Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    17:06 12.07.2018

    Jirosi já vím, ale bude to ještě trvat.

    Jirosi já vím, ale bude to ještě trvat.

  • Luky
    17:04 12.07.2018

    Ona tedy "větší válka" je spíš o schopnosti vyrábět zbraně a servisovat stávající stroje, než o výrobě nových. To nelze stihnout. ------------------ P.S. předpokládám, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Ona tedy "větší válka" je spíš o schopnosti vyrábět zbraně a servisovat stávající stroje, než o výrobě nových. To nelze stihnout.

    ------------------
    P.S. předpokládám, že všichni chápeme jakým šílenstvím a prohrou pro všechny taková "velká válka" je. proto kdo věří v rozum, hledí na ekonomické hledisko tendru :)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:03 12.07.2018

    Luky: Svédské C/D se budou prestavovat na E/F..

    Luky: Svédské C/D se budou prestavovat na E/F..

  • Luky
    16:58 12.07.2018

    Servisní podpora CD zůstane s jistotou zachována. Do určité doby půjdou nahradit CD ze Švédských zásob (předpokládám že si rádi vyrobí svůj nový E), později by je nahrazovaly E, ...Zobrazit celý příspěvek

    Servisní podpora CD zůstane s jistotou zachována. Do určité doby půjdou nahradit CD ze Švédských zásob (předpokládám že si rádi vyrobí svůj nový E), později by je nahrazovaly E, které budou pravděpodobně sdílet příbuznou logistiku.
    Oni i Švédi budou provozovat oba typy současně.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    16:54 12.07.2018

    @Luky Ok to je diskuze. Ja naopak s Vaším v 16.38 souhlasim. Možností vývoje budoucnosti Česka je mnoho. A to by mezi jinými věcmi mělo ovlivňovat výběr dlouhodobých nákupu ( ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky Ok to je diskuze. Ja naopak s Vaším v 16.38 souhlasim. Možností vývoje budoucnosti Česka je mnoho. A to by mezi jinými věcmi mělo ovlivňovat výběr dlouhodobých nákupu ( projektů)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:54 12.07.2018

    Luky: "Bude to ale určitě upadat. Tradičně protiruští Švédové ale v Evropě zůstanou" Jenže, zůstanou tam z funkční linkou na výrobu Gripenu C/D? Protože to je to co zákazníka ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: "Bude to ale určitě upadat. Tradičně protiruští Švédové ale v Evropě zůstanou"

    Jenže, zůstanou tam z funkční linkou na výrobu Gripenu C/D?
    Protože to je to co zákazníka zajímá.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:40 12.07.2018

    Reagoval jsem na starší příspěvek, s příspěvkem Čas: 16:37 nesouhlasím.

    Reagoval jsem na starší příspěvek, s příspěvkem Čas: 16:37 nesouhlasím.

  • Luky
    16:38 12.07.2018

    @Pla-men O tom jsem taky dost přemýšlel. Samozřejmě vidím ty mnohem větší kapacity a sílu USA. Když by byl konflikt s Ruskem, Amíci by obsadili letiště východních států NATO a ...Zobrazit celý příspěvek

    @Pla-men

    O tom jsem taky dost přemýšlel. Samozřejmě vidím ty mnohem větší kapacity a sílu USA. Když by byl konflikt s Ruskem, Amíci by obsadili letiště východních států NATO a každé by hostilo několik US letek. Pak mohou tato malá letectva sdílet a poskytovat zázemí, čerpat z amerických muničáků a podobě. Čili síla a synergie ve velké válce je zřejmá.
    Malé Švédsko takové zdroje samozřejmě nemá. Nadruhou stranu evropské zbraně lze také produkovat ve velkých sériích a při velkém ohrožení lze očekávat slušný náběh výroby.

    Otázkou je, jaké to může být za pár let, pokud by linka na F-16 putovala do Indie, bylo by zajímavé, co tamní zevlové dokážou dodat a kdy :)
    Lze ale předpokládat, že USA si ponechá určité kapacity pro provoz posledních strojů ANG nebo pro zprovoznění odstavených kusů. Bude to ale určitě upadat.
    Tradičně protiruští Švédové ale v Evropě zůstanou. Je ale pravda, že jejich stroje zatím nejsou dostatečně celoevropské (byť nejsou jen švédské).
    ----------
    Každopádně daňový poplatníci malých zemí se na to většinou nedívají z pohledu velké války, ale pohledem "nutná schopnost - vynaložené prostředky".
    Pokud například Slováci nebo Rakušáci hledají stroj pro jednu letku, která je určená k ochraně vzdušného prostoru, vyjde jim Gripen s IrisT a Meteorem velice slušně a mnoho kompromisů v tom ani není (o trochu delší dolet a podobné parametry nerozhodují, RCS kompenzuje slabší radar, Meteor je lepší).
    Jinak je zajímavé, že v proslovech se často opakuje slovo logistika, ale tam má přitom JAS plných 10% oproti 8% F-16.
    --------
    Jinak souhlasím, že když není nabízený GripenE, čistého vojáka to tahne k F-16V (to i politika, ale zase z jiných důvodů).Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    16:37 12.07.2018

