Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72
- 11. 7. 2018
- 474 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).
V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.
Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu „Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR.
Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.
Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“
V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR
Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR
Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.
„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.
„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.
Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR
Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.
První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.
Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.
Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR
Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.
Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.
Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.
Související články
Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...
- 27.02.2018
- 203 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
- 05.04.2018
- 453 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty
Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...
- 20.06.2018
- 235 komentářů
- Jan Grohmann
Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...
- 25.06.2018
- 96 komentářů
- Redakce AN
Neviem, či by práve veľké stroje boli to, čo Slovensko viac potrebuje. Rakúsko má taktiež ako najväčší vrtuľník BH. Podporu pozemných jednotiek budú riešiť jednak F-16 a ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem, či by práve veľké stroje boli to, čo Slovensko viac potrebuje. Rakúsko má taktiež ako najväčší vrtuľník BH.
Podporu pozemných jednotiek budú riešiť jednak F-16 a nezabúdajte, že na prezbrojenie čaká aj 2. taktická letka. Stačilo by ísť do ozbrojenej varianty 39NG (iný stroj môžme čakať asi ťažko), prípadne ak by bola ochota a dobrá cena tak by som sa celkom potešil platforme L-159 (F/A 259).Skrýt celý příspěvekno nechcem tu rozvíriť zase nejakú búrlivú diskusiu,ale osobne si myslím,že viac ako ďalšie UH-60 by sa nám hodili aspoň 2-3 CH-47...a tie by sa nám hodili nie len v armáde,ale aj ...Zobrazit celý příspěvek
no nechcem tu rozvíriť zase nejakú búrlivú diskusiu,ale osobne si myslím,že viac ako ďalšie UH-60 by sa nám hodili aspoň 2-3 CH-47...a tie by sa nám hodili nie len v armáde,ale aj napr. v prípade živelnej pohromy...Skrýt celý příspěvek
Ak sa uvažuje pri F16V s A-G schopnosťou a dovyzbrojenim UH60 pre podporu pozemných jednotiek, nebolo by lepšie riešiť požiadavku na LUH radšej ozbrojeným dronom, ktorý by pokrýval ...Zobrazit celý příspěvek
Ak sa uvažuje pri F16V s A-G schopnosťou a dovyzbrojenim UH60 pre podporu pozemných jednotiek, nebolo by lepšie riešiť požiadavku na LUH radšej ozbrojeným dronom, ktorý by pokrýval potrebu prieskumu bojom? Nedávno tu bol článok o našom novom drone Predátor AX1, ten je samozrejme na iný účel, ale ak existuje platforma prečo ju nevyužiť? Resp. Ake výhody a nevýhody má LUH oproti dronom?Skrýt celý příspěvek
Tiez si myslim, ze by sa malo pockat, aby sa pod vplyvom inych velkych nakupov nerozhodlo pre sice lacnejsie riesenie, ale do buducnosti ako nedostatocne. Popripade porozmyslat o ...Zobrazit celý příspěvek
Tiez si myslim, ze by sa malo pockat, aby sa pod vplyvom inych velkych nakupov nerozhodlo pre sice lacnejsie riesenie, ale do buducnosti ako nedostatocne.
Popripade porozmyslat o inom pomere. Napriklad 12UH60+6Bell429 (pre LPZS)
Alebo porozmyslat nad riesenim, ktore urobilo MV SR, ze vymenili Mi171 za nove Bell429.Skrýt celý příspěvekIgla momentálne je ten najmenší problém, Sú to ešte relatívne "nové" komplety. Najväčší problém budú KUBy. Vrtuľníky sa doriešiť budú musieť. Totiž on ten počet 18 nemal byť ako ...Zobrazit celý příspěvek
Igla momentálne je ten najmenší problém, Sú to ešte relatívne "nové" komplety. Najväčší problém budú KUBy. Vrtuľníky sa doriešiť budú musieť. Totiž on ten počet 18 nemal byť ako optimálny, ale minimálny. Takže bude potrebné sa naň dostať. Bude len otázka, či nákupom ďalších BH (ušetrenie na logistike) alebo nákupom LUH (ušetrenie na ich cene a prevádzke).Skrýt celý příspěvek
