Přesná dělostřelecká munice Excalibur ničí ruskou obrněnou techniku

Přesná dělostřelecká munice Excalibur ničí ruskou obrněnou techniku
Ukrajinská houfnice M777 / ukrajinská armáda (Zvětšit)

V posledních dnech a týdnech se na internetu objevuje řada videí ruské pozemní techniky zničené velmi přesnou ukrajinskou dělostřeleckou palbou. Tyto chirurgicky přesné zásahy mají na svědomí americké naváděné dělostřelecké granáty M982 Excalibur.

Tanky, bojová vozidla pěchoty, tažené a samohybné houfnice, mobilní systémy protivzdušné obrany nebo vozidlo palebné podpory BMPT Terminator – to vše má na svědomí přesná ukrajinská dělostřelecká palba. Každá jednotlivá technika byla zničena jedním nebo několika velmi přesnými zásahy. Vždy došlo k přímému nebo velmi blízkému zásahu – takovou přesnost nabízí pouze americký naváděný dělostřelecký granát M982 Excalibur.

Podle údajů amerického ministerstva obrany k 3. únoru Američané ukrajinské armádě poskytli nebo poskytnou 6000 přesně naváděných dělostřeleckých granátů ráže 155 mm. Pravděpodobně jde výhradně o Excalibury. Existují sice také systémy PGK (Precision Guidance Kit), ale to jsou speciální naváděcí zapalovače šroubující se na běžné dělostřelecké granáty ráže 155 mm.

Washington při schvalování vojenské pomoci Ukrajině obvykle neuvádí přesný typ darovaných granátů. Ale například v říjnu doslovně uvedl, že Ukrajině v rámci aktuálního balíku pošle 500 Excaliburů.

Počet Excaliburů nám ukazuje, kolik jednotlivých cílů lze teoreticky zasáhnout. Samozřejmě praxe je složitější, někdy je potřeba použít více granátů proti jednomu cíli, některým selže zapalovač (takové případy se staly), otázkou je účinnost ruských prostředků elektronického boje (pokud jsou v oblasti) a navíc existují desítky tisíc jiných cílů (skupiny vojáků, opevnění, základny, vojenská infrastruktura), které je nutné pokrýt dělostřeleckou palbou.


Excalibur na Ukrajině

Stačí si ale představit v rukou Ukrajinců nikoliv 6000 granátů Excalibur, ale například 60 000. Denně by tak ukrajinské dělostřelectvo mohlo ničit stovky ruských bojových vozidel…

Samozřejmě naprosto nezbytnou podmínkou použití granátů Excalibur jsou dobře vycvičení vojáci, kvalitní komunikační systémy, skvělý průzkum (pomocí dronů, satelitních snímků nebo dělostřeleckých radarů) a digitalizované systémy velení a řízení schopné maximálně zkrátit řetězec ničení (kill chain) – sérii na sebe navazujících a nezbytných kroků, které vedou od objevení cíle, přes jeho rozpoznání, identifikaci, zvolení správného efektoru, vydání povolení k palbě, provedení a následně vyhodnocení útoku.

Co je tedy Excalibur a proč jich Ukrajinci nemají desítky tisíc?

Excalibur je dělostřelecký granát ráže 155 milimetrů s prodlouženým dostřelem pomocí dnového výtoku (Base Bleed). Granát se na cíl navádí pomocí inerciální a rušení odolné satelitní navigace a výsuvných řiditelných aerodynamických ploch. Iniciaci zapalovače lze nastavit před a při dopadu, nebo se zpožděním.

Podle výrobce střední kruhová odchylka CEP (Circular Error Probability) dosahuje deset metrů. Tedy do poloměru deseti metrů dopadne 50 % střel. Oficiální stránky americké armády uvádějí dosaženou přesnost „méně než dva metry“. Excalibur navíc střílí na velké cíle. Například tank T-72 měří na délku sedm metrů a na šířku čtyři metry. Míří se pochopitelně na střed.


M982 Excalibur

Údaje se do střely programují před odpalem pomocí bezdrátového modulu – střela se navádí na předem vybrané místo a nemůže tedy zasáhnout pohybující se cíl. Lze však odhadnout, kde se pohybující cíl, například kolona tanků na lesní cestě, bude za určitý čas nalézat.

