Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale

-
12. 4. 2015
-
52 komentářů
-
Jan Grohmann
Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských víceúčelových stíhaček Rafale. Celkově Indie projevuje zájem o 126 letadel. Informaci o nákupu oznámil v pátek v Paříži indický premiér Naréndra Módí.
Rafale pro Indii
Stíhačka Rafale od firmy Dassault Aviation porazila v roce 2012 v užším indickém výběrovém řízení evropský stroj Eurofighter Typhoon. Indie požadovala po výherci dodání 126 letadel. Zatím však k podpisu dohody o prodeji nedošlo.
Kamenem úrazu se stal transfer technologií. Prvních 18 letadel Rafale měla vyrobit firma Dassault Aviation ve Francii, dalších 108 pak indická firma Hindustan Aeronautics (HAL). Původní podoba smlouvy počítala u zmíněných 108 letadel až se 70% podílem indických dílů a práce.
Indická vláda však požadovala po Dassault Aviation cenové i časové záruky za letadla vyrobená v Indii. Francouzská firma však nechtěla na takové podmínky přistoupit. Indové dokonce před časem pohrozili, že mohou dát přednost ruským strojům Su-30MKI.
Nakonec však Indie francouzské stíhačky dostane. V první fázi Indie odebere z Francie rovnou 36 letadel, tedy dvojnásobné množství. Cena počátečního kontraktu dosahuje 7,5 miliardy dolarů.
Součástí dohody nejsou samozřejmě jen samotná letadla, ale i vybudování komplexního a rozsáhlého pozemního provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Nedojde však prozatím k transferu technologií do indického průmyslu.
Nákup prvních 36 strojů umožní získat Indii a Francii další čas na jednání. Indické letectvo může především začít s výměnou svých zastaralých stíhacích strojů MiG-21 (272 ks) a útočných/bitevních MiG-27 (84 ks).
V současné době Dassault Aviation vyrábí jedno letadlo Rafale měsíčně, ale podle svých slov dokáže zvednout výrobu až 2,5 stroje měsíčně. Indie očekává první stíhačky na přelomu let 2017 a 2018.
Dlužno připomenout, že kromě Indie francouzské stroje odebere také Egypt (24 ks). Rýsuje se také dodávka 60 letadel do Spojených Arabských Emirátů a 36 letadel do Kataru.
Rafale v akci
Strategické zájmy
Jak je to u strategických zbrojních programů zvykem, ve hře jsou především politické otázky, než technické. Prodej letadel Rafale je tak součástí 17 dalších různých dohod, včetně francouzských investic do indického průmyslu a jaderné energetiky.
„Takhle důležité obchody nejsou nikdy komerční záležitost, ale jsou součástí širší národní strategie," říká indický penzionovaný generálmajor Mrinal Sumant. „Je to rozhodnutí na základně geopolitických a strategických zájmů obou zemí."
Pořízení francouzských strojů může mít také zásadní vliv na program rusko-indické stíhačky FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Podle vojenského magazínu IHS Janes „zuří" v Indii boj mezi indickým letectvem, ministrem obrany a politickou komunitou o budoucnost indického letectva.
Ukazuje se, že Indie jednoduše nemá peníze na dva náročné zbrojní programy, jako je MMRCA a FGFA. Ve hře jsou také samozřejmě politické zájmy a otázky ohledně dlouhodobého směřování indického letectva.
„Pokud dáte peníze do FGFA, tak indické letectvo bude mít skoro všechna letadla ruská, a sázíte budoucí strukturu letectva na letadlo, které je zatím na papíře. Pokud se rozhodnete pro Rafale, tak zapomeňte na slova o 5. generaci, máte ale aspoň letoun, který existuje a funguje tak, jak je předkládáno," cituje IHS Janes nejmenovaného indického analytika.
Zdroj: Defense-Update, The Times of India
Související články
FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy
Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...
-
13.01.2015
-
74 komentářů
-
Jan Grohmann
Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas
Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému ...
-
28.01.2015
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI
Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...
-
24.02.2015
-
19 komentářů
-
Jakub Harašta
TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML
Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...
-
26.02.2015
-
5 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Bohužel naše média vedou informační válku proti Rusku už dlouho, nyní je to opravdu intenzivní, proto severy typu aktuálně, novinky, idnes, čt, atd. nečtu, televizi vůbec nesleduji, kdo se má na to dívat, oblbující reklamy stupidní seriály, vraždy, násilí, protiruská propaganda, ztráta času.
Když už něco čtu, tak odborné servery, časopisy, kde se propaganda téměř nevyskytuje.Jestli nemáte rád propagandu, tak pak nechápu, že uznáváte idnes.
