Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Čínská stíhačka J-20; větší foto“神翼大帝”; CC BY-SA 4.0

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. generace J-20. Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor.

Dnes ve městě Ču-chaj (56 km západně od Hong-Kongu) začala největší čínská letecká výstava. Výstava se koná pravidelně od roku 1996 a při poslední akci v roce 2014 ji navštívilo 230 000 diváků a 130 000 odborníků.

V roce 2014 bylo na výstavě přítomno 700 vystavovatelů z 41 zemí. Celkově se uzavřely zakázky za 23,4 miliard dolarů. Na výstavě v roce 2014 Čína také poprvé představila exportní stealth stíhačku J-31 - ta je menší a jednoduší než J-20. O 40 stíhaček J-31 již projevil zájem Pákistán.

Letošní výstavu slavnostně otevřelo vystoupení dvou nových čínských stíhaček 5. generace J-20. Stíhačky se poprvé představily v rychlém 60 sekundovém průletu a při několika manévrech.

“Tohle bude první veřejné vystoupení čínské stealth stíhačky nové generace,” uvedl před několika dny tiskový mluvčí čínského letectva s tím, že J-20 vstoupí do služby “v blízké budoucnosti”.

Podle britského deníku The Guardian, který se odkazuje na nejmenované analytiky, nelze ještě říci, jaké má J-20 schopnosti a zda dokáže technologicky soupeřit s T-50 nebo F-22A. Bradley Perrett z magazínu Aviation Week nicméně řekl: "Je jasné, že se jedná o velký skok kupředu v čínských bojových schopnostech.”

“Představení ukazuje, že mají již dost sebevědomí, aby letadla ukázala veřejnosti,” cituje The Guardian nejmenovaného západního zástupce průmyslu, který čínskou výstavu navštěvuje od roku 1996. “Tohle je letadlo pro Čínu, což J-31 není; vyvinuli si toto letadlo pro sebe.”

Zatím není jasné, zda se představení J-20 omezí pouze na rychlý průlet, nebo půjde stroj prohlédnout i na statické ukázce.

Podle čínské webové encyklopedie Baidu Baik J-20 vstoupí do služby v roce 2017 a v roce 2020 dosáhne “bojové nasaditelnosti”. Není ale jasné, jak si čínské letectvo představuje “bojovou nasaditelnost.” Dodejme, že země NATO často definují dosažení počátečních operačních schopností (IOC) a nakonec plné dosažení operačních schopností (FOC) zbraňových systémů.

Dvojice stíhaček otevírá leteckou výstavu Ču-chaj.

Například první let F-22A se uskutečnil v roce 1997, první sériový F-22A americké letectvo získalo v roce 2003, IOC bylo dosaženo v roce 2005 a nakonec FOC v roce 2007. První let J-20 se uskutečnil v roce 2011.

J-20 je primárně letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - v severním směru J-20 vyzývá především ruské stíhačky Su-35, v oblasti jihovýchodní Asie letadla americké výroby F-35 Lightning II, případně F-22A Raptor. Na hranicích s Indií si J-20 poměří síly s letouny Rafale, Su-30MKI a v budoucnu FGFA.

Generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva, však upozorňuje, že srovnání J-20 a F-35 nemá valného smyslu.

“F-35 je o rodině systémů, je to o síti - tohle nám dává asymetrickou výhodu,” uvedl Goldfein pro Breaking Defense s tím, že J-20 se spíše podobá (technologicky) americkém stealth letadlu F-117. Když Goldfein pilotoval F-117 do akce, zmáčkl kouzlené tlačítko jménem “stealth” a všechny antény F-117 se stáhly a sedadlo pilota pokleslo dolů, aby pilot nezhoršoval radiolokační odraz letounu. F-117 neměl žádné datové propojení s ostatními letouny.  “Proto, když slyším o srovnání F-35 a J-20, je to téměř nesmyslné srovnání."

Otázkou je také použití motorů u J-20. Podle čínských médií sériová verze J-20 získá čínské motory WS-15. Nicméně před několika dny ruský deník Vědomosti (ale také čínská a japonská média) informovala o objednávce dalších 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.

Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11. 

Zdroj: The Economic Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Největší nákladní letadlo světa An-225 v čínských rukou

Ukrajinská společnost Antonov a čínská obchodní společnost AICC (Aerospace Industry Corporation of ...

