Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

F-35
Norská stíhačka F-35A Lightning II; ilsutrační foto; větší foto / Public domain

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nejnovější polské plány o nákupu F-35 prozradil náměstek ministra obrany Tomasz Szatkowski.

Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Jedním ze zvažovaných řešení je nákup použitých stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, které následně projdou modernizací.

V poslední době ale v Polsku rezonuje názor o nutnosti nakoupit stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Víceúčelová F-35 dokáže převzít jak úkoly frontové stíhačky MiG-29, tak především bombardovací, bitevní a útočné úkoly, které v polském letectvu plní letouny Su-22.

Vzhledem k tomu, že nové letouny (buď F-35 nebo jiné) mají být vybrány do roku 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

Zájem Polska o letouny F-35 nejnověji potvrzuje i Szatkowski - ten na panelové diskuzi pořádané think-tankem Polityka Insight představil program Harpyje. V rámci programu Harpyje polské ministerstvo obrany plánuje nakoupit dvě letky (2×16 letadel) stíhaček F-35A Lightning II.

Program Harpyje odstartuje příští rok a první F-35 Polsko očekává v roce 2025 - možné změny v programu samozřejmě nejsou vyloučeny. Dřívější nákup F-35 není možný kvůli vytíženosti výrobní linky a dodávkám letadel F-35 pro jiné zákazníky.

Polsko může uvažovat o nákupu F-35 díky postupnému zvyšování obranného rozpočtu - nyní Varšava vydává na obranu 2 % HDP (37,35 miliardy zlotých). V roce 2020 ale polské výdaje na zbrojení vzrostou na 2,2 % HDP a v roce 2030 na 2,5 % HDP.

Někteří polští politici (např. poslanec Jaroslaw Rusiecki z Práva a Spravedlnost) přitom tlačí na rychlý nárůst výdajů až na 3 % HDP. Avšak jako v případě České republiky, tak i v Polsku platí, že nákupu špičkové vojenské techniky brání spíše právně-technické-personální problémy, než ty finanční.

Cena stíhačky F-35A po roce 2020 klesne na 80 milionů dolarů. Při nákup 32 letadel F-35 a nutnosti vybudovat komplexní provozní zázemí proto cena programu Harpyje s přehledem přesáhne 5 miliard dolarů (117 miliard Kč). Další stovky milionů dolarů nebo jednotky miliard si vyžádá nákup odpovídající výzbroje.

Proti nákupu stíhaček F-35 se staví např. náměstek ministerstva obrany Bartosz Kownacki. Podle Kownackieho z ekonomického i vojenského hlediska je lepší koupit větší počet stíhaček F-16, než malý počet F-35. Podle polských vojenských odborníků Polsko potřebuje minimálně 120 víceúčelových stíhaček pro ochranu svého vzdušného prostoru.

Dodejme, že Polsko dříve uvažovalo o nákupu až 96 starších stíhaček F-16A/B. Stejně tak ale Polsko může nakoupit novější F-16C/D nebo dokonce poslední verze, jako je F-16V Viper.

Nákup F-35 nebude pro Polsko jen finanční výzvou. Pro plné využití bojového potenciálu F-35 je nutné vybudovat špičkové provozní zázemí, zajistit špičkový výcvik pilotů, vypracovat taktiku nasazení a přiřadit k F-35 další podpůrné letecké a pozemní systémy.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko: Raketomety jako ofenzivní nástroj protiraketové obrany

Polsko v rámci programu Homar plánuje pro svou armádu nakoupit moderní raketové systémy. Jedním z ...

Nové vrtulníky pro polské speciální jednotky

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni spustil výběrové řízení na nákup osmi vrtulníků v úpravě pro ...

Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • Shania
    19:29 18.06.2017

    The "Block 60" which is the 2013 model of the Kfir, is an upgraded fighter plane that undergoes "stripping" before the beginning of the upgrading process. "Whether it's a Kfir that has arrived from a foreign customer or whether it's a local Kfir, we remove everything down to what we call the 'pipes', i.e. the central cylinder which constitutes the fuselage. Afterwards, we install everything new and if need be we produce parts that are needed", explains Melamed. "Of course, the equipment that is installed in the whole plane is new: wiring, avionics, computer systems, radar and various types of armaments and plane systems with zero hour flight".

    During the stripping process, the body of the plane is checked down to the smallest screw. "After the process the plane undergoes in the 'Lahav' factory, it leaves with the ability to fly 8,000 hours with the manufacturer's warranty, meaning the plane can fly for decades", explains Aviram.

    After the stripping process, the next step is the installation of the systems. One of the main systems is the version of the Data Link system that is installed in the Kfir planes produced by "Lahav" and also in all of the IAF fighter planes connecting the planes, control and command systems, and the armaments. The systems turns the Kfir into a plane that is suited for the battlefield of the 21st century, a battlefield that is based on a multitude of data, constantly connected and mainly data processing at record speeds in order to take necessary actions against targets with short exposure lengths and low signatures.

