevyplatily menší letadlové lodě. Holt od Francie se ale nebude čekat, že by mělo lodí několik.
    Amici počítají s velými letadlovkami s jaderným pohonem jako plovoucími základnami daleko v bezpečí na širém moři a vpředu by operovaly svazy dvou menších a hlavně levnějších typů konvenčních letadlovek.
    Tohle je něco co si ale mohou dovolit pouze dvě velmoce. Navíc ta jedna se to stále ještě učí.Skrýt celý příspěvek

    • michalzobec
      23:20 15.11.2024

      To zní zajimave, kde se o tom píše? Dekuji.

      To zní zajimave, kde se o tom píše? Dekuji.

      • Spirit96
        23:41 15.11.2024

        O tom se spekuluje již snad od 70. let. Nicméně vždycky to skončí na tom, že to ekonomicky nedává smysl. Kdyby ano, tak už by to dávno udělali. Zde je to hezky ...Zobrazit celý příspěvek

        O tom se spekuluje již snad od 70. let. Nicméně vždycky to skončí na tom, že to ekonomicky nedává smysl. Kdyby ano, tak už by to dávno udělali. Zde je to hezky vysvětleno:

        https://www.facebook.com/share... Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        12:08 17.11.2024

        No... on to už je nějaký pátek co jsem to četl. Neustále se k tomu každopádně vracejí. Třeba tady: ...Zobrazit celý příspěvek

        No... on to už je nějaký pátek co jsem to četl. Neustále se k tomu každopádně vracejí.
        Třeba tady: https://www.govinfo.gov/conten...
        https://nationalinterest.org/b...
        Teď to nemůžu najít. Bylo to na nějakém blogu s odkazy právě na zprávy pro senátní výbory.
        Obecně jim vycházejí ekonomicky a logisticky lépe konvenční letadlovky. Ty ale nemají. Překopané výsadkové lodě jsou taková z nouze cnost.
        V tom konceptu ale lightning carrier tvoří první linii, která by zajišťovala výsadky, SAR, základny vrtulníků a nouzové nebo hotovostní plochy pro F-35C. Za ní by operovala konvenční střední letadlovka zajišťující vzdušné krytí předmostí a vzadu by byla nukleární tvořící hlavní údernou sílu a jistila by střední svaz před ní. Na otevřeném oceánu by využívala své vysoké rychlosti a obrovské plochy, kde by se mohla pohybovat tudíž skrýt před ponorkami a nepřátelským letectvem.
        Vrací se k tomu protože je s ohledem na vysoké riziko zničení NCV strašně drahá, v tichomoří nemají dostatečné kapacity na údržbu a potřebuje dlouhé měsíce příprav před nasazením.
        Hlavně mají problém s tím, že jim stárne flotila. Lodě jsou proti zadání předražené, stáví se se zpožděním a ani nemají potřebne loděnice a lidskou sílu. Tak jako tak budou dotlačeni k menším CVA letadlovkám. Nejspíše založeným na výsadkových lodích. Ani operační svaz dvou nezastane jednu NCV, ale s tím, jak se měmí jejich pozornost k Číně budou muset k Evropě a na střední východ posílat alternativu. Už tam ostatně nasazená 2x byla.Skrýt celý příspěvek

  • moryk
    15:09 13.11.2024

    1ks je fakt "blbost", co dela posadka druhou pulku roku? Opravdu by me realne zajimalo jak funguje soucasny nasazeni FS C. de G. ... Kdyz vypukne valka, tak reknou "sorry kluci ...Zobrazit celý příspěvek

    1ks je fakt "blbost", co dela posadka druhou pulku roku? Opravdu by me realne zajimalo jak funguje soucasny nasazeni FS C. de G. ... Kdyz vypukne valka, tak reknou "sorry kluci lodku mate v servisu"? :-DSkrýt celý příspěvek

    • Raven98
      08:10 14.11.2024

      A čo taký Admiral Kuznecov, ten je v doku už asi 6 rokov :)

      A čo taký Admiral Kuznecov, ten je v doku už asi 6 rokov :)

      • moryk
        09:53 14.11.2024

        Z jeho posadky uz rostou slunecnice... :-)

        Z jeho posadky uz rostou slunecnice... :-)

    • michalzobec
      23:23 15.11.2024

      No je to blbost... Muzou udelat neco jako urgentní zprovozneni... Evidentně mají frantici letadlovku jako fasadu pro projekci sily....

