Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?
- 16. 10. 2019
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů byl také italský AW139, resp. jeho militarizovaná verze AW139M. Problém ale je, že italský stroj AW139M nemá integrované zbraňové systémy.
Armáda volí Vipery a Venomy
Armáda ČR po vyřazení vrtulníků Mi-24 hledala cesty, jak si zachovat schopnost vrtulníkové přímé letecké podpory ve prospěch pozemních sil. Jelikož na nákup čistě útočných vrtulníků (jako AH-64E Guardian) nebyly peníze, armáda se rozhodla pro nákup víceúčelových vrtulníků se schopností odpalovat protitankové řízené střely (PTŘS). Současně měly tyto stroje fungovat jako nákladní a dopravní vrtulníky.
Po celou dobu hledání vrtulníků v podstatě existovaly tři možnosti, a to nákup amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk, UH-1Y Venom nebo italských AW139M. Během tendru se sice objevovaly různé „exotické“ nabídky, ale tyto tři vrtulníky byly zdaleka nejpravděpodobnější.
V letošním roce se americká strana rozhodla přidat do nabídky k UH-1Y Venom útočnou verzi AH-1Z Viper (společně tvoří systém H-1), protože Venom neumí odpalovat PTŘS. Místo toho, aby Američané museli kvůli 12 českým vrtulníkům integrovat a certifikovat PTŘS do Venomu, raději nabídli jako jednodušší řešení Vipery.
Česká armáda si nakonec zvolila nabídku Venom / Viper. Jedním z důvodů výběru zmíněné kombinace byl fakt, že duo Venom a Viper má integrované a bojem ověřené zbraňové systémy, včetně nejnovějších PTŘS. Vrtulník Black Hawk má taky integrované zbraňové systémy (Američané ale Black Hawky s PTŘS prakticky nepoužívají), ale italský stroj AW139M nikoliv. Výrobce Leonardo přitom nemohl doplnit nabídku o útočný stroj, protože jeho AW249 je stále ve vývoji.
O možných důvodech odmítnutí Black Hawků jsme spekulovali v článku UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
Zbraňové systémy AH-1Z v akci
V případě zvolení AW139M by Armádu ČR čekal dlouhý proces integrace a certifikace zbraní do italského vrtulníku. To samozřejmě možné je, ale jde o velmi náročný vývojový a testovací proces, který vyžaduje, aby zákazník platil velké peníze výrobci vrtulníku (případně avioniky) a výrobci zbraní.
Integrace a certifikace zbraní
Certifikace, nebo dříve „přejímací podmínky“ definují, co všechno se má testovat, od klíčových součástek, přes montážní uzly až po testování finálního výrobku. To vše je nutné podložit patřičnou archivní dokumentací. Svazek s dokumentací může obsahovat stovky stran.
Právě náročné testování dělá výrobu zbraní nákladnou záležitostí, protože každý technologický krok musí být otestován. A čím je zbraňový systém složitější, tím je i ověřování náročnější a tím i nákladnější.
Pokud vrtulník žádné zbraně dosud nemá (AW139M) a zákazník (Armáda ČR) se pro nějaké konkrétní zbraně rozhodne (pohyblivé boční kulomety ovládané střelci neřešíme), tak je potřeba kontaktovat výrobce zbraní (a jejich vlády), aby po zdlouhavých jednáních pustili informace o technických datech, cenách za zbraně nebo o náročnosti logistiky. Výrobce zbraní musí hlavně vytvořit a spustit program integrace do patřičného typu vrtulníku.
UH-1Y Venom
V případě zvolení AW139M je možné pro dodávky PTŘS oslovit americké, evropské a izraelské firmy. Po zvolení zbraně zákazníkem se musí výrobce vrtulníku rozhodnout, jak a kde se zbraně připevní na vrtulník, zda se tam vejdou a jak to ovlivní letové vlastnosti a výkony vrtulníku.
Dále se musí vyřešit ovládání zbraní piloty. Možné je vše, od jednoduchého ovládacího panelu pro jednoduché zbraně a s jednoduchou spoušti na řídící páce cykliky, až po řešení integrované plně do avioniky a ovládané přes displeje.
V případě AW139M s avionickým jádrem (počítače, zobrazení, senzory polohy a aerodynamických dat) tvořeného civilní avionikou Honeywell bude výzvou integrace taktických dat nutných k navádění zbraní (PTŘS) přímo do displejů přileb pilotů, jak požaduje česká armáda. Tato složitá integrace by se navíc týkala pouze 12 českých vrtulníků.
Nastavit ovládání zbraní softwarem není žádná legrace. Je potřeba zajistit, aby v žádném případě nedošlo k náhodnému odpalu. To samé platí o systému elektrického napájení výzbroje – za žádných okolností nesmí elektrická síť vrtulníku způsobit nechtěný výstřel.
Pak se musí rozhodnout, jak piloti zamíří zbraně. Zda pro naváděné zbraně přes elektro-optickou hlavici vrtulníku, pro zbraně na vizuální míření přes mechanická mířidla, nebo pro optický zaměřovač, či pro míření přes průhledový displej (HUD) nebo pomocí přilbových zaměřovačů (jak chce Armáda ČR). Následně je nutné sesouhlasit záměrnou, tedy sesouhlasit zaměřovač a zbraň s pozici cíle.
Dále samozřejmě přijdou ke slovu testy. Avioniku a systém ovládání zbraní lze ověřit ještě v laboratoři. Dále je nutné ověřit montáž závěsných bodů (křídel, závěsníků, adaptérů), fyzické podvěšeni zbraní a jejich obsluhu. Letové zkoušky musí ověřit, zda křídla, závěsníky a zbraně nemění vlastností a výkony vrtulníku, nezhoršují vibrace nebo aerodynamické vlastnosti vrtulníku.
AW139M
Testy a zkoušky
Pak ke slovu přijdou střelecké zkoušky a testování, zda například spaliny z raketových motorů neovlivní chod turbohřídelových motorů vrtulníku. Cílem střeleckých zkoušek je především ověřit přesnost neřízených a řízených zbraní.
Dobrý příklad složité integrace je například řízená střela AGM-114R Hellfire II (kterou může používat AH-1Z Viper). Poloaktivní laserové navádění střely je kódované – pilot má možnost programovat kód každé podvěšené střely za letu. Tedy systém ovládání výzbroje vrtulníku datově komunikuje se střelou a naopak, což dovolí mimojiné volit parametry zapalovače střely.
To vše pilot provádí na displeji před sebou. Displej musí ukazovat počet a typ aktuálně podvěšené munice. Pokud pilot vybere konkrétní zbraň, systém by ji měl sám připravit k odpalu, tedy „oživit ji“ a aktivizovat její systémy.
Na pilotní páce musí být funkční tlačítko odpalu. Po odpalu ideálně systémy vrtulníku připraví k odpalu druhou střelu.
Správná avionika také spočítá, zda je cíl již v dosahu střely, a to podle parametrů pohybů cíle a vrtulníku. Pokud jde o ničení pozemních cílů, nebude takový výpočet problém. Ničení vrtulníků nebo dronů pomocí PTŘS je horší, vyžaduje to další složitý mód na integraci a zkoušky. Zda to umí AH-1Z není jasné, ale ten má na vzdušné cíle střely Sidewinder. Ničit vrtulníky či drony pomocí PTŘS ale umí AH-64E Guardian.
Celý proces integrace a certifikace zbraní na AW139M by trval roky a stal obrovské peníze. Počet vystřelených testovacích PTŘS není možné odhadnout (co PTŘS, to ~100 000 dolarů).
Všechno výše popsané již umí duo Viper / Venom, které navíc své zbraně odzkoušelo nesčetněkrát v boji. Případných 12 českých AW139M podobné schopnosti může mít, ale za cenu značného úsilí, času a peněz, navíc bez záruky, že řešení bude fungovat v boji.
Americká námořní pěchota přitom Venomy a Vipery bude udržovat pořád na špici a zajistí integraci a certifikaci nových schopností (protikolizní systém, elektronický boj, navigace, komunikace, atd.) a zbraní, což výrazně zjednoduší zavádění nových schopností a zbraní pro české Vipery a Venomy. Vrtulníky Viper budou moci používat například střely vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder nebo nejnovější PTŘS AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile).
Vyjádření Oddělení komunikace s veřejností GŠ AČR k problematice integrace a certifikace zbraní do vrtulníků:
Integrace zbraňových systémů a certifikace této zástavby je náročný proces, který probíhá v součinnosti s výrobcem, organizací pro vývoj dané letecké techniky, která je schválena národní autoritou a národní vojenskou leteckou autoritou budoucího uživatele – v našem případě Odborem dohledu nad vojenským letectvím Sekce dozoru a kontroly Ministerstva obrany (ODVL SDKMO). Certifikuje se celý vrtulník, včetně zbraňových, komunikačních, navigačních a dalších systému.
Certifikace vrtulníku AW139:
Tento proces certifikace je náročný a zdlouhavý, protože zbraňové systémy nejsou na této platformě vrtulníku zavedeny. Proto nejprve musí dojít k výběru zbraňového systému a jeho vývoji a pak jeho ověřování a následnému schvalování. Poté je teprve ověřován celý vrtulník s novým zbraňovém systémem. S tím jsou samozřejmě spojené další finanční náklady a časová náročnost.
Certifikace zbraňového systému H-1:
V případě certifikace vrtulníků zbraňového systému H-1 je tento proces snazší, protože jsou již zavedeny v rámci ozbrojených sil USA. Národní vojenská letecká autorita budoucího uživatele proto jde cestou uznáni osvědčení způsobilosti, které vydává jeho americký protějšek.
Co se týče publikací, ODVL MO postupuje při certifikaci v souladu s předpisem EMAR21, který je vydány jako Český obranný standard.
Co se týče ceny certifikace, to záleží vždy na konkrétním případu – podle toho co obnáší, jak dlouho trvá a jaké jsou její hlavní oblasti. Cena certifikace se tak promítá i do ceny vrtulníku.
Hlavní body procesu certifikace:
- schválení záměru provedení integrace zbraňových systémů a příslušné certifikační základny (certifikačních kritérií) ze strany vojenské letecké autority,
- realizace integrace zbraňových systémů včetně příslušných zkoušek,
- ověření typové způsobilosti po ukončení integrace zbraňových systémů na vrtulník,
- vydání typového osvědčení (nebo doplňkového typového osvědčení).
Související články
Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper
Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...
- 07.05.2019
- 613 komentářů
- Jan Grohmann
UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...
- 11.07.2019
- 617 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom
Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...
- 26.08.2019
- 323 komentářů
- Jan Grohmann
Jak si poradí vrtulníky Venom a Viper s námrazou?
Jeden z hlavních argumentů kritiky nákupu AH-1Z Viper a UH-1Y Venom je údajně slabá protinámrazová ...
- 04.09.2019
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Ona ta cena těch vrtulníků aby jsme se dostali na nabídku zbraní, příslušenství a náhradních dílů nabízeného k BH ještě o pěkných pár miliard naroste. Takže ty prvotní odhady, že ...Zobrazit celý příspěvek
Ona ta cena těch vrtulníků aby jsme se dostali na nabídku zbraní, příslušenství a náhradních dílů nabízeného k BH ještě o pěkných pár miliard naroste. Takže ty prvotní odhady, že půjde o nějakých 20 miliard nebyly vůbec liché.Skrýt celý příspěvek
Co bylo v nabídce na BH navíc oproti tomu co dostaneme s H-1?
