Proč je nezbytně nutné podpořit zbrojní průmysl

Proč je nezbytně nutné podpořit zbrojní průmysl
Česká republika vyrábí špičkové zbrojní výrobky / TDV, Retia, Armádní noviny, Aero Vodochody (Zvětšit)

Kvůli důsledkům pandemie Covid – 19 se celá Evropa připravuje na nejhorší ekonomickou krizi posledních let. Dvojice francouzských poslanců Benjamin Griveaux a Jean-Louis Thiériot nedávno přišla s výtečně argumentující výzvou k podpoře zbrojního průmyslu. Jeho klíčová úloha v celém komplexu evropského hospodářství totiž v poslední době bývá trestuhodně opomíjena.

Obranný průmysl v Evropě přitom přímo zaměstnává půl milionu lidí. Dalších více než milion osob má díky zbrojnímu průmyslu práci nepřímo u subdodavatelů. V Evropě je celkově zhruba 1350 malých a středních podniků obranného průmyslu. Roční obraty evropského zbrojního průmyslu se podle dat shromážděných poslanci Griveauxem a Thiérotem pohybují kolem sta miliard euro. Celý tento důležitý segment průmyslu je dlouhodobě opomíjen. Nyní hrozí jeho stagnace.

Bez strategického plánu podpory hrozí obrannému průmyslu nejen ztráta míst, i trvalé poškození vojensko-technologické základny, pokročilých dovedností a know-how. Tato premise je platná pro Francii i pro Česko. Ohrožení nespočívá jen ve vyčíslitelném poklesu HDP a vyšší nezaměstnanosti. Stát, který nepodporuje svůj obranný průmysl, dává najevo, že sám sebe nebere dostatečně vážně.

Už zmínění francouzští poslanci varují, že již množství, zejména malých a středních subdodavatelů v segmentu především leteckého průmyslu, prochází vážnou krizí. Mají finanční potíže způsobené výpadkem v zakázkách, a současně čelí neochotě bank půjčovat jim peníze. Pěti desítkám takových firem hrozí bankrot.

V českých podmínkách situace tak vážná není. Například společnosti jako pardubická ERA i v dobách prvotní „koronavirové“ krize na vlastní náklady udržovaly svoje subdodavatele „při životě.“ Díky tomu, že ERA i jiné společnosti z oblasti obranného průmyslu a pokročilých technologií berou vážně svou odpovědnost za celý segment, nedošlo k žádné krizi. Otázkou ovšem je, jak se situace bude vyvíjet dále.

Je na místě připomenout, že podle studie společnosti Ernest & Young vytváří každý jeden zaměstnanec českého obranného průmyslu zhruba čtyři další pracovní místa v subdodavatelském řetězci. Každá utracená koruna vytváří pro národní ekonomiku tři další. Studie Europe Economics dodává, že investice do obranného průmyslu jsou klíčové pro vytváření pracovních míst s vysokou kvalifikací zejména v oblasti výzkumu a vývoje.

Domnívám se, že nadešel čas začít vést s nejvyšší vážností debatu o všech aspektech podpory, kterou by obranný průmysl měl získávat nejen na národní, ale v přenesené úrovni také v evropské a euroatlantické rovině. Právě obranný průmysl totiž dlouhodobě představuje nejen jistotu stabilních pracovních míst, ale také perspektivu rozvoje pokročilého technologicky a výzkumně zaměřeného průmyslu.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Koronavirus Covid-19 a konec impéria Evropské unie

Pandemie koronaviru Covid-19 není pouze zdravotnický problém, ale může zcela změnit politické ...

Covid-19: Dilema Západu. Obětovat lidi nebo ekonomiku?

Polský odborník na geopolitiku Jacek Bartosiak v rozhovoru pro portál Gazeta.pl prezentoval svůj ...

Covid-19 dusí španělský průmysl. Polská armáda proto kupuje Ford Ranger XLT

Polská armáda oproti plánům nakoupí terénní pick-upy Ford Ranger XLT. Původně polská armáda ...

KOMENTÁŘ: Mediální zkratky mohou sestřelit budoucnost českého zbrojního průmyslu

Asi žádný z vojenských odborníků nebude zpochybňovat důležitost výcviku vojenských pilotů pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • krllo
    18:44 22.09.2020

    Měli bychom podporovat především domací zbrojní průmysl a ne kupovat předražené výrobky z ciziny.
    Ale Metnar má asi jiné zájmy.

