Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • semtam
    00:55 12.07.2018

    Míša Vidím, že jsi nepochopil důležité pasáže. Když jsem hovořil o nosnosti, tak to byl jen příklad jak by se to v této souvislosti dělat nemělo. Smysl byl ten, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Míša

    Vidím, že jsi nepochopil důležité pasáže. Když jsem hovořil o nosnosti, tak to byl jen příklad jak by se to v této souvislosti dělat nemělo. Smysl byl ten, aby provozuschopnost letadel byla pokud možno co nejvyšší.

    Nevím, jakou váhu má podle tebe 14 letadel ať už jakéhokoliv typu. Jejich bojový potenciál je kvůli počtu dost přiškrcen a o odstrašujícím nelze už vůbec hovořit. Je zde zřejmé, že mají hlavně strážní charakter.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    00:44 12.07.2018

    @semtam Spousta textu, minimum obsahu-nosnost výzbroje není udávaný důvod pro příklon k Viperovi. Politika tvoří i války, nebo lépe jen tlaky a k tomu zbraně slouží, je potřeba ...Zobrazit celý příspěvek

    @semtam

    Spousta textu, minimum obsahu-nosnost výzbroje není udávaný důvod pro příklon k Viperovi. Politika tvoří i války, nebo lépe jen tlaky a k tomu zbraně slouží, je potřeba je mít v patřičné kvalitě, aby slova mohla mít váhu.

    S čím souhlasím je obava z provozuschopnosti provázaná s náklady, které můžou být eufemisticky podobné Jasu.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:17 12.07.2018

    Celé výběrko není o posuzování technických a jiných parametrů, což nepřímo dokazuje veřejná část, která je psaná spíše jako PR. Není žádným tajemstvím, že pořizování techniky ...Zobrazit celý příspěvek

    Celé výběrko není o posuzování technických a jiných parametrů, což nepřímo dokazuje veřejná část, která je psaná spíše jako PR.

    Není žádným tajemstvím, že pořizování techniky není ani o technice jako takové, ale nákup je prvořadě politika. USA po zvolení Trumpa tlačí členské státy k vyšším výdajům na obranu. Primárním cílem není vyšší bojeschopnost NATO jako takového, to je argument pro masy. Primárním cílem je nakopnout prodej US zbraní členským státům NATO, kteří dávají na obranu 1% a jsou tlačeni k 2% což je drtivá většina všech členů. USA jsou velmi aktivní a díky své pozici a postavení dokáží mnoho výběrek ovlivnit ve svůj prospěch. Je v tom jednoduše mnoho peněz a se zvyšováním výdajů se otevírá velký trh.

    Než mě místní podivíni obviní z toho, že jsem Rusák, Švéd či nepřející Čehún, tak tento komentář není hodnocení na dobré/špatné, ale jen a pouze konstatování logické a léty ověřené praxe.

    A nyní k letadlům samotným. Než hned srovnávat parametry, tak je důležité si položit otázku, na co tato letadla se budou používat. Vzhledem k počtu zakoupených strojů, který je naprosto stejný jako má dnes AČR, tak je zřejmé, že tato letadla budou mít za úkol hlavně strážní službu. Počet provozovaných strojů je v některých případech důležitější, než schopnosti samotných letadel (samozřejmě, do reálné míry, nemyslím extrémy). Proto v malých počtech má smysl provozovat lehký, provozně nenáročný letoun, který na tento účel je nejvhodnější. Protože v tak nízkém počtu provozovaných letadel není důležité zda letadlo unese 5 tun nebo 7 tun výzbroje, apod., ale kolik letadel z celkového počtu je provozuschopných. Příklad můžeme vidět v Rakousku, kde nevhodný výběr letadla pro jejich účel dokáže se schopnosti letectva docela zamávat.

