Překonávání vodní překážky

BVP-2 při překonávání vodního toku. /  Autor

Pouze jednou za dva roky nastává pro řidiče bojových vozidel a tanků mimořádná profesní prověrka – absolvovat se svěřenou technikou výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel.

7. mechanizovaná brigáda disponuje technikou, která je schopna překonat vodní tok z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, a získat tak velkou taktickou výhodu. „Bojové vozidlo pěchoty BVP, bojové vozidlo PANDUR, obojživelné obrněné vozidlo BRDM a tank T-72 M4CZ jsou schopny poradit si s většinou takových výrazných terénních překážek ať již plavbou nebo jízdou tanku pod vodou. Proto je nezbytné, aby si řidiči procvičili využití těchto schopností," objasňuje velitel brigády plukovník Josef Kopecký.

„Řidiči před samotnými plavbami nejprve museli absolvovat teoretickou přípravu," říká rotmistr Přemysl Staněk, koordinátor řidičské přípravy u brigády. „Prokázat museli svoji vlastní schopnost plavat jak s plovací vestou, tak bez ní, i výdrž nejméně 30 sekund pod vodou. Teprve potom byli připuštěni na takzvané „suché pracoviště", kde připravovali vozidla k plavbě a potom, po rozpojení pásů, tedy na místě, podle pokynů řídícího ovládali vozidlo, jako by se pohybovali na hladině. Připomenuli si signály, bezpečnostní opatření a také nacvičovali činnost osádky v kritických situacích. Celá příprava vyvrcholila kontrolními cvičeními velitelů útvarů, která prokázala jejich připravenost k tomuto výcviku."


Pásový obojživelný transportér PTS-10. / Autor

Na vodním cvičišti Myslejovice se ještě uskutečnilo ještě procvičení součinnosti s příslušníky záchranné a vyprošťovací služby a potom již postupně, po jednotlivých útvarech téměř stovka řidičů a osádek absolvovala 800 metrů dlouhou plavbu. V průběhu překonání vodní překážky však na všechny čekaly i další překážky.

„Slalom nebyl velkým problémem, ovšem bez úhony doplout se 14 tunovým BVP do takzvané „garáže" a opět z ní vycouvat již chtělo hodně jemné ovládání. Také desetiminutový limit neumožňoval nějaké větší jezdecké chyby" hodnotí jízdu technik 71. mechanizovaného praporu rotmistr Jiří Smeták, který také řídil přípravu řidičů praporu na toto zaměstnání.


Překonání vodního toku na BVP-2. / Autor

Řidiče tanků s osádkami čekalo 250 metrů jízdy pod vodou na druhý břeh v maximální hloubce 4 metrů, se šířkou brodu 12 metrů. „Samozřejmě, že je to trochu jiný pocit, ale nacvičovali jsme to mnohokrát, takže obavy jsme neměli. Navíc jsme za zády měli zkušené záchranáře, se kterými máme nacvičeno i vyproštění uvízlého tanku," říká řidič tanku Radim Hanák, příslušník 73. tankového praporu Přáslavice. „Já osobně mám štěstí, mám možnost se tohoto zaměstnání zúčastnit již podruhé."

„Kvalitní příprava řidičů i techniky se při samotných plavbách projevila a všichni tento úkol bez problémů splnili. Pochvala tak patří nejen jim a technikům, kteří se na přípravě zaměstnání podíleli, ale také Velitelství výcviku - Vojenské akademii a praporu zabezpečení Vyškov a příslušníkům záchranné a vyprošťovací služby," dodává plukovník Kopecký.

Zdroj a více fotek: 7. mb
Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • alexa123
    13:54 14.06.2015

    ... proto na plavbyschopnost techniky kladly armády NATO a zejména Varšavské smlouvy takový důraz... Dnes sa kladie dôraz na balistickú ochranu takže hmotnosť BVP resp. OT je ...Zobrazit celý příspěvek

    ... proto na plavbyschopnost techniky kladly armády NATO a zejména Varšavské smlouvy takový důraz...

    Dnes sa kladie dôraz na balistickú ochranu takže hmotnosť BVP resp. OT je taká, že už neumožňujú plavbu a ak áno tak iba po špeciálnej úprave. Je to iba o tom, čo je väčšia priorita - život posádky alebo schopnosť plavby na úkor ochrany osádky.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:58 14.06.2015

    Sgt Murphy: problémem je spíše vaše neznalost než způsob provádění přechodu vodního toku z chodu. 1. před postupujícími vojsky postupuje něco jako průzkum, a jeho součástí je i ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: problémem je spíše vaše neznalost než způsob provádění přechodu vodního toku z chodu.

    1. před postupujícími vojsky postupuje něco jako průzkum, a jeho součástí je i ženijní průzkum, který hledá - mimo jiné - i vhodná místa k překonání vodních toků z chodu

    2. místo musí splňovat celou řadu parametrů. Musí mít vhodné podmínky na břehu (sklon břehů, pevnost terénu), pokud jde o techniku schopnou plavby, i dna (tvrdé dno bez velkých balvanů a další věci) pokuch chceme přepravovat tanky. Není to že jednotka přijede k řece a osádky do ní začnou skákat i s technikou jak lumíci.

    3. je rozdíl jestli přechod "z chodu" provádí jedno nebo dvě bevka v rámci nějakého odřadu (tam to osádky musí občas "risknout") a nebo jestli jde o přechod větší jednotky, zejména v ženijním zabezpečení celého manévru (trasa může být vytyčená bójemi kvůli snažší orientci řidičů)

    Schopnost překonání vodního toku z chodu bez nutnosti budovat prámy nebo mosty je výraznou taktickou výhodou, která značně rozšiřuje možnosti manévru vlastních vojsk a zároveň nutí protivníka k většímu rozprostření jeho sil (místo držení několika málo mostů musí hlídat každé místo na vodním toku potenciálně vhodné k přepravě techniky na druhý břeh), hlavně v Evropě. Proto na plavbyschopnost techniky kladly armády NATO a zejména Varšavské smlouvy takový důraz.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:58 14.06.2015

    mě tak napadá jestli bylo potřeba, aby většina pandrů také uměla plavat.

    mě tak napadá jestli bylo potřeba, aby většina pandrů také uměla plavat.

  • Sgt Murphy
    11:22 14.06.2015

    "7. mechanizovaná brigáda disponuje technikou, která je schopna překonat vodní tok z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, a získat tak velkou taktickou výhodu." V ...Zobrazit celý příspěvek

    "7. mechanizovaná brigáda disponuje technikou, která je schopna překonat vodní tok z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, a získat tak velkou taktickou výhodu."

    V článku acr.army.cz z roku 2013 sa tiež píše:

    "Vjezd a výjezd z vodní překážky, který je pro potřeby výcviku na vodní nádrži Myslejovice upraven a má sklon 20 stupňů. V této části je důležité, aby BVP pásem nesjelo mimo zpevněný brod a neuvízlo v bahně."

    Z toho mi logicky, ale aj bez tých článkov vychádza len jedno. Tank ostane trčať v bahne pod vodou, BVP ostane trčať zapadnuté v bahne na brehu a Pandur sa z vody nevyškriabe späť na breh. No, mne to príde ako závažný problém, súdruhovia.Skrýt celý příspěvek

  • J.D.
    10:44 14.06.2015

    páni já ani nevěděl že BVP-2 plave, bude to muset umět i náhrada za ně???

    páni já ani nevěděl že BVP-2 plave, bude to muset umět i náhrada za ně???

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2