Postoj Ruska k Ukrajině: Vyčkávat

Foto: Hvězdy a pruhy. / Grafika Armádních novin
Foto: Hvězdy a pruhy. / Grafika Armádních novin

Ruská tisková agentura RIA Novosti přinesla včera realistický výčet možností, jak může Rusko reagovat na dění na Ukrajině. Naštěstí o vojenském zásahu mluví pouze některá senzacechtivá média. Realita, ač to v této souvislostí zní cynicky, nebude tak dramatická.

Důležitou analýzu zpracoval pro RIA Novosti Nabi Abdullaev, šéf cizojazyčné sekce v RIA Novosti a zastupující šéfredaktor novin Moscow Times. Abdullaev získal univerzitní vzdělání na Harvardské univerzitě ve Spojených státech.

Podle Abdullaeva je ruský vojenský zásah na Ukrajině velmi nepravděpodobný. Rusko sice Ukrajinu dokáže vojensky na zájmových východních a jižních územích porazit, ale za cenu značných ztrát a finančních výdajů. Ukrajina jednoduše není Čečensko ani Gruzie.

Abdullaev si také nebere servítky s postupem Kremlu k situaci na Ukrajině. „Během posledních několika dní, byl postoj Ruska, přinejlepším, zmatečný a při nejhorším, popírající novou realitu Ukrajiny a sesazení Viktora Janukoviče,“ píše ve své analýze Abdullaev.

Dimitrij Medvědev odmítá uznat legitimitu nových ukrajinských vládních orgánů, „kremelští propagandisté“ osočují Janukoviče za zradu Moskvy a Putin uvádí v pohotovost vojenské jednotky, aniž by k situaci řekl cokoliv nového.

Moskva má podle Abdullaeva tři možnosti postupu vůči Ukrajině – spolupráci, jednání silou nebo vyčkávat na lepší příležitost.

Spolupráce

Podmínkou spolupráce je přijmutí „upřímných a účinných“ opatření na pomoc nové ukrajinské vlády. Podle některých je nejlepší možností dohoda o „volném obchodu“ mezi EU, Ukrajinou a Ruskem. Takový stav však odporuje pevnému a dlouhodobému postoji Moskvy.

Moskva bere státy bývalého Sovětského svazu z historického, kulturního i ekonomického pohledu jako „zónu privilegovaných zájmů.“ Povstání na Ukrajině pak Moskva vnímá (a zcela oprávněně) jako souboj se „západem“ o sféru vlivu.

Spolupráce je však de facto ústup Moskvy a uznání porážky. Moskva tak ztratí vliv na největší a ekonomicky nejhodnotnější post-sovětskou republiku. Nemluvě o tom, že se Moskvě ztíží kontrola nad její strategickou námořní základnou na Krymu.

Uznání porážky navíc může vytvořit pro Moskvu nebezpečný precedent. Opoziční síly v dalších zemích, jako je Bělorusko, mohou nabýt dojmu, že je reálná šance vymanit se ze sféry Moskvy.

Účast ukrajinských nacionalistů ve vládě také nepřispívá možnosti spolupráce mezi Kyjevem a Moskvou. Existuje zde tak jediná možnost (a zřejmě nejvíce reálná), že Moskva bude demokratickou cestou podporovat pro-moskevské politické síly, které zemi během deseti dvacet let přivedou znovu do područí Moskvy.

Jednání silou

Další možností je velmi riziková politická, ekonomická sabotáž nové ukrajinské vlády včetně provádění vojenských akcí na zájmových územích Ukrajiny, především Krymu (myšlenku okupace celé Ukrajiny můžeme poslat do říše fantazie). Před touto možností varovaly Moskvu Spojené státy i Evropská unie.

Takto dramatická možnost je však málo pravděpodobná. Ruské ministerstvo v úterý jasně řeklo, že nebude zasahovat do vnitřních záležitosti Ukrajiny. Tedy alespoň na očích veřejnosti.

Ruská armáda je schopná za značných ztrát dobýt strategický a pro-ruský Krym a udržet si průmyslově vyspělou a rovněž pro-ruskou východní část Ukrajiny. Problém však je, že na Ukrajině existuje silné nacionalistické hnutí nepřátelské vůči Moskvě. Přítomnost ruských vojáků na Ukrajině pravděpodobně vyvolá násilné, v nejhorším případě teroristické, akce na okupovaných územích.

Případný útok nebude jen znamenat masivní ztráty na životech, technice a ekonomice, ale především, vojenská akce zcela jistě obrátí veřejné mínění Ukrajinců (resp. podstatné částí Ukrajinců) proti Rusku. V důsledku se tak Ukrajina může více upnout k Evropské unii.

Moskva může, v rámci ekonomické sabotáže, uvalit také velké clo na dovoz ukrajinského zboží.  V obou případech však proti sobě poštve veřejné mínění velké části ukrajinské společnosti, která se o pomoc obrátí na západ od svých hranici. Každopádně ruská vojenská akce popře zlaté pravidlo vítězné války: “Pokud chceš vyhrát válku, získej si srdce a mysl obyvatel.“

Vyčkávací taktika

Další a nejpravděpodobnější možností je vyčkávací taktika. Ukrajina má hluboké ekonomické a sociální problémy. Malo výkonné soudníctví, policií a všudypřítomnou korupci. Jedním z receptů Moskvy tak může být přenechat dočasně Ukrajinu Evropské unii a „doufat“, že se EU ekonomicky politicky na obnově 45 miliónové země vyčerpá.

Evropská unie, sama zmítaná v problémech ve vlastních členských zemích, by tak musela být nucená se obrátit na Moskvu. Samozřejmě ne zadarmo nebo „pro krásné oči.“ Ruskou podmínkou se například stane zrušení omezení ruského obchodu s energiemi (uplatňování antidumpingových pravidel vůči ruským firmám) v EU nebo zrušení vízového styku.

Pokud půjdou věci dobře, Moskva normalizuje vztahy s Kyjevem, případně v klidu začne podporovat pro-ruské demokratický strany, zejména z východní části Ukrajiny. Na druhou stranu, pokud nová vláda selže, zesílí proti-evropské nálady v ukrajinské společnosti a Ukrajina znovu otočí východním směrem.



