Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Čínská stíhačka J-20; větší foto“神翼大帝”; CC BY-SA 4.0

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. generace J-20. Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor.

Dnes ve městě Ču-chaj (56 km západně od Hong-Kongu) začala největší čínská letecká výstava. Výstava se koná pravidelně od roku 1996 a při poslední akci v roce 2014 ji navštívilo 230 000 diváků a 130 000 odborníků.

V roce 2014 bylo na výstavě přítomno 700 vystavovatelů z 41 zemí. Celkově se uzavřely zakázky za 23,4 miliard dolarů. Na výstavě v roce 2014 Čína také poprvé představila exportní stealth stíhačku J-31 - ta je menší a jednoduší než J-20. O 40 stíhaček J-31 již projevil zájem Pákistán.

Letošní výstavu slavnostně otevřelo vystoupení dvou nových čínských stíhaček 5. generace J-20. Stíhačky se poprvé představily v rychlém 60 sekundovém průletu a při několika manévrech.

“Tohle bude první veřejné vystoupení čínské stealth stíhačky nové generace,” uvedl před několika dny tiskový mluvčí čínského letectva s tím, že J-20 vstoupí do služby “v blízké budoucnosti”.

Podle britského deníku The Guardian, který se odkazuje na nejmenované analytiky, nelze ještě říci, jaké má J-20 schopnosti a zda dokáže technologicky soupeřit s T-50 nebo F-22A. Bradley Perrett z magazínu Aviation Week nicméně řekl: "Je jasné, že se jedná o velký skok kupředu v čínských bojových schopnostech.”

“Představení ukazuje, že mají již dost sebevědomí, aby letadla ukázala veřejnosti,” cituje The Guardian nejmenovaného západního zástupce průmyslu, který čínskou výstavu navštěvuje od roku 1996. “Tohle je letadlo pro Čínu, což J-31 není; vyvinuli si toto letadlo pro sebe.”

Zatím není jasné, zda se představení J-20 omezí pouze na rychlý průlet, nebo půjde stroj prohlédnout i na statické ukázce.

Podle čínské webové encyklopedie Baidu Baik J-20 vstoupí do služby v roce 2017 a v roce 2020 dosáhne “bojové nasaditelnosti”. Není ale jasné, jak si čínské letectvo představuje “bojovou nasaditelnost.” Dodejme, že země NATO často definují dosažení počátečních operačních schopností (IOC) a nakonec plné dosažení operačních schopností (FOC) zbraňových systémů.

Dvojice stíhaček otevírá leteckou výstavu Ču-chaj.

Například první let F-22A se uskutečnil v roce 1997, první sériový F-22A americké letectvo získalo v roce 2003, IOC bylo dosaženo v roce 2005 a nakonec FOC v roce 2007. První let J-20 se uskutečnil v roce 2011.

J-20 je primárně letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - v severním směru J-20 vyzývá především ruské stíhačky Su-35, v oblasti jihovýchodní Asie letadla americké výroby F-35 Lightning II, případně F-22A Raptor. Na hranicích s Indií si J-20 poměří síly s letouny Rafale, Su-30MKI a v budoucnu FGFA.

Generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva, však upozorňuje, že srovnání J-20 a F-35 nemá valného smyslu.

“F-35 je o rodině systémů, je to o síti - tohle nám dává asymetrickou výhodu,” uvedl Goldfein pro Breaking Defense s tím, že J-20 se spíše podobá (technologicky) americkém stealth letadlu F-117. Když Goldfein pilotoval F-117 do akce, zmáčkl kouzlené tlačítko jménem “stealth” a všechny antény F-117 se stáhly a sedadlo pilota pokleslo dolů, aby pilot nezhoršoval radiolokační odraz letounu. F-117 neměl žádné datové propojení s ostatními letouny.  “Proto, když slyším o srovnání F-35 a J-20, je to téměř nesmyslné srovnání."

Otázkou je také použití motorů u J-20. Podle čínských médií sériová verze J-20 získá čínské motory WS-15. Nicméně před několika dny ruský deník Vědomosti (ale také čínská a japonská média) informovala o objednávce dalších 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.

Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11. 

Zdroj: The Economic Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Největší nákladní letadlo světa An-225 v čínských rukou

Ukrajinská společnost Antonov a čínská obchodní společnost AICC (Aerospace Industry Corporation of ...

