Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 ráže 155 mm. Akviziční proces začne již v letošním roce.

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 4 z 44
  • Jura99
    17:56 23.07.2018

    Tak HTC je ta firma, o které jsem psal, že ovládla Povážské strojírny a následně je rozebrala a rozprodala, tedy včetně výroby leteckých motorů. Příliš ke cti ji taková historie neslouží, ale podobným způsobem přišla k penězům většina domácích podnikatelů. Na první milion se mě neptejte a ty ostatní už jsou čisté. Na druhou stranu, kdo by ty motory odebíral?

  • tryskac
    17:15 23.07.2018

    HTC vlastnil vyrobu motorov odpradavna. Najskor asi preto ze majitel HTC Z. Kollar bol / je znamy konkurzny pravnik, co nakupoval co prislo pod ruku - spravidla skrachovane firmy vyrazne pod cenu... Oni to portfolio mali, rozne verzie DV2, ale ako by ich dokazali vyrobit, to uz je ina otazka...

  • PavolR
    17:09 23.07.2018

    Zaujímavé súvislosti. :-D Zetor by sa nerozpakoval ponúkať snáď ani lietadlovú loď.

    Tá verzia s FADEC je ešte modernejšia, než čo vyhrala súťaž o pohonnú jednotku do Jak-130: http://www.leteckemotory.cz/motory/dv-2/

    Iba pre zaujímavosť prikladám článok z čias, kedy to vyzeralo, že tie motory budú odoberať aj Aero Vodochody a ruské letectvo:
    http://www.leteckemotory.cz/motory/dv-2/

  • tryskac
    16:35 23.07.2018

    Dedicom firmy co vyrabala motory DV2 bola firma HTC - ta ista firma, co vlastni Zetor. Pozeral som po stranke jej dcerskej firmy HTC-AED, kde boli varianty motoru DV2, posledny mal vykon 24kN a full FADEC. Stranka je uz nedostupna, kedze nastupcom tejto firmy sa stala firma Zetor Engineering Slovakia.

  • Jura99
    15:54 23.07.2018

    Ivčenko-Progress to má jako AI-222 v několika variantách. Zajímavé by bylo, kdo případně zdědil práva na výrobu DV-2 v SR.

  • skelet
    15:20 23.07.2018

    Pokud jsem se dobře díval, tak DV-2 nemá v nabídce Ivčenko a ani Klimov.

  • Jura99
    14:29 23.07.2018

    PavolR: to už by snad neprošlo. Zkoumat a vyvíjet usazení věže na podvozek budiž, ale vyvíjet proudový motor, když chybí firma na letecké motory, to snad ne. DV-2 má 30let., od té doby uteklo hodně vody a vývoj a výroba proudových motorů v SR je zcela nereálná.

  • Lukas
    11:15 23.07.2018

    Nasze do C/D i raczek będzie zakup kolejnych maszyn niż modernizacja...
    (Jeśli coś będzie - budżet nie jest z gumy a Wisła czy Homar będą kosztowne )

    Do 14 maszyn (zapewne 12 C i 2 D) potrzeba ok 20-24 pilotów (powinno być 1,5 pilota na maszynę).
    Przy tym piloci potrzebują na bieżąco szkolić na symulatorach i maszynach AJT...

    Ciekawe jaki model przyjmie OSSR...

  • Hajo
    09:39 23.07.2018

    Lukas: Všetkych pilotov by mali školiť v USA, pre podporný personál,technikov platí 10 ročná podpora zo strany dodávateľa F16V. U vás v Poľsku neuvažujete o modernizácii vašich F16A-D na block 70/72?

  • PavolR
    09:09 23.07.2018

    Jura99:
    Áno, obraz je skutočne takýto, pokiaľ podceníte kreativitu našich "špičiek". Lenže čiste hypoteticky: čo by stálo získať od Ukrajincov nejaký ich model schopný forsáže a u nás by sa to potom prezentovalo ako DV-2F, lebo veď vieme, "výskum a vývoj". ;-)

Stránka 4 z 44