Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Čínská stíhačka J-20; větší foto“神翼大帝”; CC BY-SA 4.0

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. generace J-20. Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor.

Dnes ve městě Ču-chaj (56 km západně od Hong-Kongu) začala největší čínská letecká výstava. Výstava se koná pravidelně od roku 1996 a při poslední akci v roce 2014 ji navštívilo 230 000 diváků a 130 000 odborníků.

V roce 2014 bylo na výstavě přítomno 700 vystavovatelů z 41 zemí. Celkově se uzavřely zakázky za 23,4 miliard dolarů. Na výstavě v roce 2014 Čína také poprvé představila exportní stealth stíhačku J-31 - ta je menší a jednoduší než J-20. O 40 stíhaček J-31 již projevil zájem Pákistán.

Letošní výstavu slavnostně otevřelo vystoupení dvou nových čínských stíhaček 5. generace J-20. Stíhačky se poprvé představily v rychlém 60 sekundovém průletu a při několika manévrech.

“Tohle bude první veřejné vystoupení čínské stealth stíhačky nové generace,” uvedl před několika dny tiskový mluvčí čínského letectva s tím, že J-20 vstoupí do služby “v blízké budoucnosti”.

Podle britského deníku The Guardian, který se odkazuje na nejmenované analytiky, nelze ještě říci, jaké má J-20 schopnosti a zda dokáže technologicky soupeřit s T-50 nebo F-22A. Bradley Perrett z magazínu Aviation Week nicméně řekl: "Je jasné, že se jedná o velký skok kupředu v čínských bojových schopnostech.”

“Představení ukazuje, že mají již dost sebevědomí, aby letadla ukázala veřejnosti,” cituje The Guardian nejmenovaného západního zástupce průmyslu, který čínskou výstavu navštěvuje od roku 1996. “Tohle je letadlo pro Čínu, což J-31 není; vyvinuli si toto letadlo pro sebe.”

Zatím není jasné, zda se představení J-20 omezí pouze na rychlý průlet, nebo půjde stroj prohlédnout i na statické ukázce.

Podle čínské webové encyklopedie Baidu Baik J-20 vstoupí do služby v roce 2017 a v roce 2020 dosáhne “bojové nasaditelnosti”. Není ale jasné, jak si čínské letectvo představuje “bojovou nasaditelnost.” Dodejme, že země NATO často definují dosažení počátečních operačních schopností (IOC) a nakonec plné dosažení operačních schopností (FOC) zbraňových systémů.

Dvojice stíhaček otevírá leteckou výstavu Ču-chaj.

Například první let F-22A se uskutečnil v roce 1997, první sériový F-22A americké letectvo získalo v roce 2003, IOC bylo dosaženo v roce 2005 a nakonec FOC v roce 2007. První let J-20 se uskutečnil v roce 2011.

J-20 je primárně letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - v severním směru J-20 vyzývá především ruské stíhačky Su-35, v oblasti jihovýchodní Asie letadla americké výroby F-35 Lightning II, případně F-22A Raptor. Na hranicích s Indií si J-20 poměří síly s letouny Rafale, Su-30MKI a v budoucnu FGFA.

Generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva, však upozorňuje, že srovnání J-20 a F-35 nemá valného smyslu.

“F-35 je o rodině systémů, je to o síti - tohle nám dává asymetrickou výhodu,” uvedl Goldfein pro Breaking Defense s tím, že J-20 se spíše podobá (technologicky) americkém stealth letadlu F-117. Když Goldfein pilotoval F-117 do akce, zmáčkl kouzlené tlačítko jménem “stealth” a všechny antény F-117 se stáhly a sedadlo pilota pokleslo dolů, aby pilot nezhoršoval radiolokační odraz letounu. F-117 neměl žádné datové propojení s ostatními letouny.  “Proto, když slyším o srovnání F-35 a J-20, je to téměř nesmyslné srovnání."

Otázkou je také použití motorů u J-20. Podle čínských médií sériová verze J-20 získá čínské motory WS-15. Nicméně před několika dny ruský deník Vědomosti (ale také čínská a japonská média) informovala o objednávce dalších 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.

Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11. 

Zdroj: The Economic Times

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Největší nákladní letadlo světa An-225 v čínských rukou

Ukrajinská společnost Antonov a čínská obchodní společnost AICC (Aerospace Industry Corporation of ...

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • jj284b
    12:25 03.11.2016

    podla obrazkov to vyzera ze J-20 bude mat vyssiu uroven STEALTH ako PAKFA. Staci sa pozriet na ciste linie spodnej casti bez zbytocnych zaobleni... viditelne sa inspirovali F22 co to slo..

