Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?
UH-1Y Venom a AH-1Z Viper / Twitter Armády ČR (Zvětšit)

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů byl také italský AW139, resp. jeho militarizovaná verze AW139M. Problém ale je, že italský stroj AW139M nemá integrované zbraňové systémy.

Armáda volí Vipery a Venomy

Armáda ČR po vyřazení vrtulníků Mi-24 hledala cesty, jak si zachovat schopnost vrtulníkové přímé letecké podpory ve prospěch pozemních sil. Jelikož na nákup čistě útočných vrtulníků (jako AH-64E Guardian) nebyly peníze, armáda se rozhodla pro nákup víceúčelových vrtulníků se schopností odpalovat protitankové řízené střely (PTŘS). Současně měly tyto stroje fungovat jako nákladní a dopravní vrtulníky.

Po celou dobu hledání vrtulníků v podstatě existovaly tři možnosti, a to nákup amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk, UH-1Y Venom nebo italských AW139M. Během tendru se sice objevovaly různé „exotické“ nabídky, ale tyto tři vrtulníky byly zdaleka nejpravděpodobnější.

V letošním roce se americká strana rozhodla přidat do nabídky k UH-1Y Venom útočnou verzi AH-1Z Viper (společně tvoří systém H-1), protože Venom neumí odpalovat PTŘS. Místo toho, aby Američané museli kvůli 12 českým vrtulníkům integrovat a certifikovat PTŘS do Venomu, raději nabídli jako jednodušší řešení Vipery.

Česká armáda si nakonec zvolila nabídku Venom / Viper. Jedním z důvodů výběru zmíněné kombinace byl fakt, že duo Venom a Viper má integrované a bojem ověřené zbraňové systémy, včetně nejnovějších PTŘS. Vrtulník Black Hawk má taky integrované zbraňové systémy (Američané ale Black Hawky s PTŘS prakticky nepoužívají), ale italský stroj AW139M nikoliv. Výrobce Leonardo přitom nemohl doplnit nabídku o útočný stroj, protože jeho AW249 je stále ve vývoji.

O možných důvodech odmítnutí Black Hawků jsme spekulovali v článku UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?


Zbraňové systémy AH-1Z v akci

V případě zvolení AW139M by Armádu ČR čekal dlouhý proces integrace a certifikace zbraní do italského vrtulníku. To samozřejmě možné je, ale jde o velmi náročný vývojový a testovací proces, který vyžaduje, aby zákazník platil velké peníze výrobci vrtulníku (případně avioniky) a výrobci zbraní.

Integrace a certifikace zbraní

Certifikace, nebo dříve „přejímací podmínky“ definují, co všechno se má testovat, od klíčových součástek, přes montážní uzly až po testování finálního výrobku. To vše je nutné podložit patřičnou archivní dokumentací. Svazek s dokumentací může obsahovat stovky stran.

Právě náročné testování dělá výrobu zbraní nákladnou záležitostí, protože každý technologický krok musí být otestován. A čím je zbraňový systém složitější, tím je i ověřování náročnější a tím i nákladnější.

Pokud vrtulník žádné zbraně dosud nemá (AW139M) a zákazník (Armáda ČR) se pro nějaké konkrétní zbraně rozhodne (pohyblivé boční kulomety ovládané střelci neřešíme), tak je potřeba kontaktovat výrobce zbraní (a jejich vlády), aby po zdlouhavých jednáních pustili informace o technických datech, cenách za zbraně nebo o náročnosti logistiky. Výrobce zbraní musí hlavně vytvořit a spustit program integrace do patřičného typu vrtulníku.


UH-1Y Venom

V případě zvolení AW139M je možné pro dodávky PTŘS oslovit americké, evropské a izraelské firmy. Po zvolení zbraně zákazníkem se musí výrobce vrtulníku rozhodnout, jak a kde se zbraně připevní na vrtulník, zda se tam vejdou a jak to ovlivní letové vlastnosti a výkony vrtulníku. 

Dále se musí vyřešit ovládání zbraní piloty. Možné je vše, od jednoduchého ovládacího panelu pro jednoduché zbraně a s jednoduchou spoušti na řídící páce cykliky, až po řešení integrované plně do avioniky a ovládané přes displeje.

V případě AW139M s avionickým jádrem (počítače, zobrazení, senzory polohy a aerodynamických dat) tvořeného civilní avionikou Honeywell bude výzvou integrace taktických dat nutných k navádění zbraní (PTŘS) přímo do displejů přileb pilotů, jak požaduje česká armáda. Tato složitá integrace by se navíc týkala pouze 12 českých vrtulníků. 

Nastavit ovládání zbraní softwarem není žádná legrace. Je potřeba zajistit, aby v žádném případě nedošlo k náhodnému odpalu. To samé platí o systému elektrického napájení výzbroje – za žádných okolností nesmí elektrická síť vrtulníku způsobit nechtěný výstřel.

Pak se musí rozhodnout, jak piloti zamíří zbraně. Zda pro naváděné zbraně přes elektro-optickou hlavici vrtulníku, pro zbraně na vizuální míření přes mechanická mířidla, nebo pro optický zaměřovač, či pro míření přes průhledový displej (HUD) nebo pomocí přilbových zaměřovačů (jak chce Armáda ČR). Následně je nutné sesouhlasit záměrnou, tedy sesouhlasit zaměřovač a zbraň s pozici cíle.

Dále samozřejmě přijdou ke slovu testy. Avioniku a systém ovládání zbraní lze ověřit ještě v laboratoři. Dále je nutné ověřit montáž závěsných bodů (křídel, závěsníků, adaptérů), fyzické podvěšeni zbraní a jejich obsluhu. Letové zkoušky musí ověřit, zda křídla, závěsníky a zbraně nemění vlastností a výkony vrtulníku, nezhoršují vibrace nebo aerodynamické vlastnosti vrtulníku.


AW139M

Testy a zkoušky

Pak ke slovu přijdou střelecké zkoušky a testování, zda například spaliny z raketových motorů neovlivní chod turbohřídelových motorů vrtulníku. Cílem střeleckých zkoušek je především ověřit přesnost neřízených a řízených zbraní.

Dobrý příklad složité integrace je například řízená střela AGM-114R Hellfire II (kterou může používat AH-1Z Viper). Poloaktivní laserové navádění střely je kódované – pilot má možnost programovat kód každé podvěšené střely za letu. Tedy systém ovládání výzbroje vrtulníku datově komunikuje se střelou a naopak, což dovolí mimojiné volit parametry zapalovače střely.

To vše pilot provádí na displeji před sebou. Displej musí ukazovat počet a typ aktuálně podvěšené munice. Pokud pilot vybere konkrétní zbraň, systém by ji měl sám připravit k odpalu, tedy „oživit ji“ a aktivizovat její systémy.

Na pilotní páce musí být funkční tlačítko odpalu. Po odpalu ideálně systémy vrtulníku připraví k odpalu druhou střelu.

Správná avionika také spočítá, zda je cíl již v dosahu střely, a to podle parametrů pohybů cíle a vrtulníku. Pokud jde o ničení pozemních cílů, nebude takový výpočet problém. Ničení vrtulníků nebo dronů pomocí PTŘS je horší, vyžaduje to další složitý mód na integraci a zkoušky. Zda to umí AH-1Z není jasné, ale ten má na vzdušné cíle střely Sidewinder. Ničit vrtulníky či drony pomocí PTŘS ale umí AH-64E Guardian.

Celý proces integrace a certifikace zbraní na AW139M by trval roky a stal obrovské peníze. Počet vystřelených testovacích PTŘS není možné odhadnout (co PTŘS, to ~100 000 dolarů).

Všechno výše popsané již umí duo Viper / Venom, které navíc své zbraně odzkoušelo nesčetněkrát v boji. Případných 12 českých AW139M podobné schopnosti může mít, ale za cenu značného úsilí, času a peněz, navíc bez záruky, že řešení bude fungovat v boji.

Americká námořní pěchota přitom Venomy a Vipery bude udržovat pořád na špici a zajistí integraci a certifikaci nových schopností (protikolizní systém, elektronický boj, navigace, komunikace, atd.) a zbraní, což výrazně zjednoduší zavádění nových schopností a zbraní pro české Vipery a Venomy. Vrtulníky Viper budou moci používat například střely vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder nebo nejnovější PTŘS AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile).

Vyjádření Oddělení komunikace s veřejností GŠ AČR k problematice integrace a certifikace zbraní do vrtulníků:

Integrace zbraňových systémů a certifikace této zástavby je náročný proces, který probíhá v součinnosti s výrobcem, organizací pro vývoj dané letecké techniky, která je schválena národní autoritou a národní vojenskou leteckou autoritou budoucího uživatele – v našem případě Odborem dohledu nad vojenským letectvím Sekce dozoru a kontroly Ministerstva obrany (ODVL SDKMO). Certifikuje se celý vrtulník, včetně zbraňových, komunikačních, navigačních a dalších systému.

Certifikace vrtulníku AW139: 

Tento proces certifikace je náročný a zdlouhavý, protože zbraňové systémy nejsou na této platformě vrtulníku zavedeny. Proto nejprve musí dojít k výběru zbraňového systému a jeho vývoji a pak jeho ověřování a následnému schvalování. Poté je teprve ověřován celý vrtulník s novým zbraňovém systémem. S tím jsou samozřejmě spojené další finanční náklady a časová náročnost.

Certifikace zbraňového systému H-1: 

V případě certifikace vrtulníků zbraňového systému H-1 je tento proces snazší, protože jsou již zavedeny v rámci ozbrojených sil USA. Národní vojenská letecká autorita budoucího uživatele proto jde cestou uznáni osvědčení způsobilosti, které vydává jeho americký protějšek.