Zdroj a kompletní analýza v angličtině: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ozbrojené síly Ukrajiny

Nikoho asi nenechaly chladným poslední události z Ukrajiny. Rozbor komplikované politické situace ...

Ukrajina: Ukázkový případ země v krizi

V listopadu minulého roku byly jednotky pro speciální operace států NATO vyslány, aby podpořili ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 2
  • stetula
    22:39 05.03.2014

    Video, na ktorom je zachytený rozhovor estónskeho ministra zahraničia a ministerky zahraničia EÚ Catherine Ashtonovej, prezrádza, že snajperi mali byť najatí lídrami z Majdanu. Informuje o tom ruská televízna stanica RT. Video teraz koluje po internete.

    „Čoraz viac je jasné, že za snajpermi nebol Janukovyč, ale niekto z novej vládnej koalície,“ hovorí Paet počas telefonického rozhovoru s Catherine Ashtonovou. „Myslím, že to budeme vyšetrovať. Je to znepokojujúce, pane Bože,“ odvetila Ashtonová.

    Rozhovor sa mal uskutočniť potom, čo estónsky minister zahraničia Urmas Paet navštívil Kyjev 25. februára. Teda v časoch najtvrdších stretov medzi demonštrantami a ukrajinskými vládnymi jednotkami. Paet spomína tiež na rozhovor s lekárkou Olgou, ktorá sa starala o ranených ľudí v kyjevskej nemocnici. Vraj demonštranti aj ukrajinská polícia boli postrelení rovnakými stre

    „Za ďalšie, čo je viac zarážajúce, tá istá Olga povedala, že dôkazy ukazujú, že zabití ľudia snajprami z obidvoch strán, policajti aj protestujúci, boli zastrelení tými istými ostreľovačmi,“ povedal na videu estónsky minister. Ashtonová zareagovala: „Pekne... to je...to je strašné.“

    „Táto lekárka mi tiež ukázala zábery, na ktorých ako doktorka môže potvrdiť, že sa jednalo o rovnaký rukopis a rovnaké guľky. Najviac znepokojujúce je to, že nová koalícia nechce vyšetriť, čo sa tam presne stalo,“ potvrdil Paet.

  • fenri
    16:50 03.03.2014

    No, já bych řekl, že Chruščev měl polytbyro ještě celkem pevně pod pantoflem. Co se týče krymských Tatarů: nevím za co považují, tipuji ze za Tatary, ale jinak samozřejmě budou preferovat Ukrajinu.
    Co se týče "mé logiky" - to není "moje logika", tak to prostě chodí co jsou dějiny dějinami. Kdo z těch států co teď kvičí neměl zálusk a neudělal nějaký podrázek na souseda či nějaký nárůdek na druhém konci planety? Hele, je to v podstatě příroda. Boj o zdroje a jak se uvolní nika, hned se tam někdo nacpe. Já neříkám, že tím jsem nějak nadšený, prostě to tak chodí, chodilo a chodit bude.
    Nicméně píšeš, že Rusové chtějí ukrást něco cenného (kdo ne) - pokud by tedy Krym zůstal Ukrajinským - tobě by pak nepřišlo, že ho Ukrajinci ukradli Rusku? Na Tatarech ho vyválčili Rusové. Ukrajici zalezlí. Proti Angličanům a Francouzům si ho bránili Rusové: Ukrajinci zalezlí. Mezitím tam Rusové staví města, přístavy. Za války ho Rusové za strašných obětí brání proti náckům": Ukrajinci kolaborují, řádí v Babim Jaru apod. Pak se jeden Ukrajinec, co se dostal do čela soustátí rozhodne Krym přepsat na Ukrajince. Pak přijdou devadesátá léta, Rusku vládne alkoholik, pár soudných se snaží stáhnout jaderné zbraně z krajně nestabilních zemí (mimochodem kdyby dnes Ukrajinci měli jaderné zbraně, to bylo byla prča, že?) a tak jim Krym nechají. Je tohle důvod? Podle mně, většiny obyvatel Krymu a Rusů ne. Mezitím Ukrajinci zvládnou prošustrovat co mohli, dostat se do totálního srabu, být závislí na Rusech a jako třešničku zruší možnost milionům lidí ve své zemi mluvit jejich rodnou řečí. Řekni mi upřímně: co čekali, že se stane? Buďto je to ze strany UKr vedení nějaký velmi prokalkulovaný záměr, nebo jsou to ještě větší kokoti, než by člověk mohl čekat. Stojí na šikmým, posraným prkně nad propastí. To prkno visí na jednom špagátu a je podepřené jednou cihlou. Ten špagát je přivázaný k té cihle. První co udělají (aniž by aspoň popošli k pevnému břehu nebo umyly ty kluzké sračky) je, že kopnou do té cihly. Když k tomu vezmu jejich antisemitský kecy, tak mi jich ani nějak není líto. Nepřeju to obyčejným lidem, ale bohužel Ukrajinu nic dobrého nečeká a může si za to z velké části sama.

  • Ultramarinus
    15:41 03.03.2014

    Fenri:
    Zacinam skutecne verit, ze za temi svym nazory stojis, ale ucty Ti to v mych ocich pridava tak mozna po strance moralni integrity, nikoliv promyslenosti nazoru.

    Dost vazne pochybuji, ze by se Krymsti tatari NEPOVAZOVALI za Ukrajince a stali tak mimo deni i matematicke pomery, jak naznacujes.

    Podle Tve logiky zase jde bezvadne ospravedlnit libovolna utocna valka, kombinovana s vojenskou invazi do sousedniho statu. Staci tam k tomu mit dost "vlastnich lidi" a vyuzit destabilizovane situace. Sorry, ale to uz radsi skousnu mirove predani uzemi i obyvatelstva potvrzene nekolikrat samotnym darcem v mezinarodnich smlouvach. Na mapach tisknutych po 60 let je Krym ukrajinsky a tim padem ted ruske tanky ZASE osvobozuji sousedy (A "SPOJENCE") pred predstavou, ze se da Rusku kdy verit COKOLIV v cele s jeho vlastnim slovem, kdyz se obevi prilezitost ukrast neco cenneho.

