Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    09:12 12.07.2018

    ... to predraženie prevádzky našich Mig-29 je dané najskôr tým, že majú údajne jednu poruchu na 1,5 letovej hodiny ...

    ... to predraženie prevádzky našich Mig-29 je dané najskôr tým, že majú údajne jednu poruchu na 1,5 letovej hodiny ...

  • PavolR
    09:08 12.07.2018

    D.i.p.:
    Aktuálne slovenské náklady na prevádzku Mig-29 sú 44 000 Eur (!) na letovú hodinu a prevádzkujeme ich - takže by som sa o prevádzku F-16V priamo z výrobnej linky nebál.

    D.i.p.:
    Aktuálne slovenské náklady na prevádzku Mig-29 sú 44 000 Eur (!) na letovú hodinu a prevádzkujeme ich - takže by som sa o prevádzku F-16V priamo z výrobnej linky nebál.

  • D.i.p
    09:02 12.07.2018

    Clanek: Aha, tak to jsem špatně informován. V tom případě se mohlo už jen čekat a létat na mig-29. Je pravdou, že v tuhle chvíli žádný jiný relevantní moderní stroj v podobné ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Aha, tak to jsem špatně informován. V tom případě se mohlo už jen čekat a létat na mig-29. Je pravdou, že v tuhle chvíli žádný jiný relevantní moderní stroj v podobné kategorii není. Kromě F-35 která je drahá a muselo by se na ní čekat možná stejně tak dlouho jak na Gripen E.
    V tom případě OK, akorát mi nejde do hlavy, proč s tím začali najednou bláznit. Migy nechali shnít a rozhodli se nakoupit stroje v mezidobí, kdy jsou nové v nedohlednu a ty starý dávno za zenitem.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:45 12.07.2018

    D.i.p.
    Co navrhujete nebylo SR nabidnuto. Jak prodejce prinutite aby vam pronajal neco co on chce jen a jen prodat?

    D.i.p.
    Co navrhujete nebylo SR nabidnuto. Jak prodejce prinutite aby vam pronajal neco co on chce jen a jen prodat?

  • D.i.p
    08:41 12.07.2018

    jj284b: Mohli počkat na Gripen E, zatím pronajmout C. Podle mě to byla dobrá cesta, jak se za pár let dostat k novýmu stroji. Ale i tak je F16 určitě dobrá. Těším se na nějaká ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: Mohli počkat na Gripen E, zatím pronajmout C. Podle mě to byla dobrá cesta, jak se za pár let dostat k novýmu stroji.
    Ale i tak je F16 určitě dobrá. Těším se na nějaká společná svičení. Hlavně aby měli na pořádnej provoz. I menší státy uživí víc. Chce to jen chtít na to vyčlenit peníze a ubrat na socialistických vymoženostech. O ničem jiném to není.Skrýt celý příspěvek

  • FantomasMan
    08:39 12.07.2018

    Podľa mňa bolo pre Slovensko s danej ponuky najlepšia voľba kúpa stíhačiek F-16 Block 70/72. Prečo ? Lebo kupujeme stíhačky na minimálne 20-30 rokov. Tak prečo kúpiť niečo čo je už ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa mňa bolo pre Slovensko s danej ponuky najlepšia voľba kúpa stíhačiek F-16 Block 70/72. Prečo ? Lebo kupujeme stíhačky na minimálne 20-30 rokov. Tak prečo kúpiť niečo čo je už bude 5-10 rokov "zastaralé"a bude potrebovať upgrade. A pritom cena JAS-39C/D bola "len" o 200 miliónov nižšia ako u F-16 Block 70/72. Preto som aj ja za nákup stíhačiek F-16 Block 70/72. Ak by sme prioritne riešili cenu potom si myslím, že najlepšia cesta by bola tá ktorú zvolilo Chorvátsko. A to konkrétne nákup použitých Izraelských F-16C/D Barak. Tieto stíhačky sú vylepšené Izraelskou technológiou a sú momentálne považované za najlepšie bojové stroje odskúšané priamo v boji. A ich cena za 12ks bola "len" 500 miliónov dolárov.(http://www.armadninoviny.cz/ch... To by bola asi najlepšia voľba ale nežijeme v ideálnom svete...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:38 12.07.2018

