Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

F-35
Norská stíhačka F-35A Lightning II; ilsutrační foto; větší foto / Public domain

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nejnovější polské plány o nákupu F-35 prozradil náměstek ministra obrany Tomasz Szatkowski.

Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Jedním ze zvažovaných řešení je nákup použitých stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, které následně projdou modernizací.

V poslední době ale v Polsku rezonuje názor o nutnosti nakoupit stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Víceúčelová F-35 dokáže převzít jak úkoly frontové stíhačky MiG-29, tak především bombardovací, bitevní a útočné úkoly, které v polském letectvu plní letouny Su-22.

Vzhledem k tomu, že nové letouny (buď F-35 nebo jiné) mají být vybrány do roku 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

Zájem Polska o letouny F-35 nejnověji potvrzuje i Szatkowski - ten na panelové diskuzi pořádané think-tankem Polityka Insight představil program Harpyje. V rámci programu Harpyje polské ministerstvo obrany plánuje nakoupit dvě letky (2×16 letadel) stíhaček F-35A Lightning II.

Program Harpyje odstartuje příští rok a první F-35 Polsko očekává v roce 2025 - možné změny v programu samozřejmě nejsou vyloučeny. Dřívější nákup F-35 není možný kvůli vytíženosti výrobní linky a dodávkám letadel F-35 pro jiné zákazníky.

Polsko může uvažovat o nákupu F-35 díky postupnému zvyšování obranného rozpočtu - nyní Varšava vydává na obranu 2 % HDP (37,35 miliardy zlotých). V roce 2020 ale polské výdaje na zbrojení vzrostou na 2,2 % HDP a v roce 2030 na 2,5 % HDP.

Někteří polští politici (např. poslanec Jaroslaw Rusiecki z Práva a Spravedlnost) přitom tlačí na rychlý nárůst výdajů až na 3 % HDP. Avšak jako v případě České republiky, tak i v Polsku platí, že nákupu špičkové vojenské techniky brání spíše právně-technické-personální problémy, než ty finanční.

Cena stíhačky F-35A po roce 2020 klesne na 80 milionů dolarů. Při nákup 32 letadel F-35 a nutnosti vybudovat komplexní provozní zázemí proto cena programu Harpyje s přehledem přesáhne 5 miliard dolarů (117 miliard Kč). Další stovky milionů dolarů nebo jednotky miliard si vyžádá nákup odpovídající výzbroje.

Proti nákupu stíhaček F-35 se staví např. náměstek ministerstva obrany Bartosz Kownacki. Podle Kownackieho z ekonomického i vojenského hlediska je lepší koupit větší počet stíhaček F-16, než malý počet F-35. Podle polských vojenských odborníků Polsko potřebuje minimálně 120 víceúčelových stíhaček pro ochranu svého vzdušného prostoru.

Dodejme, že Polsko dříve uvažovalo o nákupu až 96 starších stíhaček F-16A/B. Stejně tak ale Polsko může nakoupit novější F-16C/D nebo dokonce poslední verze, jako je F-16V Viper.

Nákup F-35 nebude pro Polsko jen finanční výzvou. Pro plné využití bojového potenciálu F-35 je nutné vybudovat špičkové provozní zázemí, zajistit špičkový výcvik pilotů, vypracovat taktiku nasazení a přiřadit k F-35 další podpůrné letecké a pozemní systémy.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko: Raketomety jako ofenzivní nástroj protiraketové obrany

Polsko v rámci programu Homar plánuje pro svou armádu nakoupit moderní raketové systémy. Jedním z ...

Nové vrtulníky pro polské speciální jednotky

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni spustil výběrové řízení na nákup osmi vrtulníků v úpravě pro ...

Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    17:54 17.06.2017

    Faktta: Jaký rakety by jsi na ty migy integroval?

    Faktta: Jaký rakety by jsi na ty migy integroval?

  • KOLT
    13:20 17.06.2017

    Nejsem žádný znalec letecké techniky (v porovnání s Luky, Shania či raziel jsem vlastně úplný neznalec). Nicméně se na mě, Faktta, nezlobte, ale projevujete naprosto povrchní ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem žádný znalec letecké techniky (v porovnání s Luky, Shania či raziel jsem vlastně úplný neznalec). Nicméně se na mě, Faktta, nezlobte, ale projevujete naprosto povrchní znalost tématiky, zato spojenou s velkou mírou přesvědčení o vlastní pravdě. Diskuse pak postrádá smysl :-/Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:17 17.06.2017

    Takže 12 let provozu, účasti na cvičeních s plnohodnotnou technikou i zahraniční mise podle tebe nemají žádnou hodnotu? Slováci se po tu dobu drželi doma (kdyžtak mě opravte), ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže 12 let provozu, účasti na cvičeních s plnohodnotnou technikou i zahraniční mise podle tebe nemají žádnou hodnotu?
    Slováci se po tu dobu drželi doma (kdyžtak mě opravte), nevím jak cvičili BVR (poučte mě).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:30 15.06.2017

    další trening na airshow, tak zitra snad uz nazivo

    https://youtu.be/tAEP46SKMeA...

    další trening na airshow, tak zitra snad uz nazivo

    https://youtu.be/tAEP46SKMeA...