      No je to blbost... Muzou udelat neco jako urgentní zprovozneni... Evidentně mají frantici letadlovku jako fasadu pro projekci sily....

  • Jan Grohmann
    13:35 13.11.2024

    Koukám, že nápad s pojmenováním společných evropských lodí zaujal. To je ono. :) Určitě takové budování statusových symbolů by šlo snadno využít i jinde.

    Koukám, že nápad s pojmenováním společných evropských lodí zaujal. To je ono. :) Určitě takové budování statusových symbolů by šlo snadno využít i jinde.

    • jiri_s
      16:08 14.11.2024

      Zábavné to je...

      Evropské námořnictvo?

      EUS Charlemagne
      EUS Sobieski
      EUS Adenauer

      Dobrá jména celoevropského významu... otázka je, jestli by dnes prošla...

      Zábavné to je...

      Evropské námořnictvo?

      EUS Charlemagne
      EUS Sobieski
      EUS Adenauer

      Dobrá jména celoevropského významu... otázka je, jestli by dnes prošla...

      • Kalessin
        21:49 14.11.2024

        Historie je svině. Němci mají v muzeu torpédoborec Mölders, postavený v 60. letech v USA. V roce 1998 byl ale Werner Mölders kvůli účasti na bombardování Guerniky (což není zcela ...Zobrazit celý příspěvek

        Historie je svině. Němci mají v muzeu torpédoborec Mölders, postavený v 60. letech v USA.
        V roce 1998 byl ale Werner Mölders kvůli účasti na bombardování Guerniky (což není zcela prokázáno) zbaven vojenských poct a helmuti mají exponát s nevhodným jménem.
        V Evropě můžete válečnou loď pojmenovat bez rizika leda podle řek, hor nebo květin. A to je jen jeden z důvodů, proč by žádná European Navy neměla spatřit světlo světa.Skrýt celý příspěvek

        • JerzyŔ
          23:27 14.11.2024

          Tak to samé u nás. A netýká se lodí, ale třeba ulic. Kalessine, v Hranicích na Moravě když jdete pěšky směrem na lázně Teplice nad Bečvou, tak je tam takový příjemný park a ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to samé u nás. A netýká se lodí, ale třeba ulic.
          Kalessine, v Hranicích na Moravě když jdete pěšky směrem na lázně Teplice nad Bečvou, tak je tam takový příjemný park a stromořadí ...
          A ten park, nebo to stromořadí, nebo ta ulice , už nepamatuji přesně, změnilo několikrát jméno. Při vzniku za R-U, po I WW, po okupaci , po II WW, po únoru, po plyšáku. Už si ty jména nepamatuji, ale jsem si vyfotil naučnou tabuli. Jestli ji najdu, dám přesnější údaje - jména - roky. Anebo se tam podívàm, když teď pojedu na SR.
          Přes naše některé rozpory cítím, že v pocitu na určité nesmyslnosti až blbosti lidstva bez ohledu na politickou příslušnost původce této nesmyslnosti se částečně shodujeme, tak si myslím, že se budete řezat smíchy.Skrýt celý příspěvek

          • Kalessin
            13:22 15.11.2024

            Tohle je normální v každém městě v ČR a někdy to má i logiku. Pražáci by asi nechtěli, aby se kulaťák pořád jmenoval Wehrmachtplatz a Stalinova třída taky nikomu nechybí. Tohle ...Zobrazit celý příspěvek

            Tohle je normální v každém městě v ČR a někdy to má i logiku. Pražáci by asi nechtěli, aby se kulaťák pořád jmenoval Wehrmachtplatz a Stalinova třída taky nikomu nechybí. Tohle jsem ale úplně nemyslel. Válečné lodě nejsou ulice.Skrýt celý příspěvek

  • peter111
    13:16 13.11.2024

    Stejně je to zajímavé, že je pro Francii 200mld Kč hodně. Když to podělím velikosti země (počet obyvatel) tak je to jako by 31mld Kč pro ČR a to se nebavíme o tom, že má FR mnohem ...Zobrazit celý příspěvek

