Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 9
  • Flader
    14:01 12.12.2018

    Už sa stalo:

    Najväčší modernizačný projekt ozbrojených síl v histórii sa stáva realitou, minister obrany podpísal zmluvy k obstaraniu lietadiel F-16

    https://www.mosr.sk/43306-sk/n...

  • Gibon
    11:56 12.12.2018

    Podla dennika SME, vlada dnes schvalila nakup F-16 a slávnostný podpis zmlúv sa uskutoční ešte dnes.

  • Tecka
    14:32 02.12.2018

    To wygląda jak próba przesunięcia środków na inne wydatki ...lub klasycznie ,brak pieniędzy

  • PavolR
    14:09 02.12.2018

    Zdá sa, že SMER bude blokovať nákup stíhačiek prinajmenšom dovtedy, kým bude SNS blokovať prijatie novej obrannej a bezpečnostnej stratégie (+ môže ísť aj o pomstu za demisiu Lajčáka):
    https://domov.sme.sk/c/2097519...

  • Hajo
    08:35 01.12.2018

    Tecka dúfam že to neznížia na 12 kusov,lebo niektorí ľudia uvažujú s úsporou financií a ich použití na vybudovanie ťažkej brigády

  • PavolR
    19:14 30.11.2018

    Mimochodom, práve počúvam v správach, že podľa Pellegriniho podpísaná zmluva ešte nie je platná, dokiaľ ju neodobrí aj minister financií ...

  • PavolR
    18:06 30.11.2018

    Dôležitejšou informáciou by bolo, kedy budú operačne nasaditeľné prvé dodané kusy.

  • Flader
    17:31 30.11.2018

    Dodávka všetkých lietadiel bude zrealizovaná do konca roku 2023:

    https://www.mosr.sk/43218-sk/m...

  • Tecka
    16:48 30.11.2018

    Gratulacje ! Szkoda,ze nie 28

  • Hajo
    16:35 30.11.2018

    Najnovšia správa:
    https://www.aktuality.sk/clano...

  • NeoXII
    11:42 14.09.2018

    peto 150: 12 kusov block 70 (jednomiestne) a 2 kusy block 72 ( dvojmiestne).

  • peto150
    13:15 13.09.2018

    možno to niekde bolo spomenuté ak ano sa ospravedlnujem ale nikde som to zatial nezachytil... Kolľko má byť z toho počtu dvojmiestnych?

  • Flader
    19:44 09.09.2018

    Maco, vyzerá to tak.

  • Maco
    16:05 09.09.2018

    Takze to vyzera tak ze sice bude podpora dvojrocna ale napumpuju peniaze do LOTN a dodaju nam to co nam rusi nedodali 30 rokov ak tomu chapem spravne.

  • Flader
    09:00 09.09.2018

    to nevyzerá, že by LOTN malo byť len skladom ND ako na internete tvrdia niektorí "odborníci".

  • PavolR
    17:30 08.09.2018

    Pre tých čo nemajú predplatné, prepíšem z môjho pohľadu najzaujímavejšiu časť rozhovoru s Carvalhom:

    "V otázkach podpory, údržby a opráv spolupracujeme s leteckými opravovňami Trenčín )LOTN). Nšou úlohou bude dostať LOTN do pozície, aby slovenským F-16 mohli poskytovať servis. V rokoch 2023-2025 budeme poskytovať počiatočnú podporu stíhačkám my, no zároveň v období 2020-2025 vybudujeme všetko potrebné zázemie v LOTN, aby zodpovednosť za podporu slovenských stíhačiekmohla prejsť na nich. Čiže ďalšia modernizácia, nastavenia technických vecí či iné činnosti sa budú v budúcnosti robiť na základni na Sliači alebo v LOTN. V dlhodobom horizonte bude treba stíhačkám poskytovať aj niektoré komponenty, hydrauliku, elektroniku či tréningy. Medzi nami a LOTN bude podporná dohoda. Budú mať dlhodobý prístup k našim inžinierom v USA pre prípad, že sa vyskytnú nejaké problémy, ktoré doteraz nezaznamenali."