  • Olivav
    18:26 18.06.2017

    Faktta,

    člověče, člověk co na tom lítal velel a zná ty stroje lítal na Mig-21, 23, 29 zkusil i západní stroje napíše, že byl prodej dobrý nápad. Napíše, že pro přelet Migů-29 na Slovensko se museli kanibalizovat naše stroje a jedinou chybu vidí, že se pouze pronajaly Grippeny místo nákupu. Uvádí, že F-16 v dalších modifikacích nechce se mi hledat ten blok co vzpomíná jsou jiné stroje stejně jako Mig-29A je šunt oproti SMT. Tak tento člověk potvrzuje tvoje tvrzení?

    Prosím, četl jsi stejný článek? I o té F-35 se vyjádřil, že je to koncept, ale asi vycházel ze starších dat, kdy asi pochboval o masové produkci.

    Navíc tam jasně píše, že ten tvůj zázračný mig má zastaralé motory, avioniku apod. Slováci mají problém s tím uvést jej do "bezgenrálkového provozu", což je dosti zásadní pro to, aby nebyl jejich provoz odvislý od RF atd...

    A ty tu prostě obhajuješ Mig-29A jako stroj pro nás, Slovensko a Polsko. Si děláš srandu ne?

    Jak jsem psal se Shaniou nejsem vždy ve shodě, ale on ví o čem píše. I logik se kterým mnohdy nesouhlasím má v tom co ti napsal naprosto pravdu.

    Já jsem docela "fanda T-50", protože si mi to éro líbí a je dosti opředeno tajemstvím. Fajtem zůstává, že jich bude málo určitě méně než F-22 a s počtem F-35 se nebudou moci porovnávat. Těch F-35, které tu čas od času napadám bude více než moderních ruských letadel po celém světě dohromady. Četl jsi někdy koncepsi ozdrojených sil RF a to jaké mají priority v plánech pro následující roky. Nejsou blbí oni totiž ví, že v letectvu se západu nevyrovnají, proto je proirita pozemní vojsko a PVO, které má narušit airsuperioritu západu. Proto S-400, S-5000, Pantsir apod... T-50 má být podle toho co jsem vyhrabal něco jako síhač na hrotu pro podporu 4th generace strojů.

    Probuď se!!

  • logik
    17:34 18.06.2017

    Faktta: a víš kolik jich tam opravdu některé doby lítalo kvůli náročnosti provozu a kolik nalítali letových hodin? A kolik je ten provoz stál? Ve výsledku nebyla cena za hodinu o moc míň, než lísing gripenů.

    Navíc byly naprsoto nekompatibilní s NATO, takže jakákoli zahraniční mise byla nemožná, používali techniku, která nebyla perspektivní, takže spoustu věcí se teď budou muset naučit znovu atd....
    Reálně - kdyby se Slovensko dostalo do konfliktu, tak další 29ky nikde nesežene. Takže bude mít vycvičenejch pár pilotů, ale reálně to bude ještě desetkrát víc k ničemu, než naše Gripeny s nedostatkem výzbroje.

    A ohledně pohádek? Rozdíl oproti T50 je v tom, že F35 to už reálně ukázala na několika cvičeních. To není budoucnost, to už je realita. A ukazují to oproti nejvyspělejším strojům 4.gen v USAF. Jak by si proti nim stáli staré Kfiry, do kterých bychom museli nacpat další miliardy, jen aby byly kompatibilní s NATO komunikací a výzbrojí?

  • Tecka
    15:50 18.06.2017

    Poza tematem,bedziemy mieli powietrzne centrum dowodzenia: http://www.polskieradio.pl/130...

  • Olivav
    15:24 18.06.2017

    Je to offtopic, ale ty články s Plk. v.v. Václav Vašek jsou fakt pěné, takže ještě tohle:

    http://www.flying-revue.cz/vac...

  • Olivav
    15:18 18.06.2017

    Faktta,

    http://zpravy.idnes.cz/slovens...

    už tehdy léaly pouze 3 z 10 a s časem se to nelepší. Od koho by měli náradní díly.

    a hlavně asi tohle od chlápkca co na tom lítal a asi ví o čem mluví:

    http://www.flying-revue.cz/vac...
    Prostě provozovat Mig-29 byl dle ně nesmysl i protože to byl první model a ten nebyl až tak cool jako ty pozdější :)

    Prostě to co ti tu píše zbytek osazenstva je hold realita.

    Taky s Shaniou někdy nesouhlasím, ale on sakra dobře ví o čem mluví. Díky němu jsem si doplnil nějaké zajímavé informace o letadlech a např. F-35 už zdaleka nepovažuji za typ na prd.