    Stejně je to zajímavé, že je pro Francii 200mld Kč hodně. Když to podělím velikosti země (počet obyvatel) tak je to jako by 31mld Kč pro ČR a to se nebavíme o tom, že má FR mnohem větší HDP na hlavu.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      16:41 13.11.2024

      Musí živit celé námořnictvo. LL je jen kapka v moři

      Musí živit celé námořnictvo. LL je jen kapka v moři

    • Spirit96
      12:07 14.11.2024

      No jo, jenomže on toto není jejich jediný program, který mají v běhu. Z hlavy mě napadá FCAS pro letectvo. Dále třeba nové tanky MGCS pro armádu a pro námořnictvo nové ponorky z ...Zobrazit celý příspěvek

      No jo, jenomže on toto není jejich jediný program, který mají v běhu. Z hlavy mě napadá FCAS pro letectvo. Dále třeba nové tanky MGCS pro armádu a pro námořnictvo nové ponorky z programu SNLE-3G. Tohle všechno budou extrémně drahé projekty, že možná budou rádi, pokud budou mít peníze na aspoň jednu novou letadlovou loď.Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    12:38 13.11.2024

    Trochu si rejpnu neboli zatrolluji: dle člànku do roku 2025 bude probíhat posouzení rizik dosažitelnosti - no prostě zda jsou za zhruba ty prachy tu loď postavit a zda technicky ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu si rejpnu neboli zatrolluji:
    dle člànku do roku 2025 bude probíhat posouzení rizik dosažitelnosti - no prostě zda jsou za zhruba ty prachy tu loď postavit a zda technicky vůbec s tím vším možným uvedeným vybavením.
    Ale již dnes , rok nebo půl roku předtím, jsou zadány kontrakty na obzvlášť drahé technologie.
    Co když to posouzení nevyjde?
    Mám dvě vysvětlení:
    1.Určitě to vyjde, je to dohodnuto, tj. tunel prostřednictvím konzultační firmy toto posouzení zpracovávající. (normálka, děje se nejen ve Francii a nejen ve zbrojní oblasti)

    2. Když to nevyjde, peníze na drahé (dlouhodobé, jaderné apod. ) nakontrahované programy vyletí komínem.
    Mýlím se ?
    Třetí variantu, tedy že soukromé firmy pracující na těchto kontraktech, v případě zrušení (vlastně nezahájení) stavby takto koncipované letadlovky, nebudou po státu nic chtít a budou to považovat za riziko svých aktivit k přínosu své země ke zvýšení obranyschopnosti své země, tedy jaksi neuvažuji.Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      13:03 13.11.2024

      Kurňa minus, ale vysvětlení žádné. Třeba například mě napadá, že mě někdo vytkne, že to vidím moc černě, třeba například že když se letos žádaly ty kontrakty na drahé dlouhodobé ...Zobrazit celý příspěvek

      Kurňa minus, ale vysvětlení žádné.
      Třeba například mě napadá, že mě někdo vytkne, že to vidím moc černě, třeba například že když se letos žádaly ty kontrakty na drahé dlouhodobé technologie, a teprv za rok bude hotovo to posouzení, že se třeba například až tak moc neděje, poněvádž ten rok i více budou trvat definiční a projekční práce, takže v případě zrušení programu to nebudou nijak horibilní ztráty a vůbec to nemusí znamenat plánovitý tunel.
      Třeba například.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:12 13.11.2024

      No vzhledem k tomu, že uvedení nové letadlové lodě do provozu má být až za víc jak 10 let, tak si myslím, že v tom zbytečně hledáte co tam není. Francie tak jako tak bude v ...Zobrazit celý příspěvek

      No vzhledem k tomu, že uvedení nové letadlové lodě do provozu má být až za víc jak 10 let, tak si myslím, že v tom zbytečně hledáte co tam není.
      Francie tak jako tak bude v budoucnu potřebovat novou letadlovou loď, takže pohon se hodí tak jako tak. Jestli ta nová letadlová loď bude PA-NG nebo se za rok zjistí, že by to mělo být něco jinačího je reálně jedno, protože znovu opakuji, ten pohon bude nová letadlová loď potřebovat tak jako tak. :-)Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        13:45 13.11.2024

        Díky. Tomu říkám věcné oponovàní.
        A věcně souhlasím, vidím možnà co tam není.

        Díky. Tomu říkám věcné oponovàní.
        A věcně souhlasím, vidím možnà co tam není.

