Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

-
11. 7. 2018
-
471 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).
V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.
Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu „Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR.
Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.
Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“
V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR
Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR
Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.
„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.
„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.
Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR
Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.
První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.
Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.
Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR
Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.
Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.
Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.
Související články
Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...
-
27.02.2018
-
197 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
-
05.04.2018
-
453 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty
Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...
-
20.06.2018
-
235 komentářů
-
Jan Grohmann
Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...
-
25.06.2018
-
96 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Clanek: to je všechno hezké, ale v článku o ztracených strojích nic není. Mě šlo pouze o správnost tvrzení v článku, nikoliv o další úvahy. Autor článku by měl být expert v oboru ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: to je všechno hezké, ale v článku o ztracených strojích nic není. Mě šlo pouze o správnost tvrzení v článku, nikoliv o další úvahy. Autor článku by měl být expert v oboru (velitel vzdušných sil) a současně tvrdí, že řešení nebylo učiněno na koleni a že si vyžádalo hodiny analýz a sezení. Tématem jeho článku je pro veřejnost zdůvodnění množství pořizovaných strojů (resp. reakce na informace z tisku). Takže čekám precizní a bezvadnou informaci, podloženou těmi analýzami se správnými a logickými argumenty. Ale bohužel mě jako laika (které autor článku přímo kritizuje) ihned napadne do očí bijící údaj o očekávaném počtu neprovozuschopných strojů. Vychází ze statistického údaje o 70% provozuschopnosti US leteckých sil, takže hned zkraje snižuje počet provozních letounů ze 14 na 10. Od těchto 10 ale dále odečítá 3 letouny kvůli periodickému servisu. Takže mu letuschopných vychází ze 14 strojů pouze 7. Tam se osobně domnívám, že jeho výpočet není správný, že ty statistické údaje zahrnují jak letouny v pravidelném, tak i mimořádném servisu. Zdánlivě o nic nejde, ale přitom jde o stovky mil. € a také o to, kdo a s jakými znalostmi o tom všem rozhoduje. Pokud je počet letounů zdůvodněn také něčím dalším (např. jak píšete ztráty strojů nebo jak píše hajo větší poruchovostí jak budou stárnout), mělo to být ve výpočtu zohledněno. Článek je na to dost dlouhý a vzoreček by ještě pár slov snesl. Mohlo být z článku ubráno machrování na ty "co tomu nerozumí", až na tu maličkost, že ti to jen platí.Skrýt celý příspěvek
14 kusu se bere mimojinne proto, ze behem 20-40 let provozu se proste o nejake stroje prijde, tomu se zcela vyhnout neda. No a ty minimalni pocty pak vypadaji cca takto: - ...Zobrazit celý příspěvek