    Vtip je v tom, že pokud se F-35 povede doladit do stavu o kterém tu na AN Shania píše, tak se prostě zásadně změní doktrína letckého boje a i taktika jeho použití, plus nové možnosti. Možná to má achilovu patu, ale to teď nechci vířit.

    Takže Mig-29 jako letadlo pro naše letectvo je mrtvé.

  • Shania
    13:18 18.06.2017

    :D unava materialu je z používání ... stroje se po 40 letech vyřazují, protože se blíží konstrukčním limitům. Pokud je nepoužívali, a byli zakonzervovány, je fuk jak dlouho...

    Se laskavě podívej s čím lítají polaci, jaký na nich provedli modernizace.. jakou mají vyzbroj... se ani neblíží schopnostem co mají v jejich F-16...

  • Shania
    12:22 18.06.2017

    To jak dlouho stroj vydrží se měří podle letových hodin a ne podle let co hniji v hangaru.

    Stroje mohli mít minimum letových hodin, než se na ně 40 let prášilo. někdo kdo s nimi nalíta 50-100h ročně s nimi vydrží dlouho i u tak starých krámů které nebyli dělany na 9000h jako některé dnesní stroje.

    obzvlášť musí být nádhera snanět pro takhle stary stroje náhradní díly, ty budou mít dokud nezkanibalizují zbytek uložených strojů.

    To že budou naprosto neefektivní vs jakykoliv moderní stroj je uplně jedno, když jejich sousedi nic lepšího taky nemají, to ale neplatí Evropu a pro nás...

    Naše 29 jsou naprosto k ničemu v moderním boji, ještě by se do nich vrazilo víc peněz na modernizacích než se zaplatilo za Gripen, tady je jediná chyba v tom, že jsme je nekoupili.

    29 s R27/73 je mrtvola v BVR boji proti strojům co mají ARH rakety...
    A ani s původní exportní verzí R-77, která by ale na našich strojích nebyla nikdy integrována z pol důvodu by na tom nebyli nijak dobře.

  • StandaBlabol
    11:15 18.06.2017

    Pardón, já myslel, že se bavíme o raketách pro Kfir. Ano, Mig-29 určitě s R27/73 kompatibilní bude:)

    Takže s tou novou výrobou jsi to odvodil jen z jedné věty o záruce? Co tu nehraje budou nejspíš detailní záruční podmínky.

  • Shania
    10:42 18.06.2017

    KOLT: on ani nepochopil, proč jsme se ho na tu otázku zeptal :D

    No nic, tady je konečně třetí část “Fighter Aircraft” Design: Driven by Operational Requirements

    http://elementsofpower.blogspo...

    Je to výborná serie o tom jak se vytváří požadavky na stroj.



    A tady potvrzení

    http://www.f-16.net/forum/down...

    že se počítá s 8x AIM-120 externě. A papírové zvýšení max nosnosti výzbroje F-35 z +18k na 22k (je to součet co každý z hardpointů unese, reálně není šance tam tu hmotnost navěsit. I ten super těžký náklad 6x 2000lb a AA vyzbroj je 13-14k lb z 22k.

    A dokonce může být omezený prostor, aby se takový náklad operačně uplatnil.

    http://i.imgur.com/gHZk5zE.jpg...

    F-35 tohle unese taky s extra jednou AIM 120 v pumovnici.

    tady je superbug s 10x 1000lb JDAM

  • KOLT
    09:27 18.06.2017

    Faktta, vy jste fakt nepoučitelný... Ruské rakety? Stát v NATO? To není dobré ani jako vtip. Kfir jako novovýroba? A kde by ji jako dělali? A podle čeho, není to jejich konstrukce, museli by mít od Francouzů povolení a kompletní technickou dokumentaci. To jsou prostě předělávky starých letounů. Ony jsou pravděpodobně ve slušném stavu, asi jako naše téměř nepoužité, dlouhodobě uložené Alcy (tedy, spíš asi v horším).

    skelet, souhlasím, především poslední věta to vystihuje naprosto přesně. Mmchd, jak jsem začal číst: "..Letectvo AČR vyčlenilo své dva MiG-23ML pro testy francouzské PLŘS Matra Magic 2...", tak jsem si v první vteřině myslel, že je vyčlenilo jako cvičné terče ;-)

  • StandaBlabol
    09:26 18.06.2017

    to Fakkta:

    Ty stroje jsou opravdu 30 - 40 let staré, všechny zdroje se shodují v tom, že jsou repasované. A ani propagační materiály IAI netvrdí, že jsou nově vyrobené. Izraelci je nabízejí za $20 mil. Těžko si představit, že by za tu cenu uvedli do provozu výrobní linku na Kfiry a vyrobili malou sérii. Ta výrobní linka už nejspíš stejně neexistuje. Záruku 40 let nabízejí, ale záleží na záručních podmínkách, na co se vztahuje a na co ne. A taky na náletu hodin.

