Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • HEKTOR
    22:05 12.07.2018

    Jirosi - ako ho mohli ponúknuť keď momentálne pochybujem že by boli výrobné kapacity na gripeny e/f aj pre slovensko ...to už sa skôr dostaneme k volným f-35...

    Jirosi - ako ho mohli ponúknuť keď momentálne pochybujem že by boli výrobné kapacity na gripeny e/f aj pre slovensko ...to už sa skôr dostaneme k volným f-35...

  • Luky
    22:01 12.07.2018

    Ale vždyť to Bulharům nabídli systémovkou 112 mil, což je v relaci k F-16V.

    Ale vždyť to Bulharům nabídli systémovkou 112 mil, což je v relaci k F-16V.

  • Jirosi
    21:59 12.07.2018

    Luky:"Tak to si vůbec nemyslím. Systémová cena Gripenu E se bude odhadem pohybovat někde mezi 100-150 mil za kus, podle balíku služeb." Ono to bude spíše 100 mil za letadlo a 50 ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:"Tak to si vůbec nemyslím. Systémová cena Gripenu E se bude odhadem pohybovat někde mezi 100-150 mil za kus, podle balíku služeb."

    Ono to bude spíše 100 mil za letadlo a 50 za základní služby. Tedy jako u F-35. Tohle totiž bude ten pravý důvod proč je SK nenabídly. Prostě jsou cenově mimo.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:59 12.07.2018

    Tak to by byla docela temná budoucnost, půl Evropy F-16V, půl Evropy F-35, k tomu všichni americkou výzbroj. Někdo by měl Trumpovi připomenout, že výpalný nebude, protože Evropa už ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to by byla docela temná budoucnost, půl Evropy F-16V, půl Evropy F-35, k tomu všichni americkou výzbroj. Někdo by měl Trumpovi připomenout, že výpalný nebude, protože Evropa už teď tahne 78% výdajů na mise (prý).Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    21:55 12.07.2018

    No podle toho jak se vedlo jednaní v NATO a jak Trump tlacil na Evropu aby snížila schodek vzájemného obchodu tak je dost možný že až to příjde tak budem nakupovat zbraně z ...Zobrazit celý příspěvek

    No podle toho jak se vedlo jednaní v NATO a jak Trump tlacil na Evropu aby snížila schodek vzájemného obchodu tak je dost možný že až to příjde tak budem nakupovat zbraně z USA..ted to dost nahrava v tendru s vrtulníky. Btw pokud opravdu zvednem rozpočet na 2% HDP tak s tím jak CR HDP oproti jiným dost roste..tak s takovým armadním rozpočtem nebude problém letadlo jako F35 uživit...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:50 12.07.2018

    Clanek napsal: Nedivil bych se kdyby jednotkova systemova cena gripenu E/F za tech realistickych 10 let vychazela vic nez cena F-35. A to pak bude CR resit naprosto stejne dilema ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek napsal:
    Nedivil bych se kdyby jednotkova systemova cena gripenu E/F za tech realistickych 10 let vychazela vic nez cena F-35. A to pak bude CR resit naprosto stejne dilema co ted SR. Zda poridit stejne drahy (nebo dokonce drazsi) gripen s horsimi vlastnostmi, ale taky s vidinou nizsich nakladu. Anebo do boje vhodnejsi a pokrokovejsi F-35, ale za cenu drazsiho provozu.

    kolt napsal :Clanek, za 10 let bude F-35 téměř jistě levnější než Gripen E/F. Náklady na vývoj a zavedení do výroby se rozpustí v téměř o dva řády vyšším počtu, to prostě nejde vynechat. Kdyby se Švédům podařilo udat 500 ks, mohlo by to být jinak.

    Tak to si vůbec nemyslím. Systémová cena Gripenu E se bude odhadem pohybovat někde mezi 100-150 mil za kus, podle balíku služeb. U nás by to mohlo být v případě koupě nového stroje někde na té dolní hranici díky předešlé přípravě.
    Cena provozu pak v relaci těch levnějších jednomotoráků.
    F-35 bude 200+ milionů zaváděcí + desítky tisíc dolarů letová hodina.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:07 12.07.2018

    Bahrajnské F-16 jsou, tuším, blok 40/42 a budou mít něco nalítáno. Udělat z nich Vipery tedy bude znamenat udělat jim zásadní modernizaci i zásadní údržbu. Z toho éra nakonec ...Zobrazit celý příspěvek

