Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.

 

Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.
 

Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.

 

Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“

 

V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.
 

Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR


Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu.

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 


Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Luky
    16:01 16.07.2018

    Jsou to spíš pohádky, Gripec má sice slabší motor, ale velmi malý čelní průřez. Třeba mu dali AA s přídavnou nádrží a F-16 vzali nějakou maximálku s CFT. Ona šestnáctka údajně má ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsou to spíš pohádky, Gripec má sice slabší motor, ale velmi malý čelní průřez.
    Třeba mu dali AA s přídavnou nádrží a F-16 vzali nějakou maximálku s CFT.
    Ona šestnáctka údajně má to stejný max. omezení M2.1 jako Gripen kvůli překrytu kabiny(že to teče).
    Takže je možný, že to při tom supersilným motoru nakonec nějak udejchá a vytahne...???.
    Každopádně jsou to teoretický blbiny, rozhon na takovou rychlost = samostatná mise.
    Tyhle klasický stíhačky bojově málokdy překročí Mach 1.5 a to i supersilná F-15.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:57 16.07.2018

    U kazdeho letadla se uvadi Vmax v ciste konfiguraci. Nalozene to samozrejme tak rychle nepoleti (a dalsi omezeni bude na max G co max nalozene zvladne, dalsi na max pristavaci ...Zobrazit celý příspěvek

    U kazdeho letadla se uvadi Vmax v ciste konfiguraci. Nalozene to samozrejme tak rychle nepoleti (a dalsi omezeni bude na max G co max nalozene zvladne, dalsi na max pristavaci hmotnost co zvladne atd...).
    Velka vyhoda pro ty co nesou zbrane a palivo uvnitr, F-22, F35, Su-57...

    Jinak nevim kde se to 1,4 machova cisla vzalo, gripen by taky mel umet Mach2 a snad i supercruise.Skrýt celý příspěvek

  • Pernikar
    15:37 16.07.2018

    To vážně dá Gripen jen M 1,4? Nehledala armáda tenkrát letadlo, které umí M 2? Jinak ty dva Machy u F-16 se mi nezdají. Většinou se mluví o maximálce M 1,6. Dva Machy prý jen v ...Zobrazit celý příspěvek

    To vážně dá Gripen jen M 1,4? Nehledala armáda tenkrát letadlo, které umí M 2? Jinak ty dva Machy u F-16 se mi nezdají. Většinou se mluví o maximálce M 1,6. Dva Machy prý jen v čisté konfiguraci.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:52 13.07.2018

    Kozlus: Satelit na komunikaci...

    Kozlus: Satelit na komunikaci...

  • Kozlus
    18:48 13.07.2018

    Jake technicke zabezpeceni na zemi potrebuje F-35, aby mohla naplno vyuzit svuj potencional? Tedy zdileni dat a situacni povedomi? Predpokladam, ze se jedna o systemy, ktere musi ...Zobrazit celý příspěvek

    Jake technicke zabezpeceni na zemi potrebuje F-35, aby mohla naplno vyuzit svuj potencional? Tedy zdileni dat a situacni povedomi? Predpokladam, ze se jedna o systemy, ktere musi pouzivat cela armada, aby to melo smysl. Nejsou to dalsi nutne a drahe investice pri porizeni?Skrýt celý příspěvek

  • Frn123
    17:02 13.07.2018

    Já myslím, že Slováci udělali dobře, že teď kupují F16V, stejně jako my jsme udělali dobře, že jsme v r. 2005 pořídili Gripeny C/D. Opakuji pro nás to byl a je ideální stroj, který ...Zobrazit celý příspěvek

