Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

-
16. 10. 2019
-
226 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů byl také italský AW139, resp. jeho militarizovaná verze AW139M. Problém ale je, že italský stroj AW139M nemá integrované zbraňové systémy.
Armáda volí Vipery a Venomy
Armáda ČR po vyřazení vrtulníků Mi-24 hledala cesty, jak si zachovat schopnost vrtulníkové přímé letecké podpory ve prospěch pozemních sil. Jelikož na nákup čistě útočných vrtulníků (jako AH-64E Guardian) nebyly peníze, armáda se rozhodla pro nákup víceúčelových vrtulníků se schopností odpalovat protitankové řízené střely (PTŘS). Současně měly tyto stroje fungovat jako nákladní a dopravní vrtulníky.
Po celou dobu hledání vrtulníků v podstatě existovaly tři možnosti, a to nákup amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk, UH-1Y Venom nebo italských AW139M. Během tendru se sice objevovaly různé „exotické“ nabídky, ale tyto tři vrtulníky byly zdaleka nejpravděpodobnější.
V letošním roce se americká strana rozhodla přidat do nabídky k UH-1Y Venom útočnou verzi AH-1Z Viper (společně tvoří systém H-1), protože Venom neumí odpalovat PTŘS. Místo toho, aby Američané museli kvůli 12 českým vrtulníkům integrovat a certifikovat PTŘS do Venomu, raději nabídli jako jednodušší řešení Vipery.
Česká armáda si nakonec zvolila nabídku Venom / Viper. Jedním z důvodů výběru zmíněné kombinace byl fakt, že duo Venom a Viper má integrované a bojem ověřené zbraňové systémy, včetně nejnovějších PTŘS. Vrtulník Black Hawk má taky integrované zbraňové systémy (Američané ale Black Hawky s PTŘS prakticky nepoužívají), ale italský stroj AW139M nikoliv. Výrobce Leonardo přitom nemohl doplnit nabídku o útočný stroj, protože jeho AW249 je stále ve vývoji.
O možných důvodech odmítnutí Black Hawků jsme spekulovali v článku UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
Zbraňové systémy AH-1Z v akci
V případě zvolení AW139M by Armádu ČR čekal dlouhý proces integrace a certifikace zbraní do italského vrtulníku. To samozřejmě možné je, ale jde o velmi náročný vývojový a testovací proces, který vyžaduje, aby zákazník platil velké peníze výrobci vrtulníku (případně avioniky) a výrobci zbraní.
Integrace a certifikace zbraní
Certifikace, nebo dříve „přejímací podmínky“ definují, co všechno se má testovat, od klíčových součástek, přes montážní uzly až po testování finálního výrobku. To vše je nutné podložit patřičnou archivní dokumentací. Svazek s dokumentací může obsahovat stovky stran.
Právě náročné testování dělá výrobu zbraní nákladnou záležitostí, protože každý technologický krok musí být otestován. A čím je zbraňový systém složitější, tím je i ověřování náročnější a tím i nákladnější.
Pokud vrtulník žádné zbraně dosud nemá (AW139M) a zákazník (Armáda ČR) se pro nějaké konkrétní zbraně rozhodne (pohyblivé boční kulomety ovládané střelci neřešíme), tak je potřeba kontaktovat výrobce zbraní (a jejich vlády), aby po zdlouhavých jednáních pustili informace o technických datech, cenách za zbraně nebo o náročnosti logistiky. Výrobce zbraní musí hlavně vytvořit a spustit program integrace do patřičného typu vrtulníku.
UH-1Y Venom
V případě zvolení AW139M je možné pro dodávky PTŘS oslovit americké, evropské a izraelské firmy. Po zvolení zbraně zákazníkem se musí výrobce vrtulníku rozhodnout, jak a kde se zbraně připevní na vrtulník, zda se tam vejdou a jak to ovlivní letové vlastnosti a výkony vrtulníku.
Dále se musí vyřešit ovládání zbraní piloty. Možné je vše, od jednoduchého ovládacího panelu pro jednoduché zbraně a s jednoduchou spoušti na řídící páce cykliky, až po řešení integrované plně do avioniky a ovládané přes displeje.
V případě AW139M s avionickým jádrem (počítače, zobrazení, senzory polohy a aerodynamických dat) tvořeného civilní avionikou Honeywell bude výzvou integrace taktických dat nutných k navádění zbraní (PTŘS) přímo do displejů přileb pilotů, jak požaduje česká armáda. Tato složitá integrace by se navíc týkala pouze 12 českých vrtulníků.
Nastavit ovládání zbraní softwarem není žádná legrace. Je potřeba zajistit, aby v žádném případě nedošlo k náhodnému odpalu. To samé platí o systému elektrického napájení výzbroje – za žádných okolností nesmí elektrická síť vrtulníku způsobit nechtěný výstřel.
Pak se musí rozhodnout, jak piloti zamíří zbraně. Zda pro naváděné zbraně přes elektro-optickou hlavici vrtulníku, pro zbraně na vizuální míření přes mechanická mířidla, nebo pro optický zaměřovač, či pro míření přes průhledový displej (HUD) nebo pomocí přilbových zaměřovačů (jak chce Armáda ČR). Následně je nutné sesouhlasit záměrnou, tedy sesouhlasit zaměřovač a zbraň s pozici cíle.
Dále samozřejmě přijdou ke slovu testy. Avioniku a systém ovládání zbraní lze ověřit ještě v laboratoři. Dále je nutné ověřit montáž závěsných bodů (křídel, závěsníků, adaptérů), fyzické podvěšeni zbraní a jejich obsluhu. Letové zkoušky musí ověřit, zda křídla, závěsníky a zbraně nemění vlastností a výkony vrtulníku, nezhoršují vibrace nebo aerodynamické vlastnosti vrtulníku.
AW139M
Testy a zkoušky
Pak ke slovu přijdou střelecké zkoušky a testování, zda například spaliny z raketových motorů neovlivní chod turbohřídelových motorů vrtulníku. Cílem střeleckých zkoušek je především ověřit přesnost neřízených a řízených zbraní.