Tady si přečtěte něco k vašim siláckým prohlášením "ještě předtím než Rusko napadlo Ukrajinu"...máte to na lidovkách, ty snad uznáváte..:-p
http://www.lidovky.cz/sef-fran...
Propaganda jede na obou stranách. Bohužel ta západní je hodně nenávistná a snad ještě primitivnější než ta ruská.
Jediné vaše štěstí je, že se vám asi doposud ta naše propaganda a demagogie hodila do krámu.
P.S. VUML jste taky zkusil?to "Petr M" obecně média placená Kremlem, nebo ta, která mají na Kreml nějaké ty vazby (majetkové, personální) považuji za propagandu, kterou je ztrátou času číst. Věřím, že i v těchto médiích se občas vyskytují i pravdivé články, ale ty se semtam vyskytnou úplně všude, avšak většinou jsem si tam všiml jen různě lépe nebo hůře pootočené polopravdy - tedy demagogie a propagandy. Dříve, ještě předtím než Rusko napadlo Ukrajinu, to nebylo tak drsné, ale pak jsem v těch výše zmíněných médiích už četl jen samou trapnou propagandu. Takže považuji za ztrátu času se těmito "médii" zabývat. Tahle média mě docela silně připomínají Rudé Právo vydávané v dobách vlády bolševika. I v Ruďasovi se semtam objevila nějaká ta pravdivá a nepokroucená informace - např. sportovní výsledky :p, ale jako celek byl Ruďas jen tupou bolševickou propagandou.
Za docela objektivní ruská média považuji třeba slon.ru, rbcdaily.ru, newsru.com, newizv.ru. Na tyhle adresy se občas rád mrknu abych trochu oprášil svou ruštinu, ze které jsem za bolševika sice musel odmaturovat a také z ní dál složit několik zkoušek na VŠ, avšak v následném životě jsem ji nikdy nepotřeboval. :)Deortc: to je a které Ruská média nejsou podle vás Ruská propaganda?
Sputnik moc nesleduji, ale narozdíl od anglické verze TASS mimo jiné i česky.
Je to věc názoru Rusofobové vidí od vypuknutí mejdanu na Ukrajině za vším Ruskou propagandu.
Jinak naše média zbrojí proti Rusku už od doby, co tu chtěli USA radar...Po vypuknutí mejdanu se to ještě znásobilo,... skoro to připomíná předválečnou propagandu.
Tak schválně, která zpráva na tom Sputniku byla poslední dobou nepravdivá?to "Petr M" promiň, ale vždyť ten Sputnik je prostě jen propagandistický plátek nízké úrovně. Srovnávat tohle s Washington-post, Idnes, to se omlouvám, ale to mě opravdu připadá hodně mimo. :o)
Naopak, svou informační věrohodností bych Sputnik k těm zmíněným zvedavec.org, ac24.cz přiřadil celkem bez debat.tady ještě článek k Ojrofajtrům na Janes:
http://www.janes.com/article/4...
V podstatě se tam píše o tom samém, jako píší předchozí odkazy. Poruchy se budou analyzovat a upravila se životnost ze 3000hod na 1500 hodin. Musejí to holt častěji prohlížet a nic nezanedbávat....je to prostě tak už sestavený.
Jeden Němec mi říkal, že byl před Ukrajinskou krizí také velký problém s logistikou a náhradními díly. Teď se to prý dost zlepšilo...
pet.rok
tak tomu říkám létající cirkus...miGy by mohly být ještě červený, efka modrý se srdíčky a jmény milenek, Sučka proužkovaný a na nich reklama na tevený sýr...trochu off topic ale najlepsie "optimalizovane" letectvo co sa tyka typov ma asi Malajzia:
Su30 18ks
F18 D 8ks
Mig29 12ks
migy maju byt nahradene novym typom a ako tradicia veli mohol by to byt EF, Rafale alebo Gripen (aj ked F18 je tiez v zozname ale to by uz nebolo ono).
tri dvojmotorove typy po par kusoch to nema hocikto
este to nie je u nas take tragicke :)to "grants1": nemáš pravdu.
Nevím co je ten tvůj web, na který odkazuješ, zač. Mohu se jen dohadovat, že je to nejspíš něco typu zvedavec.org, ac24.cz, sputnik,....
Nicméně na internetu je k dohledání řada i naprosto věrohodných zdrojů, kde se jasně píše o dohodě mezi indickou a francouzskou vládou o dodání těch stíhaček Rafale.
