Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko
- 5. 6. 2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nejnovější polské plány o nákupu F-35 prozradil náměstek ministra obrany Tomasz Szatkowski.
Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Jedním ze zvažovaných řešení je nákup použitých stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, které následně projdou modernizací.
V poslední době ale v Polsku rezonuje názor o nutnosti nakoupit stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Víceúčelová F-35 dokáže převzít jak úkoly frontové stíhačky MiG-29, tak především bombardovací, bitevní a útočné úkoly, které v polském letectvu plní letouny Su-22.
Vzhledem k tomu, že nové letouny (buď F-35 nebo jiné) mají být vybrány do roku 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.
Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.
Zájem Polska o letouny F-35 nejnověji potvrzuje i Szatkowski - ten na panelové diskuzi pořádané think-tankem Polityka Insight představil program Harpyje. V rámci programu Harpyje polské ministerstvo obrany plánuje nakoupit dvě letky (2×16 letadel) stíhaček F-35A Lightning II.
Program Harpyje odstartuje příští rok a první F-35 Polsko očekává v roce 2025 - možné změny v programu samozřejmě nejsou vyloučeny. Dřívější nákup F-35 není možný kvůli vytíženosti výrobní linky a dodávkám letadel F-35 pro jiné zákazníky.
Polsko může uvažovat o nákupu F-35 díky postupnému zvyšování obranného rozpočtu - nyní Varšava vydává na obranu 2 % HDP (37,35 miliardy zlotých). V roce 2020 ale polské výdaje na zbrojení vzrostou na 2,2 % HDP a v roce 2030 na 2,5 % HDP.
Někteří polští politici (např. poslanec Jaroslaw Rusiecki z Práva a Spravedlnost) přitom tlačí na rychlý nárůst výdajů až na 3 % HDP. Avšak jako v případě České republiky, tak i v Polsku platí, že nákupu špičkové vojenské techniky brání spíše právně-technické-personální problémy, než ty finanční.
Cena stíhačky F-35A po roce 2020 klesne na 80 milionů dolarů. Při nákup 32 letadel F-35 a nutnosti vybudovat komplexní provozní zázemí proto cena programu Harpyje s přehledem přesáhne 5 miliard dolarů (117 miliard Kč). Další stovky milionů dolarů nebo jednotky miliard si vyžádá nákup odpovídající výzbroje.
Proti nákupu stíhaček F-35 se staví např. náměstek ministerstva obrany Bartosz Kownacki. Podle Kownackieho z ekonomického i vojenského hlediska je lepší koupit větší počet stíhaček F-16, než malý počet F-35. Podle polských vojenských odborníků Polsko potřebuje minimálně 120 víceúčelových stíhaček pro ochranu svého vzdušného prostoru.
Dodejme, že Polsko dříve uvažovalo o nákupu až 96 starších stíhaček F-16A/B. Stejně tak ale Polsko může nakoupit novější F-16C/D nebo dokonce poslední verze, jako je F-16V Viper.
Nákup F-35 nebude pro Polsko jen finanční výzvou. Pro plné využití bojového potenciálu F-35 je nutné vybudovat špičkové provozní zázemí, zajistit špičkový výcvik pilotů, vypracovat taktiku nasazení a přiřadit k F-35 další podpůrné letecké a pozemní systémy.
Zdroj: Defense News
Související články
Polsko: Raketomety jako ofenzivní nástroj protiraketové obrany
Polsko v rámci programu Homar plánuje pro svou armádu nakoupit moderní raketové systémy. Jedním z ...
- 28.04.2017
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Nové vrtulníky pro polské speciální jednotky
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni spustil výběrové řízení na nákup osmi vrtulníků v úpravě pro ...
- 09.05.2017
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor
Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...
- 09.05.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?
Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...
- 18.05.2017
- 90 komentářů
- Jan Grohmann
...ještě poznámka k počtu techniků - naši tenkrát psali, že co kolem F-16 dělá 9 lidí, dělají kolem Gripenu 3. To samozřejmě nutně neznamená, že používají jen 3 techniky. Těch 5 ...Zobrazit celý příspěvek
...ještě poznámka k počtu techniků - naši tenkrát psali, že co kolem F-16 dělá 9 lidí, dělají kolem Gripenu 3. To samozřejmě nutně neznamená, že používají jen 3 techniky. Těch 5 asi bude optimální a odpovídalo by to i počtu na Tigermeetu (pokud tam jsou ještě pozorovatelé, fotograf, doktor, markytánka a podobně).