Dobrý příklad složité integrace je například řízená střela AGM-114R Hellfire II (kterou může používat AH-1Z Viper). Poloaktivní laserové navádění střely je kódované – pilot má možnost programovat kód každé podvěšené střely za letu. Tedy systém ovládání výzbroje vrtulníku datově komunikuje se střelou a naopak, což dovolí mimojiné volit parametry zapalovače střely.
To vše pilot provádí na displeji před sebou. Displej musí ukazovat počet a typ aktuálně podvěšené munice. Pokud pilot vybere konkrétní zbraň, systém by ji měl sám připravit k odpalu, tedy „oživit ji“ a aktivizovat její systémy.
Na pilotní páce musí být funkční tlačítko odpalu. Po odpalu ideálně systémy vrtulníku připraví k odpalu druhou střelu.
Správná avionika také spočítá, zda je cíl již v dosahu střely, a to podle parametrů pohybů cíle a vrtulníku. Pokud jde o ničení pozemních cílů, nebude takový výpočet problém. Ničení vrtulníků nebo dronů pomocí PTŘS je horší, vyžaduje to další složitý mód na integraci a zkoušky. Zda to umí AH-1Z není jasné, ale ten má na vzdušné cíle střely Sidewinder. Ničit vrtulníky či drony pomocí PTŘS ale umí AH-64E Guardian.
Celý proces integrace a certifikace zbraní na AW139M by trval roky a stal obrovské peníze. Počet vystřelených testovacích PTŘS není možné odhadnout (co PTŘS, to ~100 000 dolarů).
Všechno výše popsané již umí duo Viper / Venom, které navíc své zbraně odzkoušelo nesčetněkrát v boji. Případných 12 českých AW139M podobné schopnosti může mít, ale za cenu značného úsilí, času a peněz, navíc bez záruky, že řešení bude fungovat v boji.
Americká námořní pěchota přitom Venomy a Vipery bude udržovat pořád na špici a zajistí integraci a certifikaci nových schopností (protikolizní systém, elektronický boj, navigace, komunikace, atd.) a zbraní, což výrazně zjednoduší zavádění nových schopností a zbraní pro české Vipery a Venomy. Vrtulníky Viper budou moci používat například střely vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder nebo nejnovější PTŘS AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile).
Vyjádření Oddělení komunikace s veřejností GŠ AČR k problematice integrace a certifikace zbraní do vrtulníků:
Integrace zbraňových systémů a certifikace této zástavby je náročný proces, který probíhá v součinnosti s výrobcem, organizací pro vývoj dané letecké techniky, která je schválena národní autoritou a národní vojenskou leteckou autoritou budoucího uživatele – v našem případě Odborem dohledu nad vojenským letectvím Sekce dozoru a kontroly Ministerstva obrany (ODVL SDKMO). Certifikuje se celý vrtulník, včetně zbraňových, komunikačních, navigačních a dalších systému.
Certifikace vrtulníku AW139:
Tento proces certifikace je náročný a zdlouhavý, protože zbraňové systémy nejsou na této platformě vrtulníku zavedeny. Proto nejprve musí dojít k výběru zbraňového systému a jeho vývoji a pak jeho ověřování a následnému schvalování. Poté je teprve ověřován celý vrtulník s novým zbraňovém systémem. S tím jsou samozřejmě spojené další finanční náklady a časová náročnost.
Certifikace zbraňového systému H-1:
V případě certifikace vrtulníků zbraňového systému H-1 je tento proces snazší, protože jsou již zavedeny v rámci ozbrojených sil USA. Národní vojenská letecká autorita budoucího uživatele proto jde cestou uznáni osvědčení způsobilosti, které vydává jeho americký protějšek.
Co se týče publikací, ODVL MO postupuje při certifikaci v souladu s předpisem EMAR21, který je vydány jako Český obranný standard.
Co se týče ceny certifikace, to záleží vždy na konkrétním případu – podle toho co obnáší, jak dlouho trvá a jaké jsou její hlavní oblasti. Cena certifikace se tak promítá i do ceny vrtulníku.
Hlavní body procesu certifikace:
- schválení záměru provedení integrace zbraňových systémů a příslušné certifikační základny (certifikačních kritérií) ze strany vojenské letecké autority,
- realizace integrace zbraňových systémů včetně příslušných zkoušek,
- ověření typové způsobilosti po ukončení integrace zbraňových systémů na vrtulník,
- vydání typového osvědčení (nebo doplňkového typového osvědčení).
Související články
Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper
Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...
-
07.05.2019
-
613 komentářů
-
Jan Grohmann
UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...
-
11.07.2019
-
617 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom
Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...
-
26.08.2019
-
323 komentářů
-
Jan Grohmann
Jak si poradí vrtulníky Venom a Viper s námrazou?
Jeden z hlavních argumentů kritiky nákupu AH-1Z Viper a UH-1Y Venom je údajně slabá protinámrazová ...
-
04.09.2019
-
101 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ona ta cena těch vrtulníků aby jsme se dostali na nabídku zbraní, příslušenství a náhradních dílů nabízeného k BH ještě o pěkných pár miliard naroste. Takže ty prvotní odhady, že ...Zobrazit celý příspěvek
Ona ta cena těch vrtulníků aby jsme se dostali na nabídku zbraní, příslušenství a náhradních dílů nabízeného k BH ještě o pěkných pár miliard naroste. Takže ty prvotní odhady, že půjde o nějakých 20 miliard nebyly vůbec liché.Skrýt celý příspěvek
Co bylo v nabídce na BH navíc oproti tomu co dostaneme s H-1?
Co bylo v nabídce na BH navíc oproti tomu co dostaneme s H-1?