    Já myslím, že Slováci udělali dobře, že teď kupují F16V, stejně jako my jsme udělali dobře, že jsme v r. 2005 pořídili Gripeny C/D. Opakuji pro nás to byl a je ideální stroj, který nahradil MiG 21. Nelze srovnávat čas pro přeškolení našich pilotů Gripenů (1 rok) a plánovaný proces pro slovenské sokolíky (3 roky). V našem případě se jednalo o "nouzový" stav, kdy se zrušil plánovaný tendr na 24 Gripenů a ztratil se čas novým tendrem na pronájem 14ks. Zkrátka v roce 2005 končil dobový resurz našich Fishbedů a tím to haslo. Klobouk dolů před našima pilotama, že to zvládli, jsou absolutní špička.
    Slováci se s nákupem trochu opozdili, čeká je agónie s MiG 29, ale doufám, že s novejma mašinama to nebudou pytlíkovat jako s těma starýma. Při tom počtu kusů musí být pozemní infrastruktura a zásobování ND plně funkční, což nám se švédy naštěstí funguje. Takže přeji hodně štěstí, určitě se mě bude usínat líp s vědomím, že na Sliači nám kryjí záda Vipery, než když tam stojí na špalkách Fulcrumy...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:11 13.07.2018

    Jak vybevany jsou ty slovenské UH60? FLIR, klamné cile, lefetace kulometů pro doorgunery??

    Jak vybevany jsou ty slovenské UH60? FLIR, klamné cile, lefetace kulometů pro doorgunery??

  • Clanek
    14:35 13.07.2018

    @Kazd Vybudovat zazemi, vycvicit piloty atd., nevidim duvod proc by to melo trvat 5 let, i 3 roky budou luxus a jiste stacit. Stejne tak cekaci doba 5 let, ta je dnes, ale nemusi ...Zobrazit celý příspěvek

    @Kazd
    Vybudovat zazemi, vycvicit piloty atd., nevidim duvod proc by to melo trvat 5 let, i 3 roky budou luxus a jiste stacit. Stejne tak cekaci doba 5 let, ta je dnes, ale nemusi byt i za 10 let, asi je realisticke ocekavat ze spis klesne nekam ke 3r. Tak jako tak je furt realne mit F-35 v ACR i kdyz se s adopci zacne az 2026.
    O vyberove rizeni vubec nemusi jit, muze jit klidne o osloveni dvou jedinych potencialnich partneru, vlady SWE a USA o nabidku, vyhodnotit, uzavrit. 1 rok na tohle plus rekneme dalsi rok na pripravu toho vseho. Takze kdyz se se vsim zacne v roce 2024-2025, jeste furt nebude nic ztraceno.
    Chce to "jen" vedet co chci, vedet si urcite kriteria, vedet kriteria vyhodnotit a mit koule rozhodnout a podepsatSkrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    14:18 13.07.2018

    Hajo - radšej trošku kroťte ten optimizmus,lebo všetko nie je také ružové ako sa zdá...napr. kým prídu f-16,tak budú ešte min. jedný voľby,takžé ....a aj napriek všetkým tendrom,je ...Zobrazit celý příspěvek

    Hajo - radšej trošku kroťte ten optimizmus,lebo všetko nie je také ružové ako sa zdá...napr. kým prídu f-16,tak budú ešte min. jedný voľby,takžé ....a aj napriek všetkým tendrom,je na tom česká army trošku lepšie ako ossr...Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    14:04 13.07.2018

    Jura99: problem je, ze neustale tvrdite nieco ine. Uz to nie je GripenC/D, ale riesenie ala chorvatsko. A k tomu zlatemu dolu. "V porovnaní s plánovaným rozpočtom tak má štátna ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: problem je, ze neustale tvrdite nieco ine. Uz to nie je GripenC/D, ale riesenie ala chorvatsko.

    A k tomu zlatemu dolu. "V porovnaní s plánovaným rozpočtom tak má štátna kasa na budúci rok k dispozícii približne jedno percento hrubého domáceho produktu na výdavky. Teda ak vychádzame z najnovšej makroekonomickej prognózy, k dispozícii by mala byť necelá miliarda eur. "
    Necudo ze ministerstvo financii kyvlo na obstaranie, ked ma medzirocne o miliardu eur viac.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    14:03 13.07.2018