    Rád se něco nového dozvím. Můžeš dodat nějaký zdroj, který mluví o integraci R73 a R27? Nikde jsem nic takového nenašel a současní uživatelé používají řízené střely izraelského původu. Technicky je to jistě možné, ale je to nákladný proces, proč by to dělali bez konkrétního požadavku.

  • skelet
    08:13 18.06.2017

    pro zajímavost. Letectvo AČR vyčlenilo své dva MiG-23ML pro testy francouzské PLŘS Matra Magic 2. Testování dospělo i k ostrým střelbám, ale nakonec jsme o tyto střely neprojevili zájem (přesné důvody neznám, zřejmě peníze).
    Slováci o rok později stejnou PLŘS pod MIG-29 aspoň podvěsili, ale to bylo tak vše co s ní udělali.
    Vyřazení MiG-29 bylo nakonec dobrým krokem, protože když se podíváme na naše východní sousedy, kteří se v tom plácají a plácají..
    o Kfirech není třeba ani uvažovat, ty jsou určená pro letectva, která mají dosud stíhací letouny typu MiG-21, F-5 apod. Pro nás by to byl krok zpět, a my se musíme dívat vpřed (JAS-39NG, F-35 atd.), rok 2027 je za rohem.

  • Starlight
    21:15 17.06.2017

    @Faktta

    tři citace ve správném pořadí:

    1) Faktta k Kfir Block 60: „Jinak zřejmě by to byla novovýroba, když izraelci poskytují záruku 40 let.“

    2) fakta: letouny Kfir pro izraelské letectvo byly vyroběny vod polviny 70. let do počátku 80. let. Izraelské letectvo poslední z nich vyřadilo v roce 1996 a poté je uskladnilo v hangárech v poušti. Letouny jsou ve skutečnosti 35 až 40 let staré a v Blocku 60 tak bude nová jen avionika, zbytek bude jen zgenerálkován.

    Letoun Kfir je jen verzí letounu Mirage V. A ten je zase verzí Mirage III. Tedy jsou to souputníci MiGu-21. Kfir používá americký motor J79 a ten byl navržen koncem 50. let.

    Oproti původním záměrům z konce 60. let se Kfir nikdy nestal hlavním typem izraelského letectva, které místo toho dalo v posledních 40 letech přednost americké technice v podobě F-15, F-16 (a nejnověji F-35).

    3) Faktta: „když …tomu nerozumíš,tak pořád nepiš“

  • Shania
    17:54 17.06.2017

    Faktta: Jaký rakety by jsi na ty migy integroval?

  • KOLT
    13:20 17.06.2017

    Nejsem žádný znalec letecké techniky (v porovnání s Luky, Shania či raziel jsem vlastně úplný neznalec). Nicméně se na mě, Faktta, nezlobte, ale projevujete naprosto povrchní znalost tématiky, zato spojenou s velkou mírou přesvědčení o vlastní pravdě. Diskuse pak postrádá smysl :-/

  • Luky
    09:17 17.06.2017

    Takže 12 let provozu, účasti na cvičeních s plnohodnotnou technikou i zahraniční mise podle tebe nemají žádnou hodnotu?
    Slováci se po tu dobu drželi doma (kdyžtak mě opravte), nevím jak cvičili BVR (poučte mě).

  • Shania
    22:30 15.06.2017

    další trening na airshow, tak zitra snad uz nazivo

    https://youtu.be/tAEP46SKMeA...

  • Jirosi
    19:39 14.06.2017

    KOLT: Krásně napsané, jen bych doplnil že ty lepší schopnosti lze získat za cca 20% zvýšení ceny a mnohem lepší vyhlídky na další uprage do budoucna.

    20% je na 100+20 ! aby to zase někoho nemátlo.

  • KOLT
    08:41 14.06.2017

    S touhle logikou jsme ovšem mohli zůstat u Mig-21, který by nám Izraelci dozajista zvládli modernizovat na úroveň, která by na air-policing stačila. Vlastně by byly i lepší, protože jsou rychlejší než jakékoliv jednomotorové éro 4. a 5. generace, takže se dokáží k neidentifikujícímu se letadlu dostat rychleji...

    "...že pro naší armádu tyhle nuance, jestli raketa +- má větší či menší dostřel, rcs,s toupavest nehraje vůbec naší roli..."
    Tohle jsou přesně vlastnosti, které u vojenského letadla hrají zásadní roli. Jestli chcete mít letadlo jen k AP a ukázkám na leteckých dnech, fajn, vaše volba. Já bych naproti tomu byl radši, aby naše armáda byla nejen přehlídková, ale aby za nás dokázala také bojovat. A k tomu je potřeba mít kvalitní techniku, výcvik a lidi.

