Potvrzeno. Velká Británie nakoupí 500 německých obrněných transportérů Boxer

Potvrzeno. Velká Británie nakoupí 500 německých obrněných transportérů Boxer
Boxer v maskování britské armády / army.mod.uk (Zvětšit)

Ministerstvo obrany Velké Británie včera informovalo o podpisu smlouvy na dodávku více než 500 německých kolových obrněných transportérů Boxer. Hodnota zakázky dosahuje 2,8 miliardy liber (83 miliard Kč). Vozidla Boxer se stanou součástí nově budovaných expedičních útočných brigád (Strike Brigades).

Nákup vozidel Boxer probíhá v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) běžícího od roku 2015. Velká Británie bude po Alžírsku (od roku 2020), Austrálii, Litvě, Nizozemsku a Německu další zemí, která se stane uživatelem transportérů Boxer. Smlouvu s výrobcem vozidel, joint venture ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology), finalizuje také Slovinsko.

Dodávky britských Boxerů zajistí německo-britský joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL). Vozidla pro britskou armádu se v budou vyrábět v Telfordu (RBSL) a Stockportu (WFEL). V obou továrnách vznikne 1000 nových pracovních míst.

Celkově se výroby vozidel Boxer zúčastní 72 britských firem. Například společnost Qioptiq zajistí dodávky optiky a elektrooptiky, Thales UK obstará senzorové podsystémy a Pearsons Engineering montáž a integraci systémů. Britská společnost Rolls-Royce zase poskytne motory rodiny Series 199, které již vozidla Boxer pohánějí nyní. Stejné motory najdeme u nových pásových bojových vozidel Ajax (Scout SV) britské armády.

První dodávky vozidel Boxer do britské armády, resp. do nově budovaných dvou útočných „strike“ brigád, začnou v roce 2023. Útočné brigády umožní britské armádě velmi rychle a na dlouhou vzdálenost vyslat obrněné jednotky, a to i do špatně přístupných oblastí (např. kde chybí železnice). Tyto střední brigády budou postaveny zejména kolem bojových vozidel Ajax a Boxer. Útočné brigády se stanou bojeschopnými v roce 2025.


Britský Boxer

„Boxer doplňuje sadu platforem pro naše nejnovější útočné brigády, kde, po boku Ajaxů, nízké logistické nároky, velký dojezd, vysoká mobilita a pokročilá digitalizace vozidel Boxer zajistí, že útočné brigády obstojí v jakémkoliv globálním scénáři,“ uvedl generálmajor Simon Hamilton, šéf programu MIV. 

Nedávno již proběhlo první cvičení Iron Strike 3 na Salisburské rovině, které mělo otestovat teorie o nasazení útočných brigád na velké vzdálenosti.

Britská armáda získá vozidla Boxer zejména ve verzi obrněný transportér, ale část vozidel poslouží jako ambulance nebo „nosič speciálního vojenského vybavení“. Díky své modularitě (podobně jako u bojového vozidla Lynx), kdy lze vyměnit prakticky celou zadní korbu, britská armáda počítá s postupným zaváděním široké palety dalších verzí vozidel Boxer, včetně nosičů zbraňových systémů.

Britské ministerstvo obrany rozhodlo o pořízení 400 až 600 nových obrněných transportérů v červenci 2018. Původně se sice plánoval nákup až 800 vozidel, nicméně Britové si v rámci opce vyhradili právo pořídit dalších 900 vozidel Boxer. Celkově tak britská armáda může získat až 1500 obrněnců Boxer v různých verzích.


Boxer pro britskou armádu; větší foto / army.mod.uk

Za pozornost stojí, že k podpisu smlouvy došlo ještě před předčasnými volbami, které se Velké Británii kvůli nekončící „kauze brexit“ uskuteční 12. prosince. Po volbách totiž šest týdnů nemůže vláda podepisovat žádné významnější smlouvy. Navíc nová vláda by mohla mít k nákupu vozidel Boxer jiné stanovisko. 

