Nová strategie Ozbrojených sil Spojených států

M1A2 Abrams na nákladní lodi
Foto: Dálková doprava těžké obrněné techniky stojí miliony dolarů. / US Army

Ozbrojené síly Spojených států plánují rozmístit v klíčových regionech techniku a vybavení nutnou k vedení bojové, záchranné nebo humanitární činnosti. Předsunutá skladiště umožní provádět rychlejší operace po celém světě za méně financí.

Spojené státy jsou zemí s globálními ekonomickými, politickými a bezpečnostními zájmy. V tom se neliší od jiných světových velmocí. Jednou ze základních schopností světové velmoci musí být projekce vojenské síly, kdekoliv na světě.

 

Z vojenského hlediska je však obrovským problémem doprava techniky na místo a případně její navrácení zpět. Doprava obrněné techniky přes oceán trvá týdny a stojí miliony dolarů.

 

Náčelník štábu Ray Odierno proto vypracoval novou strategii pro projekci americké vojenské síly ve světě. Nová strategie počítá s vytvoření předsunutých amerických skladišť s technikou a vybavením, které lze velmi rychle aktivovat.

Cílem je rozbít obrovské základny a sklady zbraní do menších „aktivních setů“ určených pro konkretní region a pro předpokládané hrozby. Může se jednat o techniku a vybavení určenou k výcviku se spojenci, pro bojové operace, ale i záchranné nebo humanitární operace. Díky tomu může vojenský personál létat na místo pouze se svým osobním vybavením a těžkou techniku využít až na místě.

Příkladem mohou být Filipíny, které se nedávno staly obětí mohutné tropické bouře. Postiženým Filipínám spěchala na pomoc řada států s technikou. Než se však pomoc dostala na místo, uběhlo několik dní.

Video: Logistický koncert za miliony dolarů. M1A2 Abrams a vozidla Humvee vyjíždějí z nákladní lodi typu LMSR. / YouTube

„Aktivní set“ pro Filipíny tak může obsahovat zásoby potravin a vody, průzkumná bezpilotní letadla, záchranné vrtulníky, obojživelné vozy, polní nemocnice, generátory elektrické energie, apod.

Stejně tak koncept počítá s pronajímáním určité techniky (třeba dopravní kapacity) spojencům. Technika tak nebude ležet měsíce nebo roky ladem na místě, ale může se využít jak pro výcvik, tak pro potřeby spojenců.

Samozřejmě stejný plán lze využít i pro bojovou techniku. V Německu je od začátku roku rozmístěn Evropský aktivní set EAS (European Activity Set). Techniku EAS tvoří 30 tanků M1A2 Abrams, 70 bojových vozidel pěchoty M2A3 Bradley, 10 houfnic Paladin M109A6, 40 pásových obrněných vozidel, 150 terénních automobilů a 10 kusů ženijního vybavení.

Trénující americké jednotky si tak nebudou muset ze Spojených států vozit tam a zpět své vybavení. Příchozí jednotky mohou využít EAS sety uložené v německých skladech (Grafenwöhr). Armádní představitelé odhadují, že díky EAS americký ozbrojený rozpočet ušetří ročně 10 milionů dolarů.

Pro Spojené státy je však klíčová oblast Pacifiku, konkrétně jihovýchodní Asie. V tomto případě bude hrát zásadní roli americké námořnictvo US Navy.

Jedním ze základních stavebních prvků předsunutých skladů mají být například nákladní lodě kategorie LMSR (large, medium-speed roll-on/roll-off). Nákladní lodě mohou dopravovat personál a techniku po celém regionu – při vojenských cvičeních, záchranných pracích nebo přírodních katastrofách. Navíc dopravní lodě mohou využít i státy v regionu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Virtual Battlespace 3: Česká simulace války

Česká firma Bohemia Interactive, resp. její divize Bohemia Interactive Simulations, v těchto týdnech ...

Phantom Badger: Vozidlo pro konvertoplány V-22 Osprey

Americká firma Boeing představila finální podobu terénního vozidla Phantom Badger pro americkou ...

Polsko posiluje ochranu pobřeží

Polské ministerstvo obrany nakoupí druhý raketový systém vyzbrojený střelami Kongsberg NSM (Naval ...