    Jara - jasné,reči o smerovaní slovenska do "nejakého" tvrdého jadra boli pekné... ale ako tu už bolo spomenuté,boli to len reči jedne tvrdého zástancu "nejakého" tvrdého ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara - jasné,reči o smerovaní slovenska do "nejakého" tvrdého jadra boli pekné...
    ale ako tu už bolo spomenuté,boli to len reči jedne tvrdého zástancu "nejakého" tvrdého jadra...nikto ani vlastne nevedel/nevie čo to to tvrdé jadro vlastne je a čo to obnáša a ani +/- ...ale hlavne že tam chceme ísť...Skrýt celý příspěvek

  • Hajo
    14:00 13.07.2018

    Chlapi robte s tým niečo, sledujem tie vaše tendre v ČR a nič z toho. Čím to je? U nás sa to slušne rozhýbalo: nové Spartany, UH60, rieši sa BOV 8 x 8 a 4 x 4, nakupujeme húfnice ...Zobrazit celý příspěvek

    Chlapi robte s tým niečo, sledujem tie vaše tendre v ČR a nič z toho. Čím to je?
    U nás sa to slušne rozhýbalo: nové Spartany, UH60, rieši sa BOV 8 x 8 a 4 x 4, nakupujeme húfnice Zuzana 2, salvové raketomety, 14 x F16V a rieši sa tender na 16 nových 3D radarov stredného, krátkeho a blízkeho dosahu. Samozrejme ešte by trebalo obmeniť SA vz.58 možno za Bren2.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:33 13.07.2018

    Kolt: 2029 vracíme gripoeny a na ploše stojí nově vyrobené F35A, vycvičení piloti, personál, vybudované zázemí = to zabere 5 let--> 2024 2024 - podepsána smlouva s vládou USA na ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt:
    2029 vracíme gripoeny a na ploše stojí nově vyrobené F35A, vycvičení piloti, personál, vybudované zázemí = to zabere 5 let--> 2024
    2024 - podepsána smlouva s vládou USA na dodávku F35A
    2021 - začátek procesu specifikace AČR+VŘ (kvazi VŘ, mark. průzkum), schválení FMS, smlouvy atd.- to zaber 3 roky

    = tahle vláda na konci nebo příští na počátku by musela rozjet akvizici
    Naprosto nereálné.
    Na konci této vlády
    - možná rozhodnuta náhrada KUB, nedodáno, zbývá doplatit
    - možná rozhodnuta náhrada DANA - nedodáno, zbývá doplatit
    - možná rozhodnuto doplnění minometů na pandury - nedodáno, zbývá doplatit
    - možná rozhodnuta náhrada SOKOL - nedodáno, zbývá doplatit
    - možná rozhodnut TITUS - nedodáno, zbývá doplatit
    - náhrada MI 17 bez rozhodnutí
    - pokračování L159 bez rozhodnutí
    - T72 M4 CZ - bez rozhodnutí
    - rozhodnuty BVP - nedodány, zbývá doplatit
    - rozhodnuty MADR - nedodáno, zbývá doplatit
    - rozhodnuty CASA - nedodáno, zbývá doplatit
    - rozhodnuty 12x LUH - nedodáno, zbývá doplatit
    atd,.
    Nevěřím, že tam vlezou gripenySkrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:59 13.07.2018

