Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    10:01 17.07.2018

    Schopnosti strojů by se měli hodnotit podle efektivity misí, které si letectvo představuje (a ta představivost by měla být dost velká), že budou muset plnit. A i tady se dají ...Zobrazit celý příspěvek

    Schopnosti strojů by se měli hodnotit podle efektivity misí, které si letectvo představuje (a ta představivost by měla být dost velká), že budou muset plnit.

    A i tady se dají podmínky lehce nastavit tak, aby stranili jednomu stoji.
    Např. vzdáleností cíle od letiště. A to jen např. to hlídkování 400nm od letiště, to už Gripen prostě nedává.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:55 17.07.2018

    Zas nutno přiznat, že ten elaborát o svém rozvoji, který onehdá zveřejnila AČR, byl taky dost hrůzný. Dejte mi ten text a za dvě hodiny budu mít representativnější variantu bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Zas nutno přiznat, že ten elaborát o svém rozvoji, který onehdá zveřejnila AČR, byl taky dost hrůzný. Dejte mi ten text a za dvě hodiny budu mít representativnější variantu bez gramatických chyb...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:39 17.07.2018

    gibon: jen aby nedošlo k omylu, těch 30mld. je celkový rozpočet MO SR do 2030 při optimistické variantě vývoje ekonomiky. Investiční výdaje jsou z toho 6mld. a v nich je započítán ...Zobrazit celý příspěvek

    gibon: jen aby nedošlo k omylu, těch 30mld. je celkový rozpočet MO SR do 2030 při optimistické variantě vývoje ekonomiky. Investiční výdaje jsou z toho 6mld. a v nich je započítán i nákup UH-60, Spartanů, BVP-M, BOV 8x8, 4x4, Zuzana2 a také těchto F-16. Pak už to tak optimisticky nevypadá a 200mil. jsou v tomto kontextu velké peníze. Ovšem Saab nedal dobrou nabídku, MO SR si zajistilo dvě špatné nabídky. Na to, že výběr trvá roky, velmi slabá práce. I ten elaborát se kterým přišel ministr do vlády je na středoškolské úrovni.Skrýt celý příspěvek

  • Wirbelwind
    08:16 17.07.2018

    Noviny si kupit nemusite, tak vas nejaky brigadnik co tam pismenkuje vatove clanky o peniaze neoberie (dnes je problem najst ludi na akukolvek banalnu profesiu, nieto skuseneho ...Zobrazit celý příspěvek

    Noviny si kupit nemusite, tak vas nejaky brigadnik co tam pismenkuje vatove clanky o peniaze neoberie (dnes je problem najst ludi na akukolvek banalnu profesiu, nieto skuseneho novinara so specializaciou). Ale ze na ministerstve obrany za nase penazi pracuju ludia, co k nepochopitelne utajovanemu miliardovemu obchodu vypracuju dokumenty na urovni dusevne oslabeneho samoplatcu zo Sladkovicova a este maju tu drzost to niekde bohorovne predlozit, je myslim ovela zavaznejsie.

    Inak zaujimave ze rovnake argumenty, ktore rozhodli o F16, nerozhoduju napriklad pri tom procese obstaravania 8x8...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    07:48 17.07.2018

    Jen technicka, kdyz u Gripenu uvadi 4700$ tak o rad vyssi je i 10000$, ne "aspon 47000", ale pokud operuje u F-16 s 7600$ pak je to tak jako tak hloupost. Se zbytkem samozrejme ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen technicka, kdyz u Gripenu uvadi 4700$ tak o rad vyssi je i 10000$, ne "aspon 47000", ale pokud operuje u F-16 s 7600$ pak je to tak jako tak hloupost.
    Se zbytkem samozrejme souhlas, dalsi z tech jednoduchych "porovnani".Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    07:47 17.07.2018

    Novinárom na SK chýba akákoľvek odbornosť aj v denníkoch, od ktorých by človek čakal seriózne informácie. Pachtenie po senzáciách bez štipky odbornej argumentácie a informovanosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Novinárom na SK chýba akákoľvek odbornosť aj v denníkoch, od ktorých by človek čakal seriózne informácie. Pachtenie po senzáciách bez štipky odbornej argumentácie a informovanosti radí skoro všetky SK denníky na úroveň bulváru.

    F16 Blok 70/72 za mňa dobrá voľba v tomto čase, ale aj do budúcna, až na komunikáciu MO SR. Mali by si nájsť nejakého dobrého PR manažéra, aby vedeli svoje kroky vysvetliť verejnosti, ale aj svojim politickým oponentom.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    07:16 17.07.2018

    Ukazka prace novinarov na Slovensku https://domov.sme.sk/c/2087012... Operuje cenou za letovu hodinu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ukazka prace novinarov na Slovensku

    https://domov.sme.sk/c/2087012...