USS Zumwalt pokřtěn

Tuto sobotu došlo ke slavnostnímu pokřtění torpédoborce USS Zumwalt (DDG-1000). USS Zumwalt je ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Adanedhel
    08:04 17.04.2014

    Mám taktéž naprosto stejný názor jako RiMr71 a WalterCZ. Oni i Němci se jak se zdá poučili a už to nejsou ty zrádcovské a krvelačné bestie. To se bohužel ale nedá říct o rusech, to ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám taktéž naprosto stejný názor jako RiMr71 a WalterCZ. Oni i Němci se jak se zdá poučili a už to nejsou ty zrádcovské a krvelačné bestie. To se bohužel ale nedá říct o rusech, to ani v nejmenším. Jen chci opravit Waltera, USA se na nás nevydlábly, neměly s námi jedinou společnou smlouvu co se obrany týče a navíc ti tehdy uplatňovali politiku nevměšování, a taktéž ani Velká Británie nás nezradila, ta u hanebné Mnichovské dohody působila jako "garant" této smlouvy, protože se považovala za všeobecně nejsilnějšího činitele v Evropě. Pokud se můžeme bavit o zradě, ta byla ze strany Francie. V západní Evropě bylo tehdy rozšířené sráčovství a zbabělost, jak je dnes zde, to je smutné, zamyslete se nad tím. Skuteční zločinci tehdy byli Němci a Italové. A co se spojenecké smlouvy se SSSR týče, to byl absolutní omyl a od té doby zde přetrvává mýtus o slovanských bratřích kteří by nám byli přispěchali na pomoc. Ne, nepřišli, jejich letadla létala na specifický druh benzinu, který se v ČSR nevyráběl ani nedal sehnat, takže by sem přiletěli a to by bylo všechno. Silniční síť tehdy v podstatě neexistovala a železnice je rozdělená dodnes. Leda by SSSR muselo připochodovat po svých a přes území několika nezávislých států.Skrýt celý příspěvek

  • WalterCZ
    02:35 17.04.2014

    Nemá cenu se tu nějak rozepisovat s vlastním názorem, RiMr71 mi ho zcela vzal z úst. Nepochopím tu rostoucí antiUSA náladu, narozdíl od bolševiků nám nikdy nic zlého neudělali ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemá cenu se tu nějak rozepisovat s vlastním názorem, RiMr71 mi ho zcela vzal z úst. Nepochopím tu rostoucí antiUSA náladu, narozdíl od bolševiků nám nikdy nic zlého neudělali (když nepočítám vydlábnutí se na nás v 38.mém), naopak, už hodněkrát nám pomohli z průšvihu. Prostě Západ je pro mě spojenec a tak se k němu i budu chovat benevolentněji (např. dovolím mu raketovou základnu na svém území, která vlastně ale chrání i mě, když jsme oba v NATO) než k východu, což je pro mě jednoznačně nepřítel a odpad světa, který si nezaslouží existovat.
    Jen s těmi králíčky moc nesouhlasím, radši bych je poobědval, než se koukal jak hopsají v pampeliškách...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:34 16.04.2014

    ...mě (nejen tady) doslova fascinuje to tak časté zdánlivě rozumné vzdálené "nerozlišování", to "oni jsou všichni stejní", "jeden je za osumnáct a druhý bez dvou za dvacet", "všem ...Zobrazit celý příspěvek

    ...mě (nejen tady) doslova fascinuje to tak časté zdánlivě rozumné vzdálené "nerozlišování", to "oni jsou všichni stejní", "jeden je za osumnáct a druhý bez dvou za dvacet", "všem jde jen o zdroje". Mudrování a vytáčení se kolem toho co by spousta salonních diskutérů nejraději vykřičela na plnou hubu, namísto zabalování do domněle nestranných frází - "NESNÁŠÍM AMERIKU, ZÁPAD, IZRAEL, PROTOŽE... NEVÍM, ALE JSEM TAK VYCHOVÁN BOLŠEVIKEM!" (V horším případě placen).
    Při všech nedostatcích západní civilizace a USA (které narůstají vinou měkknutí, rozežranosti a lenosti) vidím NAPROSTO zřetelně, že Rusko a další podobné země patří někam, od čeho chci býl co nejdál. Cítím naprosto zřetelně, že americký voják ve službě na našem území je jednoznačně SPOJENEC a přítel, kdežto ruský voják ve službě na našem území je jednoznačně NEPŘÍTEL. Okupant.
    Mám prostě tento názor, získaný jak osobními zkušenostmi, tak studiem mnoha zdrojů (anonymní salonní výblitky na webu nepovažuju za zdroje).
    Tedy k základnám USA - taky bych si přál, aby se všichni měli rádi a bílí zajíčci každé ráno poskakovali mezi pampeliškami, ale svět takový není a jestli má někdo mít po světě vojenské základny, ať je to USA.

