Program vrtulníků budoucnosti JMR v plném proudu

Foto: V-280 bude k dispozici i v útočné variantě. / Bell
V-280 bude k dispozici i v útočné variantě. / Bell

Ve Spojených státech běží na plno vývoj budoucích vojenských vrtulníků poloviny 21. století JMR (Joint Multi-Role). Program JMR si klade za cíl otestovat na letuschopných technologických demonstrátorech technologie budoucích vrtulníků. První stroje programu JMR vzlétnou již příští rok.

Vrtulníky pro 21. století

Podle současných plánů americká armáda plánuje spustit plnohodnotný program vývoje nových vrtulníků FVL (Future Vertical Lift) v roce 2019. Nová rodina vrtulníků v armádě nahradí postupně všechny současné vrtulníky, především ale dopravní a víceúčelové UH-60 Blackhawk a bitevní AH-64 Apache.

V nejlehčí variantě FVL nahradí vrtulníky OH-58 Kiowa Warrior, v těžké CH-47 Chinook a uvažuje se dokonce o vývoji "ultra-těžké" varianty s nosností na úrovni dopravních letadel C-130 Hercules.

První jednotky americké armády dostanou nové vrtulníky snad již v roce 2029. Reálně se však mluví o době po roce 2030.

FVL je však nesmírně ambiciózní program. Vzhledem ke značným problémům s vývojem stíhaček F-35 Lightning II armáda plánuje postupovat krok za krokem. Navíc jak se ukazuje v případě F-35, vyvinout univerzální stroj pro všechny zákazníky a všechny úkoly, není vůbec jednoduchý úkol.

Americká armáda proto nejdříve (v rámci programu JMR) otestuje, zda je vůbec vývoj nového vrtulníku možný. Důvod? Požadavek armády na vysokou cestovní rychlost (minimálně 460 km/h) si vyžádá vývoj vrtulníků, či spíše strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing), zcela nové koncepce.

V programu JMR soutěží dva týmy - Bell Helicopter/Lockheed Martin a Sikorsky/Boeing. Obě firmy slíbily připravit letuschopné demonstrátory do konce roku 2017. Armáda na základě dva roky trvajících testů pak vypracuje technické požadavky budoucích vrtulníků FVL.

Dlužno dodat, že na program FVL se opět vypíše otevřené výběrové řízení pro všechny uchazeče - účastníci programu JMR tak nemají nic jisté, i když samozřejmě jejich šance na úspěch i v programu FVL jsou velmi vysoké.

Rozestavěný V-280. Celý trup i křídla jsou vyrobeny převážné z velkých kompozitních celků. / Bell Helicopter

Dvě koncepce

Bell Helicopter a Lockheed Martin ve svém výrobním závodě v Texasu staví konvertoplán V-280 Valor, Sikorsky a Boeing pak na Floridě připravují stavbu SB-1 Defiant s koaxiálními rotory. Maximální rychlost V-280 je 518 km/h a SB-1 463 km/h.

Podle Vince Tobina, viceprezidenta pro konvertoplány v Bell Helicopter, jde stavba demonstrátoru V-280 podle plánů. Zásluhu na tom mají nejnovější 3D "virtuální" konstrukční počítačové programy. Díky použití nových konstrukčních programů se podle Tobina výrazně snižuje cena/čas na výrobu jednotlivých dílů a finální montáž.

V současné době Bell musí umístit do připraveného draku a křídel V-280 pouze převodovky a nové motory. S pozemními testy se počítá "příští rok v tomto čase." "Dobrou zprávou je, že do dnešních dní běží vše tak, jak bylo plánováno," řekl Tobin a dodal, že první let V-280 Valor se očekává na podzim roku 2017.

V-280 Valor navazuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost. V-280 vyniká celkově jednoduší konstrukci oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní ceně.

Původní V-22 měl například křídla se zápornou šípovostí - konstruktéři se obávali, že při dopředném letu by mohly rotory vlivem prohnutí a vibrací zasáhnout křídlo. Avšak pevnější rotory V-280 umožňují použít jednoduší rovnější křídlo.

Foto: SB-1 Defiant / Sikorsky SB-1 Defiant / Sikorsky

Také podle Douga Shidlera, programového ředitele firmy Sikorsky, vývoj a testování SB-1 Defiant probíhá podle plánu. Finální montáž vrtulníku Defiant proběhne na konci letošního roku. Avšak Bell další podrobnosti o stavbě nesdělil.

Vrtulník SB-1 Defiant s maximální startovací hmotnosti 13 600 kg technologicky navazuje na menší stroj S-97 Raider (5000 kg) a demonstrátor X-2 z roku 2010 (2700 kg).

SB-1 využívá koaxiální hlavní rotory a zadní tlačnou vrtuli. Vrtulníky s koaxiálním uspořádáním ve velkém používá například ruská vrtulníková firma Kamov.

Velkou výhodou je až o 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Zadní tlačná vrtule pak zajišťuje dosažení vyšší cestovní rychlosti oproti klasickým vrtulníkům.

V současné době není stále jasné, jakou cestou americká armáda v rámci programu FVL bude postupovat. V první fázi se nabízí vývoj středního vrtulníku jako náhrada za UH-60 a AH-64 nebo vývoj lehčího a levnějšího průzkumné stroje, jako náhrada za vyřazené OH-58.

