Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 ráže 155 mm. Akviziční proces začne již v letošním roce.

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 2 z 44
  • Flader
    19:44 09.09.2018

    Maco, vyzerá to tak.

  • Maco
    16:05 09.09.2018

    Takze to vyzera tak ze sice bude podpora dvojrocna ale napumpuju peniaze do LOTN a dodaju nam to co nam rusi nedodali 30 rokov ak tomu chapem spravne.

  • Flader
    09:00 09.09.2018

    to nevyzerá, že by LOTN malo byť len skladom ND ako na internete tvrdia niektorí "odborníci".

  • PavolR
    17:30 08.09.2018

    Pre tých čo nemajú predplatné, prepíšem z môjho pohľadu najzaujímavejšiu časť rozhovoru s Carvalhom:

    "V otázkach podpory, údržby a opráv spolupracujeme s leteckými opravovňami Trenčín )LOTN). Nšou úlohou bude dostať LOTN do pozície, aby slovenským F-16 mohli poskytovať servis. V rokoch 2023-2025 budeme poskytovať počiatočnú podporu stíhačkám my, no zároveň v období 2020-2025 vybudujeme všetko potrebné zázemie v LOTN, aby zodpovednosť za podporu slovenských stíhačiekmohla prejsť na nich. Čiže ďalšia modernizácia, nastavenia technických vecí či iné činnosti sa budú v budúcnosti robiť na základni na Sliači alebo v LOTN. V dlhodobom horizonte bude treba stíhačkám poskytovať aj niektoré komponenty, hydrauliku, elektroniku či tréningy. Medzi nami a LOTN bude podporná dohoda. Budú mať dlhodobý prístup k našim inžinierom v USA pre prípad, že sa vyskytnú nejaké problémy, ktoré doteraz nezaznamenali."

    "Získavete príležitosť mnohých investícií z krajín, ktoré už sú súčasťou skupiny F-16. Slovensko môže takisto ťažiť z toho, že bude mať verziu Block 70/72, ktorá je výsledkom zlepšovaniapredošlých verzií lietadla. ..."

  • Gibon
    10:09 16.08.2018

    Clanek: Ano vdaka obstarani F-16 pre Slovensko, sa budu Svedi v ČR este viac snazit.
    Stratili trh aj referenciu, ktoru uz mali vo vrecku. Vzhladom na F16 v Polsku, Slovensku, Chorvatsku, Rumunsku, uvidime ako to nakoniec dopadne v Bulharsku.

    Nevraviac, ze cast tunajsej populacie hovori, ze uz len F35 pre AČR :-D

  • Clanek
    09:42 16.08.2018

    SAAB vsadil na nejakou taktiku a ta nevysla, zitra mu ale muze vyjit jinde. Pro SAAB byla SR jiste zajimava, ale ne tak jak zajimava bude CR za par let. Tam jsem zvedavy s cim pak sved prijde, na jakou cenu E/F stlaci.

  • Gibon
    09:30 16.08.2018

    Mikojan29: hej, nieco naznacovali uz pri oznameni...

    Zaroven mame rozlustenie zahady, ze F-16 Block 70/72 je o 8% lacnejsi oproti Jas39. Toto bude ten rozdiel. Svedi v ponuke davali servis vo Svedsku, bez ohladu na marketingove kecy o servisnom centre na Slovensku.
    Myslim si, ze si niekto v Saabe teraz velmi trieska hlavu o stenu, ze sa snazili pumpnut SR pri prenajme a menili podmienky ;-)

  • KOLT
    08:18 16.08.2018

    Už se těším, až s nimi přiletíte na Ample Strike :-))

  • mikojan29
    08:07 16.08.2018

    Zaujímavá informácia, ale tak nejak som ju očakával.

Stránka 2 z 44