    Jura99: žádná stíhačka nevydrží bez modernizace 40let a pokud ano, je o strach do toho sednout. Vaše Migy mají 20let a jdou do šrotu. Byla tu řeč o polských Mig-29A, které Poláci ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    žádná stíhačka nevydrží bez modernizace 40let a pokud ano, je o strach do toho sednout. Vaše Migy mají 20let a jdou do šrotu.
    Byla tu řeč o polských Mig-29A, které Poláci celkem intenzivně využívají, dokonce s nimi byli na misi v Pobaltí a jedná se o stroje z 80tých let, jejichž vrstevníky SR už před lety odstavila. Zvláštní je, že piloti OSSR mají velmi nízký nálet a na žádné misi nebyli. Zajímalo by mě, čím to, peníze nebo technický stav relativně mladých a neolétaných strojů? Bude nálet s novými stroji vyšší ? Bude jejich údržba lepší ?

    Tohle se tu resilo, za tristni stav slovenskych MiGu muze kombinace kratkozrakosti v minulosti, skrtani nakladu, ale i velice zla zkusenost s dodavatelem nahradnich dilu, ktery neplni terminy, nedodava, neresi... V tomto maji Polaci jinou pozici a vysledna zkusenost s na papire stejnym letadlem pak muze byt diametralne odlisna.
    Jestli bude udrzba F-16 v podminkach SR lepsi nebo horsi nez u MiGu? No, nedivil bych se kdyby vychazela na stejne penize, jen s tim ze bude dodavatel spolehlivejsi a co se zaplati se i v terminech doda. Pak to bude zalezet jen na schopnosti a ochote SR to zaplatit. A to bude vzdycky s otaznikem, na obou stranach reky Moravy.

    Nevim kdo to tu napsal, ale souhlasim s tim ze pri ochote utracet jakou posledni dekady predvadi ACR je pronajem gripenu pro ceske piloty vlastne pozehnanim. Pravdepodobnost ze by meli stejne nalety, kdyby si CR musela servis platit komplet sama (ona si je plati i ted, ale nebije to tak do oci kdyz je to "zahrnuto v pronajmu"), se dle me limitne blizi nule.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    08:35 12.07.2018

    Myslim, že je to dobre rozhodnutie. Lepšie lietadlo, lepši dodavatel a hlavne priamy nákup. Konečne mal niekto "gule" a jedna suverenne. Ti čo rumazgaju za Gripennom su bud ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, že je to dobre rozhodnutie. Lepšie lietadlo, lepši dodavatel a hlavne priamy nákup. Konečne mal niekto "gule" a jedna suverenne. Ti čo rumazgaju za Gripennom su bud slovenski mudrlanti kategorie "LeboFico", keby Vipera kupoval Kiska a Sulik na rikach by ich nosili. No a potom je to tradična skupina našich českych "fanušikov, ktora považuje každe naše rozhodnutia vždy za horšie rozhodnutie "maleho brata"Skrýt celý příspěvek

  • Alpacino36
    08:35 12.07.2018

    Nechápem čo tu riešite, Gripen C/D končí a to je každému jasné, nehovoriac o tom že oproti F16 je menej výkonný. V roku 2025 nastúpi verzia E a myslím že tu môžme porovnávať z ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápem čo tu riešite, Gripen C/D končí a to je každému jasné, nehovoriac o tom že oproti F16 je menej výkonný. V roku 2025 nastúpi verzia E a myslím že tu môžme porovnávať z F16V. A navyše F16 nám zabezpečí v budúcnosti lepší prechod na modernejší stíhač. Za mňa jednoznačné riešenie, gripenom by som sa ani nezaoberal.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    08:33 12.07.2018