    Operuje cenou za letovu hodinu Gripenu 4700 dolarov a cenu F-16 7600 dolarov a podla pana novinara citujem
    " Náklady na letovú hodinu majú americké F-16 rádovo vyššie ako gripeny. "

    Ak by bola pravda ze by F-16 mali mat radovo vyzsiu cenu ako gripen, tak letova hodiny by mal stat aspon 47000 dolarov.

    Dalej sa podla diskusie obuva do poctu lietadiel co sa nakupuje a porovnava pocet lietadiel napr s poctom Gripenov v Cesku. No len pri tom porovnani poctu odignorovar v Cechach lietajuce L-159 a Mil Mi-24. Na Slovensku L-159 ani nieco podobne nemame a Mi-24 sme zrusili bez nahrady. UH-60 sme nakupili vy vybave Holubice mieru.Skrýt celý příspěvek

  • kisam
    00:31 17.07.2018

    Clanek trafili ste to úplne presne, lepšie by som to nenapísal. Napríklad naše MO robí nie úplne najhoršie kroky, ale absolútne nezvládajú komunikáciu s verejnosťou (lepšie ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek trafili ste to úplne presne, lepšie by som to nenapísal. Napríklad naše MO robí nie úplne najhoršie kroky, ale absolútne nezvládajú komunikáciu s verejnosťou (lepšie povedané na to celkom serú) a v konečnom dôsledku na to najviac doplácajú oni sami.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    23:32 16.07.2018

    Jakkoli mi je F-16 sympatictejsi, tak to nic nemeni na tom ze ten uverejneny dokument ma prisernou uroven (par lidi to tu trefne popsalo jakou a ja s nima souhlasim). A taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakkoli mi je F-16 sympatictejsi, tak to nic nemeni na tom ze ten uverejneny dokument ma prisernou uroven (par lidi to tu trefne popsalo jakou a ja s nima souhlasim). A taky nesouhlasim, ze kdyz jde o slozity vyberovy proces, tak muzu veci utajovat a udelam tim lip. Neudelam. Kritice laicke verejnosti se tak jako tak nevyhnu. Naopak, timto svym pocinem ji akorat nazenu vodu na mlejn, vodu "ze zadne seriozni hodnoceni parametru neprobehlo a o vitezovi bylo rozhodnuto predem" (zde se neodpustim odbocku, ze ani to by mi nevadilo, kupuje se tak spousta voj. techniky, ale v takovem pripade se nehrajem na vyberove rizeni). Pokud mam v talone kvalitni analyzu, pak jejim zverejnenim minimalne prenesu argumentacni tihu na stranu odpurcu co dnes krici jak to nebo ono by bylo lepsi. Ti budou muset dokazat, ze se pletu, vyvratit me zavery. Takhle nemaji co vyvracet a muzou si hezky bez rizika, ze je utlucu argumenty, tvrdit cokoli se jim zachce.
    A protoze je pristup MO v tomto nelogicky, tim spis to prizivuje ruzne spekulace o tom co je skutecne v pozadi, zda skutecne SR dostane to lepsi, za nejlepsich moznych podminek atd. Odhlednouc od ceny a hodnotic jen technicke parametry si ja treba myslim ze ano, ale myslet znamena ... vedet, ze. :)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    23:17 16.07.2018

    Ved toto. A teraz si predstavte, ze vedenie letectva si vyberie stroj, ktory je podla nich lepsi a z dlhodobeho hladiska koncepcnejsi. Prejdete si tym vsetkym, co ste popisali a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ved toto. A teraz si predstavte, ze vedenie letectva si vyberie stroj, ktory je podla nich lepsi a z dlhodobeho hladiska koncepcnejsi. Prejdete si tym vsetkym, co ste popisali a vyberiete F16 a viete, ze je o 200mil. drahsi ako konkurent.
    A tiez si poznate svoju opoziciu a novinarov, ktory neuvidia nic ine, len senzaciu a snahu o nabalenie sa.
    Tak radsej vyfabulujete nejaky "dokument", ktory aspon cast verejnosti presvedci. A zda sa ze presvedcil, lebo vyzera ze na Slovensku je ticho. Zopar ludi si zastekalo, jednej politickej strane je viac luto ze pri tendri nemohli byt ako to co sa vybralo, ale inak to ludia vzali ako fakt. Poculi mantru "o 8% lacnejsi" a staci im to.