Boxery v armádě Velké Británie nahradí 400 kolových transportérů Mastiff PPV. Jedná se o vozidla kategorie MRAP odvozené od amerického vozidla Cougar. Británie Mastiffy objednala v roce 2008 z důvodu ochrany vojáků v Afghánistánu a Iráku proti nástražným výbušným systémům IED. 

V současné době se ale západní armády znovu připravují na střet s technologicky a početně rovnocenným protivníkem, ve kterém hrozba IED nehraje tak velkou roli.

Zdroj: army.mod.uk

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu

Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...

Velká Británie kupuje německá obrněná vozidla Boxer

Britský The Times informoval o záměru ministerstva obrany Velké Británie nakoupit 800 kolových ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Boxer 8×8: Raketomet a protivzdušná obrana nové generace

Společnost MBDA představila na britské Defence Vehicle Dynamics v Millbrooku koncepty nových verzí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    17:10 11.11.2019

    Aktualitou z USA je, že vozidla NGCV budou mít nejspíš hliníkovou korbu svařenou třením. Před pár dny byl spatřen testovací prototyp korby při cestě na Aljašku, do Fort Greely. Dle zpráv na Twitteru by se mělo jednat o jeden ze dvou prototypů hliníkových korb pro obrněná vozidla, vyrobených společností Concurrent Technologies Corp. s využitím jeho jedinečné schopnosti svařování třením. V polovině září 2017 společnost Concurrent Technologies Corp. (CTC) obdržela kontrakt "Friction Stir Welded Hull Manufacturing Prototype", na jehož základě spolupracuje s TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center).

    https://defence-blog.com/army/...

  • cejkis
    01:24 08.11.2019

    A pak, že si nejde koupit jinou brexit smlouvu.

    • satai
      09:09 08.11.2019

      Jenomže problém má hlavně Irsko... Němcům by vyhovovalo klidně i původní nastavení bez irské pojistky.

      • Jirosi
        11:23 08.11.2019

        Problém nemá Irsko, to je v EU. Problém má UK, tedy její část S. Irsko.
        UK se zavázala, že na Irském ostrově nebudou hraniční kontroly. Přitom Irsko je v celním prostoru EU zatím co S. Irsko je v celním prostoru UK.

        Ve skutečnosti, to co si Johnson vyjednal se může opět strhnout v boj z IRA.

        • satai
          11:39 08.11.2019

          Máš pravdu, má původní formulace byla dost nešťastná. Místo "má problém" jsem měl napsat třebas "je těžké uspokojit".

  • Rase
    21:39 07.11.2019

    Je docela zajímavé porovnání s AČR, kde sice máme docela silně vyzbrojené kolové transportéry (KBVP), ale taky zavádíme Titusy, které jsou levnějším nosičem různých nástaveb. Tedy budeme mít dvě odlišná obrněná vozidla s podobnou funkcí - trochu jako Francouzi, kteří provozují VBCI a Griphony. Britové, Němci a Holanďané místo toho používají vozidla Boxer, jako jakousi univerzální platformu.

    Ještě se zdržím u Britské školy, kterou údajně AČR kopíruje. Pokud by tomu tak bylo, tak používáme silně obrněné OT pouze s lehkou výzbrojí, podporované vozidly palebné podpory (MBT + Ajax) bez výsadku. Někdo může namítnout, že Britové mají ve výzbroji BVP v podobě Warriorů, ale osobně bych si nebyl vůbec jistý, zda bude skutečně zaveden Warrior NG. Momentálně to vypadá že problémy s přestavbou jsou poněkud závažnější než se zdálo a kdo ví, kolik se koupí kusů (zda vůbec). Ani bych se nedivil, pokud by byl spíš navýšen počet nakupovaných Ajaxů a Boxerů.