    Měli bychom podporovat především domací zbrojní průmysl a ne kupovat předražené výrobky z ciziny.
    Ale Metnar má asi jiné zájmy.

  • Larry
    17:51 18.09.2020

    Žádné slitování a ohledy. Že je cosi vyrobené v CZ a co jako má být??? Tvrdý kapitalismus volné soutěže kdy zvítězí kvalita, světová technická úroveň a cena.
    Naší zákazníci a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Žádné slitování a ohledy. Že je cosi vyrobené v CZ a co jako má být??? Tvrdý kapitalismus volné soutěže kdy zvítězí kvalita, světová technická úroveň a cena.
    Naší zákazníci a klienti chtějí origo řešení podle jejich potřeb, osvědčené komponenty a součástky světových výrobců, rozumné ceny. To je realita privátní průmyslové sféry.
    Zrovna nedávno jsem si vzpomněl na logika a jeho teorie ohledně diplomové, perfektní diplomové práce J. H. napsané v En. S Jendou jsem hovořil. Pracuje pro firmu která vyrábí meteoradary. Kusová, zákaznická výroba. Pokud to dobře půjde, jako dosud plánuje firma koncem příštího roku dodávat na trh homologovane meteo radary (ČTÚ) pro koncové uživatele. Tedy právnické i fyzické osoby. Předpokládaná cenová relace do 100 000 CZK s DPH.. Postavené z modulů, součástek a komponentů z Ali, ebay..... Jojo Čína soudruzi.
    Je možné postavit zákaznický site - profesionální automatickou meteo stanici na zabezpečeném perimetru do cca 250 000 CZK záleží na požadavcích zákazníka.
    Jinak na věci pracuje skupina lidí, které by jste spočítali na prstech jedné ruky.
    Když se chce, tak to v CZ jde.... Jenže to nejsou strnadoviny, Eldisy, Retie, Excalibury Omnipoly Aera Éry etc..... Proti takovým zahakovanym firmám na MO nemá smysl jít v jakémkoliv tendru. Ztrata času a peněz.
    ,
    Skrýt celý příspěvek

    • Larry
      17:56 18.09.2020

      PS. PROFI METEO STANICE NENÍ MYŠLENA VAISALA. TO BYCHOM SE NEVEŠLI DO 1 MILIONU CZK.

      PS. PROFI METEO STANICE NENÍ MYŠLENA VAISALA. TO BYCHOM SE NEVEŠLI DO 1 MILIONU CZK.

    • alexa123
      18:52 18.09.2020

      Super článok o tvrdom kapitalizme a voľnej súťaží. Len dúfam, že si ho poslal aj Trumpovi, ktorý "každý" deň uvaľuje clo na každý tovar, ktorý svojou kvalitou a cenou valcuje ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Super článok o tvrdom kapitalizme a voľnej súťaží. Len dúfam, že si ho poslal aj Trumpovi, ktorý "každý" deň uvaľuje clo na každý tovar, ktorý svojou kvalitou a cenou valcuje "najlepší výrobok v galaxii" vyrobený kde inde ako v Amerike.
      Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        19:41 18.09.2020

        A co s tím má společného Trump? To, co mě točí jsou jiné nesmysly z USA. Když kupuješ cokoliv lepšího, jakoukoliv mikrovlnnou součástku, rychlejší A/D převodník nebo FPGA chtějí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A co s tím má společného Trump? To, co mě točí jsou jiné nesmysly z USA. Když kupuješ cokoliv lepšího, jakoukoliv mikrovlnnou součástku, rychlejší A/D převodník nebo FPGA chtějí vyplnit formulář co, proč a jak. Kde to bude použito zda je vojenské využití a jestli bude zařízení reexportovano. Párkrát jsem tuhle opicarnu dle US zákona absolvoval a potom si řekl dost. Sehnal jsem kontakt v Číně. Tam se nikdo neptá a neobtěžuje. Objednas, zaplatíš a pošlou.
        Skrýt celý příspěvek

  • satai
    11:40 18.09.2020

    "Je na místě připomenout, že podle studie společnosti Ernest & Young vytváří každý jeden zaměstnanec českého obranného průmyslu zhruba čtyři další pracovní místa v subdodavatelském ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Je na místě připomenout, že podle studie společnosti Ernest & Young vytváří každý jeden zaměstnanec českého obranného průmyslu zhruba čtyři další pracovní místa v subdodavatelském řetězci. Každá utracená koruna vytváří pro národní ekonomiku tři další."