    Dovolím si sem nalinkovat jeden s tímto související článek:
    http://neviditelnypes.lidovky.... Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    19:07 16.04.2014

    David, Sochise: jasný, nemyslel jsem to tak, že by v US naplánovali 100 nových spících základen a do roka je v klidu měli...to určitě ne...spíš jsem chtěl poukázat na rozdíl, že i ...Zobrazit celý příspěvek

    David, Sochise: jasný, nemyslel jsem to tak, že by v US naplánovali 100 nových spících základen a do roka je v klidu měli...to určitě ne...spíš jsem chtěl poukázat na rozdíl, že i přes dobře zmíněné historické vazby Ruska a některé jeho současné partnery to budou mít rozhodně těžší než právě USA - co se týče podobného plánu...Jednak amíkům bude pravděpodobně stačit rozšířit stávající spolupráce s jejich partnery, ale nemyslím, že je vyloučené i nabrání nových....viz radar v ČR - to sice nakonec neproběhlo, ale kdyby na tom US trvali a dostatečně to finančně podpořili, to referendum v místních obcích by si dle mého nakonec koupili....o vládě ani nemluvím...takže když se rozhodnou přibrat pár strategických partnerů, bude to trvat nějaký čas, ale nakonec to ve většině klapne....Skrýt celý příspěvek

  • sochise
    18:30 16.04.2014

    Jasně, základny tady vždycky byly. Dle mého názoru je tato nová strategie poněkud odvážná v dnešní době. Velmoci vždycky měly kolonie a základny evropských zemí po světě jsou spíše ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasně, základny tady vždycky byly. Dle mého názoru je tato nová strategie poněkud odvážná v dnešní době. Velmoci vždycky měly kolonie a základny evropských zemí po světě jsou spíše dány historicky. Američané žádné kolonie nemohly mít protože jejich historie je chudá oproti jiným velmocem. Ale to taky okrajově jenom. Nějak se mi nelíbí myšlenka, že by se USA měla ještě více rozrůstat po světě. Boj o suroviny je jedna věc, ale nějaká suverenita státu je druhá věc. Bral bych to spíše jako vyjímku, že spřátelený stát poskytne tuto možnost, ale ne že to bude standard a USA se bude prodávat do světa. Pokud by toto dělalo OSN pochopil bych to ale ne, že si jeden stát toto usmyslí. Ale toto je taky jenom polemika, protože kdo ví jaké podmínky jsou pro rozmisťování základen. Určitě to není tak, že by se o tom rozhodlo u piva v hospodě :-)Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:56 16.04.2014

    To jenikdavid - souhlas. Každý stát a tedy i každá velmoc, četně USA a Ruska, má své zájmy. A je vcelku logické, že ty své zájmy prosazuje. Ale co se týče těch ruských základen - ...Zobrazit celý příspěvek

    To jenikdavid - souhlas. Každý stát a tedy i každá velmoc, četně USA a Ruska, má své zájmy. A je vcelku logické, že ty své zájmy prosazuje.
    Ale co se týče těch ruských základen - mají je v celé řadě bývalých postsovětských států - v Tádžikistánu, Kyrgyzstánu atd. Rusko má dnes také své spojence - např. Venezuelu a je čím dál pravděpodobnější, že v těchto státech si zřídí své základny. Podobně se chová i Čína, Indie, dokonce i Japonsko, nemluvě o Francii a Velké Británii. Nic nového pod sluncemSkrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    23:59 15.04.2014