Co bylo v nabídce na BH navíc oproti tomu co dostaneme s H-1?
Ono to je vypsané v tom ATM. Vím, že tam jsou dva náhradní motory, raketnice a nějakých 180 řízených 70mm raket, 28 sad vysílaček a nočního vidění. Dál si to už nepamatuju. Bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to je vypsané v tom ATM. Vím, že tam jsou dva náhradní motory, raketnice a nějakých 180 řízených 70mm raket, 28 sad vysílaček a nočního vidění. Dál si to už nepamatuju. Bylo toho celkem hodně. Zato tahle nabídka byla v podstatě osekaná na minimum jen aby to pokrylo počty strojů. A i ta munice stačí jen na vyzbrojení dvou srojů. Servis tu navíc budou zajišťovat pouze tři kontraktoři po dobu dvou let. On to byl opravdu dost obsáhlý článek.Skrýt celý příspěvek
Nesmysl. Je potvrzeno že součástí dodávky je letový simulátor, výcvik šesti pilotu, čtyř střelců a šesti techniků přímo v USA. Další personál bude cvičen v ČR takzvaným mobilním ...Zobrazit celý příspěvek
Nesmysl. Je potvrzeno že součástí dodávky je letový simulátor, výcvik šesti pilotu, čtyř střelců a šesti techniků přímo v USA. Další personál bude cvičen v ČR takzvaným mobilním výcvikovým týmem který vyšle americká strana na základnu v Náměšti.
Zajímavější informace je že objednávka obsahuje krom 14 střel AGM-114R Hellfire i čtyři tyto cvičné střely, dvě cvičné střely Sidewinder, 924 raket Hydra 70 a 114 souprav pro laserové navedení raket systému APKWS II. Dále pak 10 000 kusů cvičné munice pro 20 mm kanón.
Tahle munice bude sloužit primárně k vojskovým zkouškám a pro výcvik posádek.
Dále je zajištěn servisní podpora na dva roky, o stroje se budou primárně starat čeští technici.
Vrtulníky jsou vybaveny naprosto srovnatelně s nabízenými BH.Skrýt celý příspěvekŽe nabídka Venom+Viper schválená DSCA neobsahovala oproti nabídce black hawku zbraně ve stejném rozsahu je známé. Že se zbraně k Venom+Viper budou muset dokoupit bylo jasné. Otázka ...Zobrazit celý příspěvek
Že nabídka Venom+Viper schválená DSCA neobsahovala oproti nabídce black hawku zbraně ve stejném rozsahu je známé.
Že se zbraně k Venom+Viper budou muset dokoupit bylo jasné.
Otázka zní - ten dokup zbraní APKWS atd. k venom+ viper je navíc a z jiné kapitoly MO jak bylo uvedeno, nebo je to v rámci nabídky a ceny schválené DSCA.
Osobně dost pochybuji o druhé variantě.Skrýt celý příspěvekVýzbroj kterou jsem uvedl je obsažená v tomto kontraktu. Je to tedy součástí uzavřené smlouvy 14,6 miliardy korun. Jak jsem psal tyto zbraně budou primárně pro zkoušky a výcvik ...Zobrazit celý příspěvek
Výzbroj kterou jsem uvedl je obsažená v tomto kontraktu. Je to tedy součástí uzavřené smlouvy 14,6 miliardy korun. Jak jsem psal tyto zbraně budou primárně pro zkoušky a výcvik posádek. Další výzbroj se bude dokupovat později.Skrýt celý příspěvek
Dle krátkého článku v ATM 02/2020 je veškerá munice nakupovaná spolu s vrtulníky Viper/Venom určená pouze pro vojskové zkoušky. Munice pro výcvik a případné bojové nasazení bude ...Zobrazit celý příspěvek
Dle krátkého článku v ATM 02/2020 je veškerá munice nakupovaná spolu s vrtulníky Viper/Venom určená pouze pro vojskové zkoušky.
Munice pro výcvik a případné bojové nasazení bude pořízena samostatně a z jiné kapitoly rozpočtu MO.Skrýt celý příspěvekNákupu se věnuje lednové ATM (1/2020) a jsou tam i dotazy a odpovědi z MO. Osobně z toho mám ještě horší pocit, než jsem měl před tím. Vůbec jsem např. nevěděl, že když se něco ...Zobrazit celý příspěvek
Nákupu se věnuje lednové ATM (1/2020) a jsou tam i dotazy a odpovědi z MO.
Osobně z toho mám ještě horší pocit, než jsem měl před tím. Vůbec jsem např. nevěděl, že když se něco na této platformě mění, mění se celé bloky, které se posílají výrobci až ve chvíli, kdy jich je dost a proto drží USMC velké sklady.
Reálně bude tuto platformu provozovat asi finanční peklo. Buď v držení zásob, nebo zaplacení dodavatelům komponent, aby to opravili dříve, než jim pošle dodávku USMC.
Chápu, že se do Mi-24 nikdy neinvestovalo, a s tímto přístupem zastarávají. Ale tohle pustí AČR pěkně žilou bez reálného významného zvýšení bojové hodnoty. Protože 14 hellfirů je plivnutí do moře, A Cobry s nasaditelností 50% také a utěšovat se, že se budoucnu něco dokoupí, když nejsou žádné opce a peníze v rozpočtu je zbožné přání.
Nicméně možná se dočkáme toho, že vždy před koncem roku, když MO nedočerpá, začne nakupovat, aby utratilo co může, ideálně aby se o tom moc nemluvilo.Skrýt celý příspěvekPokud abstrahuji od potenciálního zisku technolgické know-how... ... tak se mi to jeví jako nekompetentní pseudopolitické rozhodnutí na osnově "kam vítr tam plášť" s určitým ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud abstrahuji od potenciálního zisku technolgické know-how...
... tak se mi to jeví jako nekompetentní pseudopolitické rozhodnutí na osnově "kam vítr tam plášť" s určitým ohledem na požadavky AČR.
Nic víc, nic míň.
Reálně to žádné strategické rozhodnutí není. Nezohledňuje důležité trendy jako je ústup USA ze světové scény ve smyslu poklesu možností USA ovlivňovat různé procesy ve světě, možné de/re-konstrukce NATO, a tak dále v návaznosti na diskuse týkající rozdílů zájmů sjednocené Evropy x USA.
Žádné záruky ohledně údržby, servisu a "upgradu" nemáme a mít nebudeme, bez ohledu na nějaké formální záležitosti a prohlášení.Skrýt celý příspěvekNejsem fanda H1, umím ale pochopit, že vojáci chtěli právě tuhle kombinaci. Nemyslím, že je to čistě jen o politice. Reálně nám nyní nezbývá nic jiného než doufat, že se H1 (UH-1 ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem fanda H1, umím ale pochopit, že vojáci chtěli právě tuhle kombinaci. Nemyslím, že je to čistě jen o politice. Reálně nám nyní nezbývá nic jiného než doufat, že se H1 (UH-1 nebo jen AH-1) dostane co největšího rozšíření v Evropě. Klidně kdyby se přesunula výroba do Rumunska a podobně. Osobně beru dokoupení dalších strojů jako nezbytné a samozřejmé - jen je otázkou jestli je 12+12 dost (24+24 atd.). Z logického pohledu by dávalo víc smysl pořídit v Evropě rozšířenější UH-60 + AH-64E - už kvůli možnosti využití zkušeností a provozu Evropských států s nimi, ale chápu, že v malém počtu je smysluplnější (z čistě českého pohledu) platforma H1 - kdy bitevník má něco společného s transporťákem.Skrýt celý příspěvek
Powerslave Nevím o tom že by nám konkurenti Bellu nabídli větší přenos know-how. U tom jestli USA ustupují ze světové scény ba se dalo polemizovat, ale to v žádném případě ...Zobrazit celý příspěvek
Powerslave
Nevím o tom že by nám konkurenti Bellu nabídli větší přenos know-how.
U tom jestli USA ustupují ze světové scény ba se dalo polemizovat, ale to v žádném případě nesouvisí s nákupem vrtulníků. Téměř každý ze států sjednocené Evropy provozuje nějakou americkou techniku.
Bell zaručuje servisní podporu do roku 2050. Je to úplně stejná záruka jako dávají i jiní výrobci. Navíc dokud budou tyto vrtulníky sloužit u USMC tak bych se o upgrady rozhodně nebál.Skrýt celý příspěvek
Ministr obrany ČR ve čtvrtek 12. 12. 2019 podepsal v Pentagonu smlouvu o koupi dvanácti nových vrtulníků, osmi víceúčelových UH-1Y Venom a čtyř bojových AH-1Z Viper včetně ...Zobrazit celý příspěvek
Ministr obrany ČR ve čtvrtek 12. 12. 2019 podepsal v Pentagonu smlouvu o koupi dvanácti nových vrtulníků, osmi víceúčelových UH-1Y Venom a čtyř bojových AH-1Z Viper včetně zbraňových systémů, munice a školení pilotů i pozemního personálu. Za balíček zaplatí Česko více než 14,5 miliardy korun. Tyto vrtulníky armáda ČR získá nejpozději v roce 2023.
https://ct24.ceskatelevize.cz/... Skrýt celý příspěvekDo výroby vrtulníků H-1 budou zapojeny firmy LOM Praha, Vojenský technický ústav, Aero Vodochody, Ray Service a VR Group. Dnes podepsali příslušná memoranda. Podíl zapojení ...Zobrazit celý příspěvek
Do výroby vrtulníků H-1 budou zapojeny firmy LOM Praha, Vojenský technický ústav, Aero Vodochody, Ray Service a VR Group. Dnes podepsali příslušná memoranda. Podíl zapojení českého průmyslu do zakázky bude přes 30%.
https://www.e15.cz/domaci/vrtu... Skrýt celý příspěvekSmlouva by se prý měla podepsat již příští týden ve Washingtonu.
Smlouva by se prý měla podepsat již příští týden ve Washingtonu.
A pozerám, že dnes boli podpísané radary: https://svet.sme.sk/c/22276973...
A pozerám, že dnes boli podpísané radary: https://svet.sme.sk/c/22276973...
Je to skutečně tak, dnes to MO potvrdilo. K podpisu dojde tento čtvrtek během návštěvy Metnara v ...Zobrazit celý příspěvek
Je to skutečně tak, dnes to MO potvrdilo. K podpisu dojde tento čtvrtek během návštěvy Metnara v USA.
https://www.lidovky.cz/domov/m... Skrýt celý příspěvek
Dnes vláda rozhodla o nákupu amerických vrtulníků. Podle očekávání jde o 8xUH-1Y a 4xAH-1Z. Zdá se tedy že vleklý výběr vrtulníků je opravdu u konce.
Dnes vláda rozhodla o nákupu amerických vrtulníků. Podle očekávání jde o 8xUH-1Y a 4xAH-1Z. Zdá se tedy že vleklý výběr vrtulníků je opravdu u konce.