    Clanek: Čas: 08:53, většinou máte pravdu, ovšem toto je lehká demagogie. Tvrdil jsem a stále tvrdím, že v situaci, kdy SR potřebuje v armádě vyměnit prakticky komplet celou ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Čas: 08:53, většinou máte pravdu, ovšem toto je lehká demagogie. Tvrdil jsem a stále tvrdím, že v situaci, kdy SR potřebuje v armádě vyměnit prakticky komplet celou techniku a některou nově nakoupit, má mít přednost investice do lidí (do vojáků) a pak do techniky pozemního vojska. Byla tu před časem diskuse o množství peněz na investice MO SR. Pokud SR nemá nově otevřenou zlatou baňu, určitě bych upřednostnil novou a maximálně špičkovou techniku pro pěšáky, před jednou letkou drahých stíhaček, jejichž užitná hodnota za utracené peníze je menší než stejně utracené peníze u pozemních sil. Takto budou slovenští vojáci jezdit po Litvě se starými BMP, případně BVP-M (no comment), zatímco F-16V bude vyprovázet dopravní letadla. Svůj názor nikomu nevnucuju, ale hleděl bych pouze co nejlevněji zabezpečit airpolicing, třeba ojetými letadly viz. Chorvatsko apod., pouze lituju, že Gibon, Double a další klasicky fňukají, že jim nepřeju protože jsou Slováci, jiný protiargument neznají. Také mi nikdo neodpověděl, proč se trestuhodně 20let efektivně neprovozují Mig-29, jako to umí Poláci. Mají si ti, kdo neumí provozovat stroj, zasloužit koupit stroj nový? V soukromé firmě ani náhodou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:23 13.07.2018

    Luky, to musí být fakt dobrý matroš, jak píše Gibon. Tak u nás prý jsme chtěli podepsat kontrakt na dostavbu Temelína s Ruskem*, zatrhl to ale zásah, který vehementně podporoval ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky, to musí být fakt dobrý matroš, jak píše Gibon. Tak u nás prý jsme chtěli podepsat kontrakt na dostavbu Temelína s Ruskem*, zatrhl to ale zásah, který vehementně podporoval ruský rezident na Pražském hradě. Kam na tohle chodíte... A se slovenským novinářem, to už je fakt dobrý trip.

    * Já právě slyšel přesný opak, že to Nečas ze strategický důvodů podepsat nechtěl, byť technicky byl ruský návrh prý lepší. Pak by spojitost se zásahem, který přivedl do vlády Babiše a vedl k zásadní změně směřování ČR dával i smysl. Ale co už.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    11:20 13.07.2018

    Jara: Já neříkám že F16 nebo Uh 60 jsou špatná volba, jen nerozumím proklamovanému a reálnému směrování vaši země. A armáda nikdy nebyla a nikdy nebude apolitická a dané ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    Já neříkám že F16 nebo Uh 60 jsou špatná volba, jen nerozumím proklamovanému a reálnému směrování vaši země.
    A armáda nikdy nebyla a nikdy nebude apolitická a dané směrování země by měla respektovat, když to nedělá jedná se o puč;) ( trochu nadsázka na závěr)

    Co si myslite o ceske politicke reprezentaci? Nechci odpoved, jen to co si myslite o ceskych politicich, o tom co se deje na pude ceskeho parlamentu, o Zemanovi, Babisovi a jeho expertnim teamu atd., tak to vemte a vsechny dobre vlastnosti o 20% snizte a vsem tem zlym 20% pridejte. No a ted mate cca predstavu jakou "kvalitu" ma slovenska politicka reprezentace. Jeste furt vam ten nesoulad mezi slovy a ciny prijde tak zvlastni? :) Me uprimne prekvapuje ze neni jeste vetsi.

    @Luky
    Nekdy kdyz jdete do lednice, nebo treba na zachod, nestane se vam ze vemete za kliku a uvnitr najednou takovy neklid, jakoby byla sance, ze na vas po otevreni toho nebo onoho skoci Donald a bude vam chtit vnutit sve zbrane a hlavne stihacky?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:15 13.07.2018

    kazd, proč je to fikce? Jura, F-16 se budou modernizovat ještě hoooodně dlouho. Dokud to bude mít kdo platit. A USAF vypadá, že zaplatí vývoj minimálně ještě jedné velké ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd, proč je to fikce?

    Jura, F-16 se budou modernizovat ještě hoooodně dlouho. Dokud to bude mít kdo platit. A USAF vypadá, že zaplatí vývoj minimálně ještě jedné velké modernizace. A i potom se mohou uživatelé dohodnout, že zaplatí společně nějakou další modernizaci, aby rozpustili náklady na vývoj. Gripen má větší potenciál pro modernizaci, jenže těch zákazníků je tak málo, že šance na rozumné zaplacení je hodně malá...

