Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    20:54 11.07.2018

    Frn123: si představte ty mašiny made in CCCP, které se vyměnily za Sokoly mají prodlouženou životnost do roku 2025 a při střídání na Baltu, kdy jsme Poláky střídali, tak naše ...Zobrazit celý příspěvek

    Frn123: si představte ty mašiny made in CCCP, které se vyměnily za Sokoly mají prodlouženou životnost do roku 2025 a při střídání na Baltu, kdy jsme Poláky střídali, tak naše švédské Gripeny střídaly dvě trupová čísla bývalé AČR.
    Jde jen o přístup k provozu techniky. Poláci to berou pragmaticky a než nic, tak raději i ruské stroje, nejen Migy, ale Su 22M4, ale i straší PVO komplety.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:49 11.07.2018

    Pěkný kvalitativní skok pro letectvo, jen mám obavu z toho jaký bude reálný provoz. Rakušané si takecze začátku pochvalovali EFT. A už je z důvodu ekonomiky provozu uzemňují, a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkný kvalitativní skok pro letectvo, jen mám obavu z toho jaký bude reálný provoz.
    Rakušané si takecze začátku pochvalovali EFT. A už je z důvodu ekonomiky provozu uzemňují, a to mají ořezanou verzi.
    Podle toho co tu čtu, tak budou mít Slováci jiné F16 než všichni ostatní uživatelé, budou to první F16, které budou mít levnější provoz než Gripeny.
    Při počtu 14 kusů nebudou stíhat více než kvalitní výcvik misi AA, na AG zapomeňte, i u nás se v souvislosti s tim uvažuje o navýšení počtu mašin a počtu letových hodin.Skrýt celý příspěvek

  • Frn123
    20:10 11.07.2018

    .....Při představě, že v Chotusicích stojí na špalkách 10 mašin made in CCCP a handrkuješ se z rusákama o každej šroubek (viz. LOM a vrtulníky) tak mi už těch 11 Sokolů za 10 Migů ...Zobrazit celý příspěvek

    .....Při představě, že v Chotusicích stojí na špalkách 10 mašin made in CCCP a handrkuješ se z rusákama o každej šroubek (viz. LOM a vrtulníky) tak mi už těch 11 Sokolů za 10 Migů 29 nepřipadá tak strašný. Samozřejmě mám v potaz hlavně použitelnost a reálné využití mašin, ne účetní hodnotu. Ale každopádně F16V není špatná volba, i když ty prachy....Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    20:08 11.07.2018

    Peto150, skús si zrátať počty lietadiel už len vo V4 a porovnaj to s tým, koľko strojov má západný vojenský okruh. Až také malé počty to nie sú. Samozrejme Každá jedna krajina má ...Zobrazit celý příspěvek

    Peto150, skús si zrátať počty lietadiel už len vo V4 a porovnaj to s tým, koľko strojov má západný vojenský okruh. Až také malé počty to nie sú. Samozrejme Každá jedna krajina má len pár strojov. Ale veď sme v NATO. Takže tie počty sa pomaličky zrátajú.Skrýt celý příspěvek

  • Frn123
    20:06 11.07.2018

    Souhlas s Jara i OndrejK. F16V je větší, těžší a výkonnější stroj než Gripen C. Předpokládám, že i dražší výrobně i provozně, V době kdy budou na Sliači dosahovat plných operačních ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s Jara i OndrejK. F16V je větší, těžší a výkonnější stroj než Gripen C. Předpokládám, že i dražší výrobně i provozně, V době kdy budou na Sliači dosahovat plných operačních schopností Viperů (cca 2023-25) bude našim Gripenům pomalu končit pronájem a bude se hledat nové řešení. Já osobně bych se nebránil nyní novýmu (za 5let už vyráběnýmu) Ečku. Ale pokud bude zrovna ekonomická recese, tak to vidím na prodloužení pronájmu. F35 je asi sci-fi, ale uvidíme. Každopádně Gripen C byl z technického hlediska (náhrada MiG 21) v letech 2002-2004 pro ČR ideální řešení, což se již 15 let plně potvrzuje. Hraniční je pouze snad počet mašin - 12ks pro NATINADS, Island, Pobaltí a teď ještě podporu pozemního vojska je na dřeň kosti. Ale jedině díky tomu, že se jedná o moderní, lehký a dobře servisovatelný mašiny 4. generace se to dá zvládnout. Při představě, že v Chotusicích stojí na špalkách 10 mašin made in CCCP a handrkuješ se z rusákama o každej šroubek (viz. LOM a vrtulníky)Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    19:57 11.07.2018