  • logik
    10:15 03.11.2016

    Hlavně F15 je výborné éro, ale je to ještě aerodynamicky stabilní design, takže své obratnosti dosahuje trochu jinými prostředky než moderní éra. Hledat analogii zrovna u něj moc dobře nejde....

  • Gloton
    02:07 03.11.2016

    Jirosi
    Člověče vždyť ty vůbec nemáš o ničem z této problematiky ani potuchy.
    Jak do toho můžeš motat tu F-15E kvůli regulovatelným vstupům vzduchu do motorů nechápu. Ty vstupy vzduchu na F-15 se hýbou totiž z jediného důvodu, aby byl optimalizován přívod vzduchu k motorům při různých rychlostech letu. Vůbec to neslouží k aerodynamickému řízení letounu.

  • Luky
    21:18 02.11.2016

    Čína je velká, spíš chtěli velkou stíhačku s dlouhým doletem a zbraňovou kapacitou.

    Některé ty hi-res obrázky nevypadají špatně. Myslím, že jí dám ještě šanci.
    Mimoto jsem měl vždycky slabost pro přepadové stíhače jako MiG-23 nebo MiG-31...prostě brutálnější désign
    http://i.imgur.com/NkYDZKd.jpg...
    http://i.imgur.com/tqB7stO.jpg...
    http://i.imgur.com/K8NfJG6.jpg...
    http://i.imgur.com/45VwzY6.jpg...

  • Tom90
    21:08 02.11.2016

    A co kdyz proste nevychazela poloha teziste a tak prodlouzili pridovou cast?

  • Jirosi
    20:22 02.11.2016

    Všiml jsem jsi že tu někdo uvedl požití "canards" T50 . Mam dojem ze dochazi pouze o záměnu z jiným prvkem viz:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    zde překvapivě podobné prvky u F15:
    http://www.warbirdaeropress.co...

    Dále se tu bavíte o slotech na náběžné hraně. Ty ale jen vylepšují airodynamické vlastnosti křídla při velkých úhlech náběhu, nikoliv jako prvky pro uvedení letadla do daného stavu, K tomu se požívají jiné prvky (vyškovka, "canards" nebo vektrovaní motoru).

  • Wanislav
    16:55 02.11.2016

    Co se týče celkové koncepce letounu, tak podle mě vypadá ta jak vypadá, protože koncepce draku vychází z migu 1.44. Mig tuto koncepci zvolil na základě poznatků 80. let. Kdy byly kachny velmi populární + vložili do toho vlastní invenci. Znám z vlastní zkušenosti, že pokud vám už někdo vytyčí cestu a ukáže vám jak má vypadat cíl, postavíte to někdy lépe, někdy hůře, ale vždy dost podobně.
    Jinak délka a velikost je tam kvůli té středové pumovnici, ve které se mají převážet protilodní střely. Aspoň tak to někde tady psali.
    Spíš jsem zvědavý, jak bude vypadat další generace čínských strojů, protože ta už podle mne bude originální.

  • Shania
    15:44 02.11.2016

    článek o RAM
    https://www.reddit.com/r/Credi...

    Tady článek o nové 6.gen stíhačce USAF
    https://www.flightglobal.com/n...

    Zatím jen to, že ji chtějí mit do 2030. má to být platforma s velkým doletem a velkou zásobou munice, at už to bude DEW, menší rakety, nebo větší nosnost. Se zaměřením na Stealth, rychlost a obratnost (ne nutně 9g).

    Tipnul bych si, že to tentokrát bude velké nebo větší jak SU-27.

  • Shania
    15:37 02.11.2016

    Todomatch: je jedno jak to nazveš, F-22 i F-35 mají prvky, které dělají to co LERX.

    http://i55.tinypic.com/2lxxq9z...
    http://i55.tinypic.com/14blwes...
    http://i896.photobucket.com/al...

    Tohle http://1url.cz/UtH79... je leading edge flap http://breakingdefense.com/wp-...

  • Todomatch
    12:21 02.11.2016

    to logik: Pokud jde o "canards" u letounů 5. gen., tak myslím, že americký F-22 Raptor a F-35 je nemají ani v podobě LERX. Ruský Suchoj T-50 se bez nich neobejde a má je - viz. zde http://1url.cz/ptH7v.... Na dalším odkázaném obrázku je dobře vidět, že v případě Suchoje svou velikostí a umístěním opravdu suplují klasické canards, jaké má třeba Su-30 http://1url.cz/ItH75... - Raptor v tomto nákresu žádné vyznačené nemá. U F-35 o tom debetaují a tady na tom posledním vyzvětšovaném snímku cosi je, ale vypadá to dost bizardně - ten sklon a tvar http://1url.cz/UtH79...