        • Klimesov
          14:52 13.11.2024

          Někdo vidí láhev napůl plnou, někdo napůl prázdnou :-)
          Normální stav věci :-)

          Někdo vidí láhev napůl plnou, někdo napůl prázdnou :-)
          Normální stav věci :-)

    • Spirit96
      21:40 13.11.2024

      Nesmíte si to představovat tak, že firma dostane zakázku a hned objedná subdodávky za několik desítek milionů. Standardní postup je takový, že se nejdříve zahájí vývojové a ...Zobrazit celý příspěvek

      Nesmíte si to představovat tak, že firma dostane zakázku a hned objedná subdodávky za několik desítek milionů. Standardní postup je takový, že se nejdříve zahájí vývojové a konstrukční práce, které se průběžně prezentují zákazníkovi. Pokud se nelíbí, může se cokoliv změnit. Když jsou všichni spokojeni, tak dojde k odsouhlasení návrhu, jeho zamražení a uvolnění dalších peněz dle konktraktu na nákup materiálu. I kdyby projekt této letadlové lodě někdo zrušil, tak vývoj a získané zkušenosti, se můžou použít někde jinde. Určitě to nepřijde vniveč a u dalšího projektu se nebude začínat od znovuSkrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        23:06 14.11.2024

        Jo jo. Další diskuzní nepřítel, slušný věcný, nezbývá mi než souhlasit. Já jsem možná trochu přehnaně kritický a apriori negativistický díky mým zkušenostem nikoliv že zbrojní ...Zobrazit celý příspěvek

        Jo jo. Další diskuzní nepřítel, slušný věcný, nezbývá mi než souhlasit.
        Já jsem možná trochu přehnaně kritický a apriori negativistický díky mým zkušenostem nikoliv že zbrojní oblasti, a co se týče zbrojní oblasti, tak z četby medií - a některé věci opravdu byly nehorázně předražené - u nás, v USA. Ale to by bylo na dlouhou neplodnou debatu mimo téma.
        Jenom krátce: četl jsem např.o aféře z US občanské války, kdy se odhalilo, že vojenská správa objednala u výrobce revolvery, nevím už zda Colt nebo SW nebo jiné , za 3 dolary plus mínus, zatímco v obchodech byl za dolar a něco. Tak se na to přišlo, že si vojáci a důstojníci je kupovali za svoje v obchodech, pánč fasovali v té době muškety a bambitky na rozdíl od toho, jakou máme představu díky filmům.Skrýt celý příspěvek

        • Spirit96
          11:07 15.11.2024

          Bohužel během válek, krizí a nebo podobných problémů, se vždy záhadně všechno zdraží a peníze někam odtečou. Nemusíme zabíhat ani do válek. Stačí se podívat, jak to vypadalo během ...Zobrazit celý příspěvek

          Bohužel během válek, krizí a nebo podobných problémů, se vždy záhadně všechno zdraží a peníze někam odtečou. Nemusíme zabíhat ani do válek. Stačí se podívat, jak to vypadalo během covidu u nás s rouškami. Také stáli násobně více, než normálně a nikdo za to potrestán nebyl. Bohužel si nemyslím, že tento projekt bude výjimkou, který dodrží rozpočet a časový harmonogram. Vyvíjejí úplně novou věc, kde ne všechny problémy se dají odhalit během vývoje, testování a dalších zkoušek. I USS Gerald R. Ford stál více, měl zpoždění pár let a některé problémy se stále řeší/dolaďují. Otázka je, jaké si z toho člověk vezme ponaučení, aby se to stejné neopakovalo. A nemusíme si dělat iluze. Ve státní správě se kradlo, krade a krást bude. To vidíme všude po světě. Ale to jsme už hodně OTSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    12:35 13.11.2024

    Evropská plavidla placená ze společných prostředku EÚ, a pojmenována po jednotlivých hlavních městech Evropy, by mohla být pěkná cesta ke sjednocení Evropy. Spojení národních ...Zobrazit celý příspěvek

    Evropská plavidla placená ze společných prostředku EÚ, a pojmenována po jednotlivých hlavních městech Evropy, by mohla být pěkná cesta ke sjednocení Evropy.
    Spojení národních identit s jednotnou evropskou silou – například torpédoborec FS Prague nebo FS Tchéquie – by mohlo Čechům evokovat společnou sounáležitost s Evropou i pocit hrdosti na vlastní zemi.Skrýt celý příspěvek