Najprv by trebalo postupne dovyzbrojit UH60 pre podporu pozemných jednotiek, tak by dávalo zmysel riešiť prieskum. Ten sa môže robiť aj dronmi. Z pohľadu nákupov pre OSSR neviem či ...Zobrazit celý příspěvek
Najprv by trebalo postupne dovyzbrojit UH60 pre podporu pozemných jednotiek, tak by dávalo zmysel riešiť prieskum. Ten sa môže robiť aj dronmi. Z pohľadu nákupov pre OSSR neviem či je vhodné robiť nákupy nových LUH v zmysle viazania finančných prostriedkov. Zmysel dáva dokončiť rozpracované obstarávania Zuzan, BOV 8x8 a 4x4, 3D radarov, F16V a hlavne osobnú výstroj a výzbroj (náhrada Sa.vz 58) vojakov. Je dobré, že sa konečne zacalo s modernizáciou. Mám otázku, neviete neuvažuje sa s náhradou kompletov Igla resp. Strela S2M? Ešte sa používajú?Skrýt celý příspěvek
Najprv by trebalo postupne dovyzbrojit UH60 pre podporu pozemných jednotiek, tak by dávalo zmysel riešiť prieskum. Ten sa môže robiť aj dronmi. Z pohľadu nákupov pre OSSR neviem či ...Zobrazit celý příspěvek
Najprv by trebalo postupne dovyzbrojit UH60 pre podporu pozemných jednotiek, tak by dávalo zmysel riešiť prieskum. Ten sa môže robiť aj dronmi. Z pohľadu nákupov pre OSSR neviem či je vhodné robiť nákupy nových LUH v zmysle viazania finančných prostriedkov. Zmysel dáva dokončiť rozpracované obstarávania Zuzan, BOV 8x8 a 4x4, 3D radarov, F16V a hlavne osobnú výstroj a výzbroj (náhrada Sa.vz 58) vojakov. Je dobré, že sa konečne zacalo s modernizáciou. Mám otázku, neviete neuvažuje sa s náhradou kompletov Igla resp. Strela S2M? Ešte sa používajú?Skrýt celý příspěvek
Pôvodne (pred 3-4 rokmi) a vravelo, že bude lietať u OSSR len jedne druh vrtuľníka.Pokiaľ by sa šlo podľa tohto "starého plánu" a nakúpilo sa 9+9 BH tak by samozrejme išli aj pre ...Zobrazit celý příspěvek
Pôvodne (pred 3-4 rokmi) a vravelo, že bude lietať u OSSR len jedne druh vrtuľníka.Pokiaľ by sa šlo podľa tohto "starého plánu" a nakúpilo sa 9+9 BH tak by samozrejme išli aj pre LPZS.
Teraz to ale vyzerá skôr na 9BH + 9LUH.Skrýt celý příspěvekA nemala byt LPZS vykonavana prave UH60? Bell 429 by mohla byt dobra volba kedze rovnake vrtulniky ma pouzivat ako MVSR tak aj ATE ma postupne svoje A109 nahradit prave Bell ...Zobrazit celý příspěvek
A nemala byt LPZS vykonavana prave UH60?
Bell 429 by mohla byt dobra volba kedze rovnake vrtulniky ma pouzivat ako MVSR tak aj ATE ma postupne svoje A109 nahradit prave Bell 429. V pripade konfliktu tu tym padom bude viac vycvicenych pilotov, vacsie servisne zazemie,...Skrýt celý příspěvekGibon, práve, že ďalšie vrtulníky bude treba. Mi-17 vo verzii LPZS síce boli generálkované, ale tiež im bude postupne po roku 2020 končiť technický život. Tam už ďalšie GO nemajú ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon, práve, že ďalšie vrtulníky bude treba. Mi-17 vo verzii LPZS síce boli generálkované, ale tiež im bude postupne po roku 2020 končiť technický život. Tam už ďalšie GO nemajú zmysel. Osobne by som s niekoľkými ľahšími strojmi práve pre LPZS prípadne ako spomenul PavolR pre "ozbrojený prieskum" nemal problém. Či by to bolo na platforme B429 (ktorých na Slovensku lieta už viacej) alebo H145M (ktoré kupuje aj Maďarsko) je v tomto prípade trochu nepodstatné. Každý má svoje + aj -. Mne by sa asi viac pozdával ten H145M ale ani ten B429 by mi nevadil.
PavolR, niekde som čítal, že z tých 9 bolo pre LPZS plánované 4 kusy. Tie zvyšné malo byť niečo na výcvik a zvyšok už neviem. Teraz si nepamätám kde to bolo takže neviem podrobnejšie doložiť.Skrýt celý příspěvekSkor by som ocenil obmenu vrtulnikov na MINV, dajme tomu este tri belly a jeden ci dva upravene BH. Ale toho sa pravdepodobne nedockame vobec.
Skor by som ocenil obmenu vrtulnikov na MINV, dajme tomu este tri belly a jeden ci dva upravene BH. Ale toho sa pravdepodobne nedockame vobec.
O pade policajneho Bell 429 boli vo februari vydana sprava, ze vysetrovanie je na konci a za pad moze chyba pilota a nie technicka porucha, ako sa prvotne informovalo. Kalinak ...Zobrazit celý příspěvek
O pade policajneho Bell 429 boli vo februari vydana sprava, ze vysetrovanie je na konci a za pad moze chyba pilota a nie technicka porucha, ako sa prvotne informovalo.
Kalinak dokonca hovoril, ze najprv pojdu za rodinami s informaciami a potom vydaju tlacovu spravu. Odvtedy je vsak ticho.
Nemyslim si vsak, ze treba kupovat dalsie vrtuľníky. Nech sa sustredia na dovybavenie blackhawkov a riadny vycvik na plnu bojovu sposobilost. Ak sa teda dokupi aj vyzbroj pre UH60.