Ono to je vypsané v tom ATM. Vím, že tam jsou dva náhradní motory, raketnice a nějakých 180 řízených 70mm raket, 28 sad vysílaček a nočního vidění. Dál si to už nepamatuju. Bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to je vypsané v tom ATM. Vím, že tam jsou dva náhradní motory, raketnice a nějakých 180 řízených 70mm raket, 28 sad vysílaček a nočního vidění. Dál si to už nepamatuju. Bylo toho celkem hodně. Zato tahle nabídka byla v podstatě osekaná na minimum jen aby to pokrylo počty strojů. A i ta munice stačí jen na vyzbrojení dvou srojů. Servis tu navíc budou zajišťovat pouze tři kontraktoři po dobu dvou let. On to byl opravdu dost obsáhlý článek.Skrýt celý příspěvek
Nesmysl. Je potvrzeno že součástí dodávky je letový simulátor, výcvik šesti pilotu, čtyř střelců a šesti techniků přímo v USA. Další personál bude cvičen v ČR takzvaným mobilním ...Zobrazit celý příspěvek
Nesmysl. Je potvrzeno že součástí dodávky je letový simulátor, výcvik šesti pilotu, čtyř střelců a šesti techniků přímo v USA. Další personál bude cvičen v ČR takzvaným mobilním výcvikovým týmem který vyšle americká strana na základnu v Náměšti.
Zajímavější informace je že objednávka obsahuje krom 14 střel AGM-114R Hellfire i čtyři tyto cvičné střely, dvě cvičné střely Sidewinder, 924 raket Hydra 70 a 114 souprav pro laserové navedení raket systému APKWS II. Dále pak 10 000 kusů cvičné munice pro 20 mm kanón.
Tahle munice bude sloužit primárně k vojskovým zkouškám a pro výcvik posádek.
Dále je zajištěn servisní podpora na dva roky, o stroje se budou primárně starat čeští technici.
Vrtulníky jsou vybaveny naprosto srovnatelně s nabízenými BH.Skrýt celý příspěvekŽe nabídka Venom+Viper schválená DSCA neobsahovala oproti nabídce black hawku zbraně ve stejném rozsahu je známé. Že se zbraně k Venom+Viper budou muset dokoupit bylo jasné. Otázka ...Zobrazit celý příspěvek
Že nabídka Venom+Viper schválená DSCA neobsahovala oproti nabídce black hawku zbraně ve stejném rozsahu je známé.
Že se zbraně k Venom+Viper budou muset dokoupit bylo jasné.
Otázka zní - ten dokup zbraní APKWS atd. k venom+ viper je navíc a z jiné kapitoly MO jak bylo uvedeno, nebo je to v rámci nabídky a ceny schválené DSCA.
Osobně dost pochybuji o druhé variantě.Skrýt celý příspěvekVýzbroj kterou jsem uvedl je obsažená v tomto kontraktu. Je to tedy součástí uzavřené smlouvy 14,6 miliardy korun. Jak jsem psal tyto zbraně budou primárně pro zkoušky a výcvik ...Zobrazit celý příspěvek
Výzbroj kterou jsem uvedl je obsažená v tomto kontraktu. Je to tedy součástí uzavřené smlouvy 14,6 miliardy korun. Jak jsem psal tyto zbraně budou primárně pro zkoušky a výcvik posádek. Další výzbroj se bude dokupovat později.Skrýt celý příspěvek
Dle krátkého článku v ATM 02/2020 je veškerá munice nakupovaná spolu s vrtulníky Viper/Venom určená pouze pro vojskové zkoušky. Munice pro výcvik a případné bojové nasazení bude ...Zobrazit celý příspěvek
Dle krátkého článku v ATM 02/2020 je veškerá munice nakupovaná spolu s vrtulníky Viper/Venom určená pouze pro vojskové zkoušky.
Munice pro výcvik a případné bojové nasazení bude pořízena samostatně a z jiné kapitoly rozpočtu MO.Skrýt celý příspěvekNákupu se věnuje lednové ATM (1/2020) a jsou tam i dotazy a odpovědi z MO. Osobně z toho mám ještě horší pocit, než jsem měl před tím. Vůbec jsem např. nevěděl, že když se něco ...Zobrazit celý příspěvek
Nákupu se věnuje lednové ATM (1/2020) a jsou tam i dotazy a odpovědi z MO.
Osobně z toho mám ještě horší pocit, než jsem měl před tím. Vůbec jsem např. nevěděl, že když se něco na této platformě mění, mění se celé bloky, které se posílají výrobci až ve chvíli, kdy jich je dost a proto drží USMC velké sklady.
Reálně bude tuto platformu provozovat asi finanční peklo. Buď v držení zásob, nebo zaplacení dodavatelům komponent, aby to opravili dříve, než jim pošle dodávku USMC.
Chápu, že se do Mi-24 nikdy neinvestovalo, a s tímto přístupem zastarávají. Ale tohle pustí AČR pěkně žilou bez reálného významného zvýšení bojové hodnoty. Protože 14 hellfirů je plivnutí do moře, A Cobry s nasaditelností 50% také a utěšovat se, že se budoucnu něco dokoupí, když nejsou žádné opce a peníze v rozpočtu je zbožné přání.
Nicméně možná se dočkáme toho, že vždy před koncem roku, když MO nedočerpá, začne nakupovat, aby utratilo co může, ideálně aby se o tom moc nemluvilo.Skrýt celý příspěvekPokud abstrahuji od potenciálního zisku technolgické know-how... ... tak se mi to jeví jako nekompetentní pseudopolitické rozhodnutí na osnově "kam vítr tam plášť" s určitým ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud abstrahuji od potenciálního zisku technolgické know-how...
... tak se mi to jeví jako nekompetentní pseudopolitické rozhodnutí na osnově "kam vítr tam plášť" s určitým ohledem na požadavky AČR.
Nic víc, nic míň.
Reálně to žádné strategické rozhodnutí není. Nezohledňuje důležité trendy jako je ústup USA ze světové scény ve smyslu poklesu možností USA ovlivňovat různé procesy ve světě, možné de/re-konstrukce NATO, a tak dále v návaznosti na diskuse týkající rozdílů zájmů sjednocené Evropy x USA.
