Program Scorpion: První víceúčelové transportéry Griffon pro francouzskou armádu

Program Scorpion: První víceúčelové transportéry Griffon pro francouzskou armádu
Griffon VBMR / Nexter Systems (Zvětšit)

Francouzská armáda v minulém roce získala prvních 92 kolových víceúčelových transportérů Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle). V letošním roce je očekávaná dodávka prvních průzkumně-bojových vozidel Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).

Program Scorpion

Francouzské pozemní síly v rámci programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l'infovalorisatiON) provádějí generační obměnu obrněných vozidel. Program odstartoval v roce 2014 a do roku 2025 si vyžádá pět miliard euro.

Nejrozšířenějším a nejviditelnějším vozidlem programu je víceúčelový Griffon. Typově Griffon připomíná francouzsko-český Titus. Ostatně Griffon (jakožto i další vozidla Scorpion) vyrábí Nexter (resp. konsorcium francouzských firem Nexter, Arquus and Thales), stejně jako Titus. Oba stroje ale mají odlišnou konstrukci a Griffon nemá tatrovácký podvozek.  

Francouzská armáda uvažuje o pořízení 1872 Griffonů s termínem dodání 2019 až 2030. Původně přitom rámcová smlouva z roku 2014 pokrývala dodávku 1722 Griffonů. Ale nový plán modernizace francouzské armády 2019 - 2025 zvýšil objednávku o 150 vozidel.

V minulém roce francouzská armáda převzala 92 vozidel (první v červenci 2019) a v letošním roce obdrží dalších 128 Griffonů. Následovat budou další závazné objednávky s cílem získat 936 Griffonů před rokem 2025.

Griffon bude dodáván z počátku v pěti variantách, a to jako obrněný transportér (nejpočetnější varianta), místo velení a řízení, odtahové / inženýrské vozidlo, vozidlo návodčího palby a zdravotnické vozidlo. Nedávno také došlo k rozhodnutí osadit 52 Griffonů minomety 2R2M ráže 120 mm.


Griffon VBMR

Griffon se stane součástí úkolových uskupení (pluků) GTIA Scorpion (Groupement Tactique InterArmes Scorpion) a nových vševojskových brigád. Flexibilní pluky GTIA Scorpion a brigády „Scorpion“ půjde posílit o další jednotky nebo výzbroj podle předpokládané mise. GTIA je nejmenší vševojskovou jednotkou francouzské armády, kterou lze použít samostatně nebo v rámci brigády.

První GTIA Scorpion vznikne v roce 2021 a v roce 2023 se počítá se vznikem první vševojskové brigády. Jednotky GTIA a brigády získají nejen nejnovější „scorpion“ vozidla Griffon, Jaguar a Serval (viz dále), ale také již zavedená kolová bojová vozidla pěchoty VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) a také modernizované tanky Leclerc XLR.

V GTIA najdeme jednotky s obrněnými vozidly, ale také dělostřelectvo, tanky nebo jednotky týlového zabezpečení. „Zvláštní“ ale je, že francouzská armáda nemá prakticky žádnou protivzdušnou obranu (PVO) a jediné prostředky země-vzduch jsou střely velmi krátkého dosahu Mistral.

Stejně tak neexistují žádné plány k rozvoji vojskové PVO (země-vzduch). Ostatně hlavní operační oblastí francouzských pozemních sil je (a bude) Afrika, kde hrozba leteckého napadení není příliš velká.

PVO pozemním silám tedy poskytuje výhradně francouzské letectvo. Francouzské letectvo má sice šest oddílů (v každém dvě baterie se čtyřmi odpalovacími vozidly) protiraketového a protileteckého systémů SAMP/T (Sol-Air Moyenne-Portée Terrestre), ale jde o statickou PVO chránící především francouzské letecké základny (ale i významné události).


