Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    09:01 13.07.2018

    KOLT: 5let čekání je celkem nepodstatný parametr (nakonec už asi 5let poptávají). Na tu dobu klidně mohli stíhací letectvo zrušit, když navíc nové stroje budou létat zcela nově ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: 5let čekání je celkem nepodstatný parametr (nakonec už asi 5let poptávají). Na tu dobu klidně mohli stíhací letectvo zrušit, když navíc nové stroje budou létat zcela nově vycvičení piloti a letiště bude taky nové, je to v každém případě téměř vznik stíhacího letectva na zelené louce. Modernizační potenciál u F-16V je minimální, pokud si nově vyrobený Block 70 už nikdo další nekoupí. Stávající F-16 co létají po světě, se budou modernizovat právě v těchto letech, tedy nejspíš na Block 70. A třeba za 20let modernizovat už jednou modernizované staré verze A/B až E/F z Blocku 70 na Block XY?? To spíš už nikoliv. A kvůli Bahrajnu a Slovensku vyvíjet třeba za 20let novou modernizaci ? Slováci a Bahrajn budou mít nejmladší F-16. Ti poslední co si nějakou věc s končící výrobou koupí, vždy ostrouhají s podporou a modernizací. Jiná situaci by byla, pokud F-16V koupí Indie v množství +/- 100ks. Ale pokud se F-35A cenově dotahuje na F-16V, koupí F-16V jen ten kdo neumí počítat nebo ten komu F-35A nedovolí prodat.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:57 13.07.2018

    @Jura USAF planuje provozovat F-16 do roku 2048 a upgradovat nemalo kusu na F-16V. Pro linku na F-16 muze byt zakazka z Bahrainu a SR derniera, ale neni to derniera pro F-16 jako ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jura
    USAF planuje provozovat F-16 do roku 2048 a upgradovat nemalo kusu na F-16V. Pro linku na F-16 muze byt zakazka z Bahrainu a SR derniera, ale neni to derniera pro F-16 jako takovou ani pro block ktery SR poptava. To ze se eventuelne nebudou stavet dalsi nove stroje tohoto typu neznamena, ze se nebudou stavajici F-16 upgradovat na F-16V a slouzit dalsi ctvrtstoleti. Uz ted je nasmlouvano vic F-16V nez kolik se gripenu E/F kdy vyrobi. To letadlo zkratka ma pred sebou jeste solidni budoucnost, ikdyz vedle stroju jako F-35 samozrejme bude hrat druhe, ty levnejsi, housle.Skrýt celý příspěvek

  • El Duderino
    08:53 13.07.2018

    Jura99 "Slováci si prostě obstarali dvě špatné nabídky a jednu z nich zvolili." . . . Ste vtipalek. Vy by ste urcite splasil lepsie ponuky, vsak? :-) Proste sa vyberalo z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    "Slováci si prostě obstarali dvě špatné nabídky a jednu z nich zvolili." . . . Ste vtipalek. Vy by ste urcite splasil lepsie ponuky, vsak? :-) Proste sa vyberalo z toho co je, nie z toho co nieje, ani z toho bolo alebo (mozno) raz bude. Nic v zlom, ale nejak sa neviem zbavit pocitu, ze keby teraz na summite vyhral Kiska s Donaldom v pokri tucet F-35B aj s vycvikom zbranami a servisom zadzara tak by ste tocil o zbytocnej mrtvej vahe ventilatora pre ktoru je vsetko totalne na prd. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:53 13.07.2018

    Jurova argumentace je usmevna. F-16V je spatne, protoze cituji z predeslych komentu:" budou pouzity jen na air policing a odsavaji zbytecne vyssi mnozstvi fin. prostredku, ktere ...Zobrazit celý příspěvek

    Jurova argumentace je usmevna. F-16V je spatne, protoze cituji z predeslych komentu:" budou pouzity jen na air policing a odsavaji zbytecne vyssi mnozstvi fin. prostredku, ktere meli jit do pozemnich sil". A proto tu uz asi 10x zminuje F-35 a hodnoti ze F-16 je spatne a mela se vzit F-35. Ano, ta bude jiste levnejsi (na porizeni i provoz) nez F-16 a urcite neodsaje jeste vic prostredku z pozemnich sil. :)
    Jednoduse tam kde nekdo vidi F-16 jako kompromis, zlatou stredni cestu mezi tim nejslabsim, ale taky nejlevnejsim (gripen C/D) a tim nejlepsim, ale taky nejdrazsim (F-35), tam Jura vidi to spatne, to spatne, vsechno spatne :)) To je takova klasika, ale ta argumentace, jednou tak, pak zas presne opacne (jak se to zrovna hodi) proste pobavi.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:50 13.07.2018

