Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

-
5. 6. 2017
-
157 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nejnovější polské plány o nákupu F-35 prozradil náměstek ministra obrany Tomasz Szatkowski.
Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Jedním ze zvažovaných řešení je nákup použitých stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, které následně projdou modernizací.
V poslední době ale v Polsku rezonuje názor o nutnosti nakoupit stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Víceúčelová F-35 dokáže převzít jak úkoly frontové stíhačky MiG-29, tak především bombardovací, bitevní a útočné úkoly, které v polském letectvu plní letouny Su-22.
Vzhledem k tomu, že nové letouny (buď F-35 nebo jiné) mají být vybrány do roku 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.
Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.
Zájem Polska o letouny F-35 nejnověji potvrzuje i Szatkowski - ten na panelové diskuzi pořádané think-tankem Polityka Insight představil program Harpyje. V rámci programu Harpyje polské ministerstvo obrany plánuje nakoupit dvě letky (2×16 letadel) stíhaček F-35A Lightning II.
Program Harpyje odstartuje příští rok a první F-35 Polsko očekává v roce 2025 - možné změny v programu samozřejmě nejsou vyloučeny. Dřívější nákup F-35 není možný kvůli vytíženosti výrobní linky a dodávkám letadel F-35 pro jiné zákazníky.
Polsko může uvažovat o nákupu F-35 díky postupnému zvyšování obranného rozpočtu - nyní Varšava vydává na obranu 2 % HDP (37,35 miliardy zlotých). V roce 2020 ale polské výdaje na zbrojení vzrostou na 2,2 % HDP a v roce 2030 na 2,5 % HDP.
Někteří polští politici (např. poslanec Jaroslaw Rusiecki z Práva a Spravedlnost) přitom tlačí na rychlý nárůst výdajů až na 3 % HDP. Avšak jako v případě České republiky, tak i v Polsku platí, že nákupu špičkové vojenské techniky brání spíše právně-technické-personální problémy, než ty finanční.
Cena stíhačky F-35A po roce 2020 klesne na 80 milionů dolarů. Při nákup 32 letadel F-35 a nutnosti vybudovat komplexní provozní zázemí proto cena programu Harpyje s přehledem přesáhne 5 miliard dolarů (117 miliard Kč). Další stovky milionů dolarů nebo jednotky miliard si vyžádá nákup odpovídající výzbroje.
Proti nákupu stíhaček F-35 se staví např. náměstek ministerstva obrany Bartosz Kownacki. Podle Kownackieho z ekonomického i vojenského hlediska je lepší koupit větší počet stíhaček F-16, než malý počet F-35. Podle polských vojenských odborníků Polsko potřebuje minimálně 120 víceúčelových stíhaček pro ochranu svého vzdušného prostoru.
Dodejme, že Polsko dříve uvažovalo o nákupu až 96 starších stíhaček F-16A/B. Stejně tak ale Polsko může nakoupit novější F-16C/D nebo dokonce poslední verze, jako je F-16V Viper.
Nákup F-35 nebude pro Polsko jen finanční výzvou. Pro plné využití bojového potenciálu F-35 je nutné vybudovat špičkové provozní zázemí, zajistit špičkový výcvik pilotů, vypracovat taktiku nasazení a přiřadit k F-35 další podpůrné letecké a pozemní systémy.
Zdroj: Defense News
Související články
Polsko: Raketomety jako ofenzivní nástroj protiraketové obrany
Polsko v rámci programu Homar plánuje pro svou armádu nakoupit moderní raketové systémy. Jedním z ...
-
28.04.2017
-
46 komentářů
-
Jan Grohmann
Nové vrtulníky pro polské speciální jednotky
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni spustil výběrové řízení na nákup osmi vrtulníků v úpravě pro ...
-
09.05.2017
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor
Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...
-
09.05.2017
-
100 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?
Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...
-
18.05.2017
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
raziel87: zásadní výhoda F-35 je, že bude globální logistika + ALIS, tzv menší země budou mít uplně jiné přístup k pořizování náhradních dílů něž měli např. s F-16, a ty náhradní ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: zásadní výhoda F-35 je, že bude globální logistika + ALIS, tzv menší země budou mít uplně jiné přístup k pořizování náhradních dílů něž měli např. s F-16, a ty náhradní díly které navíc díky množství budou levnější a dostupnější.