Ti chytráci co to měli jasné od začátku a vše co se jim nehodilo pod nos se možná teď leknou, protože Italové si to nenchali ...Zobrazit celý příspěvek
Ti chytráci co to měli jasné od začátku a vše co se jim nehodilo pod nos se možná teď leknou, protože Italové si to nenchali líbit:
https://www.czdefence.cz/clane... Skrýt celý příspěvekNaprosto stejným způsobem, tedy mezivládní smlouvou, pořizovali Slováci své UH-60 a Evropská komise tento postup očividně nenapadla. Nevěřím tedy že tento pokus Leonarda nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Naprosto stejným způsobem, tedy mezivládní smlouvou, pořizovali Slováci své UH-60 a Evropská komise tento postup očividně nenapadla. Nevěřím tedy že tento pokus Leonarda nemá velkou šanci na úspěch.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím si, že by se někdo lekal. Že to bude vláda - vláda věděli i u Leonarda od počátku. Nákup v režimu vláda - vláda, se nakupuje i jinde, netuším co je na tom protiprávního. V ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by se někdo lekal. Že to bude vláda - vláda věděli i u Leonarda od počátku. Nákup v režimu vláda - vláda, se nakupuje i jinde, netuším co je na tom protiprávního. V tomto výběru byl i Leonardo, pochopil bych, kdyby tam nebyli...oni nebyli jen vybráni, výběru se účastnili...pochopil bych, kdyby nebyli zahrnuti. Nemyslím si, že by cizí soukromá společnost měla hodnotit, zda se naše vláda rozhodla ÚSPORNĚ, nebo ne. To posouzení poměru cena - výkon je na zákazníkovi, ne na dodavateli.
Osobně je mi to úplně jedno, nejsem proti AW139M, jen prostě Italové nenabízeli výzbroj, to jsem slyšel od zástupce osobně. UH1 byl komplexnější...a umožnil kompromis s bitevní schopností.Skrýt celý příspěvekJasně, že se to Taliánům nelíbí. Utekl jim miliardový kšeft, navíc si mohli za naše peníze certifikovat výzbroj a příštím potencionálním zákazníkům mohli nabízet už vyzkoušený ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, že se to Taliánům nelíbí. Utekl jim miliardový kšeft, navíc si mohli za naše peníze certifikovat výzbroj a příštím potencionálním zákazníkům mohli nabízet už vyzkoušený ozbrojený typ. To už stojí za pokus znepříjemnit Čechům život, ne?Skrýt celý příspěvek
Chce to lépe sledovat dění. MO už dávno publikovalo, jak je to českým a evropským právem v případě této zakázky. Toto už vyšlo 30.7.2019 ...Zobrazit celý příspěvek
Chce to lépe sledovat dění. MO už dávno publikovalo, jak je to českým a evropským právem v případě této zakázky. Toto už vyšlo 30.7.2019 (https://ekonomickydenik.cz/obr... ):
Zajímalo nás, jestli se vedení resortu neobává, že by mohlo být nařčeno z nedodržení evropského soutěžního práva, když vyjednává pouze s USA. „Pokud se Ministerstvo obrany rozhodne pro zadání veřejné zakázky za využití výjimky (§ 191 odst. 2 písm. c)) ze zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy formou vláda – vláda, resp. výjimky (čl. 13 písm. f)) směrnice 2009/81/ES Evropského Parlamentu a Rady, o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany nebo bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES, pak se tak stane pouze v případě splnění veškerých zákonných náležitostí,“ uvedl k tomu pouze Fajnor z tiskové služby ministerstva.Skrýt celý příspěvekJak je to s mezinárodním a evropským právem, když chceme nakupovat vojenskou techniku od země, která nyní již oficiálně krade ropu v Sýrii? Jsem z toho zmatený, ztrácím důvěru v ...Zobrazit celý příspěvek
Jak je to s mezinárodním a evropským právem, když chceme nakupovat vojenskou techniku od země, která nyní již oficiálně krade ropu v Sýrii?
Jsem z toho zmatený, ztrácím důvěru v právo a tím dochází k psychické újmě.
Mám právo na odškodné?Skrýt celý příspěvek
@Scotty Píšete, že nabídka na UH60a AH64 nepřišla. Nabídky chodí na základě poptávek, tak už to ve světě chodí. Když to v Dejvicích nepoptali, tak nabídka nepřišla. Jak ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Píšete, že nabídka na UH60a AH64 nepřišla. Nabídky chodí na základě poptávek, tak už to ve světě chodí.
Když to v Dejvicích nepoptali, tak nabídka nepřišla. Jak prosté...Skrýt celý příspěvekVýrobce nabízí a zákazník se rozhoduje. Pokud by taková kombinace vyšla finančně stejně přijatelně jako H-1, mohl jí výrobce zkusit nabídnout také.
Výrobce nabízí a zákazník se rozhoduje. Pokud by taková kombinace vyšla finančně stejně přijatelně jako H-1, mohl jí výrobce zkusit nabídnout také.
Pořád to nechápete. Výrobce programu H1 není výrobce AH64. Poptávka neboli RFI, jak Anglicky již v Dejvicích používají je adresována komu ? Když skončí v Bellu, těžko bude odpověď ...Zobrazit celý příspěvek
Pořád to nechápete.
Výrobce programu H1 není výrobce AH64. Poptávka neboli RFI, jak Anglicky již v Dejvicích používají je adresována komu ? Když skončí v Bellu, těžko bude odpověď obsahovat informace a cenu k AH64.....Skrýt celý příspěvekObávám se že to nechápete vy. Účelem tohoto tendru nebyl nákup samostatného bitevního vrtulníku. Nebyl tedy žádný důvod oslovovat firmu Boeing.
Obávám se že to nechápete vy. Účelem tohoto tendru nebyl nákup samostatného bitevního vrtulníku. Nebyl tedy žádný důvod oslovovat firmu Boeing.
A kruh se uzavírá. V RFI byla specifikace odpovídající projektu H1. Mnoho lidí řeklo, že takový jeden vrtulnik neexistuje. Armáda tedy od počátku poptávala bitevní+dopravní. Ještě ...Zobrazit celý příspěvek
A kruh se uzavírá. V RFI byla specifikace odpovídající projektu H1. Mnoho lidí řeklo, že takový jeden vrtulnik neexistuje. Armáda tedy od počátku poptávala bitevní+dopravní. Ještě jinak, účelem tohoto tendru bylo pořídit i bitevní vrtulníky.
Trochu to připomíná tendr na vládní auta, kde se udávala výška sedáku v mm od asfaltu. Kupodivu to splnilo jen A8. Podobná Dejvická vochcávka je i tento výběr.Skrýt celý příspěvekV tomhle má Cejkis pravdu, předsedo... Poptávali jeden univerzální vrtulník, kdekdo tvrdil že takový neexistuje, a když to sami pochopili tak to změnili na dva, ale už od předem ...Zobrazit celý příspěvek
V tomhle má Cejkis pravdu, předsedo...
Poptávali jeden univerzální vrtulník, kdekdo tvrdil že takový neexistuje, a když to sami pochopili tak to změnili na dva, ale už od předem vybrané firmy. To že mají "XX procent společných dílů" je hodně křivá cesta jak to zdůvodnit, ostatně - oficiální papíry (certifikaci...) mají na jeden ty nebo na dva??
Kombinaci dvou typů mohl dávno kdekdo nabízet, kdyby aspoň připustili takovou možnost.Skrýt celý příspěvek
No vidíte, přitom nabídka na AH-64 v počáteční fázi přišla... Jenže by se musela řešit v rámci systému FMI (Foreign Military Sales), protože "gebír" na Apache má US Army, nikoli ...Zobrazit celý příspěvek
No vidíte, přitom nabídka na AH-64 v počáteční fázi přišla... Jenže by se musela řešit v rámci systému FMI (Foreign Military Sales), protože "gebír" na Apache má US Army, nikoli Boeing. V případě UH-60 je situace jiná a muselo by se jednat s Lockheed Martin. Proto nemohla přijít tak"kompaktní" a co do procesu jednoduchá nabídka jako u systému H-1. Nabídka na Apache byla každopádně neformální a byla odmítnuta, protože to bylo ještě ve fázi, kdy "mozkový trust" ministerstva obrany fantazíroval o náhradě Mi-24 stroji, které pořídí za 6,5 miliardy Kč v počtu 12 ks včetně systému. Jedno pozitivum to ale mělo: pár lidí začalo díky tomu přemýšlet... :)Skrýt celý příspěvek
Ne, to lžete. Vláda rozesílala tzv RFI...na základě těchto poptávek dodavatelé přišli s nabídkami. V nabídce byla jen UH60...od dvou společností, jedna v A verzi a s nabídkou ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, to lžete. Vláda rozesílala tzv RFI...na základě těchto poptávek dodavatelé přišli s nabídkami. V nabídce byla jen UH60...od dvou společností, jedna v A verzi a s nabídkou modernizace na M a druhá M verze. Dodnes mám ten leták v kanceláři. Žádná nabídka na UH60 a AH64 nepřišla. BTW, tahle cenová kombinace by byla dražší jak H1, nemluvě o logistických nárocích.Skrýt celý příspěvek
Navíc je AH-64 o dost náročnější i na pilotní výcvik. Ne každý ho zvládne...
Navíc je AH-64 o dost náročnější i na pilotní výcvik. Ne každý ho zvládne...
RFI = poptávka Když do jednoho RFI napíšete, že chcete cenu za AH64 a pošlete to skrze ambasádu do Boeingu a do druhého RFI napíšete, že chcete cenu za UH60 a pošlete to Lockheed ...Zobrazit celý příspěvek
RFI = poptávka
Když do jednoho RFI napíšete, že chcete cenu za AH64 a pošlete to skrze ambasádu do Boeingu a do druhého RFI napíšete, že chcete cenu za UH60 a pošlete to Lockheed Martin, tak si můžete být jistý na 100%, že dostanete odpověď.
Pořád stejná písnička. "Bylo by to dražší" Na základě čeho vyřknete tento výrok ? Dojmů ?Skrýt celý příspěvek..hej, ale takto to fakt nefunguje. Vy nepíšete RFI na konkrétní typ...RFI se nepsalo na AH1 a UH1, ale schopnosti. Je to jedno RFI, které popisuje schopnosti (TTP) a rozesíláte ...Zobrazit celý příspěvek
..hej, ale takto to fakt nefunguje. Vy nepíšete RFI na konkrétní typ...RFI se nepsalo na AH1 a UH1, ale schopnosti. Je to jedno RFI, které popisuje schopnosti (TTP) a rozesíláte jej všem stejně.
To, že VzS hledaly vrtulník se schopností odpalovat PTŘS neznamená, že hledá bitevní vrtulník. On takový AH6 to například umí. Nebo Lynx, Wildcat a jiné.
škoda, že tomu nerozumíte...Skrýt celý příspěvekKdyž napíšete do Boeingu, že chcete nabídku na AH-64, tak se okamžitě odhalíte jako "neználek", takže vás asi slušně odkážou do patřičných mezí, tzn. mezi dvě půlky. Pokud nevíte ...Zobrazit celý příspěvek
Když napíšete do Boeingu, že chcete nabídku na AH-64, tak se okamžitě odhalíte jako "neználek", takže vás asi slušně odkážou do patřičných mezí, tzn. mezi dvě půlky. Pokud nevíte proč, píšu to o pár postů výše...Skrýt celý příspěvek
TF_HU
Po přečtení vašich příspěvků chápu, že tato armáda s takovými lidmi jako jste vy se nepohne ani o milimetr.TF_HU
Po přečtení vašich příspěvků chápu, že tato armáda s takovými lidmi jako jste vy se nepohne ani o milimetr.Tak s lidmi vašeho typu jsme si tu po Vítězném únoru užili dost. Tož je čas, nechat to jiným, nesžíraným odporem ke všemu kapitalistickému, nedejbože americkému.