Co se týče publikací, ODVL MO postupuje při certifikaci v souladu s předpisem EMAR21, který je vydány jako Český obranný standard.

Co se týče ceny certifikace, to záleží vždy na konkrétním případu – podle toho co obnáší, jak dlouho trvá a jaké jsou její hlavní oblasti. Cena certifikace se tak promítá i do ceny vrtulníku.

Hlavní body procesu certifikace: 

  • schválení záměru provedení integrace zbraňových systémů a příslušné certifikační základny (certifikačních kritérií) ze strany vojenské letecké autority,
  • realizace integrace zbraňových systémů včetně příslušných zkoušek,
  • ověření typové způsobilosti po ukončení integrace zbraňových systémů na vrtulník,
  • vydání typového osvědčení (nebo doplňkového typového osvědčení).

 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper

Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...

Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...

Jak si poradí vrtulníky Venom a Viper s námrazou?

Jeden z hlavních argumentů kritiky nákupu AH-1Z Viper a UH-1Y Venom je údajně slabá protinámrazová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • m.shook
    14:37 16.10.2019

    Jan Grohmann píše: ale italský stroj AW139M nikoliv. Výrobce Leonardo přitom nemohl doplnit nabídku o útočný stroj, protože jeho AW249 je stále ve vývoji. To je nějaký vtip? Co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann píše:
    ale italský stroj AW139M nikoliv. Výrobce Leonardo přitom nemohl doplnit nabídku o útočný stroj, protože jeho AW249 je stále ve vývoji.

    To je nějaký vtip? Co takhle Agusta A129 Mangusta ? to vás nenapadlo ? Nebo to bylo záměrné ?Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      14:52 16.10.2019

      Záměrně. Vidíte někde v nabídce Leonardo https://www.leonardocompany.co... A129? Nebo by jste chtěl k civilnímu vrtulníku od firmy Leonardo oslovit ještě ...Zobrazit celý příspěvek

      Záměrně. Vidíte někde v nabídce Leonardo https://www.leonardocompany.co... A129? Nebo by jste chtěl k civilnímu vrtulníku od firmy Leonardo oslovit ještě tureckou firmu TAI, aby dodali jejich T129 ATAK, který je odvozený od A129?Skrýt celý příspěvek

    • Brakant
      10:12 22.10.2019

      Tihle "všeználci" bez orientace v problému, jako vy, jsou vždy "hybnou silou" diskusí. Vážně. Jen s ní vždycky hýbou někam do Prčic... Kdybyste si aspoň bazálně o té Mangustě něco ...Zobrazit celý příspěvek

      Tihle "všeználci" bez orientace v problému, jako vy, jsou vždy "hybnou silou" diskusí. Vážně. Jen s ní vždycky hýbou někam do Prčic... Kdybyste si aspoň bazálně o té Mangustě něco zjistil, tak nepíšete o vtipech, abyste pak sám jako vtip nevypadal. Pan Grohmann vám uvedl stěžejní důvod A), já bych k tomu přidal ještě fakt, že Mangusta je o dva parníky za schopnostmi AH-1Z. Je to zastaralý, lehký stroj se špatnou ochranou osádky. Pročpak bude asi vyvíjený AW249 o tolik těžší než A129? Zkuste hádat...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:28 16.10.2019

    ACR by měla tyto stroje používat v podobném čase jako USMC, takže za mě určitě dobrá volba.

    ACR by měla tyto stroje používat v podobném čase jako USMC, takže za mě určitě dobrá volba.

  • kazd
    14:15 16.10.2019

    - Kdyby se článek jmenoval např. "Rizika modifikace AW139M dle požadavku AČR" bylo by to vhodnější. To, že AW 139M by potřebovala na splnění požadavků modifikaci neznamená, že máme ...Zobrazit celý příspěvek

    - Kdyby se článek jmenoval např. "Rizika modifikace AW139M dle požadavku AČR" bylo by to vhodnější. To, že AW 139M by potřebovala na splnění požadavků modifikaci neznamená, že máme kupovat Viper+Venom.
    - Italové byli schopni produkovat širokou škálu strojů od Apache, po namíru britům ukuchtěný wildcat. Bezprolémů by dokázali splnit požadavek AČR na 8+4 za 18 mld CZK.
    - To že AČR nesmyslným postupem vyřadili Airbus i Leonardo - vůbec nedostali šanci něco nabídnout a pořad se operuje s původním "průzkumem" H145m, AW139M atd...kde američany zastupoval i AH 6!!! je manipulace. Stejně tak už přestaňte s tím "civilní vrtulník" a podívejte se co všechno nahradí ve francii H160
    - namísto tupě převzatého čísla o shodnosti venom+vipem by to chtělo reálnou analýzu "nákladovosti" jednotlivých dílů. Pak je jasné, že nejdůlěžitější je motor viz. black hawk+apache a zbraně (kde kvůli 4ks přidáváme ke spikům nesmyslně hellfire)
    Nemám nic proti kombinaci Viper +Venom (díky bohu, že AČR apoň nepokračovala v původním nápadu koupit 12 venomů jen s kulometem).
    Vyhodit ale 18 mld za vrtulníky s hlavním účelem podpory pozemních sil, kde jsou 4 bitevní kusy a 8 transportních s kulometem je šaškárna.
    Jinými slovy, dokud někdo nepoloží na stůl nabídku na jiné varianty bitevní+transportní (což mělo být účelem výběrového řízení) nemůže nikdo tvrdit, že pro AČ nebylo výhodnější pořídit např. kombinaci apache+black hawk. Ne jen cenou, ale celým ekosystémem řešení.
    - Tahle akvizice je dalším důkazem nesmyslnosti ideje vševojskové armády, kde jsou některé systémy zastoupeny za obrovských nákladů směšným a pro obranu i mise realně nevyužitelným počtem a navíc jsou mzdové náklady armády neefektivně využity na teplé místečka bez jakéhokoli efektu.Skrýt celý příspěvek

    • Standa
      14:22 16.10.2019

      Že to je nesmyslný počet je pravdou jen zdánlivě. Prvotně má sloužit Viper + Mi-24/35 a až dojde k vyřazování Mi-35, tak se mají dokoupit ještě další kusy Viperu. Slyšel jsem to v ...Zobrazit celý příspěvek

      Že to je nesmyslný počet je pravdou jen zdánlivě. Prvotně má sloužit Viper + Mi-24/35 a až dojde k vyřazování Mi-35, tak se mají dokoupit ještě další kusy Viperu. Slyšel jsem to v nějakém rozhovoru. Vcelku to dává i smysl. Jen je otázkou, zda to nedopadne jako s T-72 M4, kdy jich máme 36ks.Skrýt celý příspěvek

      • Standa
        14:24 16.10.2019

        A tak koukám, že to je i v tom Security magazínu.....

        A tak koukám, že to je i v tom Security magazínu.....

    • Klimesov
      14:32 16.10.2019

      Jenže ve výběrovém řízení nešlo o žádné pořízení bitevní+transportní, ale šlo o výběr primárně transportního vrtulníku. Už se to vysvětlovalo x krát proč to lidi nejsou schopni ...Zobrazit celý příspěvek

      Jenže ve výběrovém řízení nešlo o žádné pořízení bitevní+transportní, ale šlo o výběr primárně transportního vrtulníku.
      Už se to vysvětlovalo x krát proč to lidi nejsou schopni pochopit.
      Chtěli jsme lehký víceúčelový transportní vrtulník, který by byl schopen nést PTŘS. Takový ale na trhu momentálně není, a čekat na vámi zmiňovanou H160M do roku 2026 resp. do roku 2030 než by se začala dodávat nám by znamenalo 10 let stagnace pro AČR a takové řešení taky není dobré.
      Proto nám jednotliví výrobci nabídli své nápady. Italové šli formou toho, že by nám mohli AW-139M upravit dle libosti. Nevýhody tohoto řešení je popsaná v tomto článku. Ten vrtulník prostě nikdo takhle nepoužívá a my by jsme byli jediní a jít do toho by bylo extrémně riskantní. Ono by to taky nemuselo vyjít a my by jsme jen vyhodili kvantum financí zbytečně.
      BELL nám naopak nenabídl žádnou integraci PTŘS, ale místo toho nám nabídl AH-1.

      Takže na výběr jsme měli buď riskovat a jít do něčeho co opravdu nikdo nemá a doufat že to výjde, šance tak 50 na 50.
      A nebo zvolit odzkoušenou variantu, byť za cenu redukce počtu a jistého odklonění od původní myšlenky.

      Lidé totiž pořád zapomínají, že v tomhle výběrku nešlo primárně o pořízení bitevníků, ale o pořízení víceúčelových transportních vrtulníků.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        14:40 16.10.2019

        Hlavně se změnilo zadání co armáda chce kupovat.
        To je pak problém pro ty co to stále ignorují. A snaží se do zakázky napasovat civilní stroje :)

        Hlavně se změnilo zadání co armáda chce kupovat.
        To je pak problém pro ty co to stále ignorují. A snaží se do zakázky napasovat civilní stroje :)

      • cejkis
        16:14 16.10.2019

        Armáda připravila specifikaci o které všichni věděli, že takový stroj neexistuje. Finta tohoto VR byla v tom, že jeden výrobce nabídne dva modely, které dohromady zadání splní. ...Zobrazit celý příspěvek

        Armáda připravila specifikaci o které všichni věděli, že takový stroj neexistuje. Finta tohoto VR byla v tom, že jeden výrobce nabídne dva modely, které dohromady zadání splní.
        Armáda mohla VR rozdělit a např. poptat UH60 a AH64 a tuto nabídku porovnávat s kombinací H1. Jenže dle mého soudu bylo VR od počátku ušité Bellu.

