Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

Foto: Stíhačky F-35B/C ponesou kanón GAU-22/A ve speciálním stealth pouzdru umístěným pod trupem letadla. / Lockheed Martin
Stíhačky F-35B/C ponesou kanón GAU-22/A ve speciálním stealth pouzdru umístěným pod trupem letadla; Větší obrázek / Lockheed Martin

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje stíhačkám F-35 Lightning II používat palubní 25mm kanón. Potřebnou softwarovou aktualizaci Block 3F získají letadla až v roce 2019.

Kanón GAU-22/A pro F-35

Jením z klíčových zbraňových systémů stíhaček F-35 Lightning II je 25mm rotační čtyřhlavňový kanón GAU-22/A. Zbraň je následovníkem pětihlavňového kanónu GAU-12/U Equalizer, který najdeme například na letounech AV-8 Harrier II,  AC-130U Spooky nebo vrtulnících AH-1 Cobra.

Hlavní výhodou oproti svému předchůdci je nižší hmotnost (104 kg) a větší přesnost. Maximální kadence je 3300 ran/min oproti 4200 ran/min u GAU-12. Kanón je komorován na náboje 25×137 mm.

Pro kanón GAU-22/A je vyvinutá i zcela nová munice APEX (Armor Piercing with Explosive) s víceúčelovou bojovou hlavicí kategorie HEIAP (High Explosive Incendiary/Armor Piercing Ammunition). Střela APEX je vybavená wolframovým penetrátorem pro probíjení pancíře i tříštivo-trhavou náloží pro ničení měkkých cílů, jako jsou letadla.

V případě verze F-35A, tedy verze s klasickým startem a přistáním, je kanón umístěn nad levým vstupním ústrojím proudového motoru. Zásobník pojme 180 kusů munice.

V případě námořní verze F-35C a mariňácké verze s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B se počítá s umístěním kanonu do stealth kontejneru, který je umístěn pod trupem. Kontejner pojme 220 kusů munice.

Námořnictvo i námořní pěchota plánují kanón využít především pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Organický kanón stíhačky F-35A se pak může dostat ke slovu pří blízkém vzdušném manévrovém boji.

GAU-22/AGAU-22/A / General Dynamics

Software

Kde je tedy problém? Stíhačka F-35 je nesmírně komplikovaný zbraňový systém, ve kterém hraje zásadní úlohu software. Například první letadla byla vybavená základní softwarovou verzí Block 1A/1B, která obsahovala 76 % všech řádků kódů plné verze. Verze Block 1A/1B je určená především pro základní výcvik.

Další softwarové verze Block 2A , Block 2B a Block 3i pak umožňují letadlům F-35 využívat více svých systémů (elektronických, senzorových, zbraňových). Konečná verze Block 3F s osmi milióny řádků kódů bude dostupná v roce 2019. V březnu letošního roku letouny F-35 získají verzi Block 2B umožňující využívat zbraňové systémy.

Podle deníku The Daily Beast současný software neumožňuje plně použít kanón GAU-22/A. Použití kanónu GAU-22/A umožní až softwarová verze Block 3F, jejíž podoba byla definována až v polovině roku 2013.

V současné době je napsáno údajně 99 % kódu a zbývá dopsat přibližně 105 000 řádků. Poté je nutné zevrubné testování a ladění softwaru při reálném testovacím provozu.

Zbraň samozřejmě střílí (u Block 2A/2B) po „zamáčknutí tlačítka", ale nejsou k dispozici pokročilejší funkce, kdy zbraň spolupracuje se senzorovým vybavením letadla.

„Prozatím nebude moci používat žádnou palnou zbraň (GAU-22/A – pozn. redakce), protože nyní ani v následujících čtyřech letech nebude dostupný potřebný software," cituje deník The Daily Beast nejmenovaného (!) úředníka amerického letectva zapojeného do programu F-35. „Block 3F je naplánován na rok 2019, ale kdo ví, zda nedojde ke skluzu."

Blízká pozemní podpora s otazníky

Stíhač F-35 nebude samozřejmě bezbranný a bude moci požívat řízené střely nebo bomby. Letectvo nebo pěchota však plánují používat F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory, místo nechtěných bitevníků A-10 Thunderbolt II. Právě kanónová výzbroj hraje významnou roli při ničení pozic protivníka nacházející se v blízkostí vlastních sil.