Takže ten článek je zjevně stále zcela aktuální. :)Matesaax: tie ciastky co india pumpuje do zbrojenia su znacne, ale ked si to pozries blizsie minaju nejakých 45 - 47bilionov - pocet obyvatelov je nejakých 1,1biliona - takze to vychadza 41 - 43 dolarov na osobu.
Pri slovesku to vychadza zhruba 135dolarov - a to uz boli zrusene tankove jednotky, bojove vrtulniky atd. Ale zasa boli vyhodne nakupene "mobilne" systemy mokys, ojazdene sanitky so stocenymi kilometrami, pneumatiky, ktore sa nedaju pouzit atd.Sice už to psal myslím Midlum níže,ale mě to pokaždé taky napadne,když vidím ty monstrozní investice do armády v zemi,kde lidé žijí v hrozivé bídě.Vždyt už těch Su-30 mají kolem 200 což je v dnešní době naprosto neuvěřitelný počet,navíc jde o extremně výkonné stroje,které pomalu nemají konkurenci,když k tomu připočtem domácí Tejas,tak mi přijde,že RAFALE vůbec nepotřebují.Myslím,že Indové prostě se neradi spoléhají na jednoho dodavatele a raději chtějí půlku letadel z Ruska a půlku z Francie,stejně jako dříve M-2000,Jaguar a na druhé straně Mig-29,Mig-27.
to "Superme Datum: 13.04.2015"
Četl jsem na tohle téma několik článků, kde se tvrdilo, že Indové jsou velmi nespokojení s nárůstem ceny, tak také i s kvalitou dosud vytvořených prototypů, tak také i s časovým průběhem - termíny se prý neustále odkládají a prodlužují.
Dokonce prý v indické vládě existují návrhy na přerušení spolupráce s Ruskem na vývoji tohoto letadla.Zkusím to najít. Docela mě to tenkrát překvapilo a moc mi to k Němcům nesedělo.
Diskutovalo se o tom na anglickým fóru s německými přáteli...ale nemůžu to najít.
Já mám teď dost pracovní fofr, tak to zkusím později.
Každopádně po velmi rychlém zagůglení:
http://www.bundeswehr.de/porta...
Píše se tam o "mnoha dírách v zadní části trupu", kterou dělalo BAE.
Tohle zní docela blbě:
http://www.theregister.co.uk/2...
Zde jsou v diskuzi pod pěkným článkem ještě zmínky o "jiných" možných důvodech zjištění...:
http://ukarmedforcescommentary...
Bohužel si to teď vůbec nemám čas číst, dělat výtah nebo tak....Luky: můžete alespoň naznačit ony konstrukční problémy? Kdysi jsem četl o jediném vážnějším incidentu kvůli kterému musela být letadla Eurofighter uzemněna. Vinou nesprávně fungující vystřelovací sedačky, zahynul při zaškolování na typ saudskoarabský pilot, když před tím trefili se svým instruktorem hejno ptáků. Ale to byl samozřejmě problém výrobce katapultovacích křesel Martin -Baker...
Mám pocit, že německé Eurofightery trpí nějakými systémovými konstrukčními problémy, které nejdou tak úplně lehce odstranit. Asi před rokem nebo dvěma byl na to téma docela zajímavý článek. Vedle toho Rafale snad žádné problémy nemá nebo jsem o nich neslyšel.
Francouzi měli vždycky trochu slabší motory a v minulosti blbě řešené ŘS ve vztahu k údržbě. Myslím ale, že se už poučili.Jasně že je Dassault RAFALE špička, Francie je totiž technologická velmoc. Není odvětví, kde by Francie nedržela krok. Letadla (vojenská i civilní), rakety (vesmírné i vojenské), ponorky, lodě, tanky, palné zbraně - vše vlastní konstrukce a výroby. Už jen fakt, že Francie je zemí z nejhustší sítí jaderných elektráren, které potřebu země vykrývají z více než 80% něco naznačuje. Pokud postaví jaderný reaktor a pak si dají kohouta na víně, proč ne.
Pokud jde o zbraně, namátkou si prolistujte katalog firmy NEXTER (má 232 stran):
http://www.nexter-group.fr/nex...karloscz. Myslim si, ze sa mylis. Francuzske Rafale dnes patria v ramci EU a NATO k najkomplexnejsim bojovym lietadlam. Uz som to tu pisal, ze ako jedina stihacka splnila vsetky podmienky sutaze na stihacku do Svajciarska, kde si ale vybrali politicky (Gripen). Prevadzkove naklady su drahsie ako Gripen....tu jedine nebol lepsi.
http://www.ainonline.com/aviat...