    A pritom taketo zbrane by sa nemali vyberat prioritne podla ceny. Ano, musi byt hranica unosnosti pre hospodarstvo, no do roku 2030 sa na obranu ma minut 30 mld. Eur. Tych 200 mio za lepsie letectvo sa tam schova.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    22:39 16.07.2018

    Vtip je v tom na co vsechno se musi pri tom cteni a porovnavani tech par "highligtu" ala max rychlost, max nostnost, bojovy radius atd. myslet. Ten kontext, jeho komplexnost, o to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vtip je v tom na co vsechno se musi pri tom cteni a porovnavani tech par "highligtu" ala max rychlost, max nostnost, bojovy radius atd. myslet. Ten kontext, jeho komplexnost, o to tu jde. Jednoduchy clovek si rad svet zjednodusuje (PS: asi budu taky jednoduchej, protoze me to k tomu svadi taky :) ), ale svet jednoduchy neni, tim spis ne hodnoceni a vyber neceho tak komplexniho jako nadzvuk zasazeny do kontextu toho ktereho statu, te ktere aliance.
    Uprimne bych nechtel byt zodpovedny za sestavovani multikriterialniho hodnoceni neceho takhle sloziteho. Urcit spravne vahy by snad jeste nejak slo (parove srovnavani), i kdyz i to bude mit kazdy jedinec jinak, ale nic neopomenout, to bude teprve ta tezka vec. A i kdyz si na tom da clovek zalezet sebevic, internet se stejne okamzite zaplni chytrakama s teoriema proc ta nebo tamta cast byla udelana spatne, jak jinak se to melo delat atd.

    Nezamenovat "chytractvi" a "vseumelstvi" s tim kdyz je nekdo na MO lajdak, nebo si realitu ohyba jak se mu zrovna hodi. Obecne nemam s kritikou problem, zvlast v nasich podminkach je vic nez casto na miste, ale ne kazda kritika je automaticky opravnena. A zvlast pred tou zjednodusujici ala "MiG ma dva motory, F-16 jen jeden => F-16 bude vic padat" je potreba byt na pozoru.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    22:15 16.07.2018

    Luky: To nebol sarkazmus ani ironia. Prelistoval som tu mnozstvo diskusii a fakt je ten, ze co diskutujuci to iny pohlad na problematiku. Dokonca som nasiel prispevky tych istych ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:
    To nebol sarkazmus ani ironia. Prelistoval som tu mnozstvo diskusii a fakt je ten, ze co diskutujuci to iny pohlad na problematiku. Dokonca som nasiel prispevky tych istych ludi, ktory rovnake konanie niekde vyzdvihovali ako ziaduce a inde ho skritizovali ako hlupe. Rozdiel bol len v tom, ze niekde islo o konanie ACR a inde o ine armady.
    A ked chceme kritizovat (v pravom slova zmysle) nakup trebars nadzvukoveho letectva, skusme si definovat kriteria, pre vyhodnotenie tych ponuk. Povedzme si co je najlepsia ponuka a preco. A tiez co spravit, aby Vam to verejnost schvalila.
    Lebo ak na webe odbornej verejnosti je to casto o dojmologii, tak co cakat od laickej verejnosti. Vyroky typu Viktor Beres - "F-16 má jeden motor, pričom napr. Mig-29 má motory dva. Čo ak teda vypadne na F-16 jeden motor ? Prevádzka Mig-29 je síce drahšia, ale je to útočnejší stroj. " a toto ovplyvnuje verejnu mienku cez blogy.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:41 16.07.2018

    Kouknout se můžeš na jakékoli parametry, ale najdi si, jak dlouho trvá i čisté F-16 dosáhnout rychlosti dva machy. Pak si zjisti, kolik liber paliva na plné forsáži spálí za ...Zobrazit celý příspěvek

    Kouknout se můžeš na jakékoli parametry, ale najdi si, jak dlouho trvá i čisté F-16 dosáhnout rychlosti dva machy. Pak si zjisti, kolik liber paliva na plné forsáži spálí za minutu. Dojde ti, jak velkou vypovídací hodnotu tento 2M ukazatel má....

    Hele a v jednom magickém PDF lze najít i tohle (týká se Céčka LOL):

    "The current JAS 39 can supercruise with a full AAM load and a drop tank under good conditions.

    “There was one interesting
    problem,” Colonel Eldh concludes with
    a smile. “Gripen is supersonic at all altitudes
    and can cruise supersonically
    with an external load including fuel
    tank, four AMRAAM and two sidewinder
    missiles without the need to
    engage the afterburner.

    Colonel Per-Olof Eldh has flying in his blood and
    has accumulated more than 3,500 hours in fastjet
    combat aircraft such as the Draken,Viggen,
    BAC Lightning, MiG 29, Mirage III, F-5E and F-15.
    He was one of the first Swedish Air Force pilots
    to fly Gripen.