    Tak Slovaci vybrali stihacky, vrtulniky, dopravni letadla, dela 155 a salvove raketomety. Nejsou tak trochu pred nami ?

    Tak Slovaci vybrali stihacky, vrtulniky, dopravni letadla, dela 155 a salvove raketomety. Nejsou tak trochu pred nami ?

  • Alpacino36
    19:49 11.07.2018

    Akože dosť sa bavím na vyjadreniach typu: čeští piloti létají na moderních strojích už skoro dvacet let, jsou plně integrovány do struktur NATO, gripeny jsou pravidelně upgradovány ...Zobrazit celý příspěvek

    Akože dosť sa bavím na vyjadreniach typu: čeští piloti létají na moderních strojích už skoro dvacet let, jsou plně integrovány do struktur NATO, gripeny jsou pravidelně upgradovány a teď získají střelecké kontejnery a naše letectvo získá další schopnost.
    Než budete schopni využít potenciál F16V bude vám to trvat min 10-15 let, takže gratulace a práce začíná!
    Za niečo asi aj hovorí to, že výcvik by trval v prípade Gripenov jeden rok a v prípade f16 to bude 3 roky v USA, asi tam nejdu obzerať zadky na pláž. Len tak dalej píšte dalšie nezmysly ako keby my sme tu lietali ešte na Spifiroch. Vtipné tieto komentáre. :DSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:35 11.07.2018

    Peto:"Radšej nadzvukový dron s raketami A-A"

    Vyráběný firmou ????? Armáda potřebuje skutečná řešení, ne vaše sny.

    Peto:"Radšej nadzvukový dron s raketami A-A"

    Vyráběný firmou ????? Armáda potřebuje skutečná řešení, ne vaše sny.

  • peto150
    19:13 11.07.2018

    My aj ČR to berieme až moc vážne s lietadlami sme tak malé krajiny že naše letectvo má len formu štatistického údaju pre možného nepriateľa. Neverím tomu že či už gripeny alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    My aj ČR to berieme až moc vážne s lietadlami sme tak malé krajiny že naše letectvo má len formu štatistického údaju pre možného nepriateľa. Neverím tomu že či už gripeny alebo F-16 sú naozaj správna volba aby 3x do roka vzlietly za zabludenym dopravnym lietadlom a raz za 5 rokov vystrelili jednu ostrú raketu v polsku. Prosím napíšte mi reálne využitie týchto lietadiel v našej armáde určite nehrozí že by sme sa zúčastňovali podobných kampaní ako bombardovanie iráku líbie a podobne :) tak 1,5 miliardy uplne vyhodených. Som zvedavý aka bude ich nasaditelnost a velkost arzenálu okolo roku 25 za 5 rakiet a jednu bombu budeme asi radi.... Radšej nadzvukový dron s raketami A-A a dobrá PVO vrtuľníky a transportéry k tomu.

    Ale páči sa mi postup sns vyriešili pozemné vojsko aj letectvo ked sa aj opozícia dostane k moci po volbách zostanú jej už len oči pre plač a faktúry ktoré bude treba platit neskutočne sa nabalili za posledné roky :) najbližších 20 rokov nebude ani na muníciu :DSkrýt celý příspěvek

  • shero
    19:09 11.07.2018

    k tej cene len tolko:
    https://tv.sme.sk/v/36887/vlad...

    k tej cene len tolko:
    https://tv.sme.sk/v/36887/vlad...