    Obdivuju rusky pristup k mezinarodni politice, pristehovalectvi a terorizmu. Ublizis deseti MYM lidem? Tvych sejmem STOVKU. Ale zasadne se mi nelibi ochota gigantickeho molocha s jednou z nejvetsich armad sveta ukradat uzemi sousedum, kdyz neni podminovane a branene vcas. Na to jsme k Rusku totiz az moc blizko, abychom si mohli dovolit tohle prehlizet. V souctu je to ale vlastne jedno, protoze hrubou silou si Rusko stejne vezme co chce a pak prekrouti dejiny blaboly o hrdinne osvobozovaci akci. Ukrajince prevalcuji. Pak polaci a slovaci, no a ktery "soused" bude pripsan do mapy Ruskeho imperia pak?

  • shal
    13:43 03.03.2014

    Oni to nečmajzli. Pochybuju, že Chruščov mohl cokoliv udělat bez schválení politbyra. Prsotě tehdy tak rozhodli. Lidí se nikdo na nic neptal, ale to se neptá nikdy, natož pak v totalitním režimu. Rusko hranice v 90. uznalo.

    A ne nemůžou si jenom tak něco vzít. Tohle bude mít ještě dohru. Tohle Rusku jenom tak neprojde. To mi věř. Zbytek světa nenchá jenom tak dělat si Rusko co chce bez toho, aby ho minimálně ekonomicky nepotrestali.

  • fenri
    09:32 03.03.2014

    Shale, primárně si ho čmajzli sami Ukrajinci, podpisem Chruščeva. Nikdo se neptal lidí, co tam žili. To je dle tebe OK, legitimní a morální? Následně v 90tých, velmi turbulentních letech chtěli Rusové hlavně aby nenastal nějaký průser s jadernými zbraněmi a kdo ví, jaká jednání byla v zákulisí. Prostě pro mně podpis jednoho komunistického papaláše není víc, než statisíce mrtvých, lidi co tam žijí a lidi co tam něco postavili.
    "Jednou ho předali Ukrajině, tak ho prostě nemůžou vzít zpátky, ikdyby sebevíce chtěli." Co na to říct, jak vidíš, tak můžou. Kdy v dějinách si nějaká zem udržela uzemí, které získala bezpracně (skoro by se chtělo říct podvodem) a nebylo schopná si ho udržet? Můžeš mi dát nějaký příklad? Všechny země, včetně těch, co se teď rozčilují, jakmile měli zájem mít někde základny, a bylo tam mocenské vakuum, tak toho využily. A ani k tomu nepotřebovali fakt, že to bylo po staletí jejich a že tam jsou stále většinoví členové stejného národa. Nějaká morální koncepty bych do toho nemotal. O tom politika nikdy nebyla a nebude.

  • shal
    09:21 03.03.2014

    fenri: Ty pořád zapomínáš že Krym je Ukrajinský a Rusko to několikrát uznalo. Tady vůbec nejde o to, kolik Rusů na Krymu umřelo nebo kolik jich tam žije. Jednou ho předali Ukrajině, tak ho prostě nemůžou vzít zpátky, ikdyby sebevíce chtěli. Myslíš, že by se Polsko mělo vzdát své západní hranice jenom proto, že před válkou patřilo Německu? A to stejné platí o východu Francie.

  • fenri
    07:56 03.03.2014

    LukeCZ - popravdě mně by spíš překvapilo, kdyby se kozáci k Rusům nepřidali. Zaprvé je tu něco jako tradice (OK, to nebude tak silný impuls), ale zcela racionálně jim by fungování pod Ukrajince nepřinášelo nic. Byli zvyklí na určitou speciální pozici v rámci imperia a Ukrajina by pro ně byla nuda. Navíc oni mluví Rusky a ten nový zákon je prostě zvedl ze židle. Z pozice být elitou (ať už reálnou, nebo domnělou, to v je kontextu jedno) z nich nová ukrajinská vláda udělala něco, co oni berou jako občany druhé kategorie (a ne bez důvodně). Na druhou stranu si myslím, že třeba antisemitské postoje současné ukrajinské vlády Kozáky nijak netrápí, jedou si tvrdě jenom za svými právy a myslím že do Jevreje si bouchnou stejně rádi, jako současná ukrajinská elita.

  • fenri
    07:50 03.03.2014

    Ultramarine:
    " Na rozloze asi 26.000 km čtverečních žijí na dva miliony lidí, z toho je zhruba 58 procent Rusů, 24 procent Ukrajinců a 12 procent krymských Tatarů.

    Zdroj: http://www.lidovky.cz/krym-patri-ukrajine-uz-60-let-co-predchazelo-posledni-ruske-invazi-p9r-/zpravy-svet.aspx?c=A140302_155143_ln_zahranici_ttr"

    Na Krymu je to více než dva Rusové na jednoho Ukrajince. Ukrajinci pro získání Krymu neudělali vůbec nic, možná kromě kolaborace s nacisty.
    Podle tvé logiky by se dal jakýkoliv národ vyhnat z jakékoliv země. To, že tam žijí po staletí, to že tu zem dobyli a ubránili a vybudovali není přeci argument, že ano. Stačí podpis jednoho papaláše, ten je nad životy a vůlí lidí. Jo, možná jsou pro Tebe statisíce mrtvých při obraně před nacisty NIC, jak píšeš, a podpis jednoho ukrajinského komunistického diktátora (Chruščeva) základ státnosti, ale to je jen tvůj názor a dějiny prostě fungují jinak.
    Stát něco slíbil, pronesl? Stát byl Chruščov a prostě argument, že jeden ukrajinský komunista se rozhodl přičlenit Krym Ukrajině zjevně lidi, co na Krymu žijí nebere.
    S tím jazykovým zákonem si děláš srandu, že nevíš, kde jsem to vzal? Když nevíš taková základní fakta, tak jdi raději do nějaké debaty o paličkování:
    http://zpravy.tiscali.cz/ukrajinsky-prezident-podepsal-kontroverzni-jazykovy-zakon-152306
    http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/328678-rusko-pritvrzuje-v-kritice-ukrajiny-nezasahuje-proti-fasistum-a-ostrakizuje-mensiny.html
    http://zpravy.ihned.cz/svet-evropa/c1-61749980-moc-na-ukrajine-uzmul-parlament-odvolaval-ministry-rusil-zakony
    atd. milion odkazů. Prostě Ukrajinci v situaci, kdy jsou závislí na ruském plynu, za který neplatí, kdy Rusům dluží, kam se podívají tak první, s čím si pospíšili bylo zrušení ruštiny (rumunštiny, bulharštiny), jako dalších úředních jazyků. Chceš tvrdit, že to mysleli jako vstřícné gesto k ruské menšině a že čekali, že Rusové svěsí uši a dál je budou dotovat? Fakt to podle tebe udělali, aby byl v zemi klid a aby byla Ukrajina domovem pro všechny národnosti? Prostě udělali účet bez hostinského a ten se nasral. Nic, co by se v životě nestávalo.