    Je treba pripomenout, ze E&J za penize udela ledacos: https://www.tydenikhrot.cz/cla...
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      13:00 18.09.2020

      velmi přesné, je důležité vybrat si "správnou" společnost, která to sepíše (trochu podle stalinova hesla, že není důležité pro koho lidé hlasují, ale kdo ty hlasy počítá).
      Ty čtyři ...
      Zobrazit celý příspěvek

      velmi přesné, je důležité vybrat si "správnou" společnost, která to sepíše (trochu podle stalinova hesla, že není důležité pro koho lidé hlasují, ale kdo ty hlasy počítá).
      Ty čtyři pracovní místa v subdodavatelském řetězci zcela určitě nebudou kryta ze 100% pouze zbrojní výrobou.
      Skrýt celý příspěvek

  • Migi
    09:28 18.09.2020

    "Generál a bývalý šéf sekce vyzbrojování Bohuslav Dvořák zase začal radit výrobci pasivních radarů, firmě Era, kterou ovládli zbrojaři z Omnipolu." Tak ale zase se musí nechat že ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Generál a bývalý šéf sekce vyzbrojování Bohuslav Dvořák zase začal radit výrobci pasivních radarů, firmě Era, kterou ovládli zbrojaři z Omnipolu." Tak ale zase se musí nechat že aspoň se ty PR články už podepisují lidma, co je napsali... :)

    A s podporou domácího průmyslu absolutně nemám problém, ale jako koncový uživatel odmítám stavění nějakých "hladových zdí", kdy se nakoupila sice předražená, ale za to méně kvalitní a horší věc jenom protože je česká. Pak se některé české firmy hrozně diví, že po desítkách let kdy byly "přisáty" na AČR nemají vlastně žádný konkurenceschopný výrobek a firmy fungující v konkurenčním prostředí jsou o 20 let dál....
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:12 18.09.2020
    Oblíbený příspěvek

    Ona vojácká schopnost mluvit, přitom nic neříct je pozoruhodná. Text skončil v okamžiku, kdy jsem čekal rozuzlení, tak nic no. Třeba zase brzo přijde nový článek o Ascodu.

    Ona vojácká schopnost mluvit, přitom nic neříct je pozoruhodná. Text skončil v okamžiku, kdy jsem čekal rozuzlení, tak nic no. Třeba zase brzo přijde nový článek o Ascodu.

    • stirling
      09:47 18.09.2020

      Naprostý souhlas, čekal jsem seznam toho co AČR potřebuje a můžeme pořídit obratem doma a prd.
      Z tohoto obr Breny jedou tam neni o čem, ty L39NG bych jim podepsal také obratem a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Naprostý souhlas, čekal jsem seznam toho co AČR potřebuje a můžeme pořídit obratem doma a prd.
      Z tohoto obr Breny jedou tam neni o čem, ty L39NG bych jim podepsal také obratem a pak tam jsou radary ty nakupujem nějak pořad a pandury asi by mohli pořídit minometnou verzi či obyč OT, ale priorita je teď vedle bvp hlavně PVO. No uvidíme jestli do konce roku podopíšou aspoň ty houfnice a systém řízení palby. Bohužel na těchto sofistikovaných dodávkách bude český podíl spíše menší.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        09:55 18.09.2020

        stirling
        doufám, že podepíšou houfnice se SŘP, ne "houfnice a SŘP" to "a" by mohlo v českých podmínkách znamenat časový rozdíl 10 let

        stirling
        doufám, že podepíšou houfnice se SŘP, ne "houfnice a SŘP" to "a" by mohlo v českých podmínkách znamenat časový rozdíl 10 let

        • Scotty
          12:16 18.09.2020

          Na 100% nebude stejný dodavatel, takže je téměř jisté že se to společně podepisovat nebude.

          Na 100% nebude stejný dodavatel, takže je téměř jisté že se to společně podepisovat nebude.