Griffon VBMR

Griffon 6×6 

Griffon 6×6 má bojovou hmotnost 24,5 tun a kromě dvoučlenné (nebo tříčlenné) posádky uveze osmičlenný výsadek. Vozidlo je vyzbrojeno dálkově ovládaným bojovým modulem s kulometem ráže 7,62 mm (1200 ks munice), 12,7 mm (300 ks) nebo 40mm granátometem (64 ks). Volitelně lze modul osadit dvojicí protitankových řízených střel MMP (Missile Moyenne Portée).

Motor o výkonu 298 (kW) udělí vozidlu rychlost na pevné cestě až 60 km/h. Dojezd je 800 km. Poloměr otáčení (osm metrů) vozidla Griffon je na úrovni současného obrněnce VAB 6×6 (Véhicule de l'Avant Blindé).

Zajímavé je, že po zapnutí zapalování trvá 30 sekund, než se Griffon nastartuje. Během této doby totiž vozidlo provádí autotest a tlakuje se brzdový okruh.

Jedním z klíčových systémů Griffon, resp. všech vozidel Scorpion, je informační systém SICS (Système d'Information Commandement Scorpion), který v rámci GTIA datově propojuje jak techniku, tak patřičně vybavenou pěchotu a místa velení / řízení. Samotný přenos dat zajišťuje softwarové radio CONTACT.

Griffon má velmi bohatou senzorovou výbavu. Kromě klasických denních / termovizních kamer na bojovém modulu, najdeme na vozidle 360° detektory laserového ozáření Antares, výstražný protiraketový systém, automatický detektor cílů atd.

Ke všem informacím se posádka dostane skrze rozměrné LCD obrazovky, které nezobrazí jen informace z bojového modulu, systémů řízení boje, taktickou situaci či komunikaci, ale umožní také kontrolovat logistické údaje o vozidle (spotřeba, údržba).


Prototyp EBRC Jaguar (2018); větší foto / Nexter

Jaguar, Serval, Leclerc XLR a Belgie

Letos francouzská armáda převezme první z 300 objednaných průzkumně-bojových vozidel ERBS Jaguar 6×6. Dodávka prvních 150 Jaugárů proběhne do konce roku 2025.

Hlavní výzbroj EBRC tvoří 40mm automatický kanón (CTAS) usazený ve francouzské věži T40. EBRC získá i střely MMA (Missile Moyenee Portée) s doletem 4000 m. K prvnímu představení ERBC došlo v květnu 2018.

Po dodávkách vozidel Griffon a Jaguar bude v roce 2022 následovat dodávka víceúčelových taktických obrněných vozidel Serval 4×4. Serval nahradí VBL 4×4 (Véhicule Blindé Léger) a francouzská armáda převezme 978 Servalů do roku 2030 (50 % do roku 2025). Po roce 2030 je možná objednávka dalších 1030 Servalů.

Nakonec v roce 2023 započne dodávka 200 modernizovaných tanků Leclerc XLR. Modernizace se dotkne tří oblastí – začlenění tanku do budované digitální sítě (SICS), posílení ochrany (lepší pancíř) a větší ničivost (nová munice).

Program Scorpion již také přinesl první exportní úspěchy. V říjnu 2018 belgická vláda objednala 422 vozidel Griffon a 60 Jaguarů. Dodávky proběhnou v letech 2025 a 2030 a francouzské stroje v belgické armádě zastoupí vozidla Piranha IIIC, průzkumné Pandury I a Dingo 2. Cena zakázky dosahuje 1,6 miliardy euro.

Francouzsko-belgická dohoda ale přesahuje jen dodávky vozidel. Obě země uzavřely strategické partnerství v oblasti pozemních vozidel, včetně společného výcviku a údržby.

Zdroj: ARQUUS, Opex360, 2, 3, DefPost

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzská armáda spouští program Scorpion

V těchto dnech startuje jeden z největších zbrojních projektů v Evropě. V rámci dlouhodobého ...