        Je to stejné jako říci nepotřebujeme tolik L159T1 a tak je s A vyměňíme za jednu C295. A hned vzápětí prohlásit už je to zavedené do výzbroje a dle zákona o VR můžeme oslovit jediného výrobce a objednat další kousky. A na závěr říci chybí nám T1 objednáme další.

        Každý tendr je perla. Musím říci, že jsem vždy pln očekávání s jakým nápadem v Dejvicích přijdou ve snaze VŘ ochcat.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          17:21 16.10.2019

          cejkis: NE. Byť se to co píšete může zdát logicky a za normálních okolností by to co píšete i tak probíhalo. Ale tady zapomínáte na jednu důležitou věc a to jsou finance. Nákup ...Zobrazit celý příspěvek

          cejkis: NE.
          Byť se to co píšete může zdát logicky a za normálních okolností by to co píšete i tak probíhalo. Ale tady zapomínáte na jednu důležitou věc a to jsou finance. Nákup samostatného bitevníku jsou další finance navíc a ty momentálně nejsou. Peníze v tuto chvíli byly pouze na víceúčelový stroj ne na bitevník. Bohužel vybírat UH-60 by taky nebylo moudré. Je to stroj podobné kategorie jako Mi-171š. Provozovat dva podobné stroje je zbytečnost. Chtěli jsme něco lehčího, jako doplněk k Mi-171š. A chtěli jsme PTŘS protože Mi-24/35 by se měli k roku 2025 uzemnit a kdy dojde k nákupu čistě bitevníků je ve hvězdách.
          Dál už bych se jen opakoval.
          Prostě díky nedostatku financí a hlavně nepravidelného vyššího financování je těžké dělat výběrka logicky.Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            22:10 16.10.2019

            Přesně...díky, Klimesov. Armáda nemohla projekt rozdělit, protože žádný takový projekt...rozdělitelný neexistoval...ten kompromis je možný jen proto...protože systém H1 umožňuje ...Zobrazit celý příspěvek

            Přesně...díky, Klimesov.

            Armáda nemohla projekt rozdělit, protože žádný takový projekt...rozdělitelný neexistoval...ten kompromis je možný jen proto...protože systém H1 umožňuje téměř 80 % zaměnitelnost dílů, tedy jednodušší a levnější logistiku. KOmbinace UH60 a AH64 by byla finančně úúúúúplně jinde a bylo by to náročnější na provoz, prostředky atd. Tuto variantu nebylo politické vedení ochotno podporovat....proto ten kompromis.Fakt nechápu, že tyhle souvislosti civil nevidí.

            Do TTP se promítají taky požadavky pozemních sil, jako podporovaného prvku...nejsou to jen potřeby VzS.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      14:35 16.10.2019

      "- namísto tupě převzatého čísla o shodnosti venom+vipem by to chtělo reálnou analýzu "nákladovosti" jednotlivých dílů. Pak je jasné, že nejdůlěžitější je motor viz. black ...Zobrazit celý příspěvek

      "- namísto tupě převzatého čísla o shodnosti venom+vipem by to chtělo reálnou analýzu "nákladovosti" jednotlivých dílů. Pak je jasné, že nejdůlěžitější je motor viz. black hawk+apache a zbraně (kde kvůli 4ks přidáváme ke spikům nesmyslně hellfire)"

      Mohl by si nám osvětlit jaký je rozdíl mezi pohonou jednotou pro "black hawk+apache" vs UH-1V+Y?
      My bychom se rádi dozvěděli, kde jsme udělali tu chybu..Skrýt celý příspěvek

      • kazd
        15:05 16.10.2019

        v chápání textu pokud tvrdím, že venom a viper jsou shodné z 80 %. Tak já se ptám kolik z těch 80 % tvoří motory a kolik je to nákladově, nikoli počtem dílů. Pak se zjistí, že ...Zobrazit celý příspěvek

        v chápání textu
        pokud tvrdím, že venom a viper jsou shodné z 80 %. Tak já se ptám kolik z těch 80 % tvoří motory a kolik je to nákladově, nikoli počtem dílů. Pak se zjistí, že nákladově dělají většinu motory a ty jsou shodné i u Black hawk a AH64. Takže neustále dokola opakovat tento argument u Venom i Viper je scestné. Navíc nové motory od výrobce dostanou právě Black hawk a apache. Viper a venom ne, takže je mnohem lepší mít typ se shodnými díly a vývojem než typ bez vývoje. Viz náš gripen a Aim 120.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:43 16.10.2019

          Motory, elektronika, avionika, rotory a některé celky samotného draku jsou shodné. Takovou shodností dílů nebo samotného způsobu pilotáže se rozhodně UH-60 a AH-64 chlubit nemůžou. ...Zobrazit celý příspěvek

          Motory, elektronika, avionika, rotory a některé celky samotného draku jsou shodné. Takovou shodností dílů nebo samotného způsobu pilotáže se rozhodně UH-60 a AH-64 chlubit nemůžou. Nové motory se zvýšením výkonem nejsou pro Venom a Viper tak zásadní. Ty vrtulníky už dnes mají velkou rezervu výkonu.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          13:50 17.10.2019

          "Současný motor T700-GE-701C (nejnovější verze motorů rodiny T700), který najdeme na vrtulnících Apache / Guardian, Black Hawk, ale i na vrtulnících UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, má ...Zobrazit celý příspěvek

          "Současný motor T700-GE-701C (nejnovější verze motorů rodiny T700), který najdeme na vrtulnících Apache / Guardian, Black Hawk, ale i na vrtulnících UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, má špičkový výkon 1409 kW."

          "Motory T700 a T901 mají identické hlavní rozměry, takže T901 lze instalovat do všech výše jmenovaných vrtulníků. Vyšší výkon znamená také výkonnější zdroj elektrické energie na palubě vrtulníku.

          Vývoj motoru T901 ale ještě neskončil. Ve fiskálním roce 2021 se počítá s kritickým zhodnocením návrhu CDR (Critical Design Review) a v roce 2021 s výrobou prvního motoru určeného k ostrému testování."

          https://www.armadninoviny.cz/n...

          Nové motory teprve dostanou, zatím co ACR si objednala vrtulníky dnes.
          Pokud je budeme chtít můžeme remotorizovat i ty H-1.
          Cena stroje, stejně jako cena údržby opravdu není dána jen motory. Ty měli všechny typy stejné! Přitom rozdíly v ceně H-1 vs Uh-60+Ah-64 jsou značné.Skrýt celý příspěvek

          • kazd
            09:42 18.10.2019

            Jirosi: fakt by to místo výkříků a nesmyslů do zde píšete chtělo přispět nějakým faktem. Nové motory T901 jsou výsledkem armádního programu. Nikde není žádná zmínka o USMC. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi: fakt by to místo výkříků a nesmyslů do zde píšete chtělo přispět nějakým faktem.
            Nové motory T901 jsou výsledkem armádního programu. Nikde není žádná zmínka o USMC.
            Pokud ji někde najdete tak ji sem dejte a přestaňte zaplevelovat diskusi.
            Je zde x případů (např. další programy armády) kdy Bell jednoznačně dekaroval, že s venomem i viperem je konec. Žádné investice, žádné modifikace jen co si přímo a předem zaplatí USMC, nebo v rámci odprodeje licence/linky do Rumunska/Polska noví zákazník v což nevěřím.
            Navíc napsat pod článek o obtížích certifikací, že protože jsou motory stejné tak se tam prostě namonují je už opravdu mimo zdravý rozum.
            To co bude provádět armáda s T901 a black hawkem a rozpustí nákladově mezi tisíce kusů by si musel USMC zaplatit na svůj nikým jiným nepoužívaný Viper+venom - tak si naschvál počkáme.
            Cena H-1 vs Uh-60+Ah-64 je rozdílná protože Uh-60+Ah-64 jsou o kategorii výš. Je o stejné jako když si koupíte oktávku za 650 a za 700 můžete mít stejně vybaveného pasata. Oktávku koupí jen blázen - což nulové prodeje Viper+venom dokazují.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:19 18.10.2019

            kazd Takže to že Bell začíná s vývojem nástupce H-1 znamená že je s nimi konec? V tom případě je stejný konec s Black Hawkem protože jeho nástupci už reálně létají. Pokud někde ...Zobrazit celý příspěvek

            kazd
            Takže to že Bell začíná s vývojem nástupce H-1 znamená že je s nimi konec? V tom případě je stejný konec s Black Hawkem protože jeho nástupci už reálně létají. Pokud někde Bell prohlásil že s H-1 do budoucna nepočítá jistě pro vás nebude problém zdělit kde to bylo.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:08 18.10.2019

            Kadz: To co vy nazýváte výkřiky, nesmysly byli citace. Faktem je, že všechny vrtulníky by měli staré motory. Remotorizace by nás čekala u obou variant. Pokud se to vyplatí zaplatí ...Zobrazit celý příspěvek

            Kadz: To co vy nazýváte výkřiky, nesmysly byli citace.

            Faktem je, že všechny vrtulníky by měli staré motory. Remotorizace by nás čekala u obou variant. Pokud se to vyplatí zaplatí si to předně USMC, jinak to jsou další extra náklady jdoucí na vrub vámi prosazovaného řešení.