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • jj284b
    12:25 03.11.2016

    podla obrazkov to vyzera ze J-20 bude mat vyssiu uroven STEALTH ako PAKFA. Staci sa pozriet na ciste linie spodnej casti bez zbytocnych zaobleni... viditelne sa inspirovali F22 co ...Zobrazit celý příspěvek

    podla obrazkov to vyzera ze J-20 bude mat vyssiu uroven STEALTH ako PAKFA. Staci sa pozriet na ciste linie spodnej casti bez zbytocnych zaobleni... viditelne sa inspirovali F22 co to slo..Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:15 03.11.2016

    Hlavně F15 je výborné éro, ale je to ještě aerodynamicky stabilní design, takže své obratnosti dosahuje trochu jinými prostředky než moderní éra. Hledat analogii zrovna u něj moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně F15 je výborné éro, ale je to ještě aerodynamicky stabilní design, takže své obratnosti dosahuje trochu jinými prostředky než moderní éra. Hledat analogii zrovna u něj moc dobře nejde....Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    02:07 03.11.2016

    Jirosi Člověče vždyť ty vůbec nemáš o ničem z této problematiky ani potuchy. Jak do toho můžeš motat tu F-15E kvůli regulovatelným vstupům vzduchu do motorů nechápu. Ty vstupy ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    Člověče vždyť ty vůbec nemáš o ničem z této problematiky ani potuchy.
    Jak do toho můžeš motat tu F-15E kvůli regulovatelným vstupům vzduchu do motorů nechápu. Ty vstupy vzduchu na F-15 se hýbou totiž z jediného důvodu, aby byl optimalizován přívod vzduchu k motorům při různých rychlostech letu. Vůbec to neslouží k aerodynamickému řízení letounu.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:18 02.11.2016

    Čína je velká, spíš chtěli velkou stíhačku s dlouhým doletem a zbraňovou kapacitou. Některé ty hi-res obrázky nevypadají špatně. Myslím, že jí dám ještě šanci. Mimoto jsem měl ...Zobrazit celý příspěvek

    Čína je velká, spíš chtěli velkou stíhačku s dlouhým doletem a zbraňovou kapacitou.

    Některé ty hi-res obrázky nevypadají špatně. Myslím, že jí dám ještě šanci.
    Mimoto jsem měl vždycky slabost pro přepadové stíhače jako MiG-23 nebo MiG-31...prostě brutálnější désign
    http://i.imgur.com/NkYDZKd.jpg...
    http://i.imgur.com/tqB7stO.jpg...
    http://i.imgur.com/K8NfJG6.jpg...
    http://i.imgur.com/45VwzY6.jpg... Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    21:08 02.11.2016

    A co kdyz proste nevychazela poloha teziste a tak prodlouzili pridovou cast?

    A co kdyz proste nevychazela poloha teziste a tak prodlouzili pridovou cast?

  • Jirosi
    20:22 02.11.2016

    Všiml jsem jsi že tu někdo uvedl požití "canards" T50 . Mam dojem ze dochazi pouze o záměnu z jiným prvkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Všiml jsem jsi že tu někdo uvedl požití "canards" T50 . Mam dojem ze dochazi pouze o záměnu z jiným prvkem viz:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    zde překvapivě podobné prvky u F15:
    http://www.warbirdaeropress.co...

    Dále se tu bavíte o slotech na náběžné hraně. Ty ale jen vylepšují airodynamické vlastnosti křídla při velkých úhlech náběhu, nikoliv jako prvky pro uvedení letadla do daného stavu, K tomu se požívají jiné prvky (vyškovka, "canards" nebo vektrovaní motoru).Skrýt celý příspěvek

  • Wanislav
    16:55 02.11.2016

    Co se týče celkové koncepce letounu, tak podle mě vypadá ta jak vypadá, protože koncepce draku vychází z migu 1.44. Mig tuto koncepci zvolil na základě poznatků 80. let. Kdy byly ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týče celkové koncepce letounu, tak podle mě vypadá ta jak vypadá, protože koncepce draku vychází z migu 1.44. Mig tuto koncepci zvolil na základě poznatků 80. let. Kdy byly kachny velmi populární + vložili do toho vlastní invenci. Znám z vlastní zkušenosti, že pokud vám už někdo vytyčí cestu a ukáže vám jak má vypadat cíl, postavíte to někdy lépe, někdy hůře, ale vždy dost podobně.
    Jinak délka a velikost je tam kvůli té středové pumovnici, ve které se mají převážet protilodní střely. Aspoň tak to někde tady psali.
    Spíš jsem zvědavý, jak bude vypadat další generace čínských strojů, protože ta už podle mne bude originální.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:44 02.11.2016

    článek o RAM https://www.reddit.com/r/Credi... Tady článek o nové 6.gen stíhačce ...Zobrazit celý příspěvek

    článek o RAM
    https://www.reddit.com/r/Credi...

    Tady článek o nové 6.gen stíhačce USAF
    https://www.flightglobal.com/n...

