Proč je nezbytná obměna radarů protivzdušné obrany?

ReUNION
RL-3DM ReUNION na podvozku Tatra 815-7 8×8. / RETIA

Dnes, v kontextu náhle a zásadně zhoršené bezpečnostní situace v Evropě, zřejmě už nikdo nepochybuje o nutnosti přerušit strmý pokles výdajů na financování ozbrojených složek z posledních let. Je zřejmé, že falešnou představou bezpečí díky výhodnému umístění země v srdci Evropy se naši politici nechali ukolébat – tak dlouho tvrdili lidem, že díky našemu členství v NATO je zbytečné investovat do vlastní obrany, až tomu snad začali i sami věřit. Tato iluze ovšem s rostoucí agresivitou a nepředvídatelností Ruské Federace vzala rychle zasvé a dnes čelíme neutěšenému stavu Ozbrojených sil České republiky, na který vedoucí představitelé armády a bezpečnostní experti již dlouho upozorňovali.

Vzdušný prostor České republiky

Zastaralá technika mnohých druhů vojsk není ani zdaleka jediným problémem, s nímž se vojáci potýkají, zcela jistě je však problémem nejzávažnějším vzhledem k faktu, že náprava současného stavu bude jednak vyžadovat rozsáhlé investice a jednak na tyto investice vzhledem k omezené životnosti stávající techniky není mnoho času. Perfektním příkladem, na který předcházející věta platí bezezbytku, je radiolokační technika protivzdušné obrany.

Připomeňme, že ČR coby člen NATO přispívá do Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS). V rámci tohoto systému je personálem několika útvarů a zařízení Armády ČR zajišťována nepřetržitá služba mající za cíl včasné rozpoznání a případné zachycení jakékoli vojenské či nevojenské hrozby v rámci vzdušného prostoru České republiky.

Vojáci primárně ze stavu 21. základny taktického letectva v Čáslavi a 26. pluku velení, řízení a průzkumu ve Staré Boleslavi tak občanům České republiky spolu se svými civilními kolegy z Řízení letového provozu, s.p. poskytují v dnešní době zásadní službu – zabezpečují plynulý tok letového provozu, poskytují asistenci letadlům v tísni a zároveň chrání životy i majetky občanů na zemi před případnou vojenskou či teroristickou hrozbou.

26. brigáda velení, řízení a průzkumu Stará Boleslav Radiolokátor dlouhého dosahu P-37 / 26. brigáda velení, řízení a průzkumu Stará Boleslav

Již zmíněné radary protivzdušné obrany v tomto procesu hrají důležitou roli – jsou pomyslnýma očima vojáků zajišťujících velení a řízení hotovostním letounům JAS-39 Gripen včetně poskytování služby řízení letového provozu – radarového řízení bojového použití.

V současnosti jsou tyto radiolokátory rozmístěny na sedmi stanovištích po celé republice v sestavách radiotechnických rot 262. radiotechnického praporu. Nejpoužívanějšími prostředky jsou přehledové radiolokátory dlouhého dosahu P-37 a radiolokační výškoměry PRV-17. Doplněny jsou krátkodosahovými radiolokátory RL-4AS, původně určenými jako letištní přehledové radiolokátory.

Jak P-37, tak PRV-17 jsou radiolokátory vyvinuté v 70. letech minulého století. V dnešní době jsou oba typy již beznadějně zastaralé. Navzdory částečným modernizacím a doslova heroickému úsilí příslušníků radiotechnických rot 262. rtpr, kteří stále stroje udržují navzdory nejrůznějším problémům v provozu, se čím dál častěji projevuje již dávno překonaná životnost českých exemplářů. Množí se závady, jež v některých případech vedou i k incidentům v zabezpečení letového provozu.