Tak s lidmi vašeho typu jsme si tu po Vítězném únoru užili dost. Tož je čas, nechat to jiným, nesžíraným odporem ke všemu kapitalistickému, nedejbože americkému.
Myslím si, že tohle ušité VŘ na míru Bellu bude za 10let před soudem stejně jako ochcávka s letouny CASA. Jediné, co je záchrání bude kolektivní rozhodnutí vlády. Líbí se mi ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si, že tohle ušité VŘ na míru Bellu bude za 10let před soudem stejně jako ochcávka s letouny CASA. Jediné, co je záchrání bude kolektivní rozhodnutí vlády.
Líbí se mi připravené mediální argumenty proti konkurenci.
Italské stroje = neprověřené v boji, není integrace.
Kombinace AH64 a UH60 je prý moc dráhá, byť ji nikdy nepoptali.
A klasika, H1 má společné součásti a tak ušetříme. Co ušetříte ? Sadu nářadí a diagnostiku ? Počet náhradních dílů bude stále v oběhu identický.
Musím ovšem uznat, že mediálně je to dobře pokryté.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že ti co čerpaní z médií v diskuzi mají váš názor. Pak to asi moc dobře pokryté nemají.
Proč ty vaše úžasné argumenty nepodložíte?Vzhledem k tomu, že ti co čerpaní z médií v diskuzi mají váš názor. Pak to asi moc dobře pokryté nemají.
Proč ty vaše úžasné argumenty nepodložíte?cejkis: S tím budoucím trestním stíháním bych souhlasil , pokud se u nás udrží stávající pseudodemokracie a nebude nahrazena obdobnou formou vlády, jako je v Polsku nebo ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis:
S tím budoucím trestním stíháním bych souhlasil , pokud se u nás udrží stávající pseudodemokracie a nebude nahrazena obdobnou formou vlády, jako je v Polsku nebo Maďarsku.
U italských strojů hrozí jedna věc, a to ,že pokud nebudou peníze na mandatorní a sociálně-populistické výdaje, každá další vláda omezí investice do integrace požadovaných zbraní. Co si budeme povídat, rozpočet armády se skoro všude ve světě používá jako rozpočtová rezerva.
U kombinace AH64+UH60 cenu neznám, možná pro požadovanou konfiguraci ani neexistuje.
Společnou platformou , se dá obecně ušetřit až 30% nákladů. Jsem o tom přesvědčený na základě mé praxe v oboru CNC obráběcích strojů a u platformy H1 i 10% bude dobrých. U letectva hrozí ovšem v tomto případě nebezpečí, že pokud bude nějaký společný díl vykazovat ohrožení stroje, uzemní to všechny dotčené stroje. Jde ale o odzkoušené řešení, takže riziko je relativně malé.
Podtrženo sečteno, současná volba zajistí okamžité a funkční řešení, byť minimalistické. Pro budoucí rozvoj bude reálnější dokoupení další čtveřice AH-1Z (třeba společně s někým dalším, nejsem-li velký optimista)Skrýt celý příspěvekPokud máte plán výměny dílů na základě motohodin a času, plánujete letové hodiny za rok, hned víte jaký díl budete v čase potřebovat. Pokud budete mít 8ks a budou mít stejný plán ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud máte plán výměny dílů na základě motohodin a času, plánujete letové hodiny za rok, hned víte jaký díl budete v čase potřebovat. Pokud budete mít 8ks a budou mít stejný plán náletu hodin za rok, budete potřebovat vše 8x v podobných časech. Pokud budete mít 4ks a 4jiné typy bude se to lišit v množství typů VR skladových položkách nikoliv v celkovém množství. Ušetříte jen sdílené zázemí pro servis tj. nářadí, diagnostiku a montážní prostředky.
Úspora peněz je jen marketingová iluze a v tomto případě způsob, jak ochcat konkurenci aneb hledáme jeden univerzální vrtulník pardon vlastně projekt H1, který je tvořen ve skutečnosti dvěma typy.Skrýt celý příspěvekEvidentě nevíte, jaký je systém údržby těch vrtulníků, ale hlavně, že se vyjadřujete... Je to systém ODM, kdybyste potřeboval napovědět, a ten se od ruského systému, co popisujete ...Zobrazit celý příspěvek
Evidentě nevíte, jaký je systém údržby těch vrtulníků, ale hlavně, že se vyjadřujete... Je to systém ODM, kdybyste potřeboval napovědět, a ten se od ruského systému, co popisujete dost odlišuje. Jinak sdílení agregátů/ND a unifikaci v co největší míře dnes hledá a požaduje každá armáda, logistika je u moderních zbraní stále náročnější a tohle je jediná cesta, jak to "uřídit".Skrýt celý příspěvek
Unifikace = menší množství skladových položek nikoliv menší množství zásob. Myslíte si, že v průmyslu se nic podobného nepoužívá ? Kdejaké automotive v této zemi má lepší logistiku ...Zobrazit celý příspěvek
Unifikace = menší množství skladových položek nikoliv menší množství zásob.
Myslíte si, že v průmyslu se nic podobného nepoužívá ? Kdejaké automotive v této zemi má lepší logistiku a skladování než AČR. Tohle plácání se po ramenou je fakt offtopic.Skrýt celý příspěvek@cejkis - Zajímalo by mě, kolik toho o té logistice v AČR opravdu víte. Srovnávat logistiku servisu vrtulníků s logistikou automotive (výroba automobilů a jejich komponent) je dost ...Zobrazit celý příspěvek
@cejkis - Zajímalo by mě, kolik toho o té logistice v AČR opravdu víte. Srovnávat logistiku servisu vrtulníků s logistikou automotive (výroba automobilů a jejich komponent) je dost mimo. Když už, tak je spíše srovnatelná s logistikou autoservisů, což je opravdu něco jiného. A když už jste nakousl to automotive - zrovna tam se unifikace dílů využívá v maximální možné míře. Asi vědí proč.Skrýt celý příspěvek
Na začátku i v průběhu tohoto dlouhého výběrového řízení jsem si říkal , že je to v pr..li a AČR přijde o bitevníky. Naštěstí to teď vypadá , že zůstanou. A to je to hlavní a né ...Zobrazit celý příspěvek
Na začátku i v průběhu tohoto dlouhého výběrového řízení jsem si říkal , že je to v pr..li a AČR přijde o bitevníky. Naštěstí to teď vypadá , že zůstanou. A to je to hlavní a né jaký typ to bude. Reálně hrozilo nahrazení bitevníků nějakým univerzálem, ale prostě navařením ocelových plátů na buldozer a přidáním kulometu, Bvp nevyrobíš... Taky jsem nebyl zrovna nadšený z H1, přece jen v nich člověk furt vidí ty mixéry z filmů o Vietnamu, ale čím víc o tom přemýšlím, bez emocí, tak mi tento výběr dává smysl. A teď to otočím, že k Viperu dostaneme i Venom. Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I když taková Ka 52 to je nádhera). Snad se podaří dokoupit plánovaný počet 12+12 a bude vystaráno na 20-30 let. O servis bych vůbec neměl strach, vzhled k počtům a plánované době působnosti u USMC. Naopak nám z toho plynou možnosti o doplňování našich helikoptér, vyřazenými zrepasovanými stroji, nemluvě o společném výcviku, výzbroji, atdSkrýt celý příspěvek
*K Venomu si kupujeme Viper "Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I ...Zobrazit celý příspěvek
*K Venomu si kupujeme Viper
"Sice půjde Mi-24 těžko nahradit (v srdci), ale vzhledem k tomu jakým rozdílným směrem jsme se vydali v Rusku a u nás, je třeba udělat ten krok . (I když taková Ka 52 to je nádhera)."
Nádhera to je, ale jen pro kochání oka. Armáda tu nemá být z nostalgie, na to jsou muzea.Skrýt celý příspěvekJirosi jste nezklamal. Jako obvykle máte problém s pochopením psaného textu. Ale aspoň jsem se zasmál..
Jirosi jste nezklamal. Jako obvykle máte problém s pochopením psaného textu. Ale aspoň jsem se zasmál..
Článek, i diskuze je o akvizici vrtulníků pro ACR.
Vás co si stále do toho promítáte svoje představy, a emoce je tu celkem dost.Článek, i diskuze je o akvizici vrtulníků pro ACR.
Vás co si stále do toho promítáte svoje představy, a emoce je tu celkem dost.
Ka-52 je krásný stroj, mě ale už dávno učaroval Ka-29. Badass faktor 96,3%. Takových 8 KA-29 a 4 KA-52 s evropskými motory, avionikou, H-force a českým nátěrem, dodaným tuzemskými ...Zobrazit celý příspěvek
Ka-52 je krásný stroj, mě ale už dávno učaroval Ka-29. Badass faktor 96,3%.
Takových 8 KA-29 a 4 KA-52 s evropskými motory, avionikou, H-force a českým nátěrem, dodaným tuzemskými firmami....to by bylo pošušňání. By se i shodnost dílů dostala na 12,328%.
Navíc by to pro utajené operace nad nepřátelským územím stačilo jen malinko osamolepkovat.Skrýt celý příspěvekJeště bych rád poznamenal, že pro náš Helix-E bychom nemuseli čekat na torpédo od H-force, stačilo by ruský (mají i protilodní střely). Jinak je potřeba se na věc dívat i mimo ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě bych rád poznamenal, že pro náš Helix-E bychom nemuseli čekat na torpédo od H-force, stačilo by ruský (mají i protilodní střely).
Jinak je potřeba se na věc dívat i mimo omezený rámec české kotliny. K Baltu je to daleko, jako když si Američan zajede naodpoledne zarybařit. Máme blízko k Černému, Jadranu i Atlantiku. Je potřeba budovat jenotky, které posílí obranu kdekoli v Evropě.Skrýt celý příspěvekLuky: i ty provokatére... Je pravda, že by se s tou Ka-29 dalo zasahovat proti neukázněným turistům, kteří na Vltavě s šlapacími labutěmi občas zajíždějí nebezpečně blízko k jezu.
Luky: i ty provokatére... Je pravda, že by se s tou Ka-29 dalo zasahovat proti neukázněným turistům, kteří na Vltavě s šlapacími labutěmi občas zajíždějí nebezpečně blízko k jezu.
Když já už nechtěl po desátý pod článkem řešit to samý :) Vzpomínám si ale, že je KA-29 (27,32 určitě) i na civilním trhu. Myslím, že něco lítá ve Švýcarsku a kdysi jsem četl, že ...Zobrazit celý příspěvek
Když já už nechtěl po desátý pod článkem řešit to samý :)
Vzpomínám si ale, že je KA-29 (27,32 určitě) i na civilním trhu. Myslím, že něco lítá ve Švýcarsku a kdysi jsem četl, že ji chtěli i pro naše stavebnictví (ještě za socíku).
