Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Čínská stíhačka J-20; větší foto“神翼大帝”; CC BY-SA 4.0

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. generace J-20. Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor.

Dnes ve městě Ču-chaj (56 km západně od Hong-Kongu) začala největší čínská letecká výstava. Výstava se koná pravidelně od roku 1996 a při poslední akci v roce 2014 ji navštívilo 230 000 diváků a 130 000 odborníků.

V roce 2014 bylo na výstavě přítomno 700 vystavovatelů z 41 zemí. Celkově se uzavřely zakázky za 23,4 miliard dolarů. Na výstavě v roce 2014 Čína také poprvé představila exportní stealth stíhačku J-31 - ta je menší a jednoduší než J-20. O 40 stíhaček J-31 již projevil zájem Pákistán.

Letošní výstavu slavnostně otevřelo vystoupení dvou nových čínských stíhaček 5. generace J-20. Stíhačky se poprvé představily v rychlém 60 sekundovém průletu a při několika manévrech.

“Tohle bude první veřejné vystoupení čínské stealth stíhačky nové generace,” uvedl před několika dny tiskový mluvčí čínského letectva s tím, že J-20 vstoupí do služby “v blízké budoucnosti”.

Podle britského deníku The Guardian, který se odkazuje na nejmenované analytiky, nelze ještě říci, jaké má J-20 schopnosti a zda dokáže technologicky soupeřit s T-50 nebo F-22A. Bradley Perrett z magazínu Aviation Week nicméně řekl: "Je jasné, že se jedná o velký skok kupředu v čínských bojových schopnostech.”

“Představení ukazuje, že mají již dost sebevědomí, aby letadla ukázala veřejnosti,” cituje The Guardian nejmenovaného západního zástupce průmyslu, který čínskou výstavu navštěvuje od roku 1996. “Tohle je letadlo pro Čínu, což J-31 není; vyvinuli si toto letadlo pro sebe.”

Zatím není jasné, zda se představení J-20 omezí pouze na rychlý průlet, nebo půjde stroj prohlédnout i na statické ukázce.

Podle čínské webové encyklopedie Baidu Baik J-20 vstoupí do služby v roce 2017 a v roce 2020 dosáhne “bojové nasaditelnosti”. Není ale jasné, jak si čínské letectvo představuje “bojovou nasaditelnost.” Dodejme, že země NATO často definují dosažení počátečních operačních schopností (IOC) a nakonec plné dosažení operačních schopností (FOC) zbraňových systémů.

Dvojice stíhaček otevírá leteckou výstavu Ču-chaj.

Například první let F-22A se uskutečnil v roce 1997, první sériový F-22A americké letectvo získalo v roce 2003, IOC bylo dosaženo v roce 2005 a nakonec FOC v roce 2007. První let J-20 se uskutečnil v roce 2011.

J-20 je primárně letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - v severním směru J-20 vyzývá především ruské stíhačky Su-35, v oblasti jihovýchodní Asie letadla americké výroby F-35 Lightning II, případně F-22A Raptor. Na hranicích s Indií si J-20 poměří síly s letouny Rafale, Su-30MKI a v budoucnu FGFA.

Generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva, však upozorňuje, že srovnání J-20 a F-35 nemá valného smyslu.

“F-35 je o rodině systémů, je to o síti - tohle nám dává asymetrickou výhodu,” uvedl Goldfein pro Breaking Defense s tím, že J-20 se spíše podobá (technologicky) americkém stealth letadlu F-117. Když Goldfein pilotoval F-117 do akce, zmáčkl kouzlené tlačítko jménem “stealth” a všechny antény F-117 se stáhly a sedadlo pilota pokleslo dolů, aby pilot nezhoršoval radiolokační odraz letounu. F-117 neměl žádné datové propojení s ostatními letouny.  “Proto, když slyším o srovnání F-35 a J-20, je to téměř nesmyslné srovnání."

Otázkou je také použití motorů u J-20. Podle čínských médií sériová verze J-20 získá čínské motory WS-15. Nicméně před několika dny ruský deník Vědomosti (ale také čínská a japonská média) informovala o objednávce dalších 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.

Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11. 

Zdroj: The Economic Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Největší nákladní letadlo světa An-225 v čínských rukou

Ukrajinská společnost Antonov a čínská obchodní společnost AICC (Aerospace Industry Corporation of ...

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    11:41 01.11.2016

    v 0:28 nastane vteřina jakoby tam letěl Tomcat...přitom čtrnáctka byla nádherná a tomuhle letadlu moc nesluší právě ta délka...ale je to o zvyku a přijde mi sympatický, že ...Zobrazit celý příspěvek

    v 0:28 nastane vteřina jakoby tam letěl Tomcat...přitom čtrnáctka byla nádherná a tomuhle letadlu moc nesluší právě ta délka...ale je to o zvyku a přijde mi sympatický, že nakřížili eurodeltu s raptorem, aspoň to všechno nevypadá stejně (což mě u těch tureckých, korejských, japonských....5. gen letadel trošku nudí)Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    11:26 01.11.2016

    Ta je ale škaredá! :-) Křídla má tak nějak divně posunuta dozadu a potom nějaké zakrslé výškovky. Proč to není věrnější kopie? Mají snad Číňané aerodynamickou koncepci, která má ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta je ale škaredá! :-) Křídla má tak nějak divně posunuta dozadu a potom nějaké zakrslé výškovky. Proč to není věrnější kopie? Mají snad Číňané aerodynamickou koncepci, která má nějakou výhodu nad F-22 / T-50? Ty přední plochy mi připadají, jako by se mohly dát zasunout do trupu.Skrýt celý příspěvek

  • Iceman8241
    11:21 01.11.2016

    KOLT: Však on taky mluvil o konektivitě s ostatními prostředky na bojišti, nikoliv o RWR.

    KOLT: Však on taky mluvil o konektivitě s ostatními prostředky na bojišti, nikoliv o RWR.

  • KOLT
    10:38 01.11.2016

    Motory jsou pravděpodobně stále slabinou. A jak je na tom avionika a senzory, se můžeme spíš jen dohadovat. Vyjádření amerického generála mi ovšem přijde poněkud přehnané – taková ...Zobrazit celý příspěvek

    Motory jsou pravděpodobně stále slabinou. A jak je na tom avionika a senzory, se můžeme spíš jen dohadovat. Vyjádření amerického generála mi ovšem přijde poněkud přehnané – taková F-117 ve stealth režimu neměla ani RWR, což bych se hodně divil, kdyby nebyli Číňané schopni zvládnout.

    Jinak srovnávat J-20 s PAK-FA zatím moc nejde, protože zvláště ten druhý ještě ani zdaleka neexistuje ve stádiu, kdy by to mělo smysl. Až bude zaveden do RA, divil bych se, kdyby nebyl o třídu lepší než J-20. Což ostatně téměř jistě platí o obou F-kách.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4