          • flanker.jirka
            12:52 18.09.2020

            To už tu jednou bylo, koupily se Arthury a nekoupil se žádný SŘP ani přenos dat. Tak že se vyhodily peníze z okna ven (Arthur je dnes už zastaralý typ).
            Tak že z toho nyní kouká ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To už tu jednou bylo, koupily se Arthury a nekoupil se žádný SŘP ani přenos dat. Tak že se vyhodily peníze z okna ven (Arthur je dnes už zastaralý typ).
            Tak že z toho nyní kouká další překvapení :-) nebo bude MO ČR jen koukat na to jak je obchodníci z Nexteru budou tlačit do jediného řešení na kterém si namažou kapsu, když už prodali železo bez systému
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            13:12 18.09.2020

            Ono bylo zbytečné kupovat SŘP se kterým by Dany stejně nedokázaly spolupracovat.
            Dělo samozřejmě svůj SŘP mít bude, to co se hledá je SŘP dělostřelectva jako celku. Tam je možností ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ono bylo zbytečné kupovat SŘP se kterým by Dany stejně nedokázaly spolupracovat.
            Dělo samozřejmě svůj SŘP mít bude, to co se hledá je SŘP dělostřelectva jako celku. Tam je možností víc a jsem zvědaví jestli to bude ten často vzpomínaný ODIN nebo něco jiného.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:03 18.09.2020

            Scotty
            To že dělostřelectvo AČR nedostalo k dispozici žádný SŘP spolupracující s průzkumnými senzory, včetně Arthuru je hodně "dobrou vizitkou" představitelů AČR. Měli na to celých ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            To že dělostřelectvo AČR nedostalo k dispozici žádný SŘP spolupracující s průzkumnými senzory, včetně Arthuru je hodně "dobrou vizitkou" představitelů AČR. Měli na to celých 16 let!
            Polsko, se systémem TOPAZ a nasazením Dan v Afghanistánu je důkazem toho, že když se chce, tak to jde.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:07 18.09.2020

            Scotty
            Pokud se to bude podepisovat odděleně, tak by bylo dobré mít už jasno v tom, který SŘP to bude a mít na stole závazné dokumenty výrobce houfnic a SŘP, že to opravdu dotáhnou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Pokud se to bude podepisovat odděleně, tak by bylo dobré mít už jasno v tom, který SŘP to bude a mít na stole závazné dokumenty výrobce houfnic a SŘP, že to opravdu dotáhnou do požadovaného stavu.
            Počítá se i s využitím jiných systémů než pouze radarů Arthur? (nové radary pro AČR umí i C-RAM (Iron Dome) tak že jejich využití jako víceúčelových radarů se přímo nabízí. Jde o generačně novější techniku (Arthur je PESA systém z počátku 90. let, ELM 2084 AESA radar z roku 2010)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:37 18.09.2020

            Producenti zvažovaných SŘP deklarují že není problém v zapojení jakékoli 155 mm houfnice.
            Řekl bych že můžeme říct s naprostou jistotou že Jince svůj EL/M 2084 nedostanou. Ovšem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Producenti zvažovaných SŘP deklarují že není problém v zapojení jakékoli 155 mm houfnice.
            Řekl bych že můžeme říct s naprostou jistotou že Jince svůj EL/M 2084 nedostanou. Ovšem Kanada je jako dělostřelecké radary používá tak by to teoreticky neměl být problém.
            Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      09:53 18.09.2020

      tak tento koment je za sto palců nahoru :-)

      tak tento koment je za sto palců nahoru :-)

    • Rase
      10:55 18.09.2020

      U těch francouzů se hodí zmínit že docela jedou. Čtyři nové fregaty pro Řecko, asi nové Rafaly místo těch co půjdou do řecka, VBCI pro Katar. Jordánsko získá 80 tanků Leclerck od ...
      Zobrazit celý příspěvek

      U těch francouzů se hodí zmínit že docela jedou. Čtyři nové fregaty pro Řecko, asi nové Rafaly místo těch co půjdou do řecka, VBCI pro Katar. Jordánsko získá 80 tanků Leclerck od SAE, tak se dá čekat modernizace atd. Jsem i zvědavý na další tendry kde figuruje Rafale. Francouzská zbrojní politika má úspěchy a pokud dojde k zapojení evropských dotací, bude snad ještě úspěšnější.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        11:48 18.09.2020

        Je to z dôvodu, že Francúzsko dlhodobo nemá s nikým problém, nemajú žiadnych ideových nepriateľov. Tiež sa snažia čo najviac vecí robiť v domácich podmienkach. Síce to predražuje ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Je to z dôvodu, že Francúzsko dlhodobo nemá s nikým problém, nemajú žiadnych ideových nepriateľov. Tiež sa snažia čo najviac vecí robiť v domácich podmienkach. Síce to predražuje ale zase nie sú limitovaní diplomatmi dodávateľských krajín
        Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    09:09 18.09.2020