Jedna z funkcí ALIS je pak globalní sledování každého komponentu a jeho životnosti. Stoj samotný pak sám vyhodnocuje svůj stav a upozorní mechaniky, na případný problém.
Tady jsou vidět funkce ALIS
https://www.youtube.com/watch?...
---
F-35 je samozřejmě těžší (než Gripen E), má větší motor, unese víc paliva, má víc avioniky, povrch stroje i když je snadný na údržbu, pořád je třeba brát ho jako další systém, který je třeba udržovat v dobrém stavu.
Jenže pokud do toho začneš počítat i další věci, jako schopnost vůbec letět a bojovat v oblasti s nepřátelskou PVO. A v tom případě pak podporovat a chránit pozemní jednotky nejen vlastními zbraněmi, ale hlavně jim poskytovat drahocenný průzkum... navádět protiletadlové rakety a dělostřelectvo atd.
Co se týká zničení strojů na zemi, tak je snad prací armády zjistit že se utok chystá a stroje rozptýlit. Zničit letiště je navíc dost složitá věc a ani rusové nemají dost konvenčních raket ...
----
Poslední video z nacviku: v polovine je videt J turn.
http://www.f-16.net/forum/view...
360 video z LHD
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPS: A proč tvrdím, že rozdíl bude max v řádu desítek procent? - protože čísla z USA nic neříkají o tom, za kolik by USAF provozovalo Gripeny. Tedy z nich nejde nic vyvozovat - ...Zobrazit celý příspěvek
PS: A proč tvrdím, že rozdíl bude max v řádu desítek procent?
- protože čísla z USA nic neříkají o tom, za kolik by USAF provozovalo Gripeny. Tedy
z nich nejde nic vyvozovat
- jediné, z čeho můžeme odvozovat je
* cena náhradních dílů - která dle kupní ceny letadla se nemůže tolik lišit
* cena za údržbu, kde např. motor F135 má podstatně delší servisní intervaly než F414, alis u produkčních ér sníží náklady atd.
- sppotřeba současného gripenu je o 20% nižší než F35. Spotřeba NGčka - těžšího letadla se silnějším motorem bude s největší pravděpodobností vyššíSkrýt celý příspěvekraziel: co tvrdím je 1) z dostupných dat je velmi těžké až nemožné porovnávat cenu provozu letadel 2) pokud bude gripen provozně levnější (což je vcelku pravděpodobné), tak půjde ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: co tvrdím je
1) z dostupných dat je velmi těžké až nemožné porovnávat cenu provozu letadel
2) pokud bude gripen provozně levnější (což je vcelku pravděpodobné), tak půjde o rozdíly v řádu pár desítek procent
3) "vedlejší" výdaje na letectvo jako např. nákup zbraní, výcvik pilotů atd.... tento možný rozdíl udělají v podstatě "zanedbatelným" v celkové ceně provozu letadel, pokud chceme stíhačky využít efektivně (a tedy využít všechny jejich možnosti a mít dobře vycvičené piloty a kvalitní zázemí)
4) tento rozdíl nevyváží rozdíl ve schopnostech gripenu oproti 5. gen letadlu
5) to, že švédi provozují Gripen nemá co dělat s cenou jeho provozu, provozovali by ho, i kdyby je to vyšlo podstatně dráž než provoz F35
Celkově by mi setrvání na gripenech připadalo podobné, jako modernizace dan. Také je to na první pohled "ekonomicky rozumná varianta" a dany ným přeci musí stačit.Skrýt celý příspěvekraziel akurat je tu clanok o tom, ze v roku 2020 budu mat motor s o 6% lepsiu spotrebou.. a v buducnoti iny motor az o 25%.. netvrdim, ze spotreba je vsetko co sa tyka ...Zobrazit celý příspěvek
raziel
akurat je tu clanok o tom, ze v roku 2020 budu mat motor s o 6% lepsiu spotrebou..
a v buducnoti iny motor az o 25%..