V roce 2019 výrobce střely, firma Raytheon, otestovala Excalibur doplněný o laserový senzor proti pohybujícímu se cíli (video níže). Zda je „laserový Excalibur“ zaveden do výzbroje, není známo.

Při střelbě ze samohybné houfnice M109 nebo tažené M777, obě s hlavní dlouhou 39 ráží, je maximální dostřel 39 kilometrů. Při střelbě z houfnic s hlavní dlouhou 52 ráží, jako CAESAR, PzH2000 nebo Krab, je dostřel 45 až 50 kilometrů.

Například polská houfnice Krab pojme 40 kusů nábojů. Teoreticky jedná houfnice Krab pomocí plné zásoby střel Excalibur může na vzdálenost 50 kilometrů zničit celý ruský tankový nebo mechanizovaný prapor.

Podle polských médií houfnice Krab v jednom známém případě pomocí střel Excalibur zničila ruské samohybné houfnice 2S19 Msta. Mělo dojít ke dvěma přímým zásahům a dvěma zásahům ve vzdálenosti tří metrů od zamýšlených cílů.


Excalibur doplněný o laserový senzor při testech zasáhl pohybující se terč.

Palba na maximální vzdálenost však vyžaduje použití maximálního množství šesti prachových náloží. Taková střelba ale extrémně zatěžuje všechny součástí houfnice, rychle zkracuje životnost hlavně a celého palebného mechanismu. Rychle se zkracuje resurs. Výhodnější a žádanější je vést palbu na kratší vzdálenost.

Podle výrobce Excalibur umožňuje zasáhnout cíl desetkrát rychleji, než zvládnou klasické „hloupé“ dělostřelecké granáty a jeden Excalibur nahradí práci deseti až 50 konvenčních granátů. Takže ve výsledků, pokud se nebude střílet na maximální vzdálenost, může Excalibur naopak životnost houfnice šetřit.

Proč tedy není Excalibur dodáván Ukrajincům po desítkách tisíc? Problém je cena a náročná výroba.

Cena jednoho granátu Excalibur je udávána 112 000 dolarů, tedy 2,3 milionu Kč. V roce 2020 americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) nabídla Nizozemsku prodej 199 projektilů Excalibur, včetně programovacího a provozního vybavení, výcviku a technické podpory, za 40,55 milionu dolarů (898 milionů Kč). Pokud se budeme držet zásady, že obecně (plus mínus) polovina částky připadá na munici (zbraně), a druhá na „věci okolo“, tak jednotková cena Excalibur pro Nizozemsko vycházela na 102 tisíc dolarů, možná 150 000 dolarů.

Velká cena nám mimo ukazuje složitost a časovou náročnost výroby. Americká armáda používá Excalibury od roku 2007 a roční produkce je odhadována na několik tisíc granátů. Například ve fiskálním roce 2018 Pentagon objednal 5312 střel a v roce 2019 4633 střel. Není ale jasné, zda plnění objednávek potrvá rok, dva nebo více. V minulém roce zase Pentagon objednal neznámý počet Excaliburů za 150 milionů dolarů.


V roce 2020 americká armáda pomocí houfnice XM1299 s hlavní dlouhou 58 ráží a střely Excalibur přesně zasáhla cíl na vzdálenost 65 kilometrů.

Samotná americká armáda přitom v Afghánistánu, Iráku a Sýrii použila minimálně 1900 střel Excalibur. Pokud Ukrajina dostane 6000 Excaliburů, půjde pravděpodobně o velkou část současných skladových zásob americké armády.

Jaké jsou skutečné výrobní možnosti firmy Raytheon, není zřejmé. V posledním roce ale Raytheon nepochybně zvedla výrobu na maximum a bude investovat do zvýšení výrobních kapacit – Excalibur totiž na Ukrajině jasně ukázal své schopnosti a o tento typ munice bude obrovský zájem.