    KOLT: jednoznačně. Čistě pragmaticky je F-35A jediná volba, pokud JAS-39E/F nebude za půlku peněz. Bylo by dobré se do fronty na F-35A postavit někdy po roce 2021. Na evropský ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: jednoznačně. Čistě pragmaticky je F-35A jediná volba, pokud JAS-39E/F nebude za půlku peněz. Bylo by dobré se do fronty na F-35A postavit někdy po roce 2021. Na evropský stíhač zapomenout, nejspíš to bude dvoumotorák a žrout peněz jako Eurofighter.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:48 13.07.2018

    Rakúšania chcú obmeniť stíhačky do 2020, čiže F-16V by to časovo asi nestihol a už vôbec nie Gripen E/F . Skôr by som to však videl na cestu podobnú chorvátskej alebo kombinovanej ...Zobrazit celý příspěvek

    Rakúšania chcú obmeniť stíhačky do 2020, čiže F-16V by to časovo asi nestihol a už vôbec nie Gripen E/F . Skôr by som to však videl na cestu podobnú chorvátskej alebo kombinovanej rumunskej (niekoľko olietaných a zvyšok nové), než nákup Gripenov C/D.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:44 13.07.2018

    Souhlas s KOLTem do puntiku. Polsko dava do ted 1,8% a jak se mu vede. I kdyby ty 2% neklapli (4% jsou naprosta utopie a zbytecnost), tak hybat se nekde kolem 1,5% a idealne v ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s KOLTem do puntiku.
    Polsko dava do ted 1,8% a jak se mu vede. I kdyby ty 2% neklapli (4% jsou naprosta utopie a zbytecnost), tak hybat se nekde kolem 1,5% a idealne v intervalu 1,5 az 2%, uz to by obrovsky zvedlo evropske moznosti se branit, i moznosti evropskych zbrojovek na trhu neco udat.
    Dokud se ale placame kolem 1%, a to vcetne "motoru evropy", pak se nemuzeme divit ze se nic nekupuje, ze se nic neprodukuje a ze kdyz se konecne neco koupit chce, tak se musi koupit prvotridni zbozi z USA, nebo druhotridni (za stejnou, nebo vyssi cenu) z evropy.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:43 13.07.2018

    Jura, Slováci by museli tak 5 let počkat, kdyby chtěli F-35 (a to jsem spíš optimistický). Mohli, ale... Nicméně modernizační potenciál F-16V furt je. On je i u Gripenů C/D (a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura, Slováci by museli tak 5 let počkat, kdyby chtěli F-35 (a to jsem spíš optimistický). Mohli, ale... Nicméně modernizační potenciál F-16V furt je. On je i u Gripenů C/D (a principielně větší), jenže zatímco u F-16 je s ohledem na množství uživatelů téměř jisté, že k modernizacím bude docházet (a to i docela zásadním), u Gripenu C/D si tím vůbec nejsem jistý, možná tak k dílčím updatům SW, komunikačních systémů ap. Jediná šance na zásadní modernizaci je v přestavbě na E/F... Slováci mají prostě smůlu, že kupují v "mezidobí". Můžou si za to do značné míry sami, ale ze dvou nepříliš ideálních řešení vybrali podle mě to správné. Pevně doufám, že my za cca 10 let nevybereme to horší z těch dvou. Pak by se nám naprosto oprávněně mohli posmívat :-) Mmchd, my jsme v podobném mezidobí vybírali KOT, a jak jsme vybrali... :-/Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:37 13.07.2018

    Jura, pronájem nám končí 2027, opce do 2029. Tím spíš tedy bude mít smysl kupovat F-35 :-) Luky, váš optimismus stran ceny Gripenu E/F vs F-35 prostě nesdílím, no. Pokud bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura, pronájem nám končí 2027, opce do 2029. Tím spíš tedy bude mít smysl kupovat F-35 :-)