    • Jura99
      09:12 08.11.2019

      Mě moc užitečná nepřijde ta modulární bouda na Boxerovi. Pro nosiče nástaveb ok, ale jako OT tam ta bouda bude asi více méně po celou dobu životnosti vozidla nastálo. Pak je jen otázka, kolik zbytečné hmotnosti přidává vozidlu uchycení, zdvojení konstrukcí a kolik zbytečných pořizovacích nákladů přidává uchycení, možnost rozpojení-spojení instalací atp. Pokud i Boxer se zbraňovou věží (např. Vilkas) zachovává modularitu a věž je uchycená k modulu, musí být spojení modul-vozidlo hodně pevné. Nechci jim do toho mluvit, ale modulární OT není převratně dobrý nápad, přijde mi, že zase vymysleli slepou cestu, jako kdysi dva druhy pásů pro tanky Tiger.

      • Rase
        11:31 08.11.2019

        Ono zdvojení zase zvyšuje protiminovou ochranu. Zatim se zda, ze klady převažují nad zápory, jinak by britové pořídili třeba Piranhu V. Osobně si myslím, že by bylo ideální mít k oněm modulům i pásový podvozek který by je mohl nést. Klidně jen něco jako PMRS G5. Pak by to bylo dokonalé kombo.

        • Jirosi
          13:18 08.11.2019

          Popravdě nevěřím, že někdy někdo ten modul sundá a provede jeho náhradu jiným.
          Tedy krom veletrhů, teoreticky by se to dalo využít při "update". Ale ten se stejně bude týkat celého vozidla. Tohle není klasický kontajnerový systém v logistice.

          • Scotty
            22:41 08.11.2019

            V běžném provozu asi ne. Ovšem v případě ostrého nasazení kdy potřebujete modul který je osazen na nepojízdném podvozku to může být výhoda.

          • Jirosi
            08:35 09.11.2019

            Takže je předpoklad více podvozků?
            Jinak v akci ten podvozek nese modul, a ten potřebujete. Viz. naše objednávka na BVP, nejsou tam žádné "volné" podvozky.

          • Scotty
            08:41 09.11.2019

            Nemyslím že budou nakoupené nějaké volné podvozky. Může se ovšem stát že modul na funkčním podvozku budete v dané situaci potřebovat méně než modul na podvozku nepojízdném.

          • Jirosi
            11:53 09.11.2019

            Kanibalismus a záchrana vybavení ze ničených vozidel se děje už dnes. Ale tady se bavíme o strukturálním poškození na úrovni zničení(nepojiznosti).

          • Scotty
            12:25 09.11.2019

            Já se od začátku píšu o nepojízdném podvozku, ať už z jakéhokoli důvodu. Výměna modulu bude neporovnatelně rychlejší než jakákoli kanibalizace.

          • Jirosi
            19:01 09.11.2019

            A) malé poškození vzniklo na základně, lze řešit výměnou dílu.
            B) těžké poškození muselo vzniknou během bojové operace. Vozidlo je vyřazeno v poli, zatím co funkční podvozek na základně. Přitom stále platí, zničení techniky před kanibalizací nepřítelem.

          • PavolR
            19:36 09.11.2019

            Jirosi:
            - bod A nemusí platiť, pokiaľ je vozidlo na servise, alebo ho čaká náročnejšia oprava, či sa čaká ne nejakú súčiastku, ale vozidlo s danou nástavbou je potrebne prakticky okamžite.
            - bod B neplatí, pretože je vždy snaha poškodené vozidlo z bojiska odtiahnuť, prípadne kde je dnes bojisko, tam už zajtra byť nemusí, ale vojna zrejme ešte stále trvá. Prehodenie potrebnej nástavby umožní zachovanie bojaschopnosti takmer zo dňa na deň, zatiaľ čo náhrada celého vozidla je časovo náročná záležitosť a počas trvania konfliktu k nej ani nemusí dôjsť.

          • Jirosi
            20:38 09.11.2019

            Ale právě celé A) řeší výměna dílu z jiného vozidla!