  • Sokrates
    06:58 14.06.2017

    Faktta: Neviem, či je to rozdielnymi jazykmi, ale skúsim to ešte raz a čo najjednoduchšie. Eurofighter stojí zahraničného zákazníka cca 285 mil., pričom v cene je zahrnuté neznáme množstvo výzbroje, výcvik bližšie nešpecifikovaného množstva pilotov a vybudovanie zázemia. Britániu stojí čisté lietadlo 4. generácie, bez výzbroje, zázemia a výcviku 127 mil libier. USA stojí čisté lietadlo 5. generácie 100 mil USD a už dnes má F-35 oveľa lepšiu avioniku a väčšiu škálu výzbroje.
    Povedz mi, načo si vymýšľaš hlúposti o Kfire a Meteore, keď je všeobecne známe, že tá raketa je zatiaľ integrovaná len v Gripene. V blízkej budúcnosti bude súčasťou výzbroje EF a Rafale (o pár rokov možno aj F-35).
    Na záver len toľko. Ja nemám nič proti Tvojmu presvedčeniu o tom, že českému letectvu stačí 30-ročná haraburda s trochou modernej avioniky. Ja som Ti len odpovedal na otázku, v čom je Kfir horší len v porovnaní s Gripenom. Ak tieto vlastnosti považuješ pre potreby ochrany ČR za nepodstatné, tak v poriadku. Ty našťastie nerozhoduješ o tom, čo bude Vaša armáda nakupovať, takže myslieť si môžeš, čo chceš. :-)

  • KOLT
    22:40 13.06.2017

    Faktta, to co píšete, je už tolikrát vyvrácené, že se člověk diví, že se to furt znovu objevuje...

  • Shania
    22:18 13.06.2017

    Faktta: od roku 2006 do letošního května flotila měla 90 000h to při 200+20 strojů dělá = průměrně 409 hodin na stroj...

    V Q4 2015 to bylo 45000h

    Jinými slovy lítají hodně...

    aby ti to došlo, v době kdy jim vypadlo několik strojů kvůli problémům s izolací, tak zbývající stroje lítali tři sorties denně, tankovali se zapnutým motorem aby dohnali chybějící kapacitu...

    ----

    Pokud si nedokážeme vyjednat adekvátní offsety jako všichni ostatní v zakázce o hodnotě několika miliard dolarů.... tak je to jen a jen náš problém...

  • Sokrates
    21:46 13.06.2017

    Faktta: "Rafale a Eurofighter jsou také drahá letadla, ale dvoumotorová. Na těch zakázkách pro Katar a SA by bylo potřeba znát co všechno se objednalo, jinak ta cena nic neřekne."
    Toto jednoducho nie je pravda. Rafale a Eurofighter nie sú "taktiež drahé", ale drahšie lietadlá. Vôbec nemusíš vedieť, čo má v tom balíku napr. SA. Stačí si uvedomiť, že Britániu stojí každý kus 127 mil. libier. F-35 už USA nakupuje za približne 100 mil USD. Neviem, čo si chcel povedať tým, že ide o dvojmotorové lietadlá. Ale ak si chcel poukázať na to, že tým pádom aj ich prevádzka bude drahšia, tak to súhlasím.

    "Včem by měl Kfir zaostávat když vychází z letadla 4. generace stejně jakou je Gripen."

    Kfir vychádza zo stíhačiek 2. generácie, akými boli Mirage 5 a Nesher. Jedná sa o ich vylepšený variant, ktorý spadá do 3. generácie. S novou avionikou blocku 60 to bude síce s prižmúrenými očami lietadlo 4. generácie, ale s nedostatkami tej tretej. Za Gripenom bude Kfir zaostávať vo viacerých oblastiach:
    1. horšia manévrovateľnosť - preťaženie len do 7,5 g
    2. horší systém riadenia letu - absencia fly-by-wire a s tým spojené nevýhody pri WVR súboji
    3. horší pomer ťah/hmotnosť a s tým spojená stúpavosť a akcelerácia
    4. horšia výzbroj – kratší dosah radarom navádzaných rakiet vzduch-vzduch (Derby) v porovnaní so strelami Gripenu (napr. AIM-120, Meteor), absencia striel vzduch-zem s dlhým dosahom (KEPD 350) a absencia malých bômb s presným navádzaním ako sú GBU-39
    5. horšie RCS a krátky dosah rakiet vzduch-vzduch by v konečnom dôsledku znevýhodnili Kfir pri BVR súbojoch

  • Shania
    19:41 13.06.2017

    Faktta: předjímat, kolikrát že byl už odložen první let? Změna váhy z 6800kg na +8000t fakt není zádná kosmetická změna a nebo modernizace, ale zásadní změny ve vnitřním uspořádání stroje.

    Ale o to nejde, jde o trubky, co pořád plácají hovadiny o chybách F-35, že není hotová a proto by ji stat X neměl kupovat a počkat radši až to odladí a hned k tomu dodají, měli by raději koupit Gripen E, to že ten stroj ještě neletěl a neví o něm vůbec nic je naprosto nezrušuje... A ty patříš k této skupině...