Žádné záruky ohledně údržby, servisu a "upgradu" nemáme a mít nebudeme, bez ohledu na nějaké formální záležitosti a prohlášení.Skrýt celý příspěvekNejsem fanda H1, umím ale pochopit, že vojáci chtěli právě tuhle kombinaci. Nemyslím, že je to čistě jen o politice. Reálně nám nyní nezbývá nic jiného než doufat, že se H1 (UH-1 ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem fanda H1, umím ale pochopit, že vojáci chtěli právě tuhle kombinaci. Nemyslím, že je to čistě jen o politice. Reálně nám nyní nezbývá nic jiného než doufat, že se H1 (UH-1 nebo jen AH-1) dostane co největšího rozšíření v Evropě. Klidně kdyby se přesunula výroba do Rumunska a podobně. Osobně beru dokoupení dalších strojů jako nezbytné a samozřejmé - jen je otázkou jestli je 12+12 dost (24+24 atd.). Z logického pohledu by dávalo víc smysl pořídit v Evropě rozšířenější UH-60 + AH-64E - už kvůli možnosti využití zkušeností a provozu Evropských států s nimi, ale chápu, že v malém počtu je smysluplnější (z čistě českého pohledu) platforma H1 - kdy bitevník má něco společného s transporťákem.Skrýt celý příspěvek
Powerslave Nevím o tom že by nám konkurenti Bellu nabídli větší přenos know-how. U tom jestli USA ustupují ze světové scény ba se dalo polemizovat, ale to v žádném případě ...Zobrazit celý příspěvek
Powerslave
Nevím o tom že by nám konkurenti Bellu nabídli větší přenos know-how.
U tom jestli USA ustupují ze světové scény ba se dalo polemizovat, ale to v žádném případě nesouvisí s nákupem vrtulníků. Téměř každý ze států sjednocené Evropy provozuje nějakou americkou techniku.
Bell zaručuje servisní podporu do roku 2050. Je to úplně stejná záruka jako dávají i jiní výrobci. Navíc dokud budou tyto vrtulníky sloužit u USMC tak bych se o upgrady rozhodně nebál.Skrýt celý příspěvek
Ministr obrany ČR ve čtvrtek 12. 12. 2019 podepsal v Pentagonu smlouvu o koupi dvanácti nových vrtulníků, osmi víceúčelových UH-1Y Venom a čtyř bojových AH-1Z Viper včetně ...Zobrazit celý příspěvek
Ministr obrany ČR ve čtvrtek 12. 12. 2019 podepsal v Pentagonu smlouvu o koupi dvanácti nových vrtulníků, osmi víceúčelových UH-1Y Venom a čtyř bojových AH-1Z Viper včetně zbraňových systémů, munice a školení pilotů i pozemního personálu. Za balíček zaplatí Česko více než 14,5 miliardy korun. Tyto vrtulníky armáda ČR získá nejpozději v roce 2023.
https://ct24.ceskatelevize.cz/... Skrýt celý příspěvekDo výroby vrtulníků H-1 budou zapojeny firmy LOM Praha, Vojenský technický ústav, Aero Vodochody, Ray Service a VR Group. Dnes podepsali příslušná memoranda. Podíl zapojení ...Zobrazit celý příspěvek
Do výroby vrtulníků H-1 budou zapojeny firmy LOM Praha, Vojenský technický ústav, Aero Vodochody, Ray Service a VR Group. Dnes podepsali příslušná memoranda. Podíl zapojení českého průmyslu do zakázky bude přes 30%.
https://www.e15.cz/domaci/vrtu... Skrýt celý příspěvekSmlouva by se prý měla podepsat již příští týden ve Washingtonu.
Smlouva by se prý měla podepsat již příští týden ve Washingtonu.
A pozerám, že dnes boli podpísané radary: https://svet.sme.sk/c/22276973...
A pozerám, že dnes boli podpísané radary: https://svet.sme.sk/c/22276973...
Je to skutečně tak, dnes to MO potvrdilo. K podpisu dojde tento čtvrtek během návštěvy Metnara v ...Zobrazit celý příspěvek
Je to skutečně tak, dnes to MO potvrdilo. K podpisu dojde tento čtvrtek během návštěvy Metnara v USA.
https://www.lidovky.cz/domov/m... Skrýt celý příspěvek
Dnes vláda rozhodla o nákupu amerických vrtulníků. Podle očekávání jde o 8xUH-1Y a 4xAH-1Z. Zdá se tedy že vleklý výběr vrtulníků je opravdu u konce.
Dnes vláda rozhodla o nákupu amerických vrtulníků. Podle očekávání jde o 8xUH-1Y a 4xAH-1Z. Zdá se tedy že vleklý výběr vrtulníků je opravdu u konce.
Ti chytráci co to měli jasné od začátku a vše co se jim nehodilo pod nos se možná teď leknou, protože Italové si to nenchali ...Zobrazit celý příspěvek
Ti chytráci co to měli jasné od začátku a vše co se jim nehodilo pod nos se možná teď leknou, protože Italové si to nenchali líbit:
https://www.czdefence.cz/clane... Skrýt celý příspěvekNaprosto stejným způsobem, tedy mezivládní smlouvou, pořizovali Slováci své UH-60 a Evropská komise tento postup očividně nenapadla. Nevěřím tedy že tento pokus Leonarda nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Naprosto stejným způsobem, tedy mezivládní smlouvou, pořizovali Slováci své UH-60 a Evropská komise tento postup očividně nenapadla. Nevěřím tedy že tento pokus Leonarda nemá velkou šanci na úspěch.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím si, že by se někdo lekal. Že to bude vláda - vláda věděli i u Leonarda od počátku. Nákup v režimu vláda - vláda, se nakupuje i jinde, netuším co je na tom protiprávního. V ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by se někdo lekal. Že to bude vláda - vláda věděli i u Leonarda od počátku. Nákup v režimu vláda - vláda, se nakupuje i jinde, netuším co je na tom protiprávního. V tomto výběru byl i Leonardo, pochopil bych, kdyby tam nebyli...oni nebyli jen vybráni, výběru se účastnili...pochopil bych, kdyby nebyli zahrnuti. Nemyslím si, že by cizí soukromá společnost měla hodnotit, zda se naše vláda rozhodla ÚSPORNĚ, nebo ne. To posouzení poměru cena - výkon je na zákazníkovi, ne na dodavateli.