  • Kozlus
    12:12 02.11.2016

    Kdyz se na to letadlo divam, tak by me zajimalo, jestli nahodou nedelal Mig-31 neco neslusnyho s F-22 a tohle neni nasledek :)

  • logik
    12:00 02.11.2016

    Luky: jo, o konstrukci letadel čerpám až na výjimky z anglickejch materiálů, tak český termiti někdy neseděj. Dík za upřesnění.
    (a z mínusů si nic nedělej, mam dojem, že tu někdo mínusuje všechny, kdo by jen trochu mohli zpochybňovat "superioritu" čísnkýho éra)...

    todomach (odpověď na post poslaný do špatný diskuse):
    F22 leading edge flaps má, viz např.
    http://www.f22fighter.com/airf...
    stejnětak F35
    http://www.codeonemagazine.com...
    To, že LEX nahrazují absenci kachen - v tom souhlas. Podle mne právě se volí toto řešení kvůli menším problémům s RCS. Je možné, že J-20 má ale asi křídla natolik vzadu, že už by to nebylo tak efektivní řešení - ale to je dohad.

  • Luky
    11:30 02.11.2016

    klidně si mě za tu terminologii mínusujte, ale když vidím, že logik používá výrazy jako "vertikalní ocasní plocha" a stále stavěl kanardy proti směrovce a ne zadní výškovce, jak jsem psal já.....tak jsem to raději dovysvětlil

  • KOLT
    10:45 02.11.2016

    Ono těch "primárních" věcí je povícero ;-) Nicméně dost zásadní je situační povědomí. K tomu vám schopnost "nebýt viděn" velmi pomůže, protože můžete zaletět dál, aniž byste byli spozorováni. Jenže pokud nemáte dostatečný přehled o situaci, nevíte ani, jak "dál" vlastně zaletět můžete. Což přesně byl problém F-117, která ve stealth režimu o situaci v okolí moc nevěděla (a jen a jen proto ji dokázali Srbové sestřelit, F-22 ani F-35 by se to v té samé situaci prakticky nemohlo stát). Osobně si nemyslím, že by J-20 na tom byla v tomto ohledu tak špatně jako F-117. Nicméně pravděpodobnost, že by dosahovala schopností byť i F-22, natož F-35, se dle mého názoru limitně blíží nule.

  • logik
    10:28 02.11.2016

    Klimešov:
    Délka letounu není vynucena délkou motorů (byť by to bylo dobré vysvětlení):
    Saturny jsou dlouhé pět metrů, to je ničím se nevymikající délka, např. F119 jsou o nějakých pár centimetrů delší, F135 (z F35) jsou delší o půl metru.

    To, že kachny tam jsou kvůli celkové délce letadla a nutnosti dosáhnout dobré manévrovatelnosti v okamžiku, kdy ostatní řídící plochy jsou hodně vzadu, v tom si myslím máš pravdu.
    Otázka právě je, proč zvolili takovoudle konfiguraci, i když má i své nevýhody. Je to kvůli dosažení větší délky letadla kvůli místu pro munici? Myslí si, že tím získají obratnější letadlo? Nemají tak čistý aerodynamický design, a tak to musí dohánět "extra řídícími plochami"?
    Nebo je důvodem to, že potřebovali dosáhnout u tak velkého letadla nízkých přistávacích rychlostí, protože s ním počítají na letadlové lodě?

  • Iq323
    23:16 01.11.2016

    Je hezké že generál mluví o systémech a o rozdílu mezi F 35 a j20 nic méně primárně jde o to aby jste nebyli vidět a mohli vystřelit dříve než nepřítel o nic jiného nejde dříve zaměřit dříve vystřelit

  • Luky
    22:43 01.11.2016

    Jen pro pochopení mých předchozích příspěvků (hezky česky):
    vodorovná ocasní plocha - VOP ( jinak také zvaná stabilizátor)
    svislá ocasní plocha - SOP

  • Klimesov
    21:41 01.11.2016

    Luky a logik. Jestli se můžu přidat do vaší diskuze, tak mně osobně použití těch kachních ploch nepřipadá jako lepší cesta kterou se dá jít, jako spíše vynucená konstrukční úprava. Podle mého Čínští konstruktéři zvolili toto řešení díky samotné velikosti J-20. Nejsem sice letecký technik, ale mám za to, že takhle velký letoun se bude jednodušeji pilotovat a bude mít lepší manévrovací schopnosti s kachními křídly ve předu.

