Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72
- 11. 7. 2018
- 474 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).
V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.
Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu „Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR.
Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.
Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“
V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR
Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR
Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.
„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.
„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.
Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR
Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.
První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.
Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.
Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR
Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.
Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.
Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.
Související články
Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...
- 27.02.2018
- 203 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
- 05.04.2018
- 453 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty
Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...
- 20.06.2018
- 235 komentářů
- Jan Grohmann
Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...
- 25.06.2018
- 96 komentářů
- Redakce AN
D.i.p - stále to je o tom istom ...a čo sme teda mali kúpiť ??? veď nám ponúkali len gripen C ...riešme čo je teraz v ponuke - gripen C / f-16 N ...ak prídu,budeme mať na čas ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p - stále to je o tom istom ...a čo sme teda mali kúpiť ??? veď nám ponúkali len gripen C ...riešme čo je teraz v ponuke - gripen C / f-16 N ...ak prídu,budeme mať na čas lepšie stroje ako česko...ak česko prejde z gripenu C na niečo iné (modernejšie),tak zase bude mať lepšie stroje česko...chlapi fakt má toto dokola význam .?!
Jura99 - v minulosti ste tvrdili že SVK nemá na f-35...a keď tvrdíte teraz že dáme za f-16 toľko ako stoja f-35,tak vidíte že ste sa mýlili a SVK má na f-35 ... :)
celkom by ma zaujímalo čo bude skôr,či Jura99 uzná že slovensko je aspoň v niečom lepšie ako česko,alebo sa na slovensku podarí vyriešiť korupcia ... :)Skrýt celý příspěvekked sa delila CSFR, pomer techniky (az na vynimky ako Mig29 a Mig 23) sa delil v pomere 2:1. Teraz v CR lieta 14 nadzvukov a na SR raz bude lietat 14 nadzvukov. CR by mala pridat v ...Zobrazit celý příspěvek
ked sa delila CSFR, pomer techniky (az na vynimky ako Mig29 a Mig 23) sa delil v pomere 2:1. Teraz v CR lieta 14 nadzvukov a na SR raz bude lietat 14 nadzvukov. CR by mala pridat v pocte, ak chce udrzat pomer strojov z dob delenia republiky. Nastastie maju L159, ktore ten pomer ako tak dorovnavaju, aj ked ich schopnost prezit na modernom bojisku je diskutabilna.
Za cca 7-8 rokov Cechom konci prenajom Gripenov, tak sa natiska otazka co dalej. Ake su moznosti:
a, odkpupit pouzivane stroje
b, predlzit prenajom
c, prenajat nove stroje Gripen E/F - POZOR, za predpokladu ze to Svedska strana ponukne
d, kupit nove stroje Gripen E/F
e, kupit ine stroje
Zhodnotenie danych moznosti necham na ludi, ktori maju(budu mat) relevantne informacie, ja medzi nich nepatrim, aj ked... ;)
Takze povedzme, ze doteraz maju Cesi nizsie naklady ako budu mat Slovaci az dodaju F16, ale tento stav sa moze velmi rychlo a razantne zmenit. Zaroven nevidim ziaden benefit - co sa CR priemyslu, resp. hospodarstva resp. politiky tyka, ktori priniesol Gripen. V SR kedze absentuje letecky priemysel, okrem vyroby spickovych UL sa neda hovorit o nejakom co i len myslenom technologickom bonuse. V CR letecky priemysel aky-taky existuje, ale nevsimol som si ziaden benefit, ktory by spolupraca CR-SWE priniesla. Ak mate ine informacie, budem rad ak ma opravite. Ze sa politicky CR orientuje skor na Cinu a Rusko je uz druha vec....Skrýt celý příspěvekJura99: Ale to je krajina, ktora F16 prevadzkuje. F35 je nastupcom F16 a uz pri vyvoji boli zadane poziadavky na co najvacsiu mieru kompalibility v logistickom zazemi. Lebo to ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: Ale to je krajina, ktora F16 prevadzkuje. F35 je nastupcom F16 a uz pri vyvoji boli zadane poziadavky na co najvacsiu mieru kompalibility v logistickom zazemi. Lebo to zlacnuje prevadzku.