            Ve které části výběrového řízení byla na stole nabídka na Ah-64, a to jak podsouváte za výhodnou cenu oproti Viperu. Klidně rozepište co obsahovala.
            Celou dobu byli na stole jen 2. Uh-1/AW139M.Skrýt celý příspěvek

          • kazd
            13:54 18.10.2019

            - zakázková kniha Bellu je v podstatě prázdná na rozdíl od různých poboček konkurence vyrábějících varianty black hawku - rozhovory s ředitelem bellu jsem zda dával v jiné diskuzi, ...Zobrazit celý příspěvek

            - zakázková kniha Bellu je v podstatě prázdná na rozdíl od různých poboček konkurence vyrábějících varianty black hawku
            - rozhovory s ředitelem bellu jsem zda dával v jiné diskuzi, hledat na netu další info snad taky umíte
            - buď se v problematice orientujete nebo plácáte dokola to samé. Paraleně s naším "VŘ" přezbrojují vrtulníky filipíny, které za super ceny pořídily H145M a S70i (a nepiště že S70 i není black hawk) které nahradí UH1
            "Local media report that the Philippines Department of National Defense (DND) has reached an agreement worth $241.4 million (915,4 million Polish Zloty) with Sikorsky and PZL Mielec for the procurement of 16 S-70i Black Hawk helicopters in the ‘combat utility’ configuration.
            S-70i Black Hawks will replace in PAF’s inventory a number of legacy Bell UH-1 Iroquois helicopters."

            Proboha jaký už chcete důkaz o postavení na trhu a perspektivách, než že UH 1 na filipínách není nahrazeno venomem, ale vrtulí z polska (bez urážky). UH1 se tak pokud mě pamět neklame venomem kromě USMC nepodařilo nahradit nikde.Skrýt celý příspěvek

          • kazd
            14:01 18.10.2019

            BTW kdyby se někdo chěl vzdělávat - filipínský tendr hezky ukazuje jak se má vyjednávat (pro zdejěí obhájce MO a jejich akvizic, kdy napřed všechny vyloučí a a pak si stěžuje na ...Zobrazit celý příspěvek

            BTW kdyby se někdo chěl vzdělávat - filipínský tendr hezky ukazuje jak se má vyjednávat (pro zdejěí obhájce MO a jejich akvizic, kdy napřed všechny vyloučí a a pak si stěžuje na cenu)
            "According to the defense chief, either 10 Surion or Black Hawk helicopters were considered to be acquired within the budget limit, but the U.S. government later offered to finance the balance of the purchase price for the remaining six for a total of 16 through the Foreign Military Sales program."Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:41 18.10.2019

            Na vyjádření ředitele Bellu že nebudou dál nabízet UH-1Y jsem opravdu nikde nenarazil. Narazil jsem naopak na to že pro program H-1 chystají integraci LINK-16, střely JAGM, systému ...Zobrazit celý příspěvek

            Na vyjádření ředitele Bellu že nebudou dál nabízet UH-1Y jsem opravdu nikde nenarazil. Narazil jsem naopak na to že pro program H-1 chystají integraci LINK-16, střely JAGM, systému vlastní ochrany AN/AAQ-45 nebo vylepšení navigačních přístrojů. Taky se zabývají možnostmi ovládání dronů přímo systémy vrtulníku. Což není špatné na platformu se kterou je údajně konec.

            Co se Filipín týče tak původně chtěli koupit Bell 412EPI. Ovšem kanadská vláda od které chtěli stroje koupit obchod zrušila kvůli politické situaci na Filipínách. Pokud se ptáte proč nenakoupili přímo UH-1Y tak odpověď je přímo v článku ze kterého citujete níže:
            “We have limited money for that. We have only $240 million worth and the original priding of this aircraft for the (Bell 412) we can get 16,”
            Navíc Duterte zakázal nákup amerických zbraní a S-70i údajně prošla jen proto že je vyráběná v Polsku.
            Co se týče ceny S-70i tak, pokud odhlédneme od toho že výbava je už v základu ořezaná, by mě zajímalo co je v ní (ne)zahrnuto. Určitě neobsahuje zbraně, výcvik pilotů nebo systémy vlastní ochrany.Skrýt celý příspěvek

          • kazd
            17:17 18.10.2019

            A pointa je v cem? Maji za super cenu a skrz FMS. Ta omacka kolem je o nicem. Bell nekoupili protoze je maly.

            A pointa je v cem? Maji za super cenu a skrz FMS. Ta omacka kolem je o nicem. Bell nekoupili protoze je maly.

          • Scotty
            17:52 18.10.2019

            Bell 412EPI nekoupili protože jim je Kanada odmítla prodat. Oni zájem o tento vrtulník měli. Navíc jejich letectvo už provozuje Bell 412EP. Opravdu kupovali přes FMS? Na stránkách ...Zobrazit celý příspěvek

            Bell 412EPI nekoupili protože jim je Kanada odmítla prodat. Oni zájem o tento vrtulník měli. Navíc jejich letectvo už provozuje Bell 412EP.
            Opravdu kupovali přes FMS? Na stránkách agentury DSCA se tento obchod nedá dohledat.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      14:36 16.10.2019

      Opravdu by byli Italové schopni dodat bitevní a transportní vrtulníky které by měli stejnou shodu dílů jako H-1? Navíc to není jen o dílech ale i o stejné avionice tedy i stejném ...Zobrazit celý příspěvek

      Opravdu by byli Italové schopni dodat bitevní a transportní vrtulníky které by měli stejnou shodu dílů jako H-1? Navíc to není jen o dílech ale i o stejné avionice tedy i stejném výcviku (pro oba stroje je jen jeden simulátor). Aby to celé stálo jen 14 miliard (18 miliard je to s DPH které platí stát sám sobě).
      Hlavní účel současné kopě systému H-1 zcela určitě není podpora pozemních sil.
      Není pravda že Venom je vyzbrojen jen kulomety. Má možnost nést jak řízené tak neřízené střely.Skrýt celý příspěvek

      • kazd
        15:12 16.10.2019

        "Hlavní účel současné koupě systému H-1 zcela určitě není podpora pozemních sil." A co je tedy účelem ? Že to může nést je jedna věc, kolik to bude stát až to ponese je ...Zobrazit celý příspěvek

        "Hlavní účel současné koupě systému H-1 zcela určitě není podpora pozemních sil."
        A co je tedy účelem ?
        Že to může nést je jedna věc, kolik to bude stát až to ponese je druhá.
        Pokud dokoupíte zbraně adekvátně ks vrtulníku jako jiné státy -např. Indonésie, jste nad 20 mld.
        8 AH-64D = 32 M299A1 HELLFIRE Missile Launchers + 140 HELLFIRE AGM-114R3 MissilesSkrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          16:03 16.10.2019

          Účelem je zajištění schopnosti transportních vrtulníků operovat v oblasti ohrožení.
          Potlačení nepřítele.

          Účelem je zajištění schopnosti transportních vrtulníků operovat v oblasti ohrožení.
          Potlačení nepřítele.

        • Scotty
          16:18 16.10.2019

          Protože převažují víceúčelové Venomy tak jejich hlavní úkol je bezpochyby přeprava a podpora výsadku. Pokud tohle barete jako podporu pozemních sil potom OK. Určitě ale není jejich ...Zobrazit celý příspěvek

          Protože převažují víceúčelové Venomy tak jejich hlavní úkol je bezpochyby přeprava a podpora výsadku. Pokud tohle barete jako podporu pozemních sil potom OK. Určitě ale není jejich účel zastavovat tankové útoky nepřítele.
          Střely pro Venom nebo Viper budou stát stejně jako střely pro jakýkoli jiný vrtulník. Jelikož je v plánu integrace střely AGM-179 JAGM bylo by dobré počkat a nakoupit až tuto střelu. Která by se dala integrovat i na L-159 a JAS-39.Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            22:14 16.10.2019

            Podpora PozS jsou všechny úkoly, které plníte na základě požadavku PozS. Tedy ničení techniky, výsadek, náklad atd...

            Podpora PozS jsou všechny úkoly, které plníte na základě požadavku PozS. Tedy ničení techniky, výsadek, náklad atd...

    • Brakant
      10:32 22.10.2019

      Tady zase někdo nechápe rozdíl mezi útočným (assault) a bitevním (attack) vrtulníkem... Pro potřeby efektivní podpory pozemních sil jsou zapotřebí oba. H-1 sdílí kromě motorů i ...Zobrazit celý příspěvek

      Tady zase někdo nechápe rozdíl mezi útočným (assault) a bitevním (attack) vrtulníkem... Pro potřeby efektivní podpory pozemních sil jsou zapotřebí oba.

      H-1 sdílí kromě motorů i transmise, reduktor, hlavu NR, listy NR, velkou část hydrauliky, prakticky všechny systémy REB a pasivní ochrany vrtulníku, shodný je ocasní nosník, vyrovnávací rotor i s koncovým reduktorem, zaměnitelné jsou veškeré ventily hydrauliky, ca 90 % dílů elektroinstalace, MFD a další detaily. Z logistického hlediska je to "logistikův sen". Vy, stejně jako řada dalších "odborníků" zapomínáte na to, že AH-64 a UH-60 jsou stroje dvou rozdílných výrobců a že mají každý svou vlastní MIL certifikaci. Motory se kupují k drakům zvlášť přes výrobce, který garantuje, že to je přesně ta verze, kterou má otypovánu. Takže máte vedle sebe dvě bedny: v jedné jsou Motory pro BH, ve druhé pro Apache. I kdyby byly shodné, tak je nemůžete za normální situace libovolně prohazovat. Navíc mám dojem, že to kvůli nějaké modifikaci na motorech pro Gardinay ani nejde, o UH-60M nemluvě...