    Semtam: Dobrý komentář! (sarkasmus) Takže důvodem nebylo to, že mají ve službě 10.let rozpadající se Migi... ale to že USA potřebuje aby se u nich utratily peníze. Sice nechápu ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam: Dobrý komentář! (sarkasmus)

    Takže důvodem nebylo to, že mají ve službě 10.let rozpadající se Migi... ale to že USA potřebuje aby se u nich utratily peníze. Sice nechápu jak USA donutila Švédy poslat do souboje z nejnovější F16, stárá Gripeny..., ale vi to asi víte.
    "Budu vám věřit".Skrýt celý příspěvek

  • Repomen
    08:30 12.07.2018

    Semtam taktiež súhlasím s Vaším komentárom, najmä co sa tyka politiky. S tým nasledujúcim ohľadom počtu si však dovolím nesúhlasiť. Aj 14 stíhačiek je sila s ktoriu musí ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam

    taktiež súhlasím s Vaším komentárom, najmä co sa tyka politiky.

    S tým nasledujúcim ohľadom počtu si však dovolím nesúhlasiť.

    Aj 14 stíhačiek je sila s ktoriu musí prípadný nepriateľ počítač. Aj keď by ich v daný moment mohlo byť nasadených len 10, aj tak musí potenciálny nepriateľ s týmto počítať a nasadiť pri útoku svoje letectvo v počte, ktoré je schopné to brániace sa prekonať. Samozrejme že pre také Rusko je tento počet zanedbatelný, ale čisto hypoteticky - z našich susedov by mali prostriedky Ukrajina a Polsko. Maďarsko, Rakúsko a Česko už by bolo v tomto vyrovnané.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:29 12.07.2018

    Naklady, naklady, naklady... ano, jsou vele, veledulezite, ale ja si na ten kolovratek proste zahrat musim i kdyz to co bude nasledovat jsem zde (nebo pod jine clanky) jiz psal, ...Zobrazit celý příspěvek

    Naklady, naklady, naklady... ano, jsou vele, veledulezite, ale ja si na ten kolovratek proste zahrat musim i kdyz to co bude nasledovat jsem zde (nebo pod jine clanky) jiz psal, protoze cist furt a jen o nakladech ve vztahu k bojove technice mi minimalne na tomto a podobnych forech prijde jako kratkozrakost hodna novinek a jinych servru...

    1) F-16 jsou to nejlepsi ve smyslu nejschopnejsi a pritom jeste furt zaplatitelne (EF, Rafale atd. jsou proste out) z toho co bylo v priapde SR v nabidce. Kdyby byl v nabidce gripen E/F tak se o tom da treba jeste diskutovat, ale takhle je to prosty fakt.
    2) Druhym faktem je, ze do casu miru a ciste na Air Policing by v dlouhodobem horizontu byl Gripen levnejsi. I kdyz se ted treba americani placnou po kapse a daji velkou slevu na vycvik a dalsi veci (pochybuji), tak to max dorovna nabidku Saabu a v cislech to muze vychazet vsulnul mozna na jednu dekadu, ale 2., 3. a pokud se toho ta letadla i doziji tak i 4. dekadu uz bude nakladovost Gripenu lepsi nez nakladovost F-16. V poradku, zadny spor.
    3) Ale bojova technika se snad nekupuje JEN pro potreby miru?! Nebo uz i zde prevazuje latentni stado pacifistu co si mysli, ze novy ozbrojeny konflikt v evrope nemuze jiz nikdy propuknout? A tim nemyslim jen primou velkoformatovou agresi z Ruska, ktera konci atomem, ale cokoli. Pripustme tedy, ze tahle sance tu je, zvlast v tak dlouhem horizontu jakym 30-40 let je, a ted hodnotme onen (planovany) nakup.
    Ja se divam na nakup F-16 z pozice clena aliance a z pozice hodnoceni celeho komplexu, kteremu da F-16 vzniknout. A dochazim cca k tomuto:

    - K 14 kusum F-16 bude k dispozici 20-30 pilotu, to je 20-30 pilotu, ktere staci nalozit, v noci prevezt do Polska, druhy den posadit do jine F-16 a poslat do vzduchu plnit bojove ukoly.
    - F-16 se vali a jeste nejakou dobu valet budou v ulozenkach tisice, pokud jde o teoretickou sanci doplnit rychle bojove ztraty, tak ta je dalece, dalece vyssi u F-16 nez u Gripenu
    - Vyzbroj lze k tomu sehnat v ramci aliance nejsnaz (ruku na srdce, meteor a jine vychytavky jsou fajn a AMRAAM strci parametrove / vykonama do kapsy, ale jakou zasobu toho evropani drzi? Da se na to spolehnout ze nam je urychlene dodaji, kdyz sami budou mit malo?). Znovu, budme realisti, sance ze stat v situaci SR (potrebuje vymenit vse, penize nejsou, korupce) nakoupi predem dostatecnou zasobu munice proste nehrozi, viz priklad CR. V pripade konfliktu se proto budeme muset spolehnout na spojence a zde se dle me da realne spolehnout jen na USA. A pokud bych si mel tipnout ceho se USA bude valet po skladech vic, jestli AMRAAM C7 nebo Meteoru, tipuju to prvni.

    Jednoduse kdyz se zde napise A, napisme i B. Gripen = vyhody v case miru, Gripen teoreticky = vyhody i v case valky (mensi servisni tym, kratsi servisni intervaly, start z nespevnenych ploch), ale to plati POKUD mam letadel vic + je vyrobcem spojenec na ktereho se muzu spolehnout. Ale tim Svedsko neni, Svedsko je neutralni. Svedsko nema tisice ulozenek a pokud nejake ma, pak v pripade konfliktu vsadim levou pazi a pravy kotnik na to, ze si vsechno vsecicko necha pro sebe. Kdyz CR sve gripeny spotrebuje, k novym se nedostane. Co pak? Piloty taky jen tak jednoduse neprevezu do PL/DE a neposadim do novych letadel a neposlu druhy den do akce a tak by se dalo pokracovat. Tedy Gripen realne v pozici jakou by SR mela (a CR ma) = nevyhody v case valky. To si priznejme.

    Nakup F-16 na dalsich 40 let dnes idealni proste neni. To nema smysl okecavat. Idealni by bylo aby byl Rus v rozumne mire spojenec a obchodni partner, aby se MiGy doletali jeste jednu dekadu a pak by se resila F-35, jiz vyladena, jiz zavedena, jiz overena a za dobrou cenu. Ale tenhle luxus SR nema, tenhle luxus bude mit CR a sam jsem zvedav jak s tim nalozi. V pripade SR slo o to z toho nejak rozumne vybruslit. Netrpim iluzi, ze by motivace slovenskych politiku pro podpis americkeho stroje byla nezistna. Pravdepodobne je tomu prave naopak, ale zda se, ze shodou nahod a okolnosti se ze zleho umyslu (prodlouzit MiGy a namastit kapsy) vyklubalo pro SR, v souctu vlastnosti a pro vic nez jen airpolicing scenare, to nejlepsi mozne reseni. Ne dokonale, ale proste celkove dobre.Skrýt celý příspěvek

  • Zvonik
    08:27 12.07.2018

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale budiž. Slováci vědí, co dělají a proti komu s tím poletí....Skrýt celý příspěvek

  • Zvonik
    08:22 12.07.2018

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale budiž. Slováci vědí, co dělají a proti komu s tím poletí....Skrýt celý příspěvek

  • Zvonik
    08:21 12.07.2018

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    F-16? V době, kdy jsou tyto stroje na zabíjení lidí dávno překonány rychlejšími a vyzbrojenějšími stroji? To je jako si koupit koště a lopatku v době zametacích strojů... Ale budiž. Slováci vědí, co dělají a proti komu s tím poletí....Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:21 12.07.2018