  • Ultramarinus
    05:45 03.03.2014

    Fenri:
    1 200 000 (rusů) / 800 000 (ukrajinců) = 12/8 = 4/3. Nikoliv 2/1. Osvěž si prosím základní matematiku.
    V Ukrajině to je 15 mil rusů/35 mil ukrajinců = 3/7. Takže celkem je v Ukrajině 2,33 ukrajince na jednoho rusa. A je to země těch Ukrajinců. Nebo byla, než to někdo s dostatkem tanků přijel rozporovat poté, co to předtím několikrát odsouhlasil a napsal do mezinárodních smluv.

    To, že tam za krále klacka pochcípalo několik ruských armád je neopravňuje tam vlítnout teď, když opakovaně prohlásili, že je to cizí stát. To by Itálii (ex Řím) Británii a Francii podle téhle logiky patřila většina USA a Mongolsku většina světa. A i MY bychom taky mohli přijít na Zakarpatskou rus a vyhlásit tam kvůli odkazu Československa Českou enklávu. Samozřejmě až poté, co bychom zdůraznili útlak české menšiny a přisunuli (další) těžkou techniku. Fakt, že tam vytvořili infrastrukturu a počty mrtvých NIC neznamená, když dané území dobrovolně odtrhli a ještě své rozhodnutí POTVRDILI. Poměrně nedávno.

    Protože když chtějí žít v Rusku a rusko se vzdá území s nima ve prospěch jiného státu, většině normálních lidí dojde, že v Rusku už nežijí?

    Nepodporuju odkaz Chruščova, ale zastávám názor, že když stát něco slíbí/prohlásí a ještě potvrdi, tak si za tím pak taky musí stát. Ach bože.

    Netuším proč Ukrajinci zakázali (kdes to sebral netuším, teď se o tom znovu jedná že zakážou, ale budu Ti věřit) Rusům mluvit rusky, ale asi to byl stejnej důvod, proč se u nás nemluví na úřadech Rómsky a Vietnamsky, nebo proč se okolo válek nemluvilo v ČSR na úřadech německy. Protože když by jazyk nebyl mluvený ani ve VLASTNÍ zemi, byla by v ní utlačovaná většina menšinou a to je ještě více pitomé, než když je to naopak v neprospěch minority. Když Ty bys žil v USA, 50 let, zdálo by se ti divné, že na úřadech s tebou nikdo nemluví česky, ale jenom anglicky? Znovu... Ach bože.

  • Zdenda
    22:55 02.03.2014

    Neznáte dějiny pánové,my jsme kdysi živily půl ruska,a kdyby nebylo naše zbytečné nenávisti krmené západem tak jsme mohly obchodovat s rusy dodnes.Podívejte se na naši ekonomiku jak dopadla za posledních 20 let?Tomu vy říkáte úspěšná země?Jsme jen konzumní stát pro EU,a laciná pracovní síla.Země podvodníků a mafianů.Můj děda zemřel proto že nemocnice nemohla uhradit jeden lék který potřeboval.A my sited dovezeme 50 ukrajinců na těžké operace po bojich které byly vyprovokované ze západu...kdo to asi zaplatí?Na to peníze naše zdravotnictví má...

  • LukeCZ
    22:47 02.03.2014

    Pro mě za mě si Tóru přečtěte, protože po přečtení pěti knih, Tanachu a Ústních zákonů budete schopen si to slovo správně vyložit a budete vědět, že se na lidi nevztahuje. Talmud čtou žídé, co se přilání k myšlence sionismu i ti židé jež ji odmítají. Pro ostatní, jedná se o problém kdy myšlenka sionismu tvrdí, že židé si musí založit vlastní stát tzv: Erec Jisra'el, zatím co Tóra tuto myšlenku popírá s tím , že tuto zemi může založit pouze mesiáš. Nejsem sionista na věc mám jiný názor, avšak překvapuje mě, že člověk takto ostře, neslušně a nevybíravě se vyjadřující má takové znalosti. Ale taky je možné, že jsem Vás přecenil a opět jste plácnul něco u čeho jsi jako v minulém případě nejste vědom významu, či rozdílu.

  • J.Vraja
    22:43 02.03.2014

    Radime,nejsem proti tomu postihnout činy proti lidskosti, ale jinak ... Jinak bych se na komunisty vyprdnul. Hlavním úkolem školy by bylo představovat komunismus jako něco chybného, neživotaschopného, co dříve nebo později ojde na úbytě, neobstojí v konkurenci. Je ostatně škoda, že sametová revoluce nepočkala na zhroucení ekonomiky Československa, už k tomu bylo slibně našlápnuto. Dnešní komunistická propaganda by měla méně argumentů i podporovatelů.
    Jelikož naše hospodářstvi bylo velice jednostranne a měli jsme nadvyrobu. většina vyrobku z tehdejšiho ČSSR se vyvažela do zemi RVHP... no a tyto toky zkončily a potom byl konec našemu ´slavnemu hospodřástvi´... proč asi padly hutě? To same jako se zemědělstvim... nadvýroba.Kdyby jste něco věděl o těch slavných podnicích, tak byste musel vědět ze v drtivé většine neměli co prodávat... na východ už to nikdo to nikdo nechtěl a na západ se nedostali z důvodu chybějících obchodnich toku a také z nekvality výrobku...
    Ovšem bolševik bude vždycky bolševik. Kecat, oblbovat dělníky, že dělají na sebe a ne na "zlého kapitalistu", ale vše řídit a dědit vedení Strany a společnosti, jako za otrokářského řádu. Všichni jsou si rovni, jen někteří jsou si rovnější. A hlavně držet krok a hubu. To je komunismus v praxi.
    A když se koukám na tu naši "krizi" a srovnávám ji s kvalitou života před 20 lety, tak nemám co řešit! I v krizi se dnes žije všem lidem lépe než před 20 lety!