netvrdim, ze spotreba je vsetko co sa tyka nakladovosti lietadla, ale je to krok k tomu, ze ako som povodne pisal v rokoch 2027-2029 kedy bude cesko potrebovat nove stihacky bude cena F35A nizsia ako gripen NG a naklady na "provoz" budu porovnatelne, alebo mierne vyssie /do 15-20%/ v prospech gripenu..
dneska tomu tak nebude..
ale bavime sa tu o 10 rokov..
a vtedy bude situacia uplne inde ako dnes..Skrýt celý příspěvek2 Logik v podstatě tedy připouštíš, že si Švédové dokáží svoje stroje provozovat za rozumné peníze - ano, to jsem psal. Zároveň jsem psal, že ceny pro CZE a HUN byly ...Zobrazit celý příspěvek
2 Logik
v podstatě tedy připouštíš, že si Švédové dokáží svoje stroje provozovat za rozumné peníze - ano, to jsem psal. Zároveň jsem psal, že ceny pro CZE a HUN byly jiné.
Stejný princip funguje ovšem u prodeje a následném servisu JSF do vybraných Evropských zemí. Operujete s čísly, které jsou pouze zamýšlené a zatím nemáte relevantní podklady - mimo čísel z provozu v USASkrýt celý příspěvekno dobrý.....tak to pánové nakonec otočíte tak, aby to vyznělo, že vlastně já jsem ten, kdo přišel s myšlenkou porovnávat náklady JSF X JAS. Přitom důvod, proč sem do diskuze ...Zobrazit celý příspěvek
no dobrý.....tak to pánové nakonec otočíte tak, aby to vyznělo, že vlastně já jsem ten, kdo přišel s myšlenkou porovnávat náklady JSF X JAS. Přitom důvod, proč sem do diskuze vstoupil byl, abych oponoval těm, kteří psali ve smyslu - zkráceně "JAS není zdaleka tak levné letadlo na provoz, náklady za JSF jsou veskrze podobné".
2 Shania
dobře, možná si to, co mě tak praštilo do očí nepsal ty. Splynuly mi tvoje věty s výroky jiných. PardonSkrýt celý příspěvekPS: Když to po sobě čtu, tak to zní, jako že jsem na švédy nějak nakrnutej a proto nemůžu gripeny ani cejtit. Tak to není, jako letadla se mi líběj. Jen prostě upozorňuju, že jak ...Zobrazit celý příspěvek
PS: Když to po sobě čtu, tak to zní, jako že jsem na švédy nějak nakrnutej a proto nemůžu gripeny ani cejtit.
Tak to není, jako letadla se mi líběj. Jen prostě upozorňuju, že jak za provozem ve švédské armádě, tak za provozem v jinejch (nejen-ČR) armádách stojí úplně jiné důvody, než udávaná provozní láce. Ta je jen "marketingová okecávka", aby se nějak zdůvodnily ty úplatky.
V realitě budou daleko větší rozdíly nikoli v ceně provozu letadel, ale v ceně vybavení a munice, které k nim nakoupíme, v ceně za kterou budem schopni provozovat zázemí pro letadla a údržbu (tam máme díky letecké tradici a průmyslu vcelku možnost to dělat levně)
atd....
A zpětně ty náklady a naše ochota je platit pak vypovídaj i o tom, jestli jsme schopni vlastně moderní stíhačku využít, nebo jestli to bude jen maskot v garáži. Viz opět ALCY, kdy drahé a schopné bitevní letadlo bylo kvůli nekoupi dalšího vybavení zkriplený, nebo i Gripeny, který kvůli nekoupi rozumného počtu pokročilých AA raket se hodí jen na ten air-policing.
To je ten faktor, proč jedno letectvo dokáže provozovat letadlo za násobek ceny než jiné - hromada věcí okolo, které se dají (ne)započítat do ceny provozu - a zároveň krásnej manévrovací prostor pro lobisty, jak zdůvodnit výběr daného typu letadla (kdy o něm ve skutečnosti rozhodují úplně jiné faktory - od politické orientace země až po úplatky).Skrýt celý příspěvekstronger.p: do roku 30 nikdo nebude mít letadlo 5. generace? Rusko určitě, Polsko s velkou pravděpodobností také, německo pravděpodobně také. Konflikt vysoké intenzity pak ...Zobrazit celý příspěvek
stronger.p: do roku 30 nikdo nebude mít letadlo 5. generace? Rusko určitě, Polsko s velkou pravděpodobností také, německo pravděpodobně také.