      AW-139M JE civilní vrtulník. To si můžete vykřikovat co chcete, ale je to fakt. Stejně tak je fakt, že to nikde jako "Assault" stroj neslouží, o "Attack" úkolech (proboha...) ani nemluvě. A proto to taky nikdo nemá s výzbrojí (kromě Door Gun). Stejně tak je faktem, že to nikdy žádnou PTŘS nevypálilo, že to nemá zálohované MIL MFD, že nikdo NEVÍ, jaké by to mělo výkony, pokud by se na to navěsilo všechno, co AČŘ požaduje, a tak dále, a tak dále...

      H160 je jiný příběh, jiná generace konstruovaná jinak a od počátku se zřetelem na potřeby vojenské verze, která se bude od civilní lišit už na úrovni avioniky a systémů.Skrýt celý příspěvek

  • PetrTechnik
    11:46 16.10.2019

    Jen čistě pro zajímavost , kolik činila cena AH-64E Guardian ? Nevím o jakém množství se uvažovalo. Předpokládám ,že by se ještě musel řešit stroj pro výsadkové operace.

    Jen čistě pro zajímavost , kolik činila cena AH-64E Guardian ? Nevím o jakém množství se uvažovalo. Předpokládám ,že by se ještě musel řešit stroj pro výsadkové operace.

    • Dovi
      12:38 16.10.2019

      Přesně tak. Víc se hledal výsadkový než útočný

      Přesně tak. Víc se hledal výsadkový než útočný

    • kazd
      15:20 16.10.2019

      záleží zda se zbraněmi a kdo o tom jedná "Seoul bought 36 Boeing-built AH-64E Apache Guardian attack helicopters in 2013 under a Foreign Military Sales contract valued $1.6 ...Zobrazit celý příspěvek

      záleží zda se zbraněmi a kdo o tom jedná
      "Seoul bought 36 Boeing-built AH-64E Apache Guardian attack helicopters in 2013 under a Foreign Military Sales contract valued $1.6 billion."Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        14:27 17.10.2019

        "According to US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) notifications in September 2012, the Apache deal could be worth up to $3.6 billion; considerably higher than the ...Zobrazit celý příspěvek

        "According to US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) notifications in September 2012, the Apache deal could be worth up to $3.6 billion; considerably higher than the proposed AH-1Z contract, which was valued at $2.6 billion."

        https://www.flightglobal.com/n... Skrýt celý příspěvek

    • Brakant
      11:08 23.10.2019

      O AH-64E se u nás nikdy neuvažovalo. Takový mejdan s tolika chlastem na MO ani GŠ zatím nikdy nebyl, aby to někoho napadlo. :) A nejde zdaleka jen o cenu strojů - náročná ...Zobrazit celý příspěvek

      O AH-64E se u nás nikdy neuvažovalo. Takový mejdan s tolika chlastem na MO ani GŠ zatím nikdy nebyl, aby to někoho napadlo. :) A nejde zdaleka jen o cenu strojů - náročná logistika, náročný pilotní výcvik s velkým "odpadem" těch, kteří to nezvládnou... Jen nahodit Apache a připravit ke vzletu trvá půl hodiny! To je pro zajímavost zhruba trojnásobná doba oproti Mi-24.Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    11:31 16.10.2019

    pořád se přetřásá jen americká vs italská nabídka, přitom francouzská nebyla vůbec špatná, tak někde mezi levnou it a předraženou americkou. Když už z toho chtěl Babiš udělat ...Zobrazit celý příspěvek

    pořád se přetřásá jen americká vs italská nabídka, přitom francouzská nebyla vůbec špatná, tak někde mezi levnou it a předraženou americkou. Když už z toho chtěl Babiš udělat politické gesto tak měli vzít ty BH, spolupráce se Sikorsky mohla být dobrá i díky tomu že už se uchytili v Polsku.
    ALe ne, my si musíme vybrat vždy tu nejneschůdnější cestu - jediní uživatelé v regionu a už dnes se ví že výroba má končit.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:55 16.10.2019

      Pokud vím tak Airbus nabídl jen H-145M který nevyhovuje požadavkům. Nic jiného nenabídli.

      Pokud vím tak Airbus nabídl jen H-145M který nevyhovuje požadavkům. Nic jiného nenabídli.

      • Dovi
        12:39 16.10.2019

        No jo, ale bylo to strašně výhodné :))

        No jo, ale bylo to strašně výhodné :))

      • CerVus
        12:42 16.10.2019

        Tak ale oni to zdůvodnili tím, že původní hlavní požadavek byla cena 9 miliard. A s tou se dostali jen na tu 145M. Když pak vyšlo najevo, že je hlavní kandidát Venom s cenou 14 ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ale oni to zdůvodnili tím, že původní hlavní požadavek byla cena 9 miliard. A s tou se dostali jen na tu 145M. Když pak vyšlo najevo, že je hlavní kandidát Venom s cenou 14 miliard, tak se vztekali, že kdyby věděli, že cena není podstatná, tak místo toho nabídnou AS655. A to už MO zas dalo vědět, že je věc uzavřená.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          13:36 16.10.2019

          To si možná tak řekli mezi sebou v hospodě. Protože výběr už se vleče poměrně dlouho a žádná jiná oficiální nabídka od Airbusu nebyla.

          To si možná tak řekli mezi sebou v hospodě. Protože výběr už se vleče poměrně dlouho a žádná jiná oficiální nabídka od Airbusu nebyla.

        • Brakant
          11:15 23.10.2019

          AS565 je pro naše zadání zcela nevhodný stroj... Oni vážně nemají v téhle chvíli co nabídnout.

          AS565 je pro naše zadání zcela nevhodný stroj... Oni vážně nemají v téhle chvíli co nabídnout.

    • Brakant
      11:15 23.10.2019

      V čem jako nebyla špatná? Francouzi nemají v současnosti v kategorii středního bojového vrtulníku pro ca osmičlenný výsadek, který by mohl zároveň nosit požadovanou výzbroj, co ...Zobrazit celý příspěvek

      V čem jako nebyla špatná? Francouzi nemají v současnosti v kategorii středního bojového vrtulníku pro ca osmičlenný výsadek, který by mohl zároveň nosit požadovanou výzbroj, co nabídnout. AS 565 je mašina pro námořnictvo, pro armádu by neobstála, H225 je už moc velký stroj, to bychom víceméně dublovali Mi-171.Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    11:31 16.10.2019

    Byť securitymagazin neberu moc vážně, tak přece jen je tam něco k zamyšlení: Je opravdu ...Zobrazit celý příspěvek

    Byť securitymagazin neberu moc vážně, tak přece jen je tam něco k zamyšlení:

    Je opravdu rozhodnuto?

    https://www.securitymagazin.cz...



    A k čemu nám budou pouze 4 Vipery?

    https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:51 16.10.2019

      Falmer a Security magazin. Ti se hledali až se potkali. Předpokládám že soudruzi z KSČM už dostali nějaká lukrativní místa ve správních radách aby nedělali problémy. Dá se čekat že ...Zobrazit celý příspěvek

      Falmer a Security magazin. Ti se hledali až se potkali. Předpokládám že soudruzi z KSČM už dostali nějaká lukrativní místa ve správních radách aby nedělali problémy. Dá se čekat že až bolševici odhlasují rozpočet na příští rok dojde záhy k podpisu smluv na vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

      • Olivav
        13:00 16.10.2019

        Použití mozku po přečtení těch odkazů vyžaduje uznat, že tam něco sakra smrdí a jen se tím do budoucna zabetonoval nějaký hezký kšeft. Jinak má pravdu v tom, že pokud ještě nebylo ...Zobrazit celý příspěvek

        Použití mozku po přečtení těch odkazů vyžaduje uznat, že tam něco sakra smrdí a jen se tím do budoucna zabetonoval nějaký hezký kšeft.

        Jinak má pravdu v tom, že pokud ještě nebylo vyhlášeno výběrové řízení, tak ještě není rozhodnuto. Navíc změny takového rázu při zadávání VZ jsou diskriminační. Tohle prostě smrdí. Pokud máte alespoň minimální znalost ohledně VZ, tak byste musel uznat, že ač politik rudý, tak má ohledně VZ pravdu.

        Ano je to armádní zakázka, ale prachy jsou z našich daní a né všichni musí být odrovnání z toho dua co "vyhrálo". Proto ta mediální mašáž. U Vás přešlechtěných to není potřeba.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          13:26 16.10.2019

          Na Slovensku také žádné VŘ nebylo. V případě nákupu vojenského materiálu se standardní VŘ vypisovat nemusí a použije se výjimka za zákona. V případě vrtulníků se uzavře smlouva ...Zobrazit celý příspěvek

          Na Slovensku také žádné VŘ nebylo. V případě nákupu vojenského materiálu se standardní VŘ vypisovat nemusí a použije se výjimka za zákona. V případě vrtulníků se uzavře smlouva mezi vládou ČR a vládou USA.Skrýt celý příspěvek

          • Olivav
            10:53 17.10.2019

            Super, takže když kupuješ např. přístroj za miliony a musíš jít přes VŘ, aby tě nenařkli ze zpronevěry apod. Výsledek je, že na cenu musíš koupit i to, co je ti k ničemu, protože ...Zobrazit celý příspěvek

            Super,

            takže když kupuješ např. přístroj za miliony a musíš jít přes VŘ, aby tě nenařkli ze zpronevěry apod. Výsledek je, že na cenu musíš koupit i to, co je ti k ničemu, protože zákon. Ale u vrtulníku je správné koupit předraženou věc, kterou chci. Pecka, že máme stejný metr pro všechny.