    Ani Jas 39 E nebude žádná výhra. Větší dolet, novější motor, AESA radar, nějaké čidla. Ale 5gen to není a ani za 10-15let nebude. Nebude to v silách Švédska. Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani Jas 39 E nebude žádná výhra. Větší dolet, novější motor, AESA radar, nějaké čidla. Ale 5gen to není a ani za 10-15let nebude. Nebude to v silách Švédska. Stačí se podívat na problémy ruska i usa. Strategie státu by měla hovořit proti gripenům. Jedině snad kdyby jsme vystoupili. Ale to by znamenalo 14denni marný boj proti přesile. Nebo bychom, vložili se zármutkem v srdci svůj osud do rukou národa: německého, polského, popř jiného ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    16:30 12.07.2018

    PavolR, keby išlo o predlžovanie prevádzky MiGov, tak stačilo vybrať Gripen E/F. Ten bude k dispozícii ešte neskôr ako F-16.

    PavolR, keby išlo o predlžovanie prevádzky MiGov, tak stačilo vybrať Gripen E/F. Ten bude k dispozícii ešte neskôr ako F-16.

  • PavolR
    16:20 12.07.2018

    Iba tak mimochodom - Rakušania sa pred rokom, v júli 2017, rozhodli, že do roku 2020 nahradia svoje Eurofightery (zavádzané v roku 2007) za 18 jednomotorových stíhačiek v hodnote 2 ...Zobrazit celý příspěvek

    Iba tak mimochodom - Rakušania sa pred rokom, v júli 2017, rozhodli, že do roku 2020 nahradia svoje Eurofightery (zavádzané v roku 2007) za 18 jednomotorových stíhačiek v hodnote 2 miliard eur. V porovnaní s nimi sme to s týmito šialene žravými Mig-29 ťahali ešte dosť dlho, čiže nechápem zmysel kritiky pre ich náhradu. Korupciu a predražovanie mylne hľadáte na strane USA - pes je zakopaný v snahe čo najdlhšie zachovať aktuálnu prevádzku Mig-29, lebo peniaze sa zainteresovaným sypú z toho..Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    16:19 12.07.2018

    Možno kebyze sa negativne nastavenym diskuterom chcelo tu tlacovku dopozerat dokonca, tak by sa dozvedeli dve zasadne veci, od generalmajora. 1) ze ziadne preskolovanie pilotov z ...Zobrazit celý příspěvek

    Možno kebyze sa negativne nastavenym diskuterom chcelo tu tlacovku dopozerat dokonca, tak by sa dozvedeli dve zasadne veci, od generalmajora.
    1) ze ziadne preskolovanie pilotov z MiG-29 nebude, ale vzdusne sily urobia nabor uplnych novacikov z prislusnym vzdelanim, ktory budú na tri roky vyslani do USA na vycvik. To by malo znamenat, ze dostanu plny vycvik us pilota F-16. (Ak sa nemylim vratane ostrych strelieb, a to uz dačo stoji) priemerny vek pilota migov je 39 rokov, na tom sa stavat neda.

    2) ze okrem noveho stihacieho letectva, vzdusne sily zalostne potrebuju aj nove uniformy Skrýt celý příspěvek

  • Hajo
    15:56 12.07.2018

    Myslím, že kupovať výbehový Gripen C/D by bol úplný nezmysel. Už teraz bohužiaľ zaostáva v porovnaní s F16V a čo by bolo o 10 - 20 rokov. Modernizačný potenciál má minimálny. Keby ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že kupovať výbehový Gripen C/D by bol úplný nezmysel. Už teraz bohužiaľ zaostáva v porovnaní s F16V a čo by bolo o 10 - 20 rokov. Modernizačný potenciál má minimálny. Keby švédi ponúkli Gripen E/F tak v poriadku, ale to neurobili. F16 je osvedčený bojový stroj a SK sa rozhodlo správne. Na F35 nemáme a vy tiež. Potrebujeme nielen A-A, ale aj A-G schopnosti a tento stroj ich má výborné. Takto budeme mať najmodernejšiu verziu stíhačky 4.generácie s prvkami 5.generácie. Tu a v tejto chvíli je to výborné riešenie a mohlo byť zrealizované skôr. Prajem priateľom z ČR, aby mali šťastnú ruku pri výbere stíhačiek po skončení prenájmu gripenov. Pre nich by bolo prirodzené prejsť na verziu E/F. Zázemie,logistika, skúsenosti s prevádzkou hovoria pre.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:54 12.07.2018