Možnosti jsou ohromné – každá houfnice s plnou zásobu 40 kusů střel Excalibur, tedy v celkově hodnotě čtyř miliony dolarů (40×100 000), což je polovina hodnoty moderní houfnice nebo moderního tanku, může na vzdálenost až 50 kilometrů zničit celý tankový nebo mechanizovaný prapor. A to se bavíme o jediné houfnici.

Je však třeba minimálně o řád zrychlit roční výrobu a výrazně snížit výrobní cenu. To si vyžádá mnohamiliardové investice a několik let příprav.

Opět zdůrazněme – podmínkou použití střel Excalibur je špičkový průzkum a digitalizované systémy velení a řízení. Nač je vám přesně naváděný granát s dostřelem 50 kilometrů, když nevíte, kde je nepřítel, nebo když znáte jeho pozici, ale nemůžete tuto informaci včas předat velení nebo přímo daným houfnicím.

Zdroj: Defence24, army.mil

Nahlásit chybu v článku


Související články

Účinná palebná podpora – hlavní úkol dělostřelectva

Ve dnech 15. – 19. dubna se ve Výcvikovém táboře Jince konal nácvik střelby a řízení palby s bojovou ...

Polsko chce protiradiolokační dělostřeleckou a raketovou munici

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni studuje možnost vývoje dělostřelecké a raketové munice s ...

Americká samohybná houfnice Paladin s dostřelem 130 km

Americká armáda (US Army) vyvíjí celou novou rodinu dělostřeleckých a raketových systémů dalekého ...

Houfnice CAESAR: Pouhý dostřel nestačí

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) rozhodlo v loňském roce, že 152 mm samohybná kolová houfnice (ShKH) ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • TC82
    05:24 13.02.2023

    Vzhledem k cene ktera se dost blizi GMLRS a bude dana hlavne tou inercialni navigaci (ktera bude v obou pripadech dost podobna) mi prijde efektivnejsi strilet GMLRS s vetsim ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k cene ktera se dost blizi GMLRS a bude dana hlavne tou inercialni navigaci (ktera bude v obou pripadech dost podobna) mi prijde efektivnejsi strilet GMLRS s vetsim dostrelem, nasobne vetsi hlavici nebo protitankovou submunici.Skrýt celý příspěvek

    • Dzin
      12:32 13.02.2023

      Vždy záleží jakou zbraň máš k dispozici. Excalibur umožňuje dát takové schopnosti prakticky jakémukoliv dělu/houfnici ráže 155mm.

      Vždy záleží jakou zbraň máš k dispozici. Excalibur umožňuje dát takové schopnosti prakticky jakémukoliv dělu/houfnici ráže 155mm.

    • Hevonen
      12:31 14.02.2023

      Keďže máš na výber z rôznych systémov, pri útokoch na obrnené ciele, by bolo asi vhodnejšie zvoliť muníciu Bonus. Jedným granátom vieš zneškodniť dva tanky, submunícia si tank ...Zobrazit celý příspěvek

      Keďže máš na výber z rôznych systémov, pri útokoch na obrnené ciele, by bolo asi vhodnejšie zvoliť muníciu Bonus.
      Jedným granátom vieš zneškodniť dva tanky, submunícia si tank inteligentne vyhľadá sama, čo samo osebe šetrí životnosť hlavne aj znižuje nároky na prieskum a vysokú presnosť súradníc.
      Cena za kus sa uvádza 40.000, dostrel 35km je úplne postačujúci, lebo je za čiarou ruského dostrelu.Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      13:41 03.08.2023

      GMLRS, Excalibur sú vianazé na presné GPS súradnice cieľa. Bonus a SMArt sú "fire and forget", teda stačí približnú polohu a cieľ si už nájde submunícia sama pomocou IR senzoru a ...Zobrazit celý příspěvek

      GMLRS, Excalibur sú vianazé na presné GPS súradnice cieľa. Bonus a SMArt sú "fire and forget", teda stačí približnú polohu a cieľ si už nájde submunícia sama pomocou IR senzoru a milimetrového radaru. Samozrejme sa na Ukrajine používa, tri týždne dozadu prebehlo Twitterom video o zásahu T-90M touto muníciou neďaleko Robotyne.

