Pouze 27 % bojových letounů F-35 je plně bojeschopných

Pouze 27 % bojových letounů F-35 je plně bojeschopných
F-35A Lightning II amerického letectva / USAF (Zvětšit)

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) pouze 27 % taktických víceúčelových bojových letadel F-35 Lightning II je plně bojeschopných. Za nízkým číslem stojí především celosvětový nedostatek náhradních dílů.

Americké ministerstvo obrany spustilo program F-35 v říjnu 2001 ale až o 17 let později, v prosinci 2018, začalo operační testování letadel. 

V únoru 2019 na celém světě létalo 350 F-35 (většinou verze F-35A) ze 16 základen po celém světě. V roce 2023 se flotila F-35 rozroste na 1100 letadel operujících ze 43 základen. Celkově se nyní plánuje vyrobit 3300 F-35, z toho 2500 pro Ozbrojené složky Spojených států. 

GAO ve své zprávě ale kritizuje nízkou nasaditelnost F-35. GAO přitom rozlišuje schopnost vykonávat všechny typy požadovaných bojových misí (Full Mission Capable) a schopnost vykonat minimálně jeden typ bojové mise (Mission Capable). 

Od května 2018 do listopadu 2018 pouze průměrně 52 % letounů F-35 bylo schopno v jeden čas vykonat alespoň jednu misi, cílový stav je přitom 75 %. Procentní vyjádření jednoduše popisuje průměrný počet letounů, které se mohly v jakýkoliv okamžik v tomto období „vydat do boje“.

Ve stejném období ale pouze průměrně 27 % letounů bylo schopno splnit jakoukoliv přidělenou bojovou misi. Cíl je přitom 60 %. Nicméně bojeschopnost je dána jak typem, tak datumem výroby F-35. Například novější F-35A mají větší bojeschopnost než složitější mariňácké F-35B nebo F-35A dřívější výroby. 


Nasaditelnost ceosvětové flotily F-35 mezi květnem a listopadem 2018; větší foto / GAO


Rostoucí počet F-35 v čase; větší foto / GAO

Nízká bojová připravenost F-35 je dána jak fyzickým nedostatkem náhradních dílů, tak problémy s řízením dodávek dílů pro zákazníky po celém světě. Ostatně v uvedeném období průměrně 30 % F-35 nemohlo kvůli nedostatku náhradních dílů vůbec létat.

Například průměrná oprava vadného dílu z F-35 (včetně demontáže z F-35, odeslání do servisního centra, oprava dílu a zpětná montáž do F-35) trvala ve sledovaném období 188 dní, místo požadovaných 60 až 90 dní. Ve jmenovaném období americké ministerstvo obrany čekalo na opravu 4300 dílů F-35. Podle GAO americká servisní centra přitom budou mít dostatečnou kapacitu až v roce 2024.

Problém je také nekompatibilita některých dílů s aktuálními verzemi letounů F-35. Jak připomíná zpráva GAO, americké ministerstvo obrany nakupuje část náhradních dílů pro F-35 několik let dopředu. Avšak 44 % dílů, které námořní pěchota nakoupila pro své F-35B Lightning II, nelze použít u nověji vyrobených F-35B, které jsou nasazeny na výsadkových lodích třídy Wasp.


Údržba a provoz F-35B na výsadkové lodi USS Wasp

Problém s náhradními díly je především u dříve vyrobených letadel, především do 5 výrobní dávky (LRIP 5). Americké ministerstvo obrany přitom za prvních 89 letounů F-35 vyrobených v letech 2007 až 2011 (LRIP 2 až LRIP 5) utratilo 15 miliard dolarů, ale z těchto letounů je pouze cca 5 % Full Mission Capable a 30 % Mission Capable. Všechny tyto letouny mají projít modernizací do roku 2021, ale i tak bude u těchto dříve vyrobených strojů problém s nedostatkem a spolehlivostí náhradních dílů.

V provozu jsou navíc letouny s různou softwarovou výbavou (Block 2B, 3i a 3F). Pokud tedy vezmeme v úvahu všechny verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C), softwarové výbavy, letouny vyrobené v různém období, ale i zahraniční F-35, tak podle GAO existuje v podstatě minimálně 39 typově různých F-35, které potřebují jinou kombinaci dílů.

Celosvětový logistický řetězec F-35 je jednoduše nedokonalý a pomalý ‒ zahraniční zákazníci tak musejí dlouho čekat na dodávky náhradních dílů. Součástky pro F-35 jsou totiž vyráběny v devíti zemích světa a dvě ze tří finálních montážních továren jsou v zahraničí, jedna leží v italském města Cameri, druhá v japonské Nagoji.


Nasaditelnost dříve vyrobených (do roku 2011) vs. později vyrobených F-35; větší foto / GAO

„Ministerstvo obrany podniká kroky k nápravě těchto problémů, například v otázce zlepšení spolehlivosti dílů,“ uvádí GAO. „Nicméně, to není plně determinované opatření potřebné k uzavření mezery mezi požadavky vojáků a výkonem dodavatelského řetězce F-35.“

Jak GAO uvádí, z hlediská finanční udržitelnosti potřebuje americké letectvo (USAF) snížit roční provozní náklady na jedno letadlo F-35A o 43 %, americká námořní pěchota (USMC) o 24 % u svých F-35B a námořnictvo (USN) o 5 % u F-35C. Americké ministerstvo obrany přitom utratilo miliardy dolarů za náhradní díly, ale u mnohých neví, kde se nachází nebo kolik stály.

„Ministerstvo obrany například neudržuje databázi s informacemi o dílech F-35 ve vlastnictví Spojených států a navíc postrádá data, aby ji vytvořila. Bez politiky, která jasně určí, jak sledovat zakoupené díly F-35, bude ministerstvo obrany pokračovat v činnosti s omezenými znalostmi o náhradních dílech pro své F-35 a o tom, jak je s nimi zacházeno. Pokud se nenajde řešení, tyto otázky ohledně odpovědnosti zabrání ministerstvu obrany udržovat [F-35] v dostatečné připravenosti v rámci omezené cenové dostupnosti,“ píše GAO.


Řízení dodávek náhradních dílů řeší centralizovaný logistický systém ALIS (Autonomic Logistics Information System); větší foto / USAF

Jak zvýšit bojovou připravenost F-35 je jednoduše otázkou zvládnutí velmi složité logistiky. Americké ministerstvo obrany musí začít nakupovat více náhradních dílů, podle GAO to může ročně vyjít více než na jednu miliardu dolarů. Například v současném fiskálním roce 2018 (říjen 2018 až září 2019) Pentagon vyčlenil na nákup náhradních dílů pro F-35 962,4 milionu dolarů.

