Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 ráže 155 mm. Akviziční proces začne již v letošním roce.

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 17 z 44
  • Luky
    10:48 13.07.2018

    Gibon - líbí se mi, že jsi v úvahách hlava otevřená....ale...
    Jestli je Pražský hrad Kaliningrad, pak je Bratislavský hrad Chorošova kancelář ve Wošingtnu...hele kdo vám vlastně sejmul tego novinára? Podobnej hype, jako když chtěl Nečas podepsat rusáckej Temelín - stalo se něco tak hrozně převratného, že zakuklenci zasahovali na spoustě míst a psalo se o tom po celém světě. Jen doteď nevíme, co tak převratného se stalo (kromě toho, že dala milenka odposlouchat manželku).
    To u vás Fico prve řekl, že upřednostní evropské řešení, když se to blížilo, stane se taková hrůzná vražda, že o tom píšou opoziční plátky až v Číně...a hnedle se schvaluje prodej F-16 v USA.
    --------
    Připomínám, že předchozí přispěvky nemají za cíl zpochybňovat vaše současné rozhodnutí. Debata se trochu přehoupla do úvah o našem budoucím výběru.

  • Jara
    10:46 13.07.2018

    Gibon
    Já neříkám že F16 nebo Uh 60 jsou špatná volba, jen nerozumím proklamovanému a reálnému směrování vaši země.
    A armáda nikdy nebyla a nikdy nebude apolitická a dané směrování země by měla respektovat, když to nedělá jedná se o puč;) ( trochu nadsázka na závěr)

  • kazd
    10:40 13.07.2018

    Aby v ČR byly v r. 27 (29 po uplatnění opce na gripeny) ve stavu použitelnosti F35A je fikce.

    Buď prodloužit leasing C/D nebo líznout na 10 let E/F a někdy v polovině 30 let přejít z L159 a gripenu na F35A.
    Pak bychom měli L39NG (L169) do 12 ks + 24 ks F35A.

  • Gibon
    10:33 13.07.2018

    Jara:
    nevsimol som si, ze by Finsko nebolo v EU. :-)
    UH-60 je samozrejme ina rec a spoosb obstaravania nebol najvhodnejsi. Pripadalo mi to, ze niekto si povedal, tuto hracku chcem.

    Ale pri EU smerovani trosku miesame dve veci. Prve je politicke vyjadrenie nejakeho podplukovnika Fica a druhe je to, co vzide z tendru ako vitaz na zaklade poziadaviek armady.
    Armada by mala byt apoliticka a vyberat to najvhodnejsie, co je aktualne na trhu.

    Tato debata Gripec C/D, F-16V, Gripen E/F, F-35 mi pripomina mojho otca, ktory 10 rokov vyberal novy televizor. Kazdy rok prislo nieco lepsie a tak cakal a cakal a cakal.

    F-16V je dobra volba pre zabezpecenie toho co OSSR potrebuju. Modernizacne projekty na F16 stale prebiehaju, ako v USA tak Izrael (vratane plnej robotizacie)i a budu aj nadalej pokracovat, nech si ktokolvek tvrdi co chce. Ved skusky ukazali ze drak F-16 vydrzi 92 rokov.
    Do buducnosti nikto nevidi a predikovat, ze v 2027 by ACR mala nakupit F35 je az smiesne. Dnes sa to tak javi, ale je to 9 rokov. Za tu dobu sa kludne moze stat, ze budete uvazovat o nakup SU alebo MiG, lebo budeme opat v inej sfere vplyvu. Ostatne prazsky hrad je uz dlhsie takym malym Kaliningradom.

  • stirling
    10:12 13.07.2018

    Za mě dobrá volba kór jestli jsou provozně srovnatelné tak moc nechápu, co si jako ve Švédsku mysleli, že nabídnou c/d verzi... Čím dál více si myslím, že většina firma s voj. vybavením tam hraje jen na úplatky viz úspěch švédských firem v ČR...:(
    F35 asi opravdu teď nepřichází do úvahu pro zemi mimo program. Vidím tam jak bylo zmíněnu i šanci pro české letectvo, aby sledovalo zkušenosti a náklady u slováků a nenechali se zase jen vydírat od švédů při dalších jednáních.

  • Jura99
    10:09 13.07.2018

    Gibon: laskave mi nevkladej do pusy co jsem netvrdil. V roce 2027 vyber stroje pro ACR neni o tom mit lepsi stahacku nez SR, ale vybrat z toho co bude na trhu. Me vychazi bud F35A nebo gripen EF pokud bude podstatne levnejsi, pokud rozdil ceny odrazi horsi schopnosti stroje. Na eurostihac neverim, ten ani v roce 2027 nepochybne nebude.

  • Pla-men
    10:09 13.07.2018

    Když se tady pořád operuje s čísly. AČR zaplatila za pronájem od r 04 do r. 2014. 20mld Kč. Pak jsme to prodloužili do r 2027 za 1,7mld ročně. Plus 1mld za zbraně. To nám dělá krásných 43,1 mld za 23let. A to je 3mld za jedno letadlo.. Samo je to se servisem, nd atd. Prostě s čísly se dá různě kouzlit. A proto si myslím, že f16v je výborná volba..

  • Jara
    10:07 13.07.2018

    Gibon
    Já narážel na vaše UH60 a Patrie.... pokud vím chtěli jste patřit do tvrdého jádra EU, takže jste měli koupit H225 a Boxer;) stíhačky bych vám odpustil tam EU nemá moc co na “výběr”z jednomotoráků.

  • Gibon
    10:01 13.07.2018

    Jara: A vie diskutujuci, ze Svedsko nie je sucastou aliancie a v pripade konfliktu sa moze rozhodnut zaujat neutralny postoj a dodavky suciastok zastavit?

  • Gibon
    09:59 13.07.2018

    Jura99: "Čistě pragmaticky je F-35A jediná volba, pokud JAS-39E/F nebude za půlku peněz. Bylo by dobré se do fronty na F-35A postavit někdy po roce 2021."

    v prvomrade treba vyberat podla toho, co je najvhodnejsie pre AČR a jej ulohy a pre potreby aliancie. Mať lepšiu stihačku ako Slovaci nebude to spravne momentum pre rozhodovanie.
    Mozno by ste mal popremyslat nad svojimi prispevkami, ste na fore celkom na smiech a mam pocit, ze Slovensku cast publika iba utvrdzujete, ze sa vybralo spravne.

Stránka 17 z 44