    Currently head of the aircraft and armament
    section of the Swedish Armed
    Forces, he has been responsible for the
    Swedish evaluation of the new-generation
    METEOR beyond visual range airto-
    air missile and for the integration of
    AMRAAM with Gripen"

    Gripen je rychlé letadlo, často stačí prolomit zvukovou bariéru a dál už se vézt na Military power. Přesto beru s rezervou....Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    20:32 16.07.2018

    Tak potom co su tie parametre, na ktore by sme sa mali pozerat? Pri vyhodnocovani nakupu potrebujes nejake veliciny, aby si vedel porovnat. A nie nemyslim si, ze pri technike a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak potom co su tie parametre, na ktore by sme sa mali pozerat?
    Pri vyhodnocovani nakupu potrebujes nejake veliciny, aby si vedel porovnat. A nie nemyslim si, ze pri technike a specialne pri technike vojenskej ma byt hlavnym kriteriom obstaravacia cena.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:44 16.07.2018

    Kolt: souhlas, ale spíše než to kdo poletí rychleji jde o nadzvukovou akceleraci, která bude s maximálkou také korelovaná. Ale jinak obecně porovnávat letadla podle "katalogových ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: souhlas, ale spíše než to kdo poletí rychleji jde o nadzvukovou akceleraci, která bude s maximálkou také korelovaná. Ale jinak obecně porovnávat letadla podle "katalogových čísel" je velmi pofidérní věc. Jednak jsou to jak píše Luky často "vymyšlené pohádky" pro účely marketingu (ať už od výrobce, nebo toho, kdo potřebuje prosadit danou variantu nákupu), jednak ač jsou se skutečnými výkony v reálných situacích korelované, příliš se z nich reálné chování letadel vyčíst nedá.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:36 16.07.2018

    Jj, supercruise až E/F. A jak píše Luky, maximálka v čisté konfiguraci je o ničem, protože tak to éro nikdy nelítá. Nicméně je asi jasné, že letadlo se silnějším motorem, které v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jj, supercruise až E/F. A jak píše Luky, maximálka v čisté konfiguraci je o ničem, protože tak to éro nikdy nelítá. Nicméně je asi jasné, že letadlo se silnějším motorem, které v čisté konfiguraci letí stejně rychle jako letadlo se slabším, poletí po přidání nádrží a výzbroje s pravděpodobností hraničící s jistotou rychleji než to slabé osazené tímtéž.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:54 16.07.2018

    verze EF by měla být supercruise.....starší myslím jen na zbytkovým palivu

    verze EF by měla být supercruise.....starší myslím jen na zbytkovým palivu

  • Czertik
    16:49 16.07.2018

    clanek, to machovo cislo u gripenu a f-16 - holt hodne zalezi nejen na tom co momentalne vezes, ale taky i na vysce kde meris (vyse to proste leti rychleji). na supercuise nema ...Zobrazit celý příspěvek

    clanek, to machovo cislo u gripenu a f-16 - holt hodne zalezi nejen na tom co momentalne vezes, ale taky i na vysce kde meris (vyse to proste leti rychleji).
    na supercuise nema gripen vykon motoru, ani ve verzi e/f.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:17 16.07.2018

    ...s tím, že tu popularitu MiG-21 F-13 mohla docela zvedat právě i bublinovitá kabina s lepším výhledem než měly pozdější verze (byl to sporťák s pididoletem). Takže na ...Zobrazit celý příspěvek

    ...s tím, že tu popularitu MiG-21 F-13 mohla docela zvedat právě i bublinovitá kabina s lepším výhledem než měly pozdější verze (byl to sporťák s pididoletem).
    Takže na "příjemnost "poletu má vliv spousta věcí, dokonce i ty, které zhoršují některé letové vlastnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:09 16.07.2018

    Asi takhle - co jsem měl možnost léta číst a konzultovat názory milovníků, pilotů i techniků od F-16, považují tyhle nové CFT verze za "cihly". Na polítání velmi kladně hodnotili ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi takhle - co jsem měl možnost léta číst a konzultovat názory milovníků, pilotů i techniků od F-16, považují tyhle nové CFT verze za "cihly". Na polítání velmi kladně hodnotili trochu starší verze.

    Mimochodem u MiGu-21 piloti taky měli údajně raději lehkou a podmotorovanou F-13, než vymotorovaný, hrbatý a supersilný BiS (dokonce se 2nd. stage AB do 4500m nebo jak)...a furt byly i naše MFky ve výšce lepší...fyzika.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 23