Požadavky na střední transportní letoun pro Armádu ČR

Požadavky na střední transportní letoun pro Armádu ČR
HC-130J Combat King II tankuje z tankovacího letounu KC-135R Stratotanker / U.S. Air Force , Senior Airman Aaron Longgood (Zvětšit)

Bližší požadavky Armády ČR na nový střední transportní letoun nejsou známé. Jedinou informaci přinesl portál CZ DEFENCE – armáda požaduje schopnost dopravit na vzdálenost 3000 kilometrů náklad o hmotnosti alespoň 20 tun. Obrovskou neznámou zůstávají další požadavky na vybavení a schopnosti letadel.

Pro evakuační mise z Kábulu letectva našich spojenců nasadila prakticky bez výjimky transportní letouny vybavené nákladovou rampou, schopné převozu osob i nákladu (včetně vozidel), s relativně malými požadavky na pozemní infrastrukturu.

Letouny v Kábulu z bezpečnostních důvodů operovaly v noci bez světel a při denních vzletech se preventivně používaly systémy vlastní ochrany proti hrozbám infračerveně naváděných střel země-vzduch typu MANPADS. Stále se však operovalo z mezinárodního letiště pod patronací amerických jednotek.

Video z nočního přistání A400M na mezinárodním letišti v Kábulu v srpnu 2021. Z důvodů bezpečnosti měl letoun vypnuta všechna světla. Vzletová a přistávací dráha je však osvětlená. Urychleně nasazená americká vojska zřejmě již kontrolovala základní funkce letiště.

Bude tedy chtít česká armáda od středního transportního letounu ještě více schopností? Bude požadovat schopnost zvládat ještě více nebezpečné mise? Jako v Kábulu, nebo ještě složitější? Záběry z obléhání základny Khe Sanh v roce 1968 ukazují, že působení taktických transportních letounů může být ještě mnohem dramatičtější. 

Pro transportní letectva řady evropských zemí NATO, které na rozdíl od Američanů a Britů neměly zkušenosti s nasazením transportních letounů v asymetrických konfliktech, byla počátkem 90. let obrovskou školou válka v bývalé Jugoslávii. Zejména obléhání bosenského Sarajeva. Sestřel italského letounu G.222 (americké označení C-27A), který vezl do obleženého města humanitární pomoc, způsobil okamžitý poplach u zainteresovaných západních letectev. Vše se muselo změnit, taktika i vlastní systémy ochrany strojů.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Maďarsko kupuje strategická dopravní a tankovací letadla KC-390

Maďarská vláda a brazilská společnost Embraer podepsali dohodu o prodeji dvou středních dopravních ...

Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu

Dne 10. března poprvé vzlétl nový dopravní letoun C295MW Vzdušných sil Armády České republiky (VzS ...

PREMIUM Nová dopravní letadla pro české letectvo: Poučení z trnité cesty C295M CASA

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) v budoucnu dostanou nová střední dopravní letadla. ...

Narůstající operační zkušenosti s nasazením letounů C295M našich vzdušných sil

Minulý týden jsme si v prémium článku představili trnitou cestu v zavádění transportních letounů ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.