Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 ráže 155 mm. Akviziční proces začne již v letošním roce.

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 3 z 44
  • koteky
    21:16 26.07.2018

    Vraj F 16 bude lacnejšia,uvidíme...som zvedavý ako dlho bude trvať kým vymlátia tých 12000 hodín na draku..keď si zoberieme ročný nálet stroja 200 hodín tak to je 60 rokov prevádzky..a 200 hodín to chcem vidieť..hoci sa budú zvyšovať výdavky na obranu.. gripen my sme mali pri life-time 8000 hodín pri nálete 200 hodín ročne akurát na 40 rokov.Chcel som povedať to že naši piloti naozaj budú musieť lietať ako besný a či vôbec SR bude mať na taký rytmus lietania PENIAZE.

  • mikojan29
    09:06 25.07.2018

    Ak by sme chceli rozmýšľať o nejakých väčších vrtuľníkoch ako sú BH, tak skôr AW 101 ako o CH47. Myslím ale, že obe sú nad naše možnosti čo sa týka ceny, prevádzky a aj nejakého rozumného počtu obstaraných kusov. Najprv treba doplniť počet vrtuľníkov na nejaké normálne operačné množstvo, samozrejme zvoliť vhodný typ (napr. doplniť ďalšie BH + LUH), dovybaviť tie čo máme všetkým potrebným a možno, možno rozmýšľať aj nad niečim väčším. Ale to je asi len vlhký sen nás, čo tu diskutujeme.
    Armáda ako celok má minimálne 25 rokov sklz v obmene techniky a osobnej výstroje vojakov. Kým sa skončia a zabehnú terajšie obstarávania, potom sa môže rozmýšľať čo ďalej, ale to už bude úplne iná doba.

  • Gibon
    08:44 25.07.2018

    Mrzi ma to, clanok som spatne nenasiel.

    Aby sme sa vsak zle nepochopili. Neboli to staznosti na CH47, ze je to nekvalitny stroj. Len ze je to proste velka helikoptera schopna previest 10ton nakladu s dvoma rotormi a to vsetko vyzaduje riadnu urzbu a pravidelne inspekcie. Pre svoje rozmery su taketo prace vyrazne drahsie, ako na jej mensich "kolegoch". Tiez tam bola spomenuta vyssia obstaravacia cena.

    Ved Dansko kupovalo tusim jeden CH47F za 67mil USD (celkovo 14ks). A to ich menili za CH47D, cize zazemie uz mali. My mame zazemie na ruske vrtulniky.

    Vzhladom na to vsetko si myslim, ze je CH47 momentalne v stavajucej situacii nad moznosti OS SR. A v poctoch 2-3 ks aj nepotrebna. V casoch pravidelnej udrzby bude k dispozicii napriklad iba jedna?!

  • KOLT
    22:33 23.07.2018

    HEKTOR, 8 chlapů s batohem do BH dáte, otázkou je pak samozřejmě dolet a dostup, o pohodlí nemluvě :-)

    Ohledně drahého provozu CH-47, to by mě také zajímalo. Protože mi přijde jako poměrně rozumná náhrada/rozšíření schopností i pro AČR. Ono moc možností, čím nahradit Mi-171 s rampou, není. Mám takové tušení, že NH-90 nebude provozně o nic méně náročný, jen je menší. Samozřejmě jinak je to skvělá moderní mašina, o tom žádná. Jediný další mixér se sklopnou zadní rampou přicházející v úvahu je pak AW-101, neklame-li mne paměť...

  • Sergej7490
    20:31 23.07.2018

    S tym vyvojom DV2 to bolo trochu zlozitejsie:
    Motor vyvinul Ivcenko-Progress s tym ze o vyvoj technologie (cize vyrobnu konstrukciu) a vyroby sa postaraju PS. Preto sa aj vola DV-2 (Dnepr - Vah). Cieze nie PSLM s pomocou ZSSR. Naopak, PS boli iniciatorom mnozstva zmien v konstrukcii a pouzitych materialoch motora. Predavat ho mali vylucne PS/PSLM a zisk sa mal delit.
    No ale po pade Aera sli ukrainci vlastnou cestou a zacali motor vyrabat pod svojim oznacenim a predavat. O motor z produkcie PSLM by aj zaujem bol, ale ziadny seriozny letecky vyrobca neriskoval mozne zastavenie dodavok z PSLM vinou vzniknutych sporov o vyrobno-predajne prava na motor. Takze sa namontoval do par desiatok ks L59, ktorym skoncila podpora vyrobcu cca rok dozadu (2017 alebo 2017). Dovtedy sa este v halach a skusobniach PSLM robili pod taktovkou Aera GO tychto motorov. Skusobna hala je asi to jedine co z PSLM ostalo.
    Dobovo oslavovane koketovanie RollsRoyce-u s PSLM nebolo realne, islo len o prachsprostu spionaz a ziskanie informacii ktore by poskodili Aero v prebiehajucom tendri na cvicne lietadlo niekde v Afrike (Egypt ?)
    Pekny film o L39 a DV2: https://www.youtube.com/watch?v=T5BDsHOh0EA

  • HEKTOR
    18:44 23.07.2018

    Gibon - neviem odkiaľ máte známe info o drahej a komplikovanej prevádzke CH-47...drahá a komplikovaná v porovnaní s akým strojom -OH-6 či Mi-26..?.civilná varianta je asi najpoužívanejší stoj,používaný civilnými firmami v afghanistane...tak isto môžeme porovnávať prevadzku Mig-29,F-16,GRIPEN...
    ako písal Jura99,sú nejaké nové postupy,to súhlasím,ale napr. 8 chlapov s batožinou do UH-60 dáte ťažko a podobne aj ďalší material...proste,stredný typ vrtulníka nám bude chýbať...

    mal by som otázku na admina...akým kľúčom tu premazávate jednotlivé príspevky.??

  • Flader
    18:07 23.07.2018

    Keď už sa tu tak "konšpiruje" o M346, tak len dodám, že bude v statickej ukážke na SIAFe 2018 :D

Stránka 3 z 44