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Vrata
    15:49 01.11.2016

    raziel: ja bych dal BAN tobe --- viz tvuj nenavistny komentar k osobe logika prospikovany vyrazy typu "prestanes psat hovna", "si debil". Z meho pohledu - jestli hodnotis ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: ja bych dal BAN tobe --- viz tvuj nenavistny komentar k osobe logika prospikovany vyrazy typu "prestanes psat hovna", "si debil".

    Z meho pohledu - jestli hodnotis logika na 14 let, kolik je tobe - 5let??Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    15:29 01.11.2016

    Clanek - Nechci se tady nijak hádat, ale těžko může být J-20 na podobném vývojovém stupni jako T-50, když si Čínani musí ty motory od Rusů kupovat. To je stejné, jako bych ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - Nechci se tady nijak hádat, ale těžko může být J-20 na podobném vývojovém stupni jako T-50, když si Čínani musí ty motory od Rusů kupovat.

    To je stejné, jako bych napsal, že T-50 je na stejném vývojovém stupni jako F-35 , přičemž by si Rusové museli kupovat motory od Američanů. Prostě to vůbec nedává smysl.

    Jinak bych chtěl upozornit na chybičku hned na začátku: "Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor." - jsem si jistý, že by tam mělo být "T-50 PAK-FA". :)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:25 01.11.2016

    čímž ale neříkám, že je J-20 super a dotažený stealth
    Ale usuzovat, že kanardy jsou opuštěny je telecí, ábíčkovský a infantilní.

    čímž ale neříkám, že je J-20 super a dotažený stealth
    Ale usuzovat, že kanardy jsou opuštěny je telecí, ábíčkovský a infantilní.

  • Luky
    15:19 01.11.2016

    existuje celá řada 5 gen konceptů, které kanardy měly, nejen ...Zobrazit celý příspěvek

    existuje celá řada 5 gen konceptů, které kanardy měly, nejen tento:
    https://upload.wikimedia.org/w...
    https://cz.pinterest.com/pin/3...
    http://i772.photobucket.com/al...
    https://qph.ec.quoracdn.net/ma...

    kachní plochy mají sílu, často větší než ocas a třeba při startu se můžou i lépe spolupodílet na vztlaku a nemusí vůbec platit, že se zvýší RCS, když se vypustí zadní VOP.
    Co se týče krytí VOP, tak to je stejně u klasických konfigurací hodně mizerný...spíš se řešilo, že se někdy zamykají a řídí se jen tryskami, protože jejich pohyby vytvářejí mnohasměrné odrazy...a PAK-FA vlastně kanardy má, jen jsou integrované do platýzu, stejně jako náběžná mechanizace křídla.

    tady si třeba něco přečti, trvalo mi to 10 vteřin najít:
    https://www.quora.com/Is-Chine... Skrýt celý příspěvek

  • Bazinga20
    14:57 01.11.2016

    Asi to nebude minimálně ze začátku na úrovni amerických strojů na stranu druhou jakýkoliv výsměch podle mě rozhodně není na místě... celá západní Evropa se nezmohla na vlastni ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi to nebude minimálně ze začátku na úrovni amerických strojů na stranu druhou jakýkoliv výsměch podle mě rozhodně není na místě... celá západní Evropa se nezmohla na vlastni projekt letadla 5. generace.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:43 01.11.2016

    raziel: Kupodivu vím, že canardy zlepšují obratnost a že mohou nahrazovat jiné řídící prvky. Ovšem vzhledem k tomu, že se těchto prvků zbavují nejen západní konstrukce (viz F22 a ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: Kupodivu vím, že canardy zlepšují obratnost a že mohou nahrazovat jiné řídící prvky.
    Ovšem vzhledem k tomu, že se těchto prvků zbavují nejen západní konstrukce (viz F22 a F35), ale i Rusko (tento prvek se objevoval na některých derivátech Su-27, na nových Su35 ni T50 není) a ani na dalších designech tyto prvky nejsou (např. japonská X-2), tak prostě je překvapivé, že čína takto obětuje RCS, když evidentně jde udělat opravdu dobře manévrovatelné éro i bez těchto prvků.