Oba týmy proklamují, že jejich koncepce se hodí prakticky pro jakoukoliv hmotnostní kategorii strojů VTOL. Ostatně Sikorsky již ve vzduchu otestoval model lehké "vrtulníkové stíhačky" S-97 Raider.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Testy vysokorychlostních vrtulníků v Rusku

V Rusku začalo testování technologického demonstrátoru vysokorychlostního vrtulníku. Ke konci ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Havárie ruského bitevního vrtulníku Mi-28N v Sýrii

V noci z 11. na 12. dubna havaroval v Sýrii ruský bitevní vrtulník Mi-28N “Noční lovec”. Posádka ...

Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk

Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • alexa123
    10:01 01.05.2016

    asdf

    Matesaax > Len tak pre zaujimavost, Prototyp UH-60 vzlietol v roku 1974. Takze je to 40 rokov stara konstrukcia a na Slovensku planujeme kupit len jeho vylepsienie. Nie je trochu zastarali.
    Ja len tak, kedze vyroba zastaralej Mi-17 zacala v roku 1976.

    Aj ja len tak: MI-17 je modernizovaný MI-8, ktorého prototyp vzlietol v 1961. Prototyp UH-60 v 1974 čo je rozdiel slušných 13 rokov takže by sa dalo povedať, že je to rozdiel jednej generácie.
    Každopádne tým, že oba typy sa neustále modernizujú aj po toľkých rokoch iba dokazujú že sa naozaj vydarili. V podstate pôvodný ostal iba trup, všetko ostatné je nové.

  • 19:08 29.04.2016

    ASDF: Tie UH-60 by mali byť vo verzií UH-60M, ktoré momentálne používa aj USAF a postupne modernizuje ďalšie stroje na UH-60M, teda ak sa nemýlim. Takže je to stará konštrukcia, ale s moderným vybavením.

  • Left
    17:07 29.04.2016

    Komické je, že Lockheed Martin staví spolu s Bellem jeden stroj a na druhé straně spolupracuje Boeing se Sikorsky Helicopters - tedy firmou dnes vlastněnou Lockheed Martinem.

    Lockheed to má zmáknutý :)

  • danny
    16:38 29.04.2016

    Shania: pěkný sestřih!
    Osobně víc věřím Sikorskyho koncepci. Osprey přece jen ukázal slabá místa celé koncepce konvertoplánů. A ty, bohužel, neřeší ani uvedené konstrukční změny.

  • RiMr71
    14:01 29.04.2016

    Parádní video Shania - díky!
    Na takové zkušenosti nabyté v boji by se mělo hledět při výběru a ne na ekologickou stopu nebo podobné "parametry".

    ...apropo, jak dlouhým sestřihem se můžou pochlubit ty evropské voňavky?

  • pajo
    12:59 29.04.2016

    Aodin, ta jednotka patri k nazvu stroja, takze jeho maximalka je 463km/h: "... SB-1 463 km/h".

  • asdf
    12:52 29.04.2016

    Matesaax > Len tak pre zaujimavost, Prototyp UH-60 vzlietol v roku 1974. Takze je to 40 rokov stara konstrukcia a na Slovensku planujeme kupit len jeho vylepsienie. Nie je trochu zastarali.
    Ja len tak, kedze vyroba zastaralej Mi-17 zacala v roku 1976.

  • Shania
    12:31 29.04.2016

    Aodin: jediný vrtulník který se na takovou rychlost zaručeně dostane je Airwolf.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • infi
    12:21 29.04.2016

    Matesaax:
    V soucasne dobe ma zapad ve vyzbroji AH64 a "vychod" KA-52, coz jsou v souhrnu vlastnosti velmi podobne stroje (co se tyce celkove kvality), ackoli obecne se povazuje KA-52 za konstrukcne lepsi reseni. MI-28 je cenove jinde. V nejblizsich 10 letech nedojde k zadne vyznamne zmene vyzbroje ani na jedne strane. Kde je teda ten naskok v praxi?

    To ze tady vznikl nejaky program, ve kterem budou teprve zkoumat vubec nejake moznosti vyvoje, je stejne relevantni udaj a prohlaseni jako projekt PAK-DA na Ruske strane.

  • Aodin
    12:20 29.04.2016

    Rychlost toho Defianta - 1400 km/h mi přijde moc, nejedná se o překlep?

  • Matesaax
    11:58 29.04.2016

    Na vrtulníkách je nejlépe vidět technologicky naskok západu.Americane uz stavi prototypy strojů nove generace a v Rusku pouze vylepsuji stare Mi-17/24.Nove bojove Ka-52 a Mi-28 dodnes nedosahuji moznosti 20 let vyráběného Apache a doted seriove nevyrabeny Ka-60 je uz ted zastaraly.To same nekonecny vývoj Mi-38,který stejne nikdo nechce.

  • Matesaax
    11:58 29.04.2016

    Na vrtulníkách je nejlépe vidět technologicky naskok západu.Americane uz stavi prototypy strojů nove generace a v Rusku pouze vylepsuji stare Mi-17/24.Nove bojove Ka-52 a Mi-28 dodnes nedosahuji moznosti 20 let vyráběného Apache a doted seriove nevyrabeny Ka-60 je uz ted zastaraly.To same nekonecny vývoj Mi-38,který stejne nikdo nechce.

  • Shania
    11:16 29.04.2016

    OT: paradní kompilace zaberu nasazení super cobry v iraku

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Kozlus
    10:07 29.04.2016

    Jaka je moznost prestavby soucasnych vrtulniku na model s tlacnou vrtuli. Mam dojem, ze driv se o tom premyslelo a argumentovalo se nizsi financni narocnosti.