Scorpion: Francouzská armáda vstupuje do 21. století

Francouzský program Scorpion je jedním z největších projektů pozemních sil v Evropě. Cílem programu ...

Francie objednala první vozidla nové generace Scorpion

Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Migi
    19:24 09.01.2020

    Francouzi byli vždy tak trochu "jiní". Pro mě je dost šílená myšlenka do jednoho uskupení dát auta skoro typu opanceřovaná tatra, kolový obrněný transporter se silnější výzbrojí, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Francouzi byli vždy tak trochu "jiní". Pro mě je dost šílená myšlenka do jednoho uskupení dát auta skoro typu opanceřovaná tatra, kolový obrněný transporter se silnější výzbrojí, ale zkrácený o prostor po roj a těžké tanky. Ale tak asi to mají vymyšleno, nic proti tomu.

    Co mě ale překvapuje je ten Grifon - váží to o 4 tuny víc jak Pandur, má to je 6x6, daleko menší palebnou sílu, ochranu kvůli těm oknům menší (kromě protiminovky počítám) a počet lidí, co to uveze stejný (ale v tomhle se určitě pojede pohodlněji, to zase jo). Něco jsem přehlédl?
    Skrýt celý příspěvek

  • MaDi
    18:51 09.01.2020

    Ji, výbava pro "armádu" co vždy všechno prohrála nebo se při nejlepším vzdala ...

    Se divím, že nemají kanóny hlavně dozadu, žabožrouti...

    Ji, výbava pro "armádu" co vždy všechno prohrála nebo se při nejlepším vzdala ...

    Se divím, že nemají kanóny hlavně dozadu, žabožrouti...

    • markus223
      20:24 09.01.2020

      To je fakt. Třeba 1. světovou válku prohráli.......no tak moment.

      To je fakt. Třeba 1. světovou válku prohráli.......no tak moment.

    • PavolR
      13:47 10.01.2020

      Hlavné, že za posledných 150 rokov zvíťazili vo viac než 40 konfliktoch a boli porazení iba asi v piatich ... :-D ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Hlavné, že za posledných 150 rokov zvíťazili vo viac než 40 konfliktoch a boli porazení iba asi v piatich ... :-D https://en.wikipedia.org/wiki/...
      Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:45 09.01.2020

    Mě osobně se francouzský koncept velmi líbí, byť na pohled mám dost výhrady ke Griffonu a Servalu, hlavně je ale paráda jak mají všechno promyšlené - společné fungování vozidel na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mě osobně se francouzský koncept velmi líbí, byť na pohled mám dost výhrady ke Griffonu a Servalu, hlavně je ale paráda jak mají všechno promyšlené - společné fungování vozidel na bojišti a sdílené informace. Z našeho pohledu si můžeme za Griffon dosadit třeba ten Titus a bylo by docela zajímavé, pokud by plnily obdobnou funkci u lehčí pěchoty (i nosič různých zbraní/nástaveb). Hlavně se mi líbí, jakým tempem dokáží Griffony vyrábět a zavádět do výzbroje.

    Hodně bych vyzdvihl vozidlo Jaguar, které je konceptem velmi blízké britskému Ajaxu (byť je na pásech). Tedy průzkumně bojové vozidlo se silnou výzbrojí (CT40). Francouzské vozidlo má výhodu ve vyšší rychlosti na pevném povrchu a PTŘS. Nutno zmínit, že Nexter už dřív přišel s nápadem osadit tuto věž T40 na podvozek tanku Leclerc (viz obrázek níže), tohle mi přijde jako velmi zajímavé - zvlášť jako doprovod samotných tanků.