    Luky, zavádění Gripenu C není zavádění Gripenu E. Nevíme, za kolik je Švédi budou schopni nabízet za osm až deset let na trhu, protože ho ještě nikomu krom sebe a Brazilcům nenabídli. A brazilská zakázka není úplně relevantní, protože tam chtějí celou linku, dtto případně Indové. Takže letadla 4. generace se zavádí za cca 120-150 M$ (ovšem zpravidla u letectev, které do té doby měly sovětské letouny, navíc bývají v ceně zbraně, čili reálně to bude méně). Za kolik se zavádí Gripen E/F (gen 4/5) prostě nevíme, ale téměř jistě to nebude méně. Dánové zavedli F-35 za cca 115 M$, nicméně mají výhodu v přechodu z F-16, což jim nějaké prostředky ušetřilo. Nicméně je to již dnes na úrovni letounů 4. generace. Jak pod to dokáží Švédové stlačit cenu Gripenů E/F, jsem skutečně hodně zvědavý... Cena za provoz bude větší, ale také jich při stejné bojové hodnotě můžete mít o něco méně a větší část výcviku se provádí na zemi. Ve výsledku to nemusí být takový rozdíl, jestli vůbec. Koneckonců, z dánského kontraktu byla zveřejněna různá zajímavá čísla, která docela bořila leckteré mýty o drahé F-35. Kde tedy berete pořizovací cenu 250 M$ (a tím nemyslím cenu holého stroje) je mi dost záhadou...

    Ale jinak souhlasím, já nechci kupovat z USA všechno, a rozhodně ne proto, že si to přeje Trump! Raději bych měl kvalitní techniku z Evropy či Izraele. A zrovna u vámi zmiňovaných střel to není problém (Meteory a Izraelské AA střely jsou mnohdy lepší než americké, cena stejná či menší). Mmchd, právě možnost nakupovat střely od kde koho hovoří ve prospěch pořízení rozšířených letadel, takže Slováci s F-16, která "umí" i Izraelce, je tím dostává další kladné body ;-)

    A jen na okraj, USA se s Ruskem nějak zvlášť nebratříčkují. Sumit není bratříčkování. Naproti tomu je fakt skvělá Evropa, kdy Francii bylo nutno dát nůž na krk, aby Rusku neprodala Mistarly a Německo neváhá podtrhnout své východní sousedy stavbou NS2. Mají na to samozřejmě plné právo, ale nemůžou se pak divit, že jim S a V Evropa nebude věřit ani nos mezi očima a radši bude strategické nákupy dělat v USA.... Zvlášť, když ji ještě vydírají "solidaritou" s průserem, na který si zadělali sami a před kterým je už pěkných pár let varujeme.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:07 13.07.2018

    Jara: v případě lehkých jednomotorových letounů, má v Evropě jasnou dominanci USA (F-16 a F-35), pokud jde o Gripen, tak ty vlastní jen švédsko, přičemž my a Maďaři je máme jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    v případě lehkých jednomotorových letounů, má v Evropě jasnou dominanci USA (F-16 a F-35), pokud jde o Gripen, tak ty vlastní jen švédsko, přičemž my a Maďaři je máme jen pronajaté. Jedná se tedy o poměrně atypický letoun, navíc s americkým motorem. Evropské společnosti nabízejí akorát dvoumotoráky, které slováci nechtěli (chápu). U vrtulníků je to vyrovnanější, ale i tak má USA hodně velkou pozici a jejich stroje jsou zde velmi rozšířené (stačí se kouknout třeba na UH-60 a CH-47). Navíc v případě nákupu USA stroje jsou + i politické bonusy.
    Domnívám se, že bez kritiky z Washingtonu projdou v Evropě akorát tak nákupy pozemní techniky a lodí. Ty zkrátka američané nenabízejí. Trump se tak nějak rozhodl lobovat za stíhačky v evropě a my mu rádi jdeme na ruku (myšleno evropská část NATO). Získané plusy jsou zkrátka hodně lákavé - přivření očí v obchodní válce atd.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 23