  • Klimesov
    21:32 01.11.2016

    No když jsem se díval na fotky, tak mně osobně připadá ta větší délka, spíše díky tomu že používají ruské motory. Ona totiž ta J-20 má střely uložené podobně jako F-22 raptor, tudíš soustředěné v přední části letounu, kdežto T-50 je má rozmístěné uprostřed podél motorů. A mně ty ruské motory připadají poměrně dlouhé. Ono když se podívám na otevřené pumovnice T-50 a představím si, že by střely byly přesunuty do přední části letadla tak by mi vyšlo že by musela být i T-50 podobně dlouhá jako J-20.
    Ale je to jen odhad podle fotek.

    J-20: http://2.bp.blogspot.com/-ZYH6...

    F-22: http://www.investors.com/wp-co...

    T-50: http://3.bp.blogspot.com/-4Txc...

  • sanityangel1
    21:04 01.11.2016

    Porad tak nejak si rikam, ze by bylo super, kdyby diskuze mela vlakna a clovek by si mohl je odfiltrovat dle zakladatele vlakna.

  • logik
    20:42 01.11.2016

    Luky: ale já jsem nevrdil, že je to automaticky špatné. Já jsem tvrdil, že mě překvapuje, že zvolili řešení s kachníma plochama, když od nich letadla 5. generace ustupují - a když tyto plochy mají poměrně velké problémy při snižování RCS.

    Jinak zdaleka nejde o průmět v dané rovině. Plocha, která není k radaru kolmo, nevadí, odráží signál jinam a je zcela jedno, jaký má průmět. Daleko větší problém jsou různé válcové plochy, hrany, zákoutí, kde dochází k vícenásobným odrazům atd.... A tyto problematické prvky se prostě na kachnách nalézají, a jsou z přední polosféry vystavené radaru více, než zadní ocasní plochy.

    Jinak těch návrhů stíhačů šesté generace je daleko víc a spousta z nich nemá kachny:
    http://forum.keypublishing.com...
    v každém případě vertikální ocasní plocha je úplně stejnej problém, jako kachny. Takže výměna jednoho problematického prvku za druhej je úplně jiná písnička, než, když má letadlo oboje. Design dostatečně obratného VLO letadla bez kachen je už zvládnutej. Bez kachen i ocasu zatím ne, takže aspoń jeden problematickej prvek potřeba zatím je. To ale nijak "neobhajuje" letadla s oběma prvkama.

    Ale já nechci vylučovat, že se nedá postavit dobré VLO letadlo s kachnama. Jen prostě jsem skeptickej k tomu, že když šla čína jinou cestou než ostatní, že by to byla cesta lepší.

  • Grull
    19:55 01.11.2016

    Také jsem si říkal, že je docela dlouhá :-)
    Třeba je to schválně, aby se do ní vešla nějaká větší pastelka.
    Má to být stíhač, ale kdyby jako neviditelný poponeslo o kus dál něco výkoného...

  • s_jirka
    19:37 01.11.2016

    J-20 se mi také nelíbí a jako nejhezčí letadlo 5.gen volím místo F-22 raději YF-23 Black Widow :-)

  • s_jirka
    19:34 01.11.2016

    jj kolmé úhly jsou nevýhodné, špatné jsou i vnitřní úhly neb vrchol úhlu se radaru jeví jako malá kolmá ploška a to pro docela velký úhel ozařování - takže na negativní šípovitost můžeme u stealth také zapomenout
    Válcová plocha má nevýhodu, že v okruhu 360° má stejný radarový odraz. Respektive na válci lze vždy najít plochu jež bude k radaru kolmo. Letadla se optimalizují především na nízký čelní RCS, takže v čelním profilu nikdy válcová plocha nebude.
    Proto nábežné hrany křídel, jež se dají aproximovat na válcovou plochu nejsou nikdy kolmo k podélné ose letadla. Nehledě na to že by to ani aerodynamicky nebylo vhodné.

  • Luky
    18:40 01.11.2016

    Ale Northrop i Boeing pracují v konceptech pro šestou generaci s kanardama. Japonci taky, Číňani to dál rozvíjejí. Nevím, jestli je potřeba se o toto přít.

    To co jsem chtěl říci, že kanardy nahrazují zadní VOP. Takže máš tu plochu vzadu nebo vepředu. SOP můžeš zkusit vypustit u obou konfigurací.

    Jde o to, že při nejvíc laickým pohledu se třeba můžeš na problematiku RCS dívat jako na optický průmět, ale to se asi budeš pohybovat v řádech metrů. Pro ty nižší RCS už je takový přístup stejně mimo. Ale když si budeš porovnávat průměty delt s kanardy a delt se zadní VOP, tak ty průměty budou vždycky ty řiditelné plochy ukazovat, mimo jednoho směru a to u obou případů.
    Prostě u koncepčních úvah můžeš pracovat se vším a balancovat, ale hlavně zkoušet modely a materiály a hledat interference. Třeba kolmá napojení jsou prý šajze, doutníkové tvary to samé a pod.