Zlepšit dostupnost a spolehlivost dílů se i snaží výrobce ‒  Lockheed Martin se například snaží uzavřít se subdodavateli dlouhodobější smlouvy, které podporují logistiku založenou na výkonu PBL (Performance Based Logistics).

Cílem je, aby subdodavatel nebyl odpovědný pouze za dodání, ale za „výkon“ součástky nebo podsystému. Subdodavatel prostě ručí za to, aby součástek bylo dostatek, aby byly včas na místě, aby podávaly správný výkon ‒ za to získává určitý motivační paušální poplatek.


Náhradní díly potřebují i proudové motory F-135; větší foto / Public Domain

F-35 je každopádně ukázkovým příkladem toho, že dosažení plné bojeschopnosti a rozumné nasaditelnosti (bývalý ministr obrany Jim Mattis nařídil dosažení 80% připravenosti letadel) nového zbraňového systému je náročnější úkol, než daný zbraňový systém vyvinout.

Přitom rozhodnutí o vývoji víceúčelového F-35, jako nástupce letounů F-16, A-10, F/A-18 a AV-8B, padlo již v roce 1992. První let prototypu X-35 se uskutečnil v roce 2000 a „finálního“ F-35A v roce 2006.

Tedy od startu programu (1992), až po dosažení schopností nasadit F-35 do boje (nejen v rámci experimentálních pokusů), včetně dosažení potřebné nasaditelnosti za přijatelných finančních podmínek, uběhne bez nadsázky 30 let.

Bude zajímavé sedovat, jak se poperou se svým stealth letouny Rusové a Číňané. Prototyp Su-57 (T-50) poprvé vzlétl v roce 2010, čínský Čcheng-tu J-20 v roce 2011.

Zdroj: GAO

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná

Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo ...

Japonsko nakoupí norské stealth střely JSM pro stíhačky F-35A Lightning II

Norská společnost Kongsberg Defence & Aerospace potvrdila prodej unikátních protizemních a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    15:57 10.05.2019

    Keďže som nemal srdce narúšať doterajšiu konštruktívnu diskusiu pod najnovším článkom o F-35, dávam včerajšie informácie o pátraní po spadnutom japonskom Lightning II sem: https://svet.sme.sk/c/22116673...

  • korbendalas
    18:47 06.05.2019

    Všichni počítáte bojeschopnost a procenta ale ani ve správě neni uvedeno jedno duležitý číslo a to je běžná udržba letuschopného stroje, u F-35A je to 50 hodin udržby na jednu letovou hodinu, stroje co jsou v udržbě jsou sice započítávány do bojeschopných protože nemaj závadu ale reálně nesmí lítat dokud udržba neni provedena, při plánováných hodinových náletech za rok bude pruběžně v servisním stavu kolem 30% letadel - aspon co bylo počítáno v jednom článku kdy právě kongres kritizoval počet servisních hodin, a v kombinaci ještě s nedostatkem specialistů který servis na základnách mužou dělat, polovina práce jsou TI záležitosti vyhodnocování korekce snímačů atd.
    A druhá věc jak se píše u F-35A chtějí sundat provozní náklady o 43% nevim jak toho chtějí dosáhnout, servis je danej spotřeba paliv a maziv a dalších věcí je taky daná to ojebat nemužete tak kde chtěj snížit provozní náklady mi moc jasný neni, teda pokud zase nezačarujou čísla a nebudou od provozních nákladů seškrtávat pravidelný kontroly a revize jako to udělali naposledy, vyčlenili na ně speciální chlíveček z provozních je přesunuli do mimoprovozních a hned to vypadalo líp a to ještě počítali se všemi vyrobenými pro všechny odběratele.
    Takže když si vememe že bude 20% nebojeschopných aby dosáhli Mettisovo zadání 80% bojeschopných kusů, tak ještě musíme odečíst ty co budou zrovna v poletový udržbě takže jim ty procenta klesnou.

    • Shania
      23:06 10.05.2019

      k 50 clovekohodin na letovou hodinu.

      http://www.f-16.net/forum/view...
      Stevem Seehy (LM - Director Sustainment Strategies & Campaigns) v rozhovoru uvedl:

      - Známkou vyzráleho systému je: 9 hodin udržby na letovou hodinu. F-35 aktuálně potřebuje 6.3h na jednu letovou hodinzu.
      - po 170000 letových hodinách (9000h mají na kontě evropské F-35) nedošlo k rozbití/selhání (asi k nutnosti je vyměnit) u 70% ( k listopadu 2018). Systém bude považován za vyzrálý po 200000h.
      - Součástky které se rozbili/selhali vydržely o 26% déle než bylo předpokládáno ( no zcela určitě mezi nimi byla část součástek pro které to neplatí…)
      - spolehlivost je lepší než se předpokládalo po zkušenostech se staršími stroji.


      Mechanik kanadskych hornetu mluvil o cca 20h u CF-18

      U opera4n9ch F-35A u USAF je standart je 2-3h turnaround time a daji to i za 30min

      https://www.af.mil/News/Articl...

      On a normal flying day at Hill AFB, there may be eight to 10 aircraft that take off at once, then eight to 10 more jets several hours later. During this exercise, four-ship sorties launched every 30-45 minutes throughout the day. Maintainers had to be ready for the jets to land, refuel, reload and take off again, generating a total of 44 sorties a day. They worked in “cells.” Each cell was made of crew chiefs, weapons and avionics technicians and overseen by a senior non-commissioned officer responsible for keeping up to four aircraft ready for flight. [thot 'cells' were 'BOLTS'?]

      “Normally our maintainers have two to three hours to turn an aircraft, so having to do so every 30 minutes really tests their skill,” said Capt. John Goodwin, 419th Aircraft Maintenance Squadron maintenance operations officer. “These exercises are an extremely effective and essential way to ensure our overall readiness.”

      --

      Update on last week's combat exercise, we flew 100 F-35A missions with 22 aircraft, integrated on 56 F-16 missions and defended vulnerable assets for a 16-hour window.

  • Nikdo
    20:46 03.05.2019

    Jaké překvapení že v LRIP není až taková snaha opravovat prototypové díly u kterých se vyvíjejí výrobní technologie hlavně s ohledem na zjednodušení a zrychlení ve prospěch snížení ceny výroby i údržby.