Odlétlo 30 lidí včetně pilotů a čtyři stroje.Skrýt celý příspěvekMyslím, že VERA NG, Elta EL/M-2084, David’s Sling, dvě letky giripenů a hromada munice je správný recept na PVO. A vůbec nejlepší recept je přestat vnímat Rusko jako strašáka a ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že VERA NG, Elta EL/M-2084, David’s Sling, dvě letky giripenů a hromada munice je správný recept na PVO.
A vůbec nejlepší recept je přestat vnímat Rusko jako strašáka a začít na obě strany měřit stejným metrem.Skrýt celý příspěvekhttps://www.youtube.com/watch?... Tady je to s gripenem a vybavením....zde používají pět mechaniků a mají rozdělené úkoly. O třech psali naši a jednak asi nemuseli ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.youtube.com/watch?...
Tady je to s gripenem a vybavením....zde používají pět mechaniků a mají rozdělené úkoly. O třech psali naši a jednak asi nemuseli tolik přezbrojovat a pravděpodobně na to nebude ani nařízení, což může být pro šikovné našince výhoda...
Když jsi zmínil E verzi, tak by stačilo šest kusů pro velitele rojů a nějaká záloha k tomu. Hned by poskočily schopnosti za přijatelnou cenu...přidat ještě pár Meteorů a můžeme začít vyhlašovat bezletové zóny my :DSkrýt celý příspěvekzrušili nezrušili... to nemění nic na tom, že to má ten stroj ve svým rodným listu a hodí se to i při operacích v zahraničí. A zrovna u nás je pár takových ploch (a pak spousta ...Zobrazit celý příspěvek
zrušili nezrušili... to nemění nic na tom, že to má ten stroj ve svým rodným listu a hodí se to i při operacích v zahraničí. A zrovna u nás je pár takových ploch (a pak spousta opuštěných letišť), kde stačí vyhodit středová svodidla a do mekáče místo burgerů navozit Sidewindery....
Co říkali naši, tak na cvičeních v zahraničí jim stačí 3 technici na stroj. Piloti Alek si i sami natankují....
Jinak já se o to nijak všespasitelsky neopírám, já mluvil o bezletový zóně - na to logik, že aby nebyla je potřeba silný letectvo (F-35)...ale to bude stejně málo, protože takovou zónu by nám nevyhlásilo Maďarsko...takže když budu myslet na porušování, vychází mi líp Gripen, který má pro to předpoklady od návrhu (pokud tedy netoužíš po F-35B :)Skrýt celý příspěvek@Luky Už s tím provozem Gripenu z improvizovaných VPD a dálniční sítě dej pokoj. To byl ruský koncept (ale používaný dodnes i letouny A-10) pro pohyblivou válku. Není to ale ...Zobrazit celý příspěvek
@Luky
Už s tím provozem Gripenu z improvizovaných VPD a dálniční sítě dej pokoj. To byl ruský koncept (ale používaný dodnes i letouny A-10) pro pohyblivou válku. Není to ale model švédský, který byl určený k obraně země v případě invaze silné supervelmoci.
V době zavádění Gripenu měl švédský systém rozptýlení letectva v případě války (s SSSR/Ruskem) označení BAS90. Tvořilo ho ne méně než 24 rozptýlených a zodolněných leteckých základen, který byly maskovány včetně systémů několika VPD a pojížděcích spojek. Ty jen vypadaly jako silnice (i když se tak používaly v době míru). Základny měly řádnou, ale maskovanou a rozptýlenou infrastrukturu a také přeslušně početný personál. Opravdu žádná polní improvizace, ale desetiletí budováná obraná infrastruktura. Obdobné systémy měly i švédské pozemní síly, pobřežní obrana, námořnictvo, .. .
Tady máš video, jak základna systému BAS90 vypadala ještě na začátku tohoto tisíciletí: https://www.youtube.com/watch?...
Odtud měly Gripeny a Viggeny naváděné s pomocí pozemní naváděcích stanovišť (data byla předávána datalinkem), která využívala data z rozsáhlé sítě radarů (pozemní + švédské AWACSy), útočit na vzdušné, námořní a pozemní cíle invazních sil. Měla se aplikovat metoda „udeř a uteč“ a pak se rychle vrátit na přezbrojení. Díky rozprostření základen po celém území Švédska a díky vysokým počtům letadel (200+) stačily k tomuto úkolu poměrně malé letouny s malým doletem a přiměřenou zásobu munice.