  • Jirosi
    19:39 14.06.2017

    KOLT: Krásně napsané, jen bych doplnil že ty lepší schopnosti lze získat za cca 20% zvýšení ceny a mnohem lepší vyhlídky na další uprage do budoucna. 20% je na 100+20 ! aby to ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Krásně napsané, jen bych doplnil že ty lepší schopnosti lze získat za cca 20% zvýšení ceny a mnohem lepší vyhlídky na další uprage do budoucna.

    20% je na 100+20 ! aby to zase někoho nemátlo.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:41 14.06.2017

    S touhle logikou jsme ovšem mohli zůstat u Mig-21, který by nám Izraelci dozajista zvládli modernizovat na úroveň, která by na air-policing stačila. Vlastně by byly i lepší, ...Zobrazit celý příspěvek

    S touhle logikou jsme ovšem mohli zůstat u Mig-21, který by nám Izraelci dozajista zvládli modernizovat na úroveň, která by na air-policing stačila. Vlastně by byly i lepší, protože jsou rychlejší než jakékoliv jednomotorové éro 4. a 5. generace, takže se dokáží k neidentifikujícímu se letadlu dostat rychleji...

    "...že pro naší armádu tyhle nuance, jestli raketa +- má větší či menší dostřel, rcs,s toupavest nehraje vůbec naší roli..."
    Tohle jsou přesně vlastnosti, které u vojenského letadla hrají zásadní roli. Jestli chcete mít letadlo jen k AP a ukázkám na leteckých dnech, fajn, vaše volba. Já bych naproti tomu byl radši, aby naše armáda byla nejen přehlídková, ale aby za nás dokázala také bojovat. A k tomu je potřeba mít kvalitní techniku, výcvik a lidi.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    06:58 14.06.2017

    Faktta: Neviem, či je to rozdielnymi jazykmi, ale skúsim to ešte raz a čo najjednoduchšie. Eurofighter stojí zahraničného zákazníka cca 285 mil., pričom v cene je zahrnuté neznáme ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: Neviem, či je to rozdielnymi jazykmi, ale skúsim to ešte raz a čo najjednoduchšie. Eurofighter stojí zahraničného zákazníka cca 285 mil., pričom v cene je zahrnuté neznáme množstvo výzbroje, výcvik bližšie nešpecifikovaného množstva pilotov a vybudovanie zázemia. Britániu stojí čisté lietadlo 4. generácie, bez výzbroje, zázemia a výcviku 127 mil libier. USA stojí čisté lietadlo 5. generácie 100 mil USD a už dnes má F-35 oveľa lepšiu avioniku a väčšiu škálu výzbroje.
    Povedz mi, načo si vymýšľaš hlúposti o Kfire a Meteore, keď je všeobecne známe, že tá raketa je zatiaľ integrovaná len v Gripene. V blízkej budúcnosti bude súčasťou výzbroje EF a Rafale (o pár rokov možno aj F-35).
    Na záver len toľko. Ja nemám nič proti Tvojmu presvedčeniu o tom, že českému letectvu stačí 30-ročná haraburda s trochou modernej avioniky. Ja som Ti len odpovedal na otázku, v čom je Kfir horší len v porovnaní s Gripenom. Ak tieto vlastnosti považuješ pre potreby ochrany ČR za nepodstatné, tak v poriadku. Ty našťastie nerozhoduješ o tom, čo bude Vaša armáda nakupovať, takže myslieť si môžeš, čo chceš. :-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:40 13.06.2017

    Faktta, to co píšete, je už tolikrát vyvrácené, že se člověk diví, že se to furt znovu objevuje...

    Faktta, to co píšete, je už tolikrát vyvrácené, že se člověk diví, že se to furt znovu objevuje...

  • Shania
    22:18 13.06.2017

    Faktta: od roku 2006 do letošního května flotila měla 90 000h to při 200+20 strojů dělá = průměrně 409 hodin na stroj... V Q4 2015 to bylo 45000h Jinými slovy lítají ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: od roku 2006 do letošního května flotila měla 90 000h to při 200+20 strojů dělá = průměrně 409 hodin na stroj...