    "Získavete príležitosť mnohých investícií z krajín, ktoré už sú súčasťou skupiny F-16. Slovensko môže takisto ťažiť z toho, že bude mať verziu Block 70/72, ktorá je výsledkom zlepšovaniapredošlých verzií lietadla. ..."

  • mikojan29
    23:24 06.09.2018
  • Gibon
    10:09 16.08.2018

    Clanek: Ano vdaka obstarani F-16 pre Slovensko, sa budu Svedi v ČR este viac snazit.
    Stratili trh aj referenciu, ktoru uz mali vo vrecku. Vzhladom na F16 v Polsku, Slovensku, Chorvatsku, Rumunsku, uvidime ako to nakoniec dopadne v Bulharsku.

    Nevraviac, ze cast tunajsej populacie hovori, ze uz len F35 pre AČR :-D

  • Clanek
    09:42 16.08.2018

    SAAB vsadil na nejakou taktiku a ta nevysla, zitra mu ale muze vyjit jinde. Pro SAAB byla SR jiste zajimava, ale ne tak jak zajimava bude CR za par let. Tam jsem zvedavy s cim pak sved prijde, na jakou cenu E/F stlaci.

  • Gibon
    09:30 16.08.2018

    Mikojan29: hej, nieco naznacovali uz pri oznameni...

    Zaroven mame rozlustenie zahady, ze F-16 Block 70/72 je o 8% lacnejsi oproti Jas39. Toto bude ten rozdiel. Svedi v ponuke davali servis vo Svedsku, bez ohladu na marketingove kecy o servisnom centre na Slovensku.
    Myslim si, ze si niekto v Saabe teraz velmi trieska hlavu o stenu, ze sa snazili pumpnut SR pri prenajme a menili podmienky ;-)

  • KOLT
    08:18 16.08.2018

    Už se těším, až s nimi přiletíte na Ample Strike :-))

  • mikojan29
    08:07 16.08.2018

    Zaujímavá informácia, ale tak nejak som ju očakával.

  • Gibon
    17:19 15.08.2018

    Vyborne spravy pre SR a Trenčin.

    https://spravy.pravda.sk/domac...

  • Gibon
    17:34 27.07.2018
  • Hajo
    09:17 27.07.2018

    Niečo do diskusie:
    https://zpravy.idnes.cz/sloven...

  • koteky
    21:16 26.07.2018

    Vraj F 16 bude lacnejšia,uvidíme...som zvedavý ako dlho bude trvať kým vymlátia tých 12000 hodín na draku..keď si zoberieme ročný nálet stroja 200 hodín tak to je 60 rokov prevádzky..a 200 hodín to chcem vidieť..hoci sa budú zvyšovať výdavky na obranu.. gripen my sme mali pri life-time 8000 hodín pri nálete 200 hodín ročne akurát na 40 rokov.Chcel som povedať to že naši piloti naozaj budú musieť lietať ako besný a či vôbec SR bude mať na taký rytmus lietania PENIAZE.

  • mikojan29
    09:06 25.07.2018

    Ak by sme chceli rozmýšľať o nejakých väčších vrtuľníkoch ako sú BH, tak skôr AW 101 ako o CH47. Myslím ale, že obe sú nad naše možnosti čo sa týka ceny, prevádzky a aj nejakého rozumného počtu obstaraných kusov. Najprv treba doplniť počet vrtuľníkov na nejaké normálne operačné množstvo, samozrejme zvoliť vhodný typ (napr. doplniť ďalšie BH + LUH), dovybaviť tie čo máme všetkým potrebným a možno, možno rozmýšľať aj nad niečim väčším. Ale to je asi len vlhký sen nás, čo tu diskutujeme.
    Armáda ako celok má minimálne 25 rokov sklz v obmene techniky a osobnej výstroje vojakov. Kým sa skončia a zabehnú terajšie obstarávania, potom sa môže rozmýšľať čo ďalej, ale to už bude úplne iná doba.

  • Gibon
    08:44 25.07.2018

    Mrzi ma to, clanok som spatne nenasiel.

    Aby sme sa vsak zle nepochopili. Neboli to staznosti na CH47, ze je to nekvalitny stroj. Len ze je to proste velka helikoptera schopna previest 10ton nakladu s dvoma rotormi a to vsetko vyzaduje riadnu urzbu a pravidelne inspekcie. Pre svoje rozmery su taketo prace vyrazne drahsie, ako na jej mensich "kolegoch". Tiez tam bola spomenuta vyssia obstaravacia cena.