Uz dlhsie Vas sledujem a vy ste na tie F16 utocil este skor ako bolo oficialne rozhodnute. Az som skalopevne presvedceny, ze je to z prostej zavisti. Ale treba ostat kludny. CR caka o par rokov rovnaky vyber a ak sa nerozhodne o druhe predlzenie najomnej zmluvy, moze si ACR obstarat kludne aj F35 a budete mat opat dusu na mieste.Skrýt celý příspěvekCejkis: ano je to aj o tom. Lebo pozerat sa v pripade ohrozenia uzemnej celistvosti do Stockholmu moc zmysel, vzhladom na neutralitu, nema. U vas vsak problem bude ani. Vam len ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis: ano je to aj o tom. Lebo pozerat sa v pripade ohrozenia uzemnej celistvosti do Stockholmu moc zmysel, vzhladom na neutralitu, nema.
U vas vsak problem bude ani. Vam len vadi cokoliv z USA.Skrýt celý příspěvekTěžká politika. Po reverzních dodávkách plynu na Ukrajinu na základě US výzvy, po strojích BH nyní F16. Způsob jak oslabit jednotu střední Evropy je najít si jednoho a toho si ...Zobrazit celý příspěvek
Těžká politika. Po reverzních dodávkách plynu na Ukrajinu na základě US výzvy, po strojích BH nyní F16. Způsob jak oslabit jednotu střední Evropy je najít si jednoho a toho si přiklonit na svou stranu.
V Pobaltí mají US svůj satelit jménem Polsko. U černomořských států mají Rumunsko. Maďarko, ČR, SK, AT a Slovinsko stály dlouho dobu mimo.
Už bohužel nestojí neb si SK nakupilo US zahraniční politiku.Skrýt celý příspěvekJe tu jistá šance, že ty lehce opovrhované české Gripeny budou Slovákům po nějakou dobu ještě dobré, viz odkaz ...Zobrazit celý příspěvek
Je tu jistá šance, že ty lehce opovrhované české Gripeny budou Slovákům po nějakou dobu ještě dobré, viz odkaz níže
https://www.lidovky.cz/ceske-s... Skrýt celý příspěvekJura99:"...Cena 1,6mld€ za 14 strojů odpovídá ceně za F-35A. ..." S timhle tu operujete opakovane Nevim, ceny F-35 az tolik nesleduji, ale smele nahodte kdo kdy poridil 14 (a ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:"...Cena 1,6mld€ za 14 strojů odpovídá ceně za F-35A. ..."
S timhle tu operujete opakovane Nevim, ceny F-35 az tolik nesleduji, ale smele nahodte kdo kdy poridil 14 (a jen ctrnact, nebo podobne male cislo) F-35 za 1,6mld E, tedy 114mil E / kus.
A to vcetne vycviku absolutne od nuly (prechod ze sovetskeho dvoumotoraku na americky jednomotorak bude predpokladam tezsi a drazsi nez prechod treba z F-16 vyssich bloku na F-35), vcetne vybudovani kompletniho zazemi, pravdepodobne i vcetne nejake vyzbroje.
Predem diky.Skrýt celý příspěvekNo nevím, F16V je už končící cestou. Až je budou Slováci zavádět, my můžeme plynule a snadno přejít z Gripenu C na E a to už bude jasně lepší stroj s perspektivou další ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím, F16V je už končící cestou. Až je budou Slováci zavádět, my můžeme plynule a snadno přejít z Gripenu C na E a to už bude jasně lepší stroj s perspektivou další modernizace. Myslím, že výhledově F16 není dobrá volba.
To srovnání mi přijde dost účelové, jako kdyby někdo vybral statistiky, které nahrávají F16V. Nikdo nevzal třeba ohled na velikost stroje a jeho radarovou odrazivost. Někde jsem viděl zajímavý srovnání, jak jsou který stroje navzájem lokalizovatelný vzhledem k vzdálenosti a výkonu radaru. A dost možná by Gripen byl ten první kdo by F16V viděl i přes jeho horší radar.