  • Pauli
    14:34 03.05.2019

    Jak to bylo vlastně s těma dílama na F35 vyráběných v Číně? :D Co na tom bylo pravdy, nebo nepravdy?

  • otecko
    09:08 03.05.2019

    Jak zvýšit bojovou připravenost F-35 je jednoduše otázkou zvládnutí velmi složité logistiky......no, místo vlastních databází ať to předají Amazonu či DHL, tam mít takový bodel v uskladněných dílech snad nebudou!

    • technik
      13:05 03.05.2019

      US Army tyto přepravní firmy využívá v hojné míře zejména DHL ale je obrovské bezpečnostní riziko posílat například součástky k utajovaným zařízením obyčejnou přepravní firmou, to můžou dat plány rovnou Rusům. Nehledě na to že letecká mezinárodní přeprava vojenského materiálu není žádná prdel, je to spousta povolení, pretlakove boxy a podobně.

  • Jirosi
    20:57 02.05.2019

    V Rusku budou mít "2" seriové Su-57. Jedno se pokazí = 50%, obě v opravě 0%.

    • Pauli
      21:05 02.05.2019

      A to pomůže Amikům jak?? :D

      • Jirosi
        21:31 02.05.2019

        Tohle byla ukázka manipulace z procenty.

    • Clavo
      07:04 03.05.2019

      Jirosi ty si poriadny blb, čo stým majú Rusi že amíci majú crepi ktoré stoja v hangari. Možno iba to že základ F35 bol vlastne ruský.

      • janusinko
        07:24 03.05.2019

        Pobavil si hneď zrána :D :D :D

      • alexa123
        07:49 03.05.2019

        ... možno iba to že základ F35 bol vlastne ruský...

        Predpokladám, že máš na mysli Jak-141. Tak to si ma pobavil a asi nebudem sám.

      • SeaWolf
        12:32 03.05.2019

        Clavo
        To je dávno vyvrácená fabulace. Lockheed sice odkoupil od Jakovleva hromadu patentů ale na F-35 včetně demonstrátoru nebyl použit ani jediný. Otočná tryska byla patentována Bellem už v roce 1955 a roku 1972 General Electric registroval patent na dvouprstencovou otočnou trysku.

        Patenty:
        Bell https://patents.google.com/pat...
        General Electric: https://patentimages.storage.g...

        Rusové naopak ideově kopírovali od USA

        Zmiňovaný Jak-141 měl podobný koncept otočné trysky a zdvihového motoru za kabinou pilota, ale vývoj Jaku-141 začal až mnohé roky po přihlášení US patentu na otočnou, dvouprstencovou, trysky od General Electric Co.

        Sputník to ovšem líčí zcela opačně :-D

  • Jirosi
    20:54 02.05.2019

    "technik 11:11 02.05.2019
    Tento typ techniky nikdy nebude mít provozní spolehlivost jako starší typy, záměrně mluvím o technice protože je jedno jestli to je F35 nebo Pum."

    Z Clánku:
    "Od května 2018 do listopadu 2018 pouze průměrně 52 % letounů F-35 bylo schopno v jeden čas vykonat alespoň jednu misi, cílový stav je přitom 75 %.
    Ve stejném období ale pouze průměrně 27 % letounů bylo schopno splnit jakoukoliv přidělenou bojovou misi. Cíl je přitom 60 %."

    "Ostatně v uvedeném období průměrně 30 % F-35 nemohlo kvůli nedostatku náhradních dílů vůbec létat."

    52%+30% = 82% cíl je 75%
    27%+30% = 57% cíl je 60%

    A to to ještě snižují počty letounu z prvních serií co čekají na celou přestavbu. Takže ty hlupáci to opět dokáží...

    • major
      12:07 03.05.2019

      Ten súčet už je v tých percentách započítaný:

      Pre F-35A: 34 % lietadiel alokovaných pri jednotkách je FMC a ďalších 18 % je MC - dohromady je MC teda 52 %.

      Každopádne chcú dosiahnuť 80 % MC v septembri tohto roku, pričom napr. na leteckej základni Hill (Hill AFB) bolo pred dvoma mesiacmi MC 64,5 % lietadiel.

      • Jirosi
        12:39 03.05.2019

        https://www.armadninoviny.cz/d...

        Zkus se na ten obrázek podívat... F-35 MC
        A = 52%, B = 50%, C = 50%

        30% letadel stojí na zemi pro nedostatek dílů. Tedy pokud by byl dostatek dílů, byli by opravené a funkční...

        • major
          13:10 03.05.2019

          Aha, OK - myslel som, že sčítaš percentuálne body FMC a MC.

  • pks_
    20:52 02.05.2019

    Vypadá to, jako by Armádní noviny hacknuli Putinovi agenti a naplnili je svojí propagandou :-)

    Soudruzi v USA asi někde udělali chybu :-)

    Můžeme se jen utěšovat, že v Rusku by za takovou kritiku někdo skončil na mnoho let na Sibiři - pravděpodobně by tam byl v jedné cele pisatel článku s "odpovědným generálem".

    Reálný problém je ten, že dodavatelské firmy se zřejmě necítí být dostatečně zaplaceny a chtějí více. Nechali si vnutit klesající cenu za jeden kus, tak se potřebují zahojit na náhradních dílech.

    Armáda chce snižovat náklady na údržbu, ale chce více náhradních dílů! Takhle to prostě nepůjde - buď se násobně zvednou platby za náhradní díly, nebo budou muset celý dodavatelský řetězec zestátnit. Paušální platby za fungující součástku jsou sice ok, ale dodavatel musí mít jistotu, že to ekonomicky ustojí, protože rizika budou na jeho straně -> to znamená, že bude chtít mnohem více peněz.

    80% mission capable stavu jsou schopni (formálně) dosáhnout jedině výrazným snížením provozu - tj. opravím a postavím do hangáru a prohlásím za ok. Když se toto provede s 70% stroji, tak zůstane 30%, které se dají provozovat a se současnou účinností oprav - tj. 1/3 z nich bude používaná a zbytek v opravách - tj. létat reálně bude 10% flotily.

    • Jirosi
      21:04 02.05.2019

      "tj. 1/3 z nich bude používaná a zbytek v opravách - tj. létat reálně bude 10% flotily."

      Když z těch 10% bude 1/3 použitelná a zbytek v opravách - tj. létat reálně bude 3% flotily !
      Tohle už byli čísla o to, kolik % kde mají.