    Mě například přijdou u J-20 trochu navíc ty kýlovky a jejich napojení. Válcovité trysky a ten dlouhý trup mi taky nepřijde jako úplná hitparáda. Ale říci, že je to blbě kvůli kanardům je dle mě zcestný. Není to žádný zaklínadlo, že odtud je vše blbě. Je to prostě jedna z ploch, se kterou můžu nebo nemusím pracovat. Proto jsem v prvním postu psal něco o tom, že nejmenší RCS má letadlo, který není.

    Možná je zajímavý přístup mít tyhle větší řiditelný plochy a doplnit je vektorama. Při vysokorychlostním BVR plochy zamknu a manévruji všesměrovým vektorem - neztrácím rychlost (nižší odpor) a držím maximální stealth. Když se dostanu do bitky na nože, odemknu plochy a surfuju v luftu naplno i za cenu vyšší RCS. Tak se to ostatně už prý i dělá...

  • Sholva
    17:38 01.11.2016

    Prodlužovat délku trupu není úplně ideální - představte si manévry okolo 9G a co to bude dělat s drakem. Myslet si, že to je něco, co jiné nenapadlo, je trochu zvláštní. Jenže Rusi jsou v aerodynamice o chlup před Amíkama. A než se Čína dostane na tenhle level, tak to potrvá hodně dlouho - to se prostě neokopíruje, to se musí odzkoušet, prošlápnout pár slepých uliček atd...
    K motorům - rozdíl je v tom, že Rusi vyvíjejí nový motor a mají k tomu ohromné zkušenosti. Zatímco Čína vyvíjí nový motor a má na k tomu prd, žádný kloudný doteď nevyvinula, není všechno jenom o okopírování rozměrů jedna k jedný, ale že to chce hodně moc pokročilou metalurgii a materiálové schopnosti, které má hodně málo výrobců. Monokrystalové lopatky turbín jsou jen vrchol ledovce.

  • logik
    17:22 01.11.2016

    blbnu T-20, J-20...

  • logik
    17:20 01.11.2016

    pks_: prodlužování trupu má ale i nevýhody: větší namáhání trupu na ohyb a tedy požadavek na větší pevnost trupu. Ve výsledku to může znamenat takové navýšení váhy, že aerodynamicky by se Ti více vyplatilo letadlo rozšířit symetričtěji.

    Todle jsou už teorie, které bez podrobných výpočtů těžko brát jinak než jako těžko ověřitelné teorie bez reálnějšího podkladu. Navíc, kdyby to bylo tak jednoduché, jak píšeš, tak už to dělají všichni. Když někdo - bez větší tradice v leteckých konstrukcích, začne něco dělat jinak než ostatní, tak bych byl skeptickej k tomu věřit, že to dělá lépe.

    Osobně bych za tou délkou spíše viděl snahu maximalizovat účinnost kachních ploch: těžiště T20 a především působiště vztlaku bude hodně vzadu a tak kachní plochy budou snadno i svojí malou plochou letadlo točit ve vertikální rovině. Ale je to taky jen dojem: na takovýdle úvahy toho o tom letadle víme hrozně málo.

  • logik
    17:11 01.11.2016

    PS: T-50 nemá kachní plochy, ale leading edge extension (flaps). Ty má i F-22 stejně jako F-35. A mají je i letadla rodiny SU-27, ať už mají navíc kachní plochy, či nikoli.

  • pks_
    17:10 01.11.2016

    k T-50 tady zaznělo pár neaktuálních informací:
    a) 20.10.2016 vzlétl 9. prototyp T-50 - k testům kompletní avioniky
    b) v říjnu 2016 by měl být hotov první vzorek finálního motoru (Izdelie 30)
    c) T-50 s plánovaným motorem (Izdelie 30) bude testováno na konci roku 2017
    d) v 2017 má být dodáno armádě 5ks - zřejmě se starším motorem

    viz. http://www.aktualnikonflikty.e...

    Napadlo mě, že J-20 má tak šíleně dlouhý trup (údajně 20m) kvůli tomu, aby se hodně vešlo do zbraňových šachet. Pokud nerozšíří trup a jenom jej prodlouží, tak vezou další náklad aerodynamicky "zadarmo". Možná to je cesta, kterou budou ostatní následovat.

  • logik
    17:04 01.11.2016

    Luky: fór je v tom, že ty všechny kanardové letadla 5. generace..... jsou jen koncepty. Zatím všichni, kdo letadlo dotáhli do finálního stavu, kanardy opustili.

    To, že kachní plochy jsou poměrně účinné při řízení vím (v poslední době se ale zjistilo, že za pomocí vhodně tvarovaného trupu jdou poměrně účinně nahradit).