    V Q4 2015 to bylo 45000h

    Jinými slovy lítají hodně...

    aby ti to došlo, v době kdy jim vypadlo několik strojů kvůli problémům s izolací, tak zbývající stroje lítali tři sorties denně, tankovali se zapnutým motorem aby dohnali chybějící kapacitu...

    ----

    Pokud si nedokážeme vyjednat adekvátní offsety jako všichni ostatní v zakázce o hodnotě několika miliard dolarů.... tak je to jen a jen náš problém...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    21:46 13.06.2017

    Faktta: "Rafale a Eurofighter jsou také drahá letadla, ale dvoumotorová. Na těch zakázkách pro Katar a SA by bylo potřeba znát co všechno se objednalo, jinak ta cena nic ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: "Rafale a Eurofighter jsou také drahá letadla, ale dvoumotorová. Na těch zakázkách pro Katar a SA by bylo potřeba znát co všechno se objednalo, jinak ta cena nic neřekne."
    Toto jednoducho nie je pravda. Rafale a Eurofighter nie sú "taktiež drahé", ale drahšie lietadlá. Vôbec nemusíš vedieť, čo má v tom balíku napr. SA. Stačí si uvedomiť, že Britániu stojí každý kus 127 mil. libier. F-35 už USA nakupuje za približne 100 mil USD. Neviem, čo si chcel povedať tým, že ide o dvojmotorové lietadlá. Ale ak si chcel poukázať na to, že tým pádom aj ich prevádzka bude drahšia, tak to súhlasím.

    "Včem by měl Kfir zaostávat když vychází z letadla 4. generace stejně jakou je Gripen."

    Kfir vychádza zo stíhačiek 2. generácie, akými boli Mirage 5 a Nesher. Jedná sa o ich vylepšený variant, ktorý spadá do 3. generácie. S novou avionikou blocku 60 to bude síce s prižmúrenými očami lietadlo 4. generácie, ale s nedostatkami tej tretej. Za Gripenom bude Kfir zaostávať vo viacerých oblastiach:
    1. horšia manévrovateľnosť - preťaženie len do 7,5 g
    2. horší systém riadenia letu - absencia fly-by-wire a s tým spojené nevýhody pri WVR súboji
    3. horší pomer ťah/hmotnosť a s tým spojená stúpavosť a akcelerácia
    4. horšia výzbroj – kratší dosah radarom navádzaných rakiet vzduch-vzduch (Derby) v porovnaní so strelami Gripenu (napr. AIM-120, Meteor), absencia striel vzduch-zem s dlhým dosahom (KEPD 350) a absencia malých bômb s presným navádzaním ako sú GBU-39
    5. horšie RCS a krátky dosah rakiet vzduch-vzduch by v konečnom dôsledku znevýhodnili Kfir pri BVR súbojochSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:41 13.06.2017

    Faktta: předjímat, kolikrát že byl už odložen první let? Změna váhy z 6800kg na +8000t fakt není zádná kosmetická změna a nebo modernizace, ale zásadní změny ve vnitřním uspořádání ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: předjímat, kolikrát že byl už odložen první let? Změna váhy z 6800kg na +8000t fakt není zádná kosmetická změna a nebo modernizace, ale zásadní změny ve vnitřním uspořádání stroje.

    Ale o to nejde, jde o trubky, co pořád plácají hovadiny o chybách F-35, že není hotová a proto by ji stat X neměl kupovat a počkat radši až to odladí a hned k tomu dodají, měli by raději koupit Gripen E, to že ten stroj ještě neletěl a neví o něm vůbec nic je naprosto nezrušuje... A ty patříš k této skupině...

    řeknu ti to asi takto, neexistuje stroj, který by problémy neměl a to dokonce dlouho po FOC a dlouhých letech ve službě... a ve vojenském provozu je naprosto běžné, že jim některý systémy zcela vypadnou... a občas i nějaký kritický systém, co způsobí ztrátu stroje...

    U F-35 je jediný rozdíl, že je podstatně komplexnější a mnohem víc na očích něž jakýkoliv jiný současný stroj... to že neztratili jediný stroj po tom co má flotila za sebou už skoro 100 000 letových hodin je ve vojenském letectvi velká anomálie...

    To že srovnáváš F-35 s F-22 a to nejen cenově jen potvrzuje, že nevíš o čem mluvíš.

    4.generace toho má za sebou víc jak jakákoliv jiná, jistě ji můžeš a bude se používat používat ještě dalších dvacet let za podstatně větší náklady než F-35 a s podstatně menšími schopnostmi.... a nezapomeň an ty miliardy do jejich modernizace a proložení životnosti atd...