  • Radim
    22:16 02.03.2014

    Jo tak Ty mne odkážeš na Talmud Sionisto, Já raději Tóru

  • Radim
    22:14 02.03.2014

    Správně Shale, židi! To jste napsal Vy, nikoliv Já....a popírat historickou pravdu o tom, že bolševická revoluce byla vedena veskrze židy, inu pravda se musí tajit. Stejně jako návrhy Lehi Dolfimu a Mussolinimu,,,
    A pokud ve slově "israelskej" nacházíte něco nekorektně nálepkujícího, tak prosím. Někdo ruskej, někdo israelskej, někdo českej, někdo americkej, jenom jediným to zase vadí.
    Hlavně si už yvberte, zda-li sem hnědokošiláč, nebo rudokošiláč...

    J.Vraja: no pěkný elaborát, nicméně, ten socialismus nejhrubšího zrna je už dávno v EU a Rusko je kapitalističtější a pravicovější, než slavné USA i s Kanadou dohromady. Probuďte se už z toho Vašeho vžitého dogmatu z dob "bolševika"

  • LukeCZ
    22:09 02.03.2014

    Je dobře ji mít na hlavě a hlavu mít vstyčenou. Jen ať vidí, že za víru se člověk stydět ne že nemá, ale nesmí. Ještě jedna věcná poznámka k této věci jdoucí mimo vlákno. Radime, židé nejsou kanibalové a proto už z principu nemůžete být kašrut. Tak prosím Vás, budu s vámi vést smysluplnou a věcnou konverzaci, až se přestanete ohánět výrazi, u kterých vycházíte z doslovného překladu, pukud by vás to jako člověka zajmalo více pak vás odkážu na Talmud.

  • shal
    21:50 02.03.2014

    LukeCZ: Vždycky musí existovat ten, kdo za všechno může, ikdybychom si ho měli vymyslet.A proč ne Židi? Jsou pro jednodušší lidi tak snadný cíl. Bez ohledu na to, co v tak malém počtu dokázali a to že dokázali přežít tisíce let násilí a vyhánění. Mají přece Jarmulku a za to musí být potrestáni, viď Radime.

  • LukeCZ
    21:41 02.03.2014

    Pánové, pokud je dnes, stejně jako v minulosti tréstné býti židem, pak je mi smutno. Všichni se oháníme fakty, které bereme za správné, což je ostatně každého věc, na názor má každý právo, dokonce i ze špatného názoru se dá něco vzít a to ponaučení. Víte od narození mám dvě ruce, dvě hony, hlavu a v téhlavě, světe div se mám mozek, což je veskrze úžasná věc a přál bych si aby ho měli v hlavě všichni, třeba pan Radim. Jsem alergický na to když někdo vytáhne něco proti židům a israeli. Víra je věc každého člověka, má na ni právo. Jen k vůli takovým lidem, jako jste Vy a to neříkám nácíček, komunista, demokrat či co koli jiného, říkám jen k vůli lidem stejné nátury, pokrouceného smýšlení bych obnovil uranové doly, konec konců bylo by to provás jistě příjemné místo k přemýšlení nad tím, jak šikovní Israelci dokázali ovládnout americký senát :) Pokud tohle někoho pobouří, je mi to upřímě jedno, protože Radim není snad ani ten člověk.
    To fenri: Nastala věc, kterou jsem v nejdivočejším snu nečekal, Kubánští a další kozáci se přidali k rusům a jsou na Krymu.

  • J.Vraja
    21:25 02.03.2014

    Radime,na rozdíl od Vás jsem zažil rok 1968,jenom proto,že nějaký hlupák a nedoučený krejčí sem pozval vojska Varšavské smlouvy a já své nejlepší roky musel prožít pod bolševickou knutou.A opět tyto vojska zde nikdo nechtěl a byla tu umístněna pouze dočasně-a nikdo národu neřekl co obnáší pojem DOČASNOST.
    Můj otec roč.1916 říkaval:"Genarace prvního odboje přese všechno vybojovala stát.generace první republiky přese všechno dokázala relativně slušný stát vystavět.Generace druhého odboje přese všchno dokázala ho bnovit.Generace naše po roce 1948 dokázala jediné-všechno zkurvit.A nemá v sobě tolik poctivosti,aby tentoprostý fakt přiznala"
    Vám se možná stýská po so cialismu: “ Socialismus není: ... společnost, v níž je jeden člověk nešťastný, protože říká co si myslí, a druhý je šťastný, protože to neříká. Společnost, v níž nejlépe žije ten člověk, který vůbec nemyslí ... Stát, který chce, aby každý jeho občan měl stejné názory na filozofii, zahraniční politiku, ekonomiku, literaturu a etiku. Stát, jehož vláda definuje práva občana, ale kde občan nedefinuje pravomoci vlády ... Stát, který vždy ví, jaká je vůle lidu, aniž by se lidu někdy ptal. Stát, v němž filozofové a spisovatelé vždy říkají přesně totéž co generálové a ministři, ale vždycky až po nich. Stát, kde se dají výsledky voleb vždy předpovědět...”
    Takže mě se po Rusech ani SOCIALISMU nestýská!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • shal
    21:10 02.03.2014

    Radime, oháníš se nálepkováním docela dost na někoho, kdo mě nazval "Izraelskej"

  • Radim
    21:00 02.03.2014

    Díky za nálepku Shale, od Vás nic jiného nečekám, natož nějakou věcnou diskuzi. A zřejmě máte problém i s pochopením psaného textu, to je pak težké...takže pěkný večer Pane Nálepka...