    Souhlasím s tebou, že svislé ocasní plochy jsou problematické partie, ale pak by mělo smysl NAHRADIT je kachníma plochama. To dělá např. Tebou zmíněny X-36. J-20 má ovšem obojí, jak kachní plochy, tak ocas. Co ušetřili jsou menší vodorovné ocasní plochy, ale ty opravdu kryté jsou a pro RCS nebývají velkým problémem

    U TF-X je zas design s kachníma plochma jedinej ze tří: evidentně tedy se za kachní plochy něčím platí, když je nemají všechny konfigurace.

    Když však zůstaneme u alespoň trochu ozkoušených letadel: tak proč Rusové u T-50 a T-35 canardy odstranili, když u dřívějších konstrukcí je měli? A pokud tedy kachny zvyšují obratnost, znamená to, že chceš tvrdit, že J-20 bude obratnější než T-50? Nebo spíše číňané dohánějí Ruskou konstrukci za cenu kompromisů?

    A chceš tvrdit, že teda Číňané s daleko méně zkušenostmi s designem zvládli design kachen bez kompromisů v RCS, ale rusové to nezvládli a tak museli kachny odstranit? Nebo Rusové odstranili kachní plochy z jiných důvodů? A proč ty neplatí pro čínskou konstrukci?

    Prostě jsem skeptický, že by čína přišla s lepší konstrukcí než zavedení hráči s daleko silnějším zázemím v dané oblasti. Proto si myslím, že nejde o "superprvek", který z J-20 dělá lepší letadlo než u konkurentů, ale spíše o kompromis, protože to čína neumí udělat dostatečně dobře bez toho.
    Možná čínu podceňuju, ale podle mne je to daleko pravděpodobnější vysvětlení, než to, že čína umí něco (zlepšit vlastnosti letounu za pomoci kachen bez negativních vlivů na letoun), co ostatní konstruktéři nikoli.

  • Bazinga20
    16:56 01.11.2016

    když některé štve a flustruje internetová diskuze tak proč je stále čte? to zavání oblibou v sebetrýznění

  • Arassuil
    16:37 01.11.2016

    raziel87: To víš, rád si rýpnu. Zejména na internetových diskuzích, kde se odbornost lidí posuzuje podle toho, jaké píší Y/I, komu dají hlas ve volbách a podle toho, jaký mají nastavený u jména avatar.

  • KOLT
    16:33 01.11.2016

    pro Superme: Tak oni Rusové k T-50 také vlastně nemají hotové motory, víme ;-) A pravděpodobně ani drak, čili v tomhle jsou *možná* Číňané napřed. Minimálně pokud se jim příští rok podaří do armády dostat první produkční kusy a do 2020 dosáhnout IOC, budou mít oproti T-50 možná náskok i celé pětiletky... Ovšem o tom, že T-50, až skutečně bude, bude hrát soutěž minimálně o třídu vyšší, vůbec nepochybuji.

  • raziel87
    16:32 01.11.2016

    to můžou, ale ti neplkají po internetových diskuzích. Měl jsem na mysli Karla s Honzou, kteří mají zvláštní potřebu pitvat se zasvěceně v menstruačních bolestech na základě pochycení pár informací od Katky a Míši....tys to určitě pochopil, ale musel si z nich křečovitě udělat gynekology což? :)

  • KOLT
    16:28 01.11.2016

    Jj, na palbě to pochopili, a proto je plná blitek od razielů a podobných mindrákystů... Že tak vehementně nebojujete proti mastodontovi, patryotovi a podobným individuím, které tady pravidelně blijí úplné nesmysly bez jakékoliv reálné hodnoty? Jo ahaaa, oni mají ten správný světonázor, tím to bude. Já sice s logikem zhusta nesouhlasím, a na jeho komunikaci je poznat, že je to zelenáč, ale na rozdíl od vás a fenriho si myslím, že to rozhodně není nějaký debil. Mmchd, když už jste zmínil fenriho a Kuzněcova, tak zrovna tam napsal fenri takovou snůšku blbostí, o kterých byl zjevně vehementně přesvědčený, že jsem se tam radši ani neangažoval....
    ----
    RiMr, máte pravdu, jen jsem se prostě neudržel...

    Mmchd, ta podobnost se Švédy, kterou zmínil i Todomatch, mi přijde skoro největší. Jasně, seveřani jsou stará generace, tudíž detaily jsou zcela jiné, ale hlavní koncepce jsou si podobné víc než s F-22 nebo T-50.

  • Arassuil
    16:27 01.11.2016

    raziel87: Karel s Honzou můžou mít prosperující gynekologickou praxi. Asi tak bych to řekl.