    Výběr nového letadla Slovensku přeji a po tak dlouhé době je nadšení fanoušků logické a na místě. Vada na kráse je ta, že zvítězil méně vhodný typ pro váš účel provozu. Za to mě ti, co fandili F-16 asi nebudou mít rádi, ale myslím, že můj pohled na smysl provozu není úplně mimo mísu. A argument typu, že F-16 bude levnější na provoz jsem skeptický, starší verze F-16 se ke Gripenu pokud je mi známo cenou provozu moc nepřiblížili.

    Ale je to lepší než nic.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    00:13 12.07.2018

    Jirosi: To je právě to. Nakoupit F-16 s tím, že mají být konkurenceschopné 40 let mi přijde hloupé.

    Jirosi: To je právě to. Nakoupit F-16 s tím, že mají být konkurenceschopné 40 let mi přijde hloupé.

  • Jirosi
    23:23 11.07.2018

    D.i.p: "Po F16 bude jen "propast" k finančně špatně dostupným F35." V roce? Pokud se nepletu na Slovensku se přechází z Mig-29. Tedy přechod kamkoliv bude náročný. A ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p: "Po F16 bude jen "propast" k finančně špatně dostupným F35."

    V roce? Pokud se nepletu na Slovensku se přechází z Mig-29. Tedy přechod kamkoliv bude náročný. A projektovat co se bude bude k dispozici za 40.let až bude těm F-16 končit životnost, je trošku moc Scifi. Když si vezmete, že Gripeny (A/B,C/D) se přestali vyrábět, už cca po 30. letech. Je spoléhání na to, že v době dosluhování dnes "nových" C/D za 40.let se budou ještě vyrábět trošku iluze.
    Švédové by klidně mohli zastavit podporu pro tuhle verzi s cílem donutit nakoupit nová letadla. Což nezní až tak Scifi, když by jediným uživatelem bylo 14 SK.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:19 11.07.2018

    Trener: jen to ne! Ještě tak ty Gripeny koupit, to by tak scházelo. Na 99% by to dopadlo tak, že by se začalo šetřit a nakonec by se držela pouze hotovost :-) a zbytek by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Trener: jen to ne! Ještě tak ty Gripeny koupit, to by tak scházelo. Na 99% by to dopadlo tak, že by se začalo šetřit a nakonec by se držela pouze hotovost :-) a zbytek by se uzemnil.
    Pronájem je pro nás lepší, alespoň do doby než budou mít v ČR politici trochu svědomí a odpovědnost postavit se k obraně vlasti čelem.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:15 11.07.2018

    Jirosi: Právě, Gripen E docela plynule navazuje na C. Změna infrastruktury a výcviku nebude tak náročná. Po F16 bude jen "propast" k finančně špatně dostupným F35.

    Jirosi: Právě, Gripen E docela plynule navazuje na C. Změna infrastruktury a výcviku nebude tak náročná. Po F16 bude jen "propast" k finančně špatně dostupným F35.

  • flanker.jirka
    23:13 11.07.2018

    Flader: to že budou piloti mít komplexni výcvik z USA je pěkné, ale jak dlouho si ty schopnosti udržíte, pokud bude málo letadel a bude počítáno s omezeným náletem? Akce v USA je ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: to že budou piloti mít komplexni výcvik z USA je pěkné, ale jak dlouho si ty schopnosti udržíte, pokud bude málo letadel a bude počítáno s omezeným náletem?
    Akce v USA je jen jednorázová.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:12 11.07.2018

    nemam vo zvyky citovat wiki, lebo to zdaleka nie je doveryhodny zdroj, ale pre tuto chvilu a tuto stranku spravim vynimku: HDP Belgicka 466mld USD, HDP CR 192 mld USD. Ano Belgicko ...Zobrazit celý příspěvek