  • shal
    20:47 02.03.2014

    Radim: to že jsi komouš je každému jasné, ale opravdu nechápu proč zrovna komouš podporuje Rusy, kteří s komunisty pěkně vyběhli. V Rusku není nic co by se byť v nejmenším blížilo Kibucům, ale vládne tam kapitalismus ovládaný oligarchií s absolutní mocí.

  • shal
    20:45 02.03.2014

    stetula: Tak s touhle situací budou spokojení jenom Rusové, ale Ukrajinci ne, což je docela smutné, když se jedná o ukrajinské území. Je to jenom invaze rusů podporovaná Rusy financovanými separatisty.

    Doufám, že USA bude na Putina velmi tvrdě tlačit ekonomickými sankcemi a obchodní izolací. Ve světě nenávidí Rusy čím dál více národů a to i národů uvnitř Ruska.

  • stetula
    19:54 02.03.2014

    Já nevím co tady pořád řešíte o anexi území je to blbost . prostě rusové tam zajistí pořádek , Krym v raferendu si odhlasuje širokou autonomii kdy budou rozhodovat o vlastním území a pronajmou Rusku sevastopol na 200 let a rusové se stáhnou

    všichni budou spokojení a nejvíc Rusko :)

    Vždyt Putin sám řekl že chce zachovat Ukrainu , ale neřekl jaký status bude mít Krym

  • Filip Fifo
    19:05 02.03.2014

    Nevím co tady stále všichni řešíte...za dva měsíce v referendu si obyvatelé Krymu vyhlásí nezávislost nebo připojení k Rusku - bez vojenské podpory Ruska by to asi neprošlo. Je to agrese? Ne, je to jen politika Ruska a Putina. Stejně jako byla politika Západu Jugoslávie, Kosovo, Irák, Sýrie a mnoho dalších.

    O zbytek Ukrajiny, politicky a národnostně rozdělené chudé země se povede tuhý boj mezi Západem a Východem. Jsem zvědavý jak dlouho Ukrajinci budou chtít do EU - až jim Rusové zdraží plyn a stíží obchod a slavná EU jim bude praktikovat tu svoji politiku....

    Nějakým způsobem se všechny strany - Ukrajinci, Západ, Rusko - chovali nesmyslně a nezákonně. Nějak nefandím žádné straně - ale už v našem zájmu doufám že Ukrajina půjde k Rusku - my Češi a i ostatní národy střední Evropy jsme už přestali podlézat západu a plnit funkci odběratelů zboží a levné pracovní síly.

    Ale co mě nejvíc na této situaci baví je to, že Rusko s Voloďou Putinem jasně ukazují EU a NATU že jim nepatří svět kde si můžou dělat co se jim hodí - protože politika západu posledních let je na zvracení.

  • Radim
    18:54 02.03.2014

    správně, nácíček, nic jiného ani neočekávám, žádný věcný argument, pouze nálepka. U Vás typické...

  • Nesher
    18:51 02.03.2014

    Je mi vás upřímně líto. Co více se k Vám dá jako k nácíčkovi říci.

  • Nesher
    18:51 02.03.2014

    Je mi vás upřímně líto. Co více se k Vám dá jako k nácíčkovi říci.

  • Radim
    18:50 02.03.2014

    Necher: co ty lži, které vyprodukovala Bushova adminstriva s odkazem na Rafida Ahmeda Alwana al-Janabiho (Curveballa), kde bylo to slibované napojení Saddáma na tu slavnou Al-Ciajdu? Kolik lidí tam pochcípalo na základě těchto vylhaných faktů? Co ten exodus Iráčanů do okolních zemí. Podpora Muslimského Bratrstva-potažmo "Al-Qaedy" v Líbyi, Sýrii, taktně zametena pod koberec. A to raději nevzpomínám Kosovo, podporu UCK a skvělý obchod pro Madlenku, která "zprivatizovala" místní telekomunikační služby, a slavná 4-hvězdičkový Wesley Clark, která se pro změnu napakoval na Kosovském uhlí. A západ chce něco vyčítat Rusku?

  • Radim
    18:44 02.03.2014

    co kdybych vyznával formu socialismu, která panovala v jistých israelských kibucech? Byl bych dostatečně košer? Já se oblbnout nenechám, ještě vzpomínám, jak chlapci z Lehi, nabízeli Mussolinimu a Hitlerovi vojenskou alianci v boji proti Britům, výměnou za export evropských židů do Israele. Nebo knihy od slavného Solženicyna, jež byl také označen za antisemitu a to jenom popsal reálie z gulagu. Berija, Kaganovič, dokonce i ten importovaný Lenin byl žid.

    A bacha na ten socík v EU, ten Vás ve spojení s ultrakapitalisty z Goldman & Sachs, co mají top-místečka v ECB ještě srovná do latě...

    A zkuste to vysvětlit samotnému Scheuerovi, pochybuju, že ex-hlavě-CIA-ALEC Station šaháte aspoň po kotníky...(bez urážky)
    http://www.youtube.com/watch?v=D_T1VrzdaKs

  • Nesher
    18:37 02.03.2014

    USA anektovaly irácké území? A které?

  • Nesher
    18:36 02.03.2014

    To Radim
    Jasně, za všechno můhou Židi. A kde jednou padl ruský soldát, tam je Rusko. Váš svět je tak jednoduchý, jen nevím jakou formu socialismu vyznáváte (tu rudou nebo hnědou) Běžte raději na novinky, tam je vás takových plno.

  • Nesher
    18:36 02.03.2014

    To Radim
    Jasně, za všechno můhou Židi. A kde jednou padl ruský soldát, tam je Rusko. Váš svět je tak jednoduchý, jen nevím jakou formu socialismu vyznáváte (tu rudou nebo hnědou) Běžte raději na novinky, tam je vás takových plno.