    Luky: zadní ocasní plochy např. u F22 jsou z předního pohledu alespoň částečně skryté za křídlem. Proto z přední polosféry (a o tu jde nejvíce, z konstrukce motorů je navíc jasné, že se J-20 o stealth zezadu příliš nesnaží) jsou rozhodně menším problémem, než kachní plochy.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    14:29 01.11.2016

    Porovnávať J-20 s F-117, ktoré nebolo dátovo prepojené s inými zariadeniami, je dosť absurdné. Našťastie kraviny, aké vypúšťa z úst Goldfein, sa na svetlo sveta dostávajú čoraz ...Zobrazit celý příspěvek

    Porovnávať J-20 s F-117, ktoré nebolo dátovo prepojené s inými zariadeniami, je dosť absurdné. Našťastie kraviny, aké vypúšťa z úst Goldfein, sa na svetlo sveta dostávajú čoraz zriedkavejšie. Západní analytici už prestali Čínu technologicky podceňovať, pretože každý ich odhad bol len na pol ceste ku skutočnému stavu. Naposledy Čína prekvapila, keď oznámila, že J-15 havarovala kvôli poruche fly-by-wire. Pričom panoval názor, že tento riadiaci systém na J-15 ešte nie je.
    Čínski piloti využívajú zdielanie dát zo senzorov medzi lietadlami Su-30MKK (príp. medzi lietadlom a pozemnou stanicou) už 15 rokov. Veľmi by som sa čudoval, keby pokročilý datalink nebol jednou zo základných technických požiadaviek na stíhačku 5. generácie. Dá sa opodstatnene predpokladať, že sa sieťová integrácia v strojoch J-20 ešte viac prehĺbi.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    14:28 01.11.2016

    A už se diskuse zvrhává do argumentace ad hominem. Připadám si jak při čtení diskusí na novinky.cz. Drak letadla (vnější tvary) je u 5. generace výsledkem mnoha kompromisů mezi ...Zobrazit celý příspěvek

    A už se diskuse zvrhává do argumentace ad hominem. Připadám si jak při čtení diskusí na novinky.cz.

    Drak letadla (vnější tvary) je u 5. generace výsledkem mnoha kompromisů mezi aerodynamikou, RCS, požadavky na tuhost konstrukce. Žádný div, že J-20 vypadá jako splácanina několika jiných letadel když na něj jsou kladeny stejné nebo podobné požadavky.

    Stejná podobnost je přece vidět jinde - japonské torpédoborce tř. Kongó jsou hodně podobné americkému Arleigh Burke, italské fregaty FREMM se zase podobají francouzské třídě fregat La Fayette. Fyzika je prostě pro všechny stejná.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:15 01.11.2016

    logiku, ty máš rád ironii viď? :) (viz tvůj nick name) Canardy jsou tam z čistě pragmatického hlediska - upřednostňují lepší manevrovatelnost před "lepší" stealth. Navíc to ...Zobrazit celý příspěvek

    logiku, ty máš rád ironii viď? :) (viz tvůj nick name)

    Canardy jsou tam z čistě pragmatického hlediska - upřednostňují lepší manevrovatelnost před "lepší" stealth. Navíc to věřím bude fungovat obdobně jako LEX.

    Z obrázku radarový odraz určitě nezjistíš, takže si svoje dedukce strč za klobouk.
    Kde si přišel na to, že drak je na stíhačce dnes to nejednodušší?

    Závěrem jedna soukromá otázka - Logiku, ty pracuješ? ty tvoje výblitky na AN bez hlavy a paty čtu dnes a denně, přispíváš 24/7. Doufám, že nejsi státní zaměstnanec, kterýho platim ze svejch daní. To co v těch jednotlivejch topikách předvádíš je vskutku na pováženou. Jsi pako, nebo ti je 14 let a miluješ vojenství? druhou variantu kvituji, jednou dozraješ a přestaneš psát hovna z dětskejch encyklopedií vojenství. Dal bych ti trvalej BAN protože si debil, kterej se vyjadřuje k věcem o kterejch nemá absolutně ánung.....takových je tu hodně, ale ty tak činíš denně.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:02 01.11.2016

    s tím STEALTH a kanardama - ono je prokázaný, že všechno co JE, zvyšuje RCS a co není tak ho nezvyšuje :) Proto má nejmenší RCS dobře udělané samokřídlo, bez mechanizace, bez SOP, ...Zobrazit celý příspěvek