      Samozrejme tejto munície má Ukrajina veľmi obmedzené počty. Väčšinou sa Ruské ciele ničia "hlúpou" muníciou pretože tej presnej nemá Ukrajina nikdy dosť, predpokladám že aj zložitosť 155mm granátu obsahujúceho takúto presnú submuníciu je na výrobu oveľa náročnejšia než u Excalibru a UA ich bude mať o to menej.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        14:24 03.08.2023

        Pardon mi ušlo, omylom som klikol na starší článok v mobile a netušil z akého dátumu sú to komenty :D

        Pardon mi ušlo, omylom som klikol na starší článok v mobile a netušil z akého dátumu sú to komenty :D

  • pjaro77
    19:48 11.02.2023

    Nejaké informácie o SMArt155 a BONUS ? Dlhšie o nich na ukrajine nepočuť.

    Nejaké informácie o SMArt155 a BONUS ? Dlhšie o nich na ukrajine nepočuť.

  • Jan Grohmann
    08:51 11.02.2023

    Další bodové ničení ruské obrněné techniky stojící v koloně. Jen není jasné, zda to je Excalibur nebo HIMARS (možná spíš to druhé). Princip použití je stejný, efektor může být ...Zobrazit celý příspěvek

    Další bodové ničení ruské obrněné techniky stojící v koloně. Jen není jasné, zda to je Excalibur nebo HIMARS (možná spíš to druhé). Princip použití je stejný, efektor může být různý.

    https://twitter.com/666_mancer... Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      13:16 11.02.2023

      Škoda že to je už postaršího data.

      Škoda že to je už postaršího data.

  • liberal shark
    08:25 11.02.2023

    Nejhezčí na tom je, že místo celého vlaku granátů stačí jeden vagon. Zničení daného cíle tak vyjde celkově levněji, zaměstná méně lidí a prostředků.

    Nejhezčí na tom je, že místo celého vlaku granátů stačí jeden vagon. Zničení daného cíle tak vyjde celkově levněji, zaměstná méně lidí a prostředků.

  • Rado46
    08:21 11.02.2023

    K clanku dodam,ze Rusko sice pouziva na nicenie ukrajinskej techniky,podobnu presnu municiu-Krasnopol,ale Excalibur ma vacsi dostrel a je presnejsi...

    K clanku dodam,ze Rusko sice pouziva na nicenie ukrajinskej techniky,podobnu presnu municiu-Krasnopol,ale Excalibur ma vacsi dostrel a je presnejsi...

  • Nagato
    22:12 10.02.2023

    Osobně si myslím, že je chybou Ukrajině poskytovat to nejlepší co máme. Rusové tak prostřednictvím ukořistění přijdou na velká množství technologií pak už je to otázka reverzního ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si myslím, že je chybou Ukrajině poskytovat to nejlepší co máme. Rusové tak prostřednictvím ukořistění přijdou na velká množství technologií pak už je to otázka reverzního inženýrství.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      23:33 10.02.2023

      To nejlepší bylo vyvíjeno právě pro boj s podobnou konvenční armádou. Bez toho nejlepšího by neuspěli. Ať už jde o přesné zbraně, komunikační a průzkumné systémy a dronů všech ...Zobrazit celý příspěvek

      To nejlepší bylo vyvíjeno právě pro boj s podobnou konvenční armádou. Bez toho nejlepšího by neuspěli. Ať už jde o přesné zbraně, komunikační a průzkumné systémy a dronů všech kategorií.Skrýt celý příspěvek

    • alter01
      06:08 11.02.2023

      Prečo by to mala byť chyba ? Má USA odskúšané strelbu za bojových podmienok , z zime , mrazy , proti skutočnému nepriateľovi , v boji keď ide aj obsluhe o život , je v strese , ...Zobrazit celý příspěvek