V tom článku se psalo, že je velmi silná, ale protiběžné rotory nějak blbě interferovaly se vzduchem odraženým od zavěšeného panelu, že jim slabší Mi-8 přišla pro úkol vhodnější a zůstali u ní.Skrýt celý příspěvekVloni jsem celkem čuměl když ve Vídni proletela okolo ka29tka ... evidentně dovede posloužit i na " západním" pískovišti, když je vůle oprostit se od emocí:)
Vloni jsem celkem čuměl když ve Vídni proletela okolo ka29tka ... evidentně dovede posloužit i na " západním" pískovišti, když je vůle oprostit se od emocí:)
Ano. Jsem rád že armáda má bohaté zkušenosti s podvěsy na MI17 a neustále je používá. A těch PTŘS odpálených z MI24. A nebo že bi to bílo naopak? Přece budou používat něco bez ...Zobrazit celý příspěvek
Ano. Jsem rád že armáda má bohaté zkušenosti s podvěsy na MI17 a neustále je používá. A těch PTŘS odpálených z MI24. A nebo že bi to bílo naopak? Přece budou používat něco bez čeho bi se neobešli. Doufám že koupí víc jak 10 PTŘS.Skrýt celý příspěvek
Ohledne BVP http://www.mocr.army.cz/inform... V souladu se stanoveným ...Zobrazit celý příspěvek
Ohledne BVP
http://www.mocr.army.cz/inform...
V souladu se stanoveným harmonogramem veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ dnes obdrželo Ministerstvo obrany předběžné nabídky od tří výrobců. Předběžné nabídky podaly společnosti BAE Systems Hägglunds AB, GDELS - Santa Barbara Sistemas SA a Rheinmetall Landsysteme GmbH.
Ministerstvo zároveň obdrželo písemnou informaci od společnosti PSM Projekt System & Management GmbH, že se rozhodla z důvodu nutnosti značné a nákladné přestavby jejich zavedeného vozidla PUMA nepodat v rámci uvedené zakázky žádnou nabídku.
Nyní začne projektový tým posuzovat doručené předběžné nabídky a poté začne s dodavateli vlastní vícekolové jednací řízení za účelem zkvalitnění jejich nabídek. Následně budou dodavatelé vyzváni k podání finálních nabídek.
Jan Pejšek, odbor komunikace MOSkrýt celý příspěvekZajímalo by mne, proč má někdo nutkání stále obhajovat něco za armádu, to co za ní stejně rozhodli a nadiktovali jí politici? Proč tu někdo vede demagogii AH 1 a UH 1 versus AW ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímalo by mne, proč má někdo nutkání stále obhajovat něco za armádu, to co za ní stejně rozhodli a nadiktovali jí politici?
Proč tu někdo vede demagogii AH 1 a UH 1 versus AW 139M?
Všichni víme, že finále se italské stroje už neuvažovaly, naopak byla ve hře varianta 12 kusů UH 60M s integrovanými střelami APKWS. A tam už šlo kvalitativně podobnou nabídku.
Dostali případní konkurenti například nabídnout variantu UH 60 a s tím pár kusů AH 64?
A proč tu rozebírat nějakou integraci a certifikaci zbraňového systému na AW 139M? To si vážně někdo myslí, že by si vojáci vybrali vrtulník bez integrace? ...pokud by to výrobce nedokázal udělat, tak by v tendru neuspěl.Skrýt celý příspěvekVýběr mezi UH-60M a H-1 přišel až na samotný konec a obě varianty by přinesli něco jiného. Volba UH-60M by znamenala že armády rezignuje na bitevní a větší přepravní vrtulníky. ...Zobrazit celý příspěvek
Výběr mezi UH-60M a H-1 přišel až na samotný konec a obě varianty by přinesli něco jiného. Volba UH-60M by znamenala že armády rezignuje na bitevní a větší přepravní vrtulníky. UH-60 by se stal hlavním typem vrtulníku který by byl možná doplněn delším lehčím vrtulníkem.
Současná volba AH-1Z a UH-1Y zajistí jednak pokračování bitevního vrtulníku a v budoucnu náhradu Mi-171 vrtulníkem podobné kategorie.
Nabídka na UH-60 a AH-64 jednak nepřišla a druhak jsou to dva naprosto samostatné typy vrtulníků se všemi nevýhodami co to obnáší.Skrýt celý příspěvekA proč nechtít UH 60 M a později něco většího jako náhradu Mi 17? Varianta UH 60 M by znamenala například 12 vrtulníků schopných používat laserem naváděné APKWS. Kolik strojů bude ...Zobrazit celý příspěvek
A proč nechtít UH 60 M a později něco většího jako náhradu Mi 17?
Varianta UH 60 M by znamenala například 12 vrtulníků schopných používat laserem naváděné APKWS. Kolik strojů bude bojeschopných/letuschopných v případě 4 AH 1? Sice je pravdou, že APKWS nemá velký účinek v cíli jako PTŘS, ale na lehčí cíle stačí.
UH 60 by také byla vhodnější pro aeromobilní operace, jestliže mají mít vojáci družstvo komplet o 11 lidech, tak se do jedné mašiny vejde celé družstvo, po sesednutí pak může hned působit. UH 1 v tomto směru vyhovuje pouze menším speciálním jednotkám, což je při srování cena/výkon málo. Další výhodou UH 60 je případná kooperace v alianci, jaká je pravděpodobnost, že budeme z logistického hlediska, kooperovat s USMC a jaká s USAF a US ARMY a dalšími státy NATO, které ty mašiny mají? Na UH 60 brzy najdete základní podporu ve všech našich sousedních státech a i v pobaltí nebo skandinávii.
...to že UH 1 nekupuje prakticky nikdo asi taky o něčem svědčí, na nás prostě "zbyly"Skrýt celý příspěvekV případě nákupu UH-60M by nákup větších vrtulníků těžko někdo prosadil. O tom že by se časem stali jediným transportním typem v AČR nepochybuji. Pokud jde o střely APKWS dokáže je ...Zobrazit celý příspěvek
V případě nákupu UH-60M by nákup větších vrtulníků těžko někdo prosadil. O tom že by se časem stali jediným transportním typem v AČR nepochybuji.
Pokud jde o střely APKWS dokáže je používat jak Venom tak Viper. Tedy touto střelou může být vyzbrojeno také 12 strojů.
Armáda od začátku dožadovala výsadek 8 vojáků. Dá se Předpokládat že pro plánované úkoly těchto stojů je kapacita dostatečná.
Výhodou H-1 by měla být schopnost dlouhodobého působení z předsunutých polních základen, které disponují pouze základním vybavením. Dá se tedy čekat že jejich logistická náročnost po nějakou dobu nebude velká. Tam kde bude působit americká logistika určitě půjde zajistit dodávky potřebných dílů přímo z Ameriky.
Na to kdo H-1 ještě koupí nebo nekoupí si budeme muset počkat. Minimálně ještě jedna evropské země o ně má reálný zájem.Skrýt celý příspěvekJak správně píše Scotty, APKWS dokáží odpalovat i Venomy. Co do velikosti výsadky – netuším, kde jste vzal, že naše pěchotní družstvo má mít 11 členů. Jestli myslíte to, že nová ...Zobrazit celý příspěvek
Jak správně píše Scotty, APKWS dokáží odpalovat i Venomy.
Co do velikosti výsadky – netuším, kde jste vzal, že naše pěchotní družstvo má mít 11 členů. Jestli myslíte to, že nová BVP mají 11 míst, tak možná by stálo za zvážení, kolik že z toho dělá posádka stroje ;-) Takže máme 6+2 na členy roje. A vrtulníky mají 8 míst. Moje matematické schopnosti nejsou kdovíjaké, ale mám dojem, že „se tam vejdou“ :-)
Argument, že budeme krom USMC jediný operátor, je poněkud sporný. Když se podívám na rozšíření strojů platformy H-1 (Huey), jedná se o jeden z nejpoužívanějších vrtulníků ve vojenské i civilní sféře. Pouze jeho nejnovější dvojka, kterou budeme mít my, není *zatím* mimo USMC. AH-1 jsou objednané pro Pákistán (ale tam je to stopnuto, nepletu-li se) a Bahrajn. Je docela pravděpodobné, že je bude mít Rumunsko (možná včetně UH-1), není vyloučené ani Polsko atd.
Zbývá argument, že je neprovozuje nikdo ze sousedů. To je sice pravda, ale zas jen napůl. UH-60 ve stejné versi, jakou bychom měli, mají Slováci. Rakušané mají Si-70 odpovídající (snad) UH-60L. A také mají UH-1N ;-)Skrýt celý příspěvekA družstvo 601. skss má 4 vojáky, takže Venom přepraví hned dvě :-) Nebo jedno družstvo a jednu skupinu specialistů/zbraní. Prostě to vychází. Družstvo US Army má naproti tomu 9 ...Zobrazit celý příspěvek
A družstvo 601. skss má 4 vojáky, takže Venom přepraví hned dvě :-) Nebo jedno družstvo a jednu skupinu specialistů/zbraní. Prostě to vychází. Družstvo US Army má naproti tomu 9 členů. A navíc u US Army obecně moc nehledí na pravidlo 1 stroje == 1 družstvo, tahle doktrína je jim cizí (a nejen jim, v tomhle jsme hodně rigidní).Skrýt celý příspěvek
Při nákupu 12 ks UH60M by nikdo žádný nákup APKWS neřešil...byly by to jen transportní s max 12.7 mm kulomety.
Při nákupu 12 ks UH60M by nikdo žádný nákup APKWS neřešil...byly by to jen transportní s max 12.7 mm kulomety.
součástí nabídky black hawku bylo : twenty-four (24) M240H machine guns, one-hundred fourteen (114) Advanced Precision Kill Weapon Systems (APKWS), three hundred eighty-four (384) ...Zobrazit celý příspěvek
součástí nabídky black hawku bylo : twenty-four (24) M240H machine guns, one-hundred fourteen (114) Advanced Precision Kill Weapon Systems (APKWS), three hundred eighty-four (384) Rocket 2.75 Inch High Explosive Warhead M151 Fuze M423 Motor MK66-4, two hundred forty (240) Warhead 2.75 Inch Rocket M151HE, one hundred eighty (180) Rocket Motor 2.75 Inch MK66-4,Skrýt celý příspěvek
Kdyby jenom typy, jsou to dva různí výrobci (Boeing a LockheedMartin), ale to už by na něj asi bylo moc složitý. :) Navíc stejně vždycky přijde s nějakým dalším "proč", "co když" a ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby jenom typy, jsou to dva různí výrobci (Boeing a LockheedMartin), ale to už by na něj asi bylo moc složitý. :) Navíc stejně vždycky přijde s nějakým dalším "proč", "co když" a podobně...Skrýt celý příspěvek
Presne, tak jak jsem pro-ami a schvaluji nakup US techniky, tak v tomto pripade mi prijde rozhodnuti naprosto netransparentni, nepochopitelne. Nevylucuji, ze mi unikaji podstatne ...Zobrazit celý příspěvek
Presne, tak jak jsem pro-ami a schvaluji nakup US techniky, tak v tomto pripade mi prijde rozhodnuti naprosto netransparentni, nepochopitelne. Nevylucuji, ze mi unikaji podstatne detaily.