    Ved Dansko kupovalo tusim jeden CH47F za 67mil USD (celkovo 14ks). A to ich menili za CH47D, cize zazemie uz mali. My mame zazemie na ruske vrtulniky.

    Vzhladom na to vsetko si myslim, ze je CH47 momentalne v stavajucej situacii nad moznosti OS SR. A v poctoch 2-3 ks aj nepotrebna. V casoch pravidelnej udrzby bude k dispozicii napriklad iba jedna?!

  • KOLT
    22:33 23.07.2018

    HEKTOR, 8 chlapů s batohem do BH dáte, otázkou je pak samozřejmě dolet a dostup, o pohodlí nemluvě :-)

    Ohledně drahého provozu CH-47, to by mě také zajímalo. Protože mi přijde jako poměrně rozumná náhrada/rozšíření schopností i pro AČR. Ono moc možností, čím nahradit Mi-171 s rampou, není. Mám takové tušení, že NH-90 nebude provozně o nic méně náročný, jen je menší. Samozřejmě jinak je to skvělá moderní mašina, o tom žádná. Jediný další mixér se sklopnou zadní rampou přicházející v úvahu je pak AW-101, neklame-li mne paměť...

  • Sergej7490
    20:31 23.07.2018

    S tym vyvojom DV2 to bolo trochu zlozitejsie:
    Motor vyvinul Ivcenko-Progress s tym ze o vyvoj technologie (cize vyrobnu konstrukciu) a vyroby sa postaraju PS. Preto sa aj vola DV-2 (Dnepr - Vah). Cieze nie PSLM s pomocou ZSSR. Naopak, PS boli iniciatorom mnozstva zmien v konstrukcii a pouzitych materialoch motora. Predavat ho mali vylucne PS/PSLM a zisk sa mal delit.
    No ale po pade Aera sli ukrainci vlastnou cestou a zacali motor vyrabat pod svojim oznacenim a predavat. O motor z produkcie PSLM by aj zaujem bol, ale ziadny seriozny letecky vyrobca neriskoval mozne zastavenie dodavok z PSLM vinou vzniknutych sporov o vyrobno-predajne prava na motor. Takze sa namontoval do par desiatok ks L59, ktorym skoncila podpora vyrobcu cca rok dozadu (2017 alebo 2017). Dovtedy sa este v halach a skusobniach PSLM robili pod taktovkou Aera GO tychto motorov. Skusobna hala je asi to jedine co z PSLM ostalo.
    Dobovo oslavovane koketovanie RollsRoyce-u s PSLM nebolo realne, islo len o prachsprostu spionaz a ziskanie informacii ktore by poskodili Aero v prebiehajucom tendri na cvicne lietadlo niekde v Afrike (Egypt ?)
    Pekny film o L39 a DV2: https://www.youtube.com/watch?...

  • HEKTOR
    18:44 23.07.2018

    Gibon - neviem odkiaľ máte známe info o drahej a komplikovanej prevádzke CH-47...drahá a komplikovaná v porovnaní s akým strojom -OH-6 či Mi-26..?.civilná varianta je asi najpoužívanejší stoj,používaný civilnými firmami v afghanistane...tak isto môžeme porovnávať prevadzku Mig-29,F-16,GRIPEN...
    ako písal Jura99,sú nejaké nové postupy,to súhlasím,ale napr. 8 chlapov s batožinou do UH-60 dáte ťažko a podobne aj ďalší material...proste,stredný typ vrtulníka nám bude chýbať...

    mal by som otázku na admina...akým kľúčom tu premazávate jednotlivé príspevky.??

  • Flader
    18:07 23.07.2018

    Keď už sa tu tak "konšpiruje" o M346, tak len dodám, že bude v statickej ukážke na SIAFe 2018 :D

  • Jura99
    17:56 23.07.2018

    Tak HTC je ta firma, o které jsem psal, že ovládla Povážské strojírny a následně je rozebrala a rozprodala, tedy včetně výroby leteckých motorů. Příliš ke cti ji taková historie neslouží, ale podobným způsobem přišla k penězům většina domácích podnikatelů. Na první milion se mě neptejte a ty ostatní už jsou čisté. Na druhou stranu, kdo by ty motory odebíral?