      • pks_
        21:44 02.05.2019

        Tak nevím, zda se má smysl o tom dohadovat. Je to jen hypotetický scénář, jak dosáhnout bájného čísla 80% připravených letadel tím, že 70% flotily dám do pořádku a nebudu s nimi létat a ve zbývajících 30% povedu provoz s aktuální účinností - kdy je 1/3 z 30% flotily schopna letu a zbytek je na opravách.

        • major
          12:50 03.05.2019

          Zaujímavá úvaha - každopádne drastické zníženie letových hodín by iste neuniklo pozornosti príslušným kongresovým, či senátnym výborom/komisiám a ako prvé by sa určite ozvalo letectvo.

          Zabúdaš, že ak by šlo len o dosahovanie nejakých bájnych čísel, tak by isto šli vykúzliť už do správy GAO, o ktorej je článok.

  • Shania
    20:52 02.05.2019

    Dnes se konalo slyšení v senatu, takže zatím jen info z twitteru

    We are taking a phased approach to achieve 80% mission capable (MC) rates by September 2019 in our combat coded F-35s by addressing prioritized efforts to improve supply chain performance, reduce depot span time, accelerate modifications, and optimize unit level performance. Combat coded aircraft at Hill AFB were at 64.5% MC ending February

    https://docs.house.gov/meeting...


    F-35 program head VADM. Mat Winter says that he has reached a production plateau with @LockheedMartin , which is not getting parts to the production line fast enough. Lockheed's suppliers are 600 parts behind per month. That decreases # of parts available for sustainment, too.

    Z

    He says that the F-35 is fully capable to meet the threats it was designed to beat "when able to fly."

    Z

    CAPE director tells HASC that DOD does not view F-35A flying hour cost target of $25,000 by 2025 as achievable -- says it's a target, but not a projection.

    On this topic, F-35 PEO answers $25K by '25 question saying he's projecting $34K CPFH by '24. Current flying hour cost is $44K, so that's a $10K reduction in 5 years.

    Z

    Will Roper just casually mentions that in the F-35's third tech refresh, the services will be able to decide whether to install a system that would let it control and interface with unmanned aircraft.

    Z



    https://www.defensenews.com/di...

  • flanker.jirka
    20:37 02.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Jestliže je průměrná délka oprav 188 dní, jak dlouhá je pak maximální délka? Rok, rok a půl?
    Super ostuda, když musí někdo odstavit novou mašinu možná i na rok.

    Zajímavé by bylo vědět, zda jde o číslo v rámci provozu všech uživatelů, nebo USA, aby průměrná délka oprav neamerických letadel nebyla ještě delší.

    • Jirosi
      20:55 02.05.2019

      Letouny první serii čekají na přestavbu na vyšší standarty. Tedy ano stojí, déle než rok.

      • flanker.jirka
        22:06 02.05.2019

        Paráda, tak že upravené si lítaj od nevidím do nevidím a celý článek tu někdo napsal jen tak, protože se nudil.

    • Clanek
      08:14 03.05.2019

      Ja si naopak myslim ze tahle cisla jsou dani USA za to ze spojencum program vychytavo skrze prvni serie a docela bych se divil, kdyby na tom treba Norsko atd. bylo takhle spatne. U vsech krom USA ocekavam ze ta cesla budou vyrazne lepsi, snad az pro zavadeny novy system "bezna" (at si pod tim mame predstavit v absolutnich hodnotach cokoliv).

  • fido
    17:50 02.05.2019

    Bude zajímavé sledovat, jestli toto jsou stále ještě obvyklé "porodní bolesti", nebo půjde o symptom hlubších problémů a celková složitost systému je na hraně zvládnutelnosti i pro ty nejvyspělejší.
    … pokud si správně vybavuju, tak "smart" pojetí a automatizace (tedy zlevnění) údržby měla být jedním z hlavních argumentů ve prospěch F35.

    • janusinko
      17:59 02.05.2019

      A zase vedľa, projekt F-35 bol odzačiatku omnoho komplikovanejší než napríklad F-22, pretože sa počítalo s tromi verziami, pričom na každú verziu boli kladené iné nároky a požiadavky a skombinovať ich do jednotného celku bol a ešte stále je obrovský problém.

      • fido
        18:07 02.05.2019

        … čímžto se složitost systému dost možná dostala na hranu zvládnutelnosti. V čem spatřuješ rozpor, smím-li vědět?? :)

        • janusinko
          18:22 02.05.2019

          … pokud si správně vybavuju, tak "smart" pojetí a automatizace (tedy zlevnění) údržby měla být jedním z hlavních argumentů ve prospěch F35.

          Ty si fakt pacient? :-O

          • fido
            18:33 02.05.2019

            ach jo … díky bohu, že ne každý slovák je takto zamindrákovaný jouda!

          • janusinko
            18:53 02.05.2019

            fido:

            Ako nič v zlom, ale píšeš a reaguješ úplne mimo a nelogicky. Najprv som v reakcii (k tvojmu vyjadreniu, že výroba a údržba F-35 mala byť jednoduchá), odôvodnil, že už od počiatku to tak nemohlo byť ako píšeš smart riešenie. Potom sa pýtaš, v čom je akože rozpor??? A nakoniec píšeš o tom, že som zakomplexovaný. Fakt by som si teda rád nechal vysvetliť, v čom spočíva tá oná moja zakomplexovanosť ako aj to, že nevidíš rozpor v tvojom tvrdení o smart riešení, ktoré som ti argumentmi vyvrátil.

          • fido
            19:11 02.05.2019

            "smart" použito ve smyslu "chytře, promyšleně" - pokud už máš potřebu chytat za slovíčko … o jednoduchosti (ve smyslu primitivity) nebylo řeči. … resp. slovo jednoduchost je v tomto případě relativní pojem.

        • janusinko
          19:19 02.05.2019

          fido:

          Ja vôbec nechytám za slovíčka (neviem kde si nadobudol ten dojem), len mi to, čo píšeš vôbec nedáva zmysel. Nechcem sa teraz nikoho dotknúť, ale pripomína mi to našich spoluobčanov, ktorí majú naučené isté frázy, ktoré používajú aj v kontexte, v ktorom vôbec nemajú zmysel.