Při rychlostech kolem 900 km/h, kterými se pohybují jak civilní dopravní letouny, tak i stíhací stroje, které jim v případě potřeby asistují při řešení různých problémů, je ztráta primární radiolokační informace zejména ve finálních fázích navedení stíhačů k zájmovému letounu, naprosto neakceptovatelná. V konečném důsledku totiž vede k ohrožení civilního letounu, vůči němuž je zakročováno, samotných stíhačů a jen těžko vyčíslitelného množství lidí na zemi.

radiolokační výškoměry PRV-17

Radiolokační výškoměr PRV-17. / Ministerstvo obrany SR

RL-3DM ReUNION

Ministerstvo obrany ČR problém výměny radarů řeší již delší dobu. Celá záležitost je poznamenána táhlými odklady, opakovanými změnami v požadavcích na specifikaci poptávaných radarů i váháním, jakým způsobem vlastně k budoucí akvizici přistoupit. Česká republika je přitom doslova radiolokační velmocí – zejména Pardubický kraj je sídlem celé řady společností, jež dodávají radiolokační techniku do celého světa.

Tyto firmy se v letošním roce spojily pod vedením společnosti RETIA a.s., aby armádě nabídly řešení v podobě mobilního 3D přehledového radiolokátoru RL-3DM ReUNION, jehož specifikace měly přesně odpovídat požadavkům ministerstva obrany z roku 2012.

Projekt pokročil až do stádia, kdy byly vyvinuty a vyrobeny prototypy nejdůležitějších komponent radiolokátoru včetně jeho antény. Následně zástupci českých a slovenských firem z oboru podepsali memorandum o spolupráci, v němž deklarovali schopnost vyrobit a dodat požadovaný počet radiolokátorů armádám oběma zemí.

Pro případ překročení nákladů či dodacích dob vyrobených jednotek participující společnosti rovněž nabídly garanci finančních náhrad, jež by byly vyplaceny ministerstvům obrany obou zemí. Projekt ReUNION však nakonec nebyl akceptován.

V současné době se jako slibná možnost jeví spolupráce ČR, Slovenska a Maďarska, případně i Polska, v rámci společného projektu středoevropských zemí seskupených v tzv. Visegrádské čtyřce (V4). Původní radiolokátor RL-3DM ReUNION je solidním základem, na kterém se dá dále vyvíjet řešení potřeb všech tří zemí.

RL-3DM ReUNION / RETIA

Půjde tedy o moderní digitální 3D přehledový radiolokátor kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar) vyznačující se krátkou dobou svinutí i rozvinutí. Jeho hlavní devizou by proti současně nasazeným radarům měla být schopnost měření nejen azimutu, ale i elevace cíle – zastal by tak funkci dálkoměru i výškoměru zároveň.

Radar bude navíc disponovat integrovaným systémem IFF (Identification Friend or Foe, identifikace vlastní/cizí) pracujícím v módech 1, 2, 3A/C, 4 a do budoucna v případě potřeby i v módu 5. Nový radar tak bude znamenat podstatné zvýšení schopností našeho radiolokačního vojska a zároveň bude mít podstatně jednodušší obsluhu i údržbu.

Schopnost účinně bránit svůj vzdušný prostor je jednou ze zásadních vlastností svrchovaného státu. Česká republika má jedinečnou šanci využít know-how domácích renomovaných firem s dlouholetými zkušenostmi v oboru a zároveň nastartovat plodnou spolupráci v oblasti obranného průmyslu v rámci V4.

Bude záležet na představitelích Ministerstva obrany ČR, zda tuto šanci využijí, nebo bude dál trvat současný stav, který ohrožuje bezpečnost nejen leteckého provozu, ale i obyvatel na zemi.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Krycí jméno "OBLAK"

Války se vedou po celém světě a mít taktickou výhodu je jedním z nejdůležitějších úkolů každého ...

Historie sestřelených civilních letadel

Katastrofa letu MH17 nad Ukrajinou je šokující událostí plnící přední stránky novin. Historie ...

Ruská anexe Krymu mění pravidla hry

Ruská anexe Krymu a současné nepokoje na východní Ukrajině vznášejí nejistotu do bezpečnostního řádu ...