Tak jak je u BVP presne spocteno pro kolik vojaku a kolik presne jich potrebujeme, tak tady prepravni kapacitu zjevne nikdo neresi. Nejprve 12x8 vojaku, ted je OK 8x8...rozdilova kapacita nikde nechybi. Spoluprace s IZS....
Armada CR ma rezignovat na bitevni vrtulniky, stejne je nebude mit v mnozstvi, ktere obstoji. Na druhou stranu treba UH 60 muzeme mit v mnozstvich, ktere budou mit smysl, jak pro CR, tak pro prispevek do NATO.Skrýt celý příspěvekPožadavek nebyl na celkovou kapacitu. Jediný požadavek byl kapacita 8 vojáků výsadku. Osm Venomů je stále nárůst přepravní kapacity armády. Doplnění kapacit IZS je druhořadý úkol ...Zobrazit celý příspěvek
Požadavek nebyl na celkovou kapacitu. Jediný požadavek byl kapacita 8 vojáků výsadku. Osm Venomů je stále nárůst přepravní kapacity armády. Doplnění kapacit IZS je druhořadý úkol vrtulníkového letectva.
BVP je zařazenu přímo k jednotkám, zjednodušeně na jedno družstvo potřebujete jedno BVP. To u vrtulníkového letectva není. Kapacity se vyčleňují podle požadovaného úkolu a úkoly se samozřejmě plánují podle dostupné kapacity.
Co je množství které dává smysl? Na Slovensku nakoupili devět UH-60M. Má to větší smysl než osm UH1-Y a čtyři AH-1Z?Skrýt celý příspěvekOpata mluvil o idealu 12-12 a pak dostatecnem poctu 8-8, takze si dovedu predstavit pri kupeckych poctech, ze 24 anebo 16 UH-60 je mnozstvi, ktere dava rozhodne vetsi smysl pro CR ...Zobrazit celý příspěvek
Opata mluvil o idealu 12-12 a pak dostatecnem poctu 8-8, takze si dovedu predstavit pri kupeckych poctech, ze 24 anebo 16 UH-60 je mnozstvi, ktere dava rozhodne vetsi smysl pro CR pripadne jako prispevek v ramci NATO.
Kdyz se podivam ze sveho laickeho hlediska a udelam rychlou analyzu hrozeb v ramci zivotnosti danych vrtulniku, tak mi z toho vyplyva, ze vrtulniky budeme potrebovat bud na zahranicni mise anebo na lokalnejsi/vetsi konflikt s Ruskou federaci. At nebo tak - prijdou mi vice univerzalni UH-60 (vcetne nevojenskeho vyuziti) vhodnejsi. 4/8 bitevniku mi prijde jako draha vec na to, ze budeme "udrzovat" schopnosti bitevniku a mit 3,5 bitevnich pilotu....Skrýt celý příspěvek...tady melete nesmysly, kde se odráží neznalosti leteckého výcviku atd. Vůbec netušíte jak vypadá a jak může vypadat náš příspěvek...naše ambice schválená a deklarovaná pro NATO. ...Zobrazit celý příspěvek
...tady melete nesmysly, kde se odráží neznalosti leteckého výcviku atd. Vůbec netušíte jak vypadá a jak může vypadat náš příspěvek...naše ambice schválená a deklarovaná pro NATO. Úlohu UH60 u nás plní Mi171 a v pohodě.Skrýt celý příspěvek
V cem konkretne melu nesmysly? Prosim i o doplneni atd. Nase zavazky jsou konstanta? v case nemenna? Co ma vycvik spolecneho se strukturou? Muzete psat slusne? Dekuji.
V cem konkretne melu nesmysly? Prosim i o doplneni atd. Nase zavazky jsou konstanta? v case nemenna? Co ma vycvik spolecneho se strukturou? Muzete psat slusne? Dekuji.
Ve všem...ruleto...srazte si ego. Já jsem slušný, jen vám říkám, že melete nesmysly, protože do systému nevidíte, potřebám nerozumíte a praxi neznáte. Kdybych nebyl slušný, napíšu, ...Zobrazit celý příspěvek
Ve všem...ruleto...srazte si ego. Já jsem slušný, jen vám říkám, že melete nesmysly, protože do systému nevidíte, potřebám nerozumíte a praxi neznáte. Kdybych nebyl slušný, napíšu, že melete hovínka :-)
Náš závazek je jakási konstanta...protože tu konstantu musíte vybavit, vycvičit, udržet a financovat. Podívejte se do strategických dokumentů, jako má ČR ambici, a jak je to s nasaditelností, rotací atd. Zjistíte, že například deklarování roje s 3 ks vrtulníků, nebo letka s 8 ks strojů je tak nějak maximum. To klidně mohou být Vipery, Venomy nebo Mi171, kterou deklarujeme dnes...
Aby taková konstanta šla změnit, musela by se změnit vojensko politická ambice naší republiky. Ale to není tak složité, my klidně budeme deklarovat více, ale opět, musíte mít personál, materiál, techniku a finanční prostředky. Což politici neradi dávají.Skrýt celý příspěvekTF_HU
pokud bude někdo uvažovat o kapacitě 8x8, tak se mělo koupit 12x8, aby se to dalo původní číslo dlouhodobě udržet v provozu, takto udržíte dlouhodobě 5x8TF_HU
pokud bude někdo uvažovat o kapacitě 8x8, tak se mělo koupit 12x8, aby se to dalo původní číslo dlouhodobě udržet v provozu, takto udržíte dlouhodobě 5x8flanker.jirka Zbavte se vašeho obvyklého "kdyby" a "mělo by se" a podobně. Chápu, že vás rozčiluje, že se nerozhodlo dle vaší nějaké vysněné podoby a vrtulníku. Vy a vám podobní ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Zbavte se vašeho obvyklého "kdyby" a "mělo by se" a podobně. Chápu, že vás rozčiluje, že se nerozhodlo dle vaší nějaké vysněné podoby a vrtulníku. Vy a vám podobní asi nikdy nepochopí, že výsledný produkt je výsledkem jistého kompromisu. Kdo si pamatuje počátek tohoto projektu, armáda měla vyčleněno pouhých 5 mld a jednalo se o LUH. Proč to dospělo tam kam to dospělo, je důsledkem několika pozitivních a negativních faktorů, které vedly ke kompromisu.
To, že při pořízení 12ks bude vždy určitý počet strojů na nějaké podobě technických prací je normální stav. Běžný a jasný. Přesto takové počty zajistí navyšování přepravní kapacity.Skrýt celý příspěvekTed jsem se zrovna dival a ctu si, ze hledame viceucelovy vrtulnik - o bitevnicich si ctu, ze se teprve rozhodne v budoucnu. Hm. Rozumim, ted nenadale prisla zivotni sance a tak ...Zobrazit celý příspěvek
Ted jsem se zrovna dival a ctu si, ze hledame viceucelovy vrtulnik - o bitevnicich si ctu, ze se teprve rozhodne v budoucnu. Hm. Rozumim, ted nenadale prisla zivotni sance a tak jsme si poridili 4 bitevniky abychom udrzeli schopnosti, lidi, vycvicenost, know how, zazemi...a az kdyz budeme mit penize a budeme za vodou, tak nakoupime dalsi 4. Wow. Ano, howno tomu rozumim. Uz se tesim az se budou plnit pozadavky na spolupraci s IZS.
Samozrejme jsem rad, ze mate nove hracky.Skrýt celý příspěvekTF_HU žádné kdyby tu neuvažuji, jen mně zajímají myšlenkové pochody těch co to vybrali. Samozřejmě, že tato varianta nákupu má své výhody. Ale pokud mi sem napíšete, že postačuje ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
žádné kdyby tu neuvažuji, jen mně zajímají myšlenkové pochody těch co to vybrali. Samozřejmě, že tato varianta nákupu má své výhody.
Ale pokud mi sem napíšete, že postačuje přepravní kapacita 8x8, tak je 8 UH 1 málo, ukažte mi jediné letectvo na světě, které bude mít 100% dostupnost techniky. A právě nevýhodu vidím v tom, že pro lítání doma jsou to vyhozené peníze, do mise pošlete minimum strojů, protože jich jednoduše moc mít nebudete a nějaký musí doma zůstat na výcvik. A teď začněte počítat kolik toho vlastně dokážete dlouhodobě udržet v operaci?
Budou 2 nebo 3 UH1, více ne, protože něco musí zůstat na výcvik, na něčem jistě bude nutný servis a sem tam poruchy a čekání na dodávky dílů a peníze. To je tak akorát na převoz polní pošty.
Doufám, že AČR stále počítá s tím, že se obrana našich zájmů bude realizovat mimo naše území.
Zapomeňte na to, že "najednou" někdo bude posílat do mise i AH 1, to by se tu muselo hodně změnit. Takové Polsko mělo své Mi 24 i v Iráku.Skrýt celý příspěvekTo je otázka zda nasadíme část jednotky, nebo celou. Pokud celou pojedou všichni. Bez těch Viperů to nasazení nemá smysl.
Naše vrtulníky také byli v zahraničí.To je otázka zda nasadíme část jednotky, nebo celou. Pokud celou pojedou všichni. Bez těch Viperů to nasazení nemá smysl.
Naše vrtulníky také byli v zahraničí.
Ano, šlo o minimální kapacitu, pod kterou se nechtělo jít, ale z dlouhodobého hlediska vyvstane problém, protože se do budoucna týmy lidi budou muset navýšit o další specializace a ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, šlo o minimální kapacitu, pod kterou se nechtělo jít, ale z dlouhodobého hlediska vyvstane problém, protože se do budoucna týmy lidi budou muset navýšit o další specializace a i z důvodu již tak velké zátěže, kterou každý nese. Jak to bude s kapacitou v horkém prostředí a větší nadmořské výšce?Skrýt celý příspěvek
Venom díky výkoným motorům zvládá lety ve větší nadmořské výšce celkem bez problému. Ostatně byli už několikrát nasazeni v Afghánistánu. Starlight to tady rozebírá trochu ...Zobrazit celý příspěvek
Venom díky výkoným motorům zvládá lety ve větší nadmořské výšce celkem bez problému. Ostatně byli už několikrát nasazeni v Afghánistánu.
Starlight to tady rozebírá trochu detailněji:
http://www.palba.cz/viewtopic.... Skrýt celý příspěvekTady vůbec netuším o jakém problému hovoříte...jaké týmy, jaké specializace?? Přepravovaný voják se počítá jako 150 kg. Každý takový úkol se posuzuje zvláště a dle povahy úkolu se ...Zobrazit celý příspěvek
Tady vůbec netuším o jakém problému hovoříte...jaké týmy, jaké specializace?? Přepravovaný voják se počítá jako 150 kg. Každý takový úkol se posuzuje zvláště a dle povahy úkolu se přiděluje konkrétní technika. Takže je dosti úplně pravděpodobné, že takový přesun zajistí CASA, nebo Mi171...
V našem prostředí takové věci nemusíme řešit...v zahraničí se k tomu postavíme úplně stejně jako USMC. Nevidím v tom problém.