  • Radim
    18:34 02.03.2014

    a Kerry "Heinz" zase perlí "Prostě nesmíte jednat v XXI století metodami XIX století. Vpadat do jiné země na základě zfalšovaných důvodů,“ řekl Kerry v interview pro televizi CBS.
    http://www.cbsnews.com/news/john-kerry-warns-of-consequences-for-russia-after-ukraine-invasion/

    Komu tady přeskočilo? Irák zapomenut, olé...

  • Radim
    18:30 02.03.2014

    a aby to byla ještě větší sranda, tak Israelci pomáhají náckům z Pravého sektoru a Svobody...http://www.haaretz.com/news/world/1.577114

  • Radim
    18:20 02.03.2014

    Nestačí, že kvůli lžím US administravy musí ve vylhaných konfliktech umírat naši kluci? Nestačí, že kluci z USA težce sponzorují všemožné islámské fanatiky? Israelci stejná chamraď, kdo to řekne, je onálepkován...Kde byly ty WMD v Iráku? Kde bylo napojení Saddáma na Al-Ciajdu? Proč sypou miliardy militatní opozici v Sýrii, i přes jasně většinovou podporu Bashara národem? Jděte už někam s tou předluženou Amerikou

  • shal
    18:18 02.03.2014

    fenri: Tady se nebavíme o Osmanech. Tady jde o to, že Rusko uznalo Krym jako Ukrajinské území a nyní ho zase obsazují proti všem diplomatickým smlouvám a dohodám. Rusko si nemůže jenom tak přivlastnit kus cizího území, ikdyby ho před Osmany ochránili třeba stokrát.

  • fenri
    18:15 02.03.2014

    Takže Vám přijde spravedlivé, že statisíce Rusů zařvali při dobývání a obraně Krymu proti osmanům, Francouzům, Britům, nacistům... Že tam Rusové žili v dobách, kdy o Ukrajině nikdo neslyšel a dodnes jich tam žije dvojnásobek, co Ukrajinců, že tam Rusové postavili města a infrastrukturu a teď to má být Ukrajinců? Čím si Ukrajinci Kram zasloužili? Svojí účastí ve WWII? Ne, to byla ryzí odpornost od nadšené spolupráce na Babim Jaru po fakt, že Ukrajinci byli nejčastější dozorci v koncentrácích. Zasloužili si ho tím, že ačkoliv mají obrovské nerostné bohatství a jednu z nejúrodnějších oblastí na světě, mají jen dluhy? Opravdu kvůli nějakému Chruščevovu opileckému nápadu chcete válku?
    Vám přijde OK, že v situaci, kdy jsou UKr závislý na Ruském plynu (který jim Rusové silně dotují), kdy Rusům dluží horem dolem, tak první, co udělají, sotva si pořídí vládu z náměstí je to, že uzákoní, že Rusové (30%+ populace země) nesmí používat svojí mateřštinu? Fakt to udělali jako krok pro stabilitu v oblasti? A fakt měli na tohle Rusové zareagovat tím, že sklopí uši a budou dál Ukrajince dotovat?
    V politice odjakživa platilo, že smlouvy platí tak dlouho, dokud jsou všechny strany ochotné je dodržovat anebo mají sílu je vynutit. Není to sluníčkové, ale je to tak.
    Mám pocit, že se Ukrajinci rozhodli dělat účty bez hostinského, není dobré kousat ruku, co je živí.

  • Nesher
    17:54 02.03.2014

    To Radim
    Proč by Američané či Izraelci měli být pro Čechy nepřátelský národ?

  • Nesher
    17:54 02.03.2014

    To Radim
    Proč by Američané či Izraelci měli být pro Čechy nepřátelský národ?

  • Radim
    17:42 02.03.2014

    Rusové jsou nepřátelský národ.....stejně jako Israelci. Amerikáni a další chamraď...bože Israelskej v tobě je nenávisti, ještě, že vlastníte USA...

  • shal
    17:35 02.03.2014

    Nesher: Taky nechapu jak můžou Češi s naší minulosti jakkoliv ospravedlňovat Ruskou invazi kdekoliv. Rusové jsou nepřátelský národ a tak bychom se k nim měli i chovat.

  • Nesher
    17:11 02.03.2014

    To Nemo
    Srovnávat soužití rusko-ukrajinské s tím česko-slovenským je do nebe volající nesmysl, Rusové se vždy chovali k Ukrajincům mnohem hůře než Němci (až na období nacismu) k nám. Stačí si prolistovat historii 19. a 20. století a uvidíte jen národnostní a náboženský útlak, tvrdou rusifikaci, milióny mrtvých. Proč asi myslíte, že je v té části Ukrajiny, kterou moskalové nestihli rusifikovat taková "láska" k Rusům a Rusku?
    To fenri
    Tady nejde o Chruščeva, který byť pocházel z Ukrajiny byl kulturně Rus, ale o to, že Rusové v roce 1994 smluvně garantovali hranice Ukrajiny a teď pod naprosto směšnou a zcela vylhanou záminkou napadli sousední zemi, která je nijak neohrožovala a přepravují anexi jejího území. Tedy postup zcela srovnatelný s III. říší v roce 38-39, případně SSSR v roce 39-40.
    Srovnávat současný postup RF s USA dost výrazně kulhá, protože byť USA zasahují vojensky v mnoha částech světa, tak si neuvědomuji, že by v posledních více než 50 letech po té co nějakou zemi porazili, anektovali část jejího území.
    A opravdu nechápu ro proruské nadšení části zdejších (a nejen zdejších) diskuterů. Protože pokud tohle Rusům projde a vše nasvědčuje, že ano, tak za pár let Putin půjde "ochraňovat" své krajany do Pobaltí. Ostatně stejně se chovala III. říše i SSSR na který mnoho ivanů stále nemůže zapomenout.

  • Nemo
    14:55 02.03.2014

    srovnává s 38r je zcestné už z jednoho prostého důvodu - Němci byly pro nás vždy víceméně nepřátelské etnikum s kolonizačními choutkami - Germán vs Slovan.
    Ale situace na UKR by se spíše dala přirovnat k případnému sporu mezi Čechy a Slováky - taky Slovan vs Slovan.