    Zatím jen to, že ji chtějí mit do 2030. má to být platforma s velkým doletem a velkou zásobou munice, at už to bude DEW, menší rakety, nebo větší nosnost. Se zaměřením na Stealth, rychlost a obratnost (ne nutně 9g).

    Tipnul bych si, že to tentokrát bude velké nebo větší jak SU-27.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:37 02.11.2016

    Todomatch: je jedno jak to nazveš, F-22 i F-35 mají prvky, které dělají to co LERX. ...Zobrazit celý příspěvek

    Todomatch: je jedno jak to nazveš, F-22 i F-35 mají prvky, které dělají to co LERX.

    http://i55.tinypic.com/2lxxq9z...
    http://i55.tinypic.com/14blwes...
    http://i896.photobucket.com/al...

    Tohle http://1url.cz/UtH79... je leading edge flap http://breakingdefense.com/wp-... Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    12:21 02.11.2016

    to logik: Pokud jde o "canards" u letounů 5. gen., tak myslím, že americký F-22 Raptor a F-35 je nemají ani v podobě LERX. Ruský Suchoj T-50 se bez nich neobejde a má je - viz. zde ...Zobrazit celý příspěvek

    to logik: Pokud jde o "canards" u letounů 5. gen., tak myslím, že americký F-22 Raptor a F-35 je nemají ani v podobě LERX. Ruský Suchoj T-50 se bez nich neobejde a má je - viz. zde http://1url.cz/ptH7v.... Na dalším odkázaném obrázku je dobře vidět, že v případě Suchoje svou velikostí a umístěním opravdu suplují klasické canards, jaké má třeba Su-30 http://1url.cz/ItH75... - Raptor v tomto nákresu žádné vyznačené nemá. U F-35 o tom debetaují a tady na tom posledním vyzvětšovaném snímku cosi je, ale vypadá to dost bizardně - ten sklon a tvar http://1url.cz/UtH79... Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    12:12 02.11.2016

    Kdyz se na to letadlo divam, tak by me zajimalo, jestli nahodou nedelal Mig-31 neco neslusnyho s F-22 a tohle neni nasledek :)

    Kdyz se na to letadlo divam, tak by me zajimalo, jestli nahodou nedelal Mig-31 neco neslusnyho s F-22 a tohle neni nasledek :)

  • logik
    12:00 02.11.2016

    Luky: jo, o konstrukci letadel čerpám až na výjimky z anglickejch materiálů, tak český termiti někdy neseděj. Dík za upřesnění. (a z mínusů si nic nedělej, mam dojem, že tu někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: jo, o konstrukci letadel čerpám až na výjimky z anglickejch materiálů, tak český termiti někdy neseděj. Dík za upřesnění.
    (a z mínusů si nic nedělej, mam dojem, že tu někdo mínusuje všechny, kdo by jen trochu mohli zpochybňovat "superioritu" čísnkýho éra)...

    todomach (odpověď na post poslaný do špatný diskuse):
    F22 leading edge flaps má, viz např.
    http://www.f22fighter.com/airf...
    stejnětak F35
    http://www.codeonemagazine.com...
    To, že LEX nahrazují absenci kachen - v tom souhlas. Podle mne právě se volí toto řešení kvůli menším problémům s RCS. Je možné, že J-20 má ale asi křídla natolik vzadu, že už by to nebylo tak efektivní řešení - ale to je dohad.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:30 02.11.2016

    klidně si mě za tu terminologii mínusujte, ale když vidím, že logik používá výrazy jako "vertikalní ocasní plocha" a stále stavěl kanardy proti směrovce a ne zadní výškovce, jak ...Zobrazit celý příspěvek

    klidně si mě za tu terminologii mínusujte, ale když vidím, že logik používá výrazy jako "vertikalní ocasní plocha" a stále stavěl kanardy proti směrovce a ne zadní výškovce, jak jsem psal já.....tak jsem to raději dovysvětlilSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:45 02.11.2016

    Ono těch "primárních" věcí je povícero ;-) Nicméně dost zásadní je situační povědomí. K tomu vám schopnost "nebýt viděn" velmi pomůže, protože můžete zaletět dál, aniž byste byli ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono těch "primárních" věcí je povícero ;-) Nicméně dost zásadní je situační povědomí. K tomu vám schopnost "nebýt viděn" velmi pomůže, protože můžete zaletět dál, aniž byste byli spozorováni. Jenže pokud nemáte dostatečný přehled o situaci, nevíte ani, jak "dál" vlastně zaletět můžete. Což přesně byl problém F-117, která ve stealth režimu o situaci v okolí moc nevěděla (a jen a jen proto ji dokázali Srbové sestřelit, F-22 ani F-35 by se to v té samé situaci prakticky nemohlo stát). Osobně si nemyslím, že by J-20 na tom byla v tomto ohledu tak špatně jako F-117. Nicméně pravděpodobnost, že by dosahovala schopností byť i F-22, natož F-35, se dle mého názoru limitně blíží nule.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:28 02.11.2016