Ono nelze srovnávat jen strohý statistiky.Skrýt celý příspěvekTrener: "Kdyby jsme ty naše Gripeny vlastnili, myslíte, že by nebyly nějaké problémy s jejich provozováním, v nasaditelném počtu letadel ?" To je zajímavá otázka, u které jiné ...Zobrazit celý příspěvek
Trener: "Kdyby jsme ty naše Gripeny vlastnili, myslíte, že by nebyly nějaké problémy s jejich provozováním, v nasaditelném počtu letadel ?"
To je zajímavá otázka, u které jiné armádní techniky ten problém není?
Tedy, ano byli s pravděpodobností hraničící z jistotou.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Kromě toho, co říkali kolegové, jste také jaksi zapomněl zmínit, že poláci mají těch 29hafo a servisují si je sami - oboje má dosti podstatný vliv na celkové ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
Kromě toho, co říkali kolegové, jste také jaksi zapomněl zmínit, že poláci mají těch 29hafo a servisují si je sami - oboje má dosti podstatný vliv na celkové náklady na servis. A jak je vidět jak na Polském, tak i na Slovenském letectvu, donekonečna prodlužovat život stíhačce prostě nejde....Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Keď už ste nahryzli Rakúšanov, tak akurát dnes Hoľko hovoril, že sa u nás informujú ohľadom našich skúseností pri výbere nových stíhačiek, lebo aj oni by chceli ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
Keď už ste nahryzli Rakúšanov, tak akurát dnes Hoľko hovoril, že sa u nás informujú ohľadom našich skúseností pri výbere nových stíhačiek, lebo aj oni by chceli obmeniť svoje 10-ročné Tajfúny za F-16 alebo Gripen.Skrýt celý příspěvekFlanker ,ale asi štyri dni dozadu jedna s tych 29tok spadla a pilot zomrel aj ,keď sa katapultoval.Pred ôsmimi mesiacmi im tiež jedna spadla ,aj keď sa pilot nekatapultoval tak ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker ,ale asi štyri dni dozadu jedna s tych 29tok spadla a pilot zomrel aj ,keď sa katapultoval.Pred ôsmimi mesiacmi im tiež jedna spadla ,aj keď sa pilot nekatapultoval tak prežil.Ak sa nemýlim ,tak momentálne su všetky poľské 29tky od 6.7.uzemnené,takže s tou predlženou životnosťou to nie je také ružové.Neberte to ,ako rypanie,ale ako aktuálnu spravu.Stratiť dve lietadlá v priebehu roku je zlé.Skrýt celý příspěvek
Flanker myslím ,že porovnavnie nakladov prevádzky ťažkého dvojmotorového EFT s ľahkou jednomotorovou F-16,je trošku mimo.Už len s princípu dva motory raz taká spotreba a raz taká ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker myslím ,že porovnavnie nakladov prevádzky ťažkého dvojmotorového EFT s ľahkou jednomotorovou F-16,je trošku mimo.Už len s princípu dva motory raz taká spotreba a raz taká údržba.Možno celkova údržba EFT nie je raz taká drahá ako F16tok,ale ďaleko k tomu nema....takéto prirovnanie by sa dalo použiť ,keby sme brali Rafale :)....budú to mať ťažšie z výcvikom,ale voľba F16 tok je fajn hlavne ,kvôli pozemnej podpore.Nemáme nič ,ako Alcy(aj keď neviem,akú reálnu životnosť by mali na vyspelom bojisku s riadnou PVO reálnymi súpermi,no keď sa osvedčili v Iraku,určite su fajn ) ani bojový vrtuľník.Považujem to za výrazne rozšírenie schopnosti OSSR.Skrýt celý příspěvek
Snad skutečné vyhrál letoun s lepšími parametry, ale dá se tomu i věřit, když do hry BAE nezařadili ver. E. Tak přeji našim sousedům, ať jim to pěkně lítá, jako nám Grip.
Snad skutečné vyhrál letoun s lepšími parametry, ale dá se tomu i věřit, když do hry BAE nezařadili ver. E. Tak přeji našim sousedům, ať jim to pěkně lítá, jako nám Grip.
Načítám diskuzi...