Osobně je mi to úplně jedno, nejsem proti AW139M, jen prostě Italové nenabízeli výzbroj, to jsem slyšel od zástupce osobně. UH1 byl komplexnější...a umožnil kompromis s bitevní schopností.Skrýt celý příspěvekJasně, že se to Taliánům nelíbí. Utekl jim miliardový kšeft, navíc si mohli za naše peníze certifikovat výzbroj a příštím potencionálním zákazníkům mohli nabízet už vyzkoušený ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, že se to Taliánům nelíbí. Utekl jim miliardový kšeft, navíc si mohli za naše peníze certifikovat výzbroj a příštím potencionálním zákazníkům mohli nabízet už vyzkoušený ozbrojený typ. To už stojí za pokus znepříjemnit Čechům život, ne?Skrýt celý příspěvek
Chce to lépe sledovat dění. MO už dávno publikovalo, jak je to českým a evropským právem v případě této zakázky. Toto už vyšlo 30.7.2019 ...Zobrazit celý příspěvek
Chce to lépe sledovat dění. MO už dávno publikovalo, jak je to českým a evropským právem v případě této zakázky. Toto už vyšlo 30.7.2019 (https://ekonomickydenik.cz/obr... ):
Zajímalo nás, jestli se vedení resortu neobává, že by mohlo být nařčeno z nedodržení evropského soutěžního práva, když vyjednává pouze s USA. „Pokud se Ministerstvo obrany rozhodne pro zadání veřejné zakázky za využití výjimky (§ 191 odst. 2 písm. c)) ze zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy formou vláda – vláda, resp. výjimky (čl. 13 písm. f)) směrnice 2009/81/ES Evropského Parlamentu a Rady, o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany nebo bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES, pak se tak stane pouze v případě splnění veškerých zákonných náležitostí,“ uvedl k tomu pouze Fajnor z tiskové služby ministerstva.Skrýt celý příspěvekJak je to s mezinárodním a evropským právem, když chceme nakupovat vojenskou techniku od země, která nyní již oficiálně krade ropu v Sýrii? Jsem z toho zmatený, ztrácím důvěru v ...Zobrazit celý příspěvek
Jak je to s mezinárodním a evropským právem, když chceme nakupovat vojenskou techniku od země, která nyní již oficiálně krade ropu v Sýrii?
Jsem z toho zmatený, ztrácím důvěru v právo a tím dochází k psychické újmě.
Mám právo na odškodné?Skrýt celý příspěvek
@Scotty Píšete, že nabídka na UH60a AH64 nepřišla. Nabídky chodí na základě poptávek, tak už to ve světě chodí. Když to v Dejvicích nepoptali, tak nabídka nepřišla. Jak ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Píšete, že nabídka na UH60a AH64 nepřišla. Nabídky chodí na základě poptávek, tak už to ve světě chodí.
Když to v Dejvicích nepoptali, tak nabídka nepřišla. Jak prosté...Skrýt celý příspěvekVýrobce nabízí a zákazník se rozhoduje. Pokud by taková kombinace vyšla finančně stejně přijatelně jako H-1, mohl jí výrobce zkusit nabídnout také.
Výrobce nabízí a zákazník se rozhoduje. Pokud by taková kombinace vyšla finančně stejně přijatelně jako H-1, mohl jí výrobce zkusit nabídnout také.
Pořád to nechápete. Výrobce programu H1 není výrobce AH64. Poptávka neboli RFI, jak Anglicky již v Dejvicích používají je adresována komu ? Když skončí v Bellu, těžko bude odpověď ...Zobrazit celý příspěvek
Pořád to nechápete.
Výrobce programu H1 není výrobce AH64. Poptávka neboli RFI, jak Anglicky již v Dejvicích používají je adresována komu ? Když skončí v Bellu, těžko bude odpověď obsahovat informace a cenu k AH64.....Skrýt celý příspěvekObávám se že to nechápete vy. Účelem tohoto tendru nebyl nákup samostatného bitevního vrtulníku. Nebyl tedy žádný důvod oslovovat firmu Boeing.
Obávám se že to nechápete vy. Účelem tohoto tendru nebyl nákup samostatného bitevního vrtulníku. Nebyl tedy žádný důvod oslovovat firmu Boeing.
A kruh se uzavírá. V RFI byla specifikace odpovídající projektu H1. Mnoho lidí řeklo, že takový jeden vrtulnik neexistuje. Armáda tedy od počátku poptávala bitevní+dopravní. Ještě ...Zobrazit celý příspěvek
A kruh se uzavírá. V RFI byla specifikace odpovídající projektu H1. Mnoho lidí řeklo, že takový jeden vrtulnik neexistuje. Armáda tedy od počátku poptávala bitevní+dopravní. Ještě jinak, účelem tohoto tendru bylo pořídit i bitevní vrtulníky.
Trochu to připomíná tendr na vládní auta, kde se udávala výška sedáku v mm od asfaltu. Kupodivu to splnilo jen A8. Podobná Dejvická vochcávka je i tento výběr.Skrýt celý příspěvekV tomhle má Cejkis pravdu, předsedo... Poptávali jeden univerzální vrtulník, kdekdo tvrdil že takový neexistuje, a když to sami pochopili tak to změnili na dva, ale už od předem ...Zobrazit celý příspěvek
V tomhle má Cejkis pravdu, předsedo...
Poptávali jeden univerzální vrtulník, kdekdo tvrdil že takový neexistuje, a když to sami pochopili tak to změnili na dva, ale už od předem vybrané firmy. To že mají "XX procent společných dílů" je hodně křivá cesta jak to zdůvodnit, ostatně - oficiální papíry (certifikaci...) mají na jeden ty nebo na dva??