    Bahrajnské F-16 jsou, tuším, blok 40/42 a budou mít něco nalítáno. Udělat z nich Vipery tedy bude znamenat udělat jim zásadní modernizaci i zásadní údržbu. Z toho éra nakonec nemusí moc zůstat původního ;-)Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    20:19 12.07.2018

    Falko: Třeba budou mít knipl vykládaný diamanty. :-)

    Falko: Třeba budou mít knipl vykládaný diamanty. :-)

  • Falko
    19:25 12.07.2018

    Fantomas stroje ,ktoré kúpili chorváti su značne opotrebované a potrebujú generalku,tadiaľ cesta na 30rokov bez problemov nevedie. Pre debatu k Bahrajnu,oni už F16tky zavedené ...Zobrazit celý příspěvek

    Fantomas stroje ,ktoré kúpili chorváti su značne opotrebované a potrebujú generalku,tadiaľ cesta na 30rokov bez problemov nevedie.

    Pre debatu k Bahrajnu,oni už F16tky zavedené majú takže niektoré dosť podstatné veci,ako mi po prechode so sovietskej techniky riešiť nemuseli.Ak by sme mi dokupovali ,,len stroje".vyšli by nás lacnejšie.Inak Bahrajn zaplatí za modernizáciu 19 tych F16tok 1miliardu dolarov,to je na zamyslenieSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:19 12.07.2018

    Clanek, za 10 let bude F-35 téměř jistě levnější než Gripen E/F. Náklady na vývoj a zavedení do výroby se rozpustí v téměř o dva řády vyšším počtu, to prostě nejde vynechat. Kdyby ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek, za 10 let bude F-35 téměř jistě levnější než Gripen E/F. Náklady na vývoj a zavedení do výroby se rozpustí v téměř o dva řády vyšším počtu, to prostě nejde vynechat. Kdyby se Švédům podařilo udat 500 ks, mohlo by to být jinak.

    Luky, nic proti, ale nižší RCS Gripenu rozhodně nevykompenzuje AESA radar F-16V. Jednak i Viper má oproti původní versi sníženou radarovou signaturu (byť na Gripen se těžko dotahne, tam ho prostě starý design draku nepustí), hlavně ale rozdíl v těch radarech není jen o vzdálenosti, na jakou vidí soupeře, že...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:05 12.07.2018

    tady v tom starším článku AN se píše, že po 3 roky vedle sebe měly sloužit CD (lízačka) s novými ...Zobrazit celý příspěvek

    tady v tom starším článku AN se píše, že po 3 roky vedle sebe měly sloužit CD (lízačka) s novými EF:
    http://www.armadninoviny.cz/po...
    --------------
    ten Ikea vtip mi nějak uváznul v paměti :
    http://1.bp.blogspot.com/-ktX3... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:56 12.07.2018

    myslím, že dvaadvacet kousků (teď si nejsem jistý, zda to nemělo přijít v Ikea krabicích)

    myslím, že dvaadvacet kousků (teď si nejsem jistý, zda to nemělo přijít v Ikea krabicích)

  • D.i.p
    18:47 12.07.2018

    No jak to bylo, když měli dodat Gripeny do Švýcarska? To měla být už taky verze E/F ne? Kolik jich bylo, 18?

    No jak to bylo, když měli dodat Gripeny do Švýcarska? To měla být už taky verze E/F ne? Kolik jich bylo, 18?

  • Clanek
    18:41 12.07.2018

    Pokud si dobre pamatuju tak jsem nekde cetl, ze Svedove planuji vytezit linku na E/F az do roku 2026/2027 jen z objednavky Brazilie a planovaneho porizeni Svedska (50-60 kusu?). To ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud si dobre pamatuju tak jsem nekde cetl, ze Svedove planuji vytezit linku na E/F az do roku 2026/2027 jen z objednavky Brazilie a planovaneho porizeni Svedska (50-60 kusu?). To znamena ze za cca 7 let jsou schopni zbouchat jen 7 desitek stroju. To je za 1) docela kusova vyroba, ktera rozhodne levna nebude, viz muj dovetek, a za 2) proste neni kapacita na to slovakum E/F nabidnout, s vedomim ze 10 let na prvni kusy SR cekat nemuze by takova nabidka stejne postradala smysl. A taky asi nikdo nebude stavet linku jinou, vetsi, kvuli 14 extra kusum pro Slovensko.
    Jo kdyby se tak pro E/F dnes rozhodlo i Polsko, pak verim ze SAAB sve plany prehodnoti a postavi linku s vyssi kapacitou nez 10 letadel za rok, takhle ale E/F bude k dispozici az cca v case kdy bude hledat CR, driv tezko.