    řeknu ti to asi takto, neexistuje stroj, který by problémy neměl a to dokonce dlouho po FOC a dlouhých letech ve službě... a ve vojenském provozu je naprosto běžné, že jim některý systémy zcela vypadnou... a občas i nějaký kritický systém, co způsobí ztrátu stroje...

    U F-35 je jediný rozdíl, že je podstatně komplexnější a mnohem víc na očích něž jakýkoliv jiný současný stroj... to že neztratili jediný stroj po tom co má flotila za sebou už skoro 100 000 letových hodin je ve vojenském letectvi velká anomálie...

    To že srovnáváš F-35 s F-22 a to nejen cenově jen potvrzuje, že nevíš o čem mluvíš.

    4.generace toho má za sebou víc jak jakákoliv jiná, jistě ji můžeš a bude se používat používat ještě dalších dvacet let za podstatně větší náklady než F-35 a s podstatně menšími schopnostmi.... a nezapomeň an ty miliardy do jejich modernizace a proložení životnosti atd...

    Ale je fakt, že firmy co pravidelně obměnuji vozový park řídí totální idioti, vzdyt staci veteranum udelat generalku...

    Radši ani nezkoumej proč má někdo nízkou bojovou připravenost, protože mají plná depa nefunkčních letadel...

  • Luky
    16:55 13.06.2017

    Právě na tu težší výzbroj zase dnes existuje řada stealth kontejnerů nebo přímo stealth střely. Mimochodem JSOW je i pro Gripen. Mě jen přijde nefér, že se z něho dělá letadlo pro air-policing.

    Co se týče střelby za horizont, měly by toho být vlastně schopné i současné PVO systémy s aktivními střelami (vlastní radar na raketě). Pokud napadají shora, není lehké se jim schovat. Je v tom ale rozdíl, protože k odpalu dochází na zaměřený cíl, který za horizont uniká, kdežto v případě střelby na nějakou NLOS platformu nikdo neví, kde ta se nachází. Nemusí to ani být na vrtulníku a navíc může přiletět z matoucího směru...

  • Shania
    11:36 13.06.2017

    raziel87: tak stealth je to poslední co způsobilo zvýšení ceny a zpoždění. To je jen velmi malá část schopností toho stroje.

    požadavek na službu ve třech různých prostředích, sensor fusion, senzory, networking a hlavně požadavky na vysoké schopnosti už v první verzi a použité některých neodzkoušených (v té době ve vývoji) technologii.

    Tady jsou SAR reporty

    https://i.imgur.com/LnPpMoa.pn...


    Jak vidíš, proti prvnímu odhadu vývoj se zvedl z 41,3 miliardy na 59,5 (44% nárůst)
    Jo je to dost, ale žádný dvojnásobný zvýšení se nekonalo a mimo jiné za to taky může změna požadavků zákazníka.

    těch 60 miliard za vývoj mimochodem odpovídá dvojnásobku ceny vývoje F-16A a JSF vždy měl stát 1,5-2 toho co jiné programy. Takže v tohle program fiasko určitě není, a vůbec ne v tom, když se podíváš na výchozí schopnosti toho stroje.

    Si k tomu připočti pár miliard co utopili v předchůdcích, pokud chceš...

    Další věc je, že ty peníze taky byli utraceny po delší dobu než byl původní odhad (o cca 6let).

    To co byl ale větší problém je navýšení ceny za procurement (zavedení stroje) z 185 miliard na 249 miliard (57,4% nárůst), ale i to jak je vidět má trend ve snižování nákladů a program se neřítí do spirály smrti...

    Co se týká zdravý programu je dobré se podívat jak se hodnoty měnili po 2011.

    Tady máš video kde Bogdan (šef programu od 2011, jeden z těch kteří mají hlavní zásluhu na tom, že se program dal do pořádku) jaké chyby neopakovat.

    https://www.youtube.com/watch?...


    -----

    US Army se moc nedařilo dotáhnout svoje super projekty do konce, to byl jedn problem RAH-66, druhý že byl prostě moc zranitelný.

  • raziel87
    10:44 13.06.2017

    2 Shania

    no píšu to vcelku jednoznačně - že je to takovej pohrobek Studený války, pohrobek programů JAST a ASTOVL, programů jako LHX -> 66 Commanche. Tyto programy se rýsovaly už koncem 80. let - ne těch 90. Dali spojencům obrovský náskok v 90. letech, nové postupy v taktice a profilech letu - respektuji a smekám kloubouk.

    A ač USA reflektovala konec Studené války a program razantně zbrzdila, od roku 1995-7 se práce obnovily a hlavní kritérium z 80. let (STEALTH) zůstalo. To nemyslím hanlivě, dobře vím, že ten stroj nabízí to nejlepší a je logickou volbou pro každý stát, který chce mít taktické/úderné letectvo na špici, přesto sem se nikdy neuměl ubránit pocitu draze zaplaceného "pohrobka". Lépe to asi vysvětlit neumím a chápu, že na věc koukáš jinak.