    Přijde mi docela zajímavé, jak lze jedno základní téma omílat stále dokola i přesto, že tu byl princip již několikrát vysvětlen, dokonce i v samostatném článku. Boj o zdroje tu s ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi docela zajímavé, jak lze jedno základní téma omílat stále dokola i přesto, že tu byl princip již několikrát vysvětlen, dokonce i v samostatném článku. Boj o zdroje tu s námi je od začátku věků a nejsou to jen lidi, kdo se takto potřebují chovat. Jasně, můžeme něco namítat o způsobech jak dosahovat svého, nicméně princip je daný. Každá země, úměrně své velikosti a možnostem používá všech dostupných prostředků k zachování vlivu nad těmito zdroji. ČR není výjimkou, kdyby byla v pozici USA, vypadalo by to stějně. Nejsem bůhvíjakým zastáncem US, ale někdo nahoře být musí a pro mne jsou přijatelnější chlapci z US než RF nebo Číny. Nežijeme v utopickém světě, kde bychom všichni spolu tacovali kolem stolu s nekonečným jídlem. A i kdyby to tak bylo, jsme lidé a to znamená, že i tam by se našel někdo, kdo by začal ten stůl řešit ve svůj prospěch. Takže nyný máme každý svůj stůl a když je dobré klima, můžeme se navzájem pozvat, něco si vyměníme, něco si prodáme, někomu půjčíme, o někoho se postaráme když je v nouzi. Ale stále jde především o náš vlastní stůl. Je to sobecké, ale to je realita. Ale k základnám. US mají tu výhodu, že mají jak peníze tak sstejnou ideologii jako hodně jiných států. Není pro ně tedy větší problém ty základny zřizovat. RF nemají ani jedno, proto řeší maximálně něco malého za polárním kruhem. Kdyby to ale bylo naopak, chovali by se úplně stejně...a my bychom se nemohli divit.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    17:31 15.04.2014

    Ezekyl: Vzhledem k tomu, ze OSN posledne "vyresila" korejskou krizi a od te doby nespocetnekrat ukazala, se ji jsou genocidy vcelku ukradene, stejne jako fakt, ze je naprosto ...Zobrazit celý příspěvek

    Ezekyl:
    Vzhledem k tomu, ze OSN posledne "vyresila" korejskou krizi a od te doby nespocetnekrat ukazala, se ji jsou genocidy vcelku ukradene, stejne jako fakt, ze je naprosto neschopna adekvatni rychle reakce proti agresorovi, tak bych rekl, ze OSN radeji NE. Ono se uz v podstate samo zabilo, ackoliv vlajeckou stale jeste sem tam mava. Navic nereflektuje konec svetove bipolarity - Cina by v nem mela mit mnohem vetsi slovo (a vojenske zastoupeni).Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    17:25 15.04.2014

    Ezekyl: Kdyby byli JEN na ruske strane hranic, vetsina lidi by tu o Krymu vedela MNOHEM min. Na druhou stranu, to uz je ted taky "uvnitr hranic Ruska"... Ted otazecka - kolik ...Zobrazit celý příspěvek

    Ezekyl:
    Kdyby byli JEN na ruske strane hranic, vetsina lidi by tu o Krymu vedela MNOHEM min.
    Na druhou stranu, to uz je ted taky "uvnitr hranic Ruska"... Ted otazecka - kolik statu / rezimu, se kterymi USA spolupracovalo a melo u nich zakladny zacaly USA destabilizovat a kousek uzemi tohoto spojence anektovaly? Pravda s lokalnim referendem v zadech, ale je otazka jak prukaznym, kdyz ho hlida armada dobyvatele bez oznaceni, aby jasne ukazala, ze "nehody" na civilnim obyvatelstvu nebude NIKDO vysetrovat (kdyz jsou to ti DOBROVOLNICI v boji proti genocide, ktera kupodivu nestala krk jedineho rusa, ac byla tak blizoucko, ze se ji rozhodli branit automatickymi tezkymi vojenskymi kvery, ktere tam nikdo, ale vubec NIKDO nedovezl - nejspis jim je upekli mistni pekari)... O infiltraci Ukrajiny byl nedavno zajimavy clanek na idnes (tendencni a zdoj je u e-media sporny, ale autor psal ze zije na ukrajine a jako celek daval smysl)Skrýt celý příspěvek