Ako jedina stihacka zvlada air policing, defenzivny vzdusny boj,ofenzivny vzdusny boj,utok na pozemny ciel, prieskum (aj ked neptri k najlepsej stihacke, alebo bitevniku, ale ako komplexne lietadlo stihac+bitevnik je to spicka) - Presvedcivo zvladlo ostre operacie v Iraku,Afganistane,Lybii, Mali...a preto teraz maju obchodny uspech v Egypte,Indii, SAE,...
Tuto stihacku by som vobec nepodcenoval.karloscz
To máte celkem problém, když musíte někam letět, takové Airbusy jsou francouzské z velké části, o ATR, které je francouzsko-italské ani nemluvě.
Obecně, jestli francouzi něco umí, tak jsou to právě letadla. A na rozdíl od Rusů jim jdou nejen ta vojenská.
Jinak k nižší spolehlivosti indických Su 30, jistě na to může mít vliv i horší kvalita práce na straně HAL, ale problémy s motory jdou pravděpodobně za Rusy, pokud vím (mohu se ovšem mýlit), tak motory jsou stále dováženy z Ruska.Já nevím, to letadlo vypadá na papíře ok, ale... je francouzské. Francouzi umí skvělé kohouty na víně, bordeaux, některé sýry jsou v pravdě unikátní, ale technologie... Znám to hlavně z automobilového průmyslu a dost inside a upřímně francouzské auto mi nesmí přes práh ani kdyby bylo zadarmo. Když si představím, že bych měl vlézt do francouzského letadla, jímá mě panika. A letět v tom leda s hotovou závětí a po rozlučce s rodinou a pokud možno v bezvědomí.
Právě proto, že je potřebuje dříve, tak upřednostnila Rafale. A když už bude kupovat Rafale, tak je naopak poměrně pravděpodobné, že právě kvůli Pakistánu upřednostní "vrabce v hrsti" - a nakoupí radši další Rafale teď, než T50 někdy možná. No a pochopitelně z toho plyne, že těch T50 spíš pak spíše odebere méně, než plánovala za situace, kdy na něj mohla čekat a zároveň kdy už měl být dávno v produkci.
Samozřejmě, že kdyby si mohla vybrat mezi T50 a Rafale za podobnou cenu hned, tak by sáhli po T50. Taková situace tu ale není.logik - A jéje. Moje chyba, omlouvám se, špatně jsem si to přeložil a děkuji za opravu ;)
No, každopádně si stejně myslím, že hlavní důvod toho všeho je, že Indie je potřebuje mít o +- 5 let dříve oproti původním plánům. Hlavně kvůli Pákistánů, který pokud se nepletu plánuje pořídit J-31.midlum75: Indové to tak neberou, jsou na "chudobu" zvyklí, věří, že si to teď odkroutí a pak se budou mít dobře a když krišna dá, tak se narodí v příštím životě jako krávy. Takových paradoxů je plná zem. Na jedné straně mrakodrap patřící a obívající jednou rodinou a přes ulici slumy, ze kterých chodí lidé pracovat pro toho bohatého naproti a ještě na černo. Ani se nedivím, s jejich morálkou, že jim ty Sůčka padaj.
Opět poněkud špatný překlad. V tom článku se píše o tom, že IAF si od HAL objednává málo dílů předem, což může vést k tomu, že se díly musí objednávat až když se něco pokazí a pak letadla stojí na zemi, nebo se opravy protahují. Takže ten článek neobviňuje HAL, ale IAF.
Tím článkem se pak dají vysvětlit některá z Tebou zmíněných blbých čísel, ale ne všechna, stejně jako tím nevysvětlíš kolik těch letadel Indům spadlo.
PS: Jinak rozhodně nepochybuju, že výroba v indii má na spolehlivost těch letadel vliv, jen si nemyslím, že to je je jedinej faktor - a hlavně to z toho článku prostě neplyne tak, jak tvrdíš.jobr23: Na zaklade tohto clanku http://www.business-standard.c... z 10/2014 to vyzera tak, ze za slabe cisla Su-30MKIs moze jeho indicky vyrobca HAL. Su tam aj strucne uvedene konkretne dovody a percenta "uzemnenia" strojov:
a) 20% (39 strojov) bezna udrzba
b) 11-12% velke opravy a prestavby
c) 13-14% lietalda cakajuce na opravyMožná neumim anglicky, ale já v Tvy odkazu čtu:
"India will overall spend around $25 billion on the FGFA project if it goes ahead with its plan to induct 127 such fighters, as earlier reported by TOI."