  • Shania
    10:14 13.06.2017

    Faktta: takže ty si myslíš, že SU-35 a to navíc se západní avionikou bude levnější než F-35, no potěš... a to se ani nebavíme o provozu.

    Gripen E pořád čeká na první let, ale tady ti jistě nevadí, že se do faze kde je dnes F-35 dostanou až za několik let a budou mít vychytaný hlavní problémy? Už to že mají pár let zpoždění ukazuje, že ani SAAB to nedokáže rychleji než ostatní....

    Raziel: čím JSF vychází ze studené války? Je to prostě nástupce lehčích 4.gen US střihačů, který je prostě třeba obměnit a i tak tento proces měl začít před desíti lety..

    Luky: pumovnice jsou problem i na vetsich dvoumotorových strojích "Holes are heavy", polozapuštěná výzbroj je ok, obzvlášť kvuli extra odporu, ale už to moc nefunguje pro těžší výzbroj. Primární role F-35 je prostě proniknout hluboko do vzdušného prostoru a najít a zničit PVO.

    Je prostě navržena bojovat naprosto jiným způsobem jak 4gen stroje, pro jiný typ konfliktu a jiné schopnosti nepřítele. Proto požadavky na obratnost jsou jen na úrovni strojů co nahrazují, ale s plnou interní výzbrojí... a se srovnatelnou jejich výkony značně převyšuje.


    To že mají rusové teď problém střílet za horizont nejspíš rychle zmizí, USN s SM-6 už to umí dnes, za 10-20 let to zvládnou vyvinout a nasadit i ostatní.

    Učel harmu a podobných střel je potlačení PVO (tedy aby přestali vysílat), ne její ničení, počítat kolik jich bylo třeba na zničení x radarů je nesmysl, to není jejich učel. Je to jak hodnotit úspěšnost pk AAM, když jich značná část byla odpálena mimo optimální parametry pro mission kill nepřítele.

    Moderní AARGM mají i aktivní seekery a dokážou se navést na už vypnutý radar.


    Je pravda, že některé ruské systémy dokáží střílet i po bombách a raketách. Ale když budou stát proti JSOW a nebo větší počet SDB, navíc při utoku z několika směrů a s podporou rušení se rychle tahle vyměna stane v nejlepším případě značně cenově nevýhodnou.

  • Luky
    09:09 13.06.2017

    ...a ještě poznámka k ruské brigádě s mnohovrstevnou PVO na našem území - aby bylo letadlo připraveno ke vzletu, bezpečně vzlétlo, nabralo výšku a pak vyhledalo cíl a zničilo ho protiradiolokační střelou nebo JDAMem....to je asi nejsložitější, nejdražší a možná i nejriskantnější způsob jak toho dosáhnout.

    V principu pokud má někde protivník silné místo, udeřím ho na slabé.
    Zmíněná mnohovrstevná PVO dokáže sestřelovat ARM i řízené pumy. Kdo se zajímá o SEAD/DEAD mise, tak už asi slyšel o % úspěšnosti a počtech vypálených protiradiolokačních střel na jeden zasažený radar. Je to dost frustrující statistika (to nemyslím jen starší Shrike,Standard..). Ono to má samozřejmě svůj význam, když útočí celá vlna letadel a je vedlejší, kolik nepřátelské techniky se zničí, důležité je chránit letadla. Přesto mi to zní v kontextu probíraného jako scifi. Zmíněný NLOS systém by byl použitelný proti všem cílům.

    Koncem studené války napříkl. Amíci používali modifikovaný Sidewinder na Kobrách (Sidearm), který byl určen pro potlačování PVO. Použili to myslím i v zálivu. PVO má stále problém s tím, co letí za horizontem.

  • Luky
    08:38 13.06.2017

    Mě se třeba na F-35 líbí, že dokázali udělat malý jednomotorový letadlo.
    Jenže v tom bude možná problém - zatímco u větších strojů lze mezi motory přirozeně konstruovat zbraňové šachty a vyšetřit místo, u malého F-35 se velké nároky dlouhých útočných misí podepsaly na draku. Věřím, že drak je maximálně optimalizován vzhledem k tomu co vše musí pojmout a zvládnout, přitom má stále slušnou manévrovatelnost.
    Když si ale představím, co všechno by mohla dokázat opravdová stíhačka této velikosti s motorem 190KN tahu a hi-tech přehledovými systémy....

    Vnitřní zbraňové šachty jsou určitě skvělá věc, ale pořád mi přijde, že se polozapuštěné závěsné body pod trupy letadel možná ještě nevyčerpaly. Vždyť se tam toho tolik vejde, odpor to má minimální a určitě by nebyl takový problém aby střelám nevylézaly řídící plochy a stabilizátory.