      • Cpt. Morgan
        13:37 05.05.2019

        F 35 je s jehoverziami aplikacia unifikovanej platformy a ta ma za ciel znizenie ceny a zjrfnodusenie servisu a obsluhy, cize ak sa tieto ciele nenaplnaju, nieco je zle. Ja to vidim tak, ze unifikacia bola hlavne marketingovy tahak a realne to dipadlo tak, ze sukromne firmy kvoli maximalizacii zisku predrazuju diely a logistiku servisu a tym existencne dusia povodny zamer. Stale znova sa presviedcame, ze maximalizacia zisku a neviditelna ruka trhu zjavne nefunguju pri sanci na monopol tak ako v teoretickych spisoch A. Smitha.

  • pazuzu
    17:23 02.05.2019

    Nedostatek nahradních dílů:D No jasně...

  • alexa123
    17:00 02.05.2019
    • (6)

    Amici oficiálne priznali, že bojaschopnosť F-35 je dnes do istej miery mizerná. Nie je to prvýkrát, keď oficiálne priznali, že bojaschopnosť ich tej-ktorej techniky nie je "nic-moc".
    Takže otázka pre rusofilov typu Givicz and jeho company - môžete uviesť oficiálny ruský vládny link, ktorý by oficiálne priznal, že bojaschopnosť ruských ponoriek, hladinových lodí, dopravného letectva kategórie AN-12, Il-76, An-124, AWACS-ov, tankovacích lietadiel Il-76, stíhacích a bombardovacích lietadiel kategórie Su-27 a viac resp. kategórie Tu-95 a viac atd. atd. atd. nie je pre ruskú armádu problém a ich bojaschopnosť je min. cca 70% čo by malo byť pre každú armádu štandardom ak má byť "on-line" bojaschopnou?

    • petris
      17:15 02.05.2019

      Ešte nikdy som nevidel aby niekto chcel po iných diskutéroch aby mu potvrdili alebo vyvrátili nejaké jeho tvrdenie "oficiálnymi ruskými vládnymi linkami"...Ak niečo tvrdíš, tak je dôkazné bremeno na tebe. Teda ak máš názor že bojaschopnosť ruských ponoriek, hladinových lodí, dopravného letectva kategórie AN-12, Il-76, An-124, AWACS-ov, tankovacích lietadiel Il-76, stíhacích a bombardovacích lietadiel kategórie Su-27 a viac resp. kategórie Tu-95 a viac atd. atd. atd., je taká alebo onaká, tak je na tebe aby si to podložil nejakými dôkazmi, nie na ostatných aby ti k tomu hľadali dôkazy pre alebo proti.

    • fido
      17:29 02.05.2019

      :-))))
      "Takže otázka pre rusofilov typu Givicz and jeho company - môžete uviesť oficiálny ruský vládny link, ktorý by oficiálne priznal, že bojaschopnosť ruských …"

      .. článek je o F35 a ty tu chceš řešit ruské ponorky.

      Narovinu - jsi fakt oficiálně takový trouba, nebo to jenom neoficiálně hraješ?? :)

      • janusinko
        17:45 02.05.2019

        Zrejme ti ušla pointa, v komentári píše o oficiálnej správe k stavu vojenskej techniky (všeobecne, menoval tam aj rodinu Su-27). Ale keď tam vidíš len ponorky, tak by som sa vážne začal na tvojom mieste obávať o svoj zdravotný stav :)

        • fido
          17:55 02.05.2019

          Zrejme ti ušla pointa ... protože ten trouba ostatní vyzývá, aby jaksi vyvraceli jeho bludné představy - což už z podstaty nedává smysl ... a ty ponorky holt byly tou čučoriedkou na špici dortu :-)

          • janusinko
            18:19 02.05.2019

            Nejde o žiadne bludné predstavy, len sa zamýšľa nad úplne rozdielnym prístupom hodnotiacich správ USA vs RF a tým, ako givicz neustále propaguje a vychvaľuje ruskú (aj zastaralú) vojenskú techniku, aj keď možno o tom (ne)vie, že pravda je úplne inde. Ja sa snažím byť za každých okolností objektívny a nemám problém uznať kvality tej ktorej techniky nech pochádza odkiaľkoľvek, ak má čím zaujať. Vec sa má tak, že som sa ešte nikdy nestretol s tým, žeby RF vydala nejaké kritické stanovisko voči svojej vojenskej technike, skôr naopak, všetko si vychvália, čím vo veľkej miere skresľujú objektívnosť a mienku u svojho obyvateľstva. USA naopak nešetrí kritikou, ak sa im čosi nepozdáva, viď. F-35, torpédoborce Zumwalt, lietadlovka Gerald R. Ford atď...

          • alexa123
            07:14 03.05.2019

            Petris a Fido
            "Ten trouba" sa iba zamyslel nad tým, aký majú prístup ku spackaným vojenským zákazkám USA a Rusi - presne tak, ako to napísal Janusinko a je jedno či ide o F-35, ponorku alebo toaletný papier pre "záklaďaka". Ak si to nepochopil alebo to jednoducho nechceš pochopiť, tak je to tvoj problém. Pretože ak od amerického výrobcu dostane šmejdový toaletný papier americká armáda, tak to bude prejednávať Kongres a na druhý deň to bude v CNN. Ak ho dostane Ruská armáda, tak sa na druhý deň v Sputniku objaví správa, aký je to zázrak ruského papierenského priemyslu ale Ruskí vojaci si môžu riť vytrieť akorat Izvestijami alebo Pravdou. V tom je ten rozdiel.

          • petris
            17:44 03.05.2019

            Alexa, takému blabotaniu snáď ani sám neveríš...

          • alexa123
            07:03 04.05.2019

            Petris

            Chcem od teba počuť fakty v čom som bľabotal - nie bľabotanie.

          • petris
            10:03 04.05.2019

            alexa:
            ""Ten trouba" sa iba zamyslel nad tým, aký majú prístup ku spackaným vojenským zákazkám USA a Rusi"...Nie, ty si od ostatných diskutérov chcel aby ti dohľadávali nejaké oficiálne ruské zdroje vyvracajúce tvoj ničím nepodložený názor. Ešte raz - ak máš nejaký názor ktorý chceš prezentovať, je na tebe aby si ho podložil dôkazmi, nie na ostatných aby ti ho vyvracali dôkazmi.

            "Pretože ak od amerického výrobcu dostane šmejdový toaletný papier americká armáda, tak to bude prejednávať Kongres a na druhý deň to bude v CNN."...blabotanie. Snáď ani ty sám neveríš takým drístom a ak áno, tak to je smutné.
            "Ak ho dostane Ruská armáda, tak sa na druhý deň v Sputniku objaví správa, aký je to zázrak ruského papierenského priemyslu ale Ruskí vojaci si môžu riť vytrieť akorat Izvestijami alebo Pravdou. "....ďalšia tvoja dojmológia a ničím nepodložené blabotanie.