  • OndrejK
    19:05 11.07.2018

    Konečně Slováci budou mít pořádný éro, pokud to dopadne. Zatím nic podepsané není. U nás UH-1 už byl taky téměř hotovej a jak to dopadlo. Mě připadá hloupost porovnávat F16 Block ...Zobrazit celý příspěvek

    Konečně Slováci budou mít pořádný éro, pokud to dopadne. Zatím nic podepsané není. U nás UH-1 už byl taky téměř hotovej a jak to dopadlo. Mě připadá hloupost porovnávat F16 Block 70 s Gripenem C. Gripen už 20 slouží zatímco Block 70 je nová mašina. I proto se mi ta cena zdá trochu divná.
    České a Slovenské letectvo a vůbec armádu můžeme dnes již jen těžko srovnávat. Každý šel svojí cestou. Která byla lepší je otázka. Pro Česko je Gripen super protože tu slouží již druhé desetiletí a osvědčil se. Proti tomu F-16 která začne být zaváděna v roce 2022 se mi zdá již trochu krokem zpět. Než bude operačně použitelná bude se řešit v Čechách náhrada Gripenu. Zase o tolik ta F-16 lepší není. Osobně si myslím, že je teď taková mezigenerační prodleva a myslím, že pro Slovensko bylo vhodnější překlenout toto období jít taky cestou pronájmu Gripenu. Za těch deset se vývoj a ceny nové generace letadel pohne a mezitím se mohla proškolit nová generace pilotů a techniků . Přechod z Mig-29 na F-16 určitě i přez americkou podporu nebude vůbec jednoduchý.Myslím, že Poláci by mohli hovořit. Velkou výhodou českého letectva byla L-159, která tady byla před Gripenem.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:03 11.07.2018

    F16v je dobrý stroj, výkonejšî než Gripen ( mě se Gripen osobně zamlouvá ), ale pro vzdušné síly Slovenska to teprve začíná, čeští piloti létají na moderních strojích už skoro ...Zobrazit celý příspěvek

    F16v je dobrý stroj, výkonejšî než Gripen ( mě se Gripen osobně zamlouvá ), ale pro vzdušné síly Slovenska to teprve začíná, čeští piloti létají na moderních strojích už skoro dvacet let, jsou plně integrovány do struktur NATO, gripeny jsou pravidelně upgradovány a teď získají střelecké kontejnery a naše letectvo získá další schopnost.
    Než budete schopni využít potenciál F16V bude vám to trvat min 10-15 let, takže gratulace a práce začíná!Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:56 11.07.2018

    Líbilo by se mi, kdyby byli Slováci co nejsdílnější (za předpokladu, že se to dotahne). Dalo by se ale čerpat hlavně od Poláků, kteří už teď mají zkušenosti z první ruky. Akorát v ...Zobrazit celý příspěvek

    Líbilo by se mi, kdyby byli Slováci co nejsdílnější (za předpokladu, že se to dotahne).
    Dalo by se ale čerpat hlavně od Poláků, kteří už teď mají zkušenosti z první ruky. Akorát v tisku byly spíš nářky nad drahotou ND, tak nevím.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:55 11.07.2018

    Hodnotiť stroje nebudem .... v nich totiž problém nebol. Problém bol to, že bolo všetko utajené a k podkladom sa nedostali ani poslanci Národnej rady SR z obranného výboru !!!! ...Zobrazit celý příspěvek

    Hodnotiť stroje nebudem .... v nich totiž problém nebol.

    Problém bol to, že bolo všetko utajené a k podkladom sa nedostali ani poslanci Národnej rady SR z obranného výboru !!!!

    Skrátka to nebol "výber" ... ale trápna fraška ... ministri sa ani netajili, že vôbec nevedia o čom hlasujú !!! a vlastne ich to ani nezaujíma.