14 kusu se bere mimojinne proto, ze behem 20-40 let provozu se proste o nejake stroje prijde, tomu se zcela vyhnout neda. No a ty minimalni pocty pak vypadaji cca takto:
- lietadlá zaradené do pohotovostného systému 3 (2 + 1 záloha)
- dostupné lietadlá na letecký výcvik 4-5
a k tomu:
- lietadlá na periodických prácach 3
- zbytek neplanovana porucha / poskozeny / ztraceny stroj 3 (tohle je "co kdyby" a pocitala s tim i ACR kdyz kupovala gripeny)Skrýt celý příspěvekHajo: spíš to vypadá na omyl pana velitele vzdušných sil a že na tomto omylu paradoxně postavil svůj článek. 70% provozuschopných letounů bude celkově, tedy včetně plánovaných i ...Zobrazit celý příspěvek
Hajo: spíš to vypadá na omyl pana velitele vzdušných sil a že na tomto omylu paradoxně postavil svůj článek. 70% provozuschopných letounů bude celkově, tedy včetně plánovaných i neplánovaných oprav. Pokud by to omyl nebyl, vyplývá druhá věc, že pro akci bude připraveno 2+1 stroj. To stačí jen na airpolicing, na nic jiného. Na AP ovšem stačil i levnější a méně vybavený stroj, než Block 70. Od velitele vzdušných sil bych spíš čekal, že prohlásí, potřebujeme XY strojů, abychom v míru zajistili AP a také takovou a takovou bojovou podporu v případě konfliktu takové a takové intenzity.Skrýt celý příspěvek
Jura 99: Súhlasím s tým že, že 30% mimo prevádzku kôli náhlym závadám je veľa pri predpoklade, že pôjde o nové lietadlá. Možno je to počítané na situáciu po nejakom čase ...Zobrazit celý příspěvek
Jura 99: Súhlasím s tým že, že 30% mimo prevádzku kôli náhlym závadám je veľa pri predpoklade, že pôjde o nové lietadlá. Možno je to počítané na situáciu po nejakom čase používania. Skôr ma v článku zaujala pasáž o 10 ročnej podpore výcviku pre doplnkový personál, to je slušná podpora z ich strany.Skrýt celý příspěvek
KOLT: v clanku nejde o to, kolik by nase rozpocty zvladly, ale kolik je skutecne ten minimalni pocet. Spis bych si tipnul, ze tech 30% ks mimo provoz jsou planovany i neplanovany ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: v clanku nejde o to, kolik by nase rozpocty zvladly, ale kolik je skutecne ten minimalni pocet. Spis bych si tipnul, ze tech 30% ks mimo provoz jsou planovany i neplanovany servis dohromady. 30% stroju neustale mimo provoz kvuli nahle, nahodile zavade mi prijde neprimerene vysoke cislo.Skrýt celý příspěvek
Nieco som zachytil, ze by Cesko mohlo strazit vzdusny priestor nad Slovenskom pokial nepridu F-16. Ako by sa to dalo urobit ? Lietala by na Slovensko ceska hotovost z Ciech ...Zobrazit celý příspěvek
Nieco som zachytil, ze by Cesko mohlo strazit vzdusny priestor nad Slovenskom pokial nepridu F-16.
Ako by sa to dalo urobit ? Lietala by na Slovensko ceska hotovost z Ciech alebo by sa lietadla presunuli na Sliac, tak ako sa to robi napriklad pre Pobaltie a Island.
Ak by sa to riesilo presunutim na Sliac, zvladlo by Cesko drzat hotovost 3 strojmi na Sliaci par rokov ?Skrýt celý příspěvekJura, počítá dobře. AČR prostě naplánuje servis tak, aby mělo dostatek letadel k dispozici. Případně může krátkodobě omezit výcvik, kdyby se něco podělalo. Náhlý odlet na Island ...Zobrazit celý příspěvek
Jura, počítá dobře. AČR prostě naplánuje servis tak, aby mělo dostatek letadel k dispozici. Případně může krátkodobě omezit výcvik, kdyby se něco podělalo. Náhlý odlet na Island pro nás znamenal, že jsme museli jít za Švédy, aby nám s tím fofrem pomohli. Což oni prý bez řečí a ukázkově zvládli! 14 ks je fakt minimum, pokud chcete mít jistotu, že dokážete držet pohotovost a zvládnout výcvik, aniž by vás rozhodil neplánovaný servis více strojů. Jako asi by se to dalo ustát i s méně, ale nemá to moc smysl, zas tak špatně na tom naše státní rozpočty nejsou.