            Jak tedy je jistota, že z nás nebude po X-té dojná kráva.

            Jo asi mi to správně politicky nemyslí. Sorry, ale moje životní zkušenosti mi říkají, že se opít rohlíkem a propagandou pro blbce nenechám.

            1-4 Vipery s 14ti raketami to je pecka. Jsme v klubu Afrických velmocí.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:23 17.10.2019

            Tak je napsaný zákon o veřejných zakázkách. Má zkrátka výjimky pro nákup vojenského materiálu. Pokud se vám to nelíbí můžete si ztěžovat na Sněmovní 4, Praha 1.

            Tak je napsaný zákon o veřejných zakázkách. Má zkrátka výjimky pro nákup vojenského materiálu. Pokud se vám to nelíbí můžete si ztěžovat na Sněmovní 4, Praha 1.

        • Brakant
          10:48 22.10.2019

          To, co píše v prvním odkazu Filip je přece jeden nesmysl za druhým... Podle mě by se amatéři z řad politiků neměli k odborným věcem vůbec vyjadřovat. Pouze k legislativním.

          To, co píše v prvním odkazu Filip je přece jeden nesmysl za druhým... Podle mě by se amatéři z řad politiků neměli k odborným věcem vůbec vyjadřovat. Pouze k legislativním.

      • Poly
        13:09 16.10.2019

        Mně je spíš divné, že Zeman to nijak nekomentuje. Jindy je schopen hrozit kvůli kdejaké blbině a najednou mu americké vrtulníky nevadí. Stejně už kandidovat nebude, takže Babiše ...Zobrazit celý příspěvek

        Mně je spíš divné, že Zeman to nijak nekomentuje. Jindy je schopen hrozit kvůli kdejaké blbině a najednou mu americké vrtulníky nevadí. Stejně už kandidovat nebude, takže Babiše může zlobit.
        Jinak já jsem jen položil otázky. Ne že bych byl nějak nakloněn komoušům apod.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          13:29 16.10.2019

          Číňané ani Rusové se výběru neúčastní tak proč by se angažoval.

          Číňané ani Rusové se výběru neúčastní tak proč by se angažoval.

          • Poly
            16:45 16.10.2019

            Mohl podobně jako Filip lobovat za Italy.

            Mohl podobně jako Filip lobovat za Italy.

          • Scotty
            17:02 16.10.2019

            Co by z toho měl? Zeman nebyl nikdy programově protiamerický a možná v koutku duše živí myšlenku že se ještě někdy podívá do Bílého domu.

            Co by z toho měl? Zeman nebyl nikdy programově protiamerický a možná v koutku duše živí myšlenku že se ještě někdy podívá do Bílého domu.

    • Klimesov
      12:33 16.10.2019

      První odkaz: Filip píše hovna. Reálně nenapsal nic odborného ani nic vysvětlujícího či přesného. Jen ty samé a už několikrát vyvrácené nesmysli co šíří převážně jeho voliči. Takže ...Zobrazit celý příspěvek

      První odkaz: Filip píše hovna. Reálně nenapsal nic odborného ani nic vysvětlujícího či přesného. Jen ty samé a už několikrát vyvrácené nesmysli co šíří převážně jeho voliči. Takže jeho článek původně na parlamentních listech není žádná odborní publikace jen publikace pro své fanoušky a voliče :-) Jen namátkou nevadí mu, že AW-139M je v podstatě civilní a ne vojenský stroj, protože prý v tom není rozdíl, naopak civilní stroje by měli být lepší. Zajímalo by mně jak by Filip reagoval kdyby mu někdo dal do ruky zbraň, posadil ho do obyčejné civilní dodávky a řekl mu tam na kopci je nepřítel jeď a zlikviduj ho. Možná že v tuto chvíli by mu došlo jaký je rozdíl mezi civilní a vojenskou verzí :-)

      Druhý odkaz. Nic než jen bláboly. Ty vrtulníky ještě nejsou ani na výrobní lince a autor už přesně ví že nebudou lítat. Klasické věštění z křišťálové koule a neboli názor založený na pořekadle" kdo chce psa bít, hůl si vždy najde"

      Víc k těm nesmyslům opravdu nemám co dodat, ani jeden článek není technického nebo jiného odbornějšího charakteru, v žádném nedochází k popsání toho proč ke svému názoru tak dospěli. Nic než jen subjektivní pohled na problematiku, založený především na tom, že vrtulníky pochází z USA.Skrýt celý příspěvek

      • Olivav
        13:05 16.10.2019

        Autor, použil na rozdíl od Vás mozek a spočítal si, že 4 Vipery jsou výsměch. Pokud by měl pravdu o tom, kolik jich bude létat, tak si to musí na MO případného agresora vylepit ...Zobrazit celý příspěvek

        Autor, použil na rozdíl od Vás mozek a spočítal si, že 4 Vipery jsou výsměch. Pokud by měl pravdu o tom, kolik jich bude létat, tak si to musí na MO případného agresora vylepit jako vojenský vtip dne.

        Jinak k té VZ je to napsáno velmi dobře. Jak srazíme cenu, když předdomluvený vítěž nemá potřebu cenu tlačit dolů.

        Jinak, když budete chtít použít peníze z rozpočtu i na zakázky v řádech miliónů, tak bez zohlednění ceny a dokázaní, že nebylo zbytí pořídit tento konkrétní typ máte valký problém.

        Řešení je jednoduché - zjistit si parametr, který má jen váš favorit a na tom postavit VZ a máte to v kapse. VZ to je prostě svět sám pro sebe a tady to prostě vypadá, že bylo potřeba dohodnout dříve než se zakázka vyhlásí. Pak budeme mít 1-4 vrtulníky k nim 14 řízených střel. To jako budeme bojovat s amazonskými kmeny? Myslím, že ani jeden bychom pomocí této akvizice neporazili.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          13:28 16.10.2019

          Olivav Kdyby autor skutečně použil mozek, tak by věděl, že ty 4 Vipery tu jsou proto aby se hlavně zachovala schopnost provozu a nasazení bitevníků, protože naše Mi-24/35 se ...Zobrazit celý příspěvek

          Olivav
          Kdyby autor skutečně použil mozek, tak by věděl, že ty 4 Vipery tu jsou proto aby se hlavně zachovala schopnost provozu a nasazení bitevníků, protože naše Mi-24/35 se vyřazují bez náhrady a jejich přímá náhrada se bude řešit v budoucnu. Proto taky byl ve výběrovém řízení požadavky aby ty víceúčelové stroje byly schopny nést PTŘS. Vysvětluje to dokonce i tenhle článek, a daleko důležitější pro výběr byla přepravní kapacita stroje. A jak se to vysvětluje v tomto článku. BELL prostě nás poslal do řiti a řekl jasně že na UH-1 integrovat PTŘS prostě nebude a místo toho nám nabídl ať si pořídíme AH-1, která PTŘS umí a zároveň s UH-1 má společných nějakých 80 - 85% součástek, takže by nebyl problém v náhradních dílech nebo výcviku. Jo ale to by tady někdo musel nejprve číst a pak doopravdy přemýšlet. Tak stejné s těmi střely 14 střel je součástí této nabídky, ale není to konečné číslo, protože jak autor asi neví, munice se dost často doobjednává později :-)
          Ale to by autor článku musel skutečně používat mozek a ty informace hledat. Vše vysvětluje jak AČR tak i jiní lidé kteří o tom mají více informací. Jenže to autor nedělá, protože má v hlavě nasrané a to co mu nejvíce vadí, tak jako většině odpůrců této zakázky je pouze fakt, že vrtulníky se nakupují z USA. To je ten jediný problém.
          Protože jinak si nedokážu vysvětlit jak někdo může pro naše vojáky preferovat více méně civilní stroj, který žádný z uživatelů nepoužívá k bojovým operacím, ale pouze k záchranné a pátrací činnosti. Proč všichni uživatelé AW-139M jí používají ve verzi pro SAR, ale nikdo jí nepoužívá pro bojové operace a výsadky?
          Asi toliko k jeho rádoby uvažování a autorova, jak vy popisujete, používáni mozku.
          Není to nic jiného než jen vymýšlení si nesmyslů a rádoby inteligentních názorů, místo hledání informací proč tomu tak je. Autor, který podla vás používá mozek, komentuje něco o čem nemá ani páru. Neví jaká je plánovaná budoucí struktura vrtulníkového letectva AČR, kdyby ano napsal by to tam. Nemá ani potuchy jak bude v budoucnu probíhat financování AČR, kam vlastně AČR bude mířit, jaké mají plány na modernizace atd. atd. Nemá potuchy o ničem a proto mele z cesty :-)Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            15:16 16.10.2019

            Tak přímá náhrada Mi-24 se už asi v budoucnu řešit nebude pokud tu budou létat Vipery. Prostě se jen přikoupí další 4 jestli na to někdy budou peníze. Venom potažmo i Viper by ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak přímá náhrada Mi-24 se už asi v budoucnu řešit nebude pokud tu budou létat Vipery. Prostě se jen přikoupí další 4 jestli na to někdy budou peníze.
            Venom potažmo i Viper by každopádně měl mít integrované laserem naváděné 70mm řízené střely do raketnic. Potažmo by to měl být nějaký kit na neřízené střely: https://www.baesystems.com/en-... Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:01 16.10.2019

            Nahrazení bitevníku, bitevníkem není přímá náhrada?
            Jen se to nebude řešit novým výběrovým řízením. Což, by vzhledem k penězům byla stejně zbytečnost.

            Nahrazení bitevníku, bitevníkem není přímá náhrada?
            Jen se to nebude řešit novým výběrovým řízením. Což, by vzhledem k penězům byla stejně zbytečnost.

