Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72
- 11. 7. 2018
- 474 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).
V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.
Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu „Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR.
Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.
Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“
V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR
Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR
Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.
„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.
„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.
Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR
Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.
První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.
Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.
Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR
Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.
Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.
Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.
Související články
Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...
- 27.02.2018
- 203 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
- 05.04.2018
- 453 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty
Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...
- 20.06.2018
- 235 komentářů
- Jan Grohmann
Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...
- 25.06.2018
- 96 komentářů
- Redakce AN
Jara, jenže F-35 ty kontejnery právě nepotřebuje ;-) AIM-120-C5 máme tuším kolem 24+cvičné. A ano, je to málo. V době, kdy budeme kupovat novou stíhačku, by to množství unesly ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, jenže F-35 ty kontejnery právě nepotřebuje ;-)
AIM-120-C5 máme tuším kolem 24+cvičné. A ano, je to málo. V době, kdy budeme kupovat novou stíhačku, by to množství unesly 4 F-35 v interních pumovnicích, dvě při použití i externích pilonů (a to jeden stroj by byl nevytížený). Smutné, ale je to tak.
Ony ty střely jsou děsně drahé. V tuhle chvíli máme navíc problém přímo související s Gripeny – AIM-120-C5 se nevyrábí, AIM-120-C7 není v M20 integrovaná a Meteory jsou ku*evsky drahé. Takže v tuhle chvíli bychom buď museli nakoupit drahé (leč skvělé) Meteory nebo zaplatit integraci AIM-120-C7/Derby. Všechno drahá řešení :-(Skrýt celý příspěvekJiriR
Když už píšete, že izraelci integrují na L159 python 5 a derby,tak platit potom integraci asraamu je ekonomický nesmysl, to už pak pro pvo koupit spyderJiriR
Když už píšete, že izraelci integrují na L159 python 5 a derby,tak platit potom integraci asraamu je ekonomický nesmysl, to už pak pro pvo koupit spyderKolt Máme i Amraamy jo a kolik?;) myslel jsem to tak, ze priorita by měla být obnova letectva kdy 2 letky by měli být absolutní minimum, navíc stroje co máme by měli být plně ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Máme i Amraamy jo a kolik?;) myslel jsem to tak, ze priorita by měla být obnova letectva kdy 2 letky by měli být absolutní minimum, navíc stroje co máme by měli být plně vyzbrojeny a využity jejich možnosti, co máme ve výzbroji A-G? Peway 2? Kolik? Muže letoun útočit samostatně na bodový cíl? Už máme střelecké kontejnery?
Až bude mít letectvo tohle vše za sebou tak ať si klidně koupí F35, ikdyz osobně bych byl raději za vstup ČR do nějakého FCAS programu.
Nakupovat F35 a mít ve skladu např 8 sidewindru a 4 ukázkové AMRAAM ???Skrýt celý příspěvekJara, F-35 ovšem unese tolik, co 2 Gripeny ;-) Nebo jste to myslel tak, že na ni víc jak dvě AIM-9 nenavěsíme? No, třeba Island jsme hlídali i s AMRAAMama ;-)
Jara, F-35 ovšem unese tolik, co 2 Gripeny ;-) Nebo jste to myslel tak, že na ni víc jak dvě AIM-9 nenavěsíme? No, třeba Island jsme hlídali i s AMRAAMama ;-)
Diskuze co je lepší- či Gripen C anebo F16E..mdlé, o ničem, zbytečné…ale přesto přidám :-) pár doplnění ve prospěch Gripenu, ale i F16. Gripen může např. vypnout (předpokládám ...Zobrazit celý příspěvek
Diskuze co je lepší- či Gripen C anebo F16E..mdlé, o ničem, zbytečné…ale přesto přidám :-)
pár doplnění ve prospěch Gripenu, ale i F16.
Gripen může např. vypnout (předpokládám počítač kritických režimů) a provést manévr až 12G- vím, že tohle dokáže ruský Suchoj, že to umí i Gripen jsem sice tušil, ale nevěděl…tzn. v god fightru má manévrovou výhodu- ovšem ze strany F16 zase kompenzovanou přilbovým zaměřovačem..no a tak je to mezi těmi dvěma pořád dokola.
http://czechairforce.com/news/...
+ zachytil jsem neoficiální info, o rychlosti vzletu stíhaček od lidí ze základny- že než F16 nahodí motor, Gripen už je ve vzduchu..dále nedobré informace o nízké provozuschopnosti F16…
Opakovat to, že stará aerodynamika F16 je kompenzována super silným motorem o 120 kN s vysokou spotřebou a údržbou asi není moc potřeba opakovat..ale na druhé straně na Gripen C/D není integrována Aim 9X, AIM 120 C7 a verze D, Aim 132 Asraam dále radar PS-05/A Mark3 i po revizi MS20 není srovnatelný s novými americkými radary např. ze „slovenské“ f16..