    • J4KU8
      12:38 13.11.2024

      Určitě bych prvně začal u těch nejvíc "problematických", aby se zabránilo nějakým "exitům" a samozřejmě bych se snažil na ty plavidla naverbovat primárně lidi z té dané ...Zobrazit celý příspěvek

      Určitě bych prvně začal u těch nejvíc "problematických", aby se zabránilo nějakým "exitům" a samozřejmě bych se snažil na ty plavidla naverbovat primárně lidi z té dané krajiny.
      Bavíme se samozřejmě hypoteticky ;)Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        13:17 13.11.2024

        Proč bychom měli zabraňovat nějakým exitům? Však ať ti, kterým se EU jako organizace nebo NATO jako organizace nelíbí ať odejdou. Tyto organizace jsou založeny na dobrovolné ...Zobrazit celý příspěvek

        Proč bychom měli zabraňovat nějakým exitům? Však ať ti, kterým se EU jako organizace nebo NATO jako organizace nelíbí ať odejdou. Tyto organizace jsou založeny na dobrovolné bázi.
        Problém je v tom, že ti politici a společnosti, které tak hodně kritizují jak NATO tak EU reálně z těchto organizací nechtějí odejít, nechtějí ani prohloubit své působeni v nich. Ty organizace jim totiž slouží jako výmluva pro své chyby a neschopnost.
        Smutné je, že jim to voliči žerou :-(Skrýt celý příspěvek

        • J4KU8
          13:22 13.11.2024

          Jasné chápu tě, já to napsal asi trochu blbě. Měl jsem napsat něco ve smyslu, aby se probudilo větší "nadšení" pro EU. Já jsem totiž pro jednotnou Evropu. Osobně bych byl ...Zobrazit celý příspěvek

          Jasné chápu tě, já to napsal asi trochu blbě.
          Měl jsem napsat něco ve smyslu, aby se probudilo větší "nadšení" pro EU. Já jsem totiž pro jednotnou Evropu. Osobně bych byl nejraději, kdyby Evropa byla jednotný stát...Skrýt celý příspěvek

          • Kalessin
            14:35 13.11.2024

            Větší nadšení pro EU by probudilo hlavně zachování Schengenu. My, kdo jezdíme často na Západ, sledujeme jeho demontáž v přímém přenosu a nikoho to moc nevzrušuje. A přitom to byla ...Zobrazit celý příspěvek

            Větší nadšení pro EU by probudilo hlavně zachování Schengenu. My, kdo jezdíme často na Západ, sledujeme jeho demontáž v přímém přenosu a nikoho to moc nevzrušuje. A přitom to byla věc, kterou Evropané na EU nejvíc oceňovali.

            Pokud by ČR měla spolufinancovat při obrovském vnitřním dluhu, který AČR má, jakýkoliv námořní projekt, bude to pro vládu, která něco takového navrhne, jednoznačný polibek smrti.Skrýt celý příspěvek

          • petres
            20:21 13.11.2024

            Pro představu, jak obrovský je vnitřní dluh AČR, názor který zazněl z kvalifikovaných úst: "Náčelník generálního štábu Karel Řehka musel nedávno na jednání kabinetu vypočítat, ...Zobrazit celý příspěvek

            Pro představu, jak obrovský je vnitřní dluh AČR, názor který zazněl z kvalifikovaných úst:
            "Náčelník generálního štábu Karel Řehka musel nedávno na jednání kabinetu vypočítat, kolik peněz českým ozbrojeným silám na zajištění všech schopností chybí. I když šlo o utajenou prezentaci, je nyní podle Řehky vnitřní dluh české armády 618 miliard korun."
            https://zpravy.aktualne.cz/dom... Skrýt celý příspěvek

        • Raven98
          08:26 14.11.2024

          A tie organizácie, minimálne NATO ani nemajú možnosť člena vylúčiť

          A tie organizácie, minimálne NATO ani nemajú možnosť člena vylúčiť

    • Raven98
      12:43 13.11.2024

      Možno by to mohlo fungovať v civilizovanejších krajinách, ale neviem si predstaviť, že by sa podarilo presvedčiť Slovákov aby financovali torpédoborec.