    s tím STEALTH a kanardama - ono je prokázaný, že všechno co JE, zvyšuje RCS a co není tak ho nezvyšuje :)
    Proto má nejmenší RCS dobře udělané samokřídlo, bez mechanizace, bez SOP, řiditelné pomocí vychylovaných STEALTH trysek...
    Jde o to, že evoluce supermanévrovatelných suchojů s kanardy měla ještě VOP, svislé SOP, silně mechanizované normální křídlo, k tomu kruhový průřez čumáku pro putující vlny atd. atd. Čili ten stroj byl velmi ježatý i v čisté konfiguraci, natož když se podvěsil.
    Nejsem si ale už tak jistý, že delta konfigurace s kanardy musí být výrazně horší, než klasická konfigurace ala F22/F35 (vlastně se "zadními kanardy")...Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    14:01 01.11.2016

    Už to pěkně popsal RiMr71, ale nedá mi si nepřisadit. Vypadá vážně příšerně. U asijských aut člověk chápe, že mají prostě jiné cítění a i když cílí na Evropu a najmou si evropské ...Zobrazit celý příspěvek

    Už to pěkně popsal RiMr71, ale nedá mi si nepřisadit. Vypadá vážně příšerně. U asijských aut člověk chápe, že mají prostě jiné cítění a i když cílí na Evropu a najmou si evropské designéry, stejně nakonec něco skorutěj, ohnou, udělají tomu sešikmená světla a čumák, co vypadá buď jako smějící se samuraj, nebo samuraj co si právě zlomil katatnu při otevírání konzervy. Budiž, mají to tak rádi. Je to jejich estetika. Ale u letadla? Tam to snad podléhá jiným pravidlům. Na mě to dělá dojem že pejsek a kočička vařili dort ... přidáme vstupy vzduchu z F-35, čumák z T-50 a pak ... kde se vzal tu se vzal ... vpadl do dílny totálně zlitej Švéd, vzal Thorovo kladivo, pustil si ABBU volume max a za zvuků Mamma Mia z toho vybušil Saaba Vigena: http://1url.cz/ItHx9... Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    13:24 01.11.2016

    tož pěkná je ta kopie, to jo, mrknětě, když si vedle sebe hodíte MiG 1.44 a J-20, podle mě to bude asi kopie Migáče...http://www.freerepublic.com/fo... - ...Zobrazit celý příspěvek

    tož pěkná je ta kopie, to jo, mrknětě, když si vedle sebe hodíte MiG 1.44 a J-20, podle mě to bude asi kopie Migáče...http://www.freerepublic.com/fo... - porovnání je úplně dole.

    A co je překvapivé, že tam šikmý vočka nechali přední kachňáky, vono totiž je prokázaný, že to zhoršuje stealth. Proto je rudí u 5.GEN nemaj a amíci taky ne.
    Tak nevím, jestli to zase není ináč.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:04 01.11.2016

    A ja pujdu proti proudu, me se libi. Vsechna tyhle 5.gen era se mi libi. A klobouk dolu ze tohle dostala cina uz do vzduchu a dost mozna na vyvojovy stupen T-50. To je ...Zobrazit celý příspěvek

    A ja pujdu proti proudu, me se libi. Vsechna tyhle 5.gen era se mi libi.
    A klobouk dolu ze tohle dostala cina uz do vzduchu a dost mozna na vyvojovy stupen T-50. To je obdivuhodne.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    12:58 01.11.2016

    Ono to je nejaké "prekomplikované" ... samá ploška ... čo je zlé pre aerodynamiku i "neviditeľnosť". Skrátka Číňania ešte nezvládajú "lietanie po drôte" na svetovej úrovni ....ak ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to je nejaké "prekomplikované" ... samá ploška ... čo je zlé pre aerodynamiku i "neviditeľnosť".
    Skrátka Číňania ešte nezvládajú "lietanie po drôte" na svetovej úrovni ....ak k tomu pripočítame probléme s motormi ... tak ide len o technolocký a propagandistický demonštrátor.
    Krok dopredu to je, ale svetová liga je niekde inde.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:52 01.11.2016