BTW, pokud vezmu zásady nasazení jednotek vzdušných sil, taky se může klidně stát, že vrtulník nedostanete přidělen, protože priorita bude jinde a vyšší. Tak se tam budete muset přepravit jinak atd...Skrýt celý příspěvek
Přesně jak píšete...jen vám to tak přijde. Unikají vám podstatné detaily. S tou kapacitou...12x 8 osob byla zamýšlená kapacita, která mohla být doplněna. Bylo by to za cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně jak píšete...jen vám to tak přijde. Unikají vám podstatné detaily. S tou kapacitou...12x 8 osob byla zamýšlená kapacita, která mohla být doplněna. Bylo by to za cenu opuštění bitevní schopnosti. Kompromis 8x 8 osob a 4x bitevní zajišťuje stále zvýšení přepravních kapacit a současně udržení bitevních schopností. Rozdílová kapacita nemůže chybět...neexistuje ani dnes.
Množství bitevních vrtulníků není o tom aby někde obstály...je k tomu aby zabezpečila připravenost letecké techniky pro výcvik bitevních pilotů.
Pro příspěvek do NATO deklarujeme letku, roj transportních Mi171...na tom se zatím nic nemění, závazky plníme.Skrýt celý příspěvekAno, logika, nemame nic, takze i 2 je OK, protoze navysime kapacitu. Ja na tohle vubec nereagoval. Pointa meho prispevku je, ze na zaklade ceho se poptavalo takove mnozstvi? Jenom ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, logika, nemame nic, takze i 2 je OK, protoze navysime kapacitu. Ja na tohle vubec nereagoval. Pointa meho prispevku je, ze na zaklade ceho se poptavalo takove mnozstvi? Jenom financni stranka?
Mnozstvi bitevnku snad hraje roli, ne? Pokud vite, ze jim moc nekoupite k cemu je mi pripravenost a vycvik bitevnich pilotu?
Ja nic nepsal o zavazcich.Skrýt celý příspěvekUž bych se opakoval...VzS už dlouho požadují náhradu za vyřazený Mi2...tedy malý vrtulník, který měl převzít menší a lehčí úkoly od létajícího autobusu Mi171. Bohužel...politici ...Zobrazit celý příspěvek
Už bych se opakoval...VzS už dlouho požadují náhradu za vyřazený Mi2...tedy malý vrtulník, který měl převzít menší a lehčí úkoly od létajícího autobusu Mi171. Bohužel...politici jsou neochotni vyhlásit výběr na malý vrtulník, na bitevní vrtulník a například pomalu přemýšlet nad náhradou Mi 17/171 (například). Proto se šlo cestou kompromisu. Protože z těch so reagovali na RFI, nabídli jen to co nabídli a naši potřebu PTŘS řešila jen kombinace H1.
Ano, množství bitevníku hraje roli. Kdybyste chápa BKO, kdybyste chápal KVAČR tušil byste, že toto je přechodné období, do doby než se rozhodne o náhradě bitevního vrtulníku. Do té doby bude primárním úkolem AH1 příprava pilotů k obraně státu, což je hlavní úkol AČR ze zákona. To je důležité abychom v budoucnu nemuseli budovat bitevní letectvo znovu od píky, protože to stojí peníze a čas. Vy si neumíte představit jak je to komplikované, nejde jen o piloty, ale všechny s tím spojené, FAC, štáby, pozemní jednotky atd.Skrýt celý příspěvek
Potvrdilo se to, co jsem říkal. Srovnávání konkrétních nabídek. Tady máte jen srovnání těch posledních dvou kandidátů. Upřímně...všichni věděli, že "teď" UH60 nechceme. To ...Zobrazit celý příspěvek
Potvrdilo se to, co jsem říkal. Srovnávání konkrétních nabídek. Tady máte jen srovnání těch posledních dvou kandidátů. Upřímně...všichni věděli, že "teď" UH60 nechceme. To srovnání je jen to, co jsem celou dobu říkal. Italové nabízeli vrtulník, pěkný, moderní...ale bez výzbroje, nabízeli jen možnost integrace zbraní. Což by třeba nevadilo, kdybychom byli bohatší :-)Skrýt celý příspěvek
No právě - vojáci si ten vrtulník bez integrace naštěstí nevybrali. Takže nechápu, proč má někdo stále potřebu obhajovat něco, co armáda nechce a co neodpovídá jejím požadavkům ...Zobrazit celý příspěvek
No právě - vojáci si ten vrtulník bez integrace naštěstí nevybrali. Takže nechápu, proč má někdo stále potřebu obhajovat něco, co armáda nechce a co neodpovídá jejím požadavkům (AW139M)...
O AH-64 je zbytečné fantazírovat, Guardian je drahý jak prase, o jeho náročné logistice a náročnosti výcviku pilotů na Apache nemluvě.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že takovýto článek je naprosto zbytečný. To že je výběr vrtulníků hlavně politické rozhodnutí je myslím zřejmé. Snažit se tvrdit, že by Leonardo měl problém s integrací ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že takovýto článek je naprosto zbytečný. To že je výběr vrtulníků hlavně politické rozhodnutí je myslím zřejmé. Snažit se tvrdit, že by Leonardo měl problém s integrací zbraní a proto by nevyhověl zadání? Leonardo avizoval, že je schopen dodat vrtulníky splňující všechny požadavky, tak bych to takhle nezpochybňoval.
Bylo požadováno 12 vrtulníků, které by bylo současně možné používat pro transport i pro boj s tanky. No a dostaneme jen 8 vrtulníků schopných sloužit jako transportní a jen 4 které dokáží odpalovat protitankové střely...Skrýt celý příspěvekČlánek zbytečnej rozhodně neni. Leonardo sice deklarovalo, že jeho vrtulník bude moct nést potřebnou výzbroj, ale rozhodně by neobstaral a nezafinancoval certifikaci, abychom ...Zobrazit celý příspěvek
Článek zbytečnej rozhodně neni. Leonardo sice deklarovalo, že jeho vrtulník bude moct nést potřebnou výzbroj, ale rozhodně by neobstaral a nezafinancoval certifikaci, abychom dostali stroje “combat-ready” jako v případě systému H-1. Článek vysvětluje, že pořízení AW139M by nakonec mohlo vyjít finančně dráž, než momentálně dražší H-1 a výsledek by byl najesnej.Skrýt celý příspěvek
Italská nabídka reagovala na požadavky, které si čr naspecifikovala a k tomu řekli za kolik. Kde jsou peníze navíc za splnění požadavků???
Italská nabídka reagovala na požadavky, které si čr naspecifikovala a k tomu řekli za kolik. Kde jsou peníze navíc za splnění požadavků???
Problém je že nevíme kolik si řekli za to splnění požadavků. Tedy neznáme konečnou cenu italské nabídky, ta totiž nebyla nikdy zveřejněna.
Problém je že nevíme kolik si řekli za to splnění požadavků. Tedy neznáme konečnou cenu italské nabídky, ta totiž nebyla nikdy zveřejněna.
No konečná nabídka ani být zveřejněna nemohla, protože o ni Italy nikdo nepožádal. Ale na základě provedeného "marketingového průzkumu" se dá odtušit, že by to bylo výrazně ...Zobrazit celý příspěvek
No konečná nabídka ani být zveřejněna nemohla, protože o ni Italy nikdo nepožádal. Ale na základě provedeného "marketingového průzkumu" se dá odtušit, že by to bylo výrazně méně.
https://www.novinky.cz/domaci/... Skrýt celý příspěvekTo jsou informace z původního marketingového průzkumu, kde výrobce nezávazně slíbil že požadované zbraně integruje. Bohužel ceny které přišli v závazných nabídkách na konci října ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou informace z původního marketingového průzkumu, kde výrobce nezávazně slíbil že požadované zbraně integruje.
Bohužel ceny které přišli v závazných nabídkách na konci října 2017 nejsou veřejně dostupné a ani nijak "neunikly". Takže kolik by reálně stála AW-139M upravená pro AČR není dodnes jasné.Skrýt celý příspěvek
Cenzore...co na tom nechápete? Cenová nabídka AW139M...nezahrnovala zbraně. Nebo vy máte jinou? Reklamní sdělení je trochu jiné od toho co doopravdy nabídnou. Integrace zbraní je v ...Zobrazit celý příspěvek
Cenzore...co na tom nechápete? Cenová nabídka AW139M...nezahrnovala zbraně. Nebo vy máte jinou? Reklamní sdělení je trochu jiné od toho co doopravdy nabídnou. Integrace zbraní je v poho, dá se říci, že je toběžný postup, ale integraci si platí zákazník...kdo pamatuje zavádění T72CZM4 tak si pamatuje Italy moc dobře:-)Skrýt celý příspěvek
Však se mohli zeptat na Wildcat a dostali by i se zbraněmi. Závazně, hotová věc. A kdyby je trápilo dilema, jestli je technik v kabině taky voják nebo jestli musí za letu šlapat ...Zobrazit celý příspěvek
Však se mohli zeptat na Wildcat a dostali by i se zbraněmi. Závazně, hotová věc.
A kdyby je trápilo dilema, jestli je technik v kabině taky voják nebo jestli musí za letu šlapat (aby to letělo), Italián by jim nabídnul klidně 14 kusů.
Jestli mají 2-3 kusy čekat na stojánce, více je lépe.
Střílet by mohly všechny, dokonce AA a dokonce nejen na papíře. Nasaditelných by určitě bylo alespoň 10 strojů kdykoli. Mohli bychom si jako jen tak mezi náma potají zvýšit konstantu.
A jestli v Áčku létala Mi-171 ve vysokohorském prostředí se čtyřmi vojcly....Skrýt celý příspěvekKapacita 5 vojáků včetně palubního střelce tenhle vrtulník vyřazuje celkem jednoznačně. Navíc když porovnáme instalaci padesátky na ...Zobrazit celý příspěvek
Kapacita 5 vojáků včetně palubního střelce tenhle vrtulník vyřazuje celkem jednoznačně.
Navíc když porovnáme instalaci padesátky na Venomu
https://www.helis.com/database...
a na Wildcatu
https://en.wikipedia.org/wiki/...
člověk pochopí proč má Venom řešený interiér tak jak má.Skrýt celý příspěvekTo je věcí úhlu pohledu. Ale rád bych si takový vyřazující soutěžní posudek z pohledu AČR přečetl. Ne jen místní ....to je moc velký, to je velký, chceme malý....to je malý. Musí ...Zobrazit celý příspěvek
To je věcí úhlu pohledu.
Ale rád bych si takový vyřazující soutěžní posudek z pohledu AČR přečetl.
Ne jen místní ....to je moc velký, to je velký, chceme malý....to je malý. Musí to být Venom, nešlo jinak.Skrýt celý příspěvekAle jinak nová Kobra bude na rychlé čluny pomocí Hellfire taky dost dobrá.
Na Tureckou fregatu nebo galéru ale už asi bude lepší Wildcat.Ale jinak nová Kobra bude na rychlé čluny pomocí Hellfire taky dost dobrá.
Na Tureckou fregatu nebo galéru ale už asi bude lepší Wildcat.To že je Wildcat prcek ze kterého buď střílíte nebo vysazujete je fakt. Při použití na lodích s minimálním prostorem je takový vrtulník ideální, ovšem v Náměšti je místa ...Zobrazit celý příspěvek
To že je Wildcat prcek ze kterého buď střílíte nebo vysazujete je fakt. Při použití na lodích s minimálním prostorem je takový vrtulník ideální, ovšem v Náměšti je místa dost.