ČR je v situaci, kdy musí začít brzy nahrazovat Aim 9M9 a to ideálně jak pro L159 tak i Gripen a má to souvislost i s radary a novým PVO, kde je favorit Izrael- aby toho nebylo málo..:-)
Pro Gripen C/D je integrována raketa Meteor (náporový motor-100km) a Iris- T (důmyslné optické navedení-25 km), pro L159 není z nových střel integrováno nic- ale dá se předpokládat v souvislosti s marketingem ve Vodochodech integrace raket I-derby, python5, Aim 9X a těžko říct co dále.
Jednou z možností je pořídit do „našich“ Gripenů modernizaci radaru z PS-05/A Mark3 na PS-05/A Mark4, protože v Raven na Gripenu C nevěřím- nevychází mi to ekonomicky co se týče SAABu, dále pořízení pro naši PVO systému CAMM ER, v rámci toho vyjednat s Brity výhodné podmínky pro nákup a integraci Asraam (velký dosah až 50 km) pro L159 a Gripen (plus přilbový zaměřovač), pro Gripen provést nákup raket Meteor a současné Aim 120 C5 přesunout do rezervy.Skrýt celý příspěvekJara:
S logikou "aj tak nevyužívame potenciál" ste pokojne mohli obnoviť licenčnú výrobu Mig-21 v nejakej masívne modernizovanej podobe. ;-pJara:
S logikou "aj tak nevyužívame potenciál" ste pokojne mohli obnoviť licenčnú výrobu Mig-21 v nejakej masívne modernizovanej podobe. ;-pJura diky za reakci, k F35 mám výhrady politicko/hospodářského charakteru, ale samozřejmě nejsem odborník tak to nedokážu plně posoudit. Druhou letku bych, ale bral jako ...Zobrazit celý příspěvek
Jura diky za reakci, k F35 mám výhrady politicko/hospodářského charakteru, ale samozřejmě nejsem odborník tak to nedokážu plně posoudit.
Druhou letku bych, ale bral jako prioritu a cečko Gripen by mi ani nevadil, jednoduše kvůli tomu, že naše letectvo v současné době ani zdaleka nevyužívá potenciál letounu čtvrté generace:)Skrýt celý příspěvekDruhá letka by se hodila, ovšem řešení, které se snadno nabízí, tedy pořídit gripen C/D by znamenalo zaseknout se na něm i na období po 2027. Pak by bylo totiž jasné, co bude po ...Zobrazit celý příspěvek
Druhá letka by se hodila, ovšem řešení, které se snadno nabízí, tedy pořídit gripen C/D by znamenalo zaseknout se na něm i na období po 2027. Pak by bylo totiž jasné, co bude po tomto roce vybráno místo první letky, opět gripen. Takže druhou letku dobrý nápad, ale řešení hledat na základě profesionálního a otevřeného výběrového řízení, jehož vítězem musí být F-35A :-).Skrýt celý příspěvek
Když už jsme narazily v diskuzi mnohokrát i na AČR a naše letectvo. Je schopný někdo zodpovědět následující? 1. mluvilo se o vybudování druhé letky? Koná se něco ? 2. Dost by ...Zobrazit celý příspěvek
Když už jsme narazily v diskuzi mnohokrát i na AČR a naše letectvo.
Je schopný někdo zodpovědět následující?
1. mluvilo se o vybudování druhé letky? Koná se něco ?
2. Dost by mne zajímalo jakou paletu výzbroje naše letectvo má A-A, A,G?
3. Gripeny jsou upgradovány na MS20 v souvislosti s tím se mluvilo o pořízení střeleckých kontejnerů, už je máme?Skrýt celý příspěvekGibone plánovanou investici řeší dokument "Návrh Dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030". ...Zobrazit celý příspěvek
Gibone plánovanou investici řeší dokument "Návrh Dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030". Celkovou sumu dává součet položek investice do pozemních sil (3,086mld), investice do vzdušných sil (2,627mld), spec sil (0,032mld.) a informačních systémů (0,726mld.), což je celkem 6,471mld.
Kapitálová složka obranného rozpočtu je obecně doporučená 20% ani víc ani míň. Víc je také škodlivé, nezbylo by např. na mzdy.
Nevím proč sem taháte investice AČR. Když už, tak alespoň bez chyb. AČR nemá plán do roku 2030, ale 2027. A těch 100mld. je odhad a neobsahuje realizované projekty, jako u vás, kde v těch investicích jsou vrtulníky, Spartan, BVP-M.Skrýt celý příspěvekPokud neco plati na obou brezich Moravy, pak je to: slibem nezarmoutis. Anebo o tom kolik chce ACR nebo OSSR investovat do sve modernizace do roku 2030 si rekneme... ...v roce ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud neco plati na obou brezich Moravy, pak je to: slibem nezarmoutis.
Anebo o tom kolik chce ACR nebo OSSR investovat do sve modernizace do roku 2030 si rekneme...
...v roce 2030.