    Klimešov: Délka letounu není vynucena délkou motorů (byť by to bylo dobré vysvětlení): Saturny jsou dlouhé pět metrů, to je ničím se nevymikající délka, např. F119 jsou o ...Zobrazit celý příspěvek

    Klimešov:
    Délka letounu není vynucena délkou motorů (byť by to bylo dobré vysvětlení):
    Saturny jsou dlouhé pět metrů, to je ničím se nevymikající délka, např. F119 jsou o nějakých pár centimetrů delší, F135 (z F35) jsou delší o půl metru.

    To, že kachny tam jsou kvůli celkové délce letadla a nutnosti dosáhnout dobré manévrovatelnosti v okamžiku, kdy ostatní řídící plochy jsou hodně vzadu, v tom si myslím máš pravdu.
    Otázka právě je, proč zvolili takovoudle konfiguraci, i když má i své nevýhody. Je to kvůli dosažení větší délky letadla kvůli místu pro munici? Myslí si, že tím získají obratnější letadlo? Nemají tak čistý aerodynamický design, a tak to musí dohánět "extra řídícími plochami"?
    Nebo je důvodem to, že potřebovali dosáhnout u tak velkého letadla nízkých přistávacích rychlostí, protože s ním počítají na letadlové lodě?Skrýt celý příspěvek

  • Iq323
    23:16 01.11.2016

    Je hezké že generál mluví o systémech a o rozdílu mezi F 35 a j20 nic méně primárně jde o to aby jste nebyli vidět a mohli vystřelit dříve než nepřítel o nic jiného nejde dříve ...Zobrazit celý příspěvek

    Je hezké že generál mluví o systémech a o rozdílu mezi F 35 a j20 nic méně primárně jde o to aby jste nebyli vidět a mohli vystřelit dříve než nepřítel o nic jiného nejde dříve zaměřit dříve vystřelitSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:43 01.11.2016

    Jen pro pochopení mých předchozích příspěvků (hezky česky):
    vodorovná ocasní plocha - VOP ( jinak také zvaná stabilizátor)
    svislá ocasní plocha - SOP

    Jen pro pochopení mých předchozích příspěvků (hezky česky):
    vodorovná ocasní plocha - VOP ( jinak také zvaná stabilizátor)
    svislá ocasní plocha - SOP

  • Klimesov
    21:41 01.11.2016

    Luky a logik. Jestli se můžu přidat do vaší diskuze, tak mně osobně použití těch kachních ploch nepřipadá jako lepší cesta kterou se dá jít, jako spíše vynucená konstrukční úprava. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky a logik. Jestli se můžu přidat do vaší diskuze, tak mně osobně použití těch kachních ploch nepřipadá jako lepší cesta kterou se dá jít, jako spíše vynucená konstrukční úprava. Podle mého Čínští konstruktéři zvolili toto řešení díky samotné velikosti J-20. Nejsem sice letecký technik, ale mám za to, že takhle velký letoun se bude jednodušeji pilotovat a bude mít lepší manévrovací schopnosti s kachními křídly ve předu.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    21:32 01.11.2016

    No když jsem se díval na fotky, tak mně osobně připadá ta větší délka, spíše díky tomu že používají ruské motory. Ona totiž ta J-20 má střely uložené podobně jako F-22 raptor, ...Zobrazit celý příspěvek

    No když jsem se díval na fotky, tak mně osobně připadá ta větší délka, spíše díky tomu že používají ruské motory. Ona totiž ta J-20 má střely uložené podobně jako F-22 raptor, tudíš soustředěné v přední části letounu, kdežto T-50 je má rozmístěné uprostřed podél motorů. A mně ty ruské motory připadají poměrně dlouhé. Ono když se podívám na otevřené pumovnice T-50 a představím si, že by střely byly přesunuty do přední části letadla tak by mi vyšlo že by musela být i T-50 podobně dlouhá jako J-20.
    Ale je to jen odhad podle fotek.

    J-20: http://2.bp.blogspot.com/-ZYH6...

    F-22: http://www.investors.com/wp-co...

    T-50: http://3.bp.blogspot.com/-4Txc... Skrýt celý příspěvek

  • sanityangel1
    21:04 01.11.2016

    Porad tak nejak si rikam, ze by bylo super, kdyby diskuze mela vlakna a clovek by si mohl je odfiltrovat dle zakladatele vlakna.

    Porad tak nejak si rikam, ze by bylo super, kdyby diskuze mela vlakna a clovek by si mohl je odfiltrovat dle zakladatele vlakna.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4