    Luky: To už se nikdo nedozví, když si BAE raději zaplatilo beztrestnost. Místo obhajoby před soudem..... 03.03.2010 "Již v pondělí se naplnila jiná dohoda SFO s americkou vládou. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: To už se nikdo nedozví, když si BAE raději zaplatilo beztrestnost. Místo obhajoby před soudem.....
    03.03.2010
    "Již v pondělí se naplnila jiná dohoda SFO s americkou vládou. Také ta se týká BAE: Zbrojovka zaplatila pokutu 400 milionů dolarů (7,6 miliard korun) ve Spojených státech a SFO zastavil vyšetřování "klamavých výroků" o dodávkách BAE do Saúdské Arábie, Maďarska a stíhaček Gripen do Česka."

    Nebyl náhodou ten druhý tendr provedený trošku pod časovým tlakem?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:45 12.07.2018

    Flader: v principu máte pravdu, ale položte si otázku opačně. Co by dostali Poláci od ruského výrobce, kdyby byli v souladu s předpisem výrobce a Mig-29 jim spadl vinou na straně ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: v principu máte pravdu, ale položte si otázku opačně. Co by dostali Poláci od ruského výrobce, kdyby byli v souladu s předpisem výrobce a Mig-29 jim spadl vinou na straně stroje ? Nejspíš jeden dlouhý nos. Poláci jsou ve využití techniky do mrtě celkem extrémní, dosud provozují Su-22 a škálu pozemní techniky, u nás dávno vyřazenou.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    15:45 12.07.2018

    Jas 39 je nepochybně skvělé letadlo, ale né pro člena Nato. I rusové ve varšavské smlouvě věděli, že integrace (jednotnost) a množství zbrani je ta správná cesta. Neboli ve velkém ...Zobrazit celý příspěvek

    Jas 39 je nepochybně skvělé letadlo, ale né pro člena Nato. I rusové ve varšavské smlouvě věděli, že integrace (jednotnost) a množství zbrani je ta správná cesta. Neboli ve velkém konfliktu nám setřelí nebo poškodí 14 stíhaček a zbytek pilotů půjde kopat zákopy. Nějaké vzdálené mise to samé. O schopnosti a ochotě Švédů doplnit naše ztráty ani nemluvím. Možná to celé byl záměr politiků jak udržet naše hochy doma ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:39 12.07.2018

    janusinko: to už se tu řešilo, investiční balík není 11mld ale 6mld do roku 2030 a je z rozpočtu MO. Podmínkou je 2% HDP od roku 2024. Podotýkám, že investice (kapitálové výdaje) ...Zobrazit celý příspěvek

    janusinko: to už se tu řešilo, investiční balík není 11mld ale 6mld do roku 2030 a je z rozpočtu MO. Podmínkou je 2% HDP od roku 2024. Podotýkám, že investice (kapitálové výdaje) nejsou jen nové zbraně.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:32 12.07.2018

    Ten náš druhý tendr byl po původním skandálu pod véélkým drobnohledem.
    Jestli víš, jak to bylo v Maďarsku, JAR nebo Thajsku, můžeš dát odkaz.

    Ten náš druhý tendr byl po původním skandálu pod véélkým drobnohledem.
    Jestli víš, jak to bylo v Maďarsku, JAR nebo Thajsku, můžeš dát odkaz.

  • Jirosi
    15:28 12.07.2018

    Luky: "Ta severská země má nesrovnatelně menší páky než USA, to je jasný."

    No, je zvláštní že skoro všude skvělé "gripeny" musely vyhrát formou korupce.

    Luky: "Ta severská země má nesrovnatelně menší páky než USA, to je jasný."

    No, je zvláštní že skoro všude skvělé "gripeny" musely vyhrát formou korupce.

  • janusinko
    15:20 12.07.2018

    strikehawk: Nemyslím si, keďže doteraz prevádzkujeme extrémne nákladných žrútov v podobe Mig-29AS. Balík vyše 11 mld. € na modernizáciu vojska, z ktorého sa bude hradiť aj nákup ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk:

    Nemyslím si, keďže doteraz prevádzkujeme extrémne nákladných žrútov v podobe Mig-29AS. Balík vyše 11 mld. € na modernizáciu vojska, z ktorého sa bude hradiť aj nákup stíhačiek, nie sú peniaze odobraté zo žiadneho štátneho rezortu, teda ani z MO, ktoré bude postupne z roka na rok financované stále vyššou čiastkou, aby sa dosiahlo žiadaných 2% HDP Slovenska.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 12 z 23