      Možno by to mohlo fungovať v civilizovanejších krajinách, ale neviem si predstaviť, že by sa podarilo presvedčiť Slovákov aby financovali torpédoborec.

      • JerzyŔ
        13:11 13.11.2024

        Souhlasím. Ale abychom byli objektivní, zase na druhou stranu si nedokážu představit, že by se civilizované Francouze podařilo přesvědčit, aby financovali kupříkladu tanky v ceně ...Zobrazit celý příspěvek

        Souhlasím. Ale abychom byli objektivní, zase na druhou stranu si nedokážu představit, že by se civilizované Francouze podařilo přesvědčit, aby financovali kupříkladu tanky v ceně jednoho torpédoborcce pro ASR, byť pojmenované a na věži nesoucí názvy francouzských měst, řek, kopců.Skrýt celý příspěvek

      • Náhodný kolemjdoucí 2
        22:07 13.11.2024

        Proč? Zemplín aji Dunaj jsou dostatečné vodní plochy pro jeho provoz...

        Proč? Zemplín aji Dunaj jsou dostatečné vodní plochy pro jeho provoz...

        • Raven98
          07:52 14.11.2024

          Pred časom p. Fico vyhlásil, že nechce Vipery, pretože sú to stroje pre námornú pechotu a my more nemáme.

          Pred časom p. Fico vyhlásil, že nechce Vipery, pretože sú to stroje pre námornú pechotu a my more nemáme.

      • michaltinkint
        13:28 14.11.2024

        Náhodou, keby sa volal Tiso, tak ich Slováci zaplatia aj šesť ;)

        Náhodou, keby sa volal Tiso, tak ich Slováci zaplatia aj šesť ;)

    • Splasher
      12:54 13.11.2024

      My budeme potřebovat především výsadkové lodě, ponorky a vznášedla pro obsazení Královce. Posádky včetně námořních pilotů helikoptér AH-1/UH-1 už máme.

      My budeme potřebovat především výsadkové lodě, ponorky a vznášedla pro obsazení Královce. Posádky včetně námořních pilotů helikoptér AH-1/UH-1 už máme.

      • J4KU8
        13:01 13.11.2024

        Na Královec to není třeba, však je tam pozemní přístup Polsko. Udělat námořní blokádu Petrohradu mezi Helsinkama a Tallinem nebude zase tak velký problém a spojenci by nám s tím ...Zobrazit celý příspěvek

        Na Královec to není třeba, však je tam pozemní přístup Polsko.
        Udělat námořní blokádu Petrohradu mezi Helsinkama a Tallinem nebude zase tak velký problém a spojenci by nám s tím určitě pomohli ;)Skrýt celý příspěvek

    • Iruka
      12:59 13.11.2024

      Jistou tradici v tomto směru máme. V rakousko-uherském námořnictvu bylo 10 % námořníků z českých zemí a to hlavně v kvalifikovaných pozicích. Bylo by to hezké PR mít "svou" korvetu ...Zobrazit celý příspěvek

      Jistou tradici v tomto směru máme. V rakousko-uherském námořnictvu bylo 10 % námořníků z českých zemí a to hlavně v kvalifikovaných pozicích. Bylo by to hezké PR mít "svou" korvetu či fregatu :)Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        13:37 13.11.2024

        Určitě souhlasím, a nedělám si prču. Ale až po letadlech (včetně mnou nepreferovaných vysoce výkonných vynikajících ne však nadpřirozeně zázračných F35), tancích , bevkàch, ale to ...Zobrazit celý příspěvek

        Určitě souhlasím, a nedělám si prču.
        Ale až po letadlech (včetně mnou nepreferovaných vysoce výkonných vynikajících ne však nadpřirozeně zázračných F35), tancích , bevkàch, ale to je je začátek, dále krytech pro CO i vojskové, mostních ,ženijních a vyprošťovacích prostředcích a masivních investicích do prostředků pro překonávání vodních toků, obnovy železničního vojska, zvládnutí organizačních věcí jako například mobilizace soukromých autodopravců a vůbec mobilizace nejenom chudáků jednotlivců, co si nevybaví modrou knížku, ale mobilizaci v nejširším slova smyslu, respektive přechod na válečný stav.
        Až se toto a miliony dalších věcí dořeší a zafinancuje - zatím to leží na bedrech důchodců, zatímco kupříkladu soudci, politici, a banky a firmy nadměrně vydělávající a sportovci a další se na tom podílet nebudou, potom bude hezké mít nejen PR korvetu či fregatu, ale i výsadkové a další lodě a prostředky, které by nàm ve spolupráci se silami Rzeczypospolitej umožnily konečně osvobodit ten Severokrálovehradecký kraj.Skrýt celý příspěvek