Kombinaci dvou typů mohl dávno kdekdo nabízet, kdyby aspoň připustili takovou možnost.Skrýt celý příspěvek
No vidíte, přitom nabídka na AH-64 v počáteční fázi přišla... Jenže by se musela řešit v rámci systému FMI (Foreign Military Sales), protože "gebír" na Apache má US Army, nikoli ...Zobrazit celý příspěvek
No vidíte, přitom nabídka na AH-64 v počáteční fázi přišla... Jenže by se musela řešit v rámci systému FMI (Foreign Military Sales), protože "gebír" na Apache má US Army, nikoli Boeing. V případě UH-60 je situace jiná a muselo by se jednat s Lockheed Martin. Proto nemohla přijít tak"kompaktní" a co do procesu jednoduchá nabídka jako u systému H-1. Nabídka na Apache byla každopádně neformální a byla odmítnuta, protože to bylo ještě ve fázi, kdy "mozkový trust" ministerstva obrany fantazíroval o náhradě Mi-24 stroji, které pořídí za 6,5 miliardy Kč v počtu 12 ks včetně systému. Jedno pozitivum to ale mělo: pár lidí začalo díky tomu přemýšlet... :)Skrýt celý příspěvek
Ne, to lžete. Vláda rozesílala tzv RFI...na základě těchto poptávek dodavatelé přišli s nabídkami. V nabídce byla jen UH60...od dvou společností, jedna v A verzi a s nabídkou ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, to lžete. Vláda rozesílala tzv RFI...na základě těchto poptávek dodavatelé přišli s nabídkami. V nabídce byla jen UH60...od dvou společností, jedna v A verzi a s nabídkou modernizace na M a druhá M verze. Dodnes mám ten leták v kanceláři. Žádná nabídka na UH60 a AH64 nepřišla. BTW, tahle cenová kombinace by byla dražší jak H1, nemluvě o logistických nárocích.Skrýt celý příspěvek
Navíc je AH-64 o dost náročnější i na pilotní výcvik. Ne každý ho zvládne...
Navíc je AH-64 o dost náročnější i na pilotní výcvik. Ne každý ho zvládne...
RFI = poptávka Když do jednoho RFI napíšete, že chcete cenu za AH64 a pošlete to skrze ambasádu do Boeingu a do druhého RFI napíšete, že chcete cenu za UH60 a pošlete to Lockheed ...Zobrazit celý příspěvek
RFI = poptávka
Když do jednoho RFI napíšete, že chcete cenu za AH64 a pošlete to skrze ambasádu do Boeingu a do druhého RFI napíšete, že chcete cenu za UH60 a pošlete to Lockheed Martin, tak si můžete být jistý na 100%, že dostanete odpověď.
Pořád stejná písnička. "Bylo by to dražší" Na základě čeho vyřknete tento výrok ? Dojmů ?Skrýt celý příspěvek..hej, ale takto to fakt nefunguje. Vy nepíšete RFI na konkrétní typ...RFI se nepsalo na AH1 a UH1, ale schopnosti. Je to jedno RFI, které popisuje schopnosti (TTP) a rozesíláte ...Zobrazit celý příspěvek
..hej, ale takto to fakt nefunguje. Vy nepíšete RFI na konkrétní typ...RFI se nepsalo na AH1 a UH1, ale schopnosti. Je to jedno RFI, které popisuje schopnosti (TTP) a rozesíláte jej všem stejně.
To, že VzS hledaly vrtulník se schopností odpalovat PTŘS neznamená, že hledá bitevní vrtulník. On takový AH6 to například umí. Nebo Lynx, Wildcat a jiné.
škoda, že tomu nerozumíte...Skrýt celý příspěvekKdyž napíšete do Boeingu, že chcete nabídku na AH-64, tak se okamžitě odhalíte jako "neználek", takže vás asi slušně odkážou do patřičných mezí, tzn. mezi dvě půlky. Pokud nevíte ...Zobrazit celý příspěvek
Když napíšete do Boeingu, že chcete nabídku na AH-64, tak se okamžitě odhalíte jako "neználek", takže vás asi slušně odkážou do patřičných mezí, tzn. mezi dvě půlky. Pokud nevíte proč, píšu to o pár postů výše...Skrýt celý příspěvek
TF_HU
Po přečtení vašich příspěvků chápu, že tato armáda s takovými lidmi jako jste vy se nepohne ani o milimetr.TF_HU
Po přečtení vašich příspěvků chápu, že tato armáda s takovými lidmi jako jste vy se nepohne ani o milimetr.Tak s lidmi vašeho typu jsme si tu po Vítězném únoru užili dost. Tož je čas, nechat to jiným, nesžíraným odporem ke všemu kapitalistickému, nedejbože americkému.
Tak s lidmi vašeho typu jsme si tu po Vítězném únoru užili dost. Tož je čas, nechat to jiným, nesžíraným odporem ke všemu kapitalistickému, nedejbože americkému.
Myslím si, že tohle ušité VŘ na míru Bellu bude za 10let před soudem stejně jako ochcávka s letouny CASA. Jediné, co je záchrání bude kolektivní rozhodnutí vlády. Líbí se mi ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si, že tohle ušité VŘ na míru Bellu bude za 10let před soudem stejně jako ochcávka s letouny CASA. Jediné, co je záchrání bude kolektivní rozhodnutí vlády.
Líbí se mi připravené mediální argumenty proti konkurenci.
Italské stroje = neprověřené v boji, není integrace.
Kombinace AH64 a UH60 je prý moc dráhá, byť ji nikdy nepoptali.
A klasika, H1 má společné součásti a tak ušetříme. Co ušetříte ? Sadu nářadí a diagnostiku ? Počet náhradních dílů bude stále v oběhu identický.