Konflikt vysoké intenzity pak skončí jadernou válkou, právě pokud půjde o konflikt vysoké intenzity. Právě proto bychom měli mít armádu na úrovni, aby případný konflikt byl opravdu konfliktem vbysoké intenzity.
A obávám se, že proti T50 a F35 bude Gripen i ve verzi NG spíše kachna na střelnici, než reálný protivník.
Btw., pokud Ti vadí, že koupě F35 nám vytváří vazbu na USA, tak bych upozornil, že Gripen NG má motory z USA také a tedy budem na USA závislí úplně stejně.
Shania: Přesně. Ta čísla na provoz prostě rozumně srovnat nejdou.
Raziel: Švédové nejsou blbí. Narozdíl od nás. Dobře vědí, že domácí letecký průmysl je klenot a že se ho vyplatí ho podporovat, i za cenu mírného zhoršení schopnosti vlastní armády v době míru. Protože v době konfliktu všichni odběratelé F35 I Gripenů zjistí, že jim nový letadlo nikdo neprodá. Švédové si ho vyroběj.
Zatímco ČR, místo toho, aby využívala potenciál vlastního leteckého průmyslu (viz zkriplený ALCy, který nedostali v armádě možnosti se prosadit), se radši nechají od těch samejch Švédů úplatit.
Švédové vůbec nejsou blbí - ty dělaj, co je pro Švédy nejlepší. Ale z toho jaksi nijak neplyne, že by Gripen bylo letadlo s nejlepším poměrem cena/výkon. Naopak z velikosti úplatků, který pomáhali u nás Gripeny protlačit, se dá dosti dobře odvodit, že zavést je u nás nebylo racionální rozhodnutí ani tehdy, kdy ještě žádná dostupná letadla 5. generace na trhu nebyla (to by to šlo bez úplatků). Natož teď.Skrýt celý příspěvekraziel: jen te upozornuju na fakt, ze porovnavat ty casty nejde... z duvodu rozdilneho uctovani... stejne tak neverim ze cena SH u USN je 18k a je v ni vse co ma f16 v usaf za 25, ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: jen te upozornuju na fakt, ze porovnavat ty casty nejde... z duvodu rozdilneho uctovani... stejne tak neverim ze cena SH u USN je 18k a je v ni vse co ma f16 v usaf za 25, ani nahodou...
dost tezko jsem napsal, ze by stali stejne a nebo skoro stejne... gripen e bude stat min, jen rozdil neni dvoj az trojnasobny...
pokud mi nechces rict, ze by nase letectvo provozovalo gripen za sest a f16 za 25k usd...
vubec pocitat letovou hodinu je hovadina... dulezitejsi je celkova castka za provoz.Skrýt celý příspěvekjen se ještě Shanio s Darkstyle (a pár ostatních) krátce vrátím k Vašemu rozporování provozních nákladů u JAS-39 v případě, že byl byl zaveden do služby u USAF (argumentujete, že ...Zobrazit celý příspěvek
jen se ještě Shanio s Darkstyle (a pár ostatních) krátce vrátím k Vašemu rozporování provozních nákladů u JAS-39 v případě, že byl byl zaveden do služby u USAF (argumentujete, že by byli provozní náklady v podstatě stejné, jako v případě JSF)
Tak si říkám, jestli to od Vás není vyslovená nesportovní podpásovka. Co je to chlapi za argument? můžu si koupit Bohemku v bordelu a nechat za ní 1500, k tomu číču a jsem o 4 000kč chudší.......Tu samou Bohemku můžu koupit v Lidlu za 99kč a Verča mě má ráda, víc to stát nebude. Olaf Hankonssen pro svou zemi dělá za xy. Mike v Chicagu za yx - To však není problem SAABU.