    Osobně moc chuť na dvoumotorový Su-35 příp. F-15 (taky bylo) nechápu.

  • Sokrates
    07:05 13.06.2017

    Faktta: Typhoon, ani Rafale nie sú lacnejšie ako F-35. Jednotková cena Typhoonu s AESA radarom pre Kuvajt je 285 mil. eur (samozrejme je v tom tréning pilotov, zázemie, výzbroj). Pri Rafale pre Katar to vychádza 279 mil. eur. Kfir sa už desaťročia nevyrába a kúpa vyradených izraelských drakov s modernizovanou avionikou sa nedá porovnávať ani s prenájmom Gripenu, ktorý má AČR dnes. Jednotková cena Su-35S pre Čínu je 83 mil. usd, ale to je prominentný zákazník. Bude zaujímavé, akú cenu dokáže dohodnúť Indonézia. Navyše, Su-35S je síce vynikajúce lietadlo, ale stále len 4. generácia a momentálne nie je ani plnohodnotným viacúčelovým strojom. Rusku sa dodnes nepodarilo pre Su-35S vyvinúť zameriavací kontajnér, ktorý by umožnil použitie väčšej škály zbraní vzduch-zem.

  • raziel87
    23:49 12.06.2017

    2 Faktta

    ale když nad tim tak přemyslím, v něčem ti musím dat plný souhlas. Mezitím co vývoj a dokončení F-22 Raptor byl vcelku logický krok - protože air superiority - u F-35 je situace trochu odlišná. Nikdy jsem na to letadlo nepřestal koukat jako na pohrobka Studené války, jehož vývoj měl být zaříznut stejně jako v případě RAH Commanche.

    Místo toho se do nešťastného draku dál vyvíjely hi-tech avionické systémy a nové výrobní technologie. Málokdo si připouští, že vývoj avionickeho vybavení, motorů atd. probihal odjakživa - F-35 navzdory

  • stronger.p
    22:41 12.06.2017

    @Fakta : SU-35S Rusové nám to nabízeli, naši piloti se na to byli i v Rusku podívat a měli možnost si v letadle zalítat.

    Můžeš dát zdroj? Přijde mi to jako velmi nepravděpodobné...

  • Shania
    21:44 12.06.2017

    Faktta: FMS - Foreign Military Sales, zahraniční zákazníci, u F-35 všichni ti co nejsou členy programu. Členové programu to mají nějak líp vyřešené mimo jiných výhod s daní.

    Jak píše raziel, je v tom mnoho dalších věcí od udržby, po výcvik, další vybavení, simulatory, zbraně atd. takže 200mil není hole letadlo, to pořád bude stát 80-90mil podle doby nakupu...

    Pro nás 250mil nehrozí, leda že by jsme začali nakupovat nějaký větší zásoby AA a AG zbraní.

    ---

    Jo neudrželi náklady, ale to nebyla jen chyba LM a nebo PW... ale taky měnící se požadavky zákazníka. Největší problém byla odhadovaná krátká doba vývoje, což se ukázalo že nejkomplexnější stroj bude přece jen vyžadovat cca 20 let jako všichni ostatní...


    Povídej jaký levnější a bezproblémový letadla budeme moc koupit...

  • raziel87
    20:11 12.06.2017

    2 Faktta

    nemysli si, že je jednotková cena porovnatelná v případě, že neznáš VŚECHNY kritéria veřejné (nebo na výjimku), státní zakázky. Například zde v diskuzi zmiňované Švýcarsko a jeho nákup JAS-39 Gripen v počtu (a teď mě nekamenujte, nechci pořád něco hledat a ověrovat) tuším v počtu ?22? kusů, kdy vycházela po rozpočítání celkové ceny JEDNOTKOVÁ na pro někoho závratných 150 milionů za kus. Pokud se o kontrakt člověk zajímal hlouběji, brzy zjistil, že se pod touto cenou skrývá jak vyškolení veškerého personálu, tak dodávky zbraní, tak simulátory, tak pomoc s výstavbou zázemí - rázem těch 150 milionů dává smysl.

  • Shania
    19:47 12.06.2017

    Faktta: tak doufám, že každý kdo sem chodí chápe, že nikdo nenakupuje jen samotné stroje, ale taky k tomu celý balíček jiných věcí co jsou potřeba, to se nijak neliší u jakéhokoliv jiného stroje... Udavání flyaway ceny je kvůli tomu aby bylo vidět, jak jdou ceny v jednotlivých seriich dolu.

    Pokud tě zajímá, kolik platí FMS zákazníci, tak je to okolo 200mil za kus.

    Můžeš si to porovnat s jinými FMS zakázkami.

    OBOGS problém postihl jen letadla na jediné základně a už by měli lítat, zatím nepotvrzeno.

Stránka 1 z 4