V současnosti Švédové tento model z úsporných důvodů v podstatě zrušili. Mnohem méně letadel (výhledově cca 80) z menšího počtu základen musí plnit stejný úkol + předpokládá se nasazení v zahraničí. Proto mimo jiné vzniknul Gripen NG (Gripen E/F) s mnohem větším doletem, zásobou paliva, větším množstvím výzbroje atd., V podstatě letoun ve stejné hmotnostní a výkonnostní kategorii jako byly první verze amerického F-16.Skrýt celý příspěvek...a za Bukem by si mohl počíhat mrňavý EC + Spike.
(Stejně je zajímavý, jak Syřani pořád všude operují Gazely, koalici rovnou pod nosem)...a za Bukem by si mohl počíhat mrňavý EC + Spike.
(Stejně je zajímavý, jak Syřani pořád všude operují Gazely, koalici rovnou pod nosem)Já nemám čas ani chuť odpovídat na každý větvení tématu, ale v kostce: Superhornet neměl levný vývoj ani ta evoluce nebyla nějak krátká. Pokud se pamatuju i ten motor se vyvíjel ...Zobrazit celý příspěvek
Já nemám čas ani chuť odpovídat na každý větvení tématu, ale v kostce:
Superhornet neměl levný vývoj ani ta evoluce nebyla nějak krátká. Pokud se pamatuju i ten motor se vyvíjel už od programu Avenger, hodně ho pak překopali a opravdu si nemyslím, že by do své velké flotily SH cpali podřadné motory...
Snít si o F-35 můžete a třeba to i díky servilitě některých telecích hlav vyjde. Neočekávejte ale, že budeme mít přístup do US sítě a podporu celého systému, jehož je F-35 prvkem (satelity, drony, AEGIS + kdoví co ještě). Ani nám k tomu nedají datábazi do RWR (myslím že není ani na Gripenech?). Takže pro nás to bude pouze nevyužitá, předražená technologie, kvůli který se nabere spousta nové obsluhy, systémů, zvednou se hygienické normy a limity, nenakoupí se zbraně na které nebudou prachy a výsledkem bude bachratý útočný letoun s krátkými křídly v roli defenzivního stíhače.
Ano, při útoku na Rusko by nám dali data do RWR, otevřeli síŤ a dodali zbraně.
Pokud se bavíte o hypotetickém konfliktu se sousedy, tak 24 Gripenů vyjde líp než 12 F-35. Protože sortie-rate, protože počty, protože dálniční provoz a 3 technici na mašinu... atd. Když se to nebude líbit velmocem, vždycky nad námi bezletovku udrží, ať máme Gripen nebo F-35. F-35 snadněji, protože ti ji vypnou na dálku :) nebo ti zablokujou "mástr árm kontrol" před výstřelem. To Gripeni by se mohli rozptýlit po republice a třeba i vzlítnout. Ale vždy to bude malý letectvo.
Srovnávat Libyjskou poušť a naši zalesněnou krajinu z hlediska operování a maskování mechanizovaných jednotek..je blbost.Skrýt celý příspěvek2 Shania díky za úvod do dětské enckylopedie letectví - už mě z diskuzí znáš dost dlouho na to, aby si mi tady nemusel sáhodlouhze vypisovat základní body programu. My dva si ...Zobrazit celý příspěvek
2 Shania
díky za úvod do dětské enckylopedie letectví - už mě z diskuzí znáš dost dlouho na to, aby si mi tady nemusel sáhodlouhze vypisovat základní body programu. My dva si nerozumíme ne proto, že bychom potřebovali uvést do tématu, my dva se v pár konkrotních věcech neshodneme holt z prostinkého faktu, že máme úplně jinou filosofii a pohled na globální situaciSkrýt celý příspěvekLuky: co takhle fakt, že prázdná váha Gripenu C je 6800kg a E se zvedla na 8t... a místo 2270kg paliva unese 3400t. Takže tam přidali dost avioniky a dalších věcí... To je v ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: co takhle fakt, že prázdná váha Gripenu C je 6800kg a E se zvedla na 8t... a místo 2270kg paliva unese 3400t. Takže tam přidali dost avioniky a dalších věcí...