    nemam vo zvyky citovat wiki, lebo to zdaleka nie je doveryhodny zdroj, ale pre tuto chvilu a tuto stranku spravim vynimku: HDP Belgicka 466mld USD, HDP CR 192 mld USD. Ano Belgicko je 2.4x bohatsie ako CR, ale objednavka 7ks A400 sa neda zrovnavat s konecnym poctom 6x C295. Keby som aj nebol celkom presny, tak mam taku zasobu, ze to skratka nie je mozne dorovnat. Pocty F16 a neskor F35 ani nebudem spominat.
    ad Nesher: mozno by st boli prekvapeny co sa vsetko na KC390 projektovalo a pocitalo a co vsetko bolo nove a kolko ludi v minulosti cestovalo na vela mesiacov do Brazilie. A najma KC390 je risk-sharing project, to nie je len zadana vyroba a projekcia niekam do strednej Europy. Preto sa cudujem vasemu MO, ze sa sprava tak macossky...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:10 11.07.2018

    Falko, logik: to co popisujete pripad, kdy má někdo autonehodu v e škodovce, tak zákonitě budou všechny škodovky špatné :-) hodnotite to kratkozrace. K uzemnění typu dochází ...Zobrazit celý příspěvek

    Falko, logik: to co popisujete pripad, kdy má někdo autonehodu v e škodovce, tak zákonitě budou všechny škodovky špatné :-) hodnotite to kratkozrace.
    K uzemnění typu dochází prakticky vždy, pokud si nejsou jistí příčinami, a není to jen případ migu, svého času se to týkalo i Raptoru nebo F 15.
    K množství zásob a nahradnich dílů jen asi tolik, že polské migy prošly upgrade ve spolupráci s ukrajinskými firmami (motory, radary) a mají taktické počítače z Izraele. Na základě toho a dalších věcí se stanovila životnost až do roku 2025, ne u všech mašin, záleželo na resursu.
    Slovenský příklad logistiky je jiný, kdy se za ruské dluhy pořídily migy 29 a k tomu se někdo rozhodl naplnit sklady náhradními díly na mig21, které pár let na to vyřadily a ve skladech tak na 29 nic nebylo. :-)
    Falko, náročnost provozu vám opravdu ukáže až čas, není to sice drahé jako EFT, ale za peníze nagripen to opravdu dlouhodobě lítat nebude.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:06 11.07.2018

    Hektor: To já nerozporuji. Tyhle F-16 asi budou lepší než naše Gripeny. Jen se mi zdá, že z Gripenů je snažší cesta jak dál. F-16 je asi na vrcholu svých modernizačních ...Zobrazit celý příspěvek

    Hektor: To já nerozporuji. Tyhle F-16 asi budou lepší než naše Gripeny. Jen se mi zdá, že z Gripenů je snažší cesta jak dál. F-16 je asi na vrcholu svých modernizačních možností.
    Každopádně, společně by jsme tak už dali dohromady nějaké to letectvo. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    23:04 11.07.2018

    D.i.p: "No nevím, F16V je už končící cestou." Nevím kde jste na tom byl, ale je to přesně obráceně. Končící cesta jsou Grippeny C/D. Nahrazuje je nové letadlo schodou okolnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p: "No nevím, F16V je už končící cestou."

    Nevím kde jste na tom byl, ale je to přesně obráceně. Končící cesta jsou Grippeny C/D. Nahrazuje je nové letadlo schodou okolnosti má stejný název Gripen E/F.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    23:04 11.07.2018

    tryskac: nevim presne, kam tim srovnavanim poctu techniky mirite, ale ACR celkem dlouho provozovala jen Mig-21, proti vasim 20ks Mig-29. Mig-21 slouzily dobre a levne na ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskac: nevim presne, kam tim srovnavanim poctu techniky mirite, ale ACR celkem dlouho provozovala jen Mig-21, proti vasim 20ks Mig-29. Mig-21 slouzily dobre a levne na airpolicing a totez ted dobre a levne dela gripen.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:58 11.07.2018