          • Klimesov
            17:36 16.10.2019

            CerVus V podstatě ano. Ovšem dovolím si spekulovat, takže tohle je jen moje spekulace nikoli fakt. Ale vezmeme-li v potaz, že AH-1 a UH-1 sdílí cca 80 někde se udává až 85% ...Zobrazit celý příspěvek

            CerVus
            V podstatě ano. Ovšem dovolím si spekulovat, takže tohle je jen moje spekulace nikoli fakt.
            Ale vezmeme-li v potaz, že AH-1 a UH-1 sdílí cca 80 někde se udává až 85% společných komponentů, a těch 4 ks AH-1 opravdu není moc. Tak v případě, že by se v budoucnu opravdu rozhodlo nakoupit větší počet bitevníků, dejme tomu 12 - 16 ks, přes 20 kdyby byla vláda která chce utrácet :D
            tak nás ty AH-1 prakticky nijak neomezují ve výběru, a klidně můžeme sáhnout po něčem jiném. Přece jenom reálně by jsme vyřadili cca 15 - 20% vrtulníku, takže by to nebyla zas až tak velká ztráta.
            Ale jak píšu z mé strany se jedná o čirou spekulaci :-)
            Pokud by se nakoupilo dalších cca 8 AH-1 bylo by to jen dobře, pokud ne a šlo by se po jiném stroji, tak si myslím že by to nebyl zas až tak velký problém.Skrýt celý příspěvek

          • Olivav
            11:03 17.10.2019

            Protože jde o cenu. Koupíme zase moc draho. Hlavně politika. Jasně, tak prostě pro armádu zrušme povinnost VŘ a ať si ten mikrospolek koupí co potřebuje na obranu jednoho ...Zobrazit celý příspěvek

            Protože jde o cenu. Koupíme zase moc draho. Hlavně politika.

            Jasně, tak prostě pro armádu zrušme povinnost VŘ a ať si ten mikrospolek koupí co potřebuje na obranu jednoho okresního města. O tom, že nás půjde někdo zachraňovat si iluze nedělám.

            Armáda by potřebovala razantnější změny než tyto řešení ala chytrá horákyně.Skrýt celý příspěvek

        • Storm
          13:42 16.10.2019

          Ahoj Oliave... Takže opět by jsme se měli rozhodnout že opět armádě nedáme co chce a dáme jim levnější náhradu... Ona vlastně neumí střílet... Ale je levnější... Nebo ty si vážně ...Zobrazit celý příspěvek

          Ahoj Oliave...

          Takže opět by jsme se měli rozhodnout že opět armádě nedáme co chce a dáme jim levnější náhradu... Ona vlastně neumí střílet... Ale je levnější...
          Nebo ty si vážně myslíš, že by nějaký vojenský letec bral do boje raději civilní stroj než stroj do boje vyvinutý?

          Tak jooo... Ale vysvětli lidem v kokpitu, že ti jde hlavně proto ušetřit, že jejich životy tě vlastně nezajímají ;o)

          U tebe mě to vůbec ale vlastně nepřekvapuje... Vyrůstat s heslem Nas Mnogo, byl bych stejný....Skrýt celý příspěvek

          • Olivav
            10:59 17.10.2019

            Jo a kde je dáno, že je 1. lepší než možná konkurence a za 2. cenu si teď určí prodávající na samotné hraně toho, co jsme ochotni dát. Bomba a se 4ks jsme fakt k smíchu. To pošle ...Zobrazit celý příspěvek

            Jo a kde je dáno, že je 1. lepší než možná konkurence a za 2. cenu si teď určí prodávající na samotné hraně toho, co jsme ochotni dát.

            Bomba a se 4ks jsme fakt k smíchu. To pošle do šrotu skoro každý možný protivník, který vlastní ManPads. Fakt budeme střílet, ale jak dlouho.

            S tím NasMnogo jsi se ukázal jako naprostý debil.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        13:05 16.10.2019

        Já tomu právě nerozumím, tak proto je to v otázkách. Ne že bych nějak chtěl prudit. Nijak s nimi nesympatizuji. Mě totiž hned na začátku celé objednávky neseděl fakt s těmi pouhými ...Zobrazit celý příspěvek

        Já tomu právě nerozumím, tak proto je to v otázkách. Ne že bych nějak chtěl prudit. Nijak s nimi nesympatizuji. Mě totiž hned na začátku celé objednávky neseděl fakt s těmi pouhými čtyřmi Vipery. Kdy máme dokoupit další? Už je i opce?Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          13:40 16.10.2019

          Tak rozhodnuto je až jak se podepíše smlouva :) Co se týče těch 4 Viperu: Tohle se opravdu vysvětlovalo už asi 10000x Je to proto aby se zachovala schopnost používat bitevníky a ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak rozhodnuto je až jak se podepíše smlouva :)
          Co se týče těch 4 Viperu: Tohle se opravdu vysvětlovalo už asi 10000x
          Je to proto aby se zachovala schopnost používat bitevníky a hlavně aby se zachovala schopnost používat PTŘS z vrtulníků.
          Hledali jsme přepravní stroje se schopností nést PTŘS, což žádný ze strojů neuměl. Italové nám řekli, že pokud budeme chtít tak nám AW-139M upraví, ale vysvětlení této problematiky viz. tento článek.
          BELL nás poslal do hajzlu a nic nám upravit nechtěl, místo toho nabídl AH-1.Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      16:24 16.10.2019

      ...skutečně ve vztahu k výběru amerických bitevních či jiných vojenských vrtulníků debatujete o "názorech" bolševického právníka a estébáka, předsedy nástupnické zločinecké KSČ? To ...Zobrazit celý příspěvek

      ...skutečně ve vztahu k výběru amerických bitevních či jiných vojenských vrtulníků debatujete o "názorech" bolševického právníka a estébáka, předsedy nástupnické zločinecké KSČ?
      To je jak přibrat do věcné debaty o jaderných elektrárnách šílenou Gretu...Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        16:26 16.10.2019

        Jo pardon, předseda komoušů je už vlastně jiný týpek, ještě lepší...

        Jo pardon, předseda komoušů je už vlastně jiný týpek, ještě lepší...

  • Civil
    11:20 16.10.2019

    Kouzelna argumentace: nemame na ciste bitevni vrtulnik, tak si koupime ciste bitevni vrtulnik. Plus dve drobne nevyhody: 1) Budeme siroko daleko jedini s temito typy. 2) Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kouzelna argumentace: nemame na ciste bitevni vrtulnik, tak si koupime ciste bitevni vrtulnik.

    Plus dve drobne nevyhody:
    1) Budeme siroko daleko jedini s temito typy.
    2) Je dost dobre mozne az pravdepodobne, ze po teto dodavce dojde k ukonceni vyroby a nase dalsi vrtulniky budou jine.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:35 16.10.2019

      1. Možné ano možná ne. Stejný zájem jako my projevilo i Rumunsko, kde by se měla stavět i výrobní linka. Jako možnou náhradu svých Mi-24 je zvažuje i Polsko. 2. Dnes je jisté že ...Zobrazit celý příspěvek

      1. Možné ano možná ne. Stejný zájem jako my projevilo i Rumunsko, kde by se měla stavět i výrobní linka. Jako možnou náhradu svých Mi-24 je zvažuje i Polsko.
      2. Dnes je jisté že výroba poběží minimálně do roku 2024. Pokud je pravda že armáda plánuje cílový stav 8+8, nebude problém v roce 2024 objednat další čtyři kusy AH-1Z.Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      11:58 16.10.2019

      Civil píše... Kouzelna argumentace: nemame na ciste bitevni vrtulnik, tak si koupime ciste bitevni vrtulnik. Reakce... Tak podle mě ten článek docela jasně říká, že protože si ...Zobrazit celý příspěvek

      Civil píše...
      Kouzelna argumentace: nemame na ciste bitevni vrtulnik, tak si koupime ciste bitevni vrtulnik.

      Reakce...
      Tak podle mě ten článek docela jasně říká, že protože si nemůžeme v současné době dovolit k letce střednich víceúčelových vrtulníků, které potřebujeme, samostatnou letku čistě bitevních strojů, tak pořídíme do jedné letky dva typy, které více než nahradí to co máme teď... To že tyhle dvě vybrané mašiny jsou skoro stejné už znova dokola psát nebudu...

      Civil píše...
      Plus dve drobne nevyhody:
      1) Budeme siroko daleko jedini s temito typy.
      2) Je dost dobre mozne az pravdepodobne, ze po teto dodavce dojde k ukonceni vyroby a nase dalsi vrtulniky budou jine.

      Reakce...
      ad 1) To zas tak není jisté, že zůstanem sami... Myslím že jsou zrovna ve výběru i jiných států... Nehledě na to, že si třeba myslím, že Sokola nějak smysluplně používaji jen poláci a my... A tam je zajímavé, že ti to zřejmě zas tak nevadí... Taky kde máš jistotu, že se pro ten civilně vojenský zatím imaginárně vyzbrojený paskvil AW139M rozhodne nějaká země? A neskončilo by to jen u námi nakoupených strojů a draze zaplacených integracích...

      ad 2) Jooo... tak a kde je ta jistota že třeba ta úžasná AW139M se bude vůbec vyrábět s PTŘS??! Nehledě na to, že i kdyby se hned ta linka uzavřela jak tvrdíš, tak díly se budou vyrábět dál a bude jich dostatek... A vzhledem k tomu, že Venom/Viper je prakticky jeden vrtulník by nás po uzavření linky zas tak moc nebolelo... Protože i přes nemožnost doobědnat další Vipery by se pro ně nemusely držet dva sklady, dva simulátory, dva systémy údržby... Jako by to bylo v případě toho pohlupavého pořízení Viper/AW139M jak už tu v několika diskuzích někteří "fundovaně" navrhovali...
      Hlavním uživatelem H-1 je USMC, což je expediční sbor... Dodávka ND po celém světě určitě ani pro výrobce ani pro spojence USA zastoupenou USMC (v případě nepravděpodobného velkého kpnfliktu) problém asi nebude...