  • tryskac
    17:15 23.07.2018

    HTC vlastnil vyrobu motorov odpradavna. Najskor asi preto ze majitel HTC Z. Kollar bol / je znamy konkurzny pravnik, co nakupoval co prislo pod ruku - spravidla skrachovane firmy vyrazne pod cenu... Oni to portfolio mali, rozne verzie DV2, ale ako by ich dokazali vyrobit, to uz je ina otazka...

  • PavolR
    17:09 23.07.2018

    Zaujímavé súvislosti. :-D Zetor by sa nerozpakoval ponúkať snáď ani lietadlovú loď.

    Tá verzia s FADEC je ešte modernejšia, než čo vyhrala súťaž o pohonnú jednotku do Jak-130: http://www.leteckemotory.cz/mo...

    Iba pre zaujímavosť prikladám článok z čias, kedy to vyzeralo, že tie motory budú odoberať aj Aero Vodochody a ruské letectvo:
    https://www.sme.sk/c/2133296/s...

  • tryskac
    16:35 23.07.2018

    Dedicom firmy co vyrabala motory DV2 bola firma HTC - ta ista firma, co vlastni Zetor. Pozeral som po stranke jej dcerskej firmy HTC-AED, kde boli varianty motoru DV2, posledny mal vykon 24kN a full FADEC. Stranka je uz nedostupna, kedze nastupcom tejto firmy sa stala firma Zetor Engineering Slovakia.

  • Jura99
    15:54 23.07.2018

    Ivčenko-Progress to má jako AI-222 v několika variantách. Zajímavé by bylo, kdo případně zdědil práva na výrobu DV-2 v SR.

  • skelet
    15:20 23.07.2018

    Pokud jsem se dobře díval, tak DV-2 nemá v nabídce Ivčenko a ani Klimov.

  • Jura99
    14:29 23.07.2018

    PavolR: to už by snad neprošlo. Zkoumat a vyvíjet usazení věže na podvozek budiž, ale vyvíjet proudový motor, když chybí firma na letecké motory, to snad ne. DV-2 má 30let., od té doby uteklo hodně vody a vývoj a výroba proudových motorů v SR je zcela nereálná.

  • Lukas
    11:15 23.07.2018

    Nasze do C/D i raczek będzie zakup kolejnych maszyn niż modernizacja...
    (Jeśli coś będzie - budżet nie jest z gumy a Wisła czy Homar będą kosztowne )

    Do 14 maszyn (zapewne 12 C i 2 D) potrzeba ok 20-24 pilotów (powinno być 1,5 pilota na maszynę).
    Przy tym piloci potrzebują na bieżąco szkolić na symulatorach i maszynach AJT...

    Ciekawe jaki model przyjmie OSSR...

  • Hajo
    09:39 23.07.2018

    Lukas: Všetkych pilotov by mali školiť v USA, pre podporný personál,technikov platí 10 ročná podpora zo strany dodávateľa F16V. U vás v Poľsku neuvažujete o modernizácii vašich F16A-D na block 70/72?

  • PavolR
    09:09 23.07.2018

    Jura99:
    Áno, obraz je skutočne takýto, pokiaľ podceníte kreativitu našich "špičiek". Lenže čiste hypoteticky: čo by stálo získať od Ukrajincov nejaký ich model schopný forsáže a u nás by sa to potom prezentovalo ako DV-2F, lebo veď vieme, "výskum a vývoj". ;-)

  • Lukas
    09:07 23.07.2018

    Ciekawe jak będzie ze szkoleniem pilotów F-16.

    Pierwsza grupa na pewno będzie szkolona w USA, ale kolejne grupy przyszłości?
    Może w PL?