      • Kalessin
        14:50 13.11.2024

        Já jsem velký fanda KuK maríny, praděda sloužil na SMS Viribus Unitis. Jakékoliv námořní ambice ČR ale vidím jen jako legraci na podobném levelu jako naše údajné nároky na ...Zobrazit celý příspěvek

        Já jsem velký fanda KuK maríny, praděda sloužil na SMS Viribus Unitis. Jakékoliv námořní ambice ČR ale vidím jen jako legraci na podobném levelu jako naše údajné nároky na Královec.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          08:25 15.11.2024

          Existují nějaké fotky od pradědy? Nebo jiné zajímavosti jako originál uniforma? :-)

          Existují nějaké fotky od pradědy? Nebo jiné zajímavosti jako originál uniforma? :-)

          • Kalessin
            13:28 15.11.2024

            Klimesov: Nechci moc rozvíjet OT. Fotek bylo v chalupě dost, dokonce i něco ze Sarajeva 1914, ale všechno zmizelo po prababiččině smrti. Bohužel. Vtipný je, že rakouský vojenský ...Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov: Nechci moc rozvíjet OT. Fotek bylo v chalupě dost, dokonce i něco ze Sarajeva 1914, ale všechno zmizelo po prababiččině smrti. Bohužel.

            Vtipný je, že rakouský vojenský archív ve Vídni mi sdělil, že služební karta se záznamy o pradědově službě byla předána do Českoslovenka ve 20. letech spolu s ostatními. Zkoušel jsem se k ní dostat přes VHU a zjistil, že přežila Protektorát i bolševika a pak ji nějaký debil nechal skartovat v 90. letech, protože ty RU záznamy zabíraly moc místa.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      17:29 13.11.2024

      Evropa sjednotit nejde. Notoricky historicky spolu válčíme a nijak zvlášť se nekamarádíčkujeme. EU vytváří mimikry že tomu alespoň zčásti tak je, ale jde a pouze jej o prachy. ...Zobrazit celý příspěvek

      Evropa sjednotit nejde. Notoricky historicky spolu válčíme a nijak zvlášť se nekamarádíčkujeme. EU vytváří mimikry že tomu alespoň zčásti tak je, ale jde a pouze jej o prachy. Dokud se budou točit prachy, budeme jednotní. Když někdo vycítí příležitost, tak nepomůžou žádná gesta a otočí se zády na počkání.Skrýt celý příspěvek

      • Matus1993
        18:11 13.11.2024

        Europa je zjednotena. Akurat ju ide rozjednotit, pokial ignorujete poziadavky jednotlivych narodou a pretlacate ekonomicke a hospodarske nezmysli.

        Europa je zjednotena. Akurat ju ide rozjednotit, pokial ignorujete poziadavky jednotlivych narodou a pretlacate ekonomicke a hospodarske nezmysli.

    • Kalessin
      21:00 13.11.2024

      JG: Někdy mi připadá, že čím větší ptákovinu člověk plácne, tím větší s ní má úspěch. 16 plusů za totální úlet o sjednocování Evropy skrze jména francouzských válečných lodí!

      JG: Někdy mi připadá, že čím větší ptákovinu člověk plácne, tím větší s ní má úspěch. 16 plusů za totální úlet o sjednocování Evropy skrze jména francouzských válečných lodí!

      • Jan Grohmann
        08:05 18.11.2024

        Ale vidíte, že takto to funguje. Lidé se chtějí bavit. Musí se najít rovnováha. A jsem přesvědčen, že by to mohlo fungovat.

        Ale vidíte, že takto to funguje. Lidé se chtějí bavit. Musí se najít rovnováha. A jsem přesvědčen, že by to mohlo fungovat.