      Chápu že to nechápeš... Jsi prostě jenom Civil... ;o)Skrýt celý příspěvek

      • Civil
        13:32 16.10.2019

        Proc mi podsouvas AW? Psal jsem o nich snad neco?
        Argumentacni faul jaxvina.
        A bez nej v tuhle chvili obe nevyhody proste plati a tecka.

        Proc mi podsouvas AW? Psal jsem o nich snad neco?
        Argumentacni faul jaxvina.
        A bez nej v tuhle chvili obe nevyhody proste plati a tecka.

        • Jirosi
          14:48 16.10.2019

          Tak se pochlubte, který jiný stroj splňuje vaše i armádní požadavky na PTŘS+Vojenský stroj?

          Tak se pochlubte, který jiný stroj splňuje vaše i armádní požadavky na PTŘS+Vojenský stroj?

          • flanker.jirka
            19:19 16.10.2019

            Zeptejte se poláků co vše nabízeli s vrtulníkem S 70

            Zeptejte se poláků co vše nabízeli s vrtulníkem S 70

          • Scotty
            19:35 16.10.2019

            Tak mám prozraďte co všechno nabízeli Poláci. Já jsem žádnou takovou nabídku nezaznamenal.

            Tak mám prozraďte co všechno nabízeli Poláci. Já jsem žádnou takovou nabídku nezaznamenal.

          • TF_HU
            22:22 16.10.2019

            Wildcat
            AH6
            verze W3 Sokol...například...

            Wildcat
            AH6
            verze W3 Sokol...například...

          • Scotty
            22:45 16.10.2019

            Nikdy ale z ploska nepřišla žádná konkrétní nabídka, nebo se pletu?

            Nikdy ale z ploska nepřišla žádná konkrétní nabídka, nebo se pletu?

          • Jirosi
            16:18 17.10.2019

            Odpovědí je celkem dost, dík!
            Ale kombinaci těch požadavků moc neplní...

            Odpovědí je celkem dost, dík!
            Ale kombinaci těch požadavků moc neplní...

  • Matesaax
    11:03 16.10.2019

    Že instalace PTRS na vrtulník není nic jednoduchého ukazuje např. snaha Polska,které za pomoci Izraelců chtělo vybavit vrtulníky W-3 PTRS a po řadě neúspěchů to nakonec ...Zobrazit celý příspěvek

    Že instalace PTRS na vrtulník není nic jednoduchého ukazuje např. snaha Polska,které za pomoci Izraelců chtělo vybavit vrtulníky W-3 PTRS a po řadě neúspěchů to nakonec vzdali.
    Ohledně našeho nákupu mi ted s odstupem času přijde,že kdyby místo celé té komedie se rovnou objednalo 10-12 strojů AH-1,které by časem doplnilo pár lehčích a relativně levných AW-139 či H-145,tak by nebylo co řešit.Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      11:28 16.10.2019

      Takže místo toho aby jsme koupili dva typy, které jsou z 80% stejný vrtulník a i simulátor pro oba je jeden, tak by bylo lepší pořizovat celé dvě nové platformy, se dvěma ...Zobrazit celý příspěvek

      Takže místo toho aby jsme koupili dva typy, které jsou z 80% stejný vrtulník a i simulátor pro oba je jeden, tak by bylo lepší pořizovat celé dvě nové platformy, se dvěma výcvikovými systém, se dvěmi systémy údržby, se dvěmi sklady dílů, se dvěmi simulátory, a s dalšími dvěmi, dvěmi a dvěmi... Joooo, to by bylo určitě levnější ;)Skrýt celý příspěvek

      • Matesaax
        11:40 16.10.2019

        Tak oni se ty H-145 budou stejně kupovat jako náhrada Sokolů,takže ten další typ tu bude tak jako tak časem.

        Tak oni se ty H-145 budou stejně kupovat jako náhrada Sokolů,takže ten další typ tu bude tak jako tak časem.

        • Scotty
          11:58 16.10.2019

          Jako náhrada za Sokol by úplně stačil H-135 který už u nás provozuje PČR.

          Jako náhrada za Sokol by úplně stačil H-135 který už u nás provozuje PČR.

        • Storm
          12:24 16.10.2019

          Matesaax... Rozhodně bych s takovým tvrzením, že se bude kupovat nějaký typ jako náhrada Sokolů, byl opatrný, i když to možné je, tak je taky docela možné, že se Sokol vyřadí bez ...Zobrazit celý příspěvek

          Matesaax...
          Rozhodně bych s takovým tvrzením, že se bude kupovat nějaký typ jako náhrada Sokolů, byl opatrný, i když to možné je, tak je taky docela možné, že se Sokol vyřadí bez náhrady... Nebo může být možné třeba i to, a teď fantazíruju, že vzhledem k tomu, že bude už ve výzbroji Bell Venom/Viper, tak Sokola nahradí třeba Bell 412...Skrýt celý příspěvek

          • Gorn
            12:47 16.10.2019

            add Bell 412. Ta šance tam je, i když by to nebyla verze s nějakou velkou kompatibilitou tak je hezké mít stejného dodavatele pro co nejvíc mašin. Navíc opakovaně zaznívají názory, ...Zobrazit celý příspěvek

            add Bell 412. Ta šance tam je, i když by to nebyla verze s nějakou velkou kompatibilitou tak je hezké mít stejného dodavatele pro co nejvíc mašin. Navíc opakovaně zaznívají názory, že by se hodila mašina která by zvládla víc jak jednoho pacienta. Bell 412 umí dva pacienty v konfiguraci kdy lékař/zdravotník sedí vedle pacienta, což je považované, narozdíl od H-145 kdy sedí pacientovi za hlavou, za mnohem lepší řešení.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    10:22 16.10.2019

    No ono to vypada, ze vlastne nebylo z ceho vybirat :-)

    No ono to vypada, ze vlastne nebylo z ceho vybirat :-)

  • liberal shark
    10:07 16.10.2019

    Není žádných pochyb o tom, že v našem měřítku (maximálně nižší desítky strojů) je nanejvýš účelné vybírat z hotových a vyzkoušených řešení s maximální měrou unifikace.

    Není žádných pochyb o tom, že v našem měřítku (maximálně nižší desítky strojů) je nanejvýš účelné vybírat z hotových a vyzkoušených řešení s maximální měrou unifikace.

  • fotr
    09:55 16.10.2019

    Myslím že vysvětlení proč nebyl koupen Italský stroj je dostatečné a jasné a také osvětluje cenu nakoupených strojů. Dostaneme hotový, okamžitě použitelný a kompatibilní bojový ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že vysvětlení proč nebyl koupen Italský stroj je dostatečné a jasné a také osvětluje cenu nakoupených strojů.
    Dostaneme hotový, okamžitě použitelný a kompatibilní bojový systém, který je navíc dostatečně vyzkoušený.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    09:53 16.10.2019

    Děkuji za článek. Bohužel spousta lidí si to představuje jako Hurvínek válku, takže pak zaznívají hlasy volající po "výhodném" italském řešení, které pro ČR není ve skutečnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Děkuji za článek. Bohužel spousta lidí si to představuje jako Hurvínek válku, takže pak zaznívají hlasy volající po "výhodném" italském řešení, které pro ČR není ve skutečnosti vůbec výhodné. Nakonec by se tací ještě divili, jaký výsledný účet by za předělané civilní vrtulníky přistál na stole.Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      12:10 16.10.2019

      Haló Trenére... To mínusování jak tys psal pod mým přízpěvkem v diskuzi o Ukončení provozu Hornetu u USN že brečím... Tak to jsem myslel kvůli takovýme reakcím jako tady teď ...Zobrazit celý příspěvek

      Haló Trenére...

      To mínusování jak tys psal pod mým přízpěvkem v diskuzi o Ukončení provozu Hornetu u USN že brečím... Tak to jsem myslel kvůli takovýme reakcím jako tady teď napsali

      Apache...
      Děkuji za článek. Bohužel spousta lidí si to představuje jako Hurvínek válku, takže pak zaznívají hlasy volající po "výhodném" italském řešení, které pro ČR není ve skutečnosti vůbec výhodné. Nakonec by se tací ještě divili, jaký výsledný účet by za předělané civilní vrtulníky přistál na stole.

      a Fotr...
      Myslím že vysvětlení proč nebyl koupen Italský stroj je dostatečné a jasné a také osvětluje cenu nakoupených strojů.
      Dostaneme hotový, okamžitě použitelný a kompatibilní bojový systém, který je navíc dostatečně vyzkoušený.

      Ale rozhodně i jiní v jiných diskuzích reagující zdejší web navštěvující odborníci...
      Přestože napíšou jakýkoli odborný logický přízpěvek, vždycky se tu najde zmetek co jim dá mínus...
      Pro mě tvé mínusy a mínusy jiných, včetně trolů nic neznamenají... Vlastně jsem za ně rád... Za odborníka se nepovažuju a kvůli tobě rozhodně nebrečím...Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        14:20 16.10.2019

        Muže to být i "uklik", nedá se to vzít zpět.

        Muže to být i "uklik", nedá se to vzít zpět.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2