    Povedzme si na rovinu - keby sme kúpili Gripen C/D, stali by sme sa zrejme poslednými vlastníkmi lietadla, ktorého sa vyrobilo dovedna asi 250 kusov, už sa nevyrába a ani vyrábať ...Zobrazit celý příspěvek

    Povedzme si na rovinu - keby sme kúpili Gripen C/D, stali by sme sa zrejme poslednými vlastníkmi lietadla, ktorého sa vyrobilo dovedna asi 250 kusov, už sa nevyrába a ani vyrábať nebude. Ako by sa riešila jeho logistika o 10-15 rokov? Do akej miery by boli dostupné náhradné súčiastky? Za mňa je samotný výber stroja dobrý krok, smrdí skôr to, ako sa všetko naťahovalo až do doby, kedy bude treba predĺžiť zmluvu na Migy. Pre budúcnosť považujem za hlavný parameter bojového lietadla pre také malé krajiny, ako je Slovensko, schopnosť koordinácie s bojovými dronmi, ktoré môžu vyvážiť nízky počet pilotovaných stíhačiek.
    Mimochodom, viete niekto, na základe akej argumentácie skosili v referende výber Gripenov Švajčiari?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:15 12.07.2018

    jj284b: žádná stíhačka nevydrží bez modernizace 40let a pokud ano, je o strach do toho sednout. Vaše Migy mají 20let a jdou do šrotu. Byla tu řeč o polských Mig-29A, které Poláci ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: žádná stíhačka nevydrží bez modernizace 40let a pokud ano, je o strach do toho sednout. Vaše Migy mají 20let a jdou do šrotu.
    Byla tu řeč o polských Mig-29A, které Poláci celkem intenzivně využívají, dokonce s nimi byli na misi v Pobaltí a jedná se o stroje z 80tých let, jejichž vrstevníky SR už před lety odstavila. Zvláštní je, že piloti OSSR mají velmi nízký nálet a na žádné misi nebyli. Zajímalo by mě, čím to, peníze nebo technický stav relativně mladých a neolétaných strojů? Bude nálet s novými stroji vyšší ? Bude jejich údržba lepší ?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    07:35 12.07.2018

    Semtam Nejprve když jsem Vás tu viděl tak mne napadlo “to zas bude”,ale za komentář12.7. 00:17 jsem Vám dal palec nahoru. To, že je důležité promyslet účel letadla před nákupem a ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Nejprve když jsem Vás tu viděl tak mne napadlo “to zas bude”,ale za komentář12.7. 00:17 jsem Vám dal palec nahoru. To, že je důležité promyslet účel letadla před nákupem a to o Americkém tlaku také nebude úplně “ mimo” osobně si také myslím že “amíci” doufali v utrácení peněz u nich;)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    06:51 12.07.2018

    D.i.p: takze podla teba mali kupit radsej 20 rokov stare Gripeny a dufat ze vydrzia dalsich 40 rokov? Gripen C bol zavadzany v 1997... ak je cena problem, mali vziat radsej 12 F16 ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p: takze podla teba mali kupit radsej 20 rokov stare Gripeny a dufat ze vydrzia dalsich 40 rokov? Gripen C bol zavadzany v 1997... ak je cena problem, mali vziat radsej 12 F16 block70 namiesto 14tich.. no vyber typu lietadla je spravny.. z toho co bolo ponuknute to bola jasne lepsia volba.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    01:19 12.07.2018

    Kvalitu v roli stíhače, v tabulkovým podání se zdá plní lépe. Jenže jsou krom provozuschopnosti i jiné věci, obsluha a spolehlivost el. systémů v podmínkách bojových. Sk je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kvalitu v roli stíhače, v tabulkovým podání se zdá plní lépe. Jenže jsou krom provozuschopnosti i jiné věci, obsluha a spolehlivost el. systémů v podmínkách bojových.

    Sk je součástí patku a tak vyšší(či opak) kvalita jednotlivých členů se sčítá.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 18 z 23