    Luky, váš optimismus stran ceny Gripenu E/F vs F-35 prostě nesdílím, no. Pokud bude chtít Gripen obstát alespoň rozumně kvalitativně, tak bude muset mít pokročilou avioniku (což by mít skutečně měl). V tu chvíli je ale dost problém vyrobit letadlo, kterého se bude dělat nějakých 200 ks (když se zadaří), ještě k tomu na dvou linkách, za stejnou či nižší cenu než letadlo, kterého se vyrobí 3000+ kusů. Jediný důvod, proč ty ceny nakonec budou porovnatelné, bude to, že F-35 je větší, má podstatně větší a modernější motor, mnohem víc systémů a jsou to vlastně 3 verse. Pokud ale cena těch letadel bude srovnatelná (jako že bude, i kdyby se lišila o 1/4, což je tak maximum), jejich bojová hodnota srovnatelná moc nebude. Ale o tom vás asi nepřesvědčím :-)


    Ohledně toho zbrojení a kupování zbraní z USA – co nás nutí nekupovat je v Evropě? Aha, že spousta z nich těm zaoceánským nedokáže konkurovat schopnostmi. Njn, kdybysme na vlastní obranu 30 let nes*ali, dávali na ni patřičné peníze a kupovali většinu systémů v Evropě, nemůže Donald ani pípnout. Takhle holt má nabito hodně ostrou municí, ovšem naší vinou. Čili teď ať klidně koupíme něco z USA, což by mu mohlo částečně zavřít tu jeho nevymáchanou papuli. A soustřeďme se na to, abychom v Evropě do budoucna produkovali konkurenceschopné zbraně, které budeme v rozumném množství nakupovat (2 % HDP na obranu jsou OK, pokud se bezpečnostní situace zásadně nezhorší; Trumpem prosazovaná 4 % ať si platí státy, které mají globální zájmy, na to mu většina Evropy oprávněně peče).Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:31 13.07.2018

    Jirosi: to souhlasím, však se nikomu nový JAS-39C/D kupovat nechce, musel by být rapidně tak o půlku levnější, pak by dával dobrý smysl. Slováci si prostě obstarali dvě špatné ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: to souhlasím, však se nikomu nový JAS-39C/D kupovat nechce, musel by být rapidně tak o půlku levnější, pak by dával dobrý smysl. Slováci si prostě obstarali dvě špatné nabídky a jednu z nich zvolili. Pokud F-16V nevezmou Indové, dost možná bude slovenská zakázka pro linku na F-16 derniéra. A modernizační potenciál 0, zatímco F-35A je teprve na startu a modernizací zažije ještě X.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    08:16 13.07.2018

    Jura99:"Vyrábět F-16V byl od Lockheedu mistrovský obchodní tah, prodají 40let starý drak z končící linky," Tak ono Gripen C/D, je už dnes 20.let stará modifikace 30.let starého ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:"Vyrábět F-16V byl od Lockheedu mistrovský obchodní tah, prodají 40let starý drak z končící linky,"

    Tak ono Gripen C/D, je už dnes 20.let stará modifikace 30.let starého stroje. A linka na ně také končí...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:53 13.07.2018

    AČR časově vychází konec pronájmu 2025-27 což je ideální pro jediné smysluplné řešení koupit F-35A, ovšem musel by to včas rozhodnout někdo s rozumem na pravém místě, což poslední ...Zobrazit celý příspěvek

    AČR časově vychází konec pronájmu 2025-27 což je ideální pro jediné smysluplné řešení koupit F-35A, ovšem musel by to včas rozhodnout někdo s rozumem na pravém místě, což poslední roky na MO nevypadá. Při ceně 80mil USD za holý stroj F-35A jsou JAS-39E/F i F-16V nekonkurenceschopné, pokud nebudou +/- za 40mil./ks. Vyrábět F-16V byl od Lockheedu mistrovský obchodní tah, prodají 40let starý drak z končící linky, dají tam odlehčenou verzi nových věcí a prodají to za cenu F-35A. Těžko říct, kdo kromě Bahrajnu a Slováků na tyto podmínky ještě skočí. Bahrajn alespoň částečně modernizoval stávající stroje.