      Prečo by to mala byť chyba ? Má USA odskúšané strelbu za bojových podmienok , z zime , mrazy , proti skutočnému nepriateľovi , v boji keď ide aj obsluhe o život , je v strese , atď. Alebo stačí niečo ako "Putinovský tankový biatlon " kde "naše zbrane iba vyhrávajú ,nemajú poruchy , obsluhe sa netrasú ruky ? Alebo ich testovať v Sýrii, Afganistane v nejakom proxykonflikte , kde je nepriateľ iba nejaká banda otrhaných satrapov. Ukrajina dnes ideálny polygon je pre každú zbraň , ktorá bola vyrobená iba preto aby "hnila" niekde v skladoch . Potom môžeme vyhlásiť : Tovarišči , vyrobili sme znovu zbraň , ktorá nemá vo svete analoga!
      A možno to nie sú až tak super zbrane .....sú tak prešpikované eletronikou , že až sú nepoužiteľné pri -15-20°C , vetre daždi a po 5km brodenia v rasputici.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      10:17 11.02.2023

      To by MOŽNÁ mohlo platit pro F-22 případně snad GMLRS-ER, ale určitě ne Excalibur... to už je klasika jejíž konstrukční principy jsou jasné a divil bych se kdyby rus neměl už ...Zobrazit celý příspěvek

      To by MOŽNÁ mohlo platit pro F-22 případně snad GMLRS-ER, ale určitě ne Excalibur... to už je klasika jejíž konstrukční principy jsou jasné a divil bych se kdyby rus neměl už celkem podrobné výkresy... což zdaleka neznamená že je dokážou sami vyrobit.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      13:23 11.02.2023

      To je fakt, ty sestřelený F-35, zničené M1A2 SEPv3, kořistní Patrioty, THAAD,... Už to všechno mají v hangárech, protože jim posíláme mraky a mraky nejlepší techniky jakou máme.... ...Zobrazit celý příspěvek

      To je fakt, ty sestřelený F-35, zničené M1A2 SEPv3, kořistní Patrioty, THAAD,... Už to všechno mají v hangárech, protože jim posíláme mraky a mraky nejlepší techniky jakou máme.... Doufám, že nesundají a neodtáhnou nějaký Aegis křižník, které jsou ukryté za Zmijím ostrovem a kropí Krym Tomahawky.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:04 10.02.2023

    Proč musí autor tak pěkný článek zazdít svými představami o počtech munice desetinásobně odpovídající realitě nebo představám, že někdo bude tak drahou munici ládovat do jedné ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč musí autor tak pěkný článek zazdít svými představami o počtech munice desetinásobně odpovídající realitě nebo představám, že někdo bude tak drahou munici ládovat do jedné houfnice? Jaká je pravděpodobnost takového děje, že někde bude stát tankový prapor a nezačne se po nástřelu hýbat?
    Když už zde byla řeč o možnosti ničit tankovou techniku, tak se budu těišt, že se objeví informace o použití munice Bonus.
    ... nejspíše je na Ukrajině nasazena i munice Katana.Skrýt celý příspěvek

  • pjaro77
    18:23 10.02.2023

    A čo ruská munícia krasnopol ? Koľko jej rusi môžu mať ?
    Predokladám, že výroba je podobne drahá.

    A čo ruská munícia krasnopol ? Koľko jej rusi môžu mať ?
    Predokladám, že výroba je podobne drahá.

    • Dzin
      19:12 10.02.2023

      Krasnopol má řadu omezení. První je, že je naváděný pouze po laserovém paprsku. Potřebuje tedy někoho nebo něco, co cíl ozáří a bude ho ozařovat až do doby zásahu. To dost omezuje ...Zobrazit celý příspěvek

      Krasnopol má řadu omezení. První je, že je naváděný pouze po laserovém paprsku. Potřebuje tedy někoho nebo něco, co cíl ozáří a bude ho ozařovat až do doby zásahu. To dost omezuje možnsoti nasazení, ale aby toho nebylo málo, dalším problémem je dostřel. Podle verze je to 20 - 25 km, přičemž ale optimální vzdálenost na použití je udávána kolem 16 km a méně. Nemůže konkurovat ani Excaliburu vystřeleného z houfnic s hlavní 39 ráží.

      Kolik jich Rusové opravdu mají je dobrá otázka. Oni sami se s nimi dost chválí a píší, jak vyvolávají děs u protivníků. V souvislosti s dodávkami západních tanků na Ukrajinu se objevily zprávy, že Rusové navýšili jejich výrobu a že se jedná o ideální zbraně, které "tanky NATO" rozstřílí. Ale žádná přesná čísla.