To je v TOW rozdil skoro tři tuny.
BTW Starlight nemluví o obraně Moskvy, ale vůbec o lítání v našem vzdušném prostoru....Skrýt celý příspěvekluky: samozřejmě, že by gripen NG mohl mít "motor 5. generace". Ale realita je taková, že bude mít 414, což je motor, kterej už dávno lítá na superhornetech a jeho vlastnosti jsou ...Zobrazit celý příspěvek
luky: samozřejmě, že by gripen NG mohl mít "motor 5. generace". Ale realita je taková, že bude mít 414, což je motor, kterej už dávno lítá na superhornetech a jeho vlastnosti jsou známé. A holt to prostě není tak dobrý motor, jako ten, který mají F35 teď, natož ten, který mají F35 dostat během pár let. A i oproti současnému F135 je F414 horší jak v SFC (byť jen o trošku), tak v délce servisních intervalů (což je jedna z nemalých částek za údržbu letadla).
Jinak avionika NGčka bude muset být nemálo překopaná PRÁVĚ proto, že jde o více než patnáct let starou techniku. Komponenty budou nové - takže zas tak moc toho nezúročí.
Alis integrovanej do F35 zjednoduší servisní prohlídky i vyhledání případné závady. Má něco takového gripen? Nevím o tom (ale vyloučit to nemohu).
===
Jinak souhlas s tím, že jen letadla nás nezachrání. Ale argumentovat tím, že někdo tady vyhlásí bezletovou zónu? Kdo a proč? A byl někdy případ, že někdo vyhlásil bezletovou zónu - a nedělal si ve výsledku s tím územím, co chtěl? Kolik měl Kadáfí tanků a BVP a zabránilo to nečemu?
Takže preference pozemních sil kvůli potenciální bezletové zóně je podle mne lichá. Naopak bezletová zóna je právě způsob jak prosazovat vlastní zájmy na cizím území - a silné letectvo je poměrně dobrá páka, jak se vyhlášení takové bezletové zóny bráit.
===
stronger: naopak - právě že tam to BYL je správně. Protože právě to, že potenciální útok na ČR nebude stylem "horký nůž do másla", ale že půjde o skutečný konflikt, útočníka od útoku odradí. Pokud nás bude schopen potenciální agresor zabrat dříve, než NATO zareaguje, je daleko menší šance, že se za nás to NATO postaví - a tedy i šance, že si ten agresor to předem rozmyslí.
Co se týče Polska, tak tam se situace dosti změnila a na armádu začínají dávat podstatně více, než dříve.Skrýt celý příspěvek@Jirosi Spojovat kapitulaci Německa ve WWI a nacistickou říši o dvacet let později, je z historického hlediska mírně řečeno, zavádějící. Navíc, pokud se podíváte na WWI z ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Spojovat kapitulaci Německa ve WWI a nacistickou říši o dvacet let později, je z historického hlediska mírně řečeno, zavádějící.
Navíc, pokud se podíváte na WWI z celkového pohledu, velmi mnoho našich lidí muselo bojovat na poražené straně.Skrýt celý příspěvekjo, vystěhujeme Chotušice, aby mohl Starlight snít o tom, jak naše F-35 dělají průseky v moskevské PVO. kdysi - střílelo se R3S, protože R-13 byly drahé a ležel na nich ve ...Zobrazit celý příspěvek
jo, vystěhujeme Chotušice, aby mohl Starlight snít o tom, jak naše F-35 dělají průseky v moskevské PVO.
kdysi - střílelo se R3S, protože R-13 byly drahé a ležel na nich ve skladech prach
později - občas se vypálila R-73 nebo R-60, sklady s AG ŘS se zrušily
pak - R-60 a Aim-9M na několika dosluhujících jednadvacítkách...
teď - Aim-9M a Aim-120C-5....sice v relativně malých počtech a k tomu přeprodaná munice do Mausra od Tornád, ale konečně nějaká slušnější výzbroj pro dobře fungující letku, co lítá i mise v zahraničí.
K tomu až bude LGB a nějaký AGM-64, tak to bude najednou málo, protože potřebujeme nakoupit Harmy, plochodrážní střely pro domácí Atom, sonoboje pro vyhledávání nepřátelských ponorek na Lipně a nejnovější lasery.
Se proberte a kupte konečně nějaký bevka.