      • Lukash
        20:54 02.05.2019

        Bojaschopnosť ruských zbraní je na úrovni 125%, pokiaľ zapocitame aj projekty a plánované projekty...ale Rusi a ich trollovia s nimi už dopredu vyhrávajú vojny :)

  • Zajda
    16:35 02.05.2019

    To jste tady ani neměli psát.Tady většina těch amerických řiťolezců nebude spát a dostanou kopřivku

  • satai
    14:19 02.05.2019

    Zajímalo by mne, jak ta čísla vypadala těbas pro Viper pár let po uvedení...

  • juhelak
    14:04 02.05.2019

    Výroba jedenaplno..počet strojů roste..ale servis a vyroba ND je asi holt poddimenzovaná a nestihá..měli by se zaměřit i na rozšíření sítě dodavatelů některých ND..kdyby takové Aero dostalo licenci na výrobu některých komponentů tak by mu to určitě pomohlo a věřim že nekteré části by vyrobit uměli.

    • astor
      16:48 02.05.2019

      Jděte se podívat do Aera a budete mluvit jinak... :-)))))))

  • Jecchus
    13:15 02.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    "Americké ministerstvo obrany přitom utratilo miliardy dolarů za náhradní díly, ale u mnohých neví, kde se nachází nebo kolik stály."

    "Ministerstvo obrany například neudržuje databázi s informacemi o dílech F-35 ve vlastnictví Spojených států (!!!) a navíc postrádá data, aby ji vytvořila (!!!). Bez politiky, která jasně určí, jak sledovat zakoupené díly F-35, bude ministerstvo obrany pokračovat v činnosti s omezenými znalostmi o náhradních dílech pro své F-35 (!!!) a o tom, jak je s nimi zacházeno (!!!). Pokud se nenajde řešení, tyto otázky ohledně odpovědnosti zabrání ministerstvu obrany udržovat [F-35] v dostatečné připravenosti v rámci omezené cenové dostupnosti,“ píše GAO.


    To jako vážně US neví, jaké má k F-35 díly a kde a neumí to už ani zjistit, nebo jsem to nepochopil správně...?

    • PavolR
      13:24 02.05.2019

      No tak tá prvá veta skutočne znie, ako keby to nakupovali cez nejakú slovenskú sprostredkovateľskú firmu, napojenú na kapytáňa Danka a jeho družinu. :-D

    • GlobeElement
      14:37 02.05.2019

      Z článku to přímo nevyplývá, ale armáda, respektive US Air Force to vědět bude, akorát to neví ministerstvo.

  • Pauli
    12:23 02.05.2019

    Nová linka pro F16 a objednávky F15X a F18E Block III mají asi svůj dobrý důvod

    • Miroslav
      12:32 02.05.2019

      F-16 sa zrejme pre USAF nakupovať nebude. Budú len na export pre priateľov ako výhodný obchodný artikel s puncom značky Made in USA. F-15 je zase primárne určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády ktoré by mali dopĺňať Raptorov. Nie je konkurentom F-35 ktorá je v kategórii viacúčelových strojov ,,na všetko".

  • JaHoDa
    12:15 02.05.2019

    Zdravím, nevěděl by někdo jestli jde o nějaké specifické díly a jaká je jejich životnost (aktuální/cílová), případně je-li ten problém plošný napříč všemi díly ? Je tam něco převažujícího ? Díky

    • dusan
      14:48 02.05.2019

      Problém je v tom, že dnes sa prechádza na prediktívny systém údržby. V praxi to znamená, že značná časť dielov sa nereviduje presne podľa času/hodín, ale len sa sleduje a podľa dopredu vybraných parametrov - napr. rastu vibrácii, teploty, posun atď. sa naplánuje jeho výmena, resp. oprava. V praxi to znamená, že časovo ani v letových hodinách sa to nedá určiť - skrátka sa diel "vypýta" do opravy sám. A to sú všetko veci čo sa musia na novom stroji vychytať a podľa toho plánovať dodávky náhradných dielov. Čím bude viac strojov a dlhšie v prevádzke tým je možné lepšie plánovanie potrebných náhradných dielov.

  • UnionPacific
    11:25 02.05.2019

    Toto nie sú prvé problémy ,kedy veľká časť flotily F35 bola uzemnená. Asi už začínam rozumieť,prečo Rusi tak trvajú na jednoduchosti a opraviteľnosti mimo továrenských podmienok . Odmietanie T14 armádou má zrejme podobné dôvody. Vraj podobné problémy má aj Puma...
    Ako tu raz napísal Balm,radšej jednoduché titánové zliatiny na Su27 opraviteľné v poli než 32 vrstvový kompozit Eurofightera ,bez šance na opravu v poľných podmienkach.

    • alexa123
      12:21 02.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Asi už začínam rozumieť,prečo Rusi tak trvajú na jednoduchosti a opraviteľnosti mimo továrenských podmienok . Odmietanie T14 armádou má zrejme podobné dôvody. Vraj podobné problémy má aj Puma...
      Ako tu raz napísal Balm,radšej jednoduché titánové zliatiny na Su27 opraviteľné v poli než 32 vrstvový kompozit Eurofightera ,bez šance na opravu v poľných podmienkach.

      Obávam sa, že rovnaké problémy budú mať všetky podobné zbrane 5.generácie bez rozdielu, či budú vyrobené v USA, Rusku, Číne alebo neviem kde. Bude to cena za ich "zázračné výkony" - jednoducho za všetko sa platí.

      • achi67
        12:36 02.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Jakým jednoduchým způsobem se opravuje titanová slitina v polních podmínká?

        • petris
          12:51 02.05.2019

          Pravítkom, šublerou, pákovou rezačkou, ohýbačkou, aku vŕtačkou, tmelom a nitovačkou, po zaškolení to zvládne aj technicky inteligentnejší vojak ZVS v rádoch hodín. Znovuosadiť náhradný diel zo zložitého kompozitu je celkom umenie, ktoré ovláda málokto, treba na to technické zázemie (špeciálne prípravky, chemikálie, priestory, prístroje), treba ten náhradný diel mať (jeho výroba je ešte podstatne väčšia sranda ako osadenie) a je to práca na dlhšie + u F-35 je to ešte umocnené opravou RAM povrchu.