  • Ezekyl
    17:13 15.04.2014

    Jan Grohmann : Pravda - ať si "hrají" doma (a ať si odpustí další/minulé rozšířování) Ultramarinus : Nápad by to byl dobrý, pokud by se jednalo o základny OSN - takhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann : Pravda - ať si "hrají" doma (a ať si odpustí další/minulé rozšířování)

    Ultramarinus : Nápad by to byl dobrý, pokud by se jednalo o základny OSN - takhle nikoliv...Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    17:10 15.04.2014

    Sochise: Delas, jako by predtim po svete USA NEMELO zakladny se sklady... :) Je to mocnost a tak musi ve svych zajmovych regionech mit dostatek sily a techniky. Z tohoto ...Zobrazit celý příspěvek

    Sochise:
    Delas, jako by predtim po svete USA NEMELO zakladny se sklady... :)
    Je to mocnost a tak musi ve svych zajmovych regionech mit dostatek sily a techniky. Z tohoto pohledu je vlasne jedno, jestli je to tak kvuli humanitarnim misim, nebo kvuli misim valecnym. Proc myslis, ze meli Rusove zakladnu na Krymu (jiny stat jeste pred pul rokem), nebo britove na Falklandach a v Gibraltaru? Us se to snazi resit tak, ze maji v dane lokalite malou zakladnu s velkym skladem, do ktere mohou v radu hodin az desitek hodin dovezt potrebny personal pro to, aby zakladna mohla rychle zacit plnit funkci "velke" zakladny a aby si nevozili tanky na cviceni prez pul sveta neustale tam a zpatky. Napad to neni spatnySkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    17:09 15.04.2014

    Ezekyl: Bohužel "píseček" mají USA i Rusko také u nás. A naopak, "píseček" ČR není jen na území ČR.

    Ezekyl: Bohužel "píseček" mají USA i Rusko také u nás. A naopak, "píseček" ČR není jen na území ČR.

  • Ezekyl
    17:05 15.04.2014

    Ale nechci tu ani základny USA, ani základny RF, ať si hrají na svých písečcích... (jen aby bylo jasno :-) )

    Ale nechci tu ani základny USA, ani základny RF, ať si hrají na svých písečcích... (jen aby bylo jasno :-) )

  • Ezekyl
    17:04 15.04.2014

    pepe420: Čím méně jich bude a čím dále od nás budou, tím lépe. A´t si staví základny u sebe, místa na to mají dost. Samozřejmě že dosavadní (velké) základny rušit nebudou. A ...Zobrazit celý příspěvek

    pepe420: Čím méně jich bude a čím dále od nás budou, tím lépe. A´t si staví základny u sebe, místa na to mají dost.

    Samozřejmě že dosavadní (velké) základny rušit nebudou. A nechápu, jak státu který má vojáky po celém světě, pohybujících se s oblibou v "horkých" oblastech, mohou vadit Ruské jednotky na Ruské straně hranic.

    To je mi takový dvojí metr... Všichni jsme si rovni - svět, ale někteří jsme si rovnější - USA.Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    16:40 15.04.2014

    Určitě bych nějaké předsunuté skladiště umístil v Polsku, Rumunsku nebo pobaltských státech, když vidím, co se děje kousek od nás na východě, tak mě jímá hrůza.

    Určitě bych nějaké předsunuté skladiště umístil v Polsku, Rumunsku nebo pobaltských státech, když vidím, co se děje kousek od nás na východě, tak mě jímá hrůza.

  • sochise
    14:44 15.04.2014

    Zajímavé....Akorát by mě zajímalo proč chtějí USA tak strašně mít základny po světě? Samozřejmě, že velké se jím asi prodraží a na pronájmu se jím může část provozu vrátit. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé....Akorát by mě zajímalo proč chtějí USA tak strašně mít základny po světě? Samozřejmě, že velké se jím asi prodraží a na pronájmu se jím může část provozu vrátit. Ale důvod těchto základen? Není náhodou humanitární mise při katastrofách až na posledním místě?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2