Musím ovšem uznat, že mediálně je to dobře pokryté.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že ti co čerpaní z médií v diskuzi mají váš názor. Pak to asi moc dobře pokryté nemají.
Proč ty vaše úžasné argumenty nepodložíte?Vzhledem k tomu, že ti co čerpaní z médií v diskuzi mají váš názor. Pak to asi moc dobře pokryté nemají.
Proč ty vaše úžasné argumenty nepodložíte?cejkis: S tím budoucím trestním stíháním bych souhlasil , pokud se u nás udrží stávající pseudodemokracie a nebude nahrazena obdobnou formou vlády, jako je v Polsku nebo ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis:
S tím budoucím trestním stíháním bych souhlasil , pokud se u nás udrží stávající pseudodemokracie a nebude nahrazena obdobnou formou vlády, jako je v Polsku nebo Maďarsku.
U italských strojů hrozí jedna věc, a to ,že pokud nebudou peníze na mandatorní a sociálně-populistické výdaje, každá další vláda omezí investice do integrace požadovaných zbraní. Co si budeme povídat, rozpočet armády se skoro všude ve světě používá jako rozpočtová rezerva.
U kombinace AH64+UH60 cenu neznám, možná pro požadovanou konfiguraci ani neexistuje.
Společnou platformou , se dá obecně ušetřit až 30% nákladů. Jsem o tom přesvědčený na základě mé praxe v oboru CNC obráběcích strojů a u platformy H1 i 10% bude dobrých. U letectva hrozí ovšem v tomto případě nebezpečí, že pokud bude nějaký společný díl vykazovat ohrožení stroje, uzemní to všechny dotčené stroje. Jde ale o odzkoušené řešení, takže riziko je relativně malé.
Podtrženo sečteno, současná volba zajistí okamžité a funkční řešení, byť minimalistické. Pro budoucí rozvoj bude reálnější dokoupení další čtveřice AH-1Z (třeba společně s někým dalším, nejsem-li velký optimista)Skrýt celý příspěvekPokud máte plán výměny dílů na základě motohodin a času, plánujete letové hodiny za rok, hned víte jaký díl budete v čase potřebovat. Pokud budete mít 8ks a budou mít stejný plán ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud máte plán výměny dílů na základě motohodin a času, plánujete letové hodiny za rok, hned víte jaký díl budete v čase potřebovat. Pokud budete mít 8ks a budou mít stejný plán náletu hodin za rok, budete potřebovat vše 8x v podobných časech. Pokud budete mít 4ks a 4jiné typy bude se to lišit v množství typů VR skladových položkách nikoliv v celkovém množství. Ušetříte jen sdílené zázemí pro servis tj. nářadí, diagnostiku a montážní prostředky.
Úspora peněz je jen marketingová iluze a v tomto případě způsob, jak ochcat konkurenci aneb hledáme jeden univerzální vrtulník pardon vlastně projekt H1, který je tvořen ve skutečnosti dvěma typy.Skrýt celý příspěvekEvidentě nevíte, jaký je systém údržby těch vrtulníků, ale hlavně, že se vyjadřujete... Je to systém ODM, kdybyste potřeboval napovědět, a ten se od ruského systému, co popisujete ...Zobrazit celý příspěvek
Evidentě nevíte, jaký je systém údržby těch vrtulníků, ale hlavně, že se vyjadřujete... Je to systém ODM, kdybyste potřeboval napovědět, a ten se od ruského systému, co popisujete dost odlišuje. Jinak sdílení agregátů/ND a unifikaci v co největší míře dnes hledá a požaduje každá armáda, logistika je u moderních zbraní stále náročnější a tohle je jediná cesta, jak to "uřídit".Skrýt celý příspěvek
Unifikace = menší množství skladových položek nikoliv menší množství zásob. Myslíte si, že v průmyslu se nic podobného nepoužívá ? Kdejaké automotive v této zemi má lepší logistiku ...Zobrazit celý příspěvek
Unifikace = menší množství skladových položek nikoliv menší množství zásob.
Myslíte si, že v průmyslu se nic podobného nepoužívá ? Kdejaké automotive v této zemi má lepší logistiku a skladování než AČR. Tohle plácání se po ramenou je fakt offtopic.Skrýt celý příspěvek@cejkis - Zajímalo by mě, kolik toho o té logistice v AČR opravdu víte. Srovnávat logistiku servisu vrtulníků s logistikou automotive (výroba automobilů a jejich komponent) je dost ...Zobrazit celý příspěvek
@cejkis - Zajímalo by mě, kolik toho o té logistice v AČR opravdu víte. Srovnávat logistiku servisu vrtulníků s logistikou automotive (výroba automobilů a jejich komponent) je dost mimo. Když už, tak je spíše srovnatelná s logistikou autoservisů, což je opravdu něco jiného. A když už jste nakousl to automotive - zrovna tam se unifikace dílů využívá v maximální možné míře. Asi vědí proč.Skrýt celý příspěvek
Na začátku i v průběhu tohoto dlouhého výběrového řízení jsem si říkal , že je to v pr..li a AČR přijde o bitevníky. Naštěstí to teď vypadá , že zůstanou. A to je to hlavní a né ...Zobrazit celý příspěvek
Na začátku i v průběhu tohoto dlouhého výběrového řízení jsem si říkal , že je to v pr..li a AČR přijde o bitevníky. Naštěstí to teď vypadá , že zůstanou. A to je to hlavní a né jaký typ to bude. Reálně hrozilo nahrazení bitevníků nějakým univerzálem, ale prostě navařením ocelových plátů na buldozer a přidáním kulometu, Bvp nevyrobíš... Taky jsem nebyl zrovna nadšený z H1, přece jen v nich člověk furt vidí ty mixéry z filmů o Vietnamu, ale čím víc o tom přemýšlím, bez emocí, tak mi tento výběr dává smysl. A teď to otočím, že k Viperu dostaneme i Venom. Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I když taková Ka 52 to je nádhera). Snad se podaří dokoupit plánovaný počet 12+12 a bude vystaráno na 20-30 let. O servis bych vůbec neměl strach, vzhled k počtům a plánované době působnosti u USMC. Naopak nám z toho plynou možnosti o doplňování našich helikoptér, vyřazenými zrepasovanými stroji, nemluvě o společném výcviku, výzbroji, atdSkrýt celý příspěvek
*K Venomu si kupujeme Viper "Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I ...Zobrazit celý příspěvek
*K Venomu si kupujeme Viper
"Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I když taková Ka 52 to je nádhera)."