          • achi67
            13:27 02.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Děkuju, sice mi ve výčtu technologií chybí špagátek a izolačka, ale už mám jakous takous představu jak lze v polních podmínkách opravit plechový hangár.

          • alexa123
            14:09 02.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Pravítkom, šublerou, pákovou rezačkou, ohýbačkou, aku vŕtačkou, tmelom a nitovačkou, po zaškolení to zvládne aj technicky inteligentnejší vojak ZVS v rádoch hodín ...

            A to aj napriek tomu že titan patrí medzi veľmi ťažko opracovateľný kov? Napíš krátky manuál a rozpošli ho technikom F-35 - určite to ocenia.

          • GlobeElement
            14:22 02.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            No co, průstřel v trupu se zakryje deklem od ešusu a přibije hřebíkama. Copak vy to tak neděláte?

          • alexa123
            14:29 02.05.2019

            ... a rozpošli ho technikom F-35 - určite to ocenia.

            Sorry, mal som na mysli technikov Su-57.

          • RiMr71
            15:57 02.05.2019

            ...bože ty seš komik... :)

          • Argonaut.CZ
            18:38 02.05.2019

            Osobně bych opravitelnost v polních podmínkách vůbec nepodceňoval. Historická zkušenost a přístup k technice jsou v Rusku a USA odlišné. USA válčí posledních pár set let od občanské války zásadně mimo své území a má tak chráněné průmyslové kapacity. Nemají takový problém ND, či novou techniku odvést na místo určení. V bývalém SSSR se válčilo na jejich území, průmyslová základna byla neustále ohrožená, stěhovala se za Ural, atd... I přírodní podmínky jsou v Rusku ve lveké části mnohem horší. Dělat to ruských podmínek a rozloh hi-tech super cosi je úplná blbost.

            A když půjde do tuhého, přestanou platit mírové normy toho, co je to nasaditelné a poletí vše, co může.

            Jinak mi přijde úroveň diskuze klesající a plná zbytečných urážek. Platí citát páně Tackmanna: Chytrý napadne špatný názor, hloupý jeho autora.

          • petris
            19:37 02.05.2019

            Argonaut, šetri dych, pokúšať sa diskutovať s týmto "materiálom" je úplná strata času, oni nevedia doslova nič a nahrádzajú to jasánkovským zápalom len opačnej polarity.

          • achi67
            19:50 02.05.2019

            Vůbec nezpochybňuji schopnost oprav v polních podmínkách, jen mě zaujal ten názor na "jednoduchost" oprav letecké techniky typu Su-57... Nahrazovat panely nějakým samodomo způsobem mi přijde velmi zvláštní, ani ruské sůčko není zadarmo a riskovat ztrátu letadla podobnou opravou je minimálně nerozum. Jinak občanská válka v USA skončila tuším v roce 1865 a od té doby Rusko ve všech svých podobách do současnosti vedlo války nejen na svém území, viz třeba napadení Polska, Finska v době 2WW, od jejího konce oba státy už vedou války mimo své území. Takže svéráz domácího opravárenství je jen taková bajka.

          • major
            10:34 03.05.2019

            Hm, zaujímavé.

            Len mi potom nejde do hlavy, prečo slovenská armáda nedokáže na plné stavy opraviť také primitívne lietadlo ako MiG-29. To zázemie, čo na Slovensku je, je oproti poľným podmienkam kdesi na Sibíri stále neskutočný luxus, či nie?

          • Jirosi
            12:52 03.05.2019

            Major: Asi tam máte příliš pro západní atmosféru. A ta jak se uvádí ve všech příručkách je nevhodná ke kvalitnímu polnímu svařování.

          • petris
            17:58 03.05.2019

            major: To ma neprekvapuje, že ti to nejde do hlavy, kedže si akosi nepochopil ani to, že problém uzemnenia väčšiny našich migov je nepodpísaná zmluva na dodávku náhradných dielov a na to naväzujúce vylietané resurzy a nie to že by ILS nebola schopná zaistiť jednoduché opravy draku vo vlastnej réžii.

          • Jirosi
            18:20 03.05.2019

            Petris: Buď to chceš opravit, ale pak nepotřebuješ náhradní díl.
            To přece potřebují jen západní stroje, východní opravuješ na koleně!

    • Clanek
      12:52 02.05.2019

      Jak chcete dosahnout sofistikovanost schopnou se postavit a neprohrat se stroji nepratel, a pritom stroj udrzet jednoduchy a snadno opravitelny? Ty dva pozadavky jdou z vetsi casti proti sobe. Snadna opravitelnost, ne tak sofistikovane materialy zni vyborne, ano, ale co kdyz se vam pak z boje zadny stroj nevrati neb popadaj jako mouchy z jara pri stretu s tim "v bojovych podminkach neopravitelnym" Eurofighterem treba? (tim netvrdim ze tomu tak bude, jde jen o priklad)

      • petris
        13:23 02.05.2019

        Ja by som odpoveď videl vo vhodnej kombinácii drahej, sofistikovanej techniky a lacného kanonfutru. Taká moja vízia je napr. sofistikovaná sieť aktívnych a pasívnych radarov, ktorá zhruba, v rádoch jednotiek kilometrov určí polohu útočiaceho VLO stíhača/bombardéra a následne nastúpi relatívne primitívny malý dron, vyrobený z Al zliatin, lacnými a dávno zvládnutými technológiami. Pohon by mohol byť obyčajný raketový motor + malý prúdový motor. Radar detto niečo pomerne primitívne s dosahom 10-20 km + sada IR kamier. Nosnosť napr. 2 PLRS krátkeho dosahu. Akčný rádius 150-200 km. Proste celé to optimalizovať na nízku cenu, masovosť nasadenia a schopnosť vymanévrovať pilotované stroje. Štart by bol raketový, pristátie (ak by k nemu vôbec došlo) na padáku, príp. nejaká kombinácia brzdiaceho padáku a zachytenia do siete.

        • Jirosi
          13:09 03.05.2019

          A v které fázi to začne být levné?
          Pokud to chceš udělat levně uděláš "booster" pro raketu, za zlomek nákladů tvého řešení.

    • Miroslav
      15:19 02.05.2019

      Predpokladám, že taká požiadavka je skôr z dôvodu geografických a logistických špecifikácií Ruska.