    Historicky každá velká krize přinesla napětí a přiblížila svet válce. Soběstačnost je základ. Technologie pro armádu jsou navíc jedny z těch na špičce průmyslové pyramidy. Miliardy ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Historicky každá velká krize přinesla napětí a přiblížila svet válce. Soběstačnost je základ. Technologie pro armádu jsou navíc jedny z těch na špičce průmyslové pyramidy. Miliardy za jednorázových 5K pro důchodce by Aero určitě uvítalo.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      09:59 18.09.2020

      a posunuly by ty peníze Aero někam k té "soběstačnosti?" Zajímalo by mně, zda se dá postavit například pouhý Bren s optikou zcela na domácí součástkové a surovinové základně, bez ...
      Zobrazit celý příspěvek

      a posunuly by ty peníze Aero někam k té "soběstačnosti?" Zajímalo by mně, zda se dá postavit například pouhý Bren s optikou zcela na domácí součástkové a surovinové základně, bez nutnosti cokoliv importovat ze zahraničí? (tzn. suroviny, materiály, el. součástky do optiky, ...)
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        12:21 18.09.2020

        Tak vzhledem k tomu že Meopta nebude pro Breny dodávat optiku (krom noktovizní předsádky) je to vlastně jedno.

        Tak vzhledem k tomu že Meopta nebude pro Breny dodávat optiku (krom noktovizní předsádky) je to vlastně jedno.

        • flanker.jirka
          12:55 18.09.2020

          bral jsem to jako příklad, zajímalo by mně na kolik jsme skutečně v něčem soběstační, o elektrotechnice i od českých firem pro AČR nepochybuji, snad v každé krabici se najdou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          bral jsem to jako příklad, zajímalo by mně na kolik jsme skutečně v něčem soběstační, o elektrotechnice i od českých firem pro AČR nepochybuji, snad v každé krabici se najdou komponenty z číny!
          Skrýt celý příspěvek

        • cnapo
          15:40 20.09.2020

          Sice meopta dela pekne veci ale kdyz srovnate zarizeni ktere od meopta dostala ACR na Bren 1 a kolimatory na americkych zbranich (osobne jsem zkousel) tak Meopta je velikostne ale ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Sice meopta dela pekne veci ale kdyz srovnate zarizeni ktere od meopta dostala ACR na Bren 1 a kolimatory na americkych zbranich (osobne jsem zkousel) tak Meopta je velikostne ale i technologicky 10 let zpet.
          Dalsim prikladem muze byt Mesit ktery vyrabi interkomy ale vy si date do vozidla interkom ktery umi pracovat jen s hlasem? Koupite si interkom od WB electronics ktery umi nejen hlas ale i dat nebo do nej muzete pripojit CBRN tak aby hlasil pritomnost otravnych latek popripade jinou senzoriku. Ano vyrabet umime ale vyvazime do zemi ktere nepozaduji technicky pokrok ale pouze nizkou cenu.

          Takto bych mohl pokracovat s ostatnimi firmami v ramci vyroby GNSS prijimace pro M-code atd..

          Proste dnes uz na to nemame proste to neumime.
          Znate nejakou ceskou firmu ktera vyrabi power management pro ceskeho vojaka nebo anteny do vest? Proste neumime to a musime si to koupit tam kde to umi.
          Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      10:02 18.09.2020

      Tak starým 5t na důchod, mladým 1x židli na pařbu, no a my produktivní to zaplatíme....

      Tak starým 5t na důchod, mladým 1x židli na pařbu, no a my produktivní to zaplatíme....

    • Miroslav
      11:50 18.09.2020

      To chceš vyvíjať za ťažké peniaze motor pre tých pár L-39NG?

      To chceš vyvíjať za ťažké peniaze motor pre tých pár L-39NG?

      • Sergej7490
        21:11 18.09.2020

        Predame licenciu na DV-2. Uz ju ma Cina, tak bude aj CR :-) A konecne to V v nazve bude mat povodny vyznam ;-)

        Predame licenciu na DV-2. Uz ju ma Cina, tak bude aj CR :-) A konecne to V v nazve bude mat povodny vyznam ;-)