Nádhera to je, ale jen pro kochání oka. Armáda tu nemá být z nostalgie, na to jsou muzea.Skrýt celý příspěvekJirosi jste nezklamal. Jako obvykle máte problém s pochopením psaného textu. Ale aspoň jsem se zasmál..
Jirosi jste nezklamal. Jako obvykle máte problém s pochopením psaného textu. Ale aspoň jsem se zasmál..
Článek, i diskuze je o akvizici vrtulníků pro ACR.
Vás co si stále do toho promítáte svoje představy, a emoce je tu celkem dost.Článek, i diskuze je o akvizici vrtulníků pro ACR.
Vás co si stále do toho promítáte svoje představy, a emoce je tu celkem dost.
Ka-52 je krásný stroj, mě ale už dávno učaroval Ka-29. Badass faktor 96,3%. Takových 8 KA-29 a 4 KA-52 s evropskými motory, avionikou, H-force a českým nátěrem, dodaným tuzemskými ...Zobrazit celý příspěvek
Ka-52 je krásný stroj, mě ale už dávno učaroval Ka-29. Badass faktor 96,3%.
Takových 8 KA-29 a 4 KA-52 s evropskými motory, avionikou, H-force a českým nátěrem, dodaným tuzemskými firmami....to by bylo pošušňání. By se i shodnost dílů dostala na 12,328%.
Navíc by to pro utajené operace nad nepřátelským územím stačilo jen malinko osamolepkovat.Skrýt celý příspěvekJeště bych rád poznamenal, že pro náš Helix-E bychom nemuseli čekat na torpédo od H-force, stačilo by ruský (mají i protilodní střely). Jinak je potřeba se na věc dívat i mimo ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě bych rád poznamenal, že pro náš Helix-E bychom nemuseli čekat na torpédo od H-force, stačilo by ruský (mají i protilodní střely).
Jinak je potřeba se na věc dívat i mimo omezený rámec české kotliny. K Baltu je to daleko, jako když si Američan zajede naodpoledne zarybařit. Máme blízko k Černému, Jadranu i Atlantiku. Je potřeba budovat jenotky, které posílí obranu kdekoli v Evropě.Skrýt celý příspěvekLuky: i ty provokatére... Je pravda, že by se s tou Ka-29 dalo zasahovat proti neukázněným turistům, kteří na Vltavě s šlapacími labutěmi občas zajíždějí nebezpečně blízko k jezu.
Luky: i ty provokatére... Je pravda, že by se s tou Ka-29 dalo zasahovat proti neukázněným turistům, kteří na Vltavě s šlapacími labutěmi občas zajíždějí nebezpečně blízko k jezu.
Když já už nechtěl po desátý pod článkem řešit to samý :) Vzpomínám si ale, že je KA-29 (27,32 určitě) i na civilním trhu. Myslím, že něco lítá ve Švýcarsku a kdysi jsem četl, že ...Zobrazit celý příspěvek
Když já už nechtěl po desátý pod článkem řešit to samý :)
Vzpomínám si ale, že je KA-29 (27,32 určitě) i na civilním trhu. Myslím, že něco lítá ve Švýcarsku a kdysi jsem četl, že ji chtěli i pro naše stavebnictví (ještě za socíku).
V tom článku se psalo, že je velmi silná, ale protiběžné rotory nějak blbě interferovaly se vzduchem odraženým od zavěšeného panelu, že jim slabší Mi-8 přišla pro úkol vhodnější a zůstali u ní.Skrýt celý příspěvekVloni jsem celkem čuměl když ve Vídni proletela okolo ka29tka ... evidentně dovede posloužit i na " západním" pískovišti, když je vůle oprostit se od emocí:)
Vloni jsem celkem čuměl když ve Vídni proletela okolo ka29tka ... evidentně dovede posloužit i na " západním" pískovišti, když je vůle oprostit se od emocí:)
Ano. Jsem rád že armáda má bohaté zkušenosti s podvěsy na MI17 a neustále je používá. A těch PTŘS odpálených z MI24. A nebo že bi to bílo naopak? Přece budou používat něco bez ...Zobrazit celý příspěvek
Ano. Jsem rád že armáda má bohaté zkušenosti s podvěsy na MI17 a neustále je používá. A těch PTŘS odpálených z MI24. A nebo že bi to bílo naopak? Přece budou používat něco bez čeho bi se neobešli. Doufám že koupí víc jak 10 PTŘS.Skrýt celý příspěvek
Ohledne BVP http://www.mocr.army.cz/inform... V souladu se stanoveným ...Zobrazit celý příspěvek
Ohledne BVP
http://www.mocr.army.cz/inform...
V souladu se stanoveným harmonogramem veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ dnes obdrželo Ministerstvo obrany předběžné nabídky od tří výrobců. Předběžné nabídky podaly společnosti BAE Systems Hägglunds AB, GDELS - Santa Barbara Sistemas SA a Rheinmetall Landsysteme GmbH.
Ministerstvo zároveň obdrželo písemnou informaci od společnosti PSM Projekt System & Management GmbH, že se rozhodla z důvodu nutnosti značné a nákladné přestavby jejich zavedeného vozidla PUMA nepodat v rámci uvedené zakázky žádnou nabídku.
Nyní začne projektový tým posuzovat doručené předběžné nabídky a poté začne s dodavateli vlastní vícekolové jednací řízení za účelem zkvalitnění jejich nabídek. Následně budou dodavatelé vyzváni k podání finálních nabídek.
Jan Pejšek, odbor komunikace MOSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...