      Rusko je rozlohou obrovská krajina ktorá zďaleka nemá takú hustú sieť letísk a leteckých základni ako USA. Okrem toho vraj požadujú aby boli krídla ľahko demontovateľné kvôli preprave po železnici.

    • balm
      16:10 03.05.2019

      Nepsal a laskavě přestaňte ohýbat jednotlivá slova tak, jak se Vám to hodí.

  • Miroslav
    10:34 02.05.2019

    F-35 je ešte nová hračka a kanibalizovať stroje na náhradné diely je ešte veľký luxus

  • niko
    10:04 02.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Lietadlo dobre, ale bude este chvilu trvat, kym sa dostane na prevadzkovy standard F-15,F-16. Zial u malych krajin by takyto vypadok znamenal v podstate vypadok celeho letectva okrem hotovosti. F-35 je z mojho pohladu momentalne lietadlo pre väcsie letectva a jedine v kombinacii s inym typom. Tato situacia sa samozrejme postupom casu so zlepsenim servisu zmeni. Len to chce cas.

    • technik
      11:11 02.05.2019

      Tento typ techniky nikdy nebude mít provozní spolehlivost jako starší typy, záměrně mluvím o technice protože je jedno jestli to je F35 nebo Puma. Servis již není armáda schopna zabezpečit, na výměny některých komponentů je potřeba přítomnost firemních servisních techniků protože armády potažmo dílenské jednotky nemají dostatečný know how a ani diagnostické prostředky. Samozřejmě problém jsou i finance, u takových strojů jsou nehorázné náklady na servis zejména na výměnu komponentů.

      • niko
        11:37 02.05.2019

        Zhodneme sa na tom, ze u tohoto typu bude este trvat, kym dosiahne prevadzkove hodnoty povedzme lietadiel 4+. To o malych letectvach som pisal naschval preto, lebo sa spekuluje, ze by od roku 2026 a 2027 mohli na F-35 prejst aj Madarsko a CR. Uprimne povedane, ak by prevadzkovali len 14 F-35, bez dalsieho typu, alebo väcsieho mnozstva lietadiel, bol by som fakt zvedavy na cislo combat ready strojov. Z mojho pohladu by bolo vyrazne nizsie, ako pri Gripene.

        • otecko
          09:18 03.05.2019

          AČR bude pokračovat se SAABem, otázka je zda pořídí dalších 12 -14 Gripenů C či znovu zůstane u 14 D/E... F 35 nebude.

          • Jirosi
            11:00 03.05.2019

            CR aby mohla zůstat u 14 C/D, musí 14 C/D pořídit. Ona žádné nemá.

  • PavolR
    09:10 02.05.2019

    V tomto kontexte je zaujímavé rozdrapovanie sa Ergogana, aké škody by pre projekt F-35 mohlo spôsobiť vyradenie/vystúpenie Turecka: https://svet.sme.sk/c/22110798...
    Samozrejme, Turci iste nevyrábajú také diely, ktorých výrobu by nešlo spustiť aj kdekoľvek inde, no za cenu vlastných hospodárskych strát by iste dokázali spôsobiť veľa komplikácií a dočasnýchvýpadkov vo výrobe a prísune náhradných dielov.

  • Thatguy
    08:57 02.05.2019

    Čcheng-tu J-20 Není stealth lietadlo zatiaľ. Keďže ho India zachytila na hranici normálnym radarom zatiaľ je 4++ jet

    • Thatguy
      09:01 02.05.2019

      Ešte som zabudol. Čína nemá ešte nato technologie aby mala svoje vlastné stealth lietadlo keďže ešte stále na J-20 sa používajú ruské motory. Taktiež Čína dostala ponuku od Ruska na nákup Su-57 ak sa nemilim tak bude prenos stealth technológie na ich J-20

      • Poly
        11:35 02.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        To vyjádření jsem četl. Zmínili právě ruské motory, které jsou lepší než ty čínské v J-20. Naopak ruská avionika, steahl technologie a radar jim už nemá co nabídnout. Takže ve steahl technologiích a radaru na to jsou minimálně stejně jako Rusko. Proto je spolupráce na Su-57 s Čínou pase. Leda by vyrobili zase pár kusů, aby získali přístup k know how na motory do svých budoucích Chengduů a Shenyangů.

        • Aloha
          14:57 02.05.2019

          Ono toho je trochu víc než motory, ale nemůžu si pomoct, že by to byla od rusů už trochu hloupost, za chvíli jejich trhy přeberou čínani https://thediplomat.com/2019/0...

        • Thatguy
          15:18 02.05.2019

          Myslím si že rovnaký problém maju aj na mori, ich lode zaostávajú technický za tými americkými nehovorím že ich lietadlova loď je z čias ZSSR. Tak tiež ohľadom kvality výcviku posádky. Američania majú na svojich lodiach lepšie vybavené stíhačky a piloti majú nalietane viac nad 10000 letových hodin a nerátam že na lieskových lodiach je aj F-35B a F-35C ale Čína má zas množstvo takže som zvedavý čo z vyťaži kvalita alebo množstvo

        • givicz
          18:57 02.05.2019

          Poly když nevíš tak raději nepiš.... co říkáš na tuto radarovou techniku :)
          https://www.aktualnikonflikty....

        • korbendalas
          18:54 06.05.2019

          leteckou radarovou techniku maj rusové hodně zmáknutou, když byl projekt Mig1.42/1.44 tak fungoval v rámci skupiny leteckých výrobců jako demonstrátor a laboratoř v rámci toho začali dělat EASA radary a celou radiotechnickou část zužitkovlai na SU-57 kdy má radary i v náběžných hranách křídel, každej radar na jiným pásmu dohromady skládají radarový obraz s uhlem záběru vyšším jak 180% a jsou schopni díky tomu v jeden okamžik používat radarovou aparaturu v modu snímaní pozemních cílu a zaroven v modu přehledovýho lokátoru , atd. jejich technologie se od roku 2000 zvedli nekolikanásobně na kvalitě i funkčnosti a maj lepší letecký radary než má třeba EF2000 nebo většina letadel co v evropě lítá

    • Pauli
      13:01 02.05.2019

      To radary zachytí i F22, nebo Su57.... Létají s odrážeči, které záměrně zvyšují radarový odraz. Má to i nějaký specifický název, ale teď si nevybaví jaký

      • liberal shark
        14:23 02.05.2019

        Přesně tak. V mírových podmínkách se nelétá ve "stealth" módu, aby si protivník nemohl éro "osahat".

      • satai
        14:30 02.05.2019

        Luneberg reflector.