    A že v tom nebola korupcia ma nepresvedčí nik, to by sa potom nemalo čo utajovať.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:41 11.07.2018

    Luky: však já jim to přeju ;) Pro nás to bude fajn, že budeme moct srovnat náklady na Gripeny a F-16. Doufám, že někoho od nás napadne se spojit s Poláky a u bojového letounu ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: však já jim to přeju ;)
    Pro nás to bude fajn, že budeme moct srovnat náklady na Gripeny a F-16.
    Doufám, že někoho od nás napadne se spojit s Poláky a u bojového letounu "2027" postupovat společně.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:40 11.07.2018

    Sokrates
    Asi se rozlisuje NATINAMDS a jeste slovenska vlastni hotovost na obycejny dopravaky, to bude asi ten zbytek stroju.

    Sokrates
    Asi se rozlisuje NATINAMDS a jeste slovenska vlastni hotovost na obycejny dopravaky, to bude asi ten zbytek stroju.

  • logik
    18:36 11.07.2018

    Luky: masivní korupce byla jak u nákupu gripenů, tak i u pronájmu.

    Luky: masivní korupce byla jak u nákupu gripenů, tak i u pronájmu.

  • Luky
    18:25 11.07.2018

    Jinak jsem přelétl nové příspěvky níže a opět připomínám - korupce u nás byla při uvažovaném nákupu na 24 Gripenů. Stornovalo se to a bylo provedeno výběrko, ze kterého vylezl ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak jsem přelétl nové příspěvky níže a opět připomínám - korupce u nás byla při uvažovaném nákupu na 24 Gripenů. Stornovalo se to a bylo provedeno výběrko, ze kterého vylezl pronájem 14ks.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    18:23 11.07.2018

    Priznám sa, že nerozumiem tomu predposlednému odstavcu: "budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Priznám sa, že nerozumiem tomu predposlednému odstavcu: "budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel."
    Plánujeme predsa kúpiť 14 lietadiel, ak teda 6 z nich bude na servise a v pohotovosti, tak na výcvik ich zostane 8 (nie 4 - 5).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:19 11.07.2018

    @Skelet Ale to bych jim i přál. Ti konkurenční politici z Pavolova videa mají plné právo prskat, protože je to vážně dost nestandartní, nadruhou stranu strašení Afgánistánem a ...Zobrazit celý příspěvek

    @Skelet
    Ale to bych jim i přál. Ti konkurenční politici z Pavolova videa mají plné právo prskat, protože je to vážně dost nestandartní, nadruhou stranu strašení Afgánistánem a sestřelenými stroji...navíc proč by MO SR nemělo chtít i AG funkce, když se nakupuje víceúčelový stroj, tak jen ať to slouží k podpoře pozemních sil...

    Ale v tom bude asi zakopaný pes. Možná si vytvořili interní kritéria, kde ke Gripenům přisolili všechny možné vícenáklady na americkou AG výzbroj, integraci Amraamů, nových Winderů a kdesi cosi....aby se dostali kam potřebují, protože veřejnost by takovou diskuzi neskousla (stíhač přeci stačí) a brzy by se zjistilo, že existuje alternativní AA výzbroj (dokonce výkonnější) a také, že při vlastnictví stroje hrají náklady na letovou hodinu zásadní roli...

    Mě vážně upřímně zajímají ta fakta okolo ceny strojů a provozu.
    S cenou jde v utajení hrozně kouzlit, když jsem si to dříve narychlo počítal v hlavě - kolem 43? našich miliard za dvacet let (2,9 -1,2 jak se původně mluvilo), tak to vycházelo jen o trochu dráž než náš pronájem (servis v ceně, paliva a mazadla ne) - ALE jde o to, kolik pak právě stojí hodina/provoz (to si Slováci musí ještě přičíst) a kolik zbraně - ty jim zase pomůžou.
    --------
    F-16 s CFT a výzbrojí, létající dva machy ani neřeším :-DSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 21 z 23