      Jediné, co je mi přesně známo je, že India si objednala 3000 a Čína 1000 těchto střel. Ohledně ceny je to také otázka, Rusové ji uvádějí v rozmezí 1,5 - 2,5 mil. Rublů, ale objevují se od nich i částky 4 mil. rublů. U zmíněné Indické dodávky byla cena cca 37 000 dolarů za kus v roce 2000, což bylo v té době asi 1 mil. rublů v dnešní době po započtení inflace potom 8,5 mil rublů.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:57 10.02.2023

        Pro navádění Krasnopolu bylo zaznamenáno použití dronů, které cíl nasvěcovaly. Výhodou je možnost střelby na pohybující se cíle.

        Pro navádění Krasnopolu bylo zaznamenáno použití dronů, které cíl nasvěcovaly. Výhodou je možnost střelby na pohybující se cíle.

        • SYN_
          10:22 11.02.2023

          Jasně, ale nemůže to být "dron z Aliexpresu" musí nést celkem těžký laserový značkovač a dokázat ho poměrně přesně zaměřit a stabilizovat...

          Jasně, ale nemůže to být "dron z Aliexpresu" musí nést celkem těžký laserový značkovač a dokázat ho poměrně přesně zaměřit a stabilizovat...

          • flanker.jirka
            11:41 11.02.2023

            Ano, ale děje se tak, asi to zvládají.

            Ano, ale děje se tak, asi to zvládají.

    • Hawk
      19:14 10.02.2023

      Krasnopol je relativně zastaralý systém a velmi malým dostřelem (19km u ráže 152mm). Má značné nevýhody v nespolehlivé funkci při střelbě na cíle s jinou nadmořskou výškou, než ...Zobrazit celý příspěvek

      Krasnopol je relativně zastaralý systém a velmi malým dostřelem (19km u ráže 152mm). Má značné nevýhody v nespolehlivé funkci při střelbě na cíle s jinou nadmořskou výškou, než palebné stanoviště (což na Ukrajině není) a taky extrémní citlivost na úsťovou rychlost (vlivem nekvalitní výmetné náplně nebo opotřebení hlavně) s možností naprostého selhání navádění. Takže konkurence k Excaliburu to není ani omylem...Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:59 10.02.2023

        Problémy se střelbou na cíle v rozdílných nadmořských výškách mívají především systémy se satelitním naváděním. Na Ukrajině tento problém odpadá, je jedna velká placka.

        Problémy se střelbou na cíle v rozdílných nadmořských výškách mívají především systémy se satelitním naváděním. Na Ukrajině tento problém odpadá, je jedna velká placka.

  • Badysak
    17:11 10.02.2023

    V případě přesného zásahu první ranou se snižuje riziko odvetné palby (dřívější přesun na novou pozici) tedy kratší vzdálenost k frontě není takový problém podle mne. Naopak ...Zobrazit celý příspěvek

    V případě přesného zásahu první ranou se snižuje riziko odvetné palby (dřívější přesun na novou pozici) tedy kratší vzdálenost k frontě není takový problém podle mne. Naopak zvětšuje efektivní dostřel za frontu.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      05:54 11.02.2023

      Dle video z UA přestala být odvetna palba problém.

      Dle video z UA přestala být odvetna palba problém.

    • Eiffelos
      16:09 11.02.2023

      Excalibur taky letí po řízené dráze a ne balistické a to způsobuje problém s přesný odhalením dělostřelecké baterie pro dělostřelecké radary.

      Excalibur taky letí po řízené dráze a ne balistické a to způsobuje problém s přesný odhalením dělostřelecké baterie pro dělostřelecké radary.

      • flanker.jirka
        18:26 11.02.2023

        Pro vyhodnocení místa odpalu se používá fáze stoupání po výstřelu. Střela v té době neprovádí silné korekce, protože úvodní směr dává SŘP houfnice, aby se co nejvíce využila ...Zobrazit celý příspěvek

        Pro vyhodnocení místa odpalu se používá fáze stoupání po výstřelu. Střela v té době neprovádí silné korekce, protože úvodní směr dává SŘP houfnice, aby se co nejvíce využila kynetická energie výstřelu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...