České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lukas
    20:24 15.09.2014

    http://www.defence24.pl/news_p...
    Polskie Ministerstwo obrony zaprzecza...
    Polska nie wycofała się z programu wspolnego RADARU 3D

  • Ultramarinus
    17:10 11.09.2014

    THelioss:
    Bugina, vrtulnik, avacs, satelit...
    Kdyz to zkusim bez zertu, videl bych to na vahu a lepsi transport pod vrtulnikem/v letounu.

  • Lukas
    18:06 10.09.2014

    Ja też nie wiem o co chodzi z moblinością...
    Może chodzi o wymóg transportu np. C-130 (bardzo modny w urzędniczych kręgach - nawet haubice projektujemy do transportu Herkulesem)

    Nie mam zamiaru bronić TRS-15, ale Odra przynajmniej już jest produkowana...
    (A przemysł liczy na wielką dawkę technologii przy okazji programu "Tarcza Polski")

    Pro Karlos73 - chodzi o te armaty które trafiły do PT-91 Twardy gdy te produkowane były dla WP.
    Armaty okazały się wadliwe - była afera która ostatecznie doprowadziła do upadku programu Twardy...

  • Helioss
    16:02 10.09.2014

    Také by mně zajímalo, co může být mobilnější než tatrovácký podvozek.
    Netvrdím, že neexistují jiná řešení jen mně zajímá, jaká jsou?

  • Jan Grohmann
    08:58 10.09.2014

    Pánové, zpět k tématu. Tenhle článek není o roce 1938 ani o Polsku. Poprosím, aby jsme řešili obrané problémy a potřeby ČR, v tomto případě potřebu nákupu radarů typu MADR.

    Děkuji, že respektujete prosbu moderátora diskuze.

  • Charlie
    08:08 10.09.2014

    Situaci v osmatřicátém bych tu radši nerozebíral, sice máme právo být nasraní prakticky na všechny sousedy co máme, ale značnou část viny nese i náš politický aparát díky své laxnosti a ignorování mezinárodní situace a jejího vývoje.

    Jen dotaz: jak je prosímvás polský radar "víc mobilní" než československé řešení? Co sem tak koukal, tak to má čtyřnápravový podvozek (který určitě mobilnější než Tatra nebude), hydraulicky zdvihací anténu na nástavbě s elektronikou a zdrojem. Je lehčí? Díky čemu. Navíc - podle toho co vím, tak polská varianta už je nějaký pátek stará a používá PESA anténu, přičemž my chceme ideálě AESA radar kompletně na polovodičích (a jejich PESA používá elektronku).

    Jsem pro náš vývoj. Sice to schroupne peníze navíc, ale udržení technologické základny holt něco stojí.

  • Ultramarinus
    07:21 10.09.2014

    Narozdil od jinych slovanu na ktere nedas dopustit, alespon v poslednich dvou letech nevedli dobyvacne valky (policejni akce, stretnuti - dodej podle chuti,- zdravime Gruzii a Ukrajinu) o uzemi s temi sousedy.
     
    Co se dejepisu tyka, proste vyuzili prilezitosti. Bez Mnichovske smlouvy a Nemeckeho utoku by sem neprisli. Kdyz bys to vysvetloval jako to delal Hitler se sudety a Putler s Krymem, snazili se v destabilizovanem a bezbrannem Ceskoslovensku chranit oblasti s vysokou koncentraci Polaku. A opet, v porovnani s Ruskem (vim ze SSSR, ktere si ale bez souhlasu Kremlu nikdy ani neuprdlo) byla jejich "spoluprace" s Nemeckem otazkou tydnu casu a spolecne nacasovaneho postupu po dobivanem/bitem uzemi. Soveti spolupracovali s nemci roky. Vojensky, technicky, ekonomicky.
     
    To, ze "serou sousedy" je pekna kravina. Nevidel jsem jedinou zpravu, ze by zastupci zemi Vyzsegradu kritizovali Polaky za snahu nedopustit dalsi obsazeni velkym slovanskym bratrem a hnojeni lesu dvacetitisici mrtvol elity naroda.
     