  • fenri
    13:41 02.03.2014

    Ultramarine,
    na Krymu je více naž 2 Rusové na 1 Ukrajince. Arabové a Stockholm (ne, nejsou tam (zatím) dva Arabáši na jednoho Švéda): Arabové žijí po staletí ve Stockholmu, zatímco Švédové tam přišli nedávno? Arabové vybojovali Stockholm a několikrát ho za cenu obrovských ztrát bránili? Umřeli statisíce Arabů pro Stockholm? Arabové postavili ve Stockholmu infrastrukturu?
    Proč by ruské obyvatelstvo mělo odejít z Krymu, když tam žilo už v dobách, kdy Ukrajinci jako národ ještě neexistovali? Jen proto, že jeden ukrajinský komunista, který vládl celému Sovětskému svazu autoritativně rozhodl, že Krym bude Ukrajinský? Zaráží mne, jaký má odkaz soudruha Chruščeva stále podporu.
    Můžeš mi odpovědět, proč nová Ukrajinská vláda (ačkoliv je životně závislá na Rusku a dluží Rusům strašné peníze), jako uplně první krok, co udělá je, že zakáže Rusům mluvit rusky? Nechceš mi tvrdit, že tím chtěla přispět ke klidnému soužití? A nechceš mi tvrdit, že čekala, že tomu Putin bude tleskat? Ach bóže...

  • Ultramarinus
    13:05 02.03.2014

    Fenri,
    na Krymu je 1,5 rusa na jednoho ukrajince. Podle Tve logiky muze Stockholm rovnou vztycit arabskou vlajku, nebo my muzeme rovnou nad Karlovymi Vary vztycit ruskou vlajku, protoze relativni a lokalni vetsina uz jich tam je, nemala cast z nich uz od 69 roku a radikalni pravicaci, kolem kterych sem tam umre i policista, se v CR posledni dobou potuluji v tlupach. Nemluve o tom, ze se u nas vlada taky meni zcela necitelne vudci mensinam, na zaklade vule vetsiny. Pravda, klidneji nez v ukrajine, ale tusim, ze vis co chci naznacit.

    A porad plati, ze kdyz se ruskemu obyvatelstvu Krymu nechtelo zit v ukrajine, meli dost casu i prilezitosti vypadnout do sve zeme zaslibene, kde by se vse tocilo kolem nich. Naposledy pri potvrzeni smlouvy o Krymu Ruskem v 90 letech.

  • LukeCZ
    12:18 02.03.2014

    Toho by se Putin nelekl, protože ví, že dokud je ve zbytku Ukrajiny ta ,,legitimní ,, vláda, tak tam krom nezávislých pozorovatelů žádný západní voják nevkročí. Krym bude ruský. Rusko začíná dělat to samé, jako US A. Situace se začíná vyoostřovat v globálním měřítku. Počínaje arabským jarem, či jak se to jmenuje, přes poštuchování Japonska s Čínou, posilování asijských armád, jež se snaží odpovědět na vzrůstající ambice Číny, až po nynější konflikt na Ukrajině. Jak už jsem psal, myslím si že figurky se pomalu začínají hýbat.
    Je zajímavé, že se třeba taková Čína nějak více nevyjádřila k nastalé situaci, jelikoiž zde má obrovské pohledávky, at už je to objednávka na obilí tuším za 3 mld. dolarů, či skupování pozemků na Ukrajině.

  • fenri
    12:15 02.03.2014

    Na to, jak budou USA něco ukazovat Rusům bych byl poměrně zvědavý. Zatím jen oznámily, že zredukují armádu na velikost po I. sv. válce, což v situaci, kdy Čína cení zuby dává další úžasný prostor to Rusku natřít.
    Pánové přituhuje a doba ostrých diplomatických hlášek a radikálních nesouhlasů bezvýznamných politiků je prostě pryč. Armády jsme prožrali.
    To cejkis: kde by EU vzala 300 tisíc vojáků na to slavné cvičení? Možná snad kdyby si nabrala nějaké ruské kontraktory.

  • Radim
    12:14 02.03.2014

    Shal: Mám takový dojem, že kluci z USA mužou tak maximálně držet hubu a krok. Irák, Líbye, Kosovo snaha v Sýrii... Inu, jako na Grenadě pánové...

  • fenri
    12:11 02.03.2014

    Cejkis, morálka se v mezinárodních vztazích nikdy nenosila na žádné straně. Kdo měl moc, nikdy se nechoval morálně. Ať už Británie, Čína, Japonsko, Francie, Německo, USA, Itálie...a samozřejmě Rusko. Morálka se silovou projekcí politiky nesouvisí. Je to smutné, ale je to smutné asi jako tak, že jaro a léto netrvají pořád. Na tom, že si Rusové vezmou zpět Krym není nic nemorálního, zvlášť v situaci, kdy nové Ukrajinské vedení, jako první krok své vlády, vystartuje proti menšinám, včetně té ruské. Ukrajinci na Krymu nežili, nebyl jejich, nevybojovali si ho a také ho neudrží. Prostě jim jednou omylem připadl.
    Evropa sice může zpytovat po případném konfliktu, ale to je tak vše. Kdyby tam vletěla všechna evropská vojska (ehm, jaká? Armády se prožraly za sociální podpory pro imigranty, zdroje "obnovitelné" energie a boj s oteplováním) tak by to vedlo k čemu podle Tebe? Jak někdo poznamenal, mezi Berlínem a Ruskými hranicemi jsou (kromě pár bojeschopných polských brigád) jen stovky politologů v růžových svetrech, kteří nás roky ujišťovali, že v evropském prostoru žádný konflikt nehrozí a potřebujeme tak maximálně malé, specializované armády pro expediční operace v zaostalých zemích.

  • cejkis
    12:03 02.03.2014

    LukeCZ

    Pokud by USA a EU chtěly ukázat Putinovi své zuby, tak na Slovensku a v Polsku při hranicích s Ukrajinou proběhne "plánované cvičení" s 300tis vojáky.

    Teprve poté bude Putin chtít vyjednávat. Do té doby se bude chovat jako klasický KGB mužik.

Stránka 1 z 2