    Dovetek:
    Nedivil bych se kdyby jednotkova systemova cena gripenu E/F za tech realistickych 10 let vychazela vic nez cena F-35. A to pak bude CR resit naprosto stejne dilema co ted SR. Zda poridit stejne drahy (nebo dokonce drazsi) gripen s horsimi vlastnostmi, ale taky s vidinou nizsich nakladu. Anebo do boje vhodnejsi a pokrokovejsi F-35, ale za cenu drazsiho provozu.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    18:18 12.07.2018

    Laci: Asi ten požadovaný termín dodání byl na E/F příliš brzký. Jiný smysluplný důvod mě nenapadá.

    Laci: Asi ten požadovaný termín dodání byl na E/F příliš brzký. Jiný smysluplný důvod mě nenapadá.

  • Laci
    17:26 12.07.2018

    "bojujúceho sokola" mám hodně rád a je to za mě stále skvělej bojově ověřenej stroj se skvělým poměrem cena/výkon a neskutečnej tahoun, ale pamatujete na - ...Zobrazit celý příspěvek

    "bojujúceho sokola" mám hodně rád a je to za mě stále skvělej bojově ověřenej stroj se skvělým poměrem cena/výkon a neskutečnej tahoun, ale pamatujete na - http://www.armadninoviny.cz/sl... ? :D


    Divim se, že podle těch tabulek vychází ty stroje na pořízení cenově stejně, přitom tahle nová verze F-16 jasně bojově předčí tu starší verzi JAS 39, že si za to Švédi řeknou tolik.. Není se tedy čemu divit, že Švédi ostrouhali. A když už jsem u toho divení, tak se taky divim, že Saab nenabízí především nové Gripeny JAS 39E/F. Ty by byli pro 6 let starý F-16 Block 70/72 soupeřem, ne 16 let starý JAS 39C/D.

    Každopádně Slováci překvapili, že vybrali tu bojovější variantu a ne tu ekonomičtější.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:24 12.07.2018

    Však já považuji nepoptávání/nenabízení verze E za zásadní chybu (ať už byl důvod jakýkoli, třeba ani neměli kapacity). Věř tomu, že dokud bude někdo GripenC provozovat, Švédi ...Zobrazit celý příspěvek

    Však já považuji nepoptávání/nenabízení verze E za zásadní chybu (ať už byl důvod jakýkoli, třeba ani neměli kapacity).

    Věř tomu, že dokud bude někdo GripenC provozovat, Švédi to budou rádi servisovat.
    Doplnění ztracených strojů od určité doby může být problém, s tím souhlasím. Však i Švýcaři chtěli E, Rakušáci určitě budou chtít taky...

    Hele, kdoví co ta tajná zpráva MO SR počítala, třeba započítali ty nutné přestavby na E, aby se dostali na +8% ceny provozu :-DSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:14 12.07.2018

    Luky: Bavíme se o roce 2023(ukonceni Mig-29), tedy bude probíhat jen přestavba na nová letadla. Pak prostě přijde, ze Švedská obsílka zaplaťte za udržení, nebo si je nechte ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Bavíme se o roce 2023(ukonceni Mig-29), tedy bude probíhat jen přestavba na nová letadla.

    Pak prostě přijde, ze Švedská obsílka zaplaťte za udržení, nebo si je nechte přestavět. V tu chvíli by, ta levnější údržba trošku zhořkla.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:11 12.07.2018

    flander: Tam by už nemali ako vykecať cenový rozdiel a ani čas - nebojte sa, že aj za tých pár rokov naviac si poriadne namažú vrecká. Pritom keby sa chcelo ušetriť, tak by ...Zobrazit celý příspěvek

    flander:
    Tam by už nemali ako vykecať cenový rozdiel a ani čas - nebojte sa, že aj za tých pár rokov naviac si poriadne namažú vrecká.

    Pritom keby sa chcelo ušetriť, tak by stačilo na tých pár rokov odkúpiť súčiastky (alebo aj celé lietadlá na kannibalizáciu) od Maďarov. V novembri minulého roka sa neúspešne pokúsili vydražiť 23 ks Mig-29, 20 motorov a hromady príslušenstva za vyvolávaciu cenu zhruba 15M Eur!
    https://www.napi.hu/magyar_gaz... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 23