Koneckonců ono je to krásně vidět na počtu letounů, který si podobně velké země obstarávají – ČR, SR, HU: 14 ks, AT: 15 ks.Skrýt celý příspěvekHajo: zvláštní článek, od velitele vzdušných sil bych nečekal, že bude mluvit do politiky. Nic moc zajímavého v článku není, snad jen jeho výpočet počtu potřebných letadel. Jestli ...Zobrazit celý příspěvek
Hajo: zvláštní článek, od velitele vzdušných sil bych nečekal, že bude mluvit do politiky. Nic moc zajímavého v článku není, snad jen jeho výpočet počtu potřebných letadel. Jestli jsem dobře četl, vidí to na 2+1ks hotovost, 3ks periodický plánovaný servis, 4ks výcvik a 4ks neplánovaně mimo provoz . Tím zdůvodňuje potřebu 14 strojů. To je stejné množství jako v AČR gripenů, ovšem v AČR je ještě 4-5ks možné vyslat na mise do Pobaltí či na Island, což v tom součtu váš velitel vzdušných sil nemá. Co si z toho vzít? Buď a) počítá špatně, b) F-16V je častěji mimo provoz než JAS-39C/D, c) AČR těch 4-5ks pro mise obstará na úkor hotovosti, či servisu, či výcvikuSkrýt celý příspěvek
Pre zaujímavosť, vyjadrenie veliteľa vzdušných síl:
http://www.mosr.sk/42333-sk/sl...Pre zaujímavosť, vyjadrenie veliteľa vzdušných síl:
http://www.mosr.sk/42333-sk/sl...Luky Maďari a Švédi sa nezúčastňujú, tak to bol Váš pilot. Čo som videl foto, tak sú tam 3 x Rafale, 3 x F16 z Dánska, Hercules z Dánska, Poliaci a Česi lietajú z domácich ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Maďari a Švédi sa nezúčastňujú, tak to bol Váš pilot.
Čo som videl foto, tak sú tam 3 x Rafale, 3 x F16 z Dánska, Hercules z Dánska, Poliaci a Česi lietajú z domácich základní, Falcon z Nórska, 3 x F18 z Fínska a domáci zo Sliača a Nitry. Možno som zabudol nejaké lietadlá iných krajín, na FB sú aj foto + videá z príletov na YT a nejaké foto zo stojánok
http://www.laa.sk/wp-content/u...
http://vvzs.mil.sk/79315/?pg=1...
http://vvzs.mil.sk/79346/?pg=1... Skrýt celý příspěvekTo máš o tom, jaký styl předvedení zvolí ten který pilot - si pamatuju, že Hlavnička na MiGu-21 lítal hodně "bojovou" sestavu, kdy se snažil neztrácet rychlost, oproti tomu jeden ...Zobrazit celý příspěvek
To máš o tom, jaký styl předvedení zvolí ten který pilot - si pamatuju, že Hlavnička na MiGu-21 lítal hodně "bojovou" sestavu, kdy se snažil neztrácet rychlost, oproti tomu jeden pilot MiGu-23 se trošku šetřil, měl to na menších rychlostech, géčkách, skoro šel do zatáček zadkem napřed...
Vidím ta zmíněná letadla každý rok (mimo Fulcruma) a nemůžu říci, že by byl Gripen hlučnější. Ani to nedává smysl se slabším motorem. Ono jde hlavně o to, jak člověk stojí vzhledem k trysce na forsáži.
Létal tam ten náš nový display pilot nebo nějaký Maďar či Švéd?Skrýt celý příspěvekDnes som mal možnosť vidieť Mig-29A, Gripen, F.16xx predvádzať sa na Sliačskom letisku. Gripen - raketa s minimom akrobatických prvkov a hlučná. F-16 - menej hlučná akrobaticky ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes som mal možnosť vidieť Mig-29A, Gripen, F.16xx predvádzať sa na Sliačskom letisku. Gripen - raketa s minimom akrobatických prvkov a hlučná. F-16 - menej hlučná akrobaticky nad Gripenom. Mig-29 - king.Skrýt celý příspěvek
To bude IMHO nejvetsi prinos slovenskemu letectvu. Ne ten nebo onen papirovy parametr F-16, ale to ze minimalne 3+2 roky (vycvik a nasmlouvana podpora) si piloti prubnou "zivot ...Zobrazit celý příspěvek
To bude IMHO nejvetsi prinos slovenskemu letectvu. Ne ten nebo onen papirovy parametr F-16, ale to ze minimalne 3+2 roky (vycvik a nasmlouvana podpora) si piloti prubnou "zivot zapadniho pilota" co pravidelne a casto driluje, co zkusenosti sdili, co ma rozsirene obzory z sirokeho spektra misi a cviceni na ktere se podiva, co ma aliancni interakci...