    Ale je fakt, že firmy co pravidelně obměnuji vozový park řídí totální idioti, vzdyt staci veteranum udelat generalku...

    Radši ani nezkoumej proč má někdo nízkou bojovou připravenost, protože mají plná depa nefunkčních letadel...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:55 13.06.2017

    Právě na tu težší výzbroj zase dnes existuje řada stealth kontejnerů nebo přímo stealth střely. Mimochodem JSOW je i pro Gripen. Mě jen přijde nefér, že se z něho dělá letadlo pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Právě na tu težší výzbroj zase dnes existuje řada stealth kontejnerů nebo přímo stealth střely. Mimochodem JSOW je i pro Gripen. Mě jen přijde nefér, že se z něho dělá letadlo pro air-policing.

    Co se týče střelby za horizont, měly by toho být vlastně schopné i současné PVO systémy s aktivními střelami (vlastní radar na raketě). Pokud napadají shora, není lehké se jim schovat. Je v tom ale rozdíl, protože k odpalu dochází na zaměřený cíl, který za horizont uniká, kdežto v případě střelby na nějakou NLOS platformu nikdo neví, kde ta se nachází. Nemusí to ani být na vrtulníku a navíc může přiletět z matoucího směru...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:36 13.06.2017

    raziel87: tak stealth je to poslední co způsobilo zvýšení ceny a zpoždění. To je jen velmi malá část schopností toho stroje. požadavek na službu ve třech různých prostředích, ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: tak stealth je to poslední co způsobilo zvýšení ceny a zpoždění. To je jen velmi malá část schopností toho stroje.

    požadavek na službu ve třech různých prostředích, sensor fusion, senzory, networking a hlavně požadavky na vysoké schopnosti už v první verzi a použité některých neodzkoušených (v té době ve vývoji) technologii.

    Tady jsou SAR reporty

    https://i.imgur.com/LnPpMoa.pn...


    Jak vidíš, proti prvnímu odhadu vývoj se zvedl z 41,3 miliardy na 59,5 (44% nárůst)
    Jo je to dost, ale žádný dvojnásobný zvýšení se nekonalo a mimo jiné za to taky může změna požadavků zákazníka.

    těch 60 miliard za vývoj mimochodem odpovídá dvojnásobku ceny vývoje F-16A a JSF vždy měl stát 1,5-2 toho co jiné programy. Takže v tohle program fiasko určitě není, a vůbec ne v tom, když se podíváš na výchozí schopnosti toho stroje.

    Si k tomu připočti pár miliard co utopili v předchůdcích, pokud chceš...

    Další věc je, že ty peníze taky byli utraceny po delší dobu než byl původní odhad (o cca 6let).

    To co byl ale větší problém je navýšení ceny za procurement (zavedení stroje) z 185 miliard na 249 miliard (57,4% nárůst), ale i to jak je vidět má trend ve snižování nákladů a program se neřítí do spirály smrti...

    Co se týká zdravý programu je dobré se podívat jak se hodnoty měnili po 2011.

    Tady máš video kde Bogdan (šef programu od 2011, jeden z těch kteří mají hlavní zásluhu na tom, že se program dal do pořádku) jaké chyby neopakovat.

    https://www.youtube.com/watch?...


    -----

    US Army se moc nedařilo dotáhnout svoje super projekty do konce, to byl jedn problem RAH-66, druhý že byl prostě moc zranitelný.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:44 13.06.2017

    2 Shania no píšu to vcelku jednoznačně - že je to takovej pohrobek Studený války, pohrobek programů JAST a ASTOVL, programů jako LHX -> 66 Commanche. Tyto programy se rýsovaly ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Shania

    no píšu to vcelku jednoznačně - že je to takovej pohrobek Studený války, pohrobek programů JAST a ASTOVL, programů jako LHX -> 66 Commanche. Tyto programy se rýsovaly už koncem 80. let - ne těch 90. Dali spojencům obrovský náskok v 90. letech, nové postupy v taktice a profilech letu - respektuji a smekám kloubouk.

    A ač USA reflektovala konec Studené války a program razantně zbrzdila, od roku 1995-7 se práce obnovily a hlavní kritérium z 80. let (STEALTH) zůstalo. To nemyslím hanlivě, dobře vím, že ten stroj nabízí to nejlepší a je logickou volbou pro každý stát, který chce mít taktické/úderné letectvo na špici, přesto sem se nikdy neuměl ubránit pocitu draze zaplaceného "pohrobka". Lépe to asi vysvětlit neumím a chápu, že na věc koukáš jinak.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 8