Mimochodem tady je vidět rozdíl mezi Wildcatem pro námořnictvo který primárně nese zbraně proti lodím a H-1 pro mariňáky který nese zbraně primárně proti pozemním cílům.Skrýt celý příspěvekNo já si Scotty až tak nemyslím, že by to byl fakt.
Měl jsem sice ten vrtulník zařazený někam na 2x 600kW, ale on je myslím 2x 1100kW nebo něco takového. Silák.No já si Scotty až tak nemyslím, že by to byl fakt.
Měl jsem sice ten vrtulník zařazený někam na 2x 600kW, ale on je myslím 2x 1100kW nebo něco takového. Silák.Jelikož kulomet zabírá celé výsadkové dveře, tak pokud Britové nevynalezli teleportaci, tak to fakt je. To že se dovnitř naskládá max. pět vojáků je taky fakt. Jak má výkoné motory ...Zobrazit celý příspěvek
Jelikož kulomet zabírá celé výsadkové dveře, tak pokud Britové nevynalezli teleportaci, tak to fakt je. To že se dovnitř naskládá max. pět vojáků je taky fakt. Jak má výkoné motory je celkem irelevantní.Skrýt celý příspěvek
Jsem měl za to, že kulomet se lafetuje jen do jedněch dveří, tak pět panáčků vyleze docela rychle druhýma. Co se týče křidélek pro nesení těžké výzbroje, tam je možné, že se ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem měl za to, že kulomet se lafetuje jen do jedněch dveří, tak pět panáčků vyleze docela rychle druhýma.
Co se týče křidélek pro nesení těžké výzbroje, tam je možné, že se výadek opravdu nenosí....což asi nevadí, protože by zvracel.
Filipínské tak nosí Spike N-LOS.
------------
Jinak jsem viděl slaňovat výsadek z obou dveří Wildcatu.Skrýt celý příspěvekPokud se dá kulomet jen do jedněch dveří tak je druhá strana poměrně zranitelná. Zkrátka nevidím jedinou věc kterou by mel Wildcat lépe řešenou než Venom. Snad jen možnost přímo ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se dá kulomet jen do jedněch dveří tak je druhá strana poměrně zranitelná. Zkrátka nevidím jedinou věc kterou by mel Wildcat lépe řešenou než Venom. Snad jen možnost přímo nést PTŘS, což zase kompenzuje Viper který má škálu nesené výzbroje poměrně širokou.Skrýt celý příspěvek
"Myslím, že takovýto článek je naprosto zbytečný. To že je výběr vrtulníků hlavně politické rozhodnutí je myslím zřejmé." Až na to, že politické bylo rozhodnutí na začátku o ...Zobrazit celý příspěvek
"Myslím, že takovýto článek je naprosto zbytečný. To že je výběr vrtulníků hlavně politické rozhodnutí je myslím zřejmé."
Až na to, že politické bylo rozhodnutí na začátku o rušení bitevních vrtulníků. A zadaní tohoto tendru, co se rušil, atd.
¨Právě nákupem těch 4 ks Viperů se nenaplnilo politické zadání, ale armáda si udržuje svoji požadovanou schopnost. Snad bude dost peněz, a dokoupí se na standartních 12+ks.Skrýt celý příspěvekTenhle výběr je jeden z nejméně politických za posledních X let. Jaká byla jiná varianta? Jen a zase US mašina, UH-60. Takže co je na tom politického, když prostě nikdo jiný na ...Zobrazit celý příspěvek
Tenhle výběr je jeden z nejméně politických za posledních X let. Jaká byla jiná varianta? Jen a zase US mašina, UH-60. Takže co je na tom politického, když prostě nikdo jiný na světě nedokáže nabídnout stroje plnící požadavky, mezi kterými je mimo jiné naprosto oprávněně požadavek, aby se jednalo o bojově prověřenou techniku? Evropa v oblasti víceúčelových středních vrtulníků zaspala, aktuálně má jen NH90, který naše požadavky neplní, je příliš velký, drahý, neodpaluje ani neřízené střely. Cougar taky, sice na něj lze navěsit H-Force, ale to bychom si vlastně kupovali jen jinou Mi-17. A co tady je dál? Už jen nazeleno natření civilové. Leonardo nasliboval hory doly, ale sliboval něco, co má s bídou aspoň na papíře. A přitom udával v nabídce bezostyšně TTD podle civilní verze, ze kterých by po navěšení balistické ochrany, závěsů a systémů nutných pro vyzbrojenou verzi asi moc nezůstalo. Jo, kdybychom od USA kupovali techniku, která ještě není ani vyzkoušená a budeme muset čekat, jak dopadne její úprava na naše požadavky, to by bylo řevu... :)Skrýt celý příspěvek
Mě přijde zvláštní, že VŘ organizovaná státní správou mají svá specifika většinou pojatá tak, že buď je předem jasný vítěz, a nebo se podmínky tak dlouho mění, že nakonec vyhraje ...Zobrazit celý příspěvek
Mě přijde zvláštní, že VŘ organizovaná státní správou mají svá specifika většinou pojatá tak, že buď je předem jasný vítěz, a nebo se podmínky tak dlouho mění, že nakonec vyhraje ten za bukem - a to se týká jak vrtulníků, tak podle procesu i BVP.
V čem jsme tak specifičtí, že zde musí každý vymýšlet vlastní řešení a ideálně za peníze daňových poplatníků objevovat kolo?
Rozhodnutí koupit US vrtulníky je bezesporu primárně politické. Nákup systémů, které nemají bumážku či jiný štempl se dá zohlednit v ceně (nižší), zádržném, zkrátka možností je spousta a stačí jen chtít. Dalším aspektem je, že při podobných testech se dá spousta věcí naučit a zvyšovat technické know how. I to má svou hodnotu pro toho, kdo se účastní.
Proč třeba MO nejednalo o přenesení linky do CZ s tím, že jich vyrobíme např. 12 a 12 a případně pro další Evropské zákazníky? Z pohledu US je to neperspektivní platforma. Zavedená, objednávky doběhnou, ale neperspektivní. Žádné další masivní investice do vývoje a vylepšování nebudou. Koupily se vrtulníky na konci technologického životního cyklu se vším, co k tomu patří.Skrýt celý příspěvekVrtulník který nemá integrované požadované zbraně opravdu můžou nabídnout nižší cenu. Ovšem vojáci kteří budou dělat výrobci pokusné králíky asi moc nadšení nebudou. Viz. C-295 a ...Zobrazit celý příspěvek
Vrtulník který nemá integrované požadované zbraně opravdu můžou nabídnout nižší cenu. Ovšem vojáci kteří budou dělat výrobci pokusné králíky asi moc nadšení nebudou. Viz. C-295 a integrace systému vlastní ochrany. Samozřejmě že při integraci zbraní se dá ledacos naučit, ovšem to se bude učit zejména výrobce za naše peníze.
Výrobce garantuje podoboru pro H-1 do roku 2057 a dokud budou zařazené u USMC je naprosto jisté že se budou dál vyvíjet.Skrýt celý příspěvek
Dobrý den, Hezká diskuse:-) Důvody pro H1 jako víceúčelový stroj vidím primárně 3: - letci/vojáci chtěli plnokrevný bitevník - návštěva Babiše v Bílém domě - tvrdý ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den,
Hezká diskuse:-)
Důvody pro H1 jako víceúčelový stroj vidím primárně 3:
- letci/vojáci chtěli plnokrevný bitevník
- návštěva Babiše v Bílém domě
- tvrdý lobbing/promo Bellu
jinak tady zapadá, že UH-60 umí také PTŘS, ale to by letci neměli nový bitevník.
Ostatní jsou jen podružné věci.
Zajímavé, že Sikroski nikde nebyl slyšet, vidět žádné promo (reklamy v L+K a jinde) a rozhovory.
Podle mého názoru má Sikorski vystaráno na x let s výrobou a modernizací 2000+ Uh-60X všech verzí a nemá zájem o 12/24 mašin pro ČR.
Zato Bell s H-1 pro USMC končí a NUTNĚ potřebuje další zakázky.
Asi tak...
Nové vrtulníky potřebujeme, ale mám fakt pocit, že opět jdeme cestou složitou/drahou a osamocenou.
PavelSkrýt celý příspěvekNajděte v zadání zakázky a oslovení firem jediné slovo o tom, že vojáci chtěli bojové vrtulníky.
Najděte v zadání zakázky a oslovení firem jediné slovo o tom, že vojáci chtěli bojové vrtulníky.
Žádná "zakázka" nebyla. Byl jen RFI a následné rozhodnutí o postupu vláda-vláda. Na to má každý stát právo. Stejně tak má právo v tomto případě (když nevypsal standardní výběrové ...Zobrazit celý příspěvek
Žádná "zakázka" nebyla. Byl jen RFI a následné rozhodnutí o postupu vláda-vláda. Na to má každý stát právo. Stejně tak má právo v tomto případě (když nevypsal standardní výběrové řízení) změnit během celého procesu požadavky nebo měnit priority, aby pak nekupoval něco, co vlastně nepotřebuje.Skrýt celý příspěvek
Armáda připravila specifikaci o které všichni věděli, že takový stroj neexistuje. Finta tohoto VR byla v tom, že jeden výrobce nabídne dva modely, které dohromady zadání splní. ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda připravila specifikaci o které všichni věděli, že takový stroj neexistuje. Finta tohoto VR byla v tom, že jeden výrobce nabídne dva modely, které dohromady zadání splní.
Armáda mohla VR rozdělit a např. poptat UH60 a AH64 a tuto nabídku porovnávat s kombinací H1. Jenže dle mého soudu bylo VR od počátku ušité Bellu.
Je to stejné jako říci nepotřebujeme tolik L159T1 a tak je s A vyměňíme za jednu C295. A hned vzápětí prohlásit už je to zavedené do výzbroje a dle zákona o VR můžeme oslovit jediného výrobce a objednat další kousky. A na závěr říci chybí nám T1 objednáme další.
Každý tendr je perla. Musím říci, že jsem vždy pln očekávání s jakým nápadem v Dejvicích přijdou ve snaze VŘ ochcat.Skrýt celý příspěvekJá se bavím...cejkis...bylo by zajímavé z různých diskuzí postahovat vaše hefty a srovnat vývoj takových teorií. Prosím vás...v rámci poptávek byl nabídnut i UH60, ve verzi ...Zobrazit celý příspěvek
Já se bavím...cejkis...bylo by zajímavé z různých diskuzí postahovat vaše hefty a srovnat vývoj takových teorií. Prosím vás...v rámci poptávek byl nabídnut i UH60, ve verzi M...cenovka jiná, když k tomu přidáte AH64...fakt máte pocit, že taková cena by byla konkruenceschopná vůči H1? Co byste na takové kombinaci chtěl porovnávat?
Výroba počtu ALCA byla politickým rozhodnutím, kdy počet vyrobených letadel měl zachránit fabriku před krachem. Armáda od počátku věděla, že nedostane prostředky na provoz všech. Z pohledu Armády je pak "jakákoli" výměna těchto nepotřebných letadel úsporou nákladů na udržování, skladování atd.
Perly jsou zde v diskuzi :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...