Pokud neco muze dnesni slovensky pilot migu zavidet ceskemu pilotovi gripenu, pak je to prave tohle. A nezbyva nez doufat ze nepujde jen o ojedinelych 5 let, ale ze se timto nastoli novy trend, ktery se bude udrzovat I dal.Skrýt celý příspěvekJinak Gripec má v tzv. "dogfightu" své výhody, ale to F-16 taky. JAS udělá první zatáčku ostřejší, v delším točení ale začne ztrácet dech. Je to trošku podobný jako Mirage 2000 ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak Gripec má v tzv. "dogfightu" své výhody, ale to F-16 taky.
JAS udělá první zatáčku ostřejší, v delším točení ale začne ztrácet dech.
Je to trošku podobný jako Mirage 2000 vs F-16, kdy Řekové provozují oba typy(často je staví proti sobě) - a dost pilotů si myslí, že Mirage je nebezpečnější dogfajtr - nesmí se s tím ale moc mazat a potom, co se dostane ostřejší bržděnou zatáčkou dovnitř poloměru F-16, musí rychle odpálit IR střely. Když se s tím páře, zkušený pilot F-16 si ho "povodí a udejchá".
V bojové misi, kdy letadla operují vždy minimálně po dvou (čili možnosti 3D geometrie pro zaměření se násobí a urychlují) a před střetem si můžou rychlost nasyslit (navíc většinou stejně rozhodne BVR) je Gripen s Meteorem(i Amraamem) více než vyrovnaným soupeřem.
------------------
podle mě je nejdůležitější, že naši kluci a holky létají, to se Gripec vrátí odněkud, pak zas L-159 od jinud, jindy přiletí ze zahraničí (teď přiletí Texas a Nebraska ANG), všude sbírají zkušenosti, komunikace je pro ně docela všední záležitostí, mají mladé ročníky...Skrýt celý příspěvek@Jara Chapu kam tim mirite a vlastne i souhlasim. Radeji zacit v malem, nez to prepalit a nemit pak na vycvik, rozumne. A k tehle rozumne ceste se gripen C/D hodi jako malo co. ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Chapu kam tim mirite a vlastne i souhlasim. Radeji zacit v malem, nez to prepalit a nemit pak na vycvik, rozumne. A k tehle rozumne ceste se gripen C/D hodi jako malo co. Ale to ze nase armada drzi minimalni zasoby munice bych tak kriticky zase nevidel. Naopak, spis by mi prislo od veci nakoupit munice plne sklady a pak nemit na to s ni cvicit. Radeji udrzovat rozumnou "mirovou zasobu", s kterou budu cvicit, s kterou budu udrzovat piloty na 1A urovni, ale kterou taky budu moci behem relativne kratkeho casu dokoupit (lokalni hrozba, horizont +-1r) nebo urychlene doplnit ze skladu spojencu (okamzita, nepredvidana hrozba, horizont v radu dnu).
Zaklad ale je vybudovat onu druhou letku, tu mela mit CR proste vzdy.Skrýt celý příspěvekJara, jenže F-35 ty kontejnery právě nepotřebuje ;-) AIM-120-C5 máme tuším kolem 24+cvičné. A ano, je to málo. V době, kdy budeme kupovat novou stíhačku, by to množství unesly ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, jenže F-35 ty kontejnery právě nepotřebuje ;-)
AIM-120-C5 máme tuším kolem 24+cvičné. A ano, je to málo. V době, kdy budeme kupovat novou stíhačku, by to množství unesly 4 F-35 v interních pumovnicích, dvě při použití i externích pilonů (a to jeden stroj by byl nevytížený). Smutné, ale je to tak.
Ony ty střely jsou děsně drahé. V tuhle chvíli máme navíc problém přímo související s Gripeny – AIM-120-C5 se nevyrábí, AIM-120-C7 není v M20 integrovaná a Meteory jsou ku*evsky drahé. Takže v tuhle chvíli bychom buď museli nakoupit drahé (leč skvělé) Meteory nebo zaplatit integraci AIM-120-C7/Derby. Všechno drahá řešení :-(Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...