            Kde je fronta zítra... Je jedno, vy ho nemůžete nechat ani hodinu bez dozoru. Těžko zrušíte misi, protože vám někdo zničil jedno vozidlo, aby jste ho mohl hlídat do příjezdu odtahu.

            Ano,. vždy bude "pár" kdy se to může hodit. Ale za jakou ekonomickou cenu.

          • PavolR
            21:26 09.11.2019

            Chápem, Váš postoj k tejto koncepcii je podobný ako môj k možnosti priamej paľby u vežových mínometov. ;-p Každopadne je faktom, že Boxer so všetkými svojimi potenciálnymi i reálnymi výhodami a nevýhodami suverénne drtí "klasické" konštrukcie - vyhráva tendre prakticky kde sa objaví (a kde nežiadajú plavbyschopnosť :-) ).

        • Jura99
          13:28 08.11.2019

          Zdvojení konstrukcí kvůli statice modulárního vozidla nemůže nikdy mít lepší protiminové vlastnosti, než konstrukce projektovaná přímo jako protiminová. Takže pokud je účelem postavit hodně dobře chráněné vozidlo, je dobré jej tak naprojektovat.

    • Scotty
      22:44 08.11.2019

      Jak tu už v minulosti padlo česká armáda se inspiruje britskou filozofií, ovšem nekopíruje jedna k jedné britskou armádu.

      • Starlight
        00:35 11.11.2019

        @Scotty

        Ta inspirace je dána především působením Britského vojenského poradní výcvikového týmu (BMATT), který ve Vyškově působí od roku 2000. Původně měl armádám nových členských států NATO pomáhat s reformou a transformací na profesionální sbor moderního typu se zaměřením na nižší důstojníky, poddůstojníky a praporčíky. Později začal pořádat širokou škálu kurzů pro spřátelené jednotky ze zemí od Alžírska po Gruzii.

        Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/na...

        Kdysi pravidelná společná cvičení s jednotkami britské armády na našem území se poslední dekádu snižují s tím, jak se britská armáda postupně odstěhovala z Německa zpátky na Britské ostrovy.

        A to jak to všechno, co máme společného. Všechno je úplně jiné a rozsáhlé nasazení britských sil (ve formě organických jednotek s jejich organickou výzbrojí a úkoly) ve všemožných konfliktech v posledních dekádách naopak tempo změn britské armády nesmírně urychlil, mnohem více než u AČR. Počínaje každým jednotlivým pěšákem, jeho vybavením, jeho kariérním a platovým řádem, organizací pěchotního družstva (britská armáda by naši „tradici“ 6 členného pěchotního družstva asi nespolkla), atd. atd.

        U mechanizovaných sil jsem osobně žádné viditelné společné body nenašel – my si jedeme v podstatě pořád po svém, s britskou armádou, která má své tradice, to nemá nic společného.

  • Rase
    13:50 07.11.2019

    Doufám že vznikne i Boxer s věží z modernizovaného Warrioru (kanón CT40). To by bylo hodně bezva, byť britové takovou verzi nejspíš nepotřebují - stejně jako Němci, a jde jim spíš jen o OT (APC).

  • hurvo
    09:55 07.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    To sú tie čo SNS neboli dosť dobré. Som rád že sa ukázalo že Slovensko má na viac ako nejaká Británia. :) Neostáva než si počkať na výkony slovenského stroja. Zjavne budú násobne lepšie :)

    • Miroslav
      12:13 07.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      Naše budú mať už v základnej výbave samovar a nástenku

  • Laci
    08:59 07.11.2019

    Je to skvostnej stroj.. Za mě neni hezčího kolovýho OT/BVP.

    • Meddy
      14:28 07.11.2019

      To co líbí jednomu, nemusí se líbit druhému, je to hodně subjektivní. Za mě, co se líbivosti týče, v současné době spolehlivě vede izraelský Eitan.