    Pokud jde o nenabídnutí JAS-39E/F Slovensku, kdoví jak to bylo. Nešlo totiž o tendr, ale jakési utajené poptávkové řízení a těžko se dozvíme, s jakými parametry poptávky na Švédy šli.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    23:22 12.07.2018

    V LM vyvíjejí trojitý závěsník na Amraam (to by šlo navěsit celou slovenskou zásobu na 4 letadla ...Zobrazit celý příspěvek

    V LM vyvíjejí trojitý závěsník na Amraam (to by šlo navěsit celou slovenskou zásobu na 4 letadla :)
    https://www.lockheedmartin.com... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    23:04 12.07.2018

    Byla v tom ale i výzbroj a pak ten pronájem 11 kusů na 3 roky Jirosi. Jinak tohle je čerstvé - AiM-120D pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Byla v tom ale i výzbroj a pak ten pronájem 11 kusů na 3 roky Jirosi.

    Jinak tohle je čerstvé - AiM-120D pro Brity
    http://www.dsca.mil/major-arms...

    200 ks střel za $650 million (systémová s výbavou)
    vychází to pak 3,25 mil na střeluSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:58 12.07.2018

    Luky: Švýcaři 2011 "Hodnota tehdejšího kontraktu byla 3,5 miliardy dolarů (76 miliardy Kč) a součástí mělo být i přesunutí výroby některých komponentů Gripenů do Švýcarska. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Švýcaři 2011
    "Hodnota tehdejšího kontraktu byla 3,5 miliardy dolarů (76 miliardy Kč) a součástí mělo být i přesunutí výroby některých komponentů Gripenů do Švýcarska. Celkově měly švýcarské firmy získat zakázky v hodnotě 450 milionů dolarů."

    22 letadel - jednotká cena 159mil dolarů!

    "Kontrakt se Švýcarskem dosahuje hodnoty 2,6 miliardy euro za 22 stíhaček JAS 39 Gripen"

    22 letadel - 118 mil Euro.

    Ale nikde se nepíše jestli se bude jednat o nové stroje, nebo jestli kývly na repas C/D. Zato v tom mají pronájem přeškolovacích C/D na 2 roky.

    Mně z toho vychází ten repas, když už 11 strojů mají dostat v roce 2018..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:27 12.07.2018

    Máš pravdu, mě zmátlo to "E" v Clankově postu - on tím myslel Euro a já to pochopil jako verze E, moje chyba (čili v dolarech ještě dražší než těch 112mil). Zdálo se mi to na E ...Zobrazit celý příspěvek

    Máš pravdu, mě zmátlo to "E" v Clankově postu - on tím myslel Euro a já to pochopil jako verze E, moje chyba (čili v dolarech ještě dražší než těch 112mil).

    Zdálo se mi to na E spíš laciný. No bude to možná někde u té vyšší částky rozpětí, které jsem psal (Švýcaři byly myslím přes 3 miliardy). Pořád ale znatelně pod F-35, o tom jsem přesvědčen.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    22:14 12.07.2018

    Bulharom bol ponúkaný Gripen C/D.

    Bulharom bol ponúkaný Gripen C/D.

  • HEKTOR
    22:13 12.07.2018

    tak potom je fakt záhada,prečo slovensku neponúkli gripen e/f...a neverím že išlo o peniaze...ak by chceli poraziť f-16n,tak by to bola jasná voľba...

    tak potom je fakt záhada,prečo slovensku neponúkli gripen e/f...a neverím že išlo o peniaze...ak by chceli poraziť f-16n,tak by to bola jasná voľba...

  • Luky
    22:07 12.07.2018

    Ale Švýcarům i Bulharům nabízeli novou verzi, takže nějaké dvě desítky by asi zvládli...možná za cenu opoždění vlastního letectva. Prachy bývají až na prvním místě :)

    Ale Švýcarům i Bulharům nabízeli novou verzi, takže nějaké dvě desítky by asi zvládli...možná za cenu opoždění vlastního letectva. Prachy bývají až na prvním místě :)

  • HEKTOR
    22:05 12.07.2018

    Jirosi - ako ho mohli ponúknuť keď momentálne pochybujem že by boli výrobné kapacity na gripeny e/f aj pre slovensko ...to už sa skôr dostaneme k volným f-35...

    Jirosi - ako ho mohli ponúknuť keď momentálne pochybujem že by boli výrobné kapacity na gripeny e/f aj pre slovensko ...to už sa skôr dostaneme k volným f-35...

Načítám diskuzi...

Stránka 10 z 23