Bohužel pravděpodobně nedojde k tomu, co zde naznačujete vy - a to totiž, že provozní náklady za letovou hodinu u JSF půjdou u Evropských odběratelů prudce dolů - ne nepůjdou. Domnívám se, že haníte letadlo o jehož vývoji a produkci víte o chlup méně, než o Vaši oblíbené 35Skrýt celý příspěvek@Starlight: reaguji na větu "Jsi skutečně obeznámen s úkoly, které má naše letectvo plnit?" Ne, nejsem a ani dokumenty, které zmiňuješ jsem nečetl, ale přečtu si je. Vycházím ze ...Zobrazit celý příspěvek
@Starlight: reaguji na větu "Jsi skutečně obeznámen s úkoly, které má naše letectvo plnit?"
Ne, nejsem a ani dokumenty, které zmiňuješ jsem nečetl, ale přečtu si je.
Vycházím ze "žvástů" a vyjádření našich politiků ad dob "sametu" až do dnes. Nažvanili toho dost a stejně nic...Nic se nezmění....Ale alespoň nějaká moderní nadzvuková letadla máme.
@Nesher: Jsem "staršího data" :D a z doby minulé si stále v sobě zřejmě nesu strach z jaderné války, kterou nás krmili, že o současném nebo budoucím konfliktu vysoké intenzity nedovedu "podle současných" měřítek správně uvažovat, takže pro mě je článek 5 a konflikt vysoké intenzity začátkem dění seriálu The 100...Skrýt celý příspěvekStronger Když vezmeme v úvahu Koncepci výstavy AČR 2025, kterou tu zcela správně zmínil Starlight, tak tam se jako jedno z rizik zmiňuje "revizionistická velmoc", tedy ...Zobrazit celý příspěvek
Stronger
Když vezmeme v úvahu Koncepci výstavy AČR 2025, kterou tu zcela správně zmínil Starlight, tak tam se jako jedno z rizik zmiňuje "revizionistická velmoc", tedy pravděpodobně Rusko.
V takovém případě (článek 5, válka vysoké intenzity) ČR dle schválené koncepce vyčleňuje nejen BUU, ale i kapacity VzS AČR. A to jsou vrtulníky a Gripeny u nichž se dnes buduje air to ground schopnost. Výsledkem je, že máme ambici, kterou nejsme schopni v případě nasazení dle čl. 5 reálně naplnit proto, že nebudeme schopni s Gripeny (lhostejno zda C/D či NG) z obavy před jejich okamžitou ztrátou nasadit. Takže jsme zpátky na začátku, pokud budeme i nadále pokračovat (po roce 2027, o dnešku se nikdo nebaví) se systémem, který je horší nejen než budoucí stroje potencionálního protivníka (letadla 5 generace), ale který se jen velmi obtížně vyrovná s letadly 4+ generace), o úspěšnosti při působení v prostředí moderní PVO nemluvě, tak si lžeme do kapsy. Tj., buď máme letadla jen na Air policing, pak je Gripen naprosto OK a současné nákupy řízené munice a upgrade softwaru jsou vyhozené peníze, nebo je máme i na nasazení v rámci koaličních sil v konfliktu střední či vyšší intenzity (jak praví koncepce), ale pak je potřeba dát draze vycvičeným pilotům systém, který bude mít šanci to zvládnout a který bude kompatibilní se spojenci. A to Gripen podle mého není. A ano, bude to drahé.Skrýt celý příspěvek@stronger.p Dovolím si zareagovat na tvoji větu „…Na airpolicing a úkoly, které má naše letectvo plnit, je směrování nákupů (pronájmů) letadel myslím rozumné a ...Zobrazit celý příspěvek
@stronger.p
Dovolím si zareagovat na tvoji větu „…Na airpolicing a úkoly, které má naše letectvo plnit, je směrování nákupů (pronájmů) letadel myslím rozumné a adekvátní.“
Jsi skutečně obeznámen s úkoly, které má naše letectvo plnit? (A to otázka platí i pro další diskutujících)
Doporučuji nepřehlédnout existenci na netu veřejně dostupných dokumentů „Záměr rozvoje vzdušných sil“ a „Koncepce rozvoje taktického letectva“ či šířeji pojaté dokumenty „Koncepce výstavby Armády České republiky 2025“ a „Dlouhodobý výhled pro obranu 2030“. Všechny jsou z roku 2015, tedy z předtrumpovského období a zvýšeného tlaku Američanů na větší výdaje na obranu.