    V Mladem Komsomolci to ted ale pisou takhle, takze chapu, ze z hlediska pocitu stoji za to interpretovat dejiny, jako bys vypadnul z Moskevske pravoslavne-vojenske zakladky.
     
    Pánové, tyhle hloupé slovní nálepky jako "Putler" si nechte někde jinde. Ten pán se jmenuje Vladimír Putin. Admin.

  • Nemo
    03:10 10.09.2014

    Nesher: to nejsou invektiva ale suché konstatování reality. Poláci mají tendenci hrát si na to co nejsou a hrabou si jen na svůj píseček a nehledí nalevo ani napravo. A to nejen ve zbrojních projektech. Hrdost a sebevědomí je pěkná věc, ale nesmí se nasrat všichni sousedi, pak je prd platná. Dá se říci že celá spolupráce Visegrádu vázne jen kvůli nim - asi si myslí že když jsou největší tak zbytek se má podřídit. Ale takhle to nefunguje.
    S těmi politiky máte pravdu, jenže oni za moc nestáli ani po válce kdy měli požadovat alespoň část Slezka - měli jsme na to rozhodně větší právo než Poláci co na nás zaútočili ve spolčení s Hitlerem. Minimálně nám mělo patřit celé Těšínsko plus Klodszký výběžek. Jenže co čekat od lidí co potichu obětovali Podkarpatsko...

  • Karlos73
    21:43 09.09.2014

    Lukas, asi mate na mysli toto:
    http://www.ztsspecial.sk/sk/sp...
    Neviem ci sa pocitalo s tymto modernizovanym kanonom pre PT-91. Slovensko koncom 90 rokov spekulovalo nad modernizaciou svojich T-72 na T-72M2 Moderna
    http://forum.valka.cz/viewtopi...
    Tento modernizacny program isiel do stratena, a podla mna skoncil. Ceska republika si spravila svoj solo modernizacny program T-72 na T-72M4CZ.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/T...

  • Lukas
    21:21 09.09.2014

    Tu nie chodzi o to czy dobry czy nie...
    Ale o to jak w praktyce wyglądają nasze potrzeby...

    Realizujemy tak duzy program bo musimy... (to tylko 3 brygady - kolejne 3-4 czekają na nową broń). Szukamy nowoczesnych wzorców - bo niestety nie przebijemy potencjalnego wroga ilością... (A kto stoi na skrzyżowaniu musi szykowac się na zderzenie...)

    Jak już kiedyś wspomniałem - były doskonałe okazjie do nawiązania realnej współpracy państw V4.
    Przykladowo artyleria - gdyby ktoś 8 lat temu zacząłby mocno lobbować za SpGH ZUZANA (a wystarczylo tylko wejści z kooperacjie z HSW - która była bankrutem - gotowym na wszystko) to dziś czeska i slowacka zbrojeniówka miałaby kontrakt na wspolprodukcjie nawet 150 haubic...
    Tatra mogła kupić markę JELCZ (oraz Honkera) - i tym samym klucz do kontraktów...

    Ale trzeba było wówczas wejść z zadziaalć na naszym podwórku...

    Ktoś w was zna historię np. słowackich armat 125mm do PT-91?

    Włąsnie takie błedy sprawiaja iż dziś trudno o realne efekty "deklaracji"/

    W praktyce to widzę jedynie szanse na wzajemne zakupu systemów których nie produkuje własny przemysł...