Tedy že:
Pokud bude indie pokračovat ve svých předchozích plánech UTRATÍ v projektu CELKEM utratit 25 miliard"
Tedy:
- 25 miliard je to celkem, a ne jedna částka investovaná v bžeznu
- ty peníze neutratí teď v březnu, ale celkem - tedy především za hotový letadla, jestli něco utratila teď se tam nepíše
- je to za podmínky, že Indie bude pokračovat v předchozím plánu, tedy od "koupíme 127 letadel", se rétorika změnila na "jestli koupíme 127 letadel", což spíše ukazuje na jistý ústup z toho plánu
- je to celý psáno v podmíněném duchu, takže to krásně může být jen diplomatický tlak na Francii, aby dala na Rafalle lepší podmínky
Takže tak.Co jsem našel, tak Indové hlavně chtějí, aby T-50 byla funkční co možná nejdříve - respektive, že nejsou spokojení s tím, jak rychle běží vývoj. Proto do toho na začátku března dali další 25 miliard dolarů. Pokud by to letadlo nechtěli, tak pochybuji, že by to dělali. Podle posledních zpráv to letadlo Indové chtějí už okolo roku 2020 ale v plánu to bylo až okolo roku 2024-2025. Proto na to podle mého takto i veřejně tlačí.
http://in.rbth.com/economics/2...
http://in.rbth.com/news/2015/0...
Jinak mě celkem dost překvapilo (pokud je o tedy pravda), že má o T-50 zájem i Jižní Korea (podle tohoto zdroje o 20 kusů). Víte o tom někdo něco?
http://i2.wp.com/su-27flanker....Rafale možno ešte zažije exportný boom. A to chcel Dassault výrobnú linku zavrieť, pretože dodávky pre francúzke letectvo a námorníctvo sú už takmer ukončené. Myslím že sa čakalo na rozhodnutie z Indie ako kľúčového odberateľa. Som zvedavý ako sa dohodnú na licencií a koľko strojov celkovo odoberú. Pre Indiu je typické že si kladie pri veľkých zbrojných nákupoch podmienky ako, transfér technologií, alebo licenčná výroba. Zrejme sa usiluje rozvíjať svoj domáci, zbrojný ale aj civilný priemysel. Ten tender v SAE, by mohol tiež pre Rafale dobre dopadnúť. Bol by ideálna náhrada za arabské Mirage. Egypt je viac, menej istý.
Inda stráca s Rusmi trpezlivosť. Citujem z IHS: "V IAF sa mnohým nepáči, ako Rusi spolupracujú. Rusi sa správajú k Indom ako keby boli deti(...)", rovnako Rusi nerešpektujú prirodzené autority ani kultúrne rozdiely v Indii. S Su30MKK sú neustále problémy, zlyhania motorov, nízka životnosť niektorých dielov. V tomto momente je z 200 strojov prevádzkyschopných 55% - 110ks a od zavedenia do služby padlo 5 strojov od zavedenia do služby v roku 1997. Od roku 2012 bolo vyšetrovaných 86 zlyhaní motora. Na obranu Rusov ale treba povedať, že aktívne spolupracujú na riešení technických problémov. Pri T50 IAF už prestáva veriť, že by mohlo mať papierové parametre a pochybujú o jeho deklarovaných schopnostiach.
Toto všetko uvádzajú v kontraste so skvelým prístupom, ktorí mali zo strany USA pri C17, C130 a Francúzska pri Rafale a Mirage. Na druhej strane Indovia nechcú F35 z obavy, že by sa raz mohli zopakovať Americké sankcie z roku 1998, ktoré by mohli uzemniť celé letectvo. Preto je T50 jediná možnosť, ako by sa môže v dohľadnej dobe IAF dostať k 5.gen. Je tu ale zas obava, že by bolo letectvo príliš závislé na Rusoch, s ktorými sa im už teraz zle spolupracuje.
Rafale vychádza ako logická voľba. Technické parametre sú im veľmi dobre známe, systémy sú overené a majú zaručené, že budú funkčné a dostupné, majú prístup k obrovskej škále výzbroje a doplnkov z celého sveta narozdiel od Rusov, kde by boli prakticky vo všetkom na nich závislí. Toto boli opäť slová Indov. Pri T50 je to lotéria, kde nikto nekontroluje priebeh žrebovania.
Inak máte niekto tlačovú správu z Indických testov Rafale/Gripen/Eurofighter? Strašne ma mrzí, že som si ju vtedy neuložil, ale obsahovala veľmi zaujímavé dáta.Shania: Podla tohto clanku http://www.defencenews.in/defe... je letuschopnych len ~55% Su-30MKIs.