    Celkově je potřeba uznat, že Francouzi mají největší bojové zkušenosti ze všech evropských států (spolu s Brity) a byť se nám ta nová technika nemusí líbit, konstruktéři a vojáci velice dobře vědí co dělají.

    https://u0v052dm9wl3gxo0y3lx0u...
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    16:55 09.01.2020

    Těch 30 sekund mě přijde u vojenského vozidla jako vtip, chápu, že může dělat diagnostiku ale to přece může dělat za jízdy.
    Ten jaguar zase má asi super výbavu i věž, ale co ten ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Těch 30 sekund mě přijde u vojenského vozidla jako vtip, chápu, že může dělat diagnostiku ale to přece může dělat za jízdy.
    Ten jaguar zase má asi super výbavu i věž, ale co ten podvozek? Asi se se světlá výška mění, ale stejně to na mě dělá dojem, že zapadne hned jak sjede z cesty.
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      18:47 09.01.2020

      Nexter navrhl spojit tuto věž (T40) s podvozkem z tanku Leclerc (uložených) - výsledek byl velice ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nexter navrhl spojit tuto věž (T40) s podvozkem z tanku Leclerc (uložených) - výsledek byl velice zajímavý:
      https://u0v052dm9wl3gxo0y3lx0u...
      Skrýt celý příspěvek

      • lp13
        19:44 09.01.2020

        Má to nějaký smysl, dát "lehkou" věž na takový mohutný podvozek?
        Na těch kolech to vypadá vyváženě.
        To senzorové vybavení se zdá být super. Naše Titusy asi nic takového nemají?

        Má to nějaký smysl, dát "lehkou" věž na takový mohutný podvozek?
        Na těch kolech to vypadá vyváženě.
        To senzorové vybavení se zdá být super. Naše Titusy asi nic takového nemají?

        • Rase
          20:25 09.01.2020

          Tak on tím Nexter dost cílil na zahraniční zájemce, hlavně asi Spojené arabské emiráty (už Leclerc provozují). Krásně by se tak využily podvozky uložených Leclerců (problematické ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak on tím Nexter dost cílil na zahraniční zájemce, hlavně asi Spojené arabské emiráty (už Leclerc provozují). Krásně by se tak využily podvozky uložených Leclerců (problematické první série). Osobně si myslím že Jaguar je o dost větší než si myslíme - přeci jen na délku (bez kanónu) 6,9 m, Leclerc bez kanónu má 7,8 m. Dokonce na výšku je o 27 cm vyšší Jaguar. Leclerc je zas o 60 cm širší.

          Titusy nic takového nemají, zase jsou levnější (záleží na konfiguraci). Griffon má stát 1 mil euro kus, Titus zhruba 0,7 mil euro, oni si toho všimli i Francouzi a jeden čas do toho dost rýpali. Řekl bych že rozdíl bude hlavně v elektronice a asi i rozdílné ceny samotného podvozku + práce (Tatra je prostě levnější).
          Skrýt celý příspěvek

          • lp13
            23:45 10.01.2020

            Díky za info.
            Zdá se mi to zbytečný "luxus" :-) Ale jestli se chtějí takových podvozků zbavit, dává to rozum.
            Ale vysoké to teda je pořádně.
            Ale to senzorové vybavení se mi líbí, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Díky za info.
            Zdá se mi to zbytečný "luxus" :-) Ale jestli se chtějí takových podvozků zbavit, dává to rozum.
            Ale vysoké to teda je pořádně.
            Ale to senzorové vybavení se mi líbí, to se může vždycky hodit.
            Skrýt celý příspěvek

    • History
      12:56 10.01.2020

      Lepší pohled na podvozek jaguaru...
      https://defpost.com/belgium-or...

      Lepší pohled na podvozek jaguaru...
      https://defpost.com/belgium-or...

  • Flader
    22:17 08.01.2020

    Ja si nemôžem pomôcť ale týmto francúzskym vozidlám nemôžem prísť na chuť. Určite sú kvalitné, ale konceptom a hlavne výzorom mi pripadajú "čudné".

    Ja si nemôžem pomôcť ale týmto francúzskym vozidlám nemôžem prísť na chuť. Určite sú kvalitné, ale konceptom a hlavne výzorom mi pripadajú "čudné".