    Osobne si myslim, ze az budou zname skutecne parametry (jestli nekdy budou), tak budou hovorit spis o schopnostech cinskych tajnych sluzeb nez prumyslu. Spis se priklanim k ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobne si myslim, ze az budou zname skutecne parametry (jestli nekdy budou), tak budou hovorit spis o schopnostech cinskych tajnych sluzeb nez prumyslu.
    Spis se priklanim k variante ze jde o 4(+) avioniku a technologie, oblecene do gen 5 kabatu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:35 01.11.2016

    Canards jsou pro radarový odraz zpravidla problém. Z tohodle pohledu jejich přítomnost trochu nechápu. Na druhou stranu je má i EF, a ten má mít také RCS alespoň snížené. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Canards jsou pro radarový odraz zpravidla problém. Z tohodle pohledu jejich přítomnost trochu nechápu. Na druhou stranu je má i EF, a ten má mít také RCS alespoň snížené.

    Pokud nejsou hotové motory, pak přinejmenším RCS ze zadní polosféry bude zatím problematické.

    Jinak těžko soudit, jak na tom ta stíhačka je, drak je dnes na stíhačce to nejmenší.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:29 01.11.2016

    No, F-22 taky není zrovna tichošlápek a F-35 to je rambajs strašlivý! Ověřeno na vlastní uši :)
    Ale jistě, na F-4 startující na forsáži to nemá... :)

    No, F-22 taky není zrovna tichošlápek a F-35 to je rambajs strašlivý! Ověřeno na vlastní uši :)
    Ale jistě, na F-4 startující na forsáži to nemá... :)

  • stirling
    12:22 01.11.2016

    Je to pěkné aspoň se něco děje, myslím že teď se hodně dozvíme jak je to opravdu s t50, rus určitě nebude chtít být pozadu s předváděním. k j20 - ty přední křídla jsou usazena ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to pěkné aspoň se něco děje, myslím že teď se hodně dozvíme jak je to opravdu s t50, rus určitě nebude chtít být pozadu s předváděním.
    k j20 - ty přední křídla jsou usazena opravdu zvláštně možná se pohybují dopředu a dozadu nebo se jen přitahují a roztahují jako to měla f14 u hlavního křídla, ale nevím jestli by to mělo nějaký valný význam u tak malého křídla, ale na téhle fotce v článku vypadají, že mají svojí klapku? Radarovému obrazu, ale určitě neprospěje tolik malých křidélek viz ještě ty spodní zakončení na ocasu.
    S motorama asi ještě bojují viz komentář, že na ukázce to vypadá na hlučnější stíhačku 5. generace.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:21 01.11.2016

    ...no. je to bezpochyby nejhnusnější éro z trojice Raptorných :) Myslím, že jestli se úvahy o skutečném stavu vývoje PAKFy označují za spekulace, tak tady u toho čínského ...Zobrazit celý příspěvek

    ...no. je to bezpochyby nejhnusnější éro z trojice Raptorných :)
    Myslím, že jestli se úvahy o skutečném stavu vývoje PAKFy označují za spekulace, tak tady u toho čínského "zkryplence" (opravdu je ošklivé) jde o úplné sosání z prstu.
    Není tajemstvím že rusáky nemusím, ale PAKFA mi po všech stránkách přijde o ledoborec Lenin před tímto érem se šikmýma očima.
    A z hlediska "Miss 5. generace" (moje osobní hodnocení) to vidím takto:
    1. Miss 5. generace - F-22 Raptor - krása z každého úhlu, sebevědomá, zralá
    2. místo - PAKFA - Krásná ruská holka co přes nespornou inspiraci Raptorem prozrazuje svůj zemitý původ od taťky Suchoje
    3. místo - F-35 - taková malá prsatá oplácaná jižanka, moc se nezdá, ale každého chlapa napadá, co s tou svojí výbavičkou v posteli opravdu dokáže...!
    4. místo - J20 - nikomu se nelíbí, nikdo ani neví jestli to není jen přeplášťovaná 4. generace a jestli náhodou enmá silikony z Ruska, ale po návštěvě čínské velvyslankyně u prezidenta soutěže bylo komisi důrazně doporučeno aby hlasovali aspoň takto, jinak si už nevrznou...Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    12:21 01.11.2016

    Taky se mi vizuálně nelíbí. Je to divně dlouhé, takové neproporční. Jak rozjetá ještěrka.

    Taky se mi vizuálně nelíbí. Je to divně dlouhé, takové neproporční. Jak rozjetá ještěrka.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4