    tryskač Belgie je stejně velká jako ČR, ale významně bohatší, to se nedá srovnávat. Stejně jako se SR nedá srovnávat s podobně velkým Dánskem. Ty nové Casy mají krom doplnění ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskač
    Belgie je stejně velká jako ČR, ale významně bohatší, to se nedá srovnávat. Stejně jako se SR nedá srovnávat s podobně velkým Dánskem.
    Ty nové Casy mají krom doplnění transportní kapacity primárně nahradit Jak 40, pokud bychom teď koupili KC 395 (který mimochodem žádné know-how nepřinesl, to co Aero pro tento letoun vyvinulo nebylo nic co by Aero dávno neumělo), tak bychom museli do roku 2020 koupit ještě min dva bizjety. Takhle se zabijí dvě mouchy jednou ránou. Na větší letadlo je čas, rozhodně dnes AČR potřebuje jiné věci.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    22:54 11.07.2018

    asdf: je to mozne, sle ten podil stal nejakych 100mil usd.

    asdf: je to mozne, sle ten podil stal nejakych 100mil usd.

  • Czertik
    22:52 11.07.2018

    holt, svedove meli zkusit nabidnout i gripeny e/f a ne c/d jejich vykony uz prece nejsou nevyssi.

    holt, svedove meli zkusit nabidnout i gripeny e/f a ne c/d jejich vykony uz prece nejsou nevyssi.

  • Jura99
    22:48 11.07.2018

    tryskac: nakup 2ks C295 nenahrazuje zamer koupit vetsi letoun, ale nahrazuje Jak42, kterym 2020 konci zivotnost.

    tryskac: nakup 2ks C295 nenahrazuje zamer koupit vetsi letoun, ale nahrazuje Jak42, kterym 2020 konci zivotnost.

  • asdf
    22:46 11.07.2018

    Jura99 > Len tak drobnost. Dansko sa podielalo na vyvoji F-35, takze ta jednotkova cena pre Dansko, ktore sa podielalo na vyvoji a krajinou ktora sa nepodielala na na vyvoji moze ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 > Len tak drobnost. Dansko sa podielalo na vyvoji F-35, takze ta jednotkova cena pre Dansko, ktore sa podielalo na vyvoji a krajinou ktora sa nepodielala na na vyvoji moze byt velmi odlisna.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    22:40 11.07.2018

    ked sa nam tu rozprudila taka plodna diskusia o letectve... CR planuje nakupit dalsie 2x C295. Kedze uz prevadzkuje dalsie 4 kusy, tak ide na prvy pohlad o logicke navysenie poctu. ...Zobrazit celý příspěvek

    ked sa nam tu rozprudila taka plodna diskusia o letectve... CR planuje nakupit dalsie 2x C295. Kedze uz prevadzkuje dalsie 4 kusy, tak ide na prvy pohlad o logicke navysenie poctu. Ale co druhy pohlad? Na druhy pohlad ide o ZJAVNE NAMAZANIE vrecka SUKROMNEJ spolocnosti Omnipol, mozno ako refundaciu za zaplatenie velkej casti vyvoja L39NG. Na treti pohlad ide o jasny nedostatok odvahy ist do rizika zaobstarat nieco nove, vykonne, perspektivne. C130J, KC390. Potom by ste mohli uvazovat o vysadkovych operaciach nielen chudakov vysadkarov, ale aj nejakej tej techniky, ktora by ich mohla podporit. Okrem toho KC390 priniesla do CR aj velku davku know-how, ktora tu dovtedy nebola.
    Na porovnanie: Belgicko pred par dnami oznamilo akviziciu 7 !!! kusov A400 ako nahradu za C130. Je Belgicko o tolko vacie a bohatsie ako CR? Nemyslim si....Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    22:31 11.07.2018

    Clanek: vycvik maji v cene, vliv 27ks vs. 14ks na cenu nedovedu posoudit.

    Clanek: vycvik maji v cene, vliv 27ks vs. 14ks na cenu nedovedu posoudit.

Načítám diskuzi...

Stránka 19 z 23