A jedna technická. Na to aby dostal potencionální protivník naše letectvo a následně pozemní síly do neřešitelných problémů, nepotřebuje mít stíhací letadla 5. a ani 4. generace. Bude mu stačit jen moderní PVO. A nepotřebuje ani drahé systémy velkého dosahu, stačí opravdu jen moderní vojsková PVO. Neboli parafrází dětské hry „Před Bukem, za Bukem nesmí nikdo stát, nebo nebudu hrát!“ odkážu na tento článek http://www.automobilrevue.cz/r... Skrýt celý příspěvekne, takhle neuvažuju. Končím s OT Čeští piloti se nevyznamenali proto, že měli kontakt s moderní technikou....tu moderní techniku neměli do září 1939 kde ozkoušet, nevlastnili ...Zobrazit celý příspěvek
ne, takhle neuvažuju. Končím s OT
Čeští piloti se nevyznamenali proto, že měli kontakt s moderní technikou....tu moderní techniku neměli do září 1939 kde ozkoušet, nevlastnili jsme ji. Čest jejich památceSkrýt celý příspěvekraziel87: Takže umístíme na Čáslav 32 kusu Gripenů za 2x větší cenu s tím že nepřežijí ten útok úplně stejně ? Akorát s tím že je nebudeme moc poslat na pomoc spojencům protože při ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: Takže umístíme na Čáslav 32 kusu Gripenů za 2x větší cenu s tím že nepřežijí ten útok úplně stejně ? Akorát s tím že je nebudeme moc poslat na pomoc spojencům protože při prvním radarovém kontaktu z nepřítelem by se poroučely z oblohy ?
Nebo jsi máme místo toho raději pořídit 64 kusů ALCA které nemohou dělat ani ten airpolicing ?
V poslední Evropské válce se naši piloti za vlast postavily, a postavit se mohli protože měli dobrý výcvik a kontakt z moderními technologiemi. Až přijde válka a spojenci budou hledat piloty do svých 5.gen, piloti 4.gen je budou těžko nahrazovat.Skrýt celý příspěvek2 Jirosi a proč ti to přijde jako ptákovina? tak nakoupíme 16ks F-35, nedejbože se mezinárodní situace s prominutím posere, na Čáslavský letiště bude podniknut 1, slovy ...Zobrazit celý příspěvek
2 Jirosi
a proč ti to přijde jako ptákovina? tak nakoupíme 16ks F-35, nedejbože se mezinárodní situace s prominutím posere, na Čáslavský letiště bude podniknut 1, slovy J.E.D.E.N. masívní útok a........ale jo, předtím se stihlo udělat pár propagačních fotek F-35 s výsostnými znaky České republiky.
Hele chlapi, Vám přijde že jsem negativista a nepřeju AČR kvalitivní techniku, ale tak to neniSkrýt celý příspěvekstronger.p: Pokud jsi nebudeme něco pronajímat na celou dobu životnosti je to ta nejhorší varianta raziel87: A stále dokola, letadla se nevyplatí protože máme zastaralou pozemní ...Zobrazit celý příspěvek
stronger.p: Pokud jsi nebudeme něco pronajímat na celou dobu životnosti je to ta nejhorší varianta
raziel87: A stále dokola, letadla se nevyplatí protože máme zastaralou pozemní techniku. Pozemní technika se nekoupí protože máme zastaralé PVO,..atd. Takže vždy se najde argument proč kupovat šrot a následně jsi tím zdůvodnit nákup dalšího šrotu.
I hypotetický nakup F35 připadá v úvahu v roce 2027? Je rok 2017, tedy za 10.let pokud by se do ARC investovalo může to být armáda na úplně jiné úrovni než dnes.