Protože ta ti nikdo nesebere, neuzemní a nevyhlásí bezletovou zónu. Což jsou první omezení u každýho jen trochu nepohodlnýho konfliktu.Skrýt celý příspěvekstronger.p: S tím stáním na hranici už jsme jsi to vyzkoušely jednu dokonce nepřítel podepsal bezpodmínečnou kapitulaci, bohužel jen na 20.let.
stronger.p: S tím stáním na hranici už jsme jsi to vyzkoušely jednu dokonce nepřítel podepsal bezpodmínečnou kapitulaci, bohužel jen na 20.let.
@logik...... aby případný konflikt byl opravdu konfliktem vysoké intenzity. Předpokládám, že došlo k překlepu a má tam být NEbyl, opačně mi to smysl nedává. Rok 2030 je za ...Zobrazit celý příspěvek
@logik...... aby případný konflikt byl opravdu konfliktem vysoké intenzity.
Předpokládám, že došlo k překlepu a má tam být NEbyl, opačně mi to smysl nedává.
Rok 2030 je za 13 let... Opravdu si logiku myslíte, že Polsko, Rakousko, Slovensko pořídí stoje 5G? do 13ti let? Stačí se podívat, jak např. Polsko "vyřazuje" MiG29 a Su22, podle mě na nich budou lítat ještě v roce 2050..
Německo je tak 50 na 50, ambice na modernizaci leteckých sil jsou stále jen ambicemi, nutné jsou peníze a ty momentálně Německo potřebuje jinde, proto byla kanzelerin ze setkání s prezidentem USA tak vyděšená, on chce 2%, ale ona potřebuje peníze na jiné "aktivity"..
Takže můj názor je, že nikdo z našich sousedů je mít nebude do roku 2030, není politická vůle a ani peníze.
Ohledně RF a jejího "možného útoku" na Pobaltí, očekávám, že bychom ji měli odrazit nebo Pobaltí od ní následně osvobodit, a ZŮSTAT stát na hranici RF, zde by jádro zcela jistě nehrozilo, ale "náš pochod" na Moskvu by byl dle mého už apokalypsou..
Zde bychom my letadla 5G nepotřebovali, měli by je naši spojenci Norové a naše 4G letouny by plnily úkoly jim v NATO určené.Skrýt celý příspěvekLuky: Co třeba proto že za tu efektivnější variantu motoru (ten bude i dražší) vyplázla vláda USA 2 mld. dolaru za vývoj ! Tedy tolik za kolik by jste vyrobil 50-60 Gripenů z ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Co třeba proto že za tu efektivnější variantu motoru (ten bude i dražší) vyplázla vláda USA 2 mld. dolaru za vývoj ! Tedy tolik za kolik by jste vyrobil 50-60 Gripenů z celkového počtu vyrobených kusů 240?.Skrýt celý příspěvek
Ami nadšenci: - F-35 se bude stále zlepšovat, bude mít silnější motor, bude méně žrát a bude čím dál levnější na provoz.... - Gripen.. když dostane novější radar avioniku a ...Zobrazit celý příspěvek
Ami nadšenci:
- F-35 se bude stále zlepšovat, bude mít silnější motor, bude méně žrát a bude čím dál levnější na provoz....
- Gripen.. když dostane novější radar avioniku a motor, musí být dražší na provoz
KECY. Stejně jako ty řeči, že u nás bude F35 levná a bla bla. Už se psalo, že Amíci se svojí filozofií opic dodají letadlo jako systém, který bude muset obsluhovat daný počet lidí a budou k tomu mít co chtějí Amíci. Šroubovák za mega a k tomu hadřík za dvěstě tisíc.... Takže to bude drahý jako prase. Stejně jako vše od Amíků.
Bylo běžné, že novější motory mají větší výkon při menší spotřebě. Proč by motor Gripenu nemohl? Proč by jeho avionika musela mít horší údržbu, když mohli zúročit zkušenosti s patnáctiletým provozem?
Jsem se vrátil ze stavby v pohraničí. Byl jsem tam pár dní. Gripeny lítali několikrát denně, někdy do tmy. Za to jsem rád. Lepší než zaprděný F-35 simulátory. Bude to v nich smrdět jak v maringotkách s videohrama za dvoukačky.
Proboha ten lajtung je stíhač jak noha, má to motor 190KN a akceleraci horší než podprůměrná F-18...aerodynamika na pikaču...a ještě ti to zavirujou a dělá to kravál.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...