  • Nesher
    21:20 09.09.2014

    Lukas
    Nedivím, máte v mnohém pravdu. I když polskou hrdost stranou, TRS 15 byl zastaralý už ve chvíli kdy ho v Bumaru poprvé nakreslili.
    Zrovna u radarů typu MADR jsou naše potřeby prakticky shodné, tedy i ten vývoj byl možný. A výsledek by byl, velmi pravděpodobně, lepší než-li TRS 15. Někdy prostě uvažování koupíme i krám, jen když bude náš není to nejlepší řešení.
    Ostatní projekty, jako modernizace Mi 24, nebo SA 6 byl nesmysl od začátku. Ostatně důkazem je, že WP od nich též upustilo. Koncepce Mi 24 je omyl, ruská slepá ulička (jako např BVP 1/2), ostatně to Rusové sami přiznali tím, že v rozvoji této koncepce nepokračovali, ale následovali koncepci zavedenou US Army v AH 1. SA 6 je tak zastaralý, že modernizace by znamenala postavit ho kompletně nový, to už je lepší koupit nový systém bez ruských technologií. Že na tento typ PLŘS AČR rezignovala je už bohužel jiný příběh.

    Nemo, buďte tak hodný a tyhle antipolské invektivy si nechte do Haló novin, Poláci nesní žádný sen o Velkopolsku, jen mají zcela odůvodněné obavy z jiného snu o velikosti, z toho ruského. Kéž by naši politici byli schopni alespoń částečně podobného uvažování.

  • Karlos73
    21:03 09.09.2014

    Nemo, naco takyto expresivny prispevok? Polsko jedine ma jasno vo vojenskej doktrine. Cesko a Slovensko preslapuju na mieste, a ked sa uz rozhodnu nieco modernizovat, tak je to sprevadzane korupciou a tunelovanim, a nie vzdy vyhodnym zbranovym systemom pre danu armadu. (Pandur, Iveco LMV, modernizacia T-72, Bren,...) Od zaciatku bolo jasne, ze Polsko na tento tip RL-3DM ReUNION nepristupi, kedze ich Bumar vyvyja nieco obdobne, mobilnejsie. Cize s polskym lobingom sa dalo ratat. Myslim si, ze to nakoniec skonci pri prvotnom navrhu a to pri Cesko - Slovenskej spolupraci, a mozno si produkt zakupi, ak bude konkurencieschopny, aj niekolko dalsich statov...Madarsko...
    Lukas, Rosomak (Patria AMV) je jeden z najuspesnejsich zbranovych systemov, vyrabanych v Polsku. Ja by som privital, ak by si Slovensko tento system obstaralo. Mne osobne pride Rosomak (Patria AMV) lepsi ako Pandur s otvorenou vezovou nastavbou a slabym pancierovanim, s otazne premrstenou cenou.

  • Lukas
    20:36 09.09.2014

    Nemo - nie upraszczasz?
    Jak było z poprzednimi projektami - np. modernizacja Mi 24, albo podchodami pod modernizacje SA-6 (kto tu był winny - tylko my? )
    Jak to było z tą Polsko-Czeską-Słowacką brygadą?

    Zrozum - inne możliwości i inne aspiracje ma WP a inne ACR...
    Przykładowo
    Wyście kupili Pandury, a my Rosomaki - tyle że w takiej ilości iż trwajacy nadal program "Rosomak" jest największym programem KTO w Europie (wyprzedził nawet niż francuskie VBCI)

    A przecież takimi bogaczami nie jesteśmy...
    Ale takie są potrzeby...

    I teraz sobie wyobraź sytuacje wspólego projektu np. BWP
    Polska chce uniwersalnej platformy na której będize BWP, wóz rozpoznawczy, moździerz i- tak by tworzyc modułową brygadę (i chcą kupić łacznie 1000 szt - tak dla 3 brygad.)
    Czesi chcą by pojazd wykożystywał czeskie komponenty - np. stal czeskiej produkcji...
    Słowacy chcą by był tani - nawet kosztem pancerza
    A Węgrzy - chcą tylko pojazdu kołowego

    Jak chesz pogodzić różne wymagania - w demokratycznym głosowaniu?
    Jak chciałbyś podizeli udziały w projekcie - wedle potencjalnego zamowienia?

    Zobacz jak toczyla isę historia innych międzynarodowych projektów - ile razy Francuzi z Niemcami podchodzili pod wspólny czołg, ile razy miał powstać wspólny myśliwiec...

    A tam była symetria - zarówno jeśłi chodzi o aspiracja jak i potencjał...