    Ktoś, coś wie? Były jakieś informacje na ten temat owego systemu szkolenia. (Bo nowy samolot to nowy system szkolenia )

  • Jura99
    08:54 23.07.2018

    PavolR: Povážské strojárne, kde se DV-2 vyvíjel a vyráběl, už neexistují. Z vývoje a výroby motorů nezůstal kámen na kameni, ani ty budovy. Nejsou ani lidi a už tehdy se vývoj neobešel bez spolupráce s Rusy resp. Ukrajinci. Podnik po revoluci ovládla a rozprodala jedna dnes úspěšná firma, která se dnes snaží prosadit s vojenským vozidlem 4x4. Ale jo, nic ve zlém, naši nově vzniklí kapitalisti neměli investiční prostředky a někde je museli narubat ;).

  • Jura99
    08:27 23.07.2018

    Větší vrtulník než UH-60M bych viděl rád, totiž jak píše Gibon, že věci se budou sice dělat po novém, tak náklady zřejmě nezmenší svou hmotnost a rozměry. Nevím jak dalece používá 5.pšu čtyřkolky, ale vozit je v podvěsu není ideální. M-346 není stejná kategorie jako L-39NG, jinak k té Pentě, pokud tu opět řešíte oblíbenou nacionální stránku věci, formálně kyperská společnost vlastněná slovenskými a českými osobami, M. Dospiva je Čech. Ale zejména nezapomínejte, že projekt L-39NG je z 50% vlastněný Omnipolem.

  • PavolR
    07:49 23.07.2018

    1.- právne ide o cyperskú firmu a nie slovenskú ;-p
    2.- obranu má úž pod palcom SNS, nie SMER a aj presedlanie z Gripenov na F-16 ukazuje, že čo bolo za Smeru isté, to už také isté nie je.
    3.- niet záruky, že Gajdoš nevytiahne zajtra odniekiaľ "zo zadku" prototyp M-346 so slovenskými motormi DV-2, lietajúci nadzvukovou rýchlosťou (Hongdu L-15 má s mutáciou DV-2 pri podobných parametroch ako M-346 rýchlosť Mach 1,4 ), s tým, že je to z 50% slovenská výroba, môže byť dodaný skôr a vyrieši air policing, kým neprídu F-16.

  • Gibon
    22:10 22.07.2018

    Presne, vzhladom na vlastnictvo Aera, kupujeme v podstate od slovenskej firmy :-D
    Aj ked osobne si myslim, ze modernizacia sa bude robit v Trencine.

  • Flader
    22:04 22.07.2018

    Pri tom, kto stojí za AEROm momentálne sú konexie s Aermacchi nič :D

  • PavolR
    21:58 22.07.2018

    A čo ak sa vydáme poľskou cestou a nakúpime M-346 namiesto L39NG? Lebo ak tak premýšľam - stíhačky sme nakúpili od toho istého koncernu ako vrtuľníky a od Alenie Aermacchi už máme Spartany ... Chcem tým jemne naznačiť, že naši obstarávatelia sa už so zástupcami danej firmy dôverne poznajú ...

  • mikojan29
    20:59 22.07.2018

    Myslím, že čokoľvek väčšie ako UH-60M je asi pasé. Tento typ bude nový nosný vrtuľník,ale v počte 9 ks pre celú OS SR je to veľmi málo. Spomínaný počet 18 ks je minimálny, ale zatiaľ sa nevie, či to bude 9 ks UH-60M + 9 ks LUH, alebo sa doplnia ešte nejaké BH a počty sa doplnia LUH. Osobne sa mi pozdáva 14 UH-60M a 4-6 LUH, z toho 4 na SAR a 2 na iné využitie (napr. výcvik). Všetky BH doplniť o sebaochranné systémy a časť o výzbroj aj s PTRS. Tým sa zaistí priama podpora pozemných vojsk.
    Čo sa týka 2. letky, L39 už dožívajú a nemyslím si, že sa bude obstarávať niečo iné ako L39NG, ktoré sa možno objavia v konfigurácii aj s výzbrojou. F/A 259 je iba na papieri a bude určite aj v inej cene ako L39NG, preto si nemyslím, že tu oň bude záujem, ale inak sa mi celkom pozdáva.
    No a stíhacie letectvo s F 16 Block 70/72 je vyriešené, ak sa naozaj niečo radikálne nezmení.
    Dopravné letectvo - Spartany sú super, ale mali by sa doplniť o systém DASS a výhľadovo by sa malo posilniť ešte o jeden Spartan.

Stránka 1 z 9