T-X: Lockheed nabízí jihokorejský T-50 Golden Eagle

Foto: Lockheed Martin a KAI (Korea Aerospace Industries) představili prototyp T-50 pro program T-X v prosinci minulého roku. / Lockheed Martin
Lockheed Martin a KAI (Korea Aerospace Industries) představili prototyp T-50 pro program T-X v prosinci minulého roku. / Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin nabízí pro americký program nového cvičného proudového letadla T-X jihokorejský lehký proudový letoun KAI T-50 Golden Eagle, resp. jeho “amerikanizovanou” verzi označovanou jako T-50A. Americké letectvo počítá s nákupem až 1000 letadel T-X.

Nový letoun vzešly z programu T-X v americkém letectvu nahradí proudové stroje T-38. Americké letectvo používá T-38 k pokročilému výcviku pilotů stíhacích, bitevních a bombardovacích letounů.

Američané hledají náhradu za T-38 již od roku 2003. Program T-X ale neměl prioritu a později se na zdržení podílelo také snižování rozpočtu amerického ministerstva obrany. Program T-X se pohnul výrazněji kupředu až v minulém roce.

Výherce programu americké letectvo vybere v roce 2017. Počáteční operační schopnost (Initial Operational Capability) dosáhne první letka v roce 2023 nebo 2024. V první fázi se počítá s nákupem 350 letadel za 8,4 miliardy dolarů (vývoj, samotná letadla, pozemní zázemí, simulátory), ale americké letectvo projevuje v dlouhodobém horizontu zájem až o 1000 strojů.

O účast v soutěži T-X má zájem pětice firem. Kromě hlavního favorita Lockheed Martin a KAI, nabízí americká Northrop Grumman nové letadlo založené na výrazně přepracovaném stroji T-38, Boeing se SAAB nabízí zcela nový design (zřejmě založený na JAS-39 Gripen) a italská Alenia Aermacchi propaguje své M-346.

Do karet Lockheedu hraje nejen to, že je výrobcem stíhaček F-22 a F-35, ale jako první také představil prototyp letounu pro program T-X. Výroba T-50A může navíc začít prakticky okamžitě.

Lockheed Martin ještě v minulém roce uvažoval o vývoji zcela nového letadla pro program T-X. Podle Roba Weisse, výkonného viceprezidenta a generálního manažera slavných vývojových dílen Skunk Works, však vývoj nového letounu přijde minimálně 8x více, než modernizace jihokorejského T-50. Navíc vývoj nového stroje je vzhledem k rychlosti dodávek krajně rizikový.

"Výroba T-50A je připravena právě teď. Je to jediná nabídka, která splňuje všechny APT (Advanced Pilot Training - pozn. red.) požadavky a dokáže poskytnout tyto schopnosti podle plánu," uvedl Weiss. "Pečlivě jsme studovali možnost čistého designu (pro ATP - pozn. red.) a zjistili jsme, že představuje nadměrné riziko pro cenové a časové požadavky ATP."

Americký T-50A vychází přímo z jihokorejského T-50 Golden Eagle. T-50A je vybaven nástavcem pro tankování za letu a velkým displejem v kokpitu podobným stíhačce F-35. Letová avionika je postavená na otevřené architektuře, takže letectvo může stroje udržovat a modernizovat nezávisle na jednotlivých výrobcích komponentů letadla.

Oproti svému jihokorejskému bratranci americká T-50 získá systémy, které umožní efektivní výcvik na letadlech 5. generace, jako je F-22 a F-35. Kromě toho Lockheed Martin nabízí i pozemní část výcvikového systému (Ground-Based Training System) s novým pokročilým simulátorem.

Pokud Spojené státy nakoupí jihokorejský letoun, odrazí se to také pozitivně v politické spolupráci mezi Jižní Koreou a Spojenými státy. "Export T-50 se může stát katalyzátorem při dalším posilování spojenectví mezi USA a Koreou a také spolupráce mezi armádami obou států," uvedla při přestavení prototypu T-50A jihokorejská prezidentka Park Geun-hye.

Maximální vzletová hmotnost T-50A je 13 500 kg (F-35 31 800 kg) a rychlost Mach 1,5. Životnost letadla do generální opravy celého stroje je 10 000 letových hodin. V případě vítězství se stroje T-50A budou sestavovat v továrně Lockheed Martin ve městě Greenville, South Carolina.

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo

Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Japonská stíhačka X-2: Klíčem je supermanévrovost

Japonské ministerstvo obrany před několika dny veřejně odhalilo technologický demonstrátor budoucí ...

Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Smirnov
    09:20 16.02.2016

    Rád bych aby uspěl Boeing, už jenom pro zachování zdravého konkurenčního prostředí. Lepší je podporovat rozšíření znalostí a ne je omezovat. Přiznání lepší výchozí pozice lockeedu jen proto, že má zkušenosti s vývojem F-35 je špatný přístup.

    Z těch zmiňovaných případných neobvyklých řešení mám strach. Právě ony ublížily X-32.

  • jsk1
    08:56 16.02.2016

    Logická volba, T50 fandím..

  • Rase
    19:25 15.02.2016

    Left:
    Pro Západní státy je M-346, pro fanoušky Ruska pak Jak-130, pro chudé příbuzné pak čínská L-15 (která se možná budou vyrábět i na Ukrajině). Všechno to je v podstatě stejné letadlo a jednotlivé varianty tak jsou opravdu dostupné pro každého.
    Proto doufám, že si Američané vyberou něco atypičtějšího.
    U T-50 je potřeba zmínit, že se to nadzvukový cvičný letoun.
    Problém je asi jen cena a provozní náklady těhle cvičných letounů. Neblíží se náhodou Gripenu ? :D

  • petr.svetr
    19:05 15.02.2016

    Neznám podmínky tendru,ale asi zvolí jen jednomotorové letadlo,takže M-346 asi neuspěje (no byla by legrace kdyby Amíci a Rusové cvičili na stejnym letadle).Jinak by mě zajímalo jak je na tom T-50a ohledně ekonomiky provozu,protože Gripen je letadlo s nejnišší taxou za letovou hodinu a jako cvičný letoun to zvládne velmi slušně.

  • Left
    18:15 15.02.2016

    To Rase:
    Jak to myslíte, že M-346 je všude? Rozšířenost T-50 není nižší, spíš naopak.

  • Rase
    18:00 15.02.2016

    Jsem hodně zvědavý, s čím přijde Boeing a SAAB. Jim bych úspěch přál (doufám že přijdou s něčím pokročilým - obě firmy mají sklon k neobvyklým řešením)
    M-346 a jeho kopie má kde kdo (je všude) a vylepšený T-50 je taky pěkný stroj, ale u nich jsem spíš zvědavý, co vytvoří za multifunkční letoun KF-X (ještě devět let čas...)