  • raziel87
    16:13 01.11.2016

    jo, sem frustrovanej z volů v internetovejch diskuzích.....a Rimr z toho vyvodil, že jsem malý, tlustý, nešťastný panic s uhrami, který je tak strašně nešťastný ze sebe sama, že mu nezbývá než nadávat anonymně lidem v internetovejch diskuzích :).....raději se Rimre neživ psychologií.

    Jako každý mám své denní starosti a životní bolesti, ale tvůj úsudek je úplně mimo. Jednám přímočaře, avšak nespatřuji na sobě, že bych neměl rád život a lidi. Jen mi je kurva proti srsti, když se o menstruaci baví zasvěceně Karel s Honzou....

  • RiMr71
    16:05 01.11.2016

    ...kašleme na Raziela, ta frustrace je tak viditelná, evidentně nešťastný člověk.
    ________

    Copak to má J20 za bouli dole na čumáku? Předpoklám že jde o IRST?

    Mě osobně J-20 nejvíc připomíná Drakena s přidanou kačenou.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    16:01 01.11.2016

    2 Vrata
    Nemám co skrývat, Logika nemám rád a proč chodit okolo horké kaše a hrát si na diplomata?? na Palbě by měl za ty blbý kecy na úrovni 14 letýho dítěte permaban.

    Proč tady z toho dělat další iDnes, kam příspívá se svými subjektivními pocity i Maruška z Čimelic, Pepík z Klatov, Venca z Prahy? jen proto, že je baví letadla a jako malý si dělali papírový vlaštovky? inu prosím......ale pak tu bude změť sraček allá diskuze ke Kuzněcovu. Buď to pochopíš, nebo budeš taky debil a budeš kopat pro armádní web pro všechny :) prostě takovou virtuální hospodu. Na palbě to pochopili a proto ten web funguje - tady dávají prostor každému a číst ty patoky, aby se člověk dostal k něčemu, co má hlavu a patu (Charlie, Rimr, Fenri, Luky, Skelet) je běh na dlouhou trať, protože tu mají potřebu vyjadřovat se volové, co si koupili 3 výtisky ATM.....

  • Vrata
    15:49 01.11.2016

    raziel: ja bych dal BAN tobe --- viz tvuj nenavistny komentar k osobe logika prospikovany vyrazy typu "prestanes psat hovna", "si debil".

    Z meho pohledu - jestli hodnotis logika na 14 let, kolik je tobe - 5let??

  • Superme
    15:29 01.11.2016
    Oblíbený příspěvek

    Clanek - Nechci se tady nijak hádat, ale těžko může být J-20 na podobném vývojovém stupni jako T-50, když si Čínani musí ty motory od Rusů kupovat.

    To je stejné, jako bych napsal, že T-50 je na stejném vývojovém stupni jako F-35 , přičemž by si Rusové museli kupovat motory od Američanů. Prostě to vůbec nedává smysl.

    Jinak bych chtěl upozornit na chybičku hned na začátku: "Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor." - jsem si jistý, že by tam mělo být "T-50 PAK-FA". :)

  • Luky
    15:25 01.11.2016

    čímž ale neříkám, že je J-20 super a dotažený stealth
    Ale usuzovat, že kanardy jsou opuštěny je telecí, ábíčkovský a infantilní.

  • Luky
    15:19 01.11.2016

    existuje celá řada 5 gen konceptů, které kanardy měly, nejen tento:
    https://upload.wikimedia.org/w...
    https://cz.pinterest.com/pin/3...
    http://i772.photobucket.com/al...
    https://qph.ec.quoracdn.net/ma...

    kachní plochy mají sílu, často větší než ocas a třeba při startu se můžou i lépe spolupodílet na vztlaku a nemusí vůbec platit, že se zvýší RCS, když se vypustí zadní VOP.
    Co se týče krytí VOP, tak to je stejně u klasických konfigurací hodně mizerný...spíš se řešilo, že se někdy zamykají a řídí se jen tryskami, protože jejich pohyby vytvářejí mnohasměrné odrazy...a PAK-FA vlastně kanardy má, jen jsou integrované do platýzu, stejně jako náběžná mechanizace křídla.

    tady si třeba něco přečti, trvalo mi to 10 vteřin najít:
    https://www.quora.com/Is-Chine...

  • Bazinga20
    14:57 01.11.2016

    Asi to nebude minimálně ze začátku na úrovni amerických strojů na stranu druhou jakýkoliv výsměch podle mě rozhodně není na místě... celá západní Evropa se nezmohla na vlastni projekt letadla 5. generace.