PS: A budeme si gratulovat pokud z tech prislibenych penez klapne 1/2.Skrýt celý příspěvekJura99: Prosim Vas, ak chcete davat cisla tak si ich nastudujte. Len do roku 2024 je cisto na modernizaciu vyclenenych 11,6mld€. Ano do roku 2030 je urcenych 30 mld € na obe ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: Prosim Vas, ak chcete davat cisla tak si ich nastudujte. Len do roku 2024 je cisto na modernizaciu vyclenenych 11,6mld€.
Ano do roku 2030 je urcenych 30 mld € na obe zlozky rozpoctu. Bezny aj kapitalovy. Ale ono len nakupovat nestaci. Treba aj cvicit , treba aj servisovat a to je ta bezna zlozka rozpoctu, ktora sa bude tiez navysovat.
Takze tych 6mld€do 2030 si skuste prepocitat vo vyhladoch rozpoctu MO SR (11,6+ 2024-2030) a porovnajte si ich zo 100mld CZK (4mld€) do 2030 na modernizaciu ACR.Skrýt celý příspěvekclanek 23:32: 100% suhlas. Su to proste goly do vlastnej brany. Nemaju kvalitneho komunikacneho poradcu, ak vobec MO ma nejaky PR odbor. A ak aj maju, nikdy nebude mat ...Zobrazit celý příspěvek
clanek 23:32: 100% suhlas.
Su to proste goly do vlastnej brany. Nemaju kvalitneho komunikacneho poradcu, ak vobec MO ma nejaky PR odbor. A ak aj maju, nikdy nebude mat pozadovanu kvalitu, lebo na tychto postoch je to sama trafika a kamaratschaft.Skrýt celý příspěvekTento výber stíhačiek je márny z niekoľkých dôvodov, čo sledujem AN, verejné médiá a snažím sa o tom baviť aj s profesionálmi aj s lajckou verejnosťou. Totiž 25% spoločnosti sa ...Zobrazit celý příspěvek
Tento výber stíhačiek je márny z niekoľkých dôvodov, čo sledujem AN, verejné médiá a snažím sa o tom baviť aj s profesionálmi aj s lajckou verejnosťou. Totiž
25% spoločnosti sa o danú tému príliš nestará a veľmi ľahko sa nechá ovplyvniť rôznymi názormi druhých. Návrhy SNS ale nikdy v úvahu nebudú pripadať.
25% spoločnosti je presvedčená, že peniaze vynaložené na armádne nákupy by sa mali vynaložiť na iný sektor (školstvo, zdravotníctvo atď.) a SNS a vlastne celá vláda sú vlastizradcovia, ktorý kradnú a zadlžujú tento štát.
25% spoločnosti je aktuálne presvedčených, že stíhačky nám je potreba len na air policing a bude nám stačiť tá lajlacnejšia varianta a najlepšia voľba je Gripen C/D, lebo to povedala SaS. Keby SaS navrhla raketoplány, najlepšou variantou budú raketoplány. Keby SaS navrhli turbovrtuľové lietadlá, ľudia budú protestovať pre nich. Sú presvedčený že SNS kradnú, klamú, zavádzajú.
15% spoločnosti je presvedčených, že nám treba ruské stroje a tie americké sú predražené šroty a SNS sú zapredaný vlastizradcovia.
5% spoločnosti je presvedčených, že nám treba najekonomickejšiu variantu v pomere cena/výkon, kompatibilnú s NATO. Sú apolitický a logicky vyberú tú najlepšiu variantu.
Z pomedzi stíhačiek F-35, F-18E/F, F-16 70/72, F-15, EF, Rafale, Gripen C/D.. má najnižšiu cenu k letovým vlastnostiam, stupni avioniky, ceny a dostunosti výzbroje, výcviku, prevázky, náhradných dielov.. F-16.
Tu by bolo dobré vedieť, prečo nám nebola ponúknutá varianta Gripen E/F a jej porovnanie s F-16 70/72. Ale myslím že aj v tomto kole by vyhrala F-16 70/72.
Zvyšných 5% sa bude dohadovať o stíhačkách F-22, sci fi nadzvukových drónoch, vesmírnych lodiach... Názory a rozhodnutia politikov prijmú len v prípade, keď sa im to hodí do karát.Skrýt celý příspěvekWirbelwind Noviny si nekupujem, ale čítam na nete. Ak mám za niečo zaplatiť, tak za odborné články (ATM, L+K napr.). Inak s Vami úplne súhlasím, komunikácia MO SR pri týchto ...Zobrazit celý příspěvek
Wirbelwind
Noviny si nekupujem, ale čítam na nete. Ak mám za niečo zaplatiť, tak za odborné články (ATM, L+K napr.).
Inak s Vami úplne súhlasím, komunikácia MO SR pri týchto kľúčových akvizíciách je za 5-. Nevyberajú sa zlé veci, ale komunikácia je naozaj ako píšete na úrovni "duševne oslabeného samoplatcu zo Sládkovičova" a to ešte utajené ako za socíku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...