  • Matesaax
    20:24 09.09.2014

    Tak Poláci ten radar mají v podstatě od Bumaru,tak nemají tak nějak důvod se podílet na vývoji jiného výrobku.
    Co se týká spolupráce V4,tak to ani ve vojenské oblasti fungovat nemůže,neb Poláci jsou jediní,kdo má zájem mít kvalitní armádu.Madaři s Slováci už mají s armády jen torzo a u nás k tomu taky není daleko.Polsko je ze zemí bývalé varšavské smlouvy jediný spojene,jehož ozbrojené síly jsou schopny nějaké akce.

  • lorgarius
    20:01 09.09.2014

    obmena áno. len ako to v našom priestore chodí, bojím sa, ze niekto dostane dotacie a dodá podpriemerný výrobok. pritom vsetci sa budu tvarit, ze je to vyrazne posilnenie, modernizacia atd atd.

    resp nedodá nic ale firmy ziskaju "dolezite skusenosti" z prace na takomto projekte.

  • Nemo
    19:44 09.09.2014

    závěr je jednoznačný - s Poláky se nedá vážně počítat, žijí si svůj nacionalistický sen o Velkopolsku a na menší partnery se dívají svrchu. Je to jejich věc, ale mohou záhy zjistit že vlastně nemají žádné přátele. Někde psali že V4 nefunguje a je to pravda, díky Polákům je toto uskupení paralyzované jak politicky tak ekonomicky. Vykašlat se na ně a spolupracovat jen se Slováky a Maďary, případně ještě Rumuny či Srby.

  • Lukas
    18:50 09.09.2014

    PRO Nesher
    Dziwisz się? Bo ja nie...
    Jeśli w praktyce Wojsko Polskie kupiłoby połowę opracowanych radarów to nie dziwota iż chce mieć kontrole nad programem ich opracowania...

    Projekty V4 nie wypalaja bo nie ma w nich symetrii - Wasze potrzeby są niższe niż nasze... (Prędzej dogadacie sie we trójkę)

  • Nesher
    15:20 09.09.2014

    Účast Poláků byla chiméra už od počátku.
    Jakmile zjistili, že by projekt nebyl pod jejich kontrolou, tak z toho rychle vycouvali.
    Polská armáda primárně odebírá výzbroj od domácích firem, a to i za cenu toho, že za velké peníze dostanou průměrný produkt. Např. na v polské armádě již zavedeném radaru této kategorie TRS 15 je to krásně vidět.
    Tedy když Poláci zjistili, že v tomto projektu neuplatní svoji ideu (modernizovaný TRS 15 s něco málo česko-slovenskýmí díly a na české podvozku), ale naopak, že hlavní slovo by měly české firmy a ty polské by sloužily pouze jako subdodavatel některých částí, tak je to přestalo zajímat.
    Už z tohoto důvodu je celá, politiky často zmiňovaná, zbrojní spolupráce V4 utopie.
    Poláci si ji představují tak, že ostatní státy budou odebírat polské produkty, Maďaři do armády prakticky přestali investovat před 15 lety a měnit se to nechystají. Tedy zbýváme akorát my a Slovensko.

  • Maulincio
    14:55 09.09.2014

    "Polsko opustilo visegrádskou čtyřku, protože polská armáda požaduje, aby zařízení bylo mnohem mobilnější" Tak ňák nevim, co je míň mobilnější než TATRA. Ano není to žádnej rychlík, ale dostane se kamkoliv a kdykoliv. Sem zvědavej na jejich projekt.

    A když už by tento 3D radar zkrachoval, tak by se mohlo začít o to usilovněji pracovat na Tichém strážci ( http://www.armadninoviny.cz/ce... spojeného třeba s projektem ReUNION.

  • OMFG
    14:10 09.09.2014

    "V současné době se jako slibná možnost jeví spolupráce ČR, Slovenska a Maďarska, případně i Polska, v rámci společného projektu středoevropských zemí seskupených v tzv. Visegrádské čtyřce (V4)."

    Ehm...
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...