    • Náhodný kolemjdoucí 2
      22:05 13.11.2024

      Deutschland -> Lützow

      Deutschland -> Lützow

    • OndraV.
      13:06 14.11.2024

      Krásná představa hrdinných českých námořníků plujících na fregatě jménem Praha z Hamburku do Kaliningradu…

      Trocha nadsázky a snu:(

      Krásná představa hrdinných českých námořníků plujících na fregatě jménem Praha z Hamburku do Kaliningradu…

      Trocha nadsázky a snu:(

      • Kalessin
        22:05 14.11.2024

        Jo, je to jak ze seriálu Kosmo.

        Jo, je to jak ze seriálu Kosmo.

      • Klimesov
        08:24 15.11.2024

        Tak není to tak dávno, co se celá třída predreadnoughtům jmenovala Radecký :-)

        Tak není to tak dávno, co se celá třída predreadnoughtům jmenovala Radecký :-)

        • Kalessin
          13:36 15.11.2024

          Jo a podle některých pramenů byla její sesterská loď Zrinyi jedinou bitevní lodí, která kdy nesla českou vlajku. Po kapitulaci RU s ní jihoslovanští a čeští námořníci vypluli, aby ...Zobrazit celý příspěvek

          Jo a podle některých pramenů byla její sesterská loď Zrinyi jedinou bitevní lodí, která kdy nesla českou vlajku. Po kapitulaci RU s ní jihoslovanští a čeští námořníci vypluli, aby se vzdali Američanům a zabránili internaci lodě Itálií a vyvěsili českou vlajku.
          Aspoň to uvádí Jan Kolář v Bitevních lodích Jeho Veličenstva.Skrýt celý příspěvek

          • Efko
            14:10 15.11.2024

            Mám pocit, že se měla dostat k budoucím Jugoslávcům nikoliv k Italům.

            Mám pocit, že se měla dostat k budoucím Jugoslávcům nikoliv k Italům.

          • Kalessin
            16:47 15.11.2024

            Efko: Ne. Císař Karel si sice přál, aby lodě dostalo SHS (budoucí Jugoslávie), ale nakonec si je rozdělily vítězné mocnosti a Jugoslávcům nenechaly skoro nic, Proto jihoslovanští ...Zobrazit celý příspěvek

            Efko: Ne. Císař Karel si sice přál, aby lodě dostalo SHS (budoucí Jugoslávie), ale nakonec si je rozdělily vítězné mocnosti a Jugoslávcům nenechaly skoro nic, Proto jihoslovanští a čeští námořníci pluli s SMS Zrinyi do Splitu k Američanům. Nebylo to nic platné, loď nakonec dostala a sešrotovala Itálie.Skrýt celý příspěvek

          • Efko
            17:12 15.11.2024

            Itálii byly přiřknuty až 1920. Při této epizodě měly být Jugoslávců, ale Itálie se je snažila v rozporu s tím zabrat. Češi se tomu touto akcí snažili zabránit. Kromě Zirnyi se ...Zobrazit celý příspěvek

            Itálii byly přiřknuty až 1920. Při této epizodě měly být Jugoslávců, ale Itálie se je snažila v rozporu s tím zabrat. Češi se tomu touto akcí snažili zabránit.
            Kromě Zirnyi se účastnil i Radetzky. České vlajky vlály na obou.
            https://www.vhu.cz/prchavy-oka... Skrýt celý příspěvek

          • Kalessin
            17:32 15.11.2024

            Samozřejmě. Musely nejdříve proběhnout mírové rozhovory. Jugoslávie jako nástupnický stát na lodi právní nárok neměla a na císařovo přání vítězné státy nemusely brát zřetel. Proto ...Zobrazit celý příspěvek

            Samozřejmě. Musely nejdříve proběhnout mírové rozhovory. Jugoslávie jako nástupnický stát na lodi právní nárok neměla a na císařovo přání vítězné státy nemusely brát zřetel. Proto také došlo k jejich internaci a po skončení mírových rozhovorů je dostala většinou Itálie.
            Článek, který postujete (díky za něj) to popisuje stejně. Zajímavé jsou okolnosti vyplutí z Puly, nevěděl jsem, že to bylo tak dobrodružné.Skrýt celý příspěvek

    • Ewannable
      15:03 14.11.2024

      To je super myšlienka.

      To je super myšlienka.

Načítám diskuzi...