Švédové nejsou retardovaní když ví že na světe je spousta jiných retardovaných co neumí počítat.Skrýt celý příspěvekNesher: zásadní otázkou je, proti komu bychom tu hypotetickou válku měli vést nebo být do ní vysláni. Nikdo z našeho okolí "potencionálních" hypotetických nepřátel letadlem páté ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: zásadní otázkou je, proti komu bychom tu hypotetickou válku měli vést nebo být do ní vysláni. Nikdo z našeho okolí "potencionálních" hypotetických nepřátel letadlem páté generace nedisponuje a do roku 2030, a i po něm, zřejmě žádná mít nebudou.
Pokud by tím nepřítelem s letadly páté generace měla být RF, zásadní otázkou zůstává, kolik jich budou doopravdy mít a proti komu je (ve které oblasti) budou mít dislokovány. Ale pokud by válka probíhala s RF, která má možnost "přenést poznání války" do našeho týlu, tak opět letadla páté generace jsou pro nás k neužití.
Na airpolicing a úkoly, které má naše letectvo plnit, je směrování nákupů (pronájmů) letadel myslím rozumné a adekvátní.Skrýt celý příspěvek2 Nesher to mínus jsem ti dal já, protože mě zaráží, že objevuješ "nesmrtelnost brouka". Vzhledem k tomu, že se v ĆR už 25 let řeší, zda má pro naší republiku vůbec smysl ...Zobrazit celý příspěvek
2 Nesher
to mínus jsem ti dal já, protože mě zaráží, že objevuješ "nesmrtelnost brouka".
Vzhledem k tomu, že se v ĆR už 25 let řeší, zda má pro naší republiku vůbec smysl provozovat nadvzukové stíhací letectvo, tak mě tvoje příměra k BVP dostala do kolen.
Předpokládám, že nejsi ňouma, tak ti dojde, že provozní náklady jsou při nákupu letadla (jakéhokoli) jedno ze stěžejních kritérií prakticky každého státu - jen některé mohou díky ekonomické síle hodit provozní náklady na druhou kolej. My mezi ně však opravdu nepatříme. K čemu bude české republice F-35, když nebude mít dostatečný počet kvalitní pozemní techniky a personálu?
Lightening II by v hypotetickém konfliktu vysoké intenzity toho pilota (Českého, když vycházíme z toho, jak tu naší AČR drží u huby) neochránil o moc déle, než
L-159 Alca, proto můžeš často spatřovat jev, že army nadšenci volají v první řadě po kvalitní pozemní technice......F-35 bude mít smysl pouze v případě, že bude v naší republice armáda na jiné úrovni (než máme bohužel možnost posledních 25 let vidět)
Proto je Gripen pro naší krajinu daleko racionálnější řešení. Pro Logika a Darkstyla - chlapi, já s Váma prostě nesouhlasim. Asi jsem četl úplně jiné dokumenty a minuly mě ty, z kterých čerpáte vy. Zavolejte do Švédska, že jsou úplně retardovaný, ať počkaji 10 let a koupí si F-35 z USA - bude za hubičku a provozní náklady budou v podstatě stejné.......ty vole vy máte dostSkrýt celý příspěvekTak F 35 má dalšího vážného zájemce z Evropy, Španělsko - http://www.defence24.pl/607679... Jinak v debatě Gripen NG v F 35 jako náhrada Gripenů C/D někdy ...Zobrazit celý příspěvek
Tak F 35 má dalšího vážného zájemce z Evropy, Španělsko - http://www.defence24.pl/607679...
Jinak v debatě Gripen NG v F 35 jako náhrada Gripenů C/D někdy po roce 2027 u VS AČR mě u některých přispěvatelů zaráží jedna věc. Zatímco u BVP většina chce co možná nejlepší stroj s velmi dobrou ochranou posádky (což je logické, lidské zdroje máme celkem omezené), a to i za cenu, že se koupí relativně drahý systém, tak v případě letectva jsou tu jako pomalu nejdůležitější parametr zmiňovány provozní náklady. Jinými slovy, relativně "snadno" nahraditelné pěšáky budeme ochraňovat jak jen si můžeme dovolit, ale pilota jehož výcvik stojí určitě víc než výcvik celé osádky BVP a rozhodně ho nahradíme mnohem obtížněji, pošleme do hypotetické války kde hrozí střet s letadly 5 generace v letadlu o generaci horším, a to jen abychom ušetřili. Kde je v tom nějaká logika?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...