Například i malá bomba jako je například GBU-58 Paveway II o hmotnost 112 kg (250 liber) dokáže zabít člověka na 200 metrů.

„Nedostatek dopředného palebného arzenálu v letadlech zajišťující blízkou pozemní podporu je významný handicap," cituje deník The Daily Beast zkušeného pilota (!) amerického letectva. „Blízká pozemní podpora je více proměnlivá, protivník i přátelské síly jsou v pohybu... často velmi rychle. Schopnost zacílit a zničit cíl do deseti sekund je kritická."

Bezzubý kanón?

Kritika se nese i na nízkou zásobu munice, jak interní v případě F-35A nebo i externí u F-35B/C. „To je dobré tak na jednu dávku. Doufám, že se neminete," cituje deník nejmenovaného (!) pilota.

Stejně tak je otázka, zda se palubní kanón vůbec dostane ke slovu pří vzdušném manévrovém boji. F-35 je méně obraný než potenciální protivník vybavený stíhačkami Su-27 a jejími deriváty. Ve stealth konfiguraci (se zbraněmi uvnitř) nenese letoun ani střely pro blízký boj (AIM-9 Sidewinder) a zcela se spoléhá na boj mimo vizuální dohlednost.

„Z hlediska boje vzduch-vzduch, lze vyvodit argument, že nemá F-35 žádnou funkční palnou zbraň pro blízký boj – nebo když na to přijde, jakoukoliv zbraň. Kruci, vždyť to má stejně jen 180 nábojů," cituje The Daily Beast dalšího pilota (!). „Lhal bych, kdybych řekl, že existuje jakýkoliv věrohodný scénář taktického použití vzduch-vzduch, kdy F-35 využije palnou zbraň. Osobně si myslím, že se to vůbec nestane a měli bychom spíše ušetřit hmotnost (odstranění kanónu – pozn. redakce).

Zdroj: The Daily Beast

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu

Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného ...

F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně

Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...

Izrael nakupuje další stíhačky F-35I Lightning II

Izrael potvrdil nákup druhé eskadry víceúčelových stíhaček 5. generace F-35I Lightning II. Do konce ...

F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu

Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Argonaut.CZ
    11:18 05.01.2015

    Už válka ve Vietnamu ukázala, že F-4 chyběla kanonová výzbroj. Úvahy o vyřazení kanonové výzbroje se periodicky vynořují a zanořují. Pokud staví USA letadlo pro boj za hranicí ...Zobrazit celý příspěvek

    Už válka ve Vietnamu ukázala, že F-4 chyběla kanonová výzbroj. Úvahy o vyřazení kanonové výzbroje se periodicky vynořují a zanořují. Pokud staví USA letadlo pro boj za hranicí viditelnosti, nevím, kde budou hledat protivníky. Dnešní asymetrické konflikty toto letadlo nevyužijí. Připomeňme, že Mig-29 má jenom 150 nábojů na zbraň.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:20 05.01.2015

    Chápu, že nemají potřebný software a tak kanon mohou zaměřovat jen "od kouka" místo spolupráce systémů při zaměřování. Co ale nechápu je tápání ve způsobech použití a nasazení tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu, že nemají potřebný software a tak kanon mohou zaměřovat jen "od kouka" místo spolupráce systémů při zaměřování. Co ale nechápu je tápání ve způsobech použití a nasazení tak zásadní zbraně.

    Perličkou pak je fakt, že nový stíhač F-35, mající nahradit F-16 a další typy, vlastně nebude schopen účinně čelit strojům protivníka v blízkém boji, což je oblast, kde by měly lehké stíhače dominovat. On nebude mít ani obratnost, která je zásadní, ani výzbroj, která by tento hendikep vyvažovala, a s mizivou zásobou raket pro BVR boj nemá vlastně ani možnost, jak se s případným protivníkem vypořádat dřív než půjde do tuhého.

    Dost se tak naplňuje přísloví "kdo chce moc, nemá nic" a letoun bude v lepším případě průměrný, ovšem za cenu špičkovou.

    Mimochodem - obratnost je zásadní i při čelení palbě SAM kompletů ze země.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4