  • logik
    14:43 01.11.2016

    raziel: Kupodivu vím, že canardy zlepšují obratnost a že mohou nahrazovat jiné řídící prvky.
    Ovšem vzhledem k tomu, že se těchto prvků zbavují nejen západní konstrukce (viz F22 a F35), ale i Rusko (tento prvek se objevoval na některých derivátech Su-27, na nových Su35 ni T50 není) a ani na dalších designech tyto prvky nejsou (např. japonská X-2), tak prostě je překvapivé, že čína takto obětuje RCS, když evidentně jde udělat opravdu dobře manévrovatelné éro i bez těchto prvků.


    Luky: zadní ocasní plochy např. u F22 jsou z předního pohledu alespoň částečně skryté za křídlem. Proto z přední polosféry (a o tu jde nejvíce, z konstrukce motorů je navíc jasné, že se J-20 o stealth zezadu příliš nesnaží) jsou rozhodně menším problémem, než kachní plochy.

  • Sokrates
    14:29 01.11.2016

    Porovnávať J-20 s F-117, ktoré nebolo dátovo prepojené s inými zariadeniami, je dosť absurdné. Našťastie kraviny, aké vypúšťa z úst Goldfein, sa na svetlo sveta dostávajú čoraz zriedkavejšie. Západní analytici už prestali Čínu technologicky podceňovať, pretože každý ich odhad bol len na pol ceste ku skutočnému stavu. Naposledy Čína prekvapila, keď oznámila, že J-15 havarovala kvôli poruche fly-by-wire. Pričom panoval názor, že tento riadiaci systém na J-15 ešte nie je.
    Čínski piloti využívajú zdielanie dát zo senzorov medzi lietadlami Su-30MKK (príp. medzi lietadlom a pozemnou stanicou) už 15 rokov. Veľmi by som sa čudoval, keby pokročilý datalink nebol jednou zo základných technických požiadaviek na stíhačku 5. generácie. Dá sa opodstatnene predpokladať, že sa sieťová integrácia v strojoch J-20 ešte viac prehĺbi.

  • Jakub2
    14:28 01.11.2016

    A už se diskuse zvrhává do argumentace ad hominem. Připadám si jak při čtení diskusí na novinky.cz.

    Drak letadla (vnější tvary) je u 5. generace výsledkem mnoha kompromisů mezi aerodynamikou, RCS, požadavky na tuhost konstrukce. Žádný div, že J-20 vypadá jako splácanina několika jiných letadel když na něj jsou kladeny stejné nebo podobné požadavky.

    Stejná podobnost je přece vidět jinde - japonské torpédoborce tř. Kongó jsou hodně podobné americkému Arleigh Burke, italské fregaty FREMM se zase podobají francouzské třídě fregat La Fayette. Fyzika je prostě pro všechny stejná.

  • raziel87
    14:15 01.11.2016

    logiku, ty máš rád ironii viď? :) (viz tvůj nick name)

    Canardy jsou tam z čistě pragmatického hlediska - upřednostňují lepší manevrovatelnost před "lepší" stealth. Navíc to věřím bude fungovat obdobně jako LEX.

    Z obrázku radarový odraz určitě nezjistíš, takže si svoje dedukce strč za klobouk.
    Kde si přišel na to, že drak je na stíhačce dnes to nejednodušší?

    Závěrem jedna soukromá otázka - Logiku, ty pracuješ? ty tvoje výblitky na AN bez hlavy a paty čtu dnes a denně, přispíváš 24/7. Doufám, že nejsi státní zaměstnanec, kterýho platim ze svejch daní. To co v těch jednotlivejch topikách předvádíš je vskutku na pováženou. Jsi pako, nebo ti je 14 let a miluješ vojenství? druhou variantu kvituji, jednou dozraješ a přestaneš psát hovna z dětskejch encyklopedií vojenství. Dal bych ti trvalej BAN protože si debil, kterej se vyjadřuje k věcem o kterejch nemá absolutně ánung.....takových je tu hodně, ale ty tak činíš denně.

  • Luky
    14:02 01.11.2016

    s tím STEALTH a kanardama - ono je prokázaný, že všechno co JE, zvyšuje RCS a co není tak ho nezvyšuje :)
    Proto má nejmenší RCS dobře udělané samokřídlo, bez mechanizace, bez SOP, řiditelné pomocí vychylovaných STEALTH trysek...
    Jde o to, že evoluce supermanévrovatelných suchojů s kanardy měla ještě VOP, svislé SOP, silně mechanizované normální křídlo, k tomu kruhový průřez čumáku pro putující vlny atd. atd. Čili ten stroj byl velmi ježatý i v čisté konfiguraci, natož když se podvěsil.
    Nejsem si ale už tak jistý, že delta konfigurace s kanardy musí být výrazně horší, než klasická konfigurace ala F22/F35 (vlastně se "zadními kanardy")...

Stránka 1 z 2