O par rokov sa mozu rozhodnut akeho typu dokupia tych požadovaných 9 vrtulnikov, na zaklade skusenosti.Skrýt celý příspěvekZatial sa pise toto: Obstarávanie je ale pozastavené kvôli neukončenému vyšetrovaniu leteckej nehody vrtuľníka Bell 429 (OM-BYM) letky MV SR dňa 10. mája 2017. Ale neviem ci ...Zobrazit celý příspěvek
Zatial sa pise toto:
Obstarávanie je ale pozastavené kvôli neukončenému vyšetrovaniu leteckej nehody vrtuľníka Bell 429 (OM-BYM) letky MV SR dňa 10. mája 2017.
Ale neviem ci uz vysla sprava z Dopravneho uradu o vysledku vysetrovania, a ci vobec vyjde kedze sa nejednalo o civilny stroj.Skrýt celý příspěvekhttps://domov.sme.sk/c/2053738...
Ved tie sa vraj kupovat nebudu. Ci sa nieco zmenilo?https://domov.sme.sk/c/2053738...
Ved tie sa vraj kupovat nebudu. Ci sa nieco zmenilo?Keď už padla reč na dozbrojenie Blackhawkov, tak čo tých 9 kusov Bell 429 za 150M, ktorých obstarávanie je teraz po zrútení policajného pozastavené? Hovorí sa o nich ako o LPZS ale ...Zobrazit celý příspěvek
Keď už padla reč na dozbrojenie Blackhawkov, tak čo tých 9 kusov Bell 429 za 150M, ktorých obstarávanie je teraz po zrútení policajného pozastavené? Hovorí sa o nich ako o LPZS ale 9 strojov je na to na Slovensku veľa. Časť z nich by teda mohla byť v inej konfigurácii a mne by sa celkom pozdávalo, keby išlo o ozbrojené varianty (tá cena je k tomu, že na tie vrtuľníky už máme zázemie, vcelku mastná):
http://www.janes.com/article/6... Skrýt celý příspěvekLen doplním ešte info, za ten rok máme už dvoch vlastných inštruktorov, jedného zalietavacieho pilota, 6 posádok už vyškolených a ďalšie 3 ešte za morom na výcviku. Pre tieto dva ...Zobrazit celý příspěvek
Len doplním ešte info, za ten rok máme už dvoch vlastných inštruktorov, jedného zalietavacieho pilota, 6 posádok už vyškolených a ďalšie 3 ešte za morom na výcviku. Pre tieto dva nové stroje už si išli čisto slovenské posádky.Skrýt celý příspěvek
Flader: Ďakujem za link. Pre pochybovačov, vyjadrenie ministra obrany: "Z hľadiska zabezpečenia je to nielen čo sa týka rozšírenia kapacity palivovej nádrže, ale je tam aj ...Zobrazit celý příspěvek
Flader: Ďakujem za link. Pre pochybovačov, vyjadrenie ministra obrany:
"Z hľadiska zabezpečenia je to nielen čo sa týka rozšírenia kapacity palivovej nádrže, ale je tam aj navijak a riešenie zlaňovania. Do budúcna chceme tieto vrtuľníky zabezpečiť samozrejme dovyzbrojením, guľometmi a pokiaľ bude dostatočné množstvo finančných prostriedkov, aj protitankovými riadenými strelami, sebaochranou tak, aby mohli zabezpečiť podporu pozemných síl,"Skrýt celý příspěvekPred Black Hawkom tiež niektorí experti varovali akú má drahú prevádzku, ale ukazuje sa, že oproti Mi-17 si v Prešove ich prevádzku práve pochvaľujú. Za rok používania nalietali ...Zobrazit celý příspěvek
Pred Black Hawkom tiež niektorí experti varovali akú má drahú prevádzku, ale ukazuje sa, že oproti Mi-17 si v Prešove ich prevádzku práve pochvaľujú. Za rok používania nalietali prvé dva stroje 640 hodín.
https://www.teraz.sk/slovensko... Skrýt celý příspěvekV súvislosti s rakúskom nie je bez zaujímavosti, že majú na 15 strojov iba 12 pilotov, pričom spravidla to býva naopak - viac pilotov než lietadiel. Mimochodom, toto tu už ...Zobrazit celý příspěvek
V súvislosti s rakúskom nie je bez zaujímavosti, že majú na 15 strojov iba 12 pilotov, pričom spravidla to býva naopak - viac pilotov než lietadiel.
Mimochodom, toto tu už bolo?
https://vladimirbednar.blog.sm... Skrýt celý příspěvekkoteky - a v akom zmysle??? financie??? osobne neverím že problém v rakúsku sú financie...proste v skorumpovanom nákupe kúpili eurofighter v "jednotkovej" verzii a aby našli ...Zobrazit celý příspěvek
koteky - a v akom zmysle??? financie??? osobne neverím že problém v rakúsku sú financie...proste v skorumpovanom nákupe kúpili eurofighter v "jednotkovej" verzii a aby našli blbca,čo to odkúpi,tak to hádžu na problém s drahou prevádzkou...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...